abonnement Unibet Coolblue
pi_207164837
Het aanbod woningen zakt weer, lijkt weinig bij te komen qua nieuwe woningen.

Jammer, want ik hoop toch wel volgend jaar te gaan verhuizen. Verkopen zal denk ik niet heel lastig zijn, want ondanks dat ik niet zo positief was over de energielabels gaat het denk ik wel in mijn voordeel werken, eergister het label voor mijn woning gekregen en die is A++.
  dinsdag 20 december 2022 @ 22:25:24 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207166080
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 20 december 2022 @ 22:29:14 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207166152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 21:28 schreef Anton91 het volgende:
Het aanbod woningen zakt weer, lijkt weinig bij te komen qua nieuwe woningen.

Jammer, want ik hoop toch wel volgend jaar te gaan verhuizen. Verkopen zal denk ik niet heel lastig zijn, want ondanks dat ik niet zo positief was over de energielabels gaat het denk ik wel in mijn voordeel werken, eergister het label voor mijn woning gekregen en die is A++.
Hogere rente en hogere bouwkosten, dan heb je ook zonder stikstofgedoe al een stagnatie qua nieuwbouw.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207166237
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hogere rente en hogere bouwkosten, dan heb je ook zonder stikstofgedoe al een stagnatie qua nieuwbouw.
Klopt, maar ik hoop dat de politiek ook wel de noodzaak inziet om tot een oplossing te komen. Want diezelfde fout als tijdens de financiele crisis lijkt mij nu niet heel verstandig.

Maar gelukkig hebben we Hugo, die fixt dat wel even.
  dinsdag 20 december 2022 @ 22:44:03 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207166368
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:36 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Klopt, maar ik hoop dat de politiek ook wel de noodzaak inziet om tot een oplossing te komen. Want diezelfde fout als tijdens de financiele crisis lijkt mij nu niet heel verstandig.

Maar gelukkig hebben we Hugo, die fixt dat wel even.
Het stomme was dat de bouwkosten toen beduidend lager waren, maar mensen durfden niet het risico te nemen te kopen.
Dat de overheid op een of andere manier de bouw toch moet stimuleren lijkt me logisch, maar alleen het versneld toekennen van vergunningen gaat het nu niet doen, ze zullen een of andere koopsubsidie in het leven moeten roepen, plus dat ze met (meer) nieuwbouw sneller aan de klimaatdoelen kunnen voldoen, dus zorg dat sociale verhuurders gaan bouwen bouwen bouwen en het liefst die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207166494
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het stomme was dat de bouwkosten toen beduidend lager waren, maar mensen durfden niet het risico te nemen te kopen.
Dat de overheid op een of andere manier de bouw toch moet stimuleren lijkt me logisch, maar alleen het versneld toekennen van vergunningen gaat het nu niet doen, ze zullen een of andere koopsubsidie in het leven moeten roepen, plus dat ze met (meer) nieuwbouw sneller aan de klimaatdoelen kunnen voldoen, dus zorg dat sociale verhuurders gaan bouwen bouwen bouwen en het liefst die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte.
Mee eens, maar ik kan mij niet voorstellen dat woningen binnen nu en 10 jaar in grote getalen tegen de vlakte gaan. Dat zou zeker ook de komende jaren geen enkele prioriteit moeten hebben.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-eerste-helft-2022
quote:
In de eerst helft van het jaar vestigden zich 195,2 duizend immigranten in Nederland en verhuisden 72,3 duizend emigranten naar het buitenland. Daardoor kwamen er 122,9 duizend inwoners bij door buitenlandse migratie.
Dat zijn ook wel serieuze aantallen om rekening mee te houden. Die mensen uit Oekraïne willen natuurlijk niet voor altijd bij iemand in blijven wonen.
pi_207167962
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:51 schreef Anton91 het volgende:
Dat zijn ook wel serieuze aantallen om rekening mee te houden. Die mensen uit Oekraïne willen natuurlijk niet voor altijd bij iemand in blijven wonen.
Volstrekt krankjorum om dat toe te staan in dit land.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207168635
quote:
6%, ik val van mijn stoel heurrrr!!~!@ :o
  woensdag 21 december 2022 @ 08:16:42 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207169137
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 02:00 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
6%, ik val van mijn stoel heurrrr!!~!@ :o
Meer dan 6% ;)
Ze hebben het dus altijd goed, zolang het maar meer dan 6% is en dat verwacht ik wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207170100
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 00:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volstrekt krankjorum om dat toe te staan in dit land.
Nou ben ik niet altijd een groot voorstander van het alles en iedereen naar binnen halen. Maar de afgelopen jaren heb ik met ongeveer 10 mensen uit Oekraïne samen gewerkt. Allemaal goede mensen met verschillende achtergronden, sommigen komen uit Odessa, een uit Mariupol, een paar uit Kherson en een uit Dnipro en dan nog een paar waarvan ik het niet weet. Van een van mijn oud collega's weet ik dat hij inmiddels bij het leger zit. Zij hebben hier niet voor gekozen en er is maar een land verantwoordelijk voor het verdrijven van deze mensen. Daarnaast ligt Oekraïne ook in Europa en moeten de vluchteligen wat mij betreft zoveel mogelijk lokaal (=in Europa) opgevangen worden.
pi_207170482
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het stomme was dat de bouwkosten toen beduidend lager waren, maar mensen durfden niet het risico te nemen te kopen.
Dat de overheid op een of andere manier de bouw toch moet stimuleren lijkt me logisch, maar alleen het versneld toekennen van vergunningen gaat het nu niet doen, ze zullen een of andere koopsubsidie in het leven moeten roepen, plus dat ze met (meer) nieuwbouw sneller aan de klimaatdoelen kunnen voldoen, dus zorg dat sociale verhuurders gaan bouwen bouwen bouwen en het liefst die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte.
Belangrijkste manier om woningbouw wat minder cyclisch te maken is door woningbouwcorporaties financieel te steunen in bouwplannen. Dat komt nog wel redelijk op de goede plek terecht.

Voor de particuliere nieuwbouw ga je met koopsubsidies denk ik vooral de prijs opdrijven, dat geld gaat rechtstreeks naar de zakken van de projectontwikkelaar. Misschien dat men iets kan doen aan de beschikbaarheid van bouwgrond om de prijs te drukken, maar daar wordt ook al decennia lang vruchteloos over gedebatteerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2022 10:55:33 ]
pi_207170562
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 10:54 schreef Heph844 het volgende:

Belangrijkste manier om woningbouw wat minder cyclisch te maken is door woningbouwcorporaties financieel te steunen in bouwplannen. Dat komt nog wel redelijk op de goede plek terecht.

Toch frappant dat er zoveel corporaties (bijna) omvielen door malversaties in de top van die corporatie. Het (non-) sociale huisvestingsbeleid i.c.m. de enorme subsidiestromen, geeft al aan dat subsidies daar terecht komen, waar het niet hoort.

Er is maar één manier om de woningmarkt vlot te trekken: er een vrije markt van te maken, niet bekrompen door regels, voor schriften en beperkingen.

Er moeten veel meer bouwkavels vrijgegeven worden en ruimere regels m.b.t. het bouwen mogelijk worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-12-2022 12:18:40 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207170604
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 10:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Belangrijkste manier om woningbouw wat minder cyclisch te maken is door woningbouwcorporaties financieel te steunen in bouwplannen. Dat komt nog wel redelijk op de goede plek terecht.

Voor de particuliere nieuwbouw ga je met koopsubsidies denk ik vooral de prijs opdrijven, dat geld gaat rechtstreeks naar de zakken van de projectontwikkelaar. Misschien dat men iets kan doen aan de beschikbaarheid van bouwgrond om de prijs te drukken, maar daar wordt ook al decennia lang vruchteloos over gedebatteerd.
Er is voor duurzaamheid een subsidie te verkrijgen en ik weet van een project waarbij >50 jaar oude flatwoningen zijn gerenoveerd en 5 (!!) stappen in energielabel omhoog zijn gegaan maar nog zit er een gigantische onrendabele top op deze investering. Nou is dat altijd bij sociale woningbouw het geval maar met de huidige bouwkosten loopt dat behoorlijk op. Om dit soort projecten (naast nieuwbouw) te stimuleren, mag de overheid wel wat meer maatregelen in het leven roepen.
pi_207170625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant dat er zoveel corporaties (bijna) omvielen door malversaties in de top van die corporatie. Het (non-) sociale huisvestingsbeleid i.c.m. de enorme subsidiestromen, geeft al aan dat subsidies daar terecht komen, waar het niet hoort.

Er is maar één manier om de woningmarkt vlot te trekken: er een vrije markt van te aken, niet bekrompen door regels, voor schriften en beperkingen.

Er moeten veel meer bouwkavels vrijgegeven worden en ruimere regels m.b.t. het bouwen mogelijk worden.
Hopelijk gebeurt dat niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207170628
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant dat er zoveel corporaties (bijna) omvielen door malversaties in de top van die corporatie. Het (non-) sociale huisvestingsbeleid i.c.m. de enorme subsidiestromen, geeft al aan dat subsidies daar terecht komen, waar het niet hoort.


Woningbouwcorporaties zijn niet inherent slecht en subsidiestromen ook niet. Althans zolang je er geen kapitalistisch VVD-sausje overheen gooit en een verzameling Gordon Gecko’s aan het roer zet.
pi_207171565
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:05 schreef Heph844 het volgende:
Althans zolang je er geen kapitalistisch VVD-sausje overheen gooit en een verzameling Gordon Gecko’s aan het roer zet.
Dat is dus wel (bijna automatisch) gebeurd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 21 december 2022 @ 13:25:57 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207172192
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 10:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Belangrijkste manier om woningbouw wat minder cyclisch te maken is door woningbouwcorporaties financieel te steunen in bouwplannen. Dat komt nog wel redelijk op de goede plek terecht.

Voor de particuliere nieuwbouw ga je met koopsubsidies denk ik vooral de prijs opdrijven, dat geld gaat rechtstreeks naar de zakken van de projectontwikkelaar. Misschien dat men iets kan doen aan de beschikbaarheid van bouwgrond om de prijs te drukken, maar daar wordt ook al decennia lang vruchteloos over gedebatteerd.
De gemeentes kunnen ook zelf laten bouwen en daarmee voorkomen dat projectontwikkelaars extra in de zak steken.

Verder zal er helaas een oplossing gezocht moeten worden in verkopen met of zonder de grond (erfpacht dus).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207172225
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 10:21 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Nou ben ik niet altijd een groot voorstander van het alles en iedereen naar binnen halen. Maar de afgelopen jaren heb ik met ongeveer 10 mensen uit Oekraïne samen gewerkt. Allemaal goede mensen met verschillende achtergronden, sommigen komen uit Odessa, een uit Mariupol, een paar uit Kherson en een uit Dnipro en dan nog een paar waarvan ik het niet weet. Van een van mijn oud collega's weet ik dat hij inmiddels bij het leger zit. Zij hebben hier niet voor gekozen en er is maar een land verantwoordelijk voor het verdrijven van deze mensen. Daarnaast ligt Oekraïne ook in Europa en moeten de vluchteligen wat mij betreft zoveel mogelijk lokaal (=in Europa) opgevangen worden.
Hoeveel van die 180k komt uit Ukraïne dan?
Volgens mij sla je de plank mis.

Inwoners met een migratieachtergrond uit Oekraïne (totaal 20.802 in 2022)
https://allecijfers.nl/mi(...)ortelanden/oekraine/

quote:
In de eerst helft van het jaar vestigden zich 195,2 duizend immigranten in Nederland en verhuisden 72,3 duizend emigranten naar het buitenland. Daardoor kwamen er 122,9 duizend inwoners bij door buitenlandse migratie.
Die Oekrainse migratie heeft dus geen reet te maken met deze aantallen, nouja, een klein beetje reet, zo een 10% ofzo. :')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 21 december 2022 @ 13:36:42 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207172309
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant dat er zoveel corporaties (bijna) omvielen door malversaties in de top van die corporatie. Het (non-) sociale huisvestingsbeleid i.c.m. de enorme subsidiestromen, geeft al aan dat subsidies daar terecht komen, waar het niet hoort.

Er is maar één manier om de woningmarkt vlot te trekken: er een vrije markt van te maken, niet bekrompen door regels, voor schriften en beperkingen.

Er moeten veel meer bouwkavels vrijgegeven worden en ruimere regels m.b.t. het bouwen mogelijk worden.
De problemen met de sociale woningbouw ontstonden pas echt toen de woningstichtingen in de jaren 90 zelfstandig moesten worden en het voorzien van volkshuisvesting "aan de markt moest worden overgelaten".
Het is net zo'n fiasco als de marktwerking in de zorg, het OV, de post, energie en andere primaire zaken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 december 2022 @ 13:39:41 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207172352
quote:
11s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoeveel van die 180k komt uit Ukraïne dan?
Volgens mij sla je de plank mis.

Inwoners met een migratieachtergrond uit Oekraïne (totaal 20.802 in 2022)
https://allecijfers.nl/mi(...)ortelanden/oekraine/
[..]
Die Oekrainse migratie heeft dus geen reet te maken met deze aantallen, nouja, een klein beetje reet, zo een 10% ofzo. :')
Gejankzak over migratie heeft ook geen reet te maken met dit topic, ga je xenofobie maar weer in een topic uiten waar het wel on-topic is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 december 2022 @ 13:45:14 #271
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207172429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
De gemeentes kunnen ook zelf laten bouwen en daarmee voorkomen dat projectontwikkelaars extra in de zak steken.

Verder zal er helaas een oplossing gezocht moeten worden in verkopen met of zonder de grond (erfpacht dus).
De bouwkosten valt gewoon weinig op in te leveren momenteel is wel gebleken. De rek zal uit de grond moeten komen. En daar zit echt wel ruimte in.

Zoals laatst dat voorbeeld van dat project in Voorschoten. Intratuin al in 2008 uitgekocht en pas in 2022 verkoopt men de grond aan toekomstige bewoners voor mega hoge prijzen.

En zo ook in mijn wijk bijvoorbeeld. De tuinders waren 10+ jaar geleden al uitgekocht maar men verkoopt de grond in fases over 15 jaar en met de markt die 3x over de kop ging is dat lekker cashen.
Als de markt door de stijgende rente verder blijft dalen dan is het de grondprijs waar ontwikkelaars hun projecten betaalbaar(der) kunnen maken.

Als je als ontwikkelaar op de piek van de markt de afgelopen jaren de grond gekocht hebt ben je het haasje vrees ik.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207172454
quote:
11s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoeveel van die 180k komt uit Ukraïne dan?
Volgens mij sla je de plank mis.

Inwoners met een migratieachtergrond uit Oekraïne (totaal 20.802 in 2022)
https://allecijfers.nl/mi(...)ortelanden/oekraine/
[..]
Die Oekrainse migratie heeft dus geen reet te maken met deze aantallen, nouja, een klein beetje reet, zo een 10% ofzo. :')
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)e-vanaf-1-april-2022
quote:
1-Apr-'22: 26995 mensen ingeschreven
1-Nov-'22: 85772 mensen ingeschreven
quote:
De bevolking van Nederland is in het eerste halfjaar van 2022 met 119,9 duizend inwoners gegroeid. Dat is een sterke groei voor een eerste halfjaar. Vooral het aantal immigranten was hoog. 4 op de 10 immigranten kwamen uit Oekraïne
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)in-eerste-helft-2022
Dus dat zijn er al wat meer...
  woensdag 21 december 2022 @ 13:53:49 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207172525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:45 schreef laziness het volgende:

[..]
De bouwkosten valt gewoon weinig op in te leveren momenteel is wel gebleken. De rek zal uit de grond moeten komen. En daar zit echt wel ruimte in.

Zoals laatst dat voorbeeld van dat project in Voorschoten. Intratuin al in 2008 uitgekocht en pas in 2022 verkoopt men de grond aan toekomstige bewoners voor mega hoge prijzen.

En zo ook in mijn wijk bijvoorbeeld. De tuinders waren 10+ jaar geleden al uitgekocht maar men verkoopt de grond in fases over 15 jaar en met de markt die 3x over de kop ging is dat lekker cashen.
Als de markt door de stijgende rente verder blijft dalen dan is het de grondprijs waar ontwikkelaars hun projecten betaalbaar(der) kunnen maken.

Als je als ontwikkelaar op de piek van de markt de afgelopen jaren de grond gekocht hebt ben je het haasje vrees ik.
Klopt, de winst wordt nu primair op de grond gemaakt want op de bouwkosten valt het bijna niet te verdienen.
Daarom ben ik er ook voor dat gemeentes zelf gaan bouwen.

Hier overigens precies hetzelfde, met 37 woningen waarvan de grondprijzen al sinds 2017 vaststaan, maar ik gok dat deze tweekappers veel meer gaan kosten dan de tweekappers die in 2018 al verkocht zijn en in 2019 gebouwd werden.

Sterker nog: het verbaast me niet eens als een tussenwoning nu meer gaat kosten dan de tweekappers waar de achtertuin aan grenst.
En dat verschil is echt niet alleen de bouwkosten, de aannemer pakt daar gewoon een hoop extra op de grond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207172610
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gejankzak over migratie heeft ook geen reet te maken met dit topic, ga je xenofobie maar weer in een topic uiten waar het wel on-topic is.
Ben je wel helemaal lekker met je "xenofobie"?
En immigranten moeten ook gehuisvest worden, daar kwam dat onderwerp ook vandaan en dat is de link met dit topic.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207172673
quote:
Allright, die bron van mij zal matig zijn. Dan verklaard het inderdaad weer meer, maar nog steeds een hoge onderliggende groei / naast Oekraïners. Die niet past in dit land.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207172721
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:00 schreef blomke het volgende:
Toch frappant dat er zoveel corporaties (bijna) omvielen door malversaties in de top van die corporatie. Het (non-) sociale huisvestingsbeleid i.c.m. de enorme subsidiestromen, geeft al aan dat subsidies daar terecht komen, waar het niet hoort.
Bij (Erik?) Staal met Vestia waren het rente swaps.
An sich is dat jezelf indekken voor andere rentes... DNB verplicht het zelfs onze pensioenfondsen maar dan de andere kant op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 21 december 2022 @ 14:11:20 #277
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207172784
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Allright, die bron van mij zal matig zijn. Dan verklaard het inderdaad weer meer, maar nog steeds een hoge onderliggende groei / naast Oekraïners. Die niet past in dit land.
Ja precies: de verrotte woningmarkt is de schuld van de migranten. En daarom zie je ook dat andere landen die naar rato van inwonertal een even groot of groter migratiesaldo hebben kampen met vergelijkbare problemen op hun woningmarkt.

Oh wacht nee toch niet. Immigratie is maar zijdelings gerelateerd aan de woningmarktproblematiek, dus waarom immigratie er elke keer aan de haren bij moet worden gesleept is mij een raadsel.

Nee grapje natuurlijk, dat is me heel goed duidelijk: onderbuik.
Huilen dan.
pi_207172824
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja precies: de verrotte woningmarkt is de schuld van de migranten. En daarom zie je ook dat andere landen die naar rato van inwonertal een even groot of groter migratiesaldo hebben kampen met vergelijkbare problemen op hun woningmarkt.

Oh wacht nee toch niet. Immigratie is maar zijdelings gerelateerd aan de woningmarktproblematiek, dus waarom immigratie er elke keer aan de haren bij moet worden gesleept is mij een raadsel.

Nee grapje natuurlijk, dat is me heel goed duidelijk: onderbuik.
Er is hier ruimte gebrek, dan heb je sneller last van immigratie dan elders. Die mensen hebben ook een woning nodig, lijkt me niet erg ingewikkeld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207173277
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja precies: de verrotte woningmarkt is de schuld van de migranten. En daarom zie je ook dat andere landen die naar rato van inwonertal een even groot of groter migratiesaldo hebben kampen met vergelijkbare problemen op hun woningmarkt.

Oh wacht nee toch niet. Immigratie is maar zijdelings gerelateerd aan de woningmarktproblematiek, dus waarom immigratie er elke keer aan de haren bij moet worden gesleept is mij een raadsel.

Nee grapje natuurlijk, dat is me heel goed duidelijk: onderbuik.
Enkelt zijdelings? Dat is hard wegkijken van alle recente wanbeleid van dat totalitaire hypocriete kartel. En binnenkort moet je ook plek maken voor een wildvreemde in je eigen woning. En die grlukzoeker onderhouden ook. Migratie is een natuurlijk fenomeen. Maar deze huidige massa immigratie wordt politiek gefaciliteert en is niet natuurlijk of in proporties. Ne het heeft enkelt het doel omvolking.
Wereldwijd zijn blanken nog maar iets van 21% van de wereldbevolking. Je eigen cultuur ondermijnen is dan totaal gestoord.
pi_207173317
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:49 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
Enkelt zijdelings? Dat is hard wegkijken van alle recente wanbeleid van dat totalitaire hypocriete kartel. En binnenkort moet je ook plek maken voor een wildvreemde in je eigen woning. En die grlukzoeker onderhouden ook. Migratie is een natuurlijk fenomeen. Maar deze huidige massa immigratie wordt politiek gefaciliteert en is niet natuurlijk of in proporties. Ne het heeft enkelt het doel omvolking.
Wereldwijd zijn blanken nog maar iets van 21% van de wereldbevolking. Je eigen cultuur ondermijnen is dan totaal gestoord.
Wie verplicht jou om een vluchteling in huis te nemen :?

Omvolking als doel? Wie stelt dat doel dan? Wat heeft een kabinet eraan te winnen?
pi_207173328
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja precies: de verrotte woningmarkt is de schuld van de migranten. En daarom zie je ook dat andere landen die naar rato van inwonertal een even groot of groter migratiesaldo hebben kampen met vergelijkbare problemen op hun woningmarkt.

Oh wacht nee toch niet. Immigratie is maar zijdelings gerelateerd aan de woningmarktproblematiek, dus waarom immigratie er elke keer aan de haren bij moet worden gesleept is mij een raadsel.

Nee grapje natuurlijk, dat is me heel goed duidelijk: onderbuik.
Die recordaantallen die steeds worden gemeld, die moeten ook ergens wonen. Dat is dus wel gewoon een factor. Je zou er elk jaar zo ongeveer 'n flinke stad bij moeten bouwen.

Voor deze factor. Naast andere factoren als ouderen die zich niet meer weg laten stoppen in een bejaardentehuis, de individualiserende samenleving...
  woensdag 21 december 2022 @ 15:04:33 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207173514
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:49 schreef Belugastroop het volgende:

wegkijken
dat totalitaire hypocriete kartel.
plek maken voor een wildvreemde in je eigen woning.
grlukzoeker
huidige massa immigratie
omvolking.
blanken
eigen cultuur ondermijnen
Kan je ook nog iets over het WEF en ritueel kindermisbruik zeggen? Dan is m'n bingokaart compleet.
Huilen dan.
pi_207173799
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 08:33 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
De bouwprijzen stegen al voor de oorlog door domme naive burgers die op kartelpartijen bleven stemmen en zo een aandeel hebben in de huidige hoge prijzen en starters-leed.
Iets te veel lavendel gesnoven? :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_207173815
quote:
10s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Kan je ook nog iets over het WEF en ritueel kindermisbruik zeggen? Dan is m'n bingokaart compleet.
Moet dit echt in 1 post? Kindermisbruik is een reëel probleem dat al moeilijk genoeg serieus aangepakt wordt zonder dat het geassocieerd wordt met al die andere bingoshit.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_207174741
quote:
Dat is ongeveer de toename per kwartaal de afgelopen jaren, een afname van 6% is nauwelijks iets vergeleken met de stijgingen van afgelopen jaren. En het zal ook niets doen aan de krapte op de markt, aangezien dat met name in het aanbod zit, wat door oplopende bouwkosten ook afneemt.
Het zal wel wat meer dan 6% worden, maar niet heel veel meer denk ik, gezien andere factoren op de huizenmarkt.
pi_207174783
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het stomme was dat de bouwkosten toen beduidend lager waren, maar mensen durfden niet het risico te nemen te kopen.
Dat de overheid op een of andere manier de bouw toch moet stimuleren lijkt me logisch, maar alleen het versneld toekennen van vergunningen gaat het nu niet doen, ze zullen een of andere koopsubsidie in het leven moeten roepen, plus dat ze met (meer) nieuwbouw sneller aan de klimaatdoelen kunnen voldoen, dus zorg dat sociale verhuurders gaan bouwen bouwen bouwen en het liefst die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte.
Probleem is wel dat als je die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte gooit, dat er vaak minder nieuwe huizen voor in de plaats komen. Dus netto schiet je er weinig mee op vaak.
pi_207174820
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:03 schreef Serinde het volgende:

[..]
Er is voor duurzaamheid een subsidie te verkrijgen en ik weet van een project waarbij >50 jaar oude flatwoningen zijn gerenoveerd en 5 (!!) stappen in energielabel omhoog zijn gegaan maar nog zit er een gigantische onrendabele top op deze investering. Nou is dat altijd bij sociale woningbouw het geval maar met de huidige bouwkosten loopt dat behoorlijk op. Om dit soort projecten (naast nieuwbouw) te stimuleren, mag de overheid wel wat meer maatregelen in het leven roepen.
Het is natuurlijk goed dat dergelijke huizen verduurzaamt worden, maar het verandert niks aan het aanbod, dus niks aan de krapte op de markt. Het maakt huizen alleen maar duurder en duurzamer.
pi_207174833
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
De gemeentes kunnen ook zelf laten bouwen en daarmee voorkomen dat projectontwikkelaars extra in de zak steken.

Verder zal er helaas een oplossing gezocht moeten worden in verkopen met of zonder de grond (erfpacht dus).
Gemeentes kunnen wel zelf bouwen, maar dat wilt niet zeggen dat ze goedkoper en beter kunnen bouwen dan projectontwikkelaars, zelfs als die daarbij flink wat winst in hun zak steken.
  woensdag 21 december 2022 @ 17:59:36 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207175753
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Probleem is wel dat als je die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte gooit, dat er vaak minder nieuwe huizen voor in de plaats komen. Dus netto schiet je er weinig mee op vaak.
Ze hebben nog diepe tuinen en zijn breder dan de huidige goedkope nieuwbouw, dus je kunt zeker hetzelfde aantal woningen terugplaatsen, op een rij van 10 misschien zelfs wel 11.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207175759
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is natuurlijk goed dat dergelijke huizen verduurzaamt worden, maar het verandert niks aan het aanbod, dus niks aan de krapte op de markt. Het maakt huizen alleen maar duurder en duurzamer.
ik betwijfel of het aanbod zo'n groot significant aandeel heeft in de prijsvorming.

Het klopt dat er vraag en aanbod is. Bij weinig aanbod stijgt de prijs bij gelijke of stijgende vraag. Echter hier ga je ervanuit dat de prijs betaald kan worden. Als de prijs niet betaald kan worden dan daalt de vraag en dan is er op een gegeven moment een evenwicht.
Stel je wilt een brood kopen. Die stijgt in prijs, maar consumenten kopen die toch en ze kopen dan bv een biertje minder. Zo wordt het gecompenseerd.
Bij huizen wordt de prijs bepaald wat je mag lenen en wat je nog verder op je spaargeld hebt. Een doorsnee gezin heeft ca 15k op zijn spaarrekening staan volgens google. Dus dat zet geen zoden aan de dijk. Aangezien je de hoge prijs niet kan compenseren door een biertje te laten staan, betwijfel ik of het aanbod een groot effect heeft op de huizenprijs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207175777
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Probleem is wel dat als je die jaren 50/60 doorwaaimeuk tegen de vlakte gooit, dat er vaak minder nieuwe huizen voor in de plaats komen. Dus netto schiet je er weinig mee op vaak.
een particulier zal nooit op zijn eigen kosten zijn eigen huis slopen en op eigen kosten een nieuw huis bouwen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 21 december 2022 @ 18:01:34 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207175784
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Gemeentes kunnen wel zelf bouwen, maar dat wilt niet zeggen dat ze goedkoper en beter kunnen bouwen dan projectontwikkelaars, zelfs als die daarbij flink wat winst in hun zak steken.
Dan zullen ze moeten samenwerken, maar niet op een manier dat de projectontwikkelaar 5 jaar na dato nog eens huizen mag gaan bouwen die veel duurder zijn dan beoogd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207175787
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ze hebben nog diepe tuinen en zijn breder dan de huidige goedkope nieuwbouw, dus je kunt zeker hetzelfde aantal woningen terugplaatsen, op een rij van 10 misschien zelfs wel 11.
Ah, ik dacht meer aan de portiekflats in steden die ze her en der vervangen. Daar komen niet hogere gebouwen voor in de plaats, dus niet wezenlijk meer woningen.
  woensdag 21 december 2022 @ 18:06:16 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207175827
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
een particulier zal nooit op zijn eigen kosten zijn eigen huis slopen en op eigen kosten een nieuw huis bouwen.
Mwah, er is hier in de buurt een boerderij tegen de vlakte gegaan die vrijwel identiek weer wordt opgebouwd, maar dan met 2022 bouwmethodes en een grondgebonden warmtepomp, ondertussen wonen ze in de schuur ernaast.

500 meter daarvandaan nog een huis dat tegen de vlakte is gegaan toen de garage erachter bewoonbaar was, wordt een totaal ander huis gebouwd maar past prima in de omgeving.

Ergo: ik heb op een paar honderd meter al 2 huizen waar dat gebeurt en het is dat mijn man iets dergelijks aan de andere kant van het dorp niet zag zitten, anders had ik zelf een vergelijkbaar project serieus overwogen.

Ik zie het in het buitengebied relatief vaak gebeuren, punt is dat de meeste mensen niet vrijstaand wonen en dat ze op een locatie zitten waar een doorwaaihut teveel waard blijft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207175846
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mwah, er is hier in de buurt een boerderij tegen de vlakte gegaan die vrijwel identiek weer wordt opgebouwd, maar dan met 2022 bouwmethodes en een grondgebonden warmtepomp, ondertussen wonen ze in de schuur ernaast.

500 meter daarvandaan nog een huis dat tegen de vlakte is gegaan toen de garage erachter bewoonbaar was, wordt een totaal ander huis gebouwd maar past prima in de omgeving.

Ergo: ik heb op een paar honderd meter al 2 huizen waar dat gebeurt en het is dat mijn man iets dergelijks aan de andere kant van het dorp niet zag zitten, anders had ik zelf een vergelijkbaar project serieus overwogen.
Ik ken ook iemand die grond heeft gekocht waar toevallig een huis op staat. Probeer dit eens in de stad....
Ook al zou je het willen, je krijgt de sloopvergunning en bouwvergunning niet.
Je kan dan 1 muur laten staan en dan wachten op een storm, en ja dat kan, dat wordt vaak genoeg gedaan, maar ik zie het niet gebeuren in de stad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 21 december 2022 @ 18:08:30 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207175860
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ken ook iemand die grond heeft gekocht waar toevallig een huis op staat. Probeer dit eens in de stad....
Er is niet zoveel vrijstaand in de stad, dat beperkt de mogelijkheden behoorlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207175878
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er is niet zoveel vrijstaand in de stad, dat beperkt de mogelijkheden behoorlijk.
wie had het over vrijstaand? Ik zie geen particulier zijn eigen rijtjeshuis slopen op eigen kosten en een nieuw huis op eigen kosten daar neer laten zetten.
Ook vrijstaand, ik zie het niet massaal gebeuren.
Dus er blijven grootschalig oude ongeisoleerde wopningen bestaan, tot ze van armoe instorten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207175965
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik betwijfel of het aanbod zo'n groot significant aandeel heeft in de prijsvorming.

Het klopt dat er vraag en aanbod is. Bij weinig aanbod stijgt de prijs bij gelijke of stijgende vraag. Echter hier ga je ervanuit dat de prijs betaald kan worden. Als de prijs niet betaald kan worden dan daalt de vraag en dan is er op een gegeven moment een evenwicht.
Stel je wilt een brood kopen. Die stijgt in prijs, maar consumenten kopen die toch en ze kopen dan bv een biertje minder. Zo wordt het gecompenseerd.
Bij huizen wordt de prijs bepaald wat je mag lenen en wat je nog verder op je spaargeld hebt. Een doorsnee gezin heeft ca 15k op zijn spaarrekening staan volgens google. Dus dat zet geen zoden aan de dijk. Aangezien je de hoge prijs niet kan compenseren door een biertje te laten staan, betwijfel ik of het aanbod een groot effect heeft op de huizenprijs.
Vraag wordt bepaald door:
- Aantal mensen die een huis willen kopen, welke opgebouwd is uit:
1) starters - die pool groeit zolang er meer bijkomen dan succesvol zijn
2) doorstromers - die pool slinkt als minder mensen hun huis verkopen
- Hoeveel geld mensen te besteden hebben
1) de hypotheekrente heeft hier grote invloed op. De stijging van de rente afgelopen jaar, heeft geleid tot een vermindering van het te lenen bedrag van >10%
2) besteedbaar salaris, en met flinke inflatie van energie, voedsel en andere kosten, loopt het besteedbare deel van het salaris ook terug, waardoor mensen een kleiner deel van hun salaris aan hypotheek kunnen besteden (totdat salarissen weer redelijk gelijk zijn met de inflatie)
3) spaargeld (nihil, zoals je als zegt)
4) jubelton (wordt afgeschaft, en leidt bij massaal gebruik ook tot hogere prijzen)

Het aanbod wordt bepaal door:
- Het aantal huizenbezitters wat hun huis wilt verkopen, dat kan door
1) verhuizen naar een nieuw huis - verandert netto niks aan huizenmarkt, maar vormt wel een groot deel van het aanbod
2) verhuizen naar het buitenland - vergroot aanbod op de huizenmarkt
3) scheiding - waarbij 1 gezin van 1 huis naar 2 huizen gaat, dus verkleint het het aanbod op de huizenmarkt
- Hoeveel er nieuw gebouwd wordt, was afhangt van
1) stimulatie door overheid
2) rentestanden, bij hogere rentestanden wordt er minder geinvesteerd en gebouwd
3) bouwkosten vs opbrengst (hoeveel brood valt er in te verdienen). Dat wordt nu aanmerkelijk minder nu mensen minder kunnen lenen (en dus minder kunnen betalen), terwijl de bouwkosten wel flink oplopen (arbeid en materialen).

De markt komt muurvast te zitten omdat mensen wel willen, maar niet kunnen kopen voor een bedrag waarvoor huizen rendabel te bouwen zijn. Mensen die een woning hebben zijn ook steeds minder geneigd te verhuizen, waardoor het aanbod van bestaande huizen flink daalt, en er ook weinig bestaande woningen op de markt komen, die ook vrij duur blijven. En dat alles in een omgeving met hoge inflatie waar een steeds kleiner deel van het inkomen in een hypotheek gestopt kan worden.
pi_207176015
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Vraag wordt bepaald door:
- Aantal mensen die een huis willen kopen, welke opgebouwd is uit:
1) starters - die pool groeit zolang er meer bijkomen dan succesvol zijn
2) doorstromers - die pool slinkt als minder mensen hun huis verkopen
- Hoeveel geld mensen te besteden hebben
1) de hypotheekrente heeft hier grote invloed op. De stijging van de rente afgelopen jaar, heeft geleid tot een vermindering van het te lenen bedrag van >10%
2) besteedbaar salaris, en met flinke inflatie van energie, voedsel en andere kosten, loopt het besteedbare deel van het salaris ook terug, waardoor mensen een kleiner deel van hun salaris aan hypotheek kunnen besteden (totdat salarissen weer redelijk gelijk zijn met de inflatie)
3) spaargeld (nihil, zoals je als zegt)
4) jubelton (wordt afgeschaft, en leidt bij massaal gebruik ook tot hogere prijzen)

Het aanbod wordt bepaal door:
- Het aantal huizenbezitters wat hun huis wilt verkopen, dat kan door
1) verhuizen naar een nieuw huis - verandert netto niks aan huizenmarkt, maar vormt wel een groot deel van het aanbod
2) verhuizen naar het buitenland - vergroot aanbod op de huizenmarkt
3) scheiding - waarbij 1 gezin van 1 huis naar 2 huizen gaat, dus verkleint het het aanbod op de huizenmarkt
- Hoeveel er nieuw gebouwd wordt, was afhangt van
1) stimulatie door overheid
2) rentestanden, bij hogere rentestanden wordt er minder geinvesteerd en gebouwd
3) bouwkosten vs opbrengst (hoeveel brood valt er in te verdienen). Dat wordt nu aanmerkelijk minder nu mensen minder kunnen lenen (en dus minder kunnen betalen), terwijl de bouwkosten wel flink oplopen (arbeid en materialen).

De markt komt muurvast te zitten omdat mensen wel willen, maar niet kunnen kopen voor een bedrag waarvoor huizen rendabel te bouwen zijn. Mensen die een woning hebben zijn ook steeds minder geneigd te verhuizen, waardoor het aanbod van bestaande huizen flink daalt, en er ook weinig bestaande woningen op de markt komen, die ook vrij duur blijven. En dat alles in een omgeving met hoge inflatie waar een steeds kleiner deel van het inkomen in een hypotheek gestopt kan worden.
Er is nog een effect, namelijk inkomensderving. Dan moeten mensen verkopen en heeft invloed op het aanbod als dit grootschalig gebeurd zoals bij een grote economische recessie.
Mensen die inkomensderving verwachten gaan ook geen huis kopen en dan daalt de vraag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207176154
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is natuurlijk goed dat dergelijke huizen verduurzaamt worden, maar het verandert niks aan het aanbod, dus niks aan de krapte op de markt. Het maakt huizen alleen maar duurder en duurzamer.
Klopt maar op een plek waar nu 155 flatwoningen staan, komen met sloop en nieuwbouw nooit meer zoveel woningen. En het zorgt wel voor een goed basis. Als voor dit soort projecten meer geld beschikbaar zou zijn, kunnen corporaties meer geld in nieuwbouw stoppen om het aanbod wel uit te breiden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')