Dat is bezijden de waarheid.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.
Op alle gebieden is wetenschappelijke vooruitgang.quote:Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.
Ik ben sceptisch.
Geen idee, wij rijden voorlopig nog met onze youngtimer, tegen de tijd dat er meer V2X auto's beschikbaar zijn ga ik wel naar een EV kijken, vooral zodat ik die ook als opslag kan gebruiken en we van maart tot november helemaal geen stroom meer uit het net hoeven te halen.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Heeft die geen levertijd van een jaar?
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Ja het is idd niet zomaar een opvolger, ik heb qua uiterlijk wel een zwak voor de Ioniq 6, maar dat komt omdat hij iets van de Citroën SM wegheeft en die is natuurlijk weer Iconicquote:Op maandag 23 januari 2023 14:04 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.
de oudere auto zijn ook vaak tweede autos die veel minder rijden.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:13 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Mijn vrouw heeft een Leaseauto (benzine) die we ook privé gebruiken en ik heb geen auto nodig. in 2024 moet ze ook over naar elektrisch. Dat is voor haar werk geen probleem schatten we zo in. Het enige wat ik dan wel vervelend vind is dat deze auto's totaal niet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Als we bijvoorbeeld naar Toscane willen dan moet je echt uit gaan stippelen waar je allemaal moet opladen. Met een bereik van gemiddeld zo'n 500km onder ideale omstandigheden moet je dan al snel zo'n 3 à 4 stops maken. Je moet dan locaties met snelladers zoeken. Wat je enigzins beperkt (tanken kan overal wel). En dan moet je geluk hebben dat er niet net 3 auto's voor je staan. Dan kan je eerst een uur wachten voordat deze 3 zijn opgeladen. Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan. Gelukkig gaan wij altijd buiten de schoolvakanties om, en zal de drukte waarschijnlijk iets minder zijn. Maar alsnog vind ik Electrische auto's voor lange afstanden verre van ideaal. En de elektrische auto's die wel een grote range hebben (audi e-tron bijvoorbeeld) vallen voor ons en waarschijnlijk veel andere mensen buiten het budget.
Dat waren leuke beelden inderdaad. Wat er niet bij was vermeld dat dit de (toen nog gratis) laadpunten voor Tesla waren. Als je bereid was om te betalen voor je tankbeurt kon je doorrijden naar het volgende tankstation.. Daar waren alle laders vrij.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan.
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.quote:Op maandag 23 januari 2023 14:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.
Wat vervelender is, vond ik dan, is als je eenmaal op plek van bestemming bent. In Londen bijv. zaten we in een Airbnb maar in die woonwijken heb je weinig laadpalen of hele vreemde waar je dan aparte pasjes of UK abonnementen voor moet hebben. Je moet dan zo eens in de aantal dagen (afhankelijk van hoeveel je daar rijdt) ook steeds naar snelladers zoeken. In ons geval zat er toevallig een Fastned om de hoek (echt één van de weinigen in heel UK) die ook vlak bij horeca en een supermarkt zat dus dat was lekker te combineren. Niet goedkoop zo'n ¤0,80 per kwh... en de rekening volgt pas een paar maanden later. Omgerekend zit dan op 1 op 15 als je benzine zou tanken dus zo schokkend is het ook weer niet.
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.quote:Op maandag 23 januari 2023 15:11 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.
Wij gaan komend voorjaar voor het eerst in een aantal jaren weer vliegen. We gaan naar Madrid voor een cityttip en dat is geen optie met de auto. Verder proberen we wel zoveel mogelijk met de auto op vakantie te gaan. Maar dan is Toscane, Noord-Spanje, Zuid-Frankrijk (met een tussenstop) wel een beetje de max voor ons qua afstand idd. We hebben geen zin om langer dan 2 dagen van een uur of 7 in de auto te zitten tijdens vakantie. Maar goed, beetje offtopic gaat het nu hahaha.quote:Op maandag 23 januari 2023 15:18 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.
Met benzine, tol, overnachting, reistijd is dat aantrekkelijker dan elke auto.
De toekomstige manier van kilometerheffing maakt rijden naar/in portugal ook niet aantrekker. Ik was zo 5/6000 km verder.
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....quote:Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.
Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Wij gaan het over ruim een jaar zien. En ik hoop dan idd dat het meevalt.quote:Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.
Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe groot zijn die problemen op het elektriciteitsnetwerk nu eigenlijk echt?
Er zijn natuurlijk regio's waar geen zonneparken aangesloten kunnen worden maar levering is weer wat anders dan afname.
Er zijn ook regio's waar wijken of bedrijven momenteel niet kunnen uitbreiden, daar zal het plaatsen van laadpalen ook een probleem zijn.
En dan zijn er nog oude wijken, waar het stroomnet nu al op z'n tenen loopt en er dus nieuwe wijktrafo's en bekabeling getrokken moet worden. De straat opengooien lukt voor glasvezel, dan zal een bundel stroomkabels ook nog wel lukken.
