bron: https://tweakers.net/nieuws/205830/in-2022-was-26-procent-nieuwe-particuliere-autos-in-nederland-geheel-elektrisch.htmlquote:In 2022 was 26 procent nieuwe particuliere auto's in Nederland geheel elektrisch
Vorig jaar besloeg het aantal volledig elektrische auto's dat in Nederland door particulieren nieuw werd gekocht, 26 procent van het totale aantal door particulieren gekochte nieuwe auto's. Dat is relatief gezien een forse stijging ten opzichte van 2021.
Waar het aandeel volledig elektrische aangedreven auto's in de verkoop van nieuwe auto's op de particuliere markt in 2021 nog bleef steken op 11 procent, is dat nu 26 procent. Als wordt gekeken naar de totale verkoop van nieuwe auto's, dus naast particuliere ook zakelijke aankopen, verhuurbedrijven en dealerregistraties, kwam het aandeel volledig elektrische auto's vorig jaar uit op 23 procent; dat was in 2021 nog 20 procent. Eind 2022 reden er in Nederland 340.583 volledig elektrische auto’s.
Benzineauto's worden nog altijd het meest verkocht in Nederland, al zakte dat aandeel in 2021 al naar 46 procent en in 2022 was het aandeel 38,5 procent. Het aandeel hybride auto's en plug-in hybrides gezamenlijk lag in 2021 op 33 procent van de verkoop van nieuwe auto's en dat kwam vorig jaar op 36 procent uit.
De RAI Vereniging noemt de snelle stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s in de particuliere markt opvallend. De organisatie stelt dat de stijging deels is te verklaren door een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklassesegmenten, privateleaseaanbiedingen en de aanschafsubsidie van de overheid. Onder particulieren worden overigens ook zelfstandigen geschaard die met een eenmanszaak een elektrische auto zakelijk aankopen. Het kan dus dat zelfstandigen zonder personeel een aanzienlijk aandeel hebben in de flinke stijging onder particulieren, schrijft Autoweek.
Die aanschafsubsidie die dit jaar voor elektrische personenauto's wordt toegekend, is sinds 10 januari beschikbaar. Dit betreft een subsidie voor de aanschaf of private lease van nieuwe elektrische auto's door particulieren. Voor een nieuwe auto kan een subsidie van 2950 euro worden aangevraagd en voor gebruikte auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar. Het gaat om potten met een maximum. De totale subsidiepot voor nieuwe EV's bedraagt 67 miljoen euro en voor tweedehandsauto's is er een budget van 32,4 miljoen euro. Als die bedragen worden overschreden, wordt er voor de rest van dit jaar in principe geen subsidie meer toegekend.
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 21:22 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd als we de lease markt erbij doen. Momenteel is elektrisch bijna altijd de beter keuze zakelijk, zowel in leasebedrag, bijtelling en verbruiks kosten.
Die heb ik eigenlijk ook nodig, maar toen mijn vorige auto vervangen moes worden kwam ik er geen fatsoenlijke tegen. Dus nu heb ik 2 auto's.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
beiden kunnen prima waarheid zijn en die eerste zin klopt niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Hier ben ik het niet mee eens. Cijfers over vorig jaar zeggen niet per se iets over het hele wagenpark. Wat je wel ziet is dat ieder jaar de groei van elektrische auto's toeneemt op het totale wagenpark. Eind november 2022 was 5,6% (https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers) van de geregistreerde personenauto's elektrisch. Dat is een stijging van circa 40% per jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze brengen het iedere keer alsof het halve wagenpark ondertussen EV is door dit soort berichten maar niets is minder waar. En van de week nog in het nieuws dat we met de oudste wagens van heel Europa rondrijden. Dat stookt niet echt met elkaar hé??? Volgens mij is nog geen 3% van alle auto's die in NL rond rijdt volledig elektrisch... en daar moeten ze al 10 jaar lang voor reclame maken en subsidiëren.... kansloos.
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:38 schreef Red_85 het volgende:
Hoeveel zouden het zijn zonder subsidie?
Blijft lief, mensen die het na al die jaren nog niet snappen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:13 schreef inslagenreuring het volgende:
Blijf het grappig vinden. We moeten allemaal onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Mooi streven zou je zeggen. Om vervolgens massaal op elektriciteit over te stappen, en de afhankelijkheid daar neerleggen.
Ik blijf nog wel even op euro 95 doorrijden.
En als je naar de totale kosten in 5 jaar kijkt zijn veel EVs al goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Minder, maar de subsidie is er alleen voor de impuls. Op dit moment zijn bij sommige merken (Peugeot) vergelijkbare benzine als elektrische modellen al bijna even duur. Met subsidie is de elektrische variant in sommige gevallen goedkoper.
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....quote:Op zaterdag 21 januari 2023 10:43 schreef Herkauwer het volgende:
Het kantelpunt is dichtbij, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt.
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
quote:Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog ¤ 75.000. In 2021 was die prijs nog maar ¤ 51.000. De komende jaren komen er nog veel meer modellen bij en maken fabrikanten ook steeds meer kleinere, betaalbare elektrische auto's. De gemiddelde prijs daalt daardoor nog verder.
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben toch wel heel benieuwd waar jij dan kijkt....
Laatst een stukje op AutoWeek, maar in de D klasse en meer is een electrische variant meestal goedkoper.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is vooral de definitie van "betaalbaar".
Maar je ziet toch dat de prijs van ICE en EV's steeds dichter bij elkaar komt te liggen.
Ik leen even m'n eigen post uit een ander topic:
Een nieuwe auto is sowieso voor een hele grote groep onbereikbaar.
Er worden ongeveer 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht waarvan de helft ongeveer in één of andere leasevorm.
Dat betekent dat er 175.000 nieuwe auto's per jaar privé gekocht worden.
Op een groep van 11.000.000 mensen met een rijbewijs, koopt dus jaarlijks gemiddeld 1,6% van de mensen met een rijbewijs een nieuwe auto.
Neem een Volkswagen Golf of een Ford Focus op benzine.
Dat zijn normale C-klasse auto's.
Die koop je vanaf ¤34.740 t/m ¤34.999
Dan heb je gewoon een instapmodel, zonder opties.
Welke EV's heb je vanaf die prijs klasse?
bron: https://ev-database.org/nl/cheatsheet/prijs-elektrische-auto
[ afbeelding ]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 13:47 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb zelf vorig jaar een auto geïmporteerd. Renault Zoë 40 kWh en na subsidie heb ik daar ¤8500 voor betaald. Moet wel zeggen dat je dan de accu nog moet huren voor ¤80 (tot ¤120) per maand.
En nieuwe auto's zijn ook steeds meer elektrisch voor een lagere prijs. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe auto ¤37000, en daar zijn nu aardig wat opties voor. Autoweek geeft aan dat er meer dan 60 modellen zijn voor die prijs of lager.
Vanaf ¤18000 kan je al een elektrische auto kopen.
Aanvulling, de prijzen dalen best hard.
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
Wat vind je wel "betaalbaar" en welke populaire nieuwe brandstofauto's heb je op dit moment in dat prijssegment?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
blijkbaar hebben wij beiden een andere definitie van betaalbaar.
En kruis bij de 15000 nog even een leukere uitvoering aan, wat vaak standaard is bij de EV.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.
Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
Dat is nog heel erg afhankelijk van de plek waar je woont.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Oh, dat scheelt een hoopquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Waarom je bed uit? Snachts mag ie blijven staan hoor.
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snelladerquote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:56 schreef Fleischmeister het volgende:
Waar kan je die dingen tegenwoordig op een praktische manier opladen eigenlijk. Praktisch is niet de twee laadplekken in de hele straat hier waarbij je 's nachts je bed uit moet om je auto te verplaatsen om niet in overtreding te zijn, en de rest van de omgeving inmiddels vol staat
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:06 schreef descon het volgende:
[..]
Dat soort geneuzel houd me idd nog ff tegen voor een EV. Dan liever ff snel tanken weer door ipv 30 min rondhangen bij een snellader
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernenquote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:18 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het meeste laden doe je ook in je wijk, bij de supermarkt en op je werk, bij aankomst op bestemming.
Snel die je eigenlijk alleen bij lange afstand. Veelal maar 10 minuten om op bestemming te komen. Aan de lader, ff plassen en door....
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
EV is niet de toekomst.ik rij zelf hybride Audi maar er is geen plek voor laadpalen. Zeker niet in een stadscentrum waar ik woon. Plus daarbij dat het er nog eens hondslelijk uitziet al die palen in oude stadskernen
Waterstof.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar wat jij als toekomst ziet en waarmee we nu al daadwerelijk mee kunnen beginnen.
ik kijk naar mijn eisenlijstje als het gaat om transport. Ik zal schoenen en fiets buiten beschouwing laten maar dan wil ik van A naar B op elk moment dat ik wil, waarbij A en B op alle plekken zijn in NL en een deel van Duitsland. Verder moet ik er droog komen en op een redelijk veilige manier. Meer eisen heb ik niet en dan valt EV af vanwege de maandelijkse kosten. Een redelijk maanbedrag excl benzine is ca 400-500 euro per maand. Private lease valt af ivm de ridicule max afstand van 10k per jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:43 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Snap ik, ik kijk naar de cijfers en niet wat er in iemands portemonnee zit. De goedkoopste benzine auto is ¤15000 en de goedkoopste EV is ¤20000, dan is dat verschil toch niet echt groot meer.
Dat het niet voor jou betaalbaar is betekent niet dat het betaalbaarder wordt in Nederland. Blijft lastig om dit in een samenleving beetje eerlijk te verdelen.
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.quote:
Onzin.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waterstof is een oplossing voor de industrie en verder niet.
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?quote:
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleemquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
interessant (onverwacht). De Toyota Mirai, Hyundai Nexo kost 70k, meer voor de audi rijder dus. Prijs toch wel een puntje voor veel mensen, zijn er goedkopere alternatieven?
Valt mee. Het is vooral de olieindustrie die het tegen wil houden. Zie het tankstation in Brabantquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:21 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mweh, beetje duur om te maken.
En opslag is ook zo'n dingetje..
oh? maak kennis met de grootste waterstof fabriek van Europa.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:
Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:13 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Geef het wat tijd zou ik zeggen. Ik ken de eigenaar van het waterstof tankstation in Brabant voor vrachtwagens. Het probleem is vooral de lengte van het tanken. Duurt nogal lang. Daarbij houden Shell en dergelijke uiteraard ontwikkeling tegen. Dat is ook nog een bijkomend probleem
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 02:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor gemiddelde gezinnen wel, wij hebben een zeven zitter nodig. Die markt is nog te klein.
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer opquote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Shell wil juist waterstof, dat is hun verdienmodel ná olie.
Shell investeert fors in waterstof.
Het simpele verhaal is dat:
- waterstof 3x meer energie kost per kilometer en dus ook duurder is per kilometer
- de druk van waterstof op 800 bar moet worden gebracht om een auto te tanken (met maximaal 700 bar tankdruk)
- de waterstof naar -40 graden Celsius gekoeld moet worden
- op druk brengen en koelen kost energie maar vooral ook veel tijd, na 3 tot 6 tankbeurten is de druk bij een tankstation te laag en moet het eerst weer op druk komen en dan kan je een half uur niet tanken
- een waterstoftankinstallatie kost al snel ¤1,2 miljoen
- je moet met een leidingnetwerk of tankauto's de waterstof bijvullen
- waterstofauto's zijn duur en dat is in 10 jaar nog niet veranderd, terwijl EV's in prijs dalen
- er zijn nog maar 3 grote merken (Toyota samen met BMW en Hyundai) die bezig zijn met waterstof
Waterstof en auto's? Het gaat niet gebeuren, niet op grote schaal iig.
IT bedrijf met landelijke dekking maar helaas niet in elke provincie leadengineers. En ook een volle agenda dus als ik 300+km op een dag af moet leggen dan heb ik geen zin of tijd om een half uur ergens te staan laden. Erger nog als het aan het eind van de dag is en dat 30 minuten laden zorgt dat ik precies in de avondspits terecht kom.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:42 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En die 1000km rijd je in een ruk leeg? Nergens een half uurtje pauze waarin je de auto ff kan laden?
Wat voor baan heb je? Test je actieradiussen voor autoweek?
Wat op die site staat is allemaal onzin.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:44 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan verdient shell er niet meer op
Wordt al jaren tegengehouden https://waterpoweredcar.com/
Er zitten ongeveer 255 werkdagen in een jaar.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 17:32 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Zo ook voor zakelijke rijders (mensen in een buitendienst functie). Hier 60.000 km per jaar, ben ik toch blij dat ik op 1 tank 1000 km kan rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |