bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.htmlquote:In 2022 was 26 procent nieuwe particuliere auto's in Nederland geheel elektrisch
Vorig jaar besloeg het aantal volledig elektrische auto's dat in Nederland door particulieren nieuw werd gekocht, 26 procent van het totale aantal door particulieren gekochte nieuwe auto's. Dat is relatief gezien een forse stijging ten opzichte van 2021.
Waar het aandeel volledig elektrische aangedreven auto's in de verkoop van nieuwe auto's op de particuliere markt in 2021 nog bleef steken op 11 procent, is dat nu 26 procent. Als wordt gekeken naar de totale verkoop van nieuwe auto's, dus naast particuliere ook zakelijke aankopen, verhuurbedrijven en dealerregistraties, kwam het aandeel volledig elektrische auto's vorig jaar uit op 23 procent; dat was in 2021 nog 20 procent. Eind 2022 reden er in Nederland 340.583 volledig elektrische auto’s.
Benzineauto's worden nog altijd het meest verkocht in Nederland, al zakte dat aandeel in 2021 al naar 46 procent en in 2022 was het aandeel 38,5 procent. Het aandeel hybride auto's en plug-in hybrides gezamenlijk lag in 2021 op 33 procent van de verkoop van nieuwe auto's en dat kwam vorig jaar op 36 procent uit.
De RAI Vereniging noemt de snelle stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s in de particuliere markt opvallend. De organisatie stelt dat de stijging deels is te verklaren door een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklassesegmenten, privateleaseaanbiedingen en de aanschafsubsidie van de overheid. Onder particulieren worden overigens ook zelfstandigen geschaard die met een eenmanszaak een elektrische auto zakelijk aankopen. Het kan dus dat zelfstandigen zonder personeel een aanzienlijk aandeel hebben in de flinke stijging onder particulieren, schrijft Autoweek.
Die aanschafsubsidie die dit jaar voor elektrische personenauto's wordt toegekend, is sinds 10 januari beschikbaar. Dit betreft een subsidie voor de aanschaf of private lease van nieuwe elektrische auto's door particulieren. Voor een nieuwe auto kan een subsidie van 2950 euro worden aangevraagd en voor gebruikte auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar. Het gaat om potten met een maximum. De totale subsidiepot voor nieuwe EV's bedraagt 67 miljoen euro en voor tweedehandsauto's is er een budget van 32,4 miljoen euro. Als die bedragen worden overschreden, wordt er voor de rest van dit jaar in principe geen subsidie meer toegekend.
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 21:22 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd als we de lease markt erbij doen. Momenteel is elektrisch bijna altijd de beter keuze zakelijk, zowel in leasebedrag, bijtelling en verbruiks kosten.
Die heb ik eigenlijk ook nodig, maar toen mijn vorige auto vervangen moes worden kwam ik er geen fatsoenlijke tegen. Dus nu heb ik 2 auto's.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
beiden kunnen prima waarheid zijn en die eerste zin klopt niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoeveel zouden het zijn zonder subsidie?
Blijft lief, mensen die het na al die jaren nog niet snappen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:13 schreef inslagenreuring het volgende:
Blijf het grappig vinden. We moeten allemaal onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Mooi streven zou je zeggen. Om vervolgens massaal op elektriciteit over te stappen, en de afhankelijkheid daar neerleggen.
Ik blijf nog wel even op euro 95 doorrijden.
En als je naar de totale kosten in 5 jaar kijkt zijn veel EVs al goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
quote:Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog ¤ 75.000. In 2021 was die prijs nog maar ¤ 51.000. De komende jaren komen er nog veel meer modellen bij en maken fabrikanten ook steeds meer kleinere, betaalbare elektrische auto's. De gemiddelde prijs daalt daardoor nog verder.
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Laatst een stukje op AutoWeek, maar in de D klasse en meer is een electrische variant meestal goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".
Maar je ziet toch dat de prijs van ICE en EV's steeds dichter bij elkaar komt te liggen.
Ik leen even m'n eigen post uit een ander topic:
Een nieuwe auto is sowieso voor een hele grote groep onbereikbaar.
Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.
Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.
Neem een Volkswagen Golf of een Ford Focus op benzine.
Dat zijn normale C-klasse auto's.
Die koop je vanaf ¤34.740 t/m ¤34.999
Dan heb je gewoon een instapmodel, zonder opties.
Welke EV's heb je vanaf die prijs klasse?
bron: https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto
[ afbeelding ]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.
En nieuwe auto's zijn ook steeds meer elektrisch voor een lagere prijs. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ¤37000, en daar zijn nu aardig wat opties voor. Autoweek geeft aan dat er meer dan 60 modellen zijn voor die prijs of lager.
Vanaf ¤18000 kan je al een elektrische auto kopen.
Aanvulling, de prijzen dalen best hard.
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Wat vind je wel "betaalbaar" en welke populaire nieuwe brandstofauto's heb je op dit moment in dat prijssegment?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
En kruis bij de 15000 nog even een leukere uitvoering aan, wat vaak standaard is bij de EV.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.
Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |