bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.htmlquote:In 2022 was 26 procent nieuwe particuliere auto's in Nederland geheel elektrisch
Vorig jaar besloeg het aantal volledig elektrische auto's dat in Nederland door particulieren nieuw werd gekocht, 26 procent van het totale aantal door particulieren gekochte nieuwe auto's. Dat is relatief gezien een forse stijging ten opzichte van 2021.
Waar het aandeel volledig elektrische aangedreven auto's in de verkoop van nieuwe auto's op de particuliere markt in 2021 nog bleef steken op 11 procent, is dat nu 26 procent. Als wordt gekeken naar de totale verkoop van nieuwe auto's, dus naast particuliere ook zakelijke aankopen, verhuurbedrijven en dealerregistraties, kwam het aandeel volledig elektrische auto's vorig jaar uit op 23 procent; dat was in 2021 nog 20 procent. Eind 2022 reden er in Nederland 340.583 volledig elektrische auto’s.
Benzineauto's worden nog altijd het meest verkocht in Nederland, al zakte dat aandeel in 2021 al naar 46 procent en in 2022 was het aandeel 38,5 procent. Het aandeel hybride auto's en plug-in hybrides gezamenlijk lag in 2021 op 33 procent van de verkoop van nieuwe auto's en dat kwam vorig jaar op 36 procent uit.
De RAI Vereniging noemt de snelle stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s in de particuliere markt opvallend. De organisatie stelt dat de stijging deels is te verklaren door een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklassesegmenten, privateleaseaanbiedingen en de aanschafsubsidie van de overheid. Onder particulieren worden overigens ook zelfstandigen geschaard die met een eenmanszaak een elektrische auto zakelijk aankopen. Het kan dus dat zelfstandigen zonder personeel een aanzienlijk aandeel hebben in de flinke stijging onder particulieren, schrijft Autoweek.
Die aanschafsubsidie die dit jaar voor elektrische personenauto's wordt toegekend, is sinds 10 januari beschikbaar. Dit betreft een subsidie voor de aanschaf of private lease van nieuwe elektrische auto's door particulieren. Voor een nieuwe auto kan een subsidie van 2950 euro worden aangevraagd en voor gebruikte auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar. Het gaat om potten met een maximum. De totale subsidiepot voor nieuwe EV's bedraagt 67 miljoen euro en voor tweedehandsauto's is er een budget van 32,4 miljoen euro. Als die bedragen worden overschreden, wordt er voor de rest van dit jaar in principe geen subsidie meer toegekend.
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 21:22 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd als we de lease markt erbij doen. Momenteel is elektrisch bijna altijd de beter keuze zakelijk, zowel in leasebedrag, bijtelling en verbruiks kosten.
Die heb ik eigenlijk ook nodig, maar toen mijn vorige auto vervangen moes worden kwam ik er geen fatsoenlijke tegen. Dus nu heb ik 2 auto's.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
beiden kunnen prima waarheid zijn en die eerste zin klopt niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoeveel zouden het zijn zonder subsidie?
Blijft lief, mensen die het na al die jaren nog niet snappen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:13 schreef inslagenreuring het volgende:
Blijf het grappig vinden. We moeten allemaal onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Mooi streven zou je zeggen. Om vervolgens massaal op elektriciteit over te stappen, en de afhankelijkheid daar neerleggen.
Ik blijf nog wel even op euro 95 doorrijden.
En als je naar de totale kosten in 5 jaar kijkt zijn veel EVs al goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
quote:Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog ¤ 75.000. In 2021 was die prijs nog maar ¤ 51.000. De komende jaren komen er nog veel meer modellen bij en maken fabrikanten ook steeds meer kleinere, betaalbare elektrische auto's. De gemiddelde prijs daalt daardoor nog verder.
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Laatst een stukje op AutoWeek, maar in de D klasse en meer is een electrische variant meestal goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".
Maar je ziet toch dat de prijs van ICE en EV's steeds dichter bij elkaar komt te liggen.
Ik leen even m'n eigen post uit een ander topic:
Een nieuwe auto is sowieso voor een hele grote groep onbereikbaar.
Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.
Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.
Neem een Volkswagen Golf of een Ford Focus op benzine.
Dat zijn normale C-klasse auto's.
Die koop je vanaf ¤34.740 t/m ¤34.999
Dan heb je gewoon een instapmodel, zonder opties.
Welke EV's heb je vanaf die prijs klasse?
bron: https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto
[ afbeelding ]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.
En nieuwe auto's zijn ook steeds meer elektrisch voor een lagere prijs. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ¤37000, en daar zijn nu aardig wat opties voor. Autoweek geeft aan dat er meer dan 60 modellen zijn voor die prijs of lager.
Vanaf ¤18000 kan je al een elektrische auto kopen.
Aanvulling, de prijzen dalen best hard.
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Wat vind je wel "betaalbaar" en welke populaire nieuwe brandstofauto's heb je op dit moment in dat prijssegment?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
En kruis bij de 15000 nog even een leukere uitvoering aan, wat vaak standaard is bij de EV.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.
Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
Dat is nog heel erg afhankelijk van de plek waar je woont.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Oh, dat scheelt een hoopquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snelladerquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:06 schreef descon het volgende:
[..]
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snellader
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:18 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.
Snel die je eigenlijk alleen bij lange afstand. Veelal maar 10 minuten om op bestemming te komen. Aan de lader, ff plassen en door....
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernen
Waterstof.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.
ik kijk naar mijn eisenlijstje als het gaat om transport. Ik zal schoenen en fiets buiten beschouwing laten maar dan wil ik van A naar B op elk moment dat ik wil, waarbij A en B op alle plekken zijn in NL en een deel van Duitsland. Verder moet ik er droog komen en op een redelijk veilige manier. Meer eisen heb ik niet en dan valt EV af vanwege de maandelijkse kosten. Een redelijk maanbedrag excl benzine is ca 400-500 euro per maand. Private lease valt af ivm de ridicule max afstand van 10k per jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.
Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.quote:
Onzin.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?quote:
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleemquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?
Valt mee. Het is vooral de olieindustrie die het tegen wil houden. Zie het tankstation in Brabantquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
oh? maak kennis met de grootste waterstof fabriek van Europa.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:
Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer opquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.
Het simpele verhaal is dat:
- waterstof 3x meer energie kost per kilometer en dus ook duurder is per kilometer
- de druk van waterstof op 800 bar moet worden gebracht om een auto te tanken (met maximaal 700 bar tankdruk)
- de waterstof naar -40 graden Celsius gekoeld moet worden
- op druk brengen en koelen kost energie maar vooral ook veel tijd, na 3 tot 6 tankbeurten is de druk bij een tankstation te laag en moet het eerst weer op druk komen en dan kan je een half uur niet tanken
- een waterstoftankinstallatie kost al snel ¤1,2 miljoen
- je moet met een leidingnetwerk of tankauto's de waterstof bijvullen
- waterstofauto's zijn duur en dat is in 10 jaar nog niet veranderd, terwijl EV's in prijs dalen
- er zijn nog maar 3 grote merken (Toyota samen met BMW en Hyundai) die bezig zijn met waterstof
Waterstof en auto's? Het gaat niet gebeuren, niet op grote schaal iig.
IT bedrijf met landelijke dekking maar helaas niet in elke provincie leadengineers. En ook een volle agenda dus als ik 300+km op een dag af moet leggen dan heb ik geen zin of tijd om een half uur ergens te staan laden. Erger nog als het aan het eind van de dag is en dat 30 minuten laden zorgt dat ik precies in de avondspits terecht kom.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:42 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?
Wat voor baan heb je? Test je actieradiussen voor autoweek?
Wat op die site staat is allemaal onzin.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
mijn opa heeft thuis 20 jaar onderzoek gedaan naar een auto op gatenkaasgaten. Hij werd door niemand serieus genomen en kon nergens terecht met zijn idee. Toen hij 86 jaar was lag ie plots dood in zijn bed.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/
Je weet dat de mirai samen met shell door toyota is ontwikkeld (ivm een verdien model)?
Een elektriciteitstekort is op meerdere manieren te interpreteren.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:39 schreef Meneer_Meneer het volgende:
En dan zijn er berichten in de media dat er binnenkort wel eens een elektriciteit tekort kan ontstaan in Nederland.
Januari 2022 Ioniq 5 besteld, laatste update geeft eind maart 2023 als levermomentquote:Op zaterdag 21 januari 2023 03:11 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Maart 2022 besteld, wacht nog steeds op m'n e208.
opslag valt wel mee. Het gaat gebruikt worden om overtollige wind/zon energie op te slaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
ze zijn de kartrekker van de delta corridorquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.
binnenkort is een beetje een overstatement. Wellicht op de schaal van de leeftijd van de aarde.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:39 schreef Meneer_Meneer het volgende:
En dan zijn er berichten in de media dat er binnenkort wel eens een elektriciteit tekort kan ontstaan in Nederland.
Dat lijkt mij niet verrassend, rijke westerse landen zullen vooral in die early majority zitten, denk ik.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.html
Het is nog geen Noorwegen, waar 79,3% van de nieuw verkochte auto's in 2022 een EV is maar we zitten nu duidelijk in de "early majority" fase van de S-curve.
Er staat op due pagina ook nog een video van een boos-man dat van volkswagens voor de us-markt bewust onzuiniger zijn. Dat komt door de olie-industrie!quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/
Verder is dat deel "car" in "water powered" ook vooral een rookgordijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Er staat op due pagina ook nog een video van een boos-man dat van volkswagens voor de us-markt bewust onzuiniger zijn. Dat komt door de olie-industrie!
ik denk dat het door de test standaard komt:
EPA vs WLTP Range
The EPA ratings of electric vehicles are the most accurate, according to the real-world test results. The EPA range estimates are approximately 11 percent lower than the WLTP range figures. For example, an electric vehicle with 100 miles (or kilometers) of WLTP range is probably going to get an EPA range estimate of around 89 miles (or kilometers), or 11 mi./km less range than the WLTP standard.
Die laadpalen komen er niet althans niet in binnensteden. Waar de fuck ga je er voldoende plaatsen?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.
60.000 / 255 = 235km per dag. Dat is met een auto die 500km op een accu haalt prima te doen, zeker als je op locatie gewoon kan inpluggen en bijladen.
En ja, ik weet best dat je nu nog niet overal kan laden.
Maar als er alleen nog EV's verkocht worden dan komen die laadpalen er ook wel.
Kan je het nu redden met een EV? Dan is het een optie.
En anders wacht je nog wat jaren.
Uiteindelijk gaan we allemaal over, of het dit jaar is of in 2045.
Overigens vind ik een IT-baan waar je 1/3e van je werkuren in een auto zit niet heel efficiënt klinken.
Er kan steeds meer remote, tenzij je fysiek apparatuur moet bedienen / vervangen.
Nemen we daarbij ook in ogenschouw dat het totaal aantal verkochte auto's (nieuw) historisch laag is? Kortom, druppel op een gloeiende plaat. Eens te meer de import van niet-EV's (tweedehands) records verbreken.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.html
Het is nog geen Noorwegen, waar 79,3% van de nieuw verkochte auto's in 2022 een EV is maar we zitten nu duidelijk in de "early majority" fase van de S-curve.
Tweedehands auto s zijn nu peperduur.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
Uiteraard gaat het om nieuwe auto's.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
Ik stond een aantal maanden voor de keuze tussen EV / benzine. Ben toen er eens op gaan letten of het praktisch zou zijn en wat collegas gevraagd hoe het beviel.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.
60.000 / 255 = 235km per dag. Dat is met een auto die 500km op een accu haalt prima te doen, zeker als je op locatie gewoon kan inpluggen en bijladen.
En ja, ik weet best dat je nu nog niet overal kan laden.
Maar als er alleen nog EV's verkocht worden dan komen die laadpalen er ook wel.
De meest auto's worden inderdaad tweedehands gekocht - vaak in de prijsklasse van tussen de 10.000 en 15.000 euro. Voor Jan modaal is een EV (ook een tweedehandse) nog erg ver weg. Zeker als Jan een gezin moet vervoeren en de auto ook gebruikt voor vakanties. Dan kom je niet ver met een Renault Zoe of Nissan Leaf.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Maar dit gaat dus echt om nieuwe auto’s. Volgens mij kopen de meeste mensen hun auto tweedehands.
Het elektrisch netwerk heeft het op sommige plaatsen lastig.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:40 schreef descon het volgende:
[..]
Ik stond een aantal maanden voor de keuze tussen EV / benzine. Ben toen er eens op gaan letten of het praktisch zou zijn en wat collegas gevraagd hoe het beviel.
Als je thuis kan laden en normaal relatief kleine afstanden rijd (300km of minder per dag) kan het best interessant zijn.
Als je niet met 1 lading de dag door kan komen word het al snel gekut met laden. Das prima voor een keertje maar moet niet standaard worden.
Ben ook benieuwd hoe dit in de toekomst zal gaan. Idee dat het aantal EV's harder gaat als de laadpalen en het electrische netwerk heeft het ook al lastig.
Uiteraard zal de stimulans om EV's te kopen afgebouwd worden, als het omslagpunt dichter bij dat van een ICE komt te liggen. Uiteindelijk zal er op een EV geen subsidie, in welke vorm dan ook, meer zitten.quote:Overigens schiet de bijtelling voor zakelijke ev wel omhoog. Financieel is een EV wel duurder aan het worden.
Tweedehands EV zou ik nooit kopen. Je hebt geen enkel idee vd status vd accuquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De meest auto's worden inderdaad tweedehands gekocht - vaak in de prijsklasse van tussen de 10.000 en 15.000 euro. Voor Jan modaal is een EV (ook een tweedehandse) nog erg ver weg. Zeker als Jan een gezin moet vervoeren en de auto ook gebruikt voor vakanties. Dan kom je niet ver met een Renault Zoe of Nissan Leaf.
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:47 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Tweedehands EV zou ik nooit kopen. Je hebt geen enkel idee vd status vd accu
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:42 schreef Gunner het volgende:
Het over betaalbaar hebben en dan een plaatje posten waar een fucking fiat 500 van 35k staat
Haha. Grapjas.
Mijn Audi levert nu meer op bij verkoop dan het openstaande leasebedragquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?
Is dat niet vanwege de enorme vraag naar tweedehands auto’s?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:39 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Tweedehands auto s zijn nu peperduur.
En omdat velen op benzine willen rijden. De stroomprijs wordt ook steeds hoger en het verschil steeds kleinerquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Is dat niet vanwege de enorme vraag naar tweedehands auto’s?
M'n schuin overburen hebben zo'n eerste generatie Leaf 2e hands gekocht en doen er de boodschappenritjes mee.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is dan inderdaad ook nog de vraag. Bovendien, net als bij PC's: de techniek is al heel snel achterhaald. Wie wil er nu nog een eerste generatie EV (Renault Fluence)? Geen hond, of een eerste generatie Leaf?
Goed dat je het zelf zegt want betaalbaar is natuurlijk een erg subjectief begrip.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.
Een kale Fiat 500 op benzine kost je vanaf ¤19.290
Een kale Fiat 500E op stroom kost je vanaf ¤31.190 waar je nog ¤2.950 subsidie op krijgt.
Het prijsverschil tussen 2 kale versies is dus nog ¤8.950
Of het betaalbaar is, hangt uiteraard af van je banksaldo.
Accu is onderheven ( logisch ) aan slijtage dus die range wordt minder. Ik had het nooit gekocht. Nieuw accupakket is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe tweedehands autoquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n schuin overburen hebben zo'n eerste generatie Leaf 2e hands gekocht en doen er de boodschappenritjes mee.
Range was toen al kut, dus nu ook. Maar voor in de regio is het meer dan zat. Hun eerste auto is een vrij recente Fiesta.
Ik weet niet in welke bubbel je leeft, maar de meeste mensen denken: waar haal ik die extra 9K vandaan (lenen - en dus rente betalen) en wat gaat de wegenbelasting doen (waardoor de EV, zwaarder, mogelijk duurder is per maand dan de ICE). Bovendien zijn EV's vaak duurder in de verzekering.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard moet je dan een Fiat 500 met een Fiat 500 vergelijken.
Een kale Fiat 500 op benzine kost je vanaf ¤19.290
Een kale Fiat 500E op stroom kost je vanaf ¤31.190 waar je nog ¤2.950 subsidie op krijgt.
Het prijsverschil tussen 2 kale versies is dus nog ¤8.950
Of het betaalbaar is, hangt uiteraard af van je banksaldo.
De stroomprijs is momenteel hoger omdat de aardgasprijs hoger is, omdat Rusland niet lief doet tegen Oekraïne.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
En omdat velen op benzine willen rijden. De stroomprijs wordt ook steeds hoger en het verschil steeds kleiner
Natuurlijk niet. Als de accijns wegvalt op benzine gaat men dat op de kWh prijs compenseren. Geef ze eens ongelijkquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De stroomprijs is momenteel hoger omdat de aardgasprijs hoger is, omdat Rusland niet lief doet tegen Oekraïne.
Op zich kan stroom gewoon ¤0,25 per kWh kosten als dat weer wat normaliseert.
Ja, dat sowieso.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:53 schreef Gunner het volgende:
[..]
Goed dat je het zelf zegt want betaalbaar is natuurlijk een erg subjectief begrip.
Precies mijn gedachte. Ik vind het maar een hoop geld voor zo’n kleine auto. En voor een gezin lijkt de 500 ook niet bepaald ideaal. Als ik zelf een gezin had, zou ik gewoon voor een middenklasse gaan van een paar jaar oud.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke bubbel je leeft, maar de meeste mensen denken: waar haal ik die extra 9K vandaan (lenen - en dus rente betalen) en wat gaat de wegenbelasting doen (waardoor de EV, zwaarder, mogelijk duurder is per maand dan de ICE). Bovendien zijn EV's vaak duurder in de verzekering.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over range, laadmogelijkheden (in de buurt) et cetera.
Meeste mensen leasen prive of via hun werkgeverquote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso.
Er zijn niet zoveel mensen die een nieuwe auto kopen, dus dat zal met een nieuwe EV niet anders zijn.
Al mijn auto's zijn tot nu toe 2e hands, m'n eerste Volvo 740 had zelfs 3 ton op de teller toen ik hem kocht voor ¤950.
M'n huidige Volvo was 1,5 jaar oud en geïmporteerd uit Zweden maar ook die is niet nieuw.
Dus ja, wat is "betaalbaar", het is voor een deel het geld dat je er voor hebt liggen en voor een deel het geld dat je er voor over hebt.
Evengoed blijft de gemiddelde prijs van EV's jaar na jaar dalen, al ging dat met de huidige schaarste niet zo snel meer. Maar goed, brandstofauto's (nieuw en 2e hands) zijn ook fors duurder dan 3 jaar terug.
Als je een beetje had opgelet, Sherlock...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:00 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Meeste mensen leasen prive of via hun werkgever
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.
Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.
[..]
De Fiat 500 is natuurlijk niet de enige auto in de lijst met EV's.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:00 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Precies mijn gedachte. Ik vind het maar een hoop geld voor zo’n kleine auto. En voor een gezin lijkt de 500 ook niet bepaald ideaal. Als ik zelf een gezin had, zou ik gewoon voor een middenklasse gaan van een paar jaar oud.
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Als ik naar het 'nieuwe' model kijk van de EV die ik nu rij (geen subsidie, financiering, lease of bijtelling for that matter) zie ik nog geen verschuiving naar goedkoper. Wel heel heel erg veel duurder dan wat ik heb betaald en ook nog eens een veel magerder accu-pakket.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is nog steeds een prijsverschil maar het komt jaar na jaar we dichter bij elkaar.
Dat snap ik, maar als je voor een 500 al zoveel betaald, zal de rest alleen maar duurder zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Fiat 500 is natuurlijk niet de enige auto in de lijst met EV's.
Er is nog steeds een prijsverschil maar het komt jaar na jaar we dichter bij elkaar.
De verwachting is dat tussen 2026 en 2028 het omslagpunt komt waarbij je voor een nieuwe EV minder betaalt dan een brandstofvariant.
Hier staat een redelijk actuele prijslijst voor alle in Nederland beschikbare modellen:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:10 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als je voor een 500 al zoveel betaald, zal de rest alleen maar duurder zijn.
Uitgeprint boven je bed vol met trekvlekken. verder dan dan zal je niet komenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:16 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mercedes AMG business wordt mijn volgende GENOT
Succes ermee. Snap niet waarom mensen warm worden van een autootjequote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:16 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mercedes AMG business wordt mijn volgende GENOT
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Uitgeprint boven je bed vol met trekvlekken. verder dan dan zal je niet komen
en nu terug naar ONZ met je maatje
Comfort voor lange afstanden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:18 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Succes ermee. Snap niet waarom mensen warm worden van een autootje
Als het al waar is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het jouw eigendom is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]Ik moet zeggen dat mijn Audi E Tron ook heerlijk rijdt
100% eigendom ouwe reusquote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als het al waar is lijkt het me onwaarschijnlijk dat het jouw eigendom is.
Gezien de peop die je hier altijd op het forum spuit.