In de praktijk hoef je met 75.000 nieuwe auto's maar ongeveer 0,2 TWh extra stroom per jaar te leveren dan wat we al deden.
Dat is 0,2 van 120TWh, ofwel zo'n 0,167% meer.
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.
Zoals je zegt, de straat moet vaak open en dan is de (ham)vraag wie gaat dat op welk moment - met welk personeel - gaat doen en vooral betalen. Glasvezel is naast minder graven, een stuk simpeler door te schieten; helemaal nu men nieuwe gebruikers opzadelt met passief gedeelde aansluitingen.
Je hebt in de helikopter zittend, gelijk dat 75.000 auto's totaal gezien geen probleem zijn. Wat in die beeldvorming niet wordt meegenomen is aloude waar, wanneer, door & voor wie dan. Iemand kan prima waterstof tanken mits je wonend in Leeuwarden bereid bent daarvoor bv naar Groningen te rijden. Dat thuis doen - ook elektrisch - is/wordt een compleet ander verhaal.
Kijk in naar mijzelf, zou ik graag 3fase willen hebben en die wzh naast gedoe; gaat mij zomaar ¤1000 kosten (nieuwe kast en mogelijk meer & excl Liander ca ¤330) mits mijn kabel dat weer kan want anders komen daar nog allerlei meerkosten bij.
*Bij heraanleg word de huisinstallatie opnieuw bekeken (iets met NEN regels) en dat kan zomaar leiden tot een forse herbekabeling waarvan ik ook weet dat dit op enig moment - na mij de zondvloed - zal (moeten) gebeuren.
Deze situatie, naast ongeschikte ligging & bouwconstructie voor panelen, ook de reden dat ik voorlopig niet overstap op full-electric en al helemaal niet overweeg om elektrisch te gaan rijden. Dit laatste naast hoge investering voertuig ook weer ivm waar dan te laden in de directe (eigen) omgeving die daarin voorlopig niet voorziet.
Yep, mensen die het willen, zien & hebben vanzelfsprekend geen beletsels.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.
Overigens gaat de laadsnelheid ook nog steeds verder omhoog.
De eerste Nissan Leaf had een laadsnelheid van zo'n ~25kW terwijl er nu al EV's zijn die met 350kW geladen kunnen worden.
De vraag is dus: hoe nodig is het in 2030 nog om een eigen laadpaal te hebben? Je tankt nu toch ook niet thuis?
Als je bij een snellader in 8 minuten naar 80% kan laden, dan zou ik ook nog wel een scenario zien waar we in de toekomst niet overal en nergens laadpalen gaan neerzetten in oude stadscentra.
De nieuwe Kia EV6 kan bijvoorbeeld 1000km/u laden, dus in 18 minuten zit je dan op 80% lading.
Dat zijn wel serieuze stappen vooruit.
Als je nu een tandemasser wil kunnen trekken dan stem je je auto daar ook op af.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 21:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik wil ook niet na hoeven denken of nu wel of niet een tandemasser/vaarhut er achter kan hangen
Van Tesla weet ik dat het dynamisch, tijdens het rijden wordt aangepast en je naar een Superchager begeleid wordt via je navigatiescherm. Dat geeft wel rust. Omdat het laadnetwerk van Tesla zelf is, weten ze ook hoeveel auto's er aan het laden zijn en of er überhaupt plek is.quote:en/of moeten plannen of/waar ik 400km verderop in verweginstan ga bijtanken.
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het ding heet niet voor niets de Lightyear 0.
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:48 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.
Zoals iemand in het nieuws zei; auto ontwikkelen doe je niet zomaar even. De grote merken hebben daar ook heel lang over gedaan en veel veel geld ingestoken.
Kwestie van tijd dat de 2 ook gecancelled wordt.
wat is jouw verwachting van de LY2?quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.
Ik heb nog wat aandelen Canoo omdat ik het een interessant platform vind maar ook dat bedrijf heeft maar een kans van zo'n 10% om over 5 jaar nog te bestaan.
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
wat is jouw verwachting van de LY2?
Ja daar doelde ik op inderdaad.quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.
Zonder de tekst te lezen dacht ik dat het een VW wasquote:Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.
Je hebt ook nog Sono Motors en hun Sion maar dat vind ik echt een "gedrocht op wielen".
Als je toch uit duizenden ontwerpen kan kiezen, waarom iets maken dat een kruising is tussen een Fiat Panda en een Dacia Logan.
Het oogt al gedateerd voor het uitkomt.
[ afbeelding ]
Het is natuurlijk nooit uitgesloten dat ze nog ergens geld ophalen.quote:
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.quote:Op maandag 23 januari 2023 15:29 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....
In de praktijk blijken EVs veel praktischer dan op papier. Veel problemen die je kan bedenken blijken geen probleem te zijn als je eenmaal een EV hebt.
