abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213177039
Mijn indruk is dat hij er alles aan doet om zijn miljoenen alsnog veilig te stellen en het ongemak daarom op de koop toeneemt. Pas als een rechter hem in het ongelijk stelt en hij ook niet meer in beroep kan gaan, pas dan zal hij mogelijk zelfreflectie tonen. Mogelijk. En als hij niet tot zelfreflectie in staat is.. dan is er iets mis met zijn persoonlijkheid
  vrijdag 12 april 2024 @ 09:30:56 #152
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213177042
Hij is boos en zelf ook genaaid ^O^ _O-
pi_213177602
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 07:13 schreef nostra het volgende:
Longread interview met Sywert:

'Sywert van Lienden: de boosheid van een paria'

https://fd.nl/politiek/15(...)p-android&gift=zxuo8 (gratis te lezen)
jeetje,
De kern is gewoon dat hij deed of het om niet wat, en dat hij dat bewust vaag heeft gehouden.

De feiten wijzen die kant op, z'n eigen appjes ook. De manier hoe het geld werd weggezet. Hoe hij z'n werknemers instrueerde. Wat hij zei tijdens teamsgesprekken.
Dat ie in appjes zij dat ie "het aanzwengelde op twitter". Om dat gewoon te ontkennen in dit interview. Terwijl die tweets zijn er gewoon.

Ik snap heel goed, die man krijgt nu heel veel klappen, en niet elke klap zal terecht zijn. Maar hij is echt gewoon fout bezig geweest. Juridisch misschien niet (of wel, we gaan het zien). Maar iedereen weet dat ie de boel bedonderd heeft.

Trek het boetekleed aan zeg: "ik zag een kans om een 1x financieel onafhankelijk te worden, deze kans heb ik gegrepen. Maar heb hier nu spijt van, ik was verblind door het geld, ik stort het terug en hoop in een normale baan m'n leven weer op te kunnen pakken".
Zoiets.
pi_213177622
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 april 2024 08:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Sywert gaat zingen :o in aanloop naar zijn zaak op 22 april

Hugo begint te zweten 🥵 *O*

Popcorn pakt dit wordt leuk *O*
jij roept heel de tijd dat Hugo de lul gaat zijn. Maar dat zie ik echt nog niet hoor.

Jij roept al sinds 2021 om de week dat je de champagne koud hebt gezet omdat Hugo eraan gaat.
Ik hoop dat dat steeds dezelfde fles is, want tot nu toe blijkt dat uit niks.
pi_213177648
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:15 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]
Dat gevoel bleef bij mij ook achter, al kan ik me voorstellen dat het lastig is om jezelf te verdedigen als iedereen zo vooringenomen is. Ik wil best aannemen dat zijn hele leven compleet overhoop ligt (en daar ook wel medelijden voor voelen), maar hij doet in interviews of op X regelmatig uitspraken die zijn zaak voor de publieke opinie geen goed doen.

Getuige het naschrift bij het FD-artikel ("Sywert van Lienden laat weten dat hij ‘niet akkoord’ is met de uiteindelijke versie van dit artikel.") heeft hij dat nu ook wel bedacht, maar dan is het alweer te laat. Of hij wordt wederom genaaid door een journalist, maar hoe vaak moet je dat als Sywert zijnde dan laten gebeuren?

Blijft een treurige zaak; hij is toch de publieke zondebok van de coronacrisis, terwijl anderen probleemloos zijn weggekomen met vergelijkbare activiteiten.
ik ga er vanuit dat het interview op band staat.
En als Sywert een beetje chome heeft ontwikkeld, heeft ie daar gewoon een kopie van, of zelf ook opgenomen. Dan is het nu makkelijk weerleggen wat volgens jou niet klopt..
pi_213178331
Zelfs als Sywert gelijk heeft dat het ministerie alleen met de BV wilde dealen is het natuurlijk niet zo dat ie dan tot die deal gedwongen is. Hij heeft zelf zijn krabbel gezet en daar is ie dan ook zelf aansprakelijk voor.
pi_213178674
.

[ Bericht 96% gewijzigd door Wienerschnitzels op 12-04-2024 12:07:30 ]
graag op anoniem
pi_213178690
De zelfreflectie ontbreekt nog steeds volledig bij Sywert.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 11:27 schreef recursief het volgende:
Zelfs als Sywert gelijk heeft dat het ministerie alleen met de BV wilde dealen is het natuurlijk niet zo dat ie dan tot die deal gedwongen is. Hij heeft zelf zijn krabbel gezet en daar is ie dan ook zelf aansprakelijk voor.
Sywert blijft maar volhouden dat hij het slachtoffer is van 10 miljoen euro, dat hem dat ook maar aangedaan is.
graag op anoniem
pi_213178899
quote:
Hij heeft bewust de boel misleid en poen gepakt. Dit heeft ie onder de pet proberen te houden.

Als dit nooit was uitgekomen had hij het zelf nooit gezegd, en was ie nu ergens bij Jinek of Renze politiek duider geweest.

En hadden wij allemaal gedacht, beetje irritante gozer wel, maar toen met die mondkapjes toch maar wel ingezet voor het welzijn van het land.

Dat is het smerige. Hij verwijst in het interview naar een of andere Ferrari handelaar die ook miljoenen heeft gepakt. Verschil: die man stond niet met zn bakkes op tv te verkondigen dat het om niet was.
pi_213179118
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 08:59 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb het artikel gelezen en mijn mening over Sywert verandert totaal niet. Op simpele en logische vragen geeft hij steeds omslachtige en wollige antwoorden.
Vreemde snuiter.
Precies dit ja. Ik neem aan dat je zo’n interview ook doet om de publieke opinie een beetje te keren. En dat je dan van tevoren nadenkt over hoe je over wil komen.

Ik wil nog best met enig mededogen naar Sywert kijken. Hij is onevenredig hard aangepakt in vergelijking met andere corona-profiteurs. En ik denk ook echt dat hij begon met goede intenties rondom de mondkapjes, maar toen hij op hobbels stuitte dacht ‘fuck it, dan gaan we er rijk van worden’.

Maar na dit interview blijf ik toch achter met nul sympathie voor hem. Hij geeft pedante antwoorden, heeft zich ingegraven in zijn eigen gelijk en het ontbreekt hem totaal aan reflectievermogen.
pi_213179172
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:15 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]
Dat gevoel bleef bij mij ook achter, al kan ik me voorstellen dat het lastig is om jezelf te verdedigen als iedereen zo vooringenomen is. Ik wil best aannemen dat zijn hele leven compleet overhoop ligt (en daar ook wel medelijden voor voelen), maar hij doet in interviews of op X regelmatig uitspraken die zijn zaak voor de publieke opinie geen goed doen.

Getuige het naschrift bij het FD-artikel ("Sywert van Lienden laat weten dat hij ‘niet akkoord’ is met de uiteindelijke versie van dit artikel.") heeft hij dat nu ook wel bedacht, maar dan is het alweer te laat. Of hij wordt wederom genaaid door een journalist, maar hoe vaak moet je dat als Sywert zijnde dan laten gebeuren?

Blijft een treurige zaak; hij is toch de publieke zondebok van de coronacrisis, terwijl anderen probleemloos zijn weggekomen met vergelijkbare activiteiten.
Die claimden niet dat ze het belangeloos deden. Daar zit oa de pijn.
pi_213179565
quote:
Dat de overheid een deal wil met op papier duidelijke rechtspersonen lijkt mij helemaal niet gek. Die hebben natuurlijk niet gezegd dat hij maar moest blijven doen alsof zijn om niet werk ook deze deal betrof. Maar typisch Sywert, ook hier probeert hij en suggestie te wekken, de overheid wist van alles, die deels weer niet klopt. Net als dat hij denkt zijn onschuld aan te tonen door anderen medeplichtig te maken.

Het interview leest alsof hij in zijn eigen gelijk is gaan geloven door een compleet gebrek aan zelfreflectie.
  vrijdag 12 april 2024 @ 13:38:45 #163
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213179809
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 13:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:……
Het interview leest alsof hij in zijn eigen gelijk is gaan geloven door een compleet gebrek aan zelfreflectie.
Gelukkig heeft Hugo dat wel :') _O-
pi_213180027
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 april 2024 13:38 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Gelukkig heeft Hugo dat wel :') _O-
Open er een topic over.
pi_213180431
https://www.gelderlander.(...)o-per-week~a58b9f50/

hier staat een mooie tijdlijn onder het artikel.
geeft wel aan dat het nooit de bedoeling was dat het uitkwam, en dat ie de boel wel echt bedonderd heeft.

Sywert heeft in een soort manisch moment gedacht de hele boel te kunnen flessen en de rest van z'n leven als god in Frankrijk te kunnen leven. Helaas (voor hem) niet gelukt.

Geef dat gewoon toe, zeg dat je door de voorgehouden poen niet helder meer kon denken en zo domme beslissingen hebt gemaakt.
pi_213180548
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:39 schreef koemleit het volgende:

geeft wel aan dat het nooit de bedoeling was dat het uitkwam, en dat ie de boel wel echt bedonderd heeft.

Sywert heeft in een soort manisch moment gedacht de hele boel te kunnen flessen en de rest van z'n leven als god in Frankrijk te kunnen leven. Helaas (voor hem) niet gelukt.

Geef dat gewoon toe, zeg dat je door de voorgehouden poen niet helder meer kon denken en zo domme beslissingen hebt gemaakt.
Dat dus. Door de moraalridder te willen spelen gaat hij nat. Had het gelijk toegegeven..

Er is niets mis met winst maken als je doelstelling dat ook is, maar verkoop het niet als bullshit om daarna maar te graaien

Nu is het gewoon een stomme idioot.
  vrijdag 12 april 2024 @ 14:52:48 #167
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_213180569
Sywert heeft een site opgezet om zijn kant van het verhaal te vertellen: https://mondkapjesdeal.notion.site

Hier stond zijn eerste bericht, maar inmiddels niet meer :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-edit-
De post is aan verandering onderhevig :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_213180804
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:39 schreef koemleit het volgende:

Het zou sterker geweest zijn als Sywert zijn eigen fouten zou toegeven, maar hij blijft maar uitwegen zoeken.

Een voorbeeld:

quote:
Meneer Kroymans heeft niet gezegd: ik wil geen miljonair worden. Integendeel.
Van Lienden: ‘Ik heb dat ook niet gezegd, van mij had het niet gehoeven. Ik ben ook niet op een boot gaan liggen in Saint-Tropez. Ik ging gewoon met Sunweb op vakantie, en ontving een doodnormaal salaris.’
Allereerst wordt gewezen naar meneer Kroymans, terwijl hij er in deze zaak helemaal niet toe doet. Ten tweede doet Sywert alsof hij niet ge๏nteresseerd is in geld, want hij gaf zichzelf een doodgewoon salaris en ging gewoon met Sunweb op vakantie.

Maar dat 'gewoon doen' komt natuurlijk wel heel goed overeen met wat Sywert eerder zei:

quote:
Het hof verwijst hierbij ook naar een opgenomen gesprek tussen Van Lienden en zijn medewerker, waarbij hij haar waarschuwt haar ‘waffel’ te houden over het spenderen van de winst: ‘Geen nieuwe auto’s, geen nieuwe huizen, geen nieuwe kleren’, omdat dat te veel vragen zou oproepen.
En nog een voorbeeld:

quote:
‘Het enige verschil tussen mij en andere leveranciers van beschermingsmiddelen is dat ik me ook als vrijwilliger heb ingezet voor een stichting die ook non-profit nog wat wilde doen voor de groepen die de staat zelf niet wilde en niet kon bedienen.’

Bartman: ‘En dat h้b je ook gedaan Sywert. Dat heb je heel succesvol gedaan!’

Van Lienden: ‘Daar heb ik me keihard voor ingezet! En daar hoef ik niet de credits voor te hebben, maar het zou wel prettig zijn als we het allemaal even in de juiste proporties zien.’
Nou, Sywert zal vast ook dingen gratis gedaan hebben, maar dat is logischerwijs niet de hoofdzaak, de hoofdzaak is dat hij 9 miljoen op zijn rekening bij liet schrijven, en in diverse media verkondigde dat hij het 'om niet' deed.
  vrijdag 12 april 2024 @ 15:20:09 #169
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213180833
quote:
Meneer Kroymans heeft niet gezegd: ik wil geen miljonair worden. Integendeel.
Van Lienden: ‘Ik heb dat ook niet gezegd, van mij had het niet gehoeven. Ik ben ook niet op een boot gaan liggen in Saint-Tropez. Ik ging gewoon met Sunweb op vakantie, en ontving een doodnormaal salaris.’
Dat is gewoon gelul, hij heeft enorm lopen zeiken over zijn geconfisqueerde Mercedes en de schilderkunst die geveild werd. Hij liet het breed hangen. Fuck around and find out, Sywert.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 12-04-2024 18:05:54 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 12 april 2024 @ 15:21:49 #170
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213180850
siswet moet sywert gewoon in haar kont stoppen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 12 april 2024 @ 15:25:57 #171
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_213180888
quote:
16s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:21 schreef FlippingCoin het volgende:
siswet moet sywert gewoon in haar kont stoppen
Noem je Sywert nou een uit de kluiten gewassen buttplug?
Yea, she's on crack.
pi_213180890
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het zou sterker geweest zijn als Sywert zijn eigen fouten zou toegeven, maar hij blijft maar uitwegen zoeken.

Een voorbeeld:
[..]
Allereerst wordt gewezen naar meneer Kroymans, terwijl hij er in deze zaak helemaal niet toe doet. Ten tweede doet Sywert alsof hij niet ge๏nteresseerd is in geld, want hij gaf zichzelf een doodgewoon salaris en ging gewoon met Sunweb op vakantie.

Maar dat 'gewoon doen' komt natuurlijk wel heel goed overeen met wat Sywert eerder zei:
[..]
En nog een voorbeeld:
[..]
Nou, Sywert zal vast ook dingen gratis gedaan hebben, maar dat is logischerwijs niet de hoofdzaak, de hoofdzaak is dat hij 9 miljoen op zijn rekening bij liet schrijven, en in diverse media verkondigde dat hij het 'om niet' deed.
Haha dat stukje dat ie de credits niet hoef. Terwijl (als ik het me goed herinner) hij een tv-spot liet uitzenden waarin hij stond met zn bakkes en de mondkapjes. Stond ie te verkondigen dat het hem gelukt was om "om niet" mondkapjes te regelen.
Hij was "voldaan, maar wel een beetje moe" ik weet het nog goed.

Hij wilde en de credits voor om niet en de poen als een graaier.
  vrijdag 12 april 2024 @ 15:38:20 #173
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213180982
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:25 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
Noem je Sywert nou een uit de kluiten gewassen buttplug?
zeker
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213182766
Bewust zitten flessen en dacht ermee weg te komen. Helaas is ie niet de enige, lopen een hoop Sywertjes rond.
  vrijdag 12 april 2024 @ 20:18:28 #175
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213183904
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 18:51 schreef Firuze60 het volgende:
Bewust zitten flessen en dacht ermee weg te komen. Helaas is ie niet de enige, lopen een hoop Sywertjes rond.
Maar die hebben er geen actieve herinnering aan :')
En Sywert wordt er elke dag aan herinnerd _O- *O*
  vrijdag 12 april 2024 @ 22:47:17 #176
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_213185826
Kernvraag ontwijkt hij. Het gaat niet om of hij minder verdiend heeft dan sommige andere snelle jongens, het gaat erom dat hij verdacht wordt van de boel flessen. Dat hij er minder dan sommige anderen aan overgehouden heeft, maakt dat niet minder erg.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel slecht dat hij zo afgeknepen wordt dat hij geen fatsoenlijke rechtsbijstand kan krijgen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_213186423
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:52 schreef InTrePidIvity het volgende:
Sywert heeft een site opgezet om zijn kant van het verhaal te vertellen: https://mondkapjesdeal.notion.site

Hier stond zijn eerste bericht, maar inmiddels niet meer :+
Die site ook.

quote:
Vooraf wil ik ้้n ding helder maken: het uitleggen van deze situatie moet niet worden opgevat als een poging om mijzelf als "slachtoffer" te presenteren.
Okay, daar gaan we:

quote:
Het artikel vormde het begin van een inmiddels jarenlange heksenjacht.
Een heksenjacht. :o

quote:
Vanaf het moment van publicatie in de Volkskrant in mei 2021, en ook in het jaar daarvoor, ben ik in veel van deze verhalen als persoon ongewild het onderwerp geworden van talrijke beschuldigingen. Alle aandacht heeft vanaf het begin op mij als persoon gelegen, en niet zozeer op het bedrijf waar ik onderdeel van uitmaak.
Alle aandacht is naar hem als persoon gegaan...

quote:
Mijn persoonlijke wens is om deze langdurige kwestie een keer tot een einde te brengen en een nieuwe start te kunnen maken. Mijn leven staat stil, en de impact daarvan op bijvoorbeeld mijn omgeving maar ook op anderen de hierbij betrokken zijn (geraakt) is groot.
Hij wil een nieuwe start.

quote:
Zodra de mondkapjesdeal in het nieuws kwam, volgden vaak weer tijden vol (doods)bedreigingen, verwijten en verwensingen. Ik heb een gezin met jonge kinderen waar ik rekening mee te houden heb en de afgelopen periode heeft ook een weerslag gehad op hen.
Onee, de 'ik heb kinderen-kaart'.

quote:
De situatie verslechterde ook continu door nieuwe ontwikkelingen. Er kwam een strafrechtelijk onderzoek, waarin ik slechts drie dagen ben verhoord in 2022 over een fractie van het dossier. Sinds begin maart 2022 ben ik helemaal niet meer ge- of verhoord.
Hij schrijft serieus dat hij langer verhoord had willen worden...

quote:
De Belastingdienst kwam met controles. Ik kreeg gezondheidsproblemen.

(...)

Elke advocaat met gezond verstand zou een client een dergelijke stap afraden. En zo waren er nog meer obstakels en tal van redenen om vooral even helemaal niks te zeggen. Het heeft mij uiteindelijk na jaren (psychisch) murw geslagen.
Gezondheidsproblemen en murw geslagen, arme jongen. :'(

quote:
De impact is continu. Er gaat bijna geen dag voorbij zonder "de mondkapjesdeal". Voor degenen die een normaal leven leiden, kan het moeilijk zijn om te begrijpen wat zo'n situatie met iemand kan doen. Stel je voor dat je geen werk kunt vinden, geen verzekeringen kunt afsluiten, geen auto op je naam kunt zetten, gedwongen bent je huis te verkopen, geen bankrekeningen kunt openen, geen bedrijf meer kunt starten en ook fulltime bezig bent met meerdere onderzoeken tegelijkertijd. Daar komt in dit geval de overweldigende media-impact bij; er wordt continu niet met je gesproken maar wel over je. Het is voor veel mensen onmogelijk om zich daar een voorstelling bij te maken.
Hij heeft het moeilijk en niemand begrijpt hem.

quote:
Als je met mensen praat die, in een ander dossier, in conflict zijn gekomen met de staat, realiseer je je dat individuele belangen en omstandigheden voor de staat niet belangrijk zijn in dit soort (fraude)procedures. De juridische procedures en onderzoeken kunnen overweldigend zijn en angst veroorzaken, waardoor je je klein en beschaamd kunt voelen. Hoewel van je verwacht wordt dat je jezelf sterk opstelt, voel je je in werkelijkheid erg kwetsbaar.
Hij voelt zich klein, beschaamd en kwetsbaar.

quote:
Ik ben, net als veel andere Nederlanders, gesteld op mijn privacy, heb altijd geprobeerd om goed met mensen om te gaan (hoe lastig ze soms ook zijn), maar besef nu ook dat dit niet langer een houdbare situatie is.
Hij is altijd zo goed met mensen omgegaan, maar nu is het niet meer houdbaar!

En als bonus, het is eigenlijk gewoon een complot om hem kapot te maken.

quote:
In 2020 hebben ambtenaren en LCH-medewerkers gezamenlijk een poging gedaan om een goedbedoeld non-profit initiatief om mondkapjes aan de zorg te leveren tijdens de coronacrisis, tegen te werken. Ondanks deze pogingen is het initiatief door vasthoudendheid succesvol geworden.

(...)

Het is frusterend dat in 2021, na het succes van Stichting Hulptroepen Alliantie, via een intense mediacampagne en lekken vanuit het LCH, het oorspronkelijke doel toch behaald is: het kielhalen van Hulptroepen Alliantie, het cancellen van de orders van RGA BV en het beschadigen van mij als persoon.
pi_213186434
Wat een ongelofelijke sneuneus. En dan druk ik me nog zacht uit :X
pi_213186598
quote:
In 2020 hebben ambtenaren en LCH-medewerkers gezamenlijk een poging gedaan om een goedbedoeld non-profit initiatief om mondkapjes aan de zorg te leveren tijdens de coronacrisis, tegen te werken. Ondanks deze pogingen is het initiatief door vasthoudendheid succesvol geworden.
Hoezo 'succesvol'? Het Ministerie heeft 100 miljoen betaald voor troep, want die mondkapjes zijn nooit gebruikt.
pi_213187460
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 23:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die site ook.
[..]
Okay, daar gaan we:
[..]
Een heksenjacht. :o
[..]
Alle aandacht is naar hem als persoon gegaan...
[..]
Hij wil een nieuwe start.
[..]
Onee, de 'ik heb kinderen-kaart'.
[..]
Hij schrijft serieus dat hij langer verhoord had willen worden...
[..]
Gezondheidsproblemen en murw geslagen, arme jongen. :'(
[..]
Hij heeft het moeilijk en niemand begrijpt hem.
[..]
Hij voelt zich klein, beschaamd en kwetsbaar.
[..]
Hij is altijd zo goed met mensen omgegaan, maar nu is het niet meer houdbaar!

En als bonus, het is eigenlijk gewoon een complot om hem kapot te maken.
[..]

Touch้!

Ik ben blij dat Sywert er niet mee weg is gekomen en nu de consequenties van z’n rottige keuzes mag ondervinden. Voor mij leest de klaagzang als een feel good-verhaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213187485
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:47 schreef Andromache het volgende:
Kernvraag ontwijkt hij. Het gaat niet om of hij minder verdiend heeft dan sommige andere snelle jongens, het gaat erom dat hij verdacht wordt van de boel flessen. Dat hij er minder dan sommige anderen aan overgehouden heeft, maakt dat niet minder erg.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel slecht dat hij zo afgeknepen wordt dat hij geen fatsoenlijke rechtsbijstand kan krijgen.
Zo gaat het in ons land met arme mensen. Bedankt VVD.
pi_213192665
Ik mis een beetje die handlangers van hem, zitten die ook op zwart zaad nu?
pi_213192739
Ik kwam hem toevallig laatst tegen ergens.

Je zou verwachten dat hij met een mondkapje op loopt om zich te verbergen, maar nee.

Ik had bijna medelijden met die kerel en zeker weten met de mensen waar hij mee was. Brrr ben blij dat ik gewone-mensen-fouten maak in het leven en niet zulke catastrofale...

[ Bericht 0% gewijzigd door Hatseflats22 op 13-04-2024 18:23:02 ]
pi_213193341
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 17:55 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik kwam hem toevallig laatst tegen ergens.

Je zou verwachten dat hij met een mondkapje op loopt om zich te verbergen, maar nee.

Ik had bijna medelijden met die kerel en zeker weten met de mensen waar hij mee was. Brrr ben blij dat ik gewone-mensen-fouten maak in het leven en niet zulke catastrofale...
De snoeshaan mocht eens flink op zijn muil vallen, maar die twee daarachter ook.
pi_213221691
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  maandag 15 april 2024 @ 22:12:36 #186
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_213223037
Wacht ff, eindelijk het FD-interview gelezen. Dus de SG van VWS heeft er op aangestuurd dat de deal commercieel ging? Over welk laakbaar gedrag van Sywert c.s. hebben we het hier dan eigenlijk nog? Dan kun je half ghostend Tinder wel in de gevangenis gooien 'hij kwam zijn openbare belofte niet na en ik vind hem een lul'.

Ik ben heel benieuwd naar het verloop van de rechtszaken. Plausibel verhaal dat een aantal mensen hier dikke boter op hun hoofd hebben.

Als straks blijkt dat hij formeel recht heeft op het geld en hij niet de boeman is, na alle shit die zijn gezin heeft moeten verduren, terwijl hij toen en nu niets fout zou hebben gedaan jegens de overheid en de burger? Ik zou het geld ook houden. Ik word door VWS in commerci๋le richting geduwd, maar ik mag het relatief beperkte bedrag aan geld niet houden? Flikker op, zou ik ook denken. Verhaal jegens Coolblue wordt wel wat moeilijker vermoed ik, die hebben denk ik een sterker verhaal dat ze winst zijn misgelopen vanwege een verkeerde voorstelling van zaken. Misschien moet hij juist dแแr het geld wel voor reserveren. :!

Vreselijke situatie voor dit gezin, hoe dan ook.

[ Bericht 23% gewijzigd door Andromache op 15-04-2024 22:19:58 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_213223466
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2024 22:12 schreef Andromache het volgende:
Wacht ff, eindelijk het FD-interview gelezen. Dus de SG van VWS heeft er op aangestuurd dat de deal commercieel ging? Over welk laakbaar gedrag van Sywert c.s. hebben we het hier dan eigenlijk nog?
Dat VWS druk zou hebben uitgeoefend geeft hem geen vrijbrief de boel te manipuleren. Hij is de deal aangegaan, en daar is hij verantwoordelijk voor, niet VWS. Bovendien betwijfel ik of dat de reden is. Ik denk dat de BV er ingeschoven is omdat de stichting geen aandeelhouders kent die in de winst kunnen delen.

quote:
Ik ben heel benieuwd naar het verloop van de rechtszaken. Plausibel verhaal dat een aantal mensen hier dikke boter op hun hoofd hebben.

Als straks blijkt dat hij formeel recht heeft op het geld en hij niet de boeman is, na alle shit die zijn gezin heeft moeten verduren, terwijl hij toen en nu niets fout zou hebben gedaan jegens de overheid en de burger? Ik zou het geld ook houden. Ik word door VWS in commerci๋le richting geduwd, maar ik mag het relatief beperkte bedrag aan geld niet houden? Flikker op, zou ik ook denken. Verhaal jegens Coolblue wordt wel wat moeilijker vermoed ik, die hebben denk ik een sterker verhaal dat ze winst zijn misgelopen vanwege een verkeerde voorstelling van zaken. Misschien moet hij juist dแแr het geld wel voor reserveren. :!
En de Stichting Hulptroepen Alliantie. Die stelt dat de deal die door de stichting is gemaakt en dus de stichting toekomt, door de BV is gestolen.
quote:
Vreselijke situatie voor dit gezin, hoe dan ook.
Zeker.
pi_213226374
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:20 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat is gewoon gelul, hij heeft enorm lopen zeiken over zijn geconfisqueerde Mercedes en de schilderkunst die geveild werd. Hij liet het breed hangen. Fuck around and find out, Sywert.

Het was trouwens een BMW.

quote:
Van Lienden kocht de 340 pk tellende bolide in oktober 2020 voor ค 85.947. De cabriolet ziet er niet heel snel of opvallend uit door zijn zilvergrijze kleur en zwarte dak, toch accelereert de auto van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

(...)

‘Krassen door rancuneuze overbuurman’
Zoals aan de kilometerstand van 8.197 te zien is, heeft Van Lienden nog best veel gereden met de auto. Hoewel de auto er perfect uitziet, verdient het aanbeveling om ‘m even van dichtbij te bekijken. Toen de multimiljonair ontdekte dat zijn auto bij Domeinen te koop kwam, reageerde hij via een tweet: ‘Sorry voor de krassen met een sleutelbos door een rancuneuze overbuurman.’

‘Netjes ingereden’
Desondanks zegt Van Lienden te hopen dat de volgende eigenaar er nog maar vele zomers van mag gaan genieten: ‘Auto is netjes ingereden, full-options en keramisch gecoat. En niet te vergeten: heerlijke zes-in-lijn motor.’
https://www.ad.nl/auto/de(...)dt-geveild~a6cf1dc5/
pi_213226642
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2024 22:12 schreef Andromache het volgende:
Wacht ff, eindelijk het FD-interview gelezen. Dus de SG van VWS heeft er op aangestuurd dat de deal commercieel ging?
Dat zijn wel Sywerts woorden, en Sywert heeft eerder de boel ook al bij elkaar gelogen.

Het stuk van FD is nu overigens achter een betaalmuur gezet, maar volgens mij stond het er ook niet letterlijk. Volgens Sywert zei de SG dat hij om zich heen moest kijken en een deal moest maken zoals iedereen het doet. Dat kan dus ook over de technische kant gaan, en hoeft dus zeker niet te betekenen dat de SG op een commerci๋le deal wees.
  dinsdag 16 april 2024 @ 13:52:54 #190
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213227218
quote:
Je hebt gelijk. Was wel fijn om hem daarover te zien janken trouwens :D
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Vis een optie? dinsdag 16 april 2024 @ 15:43:32 #191
70532 loveli
N
pi_213228326
Elke keer als de schijnwerpers op Sywert staan, wordt niet gekeken naar de 5 miljard die niet verantwoord kon worden.
crap in = crap out
  dinsdag 16 april 2024 @ 18:49:32 #192
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213230050
Staat vordert miljoenen terug bij ’Mr. Ferrari’ Frits Kroymans

Dochteronderneming Lasaulec van de Hilversumse Ferrari-dealer Frits Kroymans maakte 36 miljoen euro winst op de levering van beschermende isolatiejassen aan het Landelijk Consortium Hulpmiddelen. Het ministerie van Volksgezondheid vordert de ’te veel betaalde miljoenen’ uit deze lucratieve coronadeal terug bij Kroymans.

Dit meldt het Financieele Dagblad (FD). Kroymans’ technische groothandel Lasaulec ontving onlangs een sommatiebrief met die boodschap van landsadvocaat Pels Rijcken. Lasaulec bevestigt de ontvangst van de brief na vragen van het FD.

Isolatiejassen
Vorig jaar bleek dat Kroymans de grootste leverancier was van persoonlijke beschermingsmiddelen in de coronacrisis. Voor 149 miljoen euro leverde Lasaulec 20,2 miljoen wegwerp-isolatiejassen aan het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH).

Lasaulec houdt vol dat er niets mis met de deal waar het 36 miljoen winst op maakte. Een zegsman van het bedrijf noemt in het FD de sommatiebrief van de landsadvocaat dan ook ’voor de bhne’. „De staat zegt dat er sprake is van wanprestatie en noemt het nu een onrechtmatige daad. Die noemt het onfatsoenlijk om in die periode zulke marges te halen. Maar dat is achteraf de koe in de kont kijken.”

https://www.telegraaf.nl/(...)rrari-frits-kroymans

Sywert heeft concurrentie :+ _O-
pi_213230105
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dit meldt het Financieele Dagblad (FD). Kroymans’ technische groothandel Lasaulec ontving onlangs een sommatiebrief met die boodschap van landsadvocaat Pels Rijcken. Lasaulec bevestigt de ontvangst van de brief na vragen van het FD.
Daar weten ze bij Pels Rijcken wel leuke dingetjes mee te doen.
  dinsdag 16 april 2024 @ 19:02:21 #194
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  Vis een optie? dinsdag 16 april 2024 @ 19:09:09 #195
70532 loveli
N
pi_213230206
En intussen wordt het moeilijk om iets uit Brussel terug te krijgen.

https://www.ftm.nl/artike(...)et-eisen-coronafonds
crap in = crap out
  dinsdag 16 april 2024 @ 19:14:32 #196
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213230248
En het wordt nog moeilijker om iets naar Brussel terug te sturen |:(

Frans Timmermans :+
  woensdag 17 april 2024 @ 00:50:33 #197
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213233472
Les: doe nooit zaken met de overheid.
  woensdag 17 april 2024 @ 09:32:36 #198
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213234694
twitter
  woensdag 17 april 2024 @ 11:59:49 #199
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213235947
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 12:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dat zijn wel Sywerts woorden, en Sywert heeft eerder de boel ook al bij elkaar gelogen.

Het stuk van FD is nu overigens achter een betaalmuur gezet, maar volgens mij stond het er ook niet letterlijk. Volgens Sywert zei de SG dat hij om zich heen moest kijken en een deal moest maken zoals iedereen het doet. Dat kan dus ook over de technische kant gaan, en hoeft dus zeker niet te betekenen dat de SG op een commerci๋le deal wees.
Mua draai het om; hadden wij als samenleving niet gewoon zelf, bijvoorbeeld vws zelf die mondkapjes moeten kopen. Het is natuurlijk abnormaal dat ze daarvoor naar andere partijen zijn gegaan.
  woensdag 17 april 2024 @ 15:32:26 #201
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  woensdag 17 april 2024 @ 15:33:30 #202
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213238316
quote:
Ondanks de financi๋le tegenslagen van afgelopen tijd, is Van Lienden bereid om zijn winsten terug te geven aan de Staat of aan de Stichting Hulptroepen Alliantie. “Zowel de Staat als de stichting weten dat ik bereid ben om tot een afspraak te komen en er hebben hele concrete aanbiedingen op tafel gelegen.”
Geld teruggeven
Die aanbiedingen werden echter afgeslagen en dus staan Sywert en zijn compagnons volgende week voor de rechter. “Ik alles wat ik heb, zakelijk, priv้ en ook het geld dat niet verdiend is met deze mondkapjesdeal aangeboden als dat tot een eind van deze zaak zou leiden.” Volgens Van Lienden was dat aanbod zo concreet dat er een accountantcontrole op zou plaatsvinden, maar werd er op het laatste moment teruggekrabbeld. “Frustrerend”, zegt Sywert over dat laatste. “Ze weten dat ze met mij afspraken kunnen maken, maar ze willen het niet.”

https://op1npo.nl/2024/04(...)zijn-mondkapjesdeal/

Gillend gek dus ipv gillend rijk :+ _O- _O- _O-

Het is je van harte gegund :7
  woensdag 17 april 2024 @ 15:33:47 #203
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213238325
quote:
Prima verhaal toch? Waarom is iedereen zo tegen hem?
pi_213238602
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 15:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het gaat er natuurlijk om wat hij in de media zei, thuis en achter de schermen is niet interessant.

Overigens zei hij toen het geld al binnen was dat hij het 'om niet' gedaan had, dat is echt niet een frame dat zomaar ontstaan is.

24:30

woensdag 17 april 2024 @ 16:23:57 #205
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213238927
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 15:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het gaat er natuurlijk om wat hij in de media zei, thuis en achter de schermen is niet interessant.

Overigens zei hij toen het geld al binnen was dat hij het 'om niet' gedaan had, dat is echt niet een frame dat zomaar ontstaan is.

24:30

Maar daar is zijn reden toch ook gewoon logisch voor; hij mag niet zeggen omdat de overheid er een ding van wou maken; een persconferentie.

Liegen naar de buitenwereld is niet strafbaar.
  woensdag 17 april 2024 @ 16:24:47 #206
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213238937
Ik zie eigenlijk ook niet waarom hij het terug zou moeten betalen; tenzij de overheid kan bewijzen dat het niet via een BV is gegaan maar via een andere constructie.
pi_213238996
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:23 schreef xzaz het volgende:
Maar daar is zijn reden toch ook gewoon logisch voor; hij mag niet zeggen omdat de overheid er een ding van wou maken; een persconferentie.
Lijkt me onzin.

En als het geen onzin is, ligt de bewijslast bij Sywert, dan moet hij maar laten zien dat hij gedwongen werd om deze leugens de wereld in te helpen.
  woensdag 17 april 2024 @ 16:29:38 #208
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213239011
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Lijkt me onzin.

En als het geen onzin is, ligt de bewijslast bij Sywert, dan moet hij maar laten zien dat hij gedwongen werd om deze leugens de wereld in te helpen.
Liegen is niet per se strafbaar
  woensdag 17 april 2024 @ 16:38:45 #209
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213239115
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 15:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Liegen
Bedriegen
Profiteren van je netwerk voor landsbelang
Verzwijgen, achterhouden

Zo'n beetje alles wat zijn dealgenoot hugo ook is, maar nog niet ondubbelzinnig voor is kunnen pakken.
Die gast moet nog eens een boekje open doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 17 april 2024 @ 16:41:28 #210
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213239150
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Liegen
Bedriegen
Profiteren van je netwerk voor landsbelang
Verzwijgen, achterhouden

Zo'n beetje alles wat zijn dealgenoot hugo ook is, maar nog niet ondubbelzinnig voor is kunnen pakken.
Die gast moet nog eens een boekje open doen.
Dit zijn gewoon zaken. Heeft hij goed gedaan. Had de overheid maar beter moeten opletten
  woensdag 17 april 2024 @ 16:43:50 #211
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213239167
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:41 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dit zijn gewoon zaken. Heeft hij goed gedaan. Had de overheid maar beter moeten opletten
Zo gaat dat inderdaad. hugo is de laaielichter hier gezien zijn geweigerde wob verzoeken alleen realiseren de meesten dat niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 17 april 2024 @ 16:45:07 #212
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213239177
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zo gaat dat inderdaad. hugo is de laaielichter hier gezien zijn geweigerde wob verzoeken alleen realiseren de meesten dat niet.
Dat valt nog te bezien; de overheid doet altijd zaken met BV's en wil dat ook omdat daar dan de risico's liggen; tja; daar betaal je voor.
  vrijdag 19 april 2024 @ 23:27:33 #213
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213265441
Van Lienden en compagnons bedrogen ministerie w้l bij mondkapjesdeal, zegt landsadvocaat ‘met de kennis van nu’

Anders dan bewindspersonen eerder zeiden, dacht het ministerie van VWS w้l dat de mondkapjesdeal met Sywert van Lienden en zijn compagnons was gelinkt aan de non-profitorganisatie Hulptroepen Alliantie. De staat eist daarom 29,3 miljoen euro terug in een civiele procedure.

https://www.volkskrant.nl(...)nis-van-nu~b8b241e6/

Landsadvocaat van …….

Pels Rijcken waar de partner notaris 20 miljoen verduisterde |:) _O- _O-
pi_213289382
Deken helpt Sywert van Lienden omdat hij geen advocaat kan betalen.

quote:
De deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten heeft bemiddeld tussen de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) en Sywert van Lienden. Dat deed de deken, omdat Van Lienden geen advocaat kan betalen.
SHA heeft eerder een civiele rechtszaak tegen Van Lienden aangespannen om de gemaakte winst in de omstreden mondkapjesdeal terug te krijgen. Van Lienden is de voormalig eigenaar van die stichting.

Maar Van Lieden liet de afgelopen tijd in verschillende interviews weten dat hij geen advocaat in de zaak kan betalen, omdat onder andere de SHA beslag had laten leggen op zijn hele vermogen.

Advocaat Jan-Willem Roozemond besloot Van Lienden daarop te helpen en sinds deze week kosteloos bij te staan. Ook heeft Roozemond de hulp van de deken ingeschakeld om te bemiddelen bij de beslaglegging. "Als er geen geld wordt vrijgemaakt voor een kort geding, kan een rechter nooit oordelen of het beslag rechtmatig is", zegt de advocaat.

Het SHA heeft na bemiddeling van de deken geld beschikbaar gesteld, waarmee Van Lienden een kort geding kan aanspannen over het beslag. Dat kort geding vindt waarschijnlijk dinsdag plaats, zegt Roozemond.

Daarnaast staat Van Lienden maandag terecht in een civiele zaak die de Staat heeft aangespannen. De overheid wil de miljoenen terug die met de handel in mondkapjes zijn verdiend.
https://www.nu.nl/binnenl(...)aat-kan-betalen.html
De enige echte.
  maandag 22 april 2024 @ 12:58:32 #215
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213292324

:W :W
  maandag 22 april 2024 @ 12:59:36 #216
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213292332
Sywert van Lienden: ‘E้n ondernemer heeft zijn deel van winst goed verborgen’

Twee van de drie betrokken ondernemers bij de beruchte mondkapjesaffaire zouden bereid zijn hun deel van de bijna 30 miljoen euro winst terug te betalen. Dat stelt de Stichting Hulptroepen Alliantie die een rechtszaak over het geld heeft aangespannen. ,,Maar de derde persoon heeft zijn deel van de opbrengst goed verborgen”, stelt de advocaat van de stichting.

Vier jaar na de beruchte mondkapjesdeal staat de Nederlandse staat maandag tegenover Sywert van Lienden en zijn twee zakenpartners Bernd Damme en Camille van Gestel in een rechtszaak. De staat wil de 29,3 miljoen euro terugvorderen die de ondernemers als winst maakten op de deal. Maar ook het nieuwe bestuur van de Stichting Hulptroepen Alliantie wil dat geld terug. De zaak is om 9.30 uur begonnen in een bomvolle rechtszaal in Amsterdam.

Volgens de advocaat van de stichting was er bijna een deal over het terugbetalen van de winst door de ex-bestuurders. Van Lienden en Damme zouden hun deel aan de stichting willen teruggeven. ,,Maar de derde partner, Van Gestel, niet. Hij heeft zijn deel goed verborgen. Als hij wel akkoord gaat, kan deze zaak snel worden gesloten en kunnen wij het geld uitkeren.” De 29,3 miljoen euro winst zou dan naar een goed doel gaan: onderzoek naar long-covid.

De advocaat van Bernd Damme bevestigt dat zijn cli๋nt wil meewerken aan een schikking. ,,Hij wil zijn leven terug, weer over straat kunnen lopen zonder bespot te worden.” Sywert van Lienden liet eerder al weten te willen praten over teruggave van zijn deel van de winst.

Damme zelf zegt dat ‘het ministerie heeft geprobeerd’ het goede werk van de ondernemers te saboteren. ,,Ze wilden niet dat we succes zouden hebben. Ik heb moeilijke jaren gehad, doodsbedreigingen gekregen, mijn carri่re is gebroken, mijn rekeningen zijn beslagen, ik heb diepe schulden.’

De advocaat van de derde compagnon, Camille van Gestel, zegt dat de ‘gemaakte winst binnen de kaders viel'. ,,Het valt de Staat kennelijk tegen dat de winst nog niet besteed is aan een non-profit doel.” De advocaat vindt dat de staat daar niet over gaat. ,,Dat de Staat achteraf bezien vindt dat er te veel betaald is voor de mondkapjes, betekent niet dat de Staat schade heeft geleden.” Van Gestel zelf zegt ‘niet akkoord te kunnen gaan met de voorwaarden van tot nu toe gedane schikkingsvoorstellen'.

Coronapandemie
Het is misschien wel de grootste affaire uit de hele coronapandemie: terwijl heel Nederland dacht dat Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel met hun Stichting Hulptroepen Alliantie geheel belangeloos miljoenen mondkapjes voor zorgmedewerkers zouden regelen, werden de ondernemers er schatrijk van.

De deal werd gesloten in april 2020. De hele wereld keek toen als een verschrikt hert in de koplampen van de coronapandemie. Ziekenhuizen werden overspoeld met pati๋nten, verpleeghuizen gingen op slot voor bezoekers. Ieder land hamsterde medische hulpmiddelen, vooral mondkapjes, in China.

‘Om niet’
Op dat moment vertelde Sywert van Lienden op tv dat hij en zijn Stichting Hulptroepen ‘om niet’ hulp aanboden om zorgmedewerkers van mondkapjes te voorzien. Ze sloten een deal van 100 miljoen met de overheid voor de levering van 40 miljoen medische mondkapjes. Bedrijven als KLM en Coolblue zouden gratis helpen met het transport van China naar Nederland.

Een jaar later onthulde de Volkskrant dat Van Lienden, Damme en Van Gestel fors aan de deal hadden verdiend. De drie ondernemers hadden naast hun stichting ook een commerci๋le bv: Relief Goods Alliance. Die bv sloot de lucratieve deal met de overheid, waarna de drie mannen 29,3 miljoen euro winst verdeelden.

Wie wist wat wanneer?
Maandag eist de staat bij de rechtbank Amsterdam in een civiele rechtszaak die winst (plus rente) terug. De staat vindt dat ‘Van Lienden en zijn compagnons zichzelf heimelijk een winst van 29,38 miljoen euro hebben toege๋igend’. Van Lienden zegt dat het ministerie van Volksgezondheid (VWS) wel degelijk op de hoogte was van de commerci๋le bv. Dit zouden ze nooit publiekelijk hebben besproken vanwege de geheimhoudingsplicht.

Dat is niet waar, stelde de landsadvocaten maandag in de rechtbank. En ze hadden in ieder geval de opdrachtgever, de staat, zelf kunnen vertellen over de hoge winst. De landsadvocaten legden de schuld dan ook bij de drie ondernemers: ,,Alle belastingbetalers hebben meebetaald aan de excessieve winst van Van Lienden en zijn compagnons. De winst is betaald met belastinggeld, dus het geld moet nu terug naar de staat.”

In de zaak spelen ook stiekem opgenomen gesprekken tussen Van Lienden, zijn partners en hoge ambtenaren een rol. Daarin bespraken de ondernemers dat ze ‘gillend rijk’ konden worden van de deal. Ook zeggen ze tegen elkaar dat ‘iedereen zijn kop moet houden over de winst'.

Daarnaast heeft de staat opnames van gesprekken waarin Van Lienden tegen enkele ambtenaren zegt dat Nederland ‘blij moet zijn dat er mensen zijn die dit voor de publieke zaak willen doen’. In nog een ander gesprek lijkt een topambtenaar te beseffen dat de drie mannen winst maken, maar vindt hij dit ‘te veel’.

Van Lienden vertelde vorige week dat er al jaren beslag ligt op zijn bankrekeningen en dat hij moet rondkomen van 15 euro per week. Hij gaf ook aan al lange tijd bereid te zijn de gemaakte winst terug te betalen.

De ondernemer stelde ook geen advocaat te kunnen betalen door het beslag dat op zijn rekeningen ligt. In de zaal wordt hij echter wel bijgestaan door advocaat Roozemond. En loopt nog een aparte procedure over de manier waarop hij betaalt kan worden, Roozemond draagt daarom nog geen toga en is dus niet officieel als advocaat aanwezig.

Er is dus nog een derde partij in de rechtszaak: het nieuwe bestuur van de Stichting Hulptroepen Alliantie. Ook die stichting wil de 29,3 miljoen euro terugvorderen. Als de stichting het geld terugkrijgt, wil ze het schenken aan een goed doel, zoals onderzoek naar long covid. Oud-medewerkers van die stichting zijn vandaag ook aanwezig in de zaal. Zij voelen zich voor de gek gehouden door de ex-bestuurdersvan de stichting.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-verborgen~a6490ed1/
  maandag 22 april 2024 @ 13:08:26 #217
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213292391
Sywert van Lienden hoort rechtbank hoofdschuddend aan: ’Mannen spelen de vermoorde onschuld’

In een bomvolle :o Amsterdamse rechtbank is maandagochtend de civiele zaak tegen Sywert van Lienden en zijn compagnons begonnen. Van Lienden, het gezicht van de ’mondkapjesaffaire’ is aanwezig in de rechtbank, maar slechts als toehoorder. Hij liet vanaf het begin met het schudden van zijn hoofd weten, zich niet te kunnen vinden in de voorstelling van zaken zoals de voorzitter van de rechtbank die stelde.

Van Lienden heeft op het laatste moment een advocaat bereid gevonden hem te verdedigen, maar dat was te laat om vandaag inhoudelijk te kunnen reageren. Eerder zei hij geen advocaat te kunnen betalen. Daarop deed de Deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten een bemiddelingspoging.

Het is Sywert van Lienden allemaal overkomen, dat is althans de boodschap die hij zelf verspreidt
Deze civiele zaak staat los van de strafrechtelijke procedure door het Openbaar Ministerie vanwege mogelijke strafbare feiten. Het gaat daarbij om verdenkingen voor witwassen, oplichting en verduistering.

29 miljoen
Opmerkelijk is dat zowel de Staat als het nieuwe bestuur van de stichting Hulptroepen Alliantie/Hulptroepen Alliantie BV (SHA) vandaag azen op de 29 miljoen euro die de drie verdienden aan de mondkapjesdeal. Beide partijen voelen zich bedrogen. De zaken van de Staat en de SHA staan los van elkaar, maar door de gelijktijdige behandeling kunnen ze samen vorderingen instellen, verweer voeren en stukken invoeren in elkaars procedure. De Hulptroepen willen het geld besteden aan goede doelen in de zorg. SHA wil ook nog eens 350.000 euro aan advocatenkosten die Van Lienden, Camille van Gestel en Bernd Damme voor juridische kosten declareerden terugvorderen.

’Volkomen duidelijk’
Sywert van Lienden kwam verrassend genoeg nog wel even aan het woord als bestuurder van Relief Goods Alliance (RGA). Hij herhaalde nog eens dat het voor het ministerie ’volkomen duidelijk’ was dat de mondkapjesdeal werd gesloten met een commerci๋le partij.

Ook de advocaat van Camille van Gestel benadrukte dat de Staat haar straatje probeert schoon te vegen. Volgens hem wordt door de overheid bewust ’een beeld van misleiding, zelfs van bedrog’ gecre๋erd op basis van aantoonbaar onjuiste feiten.’ Hij verwees naar uitspraken van Tamara van Ark, de toenmalige minister van VWS, die aan de Tweede Kamer meldde dat helder was dat Van Lienden, Van Gestel en Damme geld zouden verdienen aan de mondkapjesdeal. Dat de Staat nu toch geld terug wil vorderen is volgens hem ’damage control’.

https://www.telegraaf.nl/(...)e-vermoorde-onschuld

Gezellig daar :+
  maandag 22 april 2024 @ 13:11:41 #218
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213292406
twitter

:o _O-
  maandag 22 april 2024 @ 13:12:12 #219
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213292408
twitter
pi_213293458
twitter

Dit heb ik me continu al afgevraagd het enkele feit dat je een BV moet opstarten voor het ondernemersrisico betekent niet dat je plotseling 'for profit' moet werken en het onder de stichting gooien had gewoon een prima oplossing geweest als je het echt 'om niet' had willen doen.
graag op anoniem
pi_213293489
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 15:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ x ]
Dit heb ik me continu al afgevraagd het enkele feit dat je een BV moet opstarten voor het ondernemersrisico betekent niet dat je plotseling 'for profit' moet werken en het onder de stichting gooien had gewoon een prima oplossing geweest als je het echt 'om niet' had willen doen.
Dat wilden ze helemaal niet. Ze wilden 'gillend rijk' worden.
  maandag 22 april 2024 @ 16:46:55 #222
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213294058
twitter
  zaterdag 27 april 2024 @ 19:06:16 #223
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_213345447
twitter

Barbara Baarsma :r
  zaterdag 27 april 2024 @ 23:17:48 #224