42kw, dat is, 55bhp?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 19:42 schreef Gunner het volgende:
Het over betaalbaar hebben en dan een plaatje posten waar een fucking fiat 500 van 35k staat
Haha. Grapjas.
42kWh, niet 42kW. Dat gaat om de opslagcapaciteit van de accu.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 21:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
42kw, dat is, 55bhp?
Dat neemt niemand serieus. En betaalbaar?
Kan je komen met al je leuke berekeningetjes, maar nee. Dat wordt m niet.
Dat valt mee, afgezien van wijken waar nog hele oude bekabeling ligt of waar de wijktrafo aan vervanging toe is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:32 schreef ludovico het volgende:
Stroomnet gaat straks echt slap worden....
Back up moet hoog zijn, Anyhow, het vraagt natuurlijk wel stroom zo allemaal tegelijk opladen. Vermogen is fors.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat valt mee, afgezien van wijken waar nog hele oude bekabeling ligt of waar de wijktrafo aan vervanging toe is.
Dat valt ook mee.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Back up moet hoog zijn, Anyhow, het vraagt natuurlijk wel stroom zo allemaal tegelijk opladen. Vermogen is fors.
ik neem aan dat je fapt bedoeld...quote:Op zaterdag 21 januari 2023 20:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]Ik moet zeggen dat mijn Audi E Tron ook heerlijk rijdt
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:41 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.
Dat betekent dat volgend jaar ruwweg 8% van het wagenpark elektrisch is (hybride, waterstof of volledig) en het jaar erop 11%. En dat is met de huidige groei, als er volgend jaar weer meer auto's worden verkocht dan kan het nog sneller gaan.
Dus ja, je hoort dit al jaren omdat het langzaam op stoom komt, maar ondertussen zijn dit dus significante aantallen. Met deze groei zit je zo in 5 jaar over de 50% van het wagenpark. Als deze lijn doortrekt.
100% stijging van 100 voortuigen klinkt heel veel natuurlijk, maar is maar een verkoop van 100 extra voortuigen. 5% stijging van 10000 voertuigen is 500 extra voertuigen. Het eerste klinkt heftig en het tweede mwah.
Maar goed dan kan je er met zekerheid op wachten dat mensen openbare parkeerplaatsen gaan claimen, omdat zij anders niet vanuit hun eigen huis hun elektrische auto kunnen opladen. Dit gaat veel onenigheid opleveren met buren en bezoekers aan de wijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is nog heel erg afhankelijk van de plek waar je woont.
In bepaalde woonplaatsen en/of wijken zal het lastiger zijn om het stroomnet te upgraden of laadpalen te plaatsen, vooral als er al een gebrek aan parkeerplaatsen is.
De gemeente waar ik woon lijken ze het ook nog niet helemaal te begrijpen, bij supermarkten nog 0 laadpalen, etc.
Maar er zijn ook plaatsen, zoals Dordrecht, waar ze aan wetgeving werken om kabelgoten in de stoep toe te staan zodat je je auto vanuit huis kan laden.
Er is geen gouden oplossing, iedere wijk en woonplaats zal z'n eigen uitdagingen hebben.
Aan de andere kant kan je natuurlijk altijd nog bij een snellader terecht, je tankt nu wss ook niet thuis.
Kost wel wat gok ik en er zal wat variabel laadvermogen moeten komen oid.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat valt ook mee.
Gemiddeld rijden auto’s 13.000km per jaar, 36km per dag.
Het stroomnet moet dus gemiddeld 7kWh per auto, per dag laden. Per auto verschilt dat (uiteraard) maar voor een regio is het gemiddelde van alle auto’s 7kWh.
Dat is dus gemiddeld minder dan 1kW laadstroom voor een nachtelijke laadsessie.
Op wijk- en straatniveau moet je uiteraard wel een ruime marge incalculeren.
“Grid chargers” (die onderling de capaciteit in een wijk verdelen) en thuis- / wijkaccu’s kunnen dat nog verbeteren op knelpunten.
Valt nog best mee. Veel laadpalen zie ik nog voor dezelfde prijs als voor al deze ellende. Rond de ¤0,35 per kWh. (er zijn er ook genoeg duurder)quote:Op zondag 22 januari 2023 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.
Vorig jaar was er 1 dag: Elektrisch rijden fors duurder, benzineauto goedkoper in bepaalde situatiesquote:Op zondag 22 januari 2023 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In 2025 weer wegenbelasting, bijtelling is ook bijna geen voordeel, stroom is duurder dan brandstof... stijging gaat echt niet zo ver meer doorzetten tenzij EV's echt goedkoper zijn dan ICE's in aanschaf.
Zonnepanelen binnenkort ook geen saldering meer... en bijna niemand die zijn auto overdag laadt thuis als hij dan op z'n werk zit.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:08 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Valt nog best mee. Veel laadpalen zie ik nog voor dezelfde prijs als voor al deze ellende. Rond de ¤0,35 per kWh. (er zijn er ook genoeg duurder)
Daarnaast is de stroomprijs stijging relatief, als meer mensen dynamisch contracten zouden nemen dan valt die stijging mee. Ik laad nog regelmatig mijn auto op voor minder dan de kosten van voor deze ellende. In december nog voor 9 cent per kWh uur geladen. Vandaag is het aan de dure kant met ¤0.33 per kWh.
Als je ook zonnepanelen hebt en je kan thuisladen dan is het echt wel een voordeel. Ik heb 1500kWh verbruikt vorig jaar (na saldering) en ¤250 betaald voor mijn laadpas. Zelfs met dure stroom is dat rond de ¤0,05 per km. Als mijn auto 1 op 15 had gereden waren die kosten dubbel zo hoog geweest. Zelfs met ¤0,6 per kWh zou ik nog ruim goedkoper zijn dan op benzine.
Oke misschien niet echt duurder dan benzine, maar wel veel duurder dan het was. En laten we nog maar even kijken wat ze voor wegenbelasting gaan berekenen aan de zware EV's... met een beetje pech kom je op diesel tarieven.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Vorig jaar was er 1 dag.
Als je je Tesla thuis oplaad met een dynamisch contract dat je per kilometer iets duurder uit was dan met een auto die 1 op 20 rijdt.
(Zelfs aan de laadpaal of snellader was de Tesla goedkoper)
In die ene dag gebruik je nu als argument dat EV het niet gaat worden.
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Oke misschien niet echt duurder dan benzine, maar wel veel duurder dan het was. En laten we nog maar even kijken wat ze voor wegenbelasting gaan berekenen aan de zware EV's... met een beetje pech kom je op diesel tarieven.
Het zijn veilige kabelgoten.quote:Op zondag 22 januari 2023 10:34 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Overal kabelgoten in of op de stoep sowieso een onveilige, onhandige en lelijke oplossing.
Ik weet ook niet waar dat toch steeds vandaan komt. Voor verschillende brandstofsoorten zijn nu al andere tarieven, het is niet aleen bepaald op gewicht.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.
Echt 4 regels onzin.
ja maar dat klinkt niet leuk....quote:Op zondag 22 januari 2023 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn veilige kabelgoten.
quote:Op zondag 22 januari 2023 11:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij denk dat een vervuilende benzine auto niet zwaarder wordt belast? Laat me niet lachen.
Echt 4 regels onzin.
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik weet ook niet waar dat toch steeds vandaan komt. Voor verschillende brandstofsoorten zijn nu al andere tarieven, het is niet aleen bepaald op gewicht.
een EV gaat natuurlijk nooit duurder in wegenbelasting worden dan een benzine-auto.
Het heeft weinig nut om een verhitte discussie te krijgen over tarieven die men in Den Haag nog niet eens heeft vastgelegd.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.
Omdat dan niemand meer in een EV gaat/wil rijden.Je bent op de hoogte neem ik aan van verschillen tussen gas/benzine en diesel toch? Het is niet alleen gewicht.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ik zie nog geen enkele reden waarom dat niet zou zijn. Zoals nu de planning is staat er dat in 2025 het wordt verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Hoe jullie erbij komen dat dit totale onzin is snap ik dus niet. Ik lees nergens iets in de richting dat elektrische auto's lagere wegenbelasting zouden hebben. Bovendien zijn EV's zwaarder door o.a. accu pakket en is je wegenbelasting automatisch hoger. Of misschien rekenen ze het accupakket niet mee zoals bij hybrides ook het geval was, in dat geval zal het wel in de buurt komen van benzine tarieven.
Niemand wil dat ook per se op enkele milieu hippies na... het wordt gedaan omdat het (onder aan de streep) goedkoper is. Uiteindelijk is auto rijden in NL duur en dat zal het blijven ook, of het nou een EV of ICE is.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Omdat dan niemand meer in een EV gaat/wil rijden.Je bent op de hoogte neem ik aan van verschillen tussen gas/benzine en diesel toch? Het is niet alleen gewicht.
En van die Mirai rijden er geloof ik 80 in den haag als doelgroep-taxi, betaald door den haag (stad). Die heeft onlangs gezegd dat ze over gaan op EV.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg niet het idee dat waterstofauto's heel populair zijn.
Dit zijn alle waterstofauto's die in 2022 verkocht zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ter vergelijking de best verkochte EV's in 2022:
[ afbeelding ]
Nog niet alle verkoopcijfers zijn binnen maar als ik de eerste gegevens bekijk, is het aantal waterstofauto's dat wereldwijd is verkocht met ongeveer 25% terug gelopen t.o.v. 2021, dus een stuk of 12.000 verkochte waterstofauto's wereldwijd.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En van die Mirai rijden er geloof ik 80 in den haag als doelgroep-taxi, betaald door den haag (stad). Die heeft onlangs gezegd dat ze over gaan op EV.
Het zal me niet verbazen als de Nexo's in een anders stad rijdt, betaald door de stad.
1000km is met een beetje EV 1 of 2 keer laden onderweg.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:32 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga wel een paar keer per jaar naar het buitenland, waarbij ik op een dag in niet al te lange tijd 1.000 km wil afleggen zonder gedoe. Dus nee, voor mij geen elektrische auto.
Of ze lelijk zijn is een subjectief iets, ofwel: je meningquote:Bovendien zijn ze nog steeds allemaal erg lelijk.
Ik hoor van mensen die het wel doen dat ze veel langer kwijt zijn met het laden. En twee keer een uur vind ik nog te veel. Daarnaast gaat het vaak om plekken in the middle of nowhere.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1000km is met een beetje EV 1 of 2 keer laden onderweg.
Dat betekent 2 pauzes van 30 tot 60 minuten op die hele rit, afhankelijk van de laadsnelheid.
En laadplekken komen er ook in rap tempo bij.
Dit zijn alleen alle Tesla Superchargers (waar je tegenwoordig ook terecht kan met andere EV's).
[ afbeelding ]
Uiteraard zijn er meer laadstations maar van deze mag je verwachten dat ze het ook echt doen.
[..]
Of ze lelijk zijn is een subjectief iets, ofwel: je mening
Genoeg auto's die zowel als EV als ICE uitgebracht zijn / worden.
Zijn ze ineens lelijk als er geen uitlaat meer onder zit?
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:32 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga wel een paar keer per jaar naar het buitenland, waarbij ik op een dag in niet al te lange tijd 1.000 km wil afleggen zonder gedoe. Dus nee, voor mij geen elektrische auto. Bovendien zijn ze nog steeds allemaal erg lelijk.
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.quote:Ik hoor van mensen die het wel doen dat ze veel langer kwijt zijn met het laden. En twee keer een uur vind ik nog te veel. Daarnaast gaat het vaak om plekken in the middle of nowhere.
12.000 wereldwijd? ik denk dat er geen merken zijn die nog minder EVs maken. Koennigegg of zo?quote:Op zondag 22 januari 2023 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog niet alle verkoopcijfers zijn binnen maar als ik de eerste gegevens bekijk, is het aantal waterstofauto's dat wereldwijd is verkocht met ongeveer 25% terug gelopen t.o.v. 2021, dus een stuk of 12.000 verkochte waterstofauto's wereldwijd.
Maar waarom zou ik voor een EV moeten kiezen? Dan ben ik liever een panda.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.
[..]
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.
Je hoeft niets. Je kan vanaf 2030 vast nog wel een knappe 2e hands brandstofauto vinden.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar waarom zou ik voor een EV moeten kiezen? Dan ben ik liever een panda.
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten. De mensen die ik ken die op wintersport gaan e.d. gaan steevast met een auto van iemand die niet elektrisch is. Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
een paar keer 1000km rijden en daarom niet voor een EV kunnen kiezen omdat je een uurtje moet wachten.... Je hebt echt het aanpassingsvermogen van een panda.
[..]
Gewoon bij de grootste tankstations.. Vaak met prima restaurants. Je laat je echt alles wijs maken.
Hoe groot zijn die problemen op het elektriciteitsnetwerk nu eigenlijk echt?quote:Op zondag 22 januari 2023 20:27 schreef Vallon het volgende:
Een kwart dwz 75.000 nieuwe EV's klinkt leuk en is van het, sws ook al lage totaal van 310.000 nieuw verkocht bron, op een totaal wagenpark van bijna 9 miljoen stuks; niet echt iets om erg van onder de indruk te zijn.
Sws ligt de markt vanwege kosten al op zijn gat en de onzekerheid van de toekomst, ook t.a.v. energiekosten, maakt dat er niet beter op.
Het momenteel aantal van full electric, nu ruim 310.000 stuks bron, en dan al problemen hebben op het (elektra)netwerk; maakt ook de keuze van voorlopig fossiel rijde; ook eenvoudiger. Simpel gezegd, je kunt wel elektrisch rijden maar het geeft naast gedragsaanpassing ook (imo veel) gedoe. Ik geef toe dat wanneer je zelf zat panelen hebt liggen en i.c.m. salderen - zolang dat nog duurt - kan laden, het zeker interessant is.
Waarom? Ik heb nu vijf jaar een ev en ga er gewoon mee op vakantie naar het buitenland, gaat prima.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten. De mensen die ik ken die op wintersport gaan e.d. gaan steevast met een auto van iemand die niet elektrisch is. Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Mijn zwager met een grote Jaguar I-pace gaat voor zijn zomervakantie met zijn oude benzine-auto op vakantie. En dan moet hij het ook nog zelf betalen, de elektrische is zakelijk. Zo handig, dat elektrische gedoe, snap wel dat iedereen daar voor kiest zeg.
Ja dat mag hij. Hij heeft hem al even dus maar een bijtelling van 8 %. Waarom dan toch met een benzineauto op vakantie, omdat de actieradius niet heel hoog is en het laden lang duurt en in een aantal zuidelijke gebieden. Daar betaalt hij dus liever voor dan dat gedoe met laden.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.
Hij rijdt een Jaguar i-Pace zakelijk? Mag hij er wel privé in rijden ivm bijtelling? Want anders kan hij er sowieso niet mee op vakantie.
Verder zou ik niet weten waarom je niet met je i-Pace op vakantie zou kunnen.
Je vindt alle EV's lelijk en je vindt de range te beperkt.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:41 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja dat mag hij. Hij heeft hem al even dus maar een bijtelling van 8 %. Waarom dan toch met een benzineauto op vakantie, omdat de actieradius niet heel hoog is en het laden lang duurt en in een aantal zuidelijke gebieden. Daar betaalt hij dus liever voor dan dat gedoe met laden.
Maar blijkbaar vindt iedereen het hier wel heel prettig om te doen en op die manier te reizen. Lekker doen dan! Maar als ik naar Puglia of Calabria ga kies ik toch liever voor een benzine-auto. En dichterbij ook.
De i pace haalt in de praktijk ongeveer 330 km.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind dit wat een verwarrend verhaal.
Hij rijdt een Jaguar i-Pace zakelijk? Mag hij er wel privé in rijden ivm bijtelling? Want anders kan hij er sowieso niet mee op vakantie.
Verder zou ik niet weten waarom je niet met je i-Pace op vakantie zou kunnen.
wachten totdat drie autos getanked en afgerekend hebben. Een beetje EV zit dan al half vol...quote:Op zondag 22 januari 2023 21:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Overigens begin deze maand nog bij een paar grote wegrestaurants/parkeerplaatsen in Frankrijk geweest. Viel me vooral op dat alle plekken met laadpalen leeg waren... terwijl je bij het tanken 3 auto's in de rij moest wachten.
Ja, dan ligt het niet aan de gedachte dat je met een EV geen lange afstanden kan rijden. Ik verbaas me trouwens dat de iPace zo te koop is.quote:Op zondag 22 januari 2023 22:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De i pace haalt in de praktijk ongeveer 330 km.
Zeker aangezien er ook geen snel laad optie op zit en je dus meerdere uren nodig hebt voor per laad beurt.
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hoeft niets. Je kan vanaf 2030 vast nog wel een knappe 2e hands brandstofauto vinden.
Maar nieuwe koop je ze dan niet meer in NL.
Het verankert de CO2- emissiereductiedoelstelling voor 2030 van -55 procent voor nieuwe auto's en -50 procent voor nieuwe bestelwagens in vergelijking met 2021.quote:Op maandag 23 januari 2023 11:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels.![]()
https://www.vrt.be/vrtnws(...)oren-definitief-doo/
En tegen die tijd schakelen we over op eFuels.
eFuels zijn interessant voor niche markten, zoals motorsport / sportwagens.quote:Op maandag 23 januari 2023 11:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
2035 is aannemelijker. Alsof Nederland voor gaat lopen op EU-regels.![]()
https://www.vrt.be/vrtnws(...)oren-definitief-doo/
En tegen die tijd schakelen we over op eFuels.
bron: https://www.engineering.com/story/a-new-era-for-efuelsquote:The most efficient process for storing electricity as a fuel is using hydrogen. With the best current technology an electrolyzer requires 3.8 to 4.4 kWh to produce a normal cubic meter of hydrogen.
This equates to an energy efficiency of between 68 percent and 79 percent. However, the most efficient units are also very expensive and in commercial operation an efficiency of 50 percent is more typical.
Creating liquid fuels from hydrogen requires significant further energy inputs that can result in an efficiency from electricity to hydrocarbon of just 20 percent. If the fuel is burned in an engine with an efficiency of 30 percent, then the combined efficiency would be just 6 percent.
Therefore, eFuel production would require almost 16 times the wind and solar energy to power vehicles as direct electrification using battery electric vehicles.
Despite the excellent energy density of eFuels, they are not a replacement for battery electric vehicles.
O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten.quote:
Het lijkt me ook echt van groot belang om de komende 7 jaar (dan zouden auto's 50% minder mogen uitstoten) naarstig op zoek te gaan naar een alternatief voor een voor 90% van de bevolking prima functionerende EV. We moeten er natuurlijk alles voor over hebben om wel aan de norm te voldoen maar NIET met een EV.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten.
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Januari 2022 Ioniq 5 besteld, laatste update geeft eind maart 2023 als levermoment
Heeft die geen levertijd van een jaar?quote:Op maandag 23 januari 2023 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is wel waardeloos, vooral als de Ioniq 6 er dan al is.
Ach, toen de automobielindustrie in de jaren '70 met de katalysator kwam, was het ook overal walhalla (behalve bij Margaret Thatcher). Bleek CO2 achteraf misschien toch niet zo'n handig goedje te zijn (bleek Margaret Thatcher toch gelijk te krijgen).quote:Op maandag 23 januari 2023 13:18 schreef Speekselklier het volgende:
En als we eenmaal in een EV rijden dan gaan we niet tegensputteren omdat we weer op iets anders over moeten, denk je?
Ik geef je een helder antwoord en een bron, wat je heel kinderachtig als "Blahblahyaddayadda" hebt gequote.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
O ja, da's waar ook. Er zijn geen wetenschappelijke ontwikkelingen te verwachten in de komende 20 jaar, behalve uiteraard op het gebied van batterijen. Was ik even vergeten.
Ik (wij) hebben een EVtje en een bezine auto. voorheen hadden we twee benzines.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ach, toen de automobielindustrie in de jaren '70 met de katalysator kwam, was het ook overal walhalla (behalve bij Margaret Thatcher). Bleek CO2 achteraf misschien toch niet zo'n handig goedje te zijn (bleek Margaret Thatcher toch gelijk te krijgen).
Niets is zaligmakend. Ook niet duracell-waggeltjes. Maar voor sommigen staat een kritische blik bijna gelijk aan godslastering. En dat maakt het leuk.
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik geef je een helder antwoord en een bron, wat je heel kinderachtig als "Blahblahyaddayadda" hebt gequote.
Hij heeft het zelfs over e-fuels die een keer zo snel ontwikkelen. Wat ben je heerlijk populistisch, niks niet getallen of inhoudelijk maar enkel op gevoel en aanval...quote:Op maandag 23 januari 2023 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Al jouw posts over dit onderwerp worden door hetzelfde gekenmerkt; batterijen hebben over 5 jaar 100x de huidige capaciteit tegen 2% van de huidige kosten en opladen duurt dan nog 0.0001 seconde.En daardoor rijden we over 10 jaar allemaal in een duracell-waggeltje met de capaciteiten van een Polestar 2 tegen de aanschafprijs van een Aygo.
Op alle andere gebieden is er nul wetenschappelijke vooruitgang.
Ik ben sceptisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |