abonnement Unibet Coolblue
pi_207683478
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.
Dat is bezijden de waarheid.

quote:
Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.

Ik ben sceptisch. :')
Op alle gebieden is wetenschappelijke vooruitgang.

Het is echter een hele stap van "bijna 16x minder efficiënt" naar "(bijna) net zo efficiënt", zeker als je weet dat sommige omzettingen, zoals stroom naar waterstof (elektrolyse) en het rendement van een verbrandingsmotor (zie recente Dynamic Force verbrandingsmotor van Toyota) al decennia tegen een redelijk harde grens aanlopen.

Daar valt links of rechts nog wel 5 tot 10% procentpunt winst te behalen maar ook dan kom je hooguit op 12x minder efficiënt in dat hele proces.

Daar kan je dan 10, 20 of 50 jaar op wachten, natuurkunde heeft zijn grenzen.

Uiteraard kan ik niet uitsluiten dat er andere bruikbare CO2-neutrale brandstoffen, volgens heel andere processen, ontwikkeld gaan worden. Maar ook dan is het rendement van een brandstofmotor altijd minimaal een factor 2 tot 3 lager dan dat van elektrische motor.
  maandag 23 januari 2023 @ 13:51:51 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207683487
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Heeft die geen levertijd van een jaar?
Geen idee, wij rijden voorlopig nog met onze youngtimer, tegen de tijd dat er meer V2X auto's beschikbaar zijn ga ik wel naar een EV kijken, vooral zodat ik die ook als opslag kan gebruiken en we van maart tot november helemaal geen stroom meer uit het net hoeven te halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207683562
Wat betreft de energiedichtheid van accu's, die neemt nog steeds toe.
Ook sinds de eerste Nissan Leaf en Tesla Model S uitkwamen, zijn daar vorderingen in gemaakt.

Er is ook nog nooit zoveel geld in onderzoek gestopt naar batterijen als in het laatste decennium.

pi_207683624
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.
  maandag 23 januari 2023 @ 14:13:15 #155
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207683737
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.
  maandag 23 januari 2023 @ 14:14:19 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207683751
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:04 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Dat maakt me niet echt iets uit. De Ioniq 6 is een ander soort auto naast de Ioniq 5. Waarschijnlijk zou ik alsnog voor de Ioniq 5 gaan als ik tussen die twee kon kiezen.
Ja het is idd niet zomaar een opvolger, ik heb qua uiterlijk wel een zwak voor de Ioniq 6, maar dat komt omdat hij iets van de Citroën SM wegheeft en die is natuurlijk weer Iconic ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 23 januari 2023 @ 14:17:48 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207683797
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:13 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Dat oudste wagenpark van Europa is redelijk makkelijk te verklaren. Door de BPM is een nieuwe BMW in Duitsland bijvoorbeeld ¤45.000 terwijl exact hetzelfde model hier in Nederland door de BPM dan ¤65.000 kost. In andere landen is het dan ook veel goedkoper om een nieuwe auto aan te schaffen.
de oudere auto zijn ook vaak tweede autos die veel minder rijden.
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 14:25:18 #158
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207683864
Mijn vrouw heeft een Leaseauto (benzine) die we ook privé gebruiken en ik heb geen auto nodig. in 2024 moet ze ook over naar elektrisch. Dat is voor haar werk geen probleem schatten we zo in. Het enige wat ik dan wel vervelend vind is dat deze auto's totaal niet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Als we bijvoorbeeld naar Toscane willen dan moet je echt uit gaan stippelen waar je allemaal moet opladen. Met een bereik van gemiddeld zo'n 500km onder ideale omstandigheden moet je dan al snel zo'n 3 à 4 stops maken. Je moet dan locaties met snelladers zoeken. Wat je enigzins beperkt (tanken kan overal wel). En dan moet je geluk hebben dat er niet net 3 auto's voor je staan. Dan kan je eerst een uur wachten voordat deze 3 zijn opgeladen. Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan. Gelukkig gaan wij altijd buiten de schoolvakanties om, en zal de drukte waarschijnlijk iets minder zijn. Maar alsnog vind ik Electrische auto's voor lange afstanden verre van ideaal. En de elektrische auto's die wel een grote range hebben (audi e-tron bijvoorbeeld) vallen voor ons en waarschijnlijk veel andere mensen buiten het budget.
pi_207684159
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Mijn vrouw heeft een Leaseauto (benzine) die we ook privé gebruiken en ik heb geen auto nodig. in 2024 moet ze ook over naar elektrisch. Dat is voor haar werk geen probleem schatten we zo in. Het enige wat ik dan wel vervelend vind is dat deze auto's totaal niet geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Als we bijvoorbeeld naar Toscane willen dan moet je echt uit gaan stippelen waar je allemaal moet opladen. Met een bereik van gemiddeld zo'n 500km onder ideale omstandigheden moet je dan al snel zo'n 3 à 4 stops maken. Je moet dan locaties met snelladers zoeken. Wat je enigzins beperkt (tanken kan overal wel). En dan moet je geluk hebben dat er niet net 3 auto's voor je staan. Dan kan je eerst een uur wachten voordat deze 3 zijn opgeladen. Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan. Gelukkig gaan wij altijd buiten de schoolvakanties om, en zal de drukte waarschijnlijk iets minder zijn. Maar alsnog vind ik Electrische auto's voor lange afstanden verre van ideaal. En de elektrische auto's die wel een grote range hebben (audi e-tron bijvoorbeeld) vallen voor ons en waarschijnlijk veel andere mensen buiten het budget.
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn >:) ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.

Wat vervelender is, vond ik dan, is als je eenmaal op plek van bestemming bent. In Londen bijv. zaten we in een Airbnb maar in die woonwijken heb je weinig laadpalen of hele vreemde waar je dan aparte pasjes of UK abonnementen voor moet hebben. Je moet dan zo eens in de aantal dagen (afhankelijk van hoeveel je daar rijdt) ook steeds naar snelladers zoeken. In ons geval zat er toevallig een Fastned om de hoek (echt één van de weinigen in heel UK) die ook vlak bij horeca en een supermarkt zat dus dat was lekker te combineren. Niet goedkoop zo'n ¤0,80 per kwh... en de rekening volgt pas een paar maanden later. Omgerekend zit dan op 1 op 15 als je benzine zou tanken dus zo schokkend is het ook weer niet.
Facts don't care about your feelings
  maandag 23 januari 2023 @ 15:11:27 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684561
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik herinner mij nog de beelden van de NOS van een file van 1km van Tesla's, voor een oplaadpunt, richting wintersport. Daar sta je dan.
Dat waren leuke beelden inderdaad. Wat er niet bij was vermeld dat dit de (toen nog gratis) laadpunten voor Tesla waren. Als je bereid was om te betalen voor je tankbeurt kon je doorrijden naar het volgende tankstation.. Daar waren alle laders vrij.

Maar verder heb je gelijk hoor, voor Toscane zou ik een alternatief zoeken. Vliegen/huurauto. Maar daar zit je niet elke week.

Zeker in Nederland/belgie/frankrijk hoef je eigenlijk nooit te wachten.
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 15:11:57 #161
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684569
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 14:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je het hebt over 500 km range dan heb je sowieso al een vrij dikke wagen. Ik kwam met m'n Tesla met zo'n 320 km range prima naar Duitsland (niet te hard over de autobahn >:) ), België en Engeland. Toen waren de superchargers echter nog uitgestorven dus kon altijd eenvoudig laden. Heb nu geen Tesla meer... in 2022 gingen we met een EV6 en een i4 op stap en dan stop je bij de algemene snellaadpalen en dat was toch vaker druk of ze werkten niet. Toch over het algemeen zijn er genoeg... en tussenstops iedere 3 uur om te pissen en te eten/drinken vind ik sowieso een vereiste als ik op vakantie ga.

Wat vervelender is, vond ik dan, is als je eenmaal op plek van bestemming bent. In Londen bijv. zaten we in een Airbnb maar in die woonwijken heb je weinig laadpalen of hele vreemde waar je dan aparte pasjes of UK abonnementen voor moet hebben. Je moet dan zo eens in de aantal dagen (afhankelijk van hoeveel je daar rijdt) ook steeds naar snelladers zoeken. In ons geval zat er toevallig een Fastned om de hoek (echt één van de weinigen in heel UK) die ook vlak bij horeca en een supermarkt zat dus dat was lekker te combineren. Niet goedkoop zo'n ¤0,80 per kwh... en de rekening volgt pas een paar maanden later. Omgerekend zit dan op 1 op 15 als je benzine zou tanken dus zo schokkend is het ook weer niet.
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:18:20 #162
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684660
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:11 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Het blijft dus inderdaad een beetje behelpen als je (ver weg) op vakantie gaat. Benzineauto huren voor een week of 3 zou kunnen. Maar dat is ook een dure grap. Dan kun je nog beter op vliegvakantie. Maar dat proberen we (mede vanwege het milieu) juist zoveel mogelijk te vermijden. Temeer omdat er binnen Europa genoeg moois te zien is.
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.

Met benzine, tol, overnachting, reistijd is dat aantrekkelijker dan elke auto.

De toekomstige manier van kilometerheffing maakt rijden naar/in portugal ook niet aantrekker. Ik was zo 6/7000 km verder.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 23-01-2023 15:25:26 ]
Tot nooit .......
pi_207684747
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:28:27 #164
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684778
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd reed ik vroeger veel naar Portugal. De laatste jaren vlieg ik het. 100euro pp voor een retour en auto voor tientje per dag.

Met benzine, tol, overnachting, reistijd is dat aantrekkelijker dan elke auto.

De toekomstige manier van kilometerheffing maakt rijden naar/in portugal ook niet aantrekker. Ik was zo 5/6000 km verder.
Wij gaan komend voorjaar voor het eerst in een aantal jaren weer vliegen. We gaan naar Madrid voor een cityttip en dat is geen optie met de auto. Verder proberen we wel zoveel mogelijk met de auto op vakantie te gaan. Maar dan is Toscane, Noord-Spanje, Zuid-Frankrijk (met een tussenstop) wel een beetje de max voor ons qua afstand idd. We hebben geen zin om langer dan 2 dagen van een uur of 7 in de auto te zitten tijdens vakantie. Maar goed, beetje offtopic gaat het nu hahaha.
  maandag 23 januari 2023 @ 15:29:39 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207684788
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....

In de praktijk blijken EVs veel praktischer dan op papier. Veel problemen die je kan bedenken blijken geen probleem te zijn als je eenmaal een EV hebt.

Maar blijf het vooral denk en koop geen EV hoor. De overheid zal dan blijven subsidiëren en ik ben goedkoop uit!
Tot nooit .......
  maandag 23 januari 2023 @ 15:32:43 #166
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_207684821
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:26 schreef Avelie het volgende:
Ik heb nooit problemen gehad op vakantie. Ik rij van snellader naar snellader daar stop ik een kwartiertje en dan rij ik weer verder. Ik wil toch elke 2 uur stoppen om naar de wc te gaan en de benen te strekken en af en toe te eten.

Nog nooit een rij gezien. Er zijn altijd genoeg laders vrij. Ik begrijp de problemen met ev's nooit zo. Vaak zien de mensen zonder ev allerlei beren op de weg die in werkelijkheid helemaal niet bestaan.
Wij gaan het over ruim een jaar zien. En ik hoop dan idd dat het meevalt.
  maandag 23 januari 2023 @ 19:51:31 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207688188
Overigens, iedereen die denkt dat ie met een waterstof auto wel fatsoenlijk naar zuid-spanje, italie of spanje kan rijden....

hier een kaartje met tankstations.

https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

als je ook nog terug wil met 600km beteik, 300km zuidelijker dan paris kom je niet. Ook wintersport in oostenrijk/zwitserland is best spannend.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 24-01-2023 12:25:02 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:38 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207695405
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe groot zijn die problemen op het elektriciteitsnetwerk nu eigenlijk echt?
Er zijn natuurlijk regio's waar geen zonneparken aangesloten kunnen worden maar levering is weer wat anders dan afname.

Er zijn ook regio's waar wijken of bedrijven momenteel niet kunnen uitbreiden, daar zal het plaatsen van laadpalen ook een probleem zijn.

En dan zijn er nog oude wijken, waar het stroomnet nu al op z'n tenen loopt en er dus nieuwe wijktrafo's en bekabeling getrokken moet worden. De straat opengooien lukt voor glasvezel, dan zal een bundel stroomkabels ook nog wel lukken.

In de praktijk hoef je met 75.000 nieuwe auto's maar ongeveer 0,2 TWh extra stroom per jaar te leveren dan wat we al deden.
Dat is 0,2 van 120TWh, ofwel zo'n 0,167% meer.
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.

Zoals je zegt, de straat moet vaak open en dan is de (ham)vraag wie gaat dat op welk moment - met welk personeel - gaat doen en vooral betalen. Glasvezel is naast minder graven, een stuk simpeler door te schieten; helemaal nu men nieuwe gebruikers opzadelt met passief gedeelde aansluitingen.

Je hebt in de helikopter zittend, gelijk dat 75.000 auto's totaal gezien geen probleem zijn. Wat in die beeldvorming niet wordt meegenomen is aloude waar, wanneer, door & voor wie dan. Iemand kan prima waterstof tanken mits je wonend in Leeuwarden bereid bent daarvoor bv naar Groningen te rijden. Dat thuis doen - ook elektrisch - is/wordt een compleet ander verhaal.

Kijk in naar mijzelf, zou ik graag 3fase willen hebben en die wzh naast gedoe; gaat mij zomaar ¤1000 kosten (nieuwe kast en mogelijk meer & excl Liander ca ¤330) mits mijn kabel dat weer kan want anders komen daar nog allerlei meerkosten bij.

*Bij heraanleg word de huisinstallatie opnieuw bekeken (iets met NEN regels) en dat kan zomaar leiden tot een forse herbekabeling waarvan ik ook weet dat dit op enig moment - na mij de zondvloed - zal (moeten) gebeuren.
Deze situatie, naast ongeschikte ligging & bouwconstructie voor panelen, ook de reden dat ik voorlopig niet overstap op full-electric en al helemaal niet overweeg om elektrisch te gaan rijden. Dit laatste naast hoge investering voertuig ook weer ivm waar dan te laden in de directe (eigen) omgeving die daarin voorlopig niet voorziet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207695649
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik mag/ga stellen dat de problemen tamelijk groot zijn, wanneer mensen moeten wachten en/of geen geld hebben voor (her)aansluiting.

Zoals je zegt, de straat moet vaak open en dan is de (ham)vraag wie gaat dat op welk moment - met welk personeel - gaat doen en vooral betalen. Glasvezel is naast minder graven, een stuk simpeler door te schieten; helemaal nu men nieuwe gebruikers opzadelt met passief gedeelde aansluitingen.

Je hebt in de helikopter zittend, gelijk dat 75.000 auto's totaal gezien geen probleem zijn. Wat in die beeldvorming niet wordt meegenomen is aloude waar, wanneer, door & voor wie dan. Iemand kan prima waterstof tanken mits je wonend in Leeuwarden bereid bent daarvoor bv naar Groningen te rijden. Dat thuis doen - ook elektrisch - is/wordt een compleet ander verhaal.

Kijk in naar mijzelf, zou ik graag 3fase willen hebben en die wzh naast gedoe; gaat mij zomaar ¤1000 kosten (nieuwe kast en mogelijk meer & excl Liander ca ¤330) mits mijn kabel dat weer kan want anders komen daar nog allerlei meerkosten bij.

*Bij heraanleg word de huisinstallatie opnieuw bekeken (iets met NEN regels) en dat kan zomaar leiden tot een forse herbekabeling waarvan ik ook weet dat dit op enig moment - na mij de zondvloed - zal (moeten) gebeuren.
Deze situatie, naast ongeschikte ligging & bouwconstructie voor panelen, ook de reden dat ik voorlopig niet overstap op full-electric en al helemaal niet overweeg om elektrisch te gaan rijden. Dit laatste naast hoge investering voertuig ook weer ivm waar dan te laden in de directe (eigen) omgeving die daarin voorlopig niet voorziet.
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.

Overigens gaat de laadsnelheid ook nog steeds verder omhoog.

De eerste Nissan Leaf had een laadsnelheid van zo'n ~25kW terwijl er nu al EV's zijn die met 350kW geladen kunnen worden.

De vraag is dus: hoe nodig is het in 2030 nog om een eigen laadpaal te hebben? Je tankt nu toch ook niet thuis?
Als je bij een snellader in 8 minuten naar 80% kan laden, dan zou ik ook nog wel een scenario zien waar we in de toekomst niet overal en nergens laadpalen gaan neerzetten in oude stadscentra.

De nieuwe Kia EV6 kan bijvoorbeeld 1000km/u laden, dus in 18 minuten zit je dan op 80% lading.
Dat zijn wel serieuze stappen vooruit.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 14:31:03 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207696080
Voor mij is thuis kunnen laden, en het huis na zonsondergang van stroom kunnen voorzien, de primaire reden waarom een EV interessant zou zijn.

Met de 6.600 km die ik met onze youngtimer rijd is het immers niet alsof ik enorm afhankelijk ben van een auto.
En ja, dat is onze enige auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 januari 2023 @ 21:29:07 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207701626
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De reden dat die 75.000 uit mijn "helikopterview" niet zo'n probleem zijn, is omdat mensen die nu een EV kopen doorgaans wel van tevoren hebben uitgezocht of ze hem kunnen laden.

Overigens gaat de laadsnelheid ook nog steeds verder omhoog.

De eerste Nissan Leaf had een laadsnelheid van zo'n ~25kW terwijl er nu al EV's zijn die met 350kW geladen kunnen worden.

De vraag is dus: hoe nodig is het in 2030 nog om een eigen laadpaal te hebben? Je tankt nu toch ook niet thuis?
Als je bij een snellader in 8 minuten naar 80% kan laden, dan zou ik ook nog wel een scenario zien waar we in de toekomst niet overal en nergens laadpalen gaan neerzetten in oude stadscentra.

De nieuwe Kia EV6 kan bijvoorbeeld 1000km/u laden, dus in 18 minuten zit je dan op 80% lading.
Dat zijn wel serieuze stappen vooruit.
Yep, mensen die het willen, zien & hebben vanzelfsprekend geen beletsels.

Ik ben met je eens dat veel dingen een beleving zijn waarvan je dan van kunt bepalen of iets een issue is.
Tanken doe je idd niet thuis waarbij ik dat onderweg zijn dan ook in 5 minuten klaar wil hebben.
Eén van de argumenten, voor mij ook, om juist wel een EV te rijden zou zijn (woon-werk) om niet meer elders hoef te tanken.
Er worden technisch idd mooie stappen gezet waarbij ik vind dat we nog niet zijn waar we al jaeren normaal zijn en zijn gekomen met brandstofauto's. Dan kan men de mooiste reclames en narratieven lanceren waarbij imo het gemak en (prijs)toegankelijkheid van een brandstofauto nog mijlenver weg is.
Wellicht over een jaar of 10, trek ik de folder nog maar 's open om te zien waar ze inmiddels zijn aangekomen.

Ik geef toe dat een auto mij inmiddels niet veel meer doet dan dat het ding ons zo goedkoop mogelijk, comfortabel vv. alles gangbare toeterbellen van A naar B moet brengen. Ik wil ook niet na hoeven denken of nu wel of niet een tandemasser/vaarhut er achter kan hangen en/of moeten plannen of/waar ik 400km verderop in verweginstan ga bijtanken.
Maar goed ook hier, is alles een beleving als perceptie die wanneer niet anders meer ander/beter kan; vanzelf wel weer goed komt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207706240
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik wil ook niet na hoeven denken of nu wel of niet een tandemasser/vaarhut er achter kan hangen
Als je nu een tandemasser wil kunnen trekken dan stem je je auto daar ook op af.
Je hebt vast geen Aygo, Alto of UP! gekocht voor dat doel.

quote:
en/of moeten plannen of/waar ik 400km verderop in verweginstan ga bijtanken.
Van Tesla weet ik dat het dynamisch, tijdens het rijden wordt aangepast en je naar een Superchager begeleid wordt via je navigatiescherm. Dat geeft wel rust. Omdat het laadnetwerk van Tesla zelf is, weten ze ook hoeveel auto's er aan het laden zijn en of er überhaupt plek is.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:07:34 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207706929
Tellen ze Lightyear autos al mee?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:14:48 #174
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707026
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:07 schreef daNpy het volgende:
Tellen ze Lightyear autos al mee?
Das een mooi rond getal toch?
pi_207707172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Das een mooi rond getal toch?
Ja, het ding heet niet voor niets de Lightyear 0.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:48:04 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707371
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, het ding heet niet voor niets de Lightyear 0.
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.

Zoals iemand in het nieuws zei; auto ontwikkelen doe je niet zomaar even. De grote merken hebben daar ook heel lang over gedaan en veel veel geld ingestoken.

Kwestie van tijd dat de 2 ook gecancelled wordt.
pi_207707461
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:48 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wel apart. Eind november nog dikke hosannah over de Lightyear 2 en dat die in massa-productie gaat maar na dat bericht over de 0 is het maar afwachten of die ooit van een band gaat rollen.

Zoals iemand in het nieuws zei; auto ontwikkelen doe je niet zomaar even. De grote merken hebben daar ook heel lang over gedaan en veel veel geld ingestoken.

Kwestie van tijd dat de 2 ook gecancelled wordt.
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.
Ik heb nog wat aandelen Canoo omdat ik het een interessant platform vind maar ook dat bedrijf heeft maar een kans van zo'n 10% om over 5 jaar nog te bestaan.
  woensdag 25 januari 2023 @ 12:58:55 #178
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707467
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn maar weinig merken die massaproductie halen.
Ik heb nog wat aandelen Canoo omdat ik het een interessant platform vind maar ook dat bedrijf heeft maar een kans van zo'n 10% om over 5 jaar nog te bestaan.
wat is jouw verwachting van de LY2?
pi_207707810
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
wat is jouw verwachting van de LY2?
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.

Je hebt ook nog Sono Motors en hun Sion maar dat vind ik echt een "gedrocht op wielen".
Als je toch uit duizenden ontwerpen kan kiezen, waarom iets maken dat een kruising is tussen een Fiat Panda en een Dacia Logan.
Het oogt al gedateerd voor het uitkomt.

  woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:24 #180
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207707998
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.
Ja daar doelde ik op inderdaad.
  woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:16 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207708157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb er geen echte verwachtingen van, denk niet dat er ooit een koper een Lightyear 2 ontvangt.

Je hebt ook nog Sono Motors en hun Sion maar dat vind ik echt een "gedrocht op wielen".
Als je toch uit duizenden ontwerpen kan kiezen, waarom iets maken dat een kruising is tussen een Fiat Panda en een Dacia Logan.
Het oogt al gedateerd voor het uitkomt.

[ afbeelding ]
Zonder de tekst te lezen dacht ik dat het een VW was :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207708375
quote:
2s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:41 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja daar doelde ik op inderdaad.
Het is natuurlijk nooit uitgesloten dat ze nog ergens geld ophalen.

Zo'n EV voor onder de ¤40.000 klinkt natuurlijk niet al te gek maar ze hebben het wel over 2025.
Dan heeft Tesla mogelijk al een "Model 2" achtig alternatief in de startblokken staan die veel goedkoper is.

Grote kans dat die kleinere Tesla, wat een massaproduct zoals de VW Kever moet gaan worden, dit kwartaal nog aangekondigd wordt. In de praktijk duurt het dan 2 tot 5 jaar voor zo'n model op de markt komt.
pi_207709228
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2023 15:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dit inderdaad, mensen vinden het probleem ook altijd 'omdat ze een keer per jaar'.....

In de praktijk blijken EVs veel praktischer dan op papier. Veel problemen die je kan bedenken blijken geen probleem te zijn als je eenmaal een EV hebt.

Maar blijf het vooral denk en koop geen EV hoor. De overheid zal dan blijven subsidiëren en ik ben goedkoop uit!
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.

Voor mij zou een EV ideaal zijn. Rijd vooral korte stukjes en die ene keer dat ik buiten de range ga, stop ik onderweg wel voor de lunch ofzo.

Maarja aanschaf is duur. Woon in een appartement dus geen laadpaal op eigen terrein en de dichtstbijzijnde openbare is 5 minuten lopen. Dan kan ik met een benzineauto al halverwege de stad zijn. Als dat in de toekomst op is gelost heb ik echt geen probleem met elektrisch rijden.
  woensdag 25 januari 2023 @ 15:53:33 #184
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207709428
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 15:40 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dit is zo ja. Voor die twee weken naar Zuid Frankrijk doen ze de andere 96% van het jaar moeilijk.

Voor mij zou een EV ideaal zijn. Rijd vooral korte stukjes en die ene keer dat ik buiten de range ga, stop ik onderweg wel voor de lunch ofzo.

Maarja aanschaf is duur. Woon in een appartement dus geen laadpaal op eigen terrein en de dichtstbijzijnde openbare is 5 minuten lopen. Dan kan ik met een benzineauto al halverwege de stad zijn. Als dat in de toekomst op is gelost heb ik echt geen probleem met elektrisch rijden.
Zelfde hier. Behalve de aanschafkosten zit ik ook met de logistiek: appartement, geen laadpalen op de parkeerplaats hier, dus dan moet je ergens meerdere straten verderop gaan laden en dan hopen dat er niet net iemand anders staat.
  woensdag 25 januari 2023 @ 17:50:28 #185
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_207710817
Heb me weer vermaakt in dit topic… met een bakje popcorn.
Jammer dat na zoveel jaar de fabels over elektrisch rijden nog steeds rond gaan 😑
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 25 januari 2023 @ 18:32:46 #186
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207711225
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:50 schreef nils7 het volgende:
Heb me weer vermaakt in dit topic… met een bakje popcorn.
Jammer dat na zoveel jaar de fabels over elektrisch rijden nog steeds rond gaan 😑
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Tot nooit .......
pi_207711701
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…
  woensdag 25 januari 2023 @ 19:19:39 #188
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207711885
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik zie dat ik met 35-40km range al ~90% van m’n ritten elektrisch doe…
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.

Met een bakkie koffie gaat auto op de snellader alweer van 20 naar op 80%

bij de supermarkt? ff eraan en je hebt weer genoeg voor de volgende dag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 25-01-2023 19:38:51 ]
Tot nooit .......
pi_207712930
Elektrische auto’s voortaan verboden op deze veerboten

Elektrische auto’s zijn moeilijk te blussen, dat is bekend. Om die reden heeft de brandweer bijvoorbeeld niet graag elektrische auto’s die staan laden in ondergrondse parkeergarages. Maar de situatie kan nog complexer zijn. Op een boot bijvoorbeeld. Daarom verbiedt rederij Havila Kystruten, die langs de Noorse kust actief is tussen Bergen en Kirkenes, voortaan elektrische auto’s. Die mogen niet meer aan boord op het populaire toeristische traject.

Ramp met autotransportschip

De beslissing is een gevolg van een brand aan boord van autotransportschip Felicity Ace in februari 2022. Aan boord van zogeheten roll on / roll off autotransportschip brak toen brand uit. Aan boord waren bijna 4000 auto’s van de verschillende merken van de Volkswagen-groep. De bemanning kon de brand niet onder controle krijgen. Een gegeven waarvoor de elektrische auto’s aan boord als oorzaak werden aangewezen. De brand brak uit op 16 februari. Alle 22 bemanningsleden konden gered worden, maar het schip zonk uiteindelijk bijna 2 weken later na een tijd stuurloos rond te hebben gedobberd.

Te moeilijk om te blussen

Volgens Havila Kystruten blijkt uit een veiligheidsanalyse nu dat een brand van een elektrische auto aan boord zou leiden tot een situatie die zo complex is dat de bemanning de situatie onmogelijk aan zou kunnen. Momenteel lijken er nog geen andere rederijen het voorbeeld te volgen. De beslissing is des te opmerkelijker omdat Noorwegen te boek staat als een mekka voor de bezitter van een elektrische auto. EV’s domineren er de verkoop van nieuwe auto’s, met een marktaandeel van meer dan 80%.

https://www.msn.com/nl-nl(...)4bd4b2b09910bd3e83db
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:29:58 #190
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207713148
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 18:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het zijn ook vooral de mensen zonder EV die grote belemmeringen zien.
Zoals de aanschafprijs?

Hoeveel procent van de ev rijders heeft hem prive gekocht, is dat bekend?
Al geloof ik wel dat dit de laatste tijd oploopt ivm de stijgende hoeveelheid modellen die op de markt gekomen zijn/komen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207713375
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zoals de aanschafprijs?

Hoeveel procent van de ev rijders heeft hem prive gekocht, is dat bekend?
TheFreshPrince in NWS / 1 op 4 nieuw verkochte auto's in 2022 is EV

quote:
Al geloof ik wel dat dit de laatste tijd oploopt ivm de stijgende hoeveelheid modellen die op de markt gekomen zijn/komen.
Klopt.
pi_207713440
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 19:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ook de gedacht dat je uren staat te laden onderweg klopt niet. Als ik op een rit 50km stroom denk te missen hang ik hem er ff een kwartiertje aan. Even naar de wc en door.

Met een bakkie koffie gaat auto op de snellader alweer van 20 naar op 80%

bij de supermarkt? ff eraan en je hebt weer genoeg voor de volgende dag.
Da's ook waar. Je hebt niet altijd de volle laadtijd nodig om thuis te komen.

Als je nog 100km moet rijden is het goedkoper om even kort 30% er bij te laden en thuis verder te laden.
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:45:41 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207713451
quote:
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207713464
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:

[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
edit: nvm, je hebt gelijk, ik las het verkeerd

Ik probeer het opnieuw:

26% van alle door particulieren nieuw gekochte auto's is EV.
Dat betekent dat van die 175.000 nieuwe auto's die door particulieren is aangekocht in 2022, ongeveer (175.000 x 0,26) = 45.500 EV's door particulieren zijn aangekocht.

quote:
Steeds meer particulieren schaffen een elektrische nieuwe auto aan. Dat blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging. Het aandeel van volledig elektrische auto's is onder particuliere kopers zelfs groter dan in het algemeen.

Begin deze maand kwamen de verkoopcijfers van 2022 vrij en bleek dat afgelopen jaar 23,5 procent van alle nieuw verkochte auto's volledig elektrisch was. Dan zijn behalve particulieren ook zakelijke kopers meegerekend. Rai Vereniging legde de verkoopcijfers onder de loep en concludeert dat bij particuliere kopers het EV-aandeel hoger lag. Van alle aan particulieren verkochte auto's was zo'n 26 procent volledig elektrisch. Dat betekent een flinke stijging ten opzichte van 2021, toen dat aandeel volgens de Rai Vereniging nog op 11 procent lag. Hierbij moet wel worden aangetekend dat een auto die door iemand met een eenmanszaak zakelijk wordt gekocht, eveneens als 'particulier' te boek staat. De kans is groot dat ZZP-ers een groot aandeel hebben in de 'particuliere' cijfers, maar dat is niet te controleren.


[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-01-2023 20:51:11 ]
  woensdag 25 januari 2023 @ 20:52:58 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207713598
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Huh? Het staat er wel.

Ik quote het los:
[..]

Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.
Als ik hier lees dat er in 2018 443.531 nieuwe auto's verkocht zijn waarvan 148.650 door leasemaatschappijen gekocht zijn en 114.667 door particulieren dan is er dus een flinke groep (180.214) die anders verkocht is....

Dat maakt dat ongeveer een kwart van de nieuw verkochte auto's aan particulieren verkocht is, dus dat is dan zo'n 87.500 als er 350.000 verkocht zijn, waarvan dan weer 26% een EV is, dus zo'n 22.750
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207713717
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk dat dat een beetje hoog ingeschat is eigenlijk, want lease en particulier zijn niet de enige vormen.
Als ik hier lees dat er in 2018 443.531 nieuwe auto's verkocht zijn waarvan 148.650 door leasemaatschappijen gekocht zijn en 114.667 door particulieren dan is er dus een flinke groep (180.214) die anders verkocht is....

Dat maakt dat ongeveer een kwart van de nieuw verkochte auto's aan particulieren verkocht is, dus dat is dan zo'n 87.500 als er 350.000 verkocht zijn, waarvan dan weer 26% een EV is, dus zo'n 22.750
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" som ;)

Maar goed, dan houden we het eerst op ongeveer dat aantal. Ik denk dat je gelijk hebt.

Best wel een laag aantal mensen dat nog echt een nieuwe auto koopt, ongeacht EV of niet.

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)

Voor de vervanging en elektrificering van het wagenpark zal het uiteindelijk weinig uitmaken wie de auto bezit.
  woensdag 25 januari 2023 @ 21:03:16 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207713762
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt nog niet mee, zo'n "simpele" som ;)

Maar goed, dan houden we het eerst op ongeveer dat aantal. Ik denk dat je gelijk hebt.

Best wel een laag aantal mensen dat nog echt een nieuwe auto koopt, ongeacht EV of niet.

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)
Klopt, daar gaat die uitspraak ook over: deelscooters, private lease, swapfietsen, leasetelefoons.
En allerlei figuren maar lelijk doen over die uitspraak maar wel altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En dan te bedenken dat het gros van de particulier verkochte nieuw auto's ook nog eens in het kleinste segment zal zitten, want als je een Peugeot 108 of Ford Ka wilt kopen dan heeft dat nagenoeg geen zin om het tweedehands te doen.
Dat verklaart ook waarom het aantal nieuw gekochte EV onder particulieren nog laag is: dat is over het algemeen niet het prijssegment waarin met privé nog nieuw koopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 25 januari 2023 @ 22:32:08 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207715583
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:45 schreef daNpy het volgende:

[..]
Daar staat nog niks over hoeveel mensen prive een ev kopen?
Alleen een modellen en prijs vergelijk?
wat boeit het of ze prive of lease zijn. De geleasde xijn over een paar jaar ook prive eigendom.

(de mijne is gewoon gekocht trouwens)
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 08:01:40 #199
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207717441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De bekende uitspraak dat je in de toekomst niets echt zal bezitten en blij zal zijn, lijkt men zo wel over zichzelf af te roepen ;)
De nieuw prijs van een auto in NL is 50% hoger dan die in Duitsland. Dat geld voor Ford Ka's, Bentleys en alles daartussen. Tel daar nog eens de hoge MRB en brandstofprijzen bij op en dat is het vrij logisch dat NL een van de oudste wagenparken heeft en nieuwe auto's kopen (die vooral in het begin snel in waarde zakken) gewoon financieel onverstandig is.
Dat kun je de burger aanrekenen maar volgens mij betalen die liever niet de 40% BPM straf (en dat blijkt ook wel) die nergens anders in "één Europa" te vinden is.

Tweedehands auto's zijn echter ook nog niet eerder zo duur geweest. De gemiddelde prijs is ¤25.000,-.
Men blijkt dus liever een tweedehands brandstof auto te kopen (met de financieele nadelen), omdat voor de prijs van een Fiat 500e, een auto op brandstof blijkbaar meer te bieden heeft.
Ergo om meer EV modellen op straat te krijgen zullen ze eerst goedkoper moeten worden om daarmee ook tweedehands een betere keuze te worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 26 januari 2023 @ 08:03:16 #200
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_207717450
Die 50 procent is schromelijk overdreven.

Voorbeelden graag. En niet van Bentleys.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')