Maar blijf het vooral denk en koop geen EV hoor. De overheid zal dan blijven subsidiëren en ik ben goedkoop uit!
Zelfde hier. Behalve de aanschafkosten zit ik ook met de logistiek: appartement, geen laadpalen op de parkeerplaats hier, dus dan moet je ergens meerdere straten verderop gaan laden en dan hopen dat er niet net iemand anders staat.quote:Op woensdag 25 januari 2023 15:40 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.
Voor mij zou een EV ideaal zijn. Rijd vooral korte stukjes en die ene keer dat ik buiten de range ga, stop ik onderweg wel voor de lunch ofzo.
Maarja aanschaf is duur. Woon in een appartement dus geen laadpaal op eigen terrein en de dichtstbijzijnde openbare is 5 minuten lopen. Dan kan ik met een benzineauto al halverwege de stad zijn. Als dat in de toekomst op is gelost heb ik echt geen probleem met elektrisch rijden.
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.quote:Op woensdag 25 januari 2023 17:50 schreef nils7 het volgende:
Heb me weer vermaakt in dit topic… met een bakje popcorn.
Jammer dat na zoveel jaar de fabels over elektrisch rijden nog steeds rond gaan 😑
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…
Zoals de aanschafprijs?quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
TheFreshPrince in NWS / 1 op 4 nieuw verkochte auto's in 2022 is EVquote:Op woensdag 25 januari 2023 20:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zoals de aanschafprijs?
Hoeveel procent van de ev rijders heeft hem prive gekocht, is dat bekend?
Klopt.quote:Al geloof ik wel dat dit de laatste tijd oploopt ivm de stijgende hoeveelheid modellen die op de markt gekomen zijn/komen.
Da's ook waar. Je hebt niet altijd de volle laadtijd nodig om thuis te komen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.
Met een bakkie koffie gaat auto op de snellader alweer van 20 naar op 80%
bij de supermarkt? ff eraan en je hebt weer genoeg voor de volgende dag.
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
TheFreshPrince in NWS / 1 op 4 nieuw verkochte auto's in 2022 is EV
[..]
edit: nvm, je hebt gelijk, ik las het verkeerdquote:Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
quote:Steeds meer particulieren schaffen een elektrische nieuwe auto aan. Dat blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging. Het aandeel van volledig elektrische auto's is onder particuliere kopers zelfs groter dan in het algemeen.
Begin deze maand kwamen de verkoopcijfers van 2022 vrij en bleek dat afgelopen jaar 23,5 procent van alle nieuw verkochte auto's volledig elektrisch was. Dan zijn behalve particulieren ook zakelijke kopers meegerekend. Rai Vereniging legde de verkoopcijfers onder de loep en concludeert dat bij particuliere kopers het EV-aandeel hoger lag. Van alle aan particulieren verkochte auto's was zo'n 26 procent volledig elektrisch. Dat betekent een flinke stijging ten opzichte van 2021, toen dat aandeel volgens de Rai Vereniging nog op 11 procent lag. Hierbij moet wel worden aangetekend dat een auto die door iemand met een eenmanszaak zakelijk wordt gekocht, eveneens als 'particulier' te boek staat. De kans is groot dat ZZP-ers een groot aandeel hebben in de 'particuliere' cijfers, maar dat is niet te controleren.
Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Huh? Het staat er wel.
Ik quote het los:
[..]
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" somquote:Op woensdag 25 januari 2023 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.
Als ik hier lees dat er in 2018 443.531 nieuwe auto's verkocht zijn waarvan 148.650 door leasemaatschappijen gekocht zijn en 114.667 door particulieren dan is er dus een flinke groep (180.214) die anders verkocht is....
Dat maakt dat ongeveer een kwart van de nieuw verkochte auto's aan particulieren verkocht is, dus dat is dan zo'n 87.500 als er 350.000 verkocht zijn, waarvan dan weer 26% een EV is, dus zo'n 22.750
Klopt, daar gaat die uitspraak ook over: deelscooters, private lease, swapfietsen, leasetelefoons.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" som
Maar goed, dan houden we het eerst op ongeveer dat aantal. Ik denk dat je gelijk hebt.
Best wel een laag aantal mensen dat nog echt een nieuwe auto koopt, ongeacht EV of niet.
De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen
wat boeit het of ze prive of lease zijn. De geleasde xijn over een paar jaar ook prive eigendom.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
De nieuw prijs van een auto in NL is 50% hoger dan die in Duitsland. Dat geld voor Ford Ka's, Bentleys en alles daartussen. Tel daar nog eens de hoge MRB en brandstofprijzen bij op en dat is het vrij logisch dat NL een van de oudste wagenparken heeft en nieuwe auto's kopen (die vooral in het begin snel in waarde zakken) gewoon financieel onverstandig is.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |