abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206938719
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206938782
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 13:20 schreef AchJa het volgende: [..] De rest als in de Randstad?
Als je bijvoorbeeld Nijmegen of Eindhoven bij de Randstad telt dan wel, ja.
Dit, dus.
pi_206942623
Eindelijk is dat k gezeik weer bijna over en kunnen we het hebben over kerstbomen *O*
pi_206944035
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:15 schreef Selenophilia het volgende:
Eindelijk is dat k gezeik weer bijna over en kunnen we het hebben over kerstbomen *O*
Of over de vuurwerkdiscussie en kijk.... dan sla ik weer over naar de andere kant, eigen vuurwerk afsteken op oudjaar is ook geen eeuwenlange traditie. Maar ben tegen een algeheel verbod. :D
pi_206945494
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Of over de vuurwerkdiscussie en kijk.... dan sla ik weer over naar de andere kant, eigen vuurwerk afsteken op oudjaar is ook geen eeuwenlange traditie. Maar ben tegen een algeheel verbod. :D
Terwijl dat veel dubieuzer is dan zwarte piet, ongelukken, rellen, vervuiling zijn al 3 argumenten om voor een verbod te zijn, niet dat ik daar een voorstander van ben trouwens
pi_206946368
zie de maan schijnt door de bomen
zwarte piet is illegaal
pi_206946929
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Terwijl dat veel dubieuzer is dan zwarte piet, ongelukken, rellen, vervuiling zijn al 3 argumenten om voor een verbod te zijn, niet dat ik daar een voorstander van ben trouwens
Veel dubieuzer? De rellen die er kunnen ontstaan gebeuren tussen mensen. Het archetype Zwarte Piet is ontstaan eind 19de eeuw met een Katholieke heilige, sint Nicolaas. Sint Nicolaas had 'helpers' en knechten in dienst, die de kinderen dreigden met hun roe, of in de zak konden stoppen. Nee, Sinterklaas deed dat zelf niet, wel de Zwarte Piet met zijn roe!

Flikker toch op om dat te vergelijken met wat vuurwerk voor je huis afsteken.
pi_206947335
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Terwijl dat veel dubieuzer is dan zwarte piet, ongelukken, rellen, vervuiling zijn al 3 argumenten om voor een verbod te zijn, niet dat ik daar een voorstander van ben trouwens
Wat hebben rellen met vuurwerk te maken? denk je dat met een verbod op legaal siervuurwerk er ineens geen illegaal knalvuurwerk meer wordt gebruikt bij rellen?
pi_206947959
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 02:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Veel dubieuzer? De rellen die er kunnen ontstaan gebeuren tussen mensen. Het archetype Zwarte Piet is ontstaan eind 19de eeuw met een Katholieke heilige, sint Nicolaas. Sint Nicolaas had 'helpers' en knechten in dienst, die de kinderen dreigden met hun roe, of in de zak konden stoppen. Nee, Sinterklaas deed dat zelf niet, wel de Zwarte Piet met zijn roe!

Flikker toch op om dat te vergelijken met wat vuurwerk voor je huis afsteken.
Ik zeg toch dat ik geen tegenstander ben van vuurwerk, goed lezen is ook al lastig blijkbaar en dan moet ik opflikkeren
pi_206947974
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 07:48 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Wat hebben rellen met vuurwerk te maken? denk je dat met een verbod op legaal siervuurwerk er ineens geen illegaal knalvuurwerk meer wordt gebruikt bij rellen?
Nooit het nieuws gelezen over vernielingen en rellen in Den Haag bijvoorbeeld, ik ben trouwens ook tegen een verbod als je goed gelezen hebt
pi_206947976
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:36 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Terwijl dat veel dubieuzer is dan zwarte piet, ongelukken, rellen, vervuiling zijn al 3 argumenten om voor een verbod te zijn, niet dat ik daar een voorstander van ben trouwens
En Oekraïners die schrikken van het geknal
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_206947990
Waarom zijn al die spelers van Senegal zwart? Totaal geen diversiteit.
pi_206947999
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 09:46 schreef weetjewel5 het volgende:
Waarom zijn al die spelers van Senegal zwart? Totaal geen diversiteit.
En de fans schminken zich wit, racisme!!
pi_206949324
De diversiteit is in Paramaribo ook ver te zoeken hoor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206966727
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  Admin dinsdag 6 december 2022 @ 15:12:08 #16
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206966840
Gisteren deze nog maar eens een keer gekeken, waarbij het me oprecht verbaast dat de eerste via youtube video te koop/te huur is. In Nederland zijn beide films nergens meer te koop of te streamen.


(en voor goed measures deze, die ook wel racistisch zal worden genoemd inmiddels)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206971693
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 15:12 schreef Danny het volgende:
Gisteren deze nog maar eens een keer gekeken, waarbij het me oprecht verbaast dat de eerste via youtube video te koop/te huur is. In Nederland zijn beide films nergens meer te koop of te streamen.


(en voor goed measures deze, die ook wel racistisch zal worden genoemd inmiddels)
En wat is jouw statement in deze kwestie?
pi_206971817
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 09:46 schreef weetjewel5 het volgende:
Waarom zijn al die spelers van Senegal zwart? Totaal geen diversiteit.
Senegal is dan ook een superrijk land, dat nooit een kolonie is geweest van witte mensen, ook nooit inwoners heeft uitgeleverd aan de slavenhandel. Heb jij ze wel op een rijtje?
  Admin dinsdag 6 december 2022 @ 19:54:30 #19
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206972827
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En wat is jouw statement in deze kwestie?
Dat ik het prima vind dat mensen heel Nederland en ieder's ouders en grootouders als racist bestempelen (en veel mensen dat zelfs blijkbaar van hun eigen ouders en grootouders vinden), en dat ik uit de kinderen ben en men maar raar doet met roetveeg zwarte pieten en anderskleurige zwarte pieten, maar dat wij gewoon lekker de oude traditie aanhouden als jeugdherinnering.
Lekker terugkijken naar die racistische 'kankerlul' (eigen zeggen, zo noemt hij mensen die zwarte piet leuk vinden) Erik van Muiswinkel hoe racistisch hij is met z'n blackface wat hij jaren heeft gedaan enzo.
We hebben nog inpakpapier ingeslagen waarmee we nog 20 jaar vooruit kunnen met zwarte zwarte pieten erop, we hebben zwarte zwarte pietenpoppen hier op tafel etc.
Kortom; ik ben pro zwarte zwarte piet, en vooral anti alles-en-iedereen-tot-racist-bestempelen. Met dat laatste bereik je namelijk alleen maar haat, onbegrip en vooral een grotere kloof tussen mensen van verschillende afkomsten.

En wat je ermee opschiet om kinderen lastig te vallen met zulk dramatisch, kneuzerig geneuzel zal ik al helemaal nooit begrijpen. Zijn meer conflictzoekers dan 'actievoerders' imo.

Dat dus :)
Verder bemoei ik me er zo min mogelijk meer mee. Kijk geen nieuwe sinterklaasprogramma's, plaats geen nieuwsberichten meer, we hebben geen sintheaders enzo meer. Allemaal schluss en verziekt. Gelukkig heb ik een flinke verzameling oude boeken, strips, muziek en intochten, sinterklaasjournaals en films weten te verzamelen voor eventuele kleinkinderen. En wat de rest van Nederland doet mogen ze lekker helemaal zelf weten :Y
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206975111
Echt irritant dat niet alleen witte mensen iets mogen zeggen idd.
Sicker than your average.
pi_206976460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 19:54 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat ik het prima vind dat mensen heel Nederland en ieder's ouders en grootouders als racist bestempelen (en veel mensen dat zelfs blijkbaar van hun eigen ouders en grootouders vinden), en dat ik uit de kinderen ben en men maar raar doet met roetveeg zwarte pieten en anderskleurige zwarte pieten, maar dat wij gewoon lekker de oude traditie aanhouden als jeugdherinnering.
Lekker terugkijken naar die racistische 'kankerlul' (eigen zeggen, zo noemt hij mensen die zwarte piet leuk vinden) Erik van Muiswinkel hoe racistisch hij is met z'n blackface wat hij jaren heeft gedaan enzo.
We hebben nog inpakpapier ingeslagen waarmee we nog 20 jaar vooruit kunnen met zwarte zwarte pieten erop, we hebben zwarte zwarte pietenpoppen hier op tafel etc.
Kortom; ik ben pro zwarte zwarte piet, en vooral anti alles-en-iedereen-tot-racist-bestempelen. Met dat laatste bereik je namelijk alleen maar haat, onbegrip en vooral een grotere kloof tussen mensen van verschillende afkomsten.

En wat je ermee opschiet om kinderen lastig te vallen met zulk dramatisch, kneuzerig geneuzel zal ik al helemaal nooit begrijpen. Zijn meer conflictzoekers dan 'actievoerders' imo.

Dat dus :)
Verder bemoei ik me er zo min mogelijk meer mee. Kijk geen nieuwe sinterklaasprogramma's, plaats geen nieuwsberichten meer, we hebben geen sintheaders enzo meer. Allemaal schluss en verziekt. Gelukkig heb ik een flinke verzameling oude boeken, strips, muziek en intochten, sinterklaasjournaals en films weten te verzamelen voor eventuele kleinkinderen. En wat de rest van Nederland doet mogen ze lekker helemaal zelf weten :Y
Maar lieve man, dat is toch gewoon nostalgie! Daar is niets mis mee. Je kinderen lastig vallen met diezelfde nostalgie wel, zij leven nu. In de jaren '60 is het dreigen met de hel en verdoemenis verdwenen van de kansel uit minder zwaar gereformeerde kerken. Jaren later ook het dreigen met de roede van zwarte piet en in de zak stoppen, wat wil je nu? Die jaren weer terug? Met je leuke nostalgische boekjes? Verziekt?

[ Bericht 3% gewijzigd door Firuze60 op 06-12-2022 23:01:26 ]
pi_206976909
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 19:54 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat ik het prima vind dat mensen heel Nederland en ieder's ouders en grootouders als racist bestempelen (en veel mensen dat zelfs blijkbaar van hun eigen ouders en grootouders vinden), en dat ik uit de kinderen ben en men maar raar doet met roetveeg zwarte pieten en anderskleurige zwarte pieten, maar dat wij gewoon lekker de oude traditie aanhouden als jeugdherinnering.
Lekker terugkijken naar die racistische 'kankerlul' (eigen zeggen, zo noemt hij mensen die zwarte piet leuk vinden) Erik van Muiswinkel hoe racistisch hij is met z'n blackface wat hij jaren heeft gedaan enzo.
We hebben nog inpakpapier ingeslagen waarmee we nog 20 jaar vooruit kunnen met zwarte zwarte pieten erop, we hebben zwarte zwarte pietenpoppen hier op tafel etc.
Kortom; ik ben pro zwarte zwarte piet, en vooral anti alles-en-iedereen-tot-racist-bestempelen. Met dat laatste bereik je namelijk alleen maar haat, onbegrip en vooral een grotere kloof tussen mensen van verschillende afkomsten.

En wat je ermee opschiet om kinderen lastig te vallen met zulk dramatisch, kneuzerig geneuzel zal ik al helemaal nooit begrijpen. Zijn meer conflictzoekers dan 'actievoerders' imo.

Dat dus :)
Verder bemoei ik me er zo min mogelijk meer mee. Kijk geen nieuwe sinterklaasprogramma's, plaats geen nieuwsberichten meer, we hebben geen sintheaders enzo meer. Allemaal schluss en verziekt. Gelukkig heb ik een flinke verzameling oude boeken, strips, muziek en intochten, sinterklaasjournaals en films weten te verzamelen voor eventuele kleinkinderen. En wat de rest van Nederland doet mogen ze lekker helemaal zelf weten :Y
Je hebt extra inpakpapier gekocht zodat je nog 20 jaar kunt inpakken met een zwarte piet erop. En je hebt oude inrichten bewaard zodat je kleinkinderen naar de zwarte piet kunnen kijken..

Gast ik denk echt dat je issues hebt.
Die intochten en journaals zijn net zo leuk als toen, alleen dan van nu.
Denk je dat zo'n kleinkind erop zit te wachten om naast het reguliere Sinterklaasjournaal, ook nog de meuk van 15 jaar terug te kijken met opa?

En gaat opa dan zeggen "kijk toen waren ze zwart! Leuk he".

Laat gaan joh. Tis maar de kleur van een fantasie figuur.
pi_206976992
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:11 schreef koemleit het volgende:

[..]
Je hebt extra inpakpapier gekocht zodat je nog 20 jaar kunt inpakken met een zwarte piet erop. En je hebt oude inrichten bewaard zodat je kleinkinderen naar de zwarte piet kunnen kijken..

Gast ik denk echt dat je issues hebt.
Die intochten en journaals zijn net zo leuk als toen, alleen dan van nu.
Denk je dat zo'n kleinkind erop zit te wachten om naast het reguliere Sinterklaasjournaal, ook nog de meuk van 15 jaar terug te kijken met opa?

En gaat opa dan zeggen "kijk toen waren ze zwart! Leuk he".

Laat gaan joh. Tis maar de kleur van een fantasie figuur.
Iets te hard, opa mag best toegeven dat hij hield van het sinterklaasvieren met pietjes. Heb ik zelf ook gedaan. Alleen het niet mee gaan in en zelfs niet empathisch zich kunnen indenken hoe het voelt voor een geboren donker gekleurde Nederlander als het meest leuke feest met kadootjes maar dan wel met een zwartgekleurde knecht van Nicolaas snap ik dan niet.
pi_206978700
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Iets te hard, opa mag best toegeven dat hij hield van het sinterklaasvieren met pietjes. Heb ik zelf ook gedaan. Alleen het niet mee gaan in en zelfs niet empathisch zich kunnen indenken hoe het voelt voor een geboren donker gekleurde Nederlander als het meest leuke feest met kadootjes maar dan wel met een zwartgekleurde knecht van Nicolaas snap ik dan niet.
ow helemaal eens hoor, het vieren van sinterklaas met zwarte piet (in het verleden) betekent natuurlijk niet dat je racistisch was. Maar tijden veranderen.
pi_206978809
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:03 schreef koemleit het volgende:

[..]
ow helemaal eens hoor, het vieren van sinterklaas met zwarte piet (in het verleden) betekent natuurlijk niet dat je racistisch was. Maar tijden veranderen.
Nee klopt. Is ook helemaal niet racistisch. Toen niet, nu niet en in de toekomst ook niet.
Wat woke er ook van wil vinden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206978894
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:11 schreef koemleit het volgende:

[..]
Je hebt extra inpakpapier gekocht zodat je nog 20 jaar kunt inpakken met een zwarte piet erop. En je hebt oude inrichten bewaard zodat je kleinkinderen naar de zwarte piet kunnen kijken..

Gast ik denk echt dat je issues hebt.
Die intochten en journaals zijn net zo leuk als toen, alleen dan van nu.
Denk je dat zo'n kleinkind erop zit te wachten om naast het reguliere Sinterklaasjournaal, ook nog de meuk van 15 jaar terug te kijken met opa?

En gaat opa dan zeggen "kijk toen waren ze zwart! Leuk he".

Laat gaan joh. Tis maar de kleur van een fantasie figuur.
Dus dan kan die prima zwart blijven toch.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206979252
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Iets te hard, opa mag best toegeven dat hij hield van het sinterklaasvieren met pietjes. Heb ik zelf ook gedaan. Alleen het niet mee gaan in en zelfs niet empathisch zich kunnen indenken hoe het voelt voor een geboren donker gekleurde Nederlander als het meest leuke feest met kadootjes maar dan wel met een zwartgekleurde knecht van Nicolaas snap ik dan niet.
Empathie werkt wel 2 kanten op. Niet alleen die van de conservatieve Sint vierder naar de klagers, maar ook van de klagers naar de conservatieve Sint vierders.

Ofwel, laat iedereen in zijn/haar waarde en doe gewoon je eigen ding, maar ga niet jouw mening opdringen aan de ander.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206979804
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:23 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Dus dan kan die prima zwart blijven toch.
Dat kan. Mij persoonlijk interesseert het geen reet. Had vorig jaar ook zwarte in mn huis.
Maar om beelden van nu te bewaren en inpakpapier voor de kleinkinderen omdat je niet kunt omgaan met verandering is bezopen.
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 06:01:24 #29
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206990629
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:11 schreef koemleit het volgende:

[..]
Je hebt extra inpakpapier gekocht zodat je nog 20 jaar kunt inpakken met een zwarte piet erop. En je hebt oude inrichten bewaard zodat je kleinkinderen naar de zwarte piet kunnen kijken..

Gast ik denk echt dat je issues hebt.
Die intochten en journaals zijn net zo leuk als toen, alleen dan van nu.
Denk je dat zo'n kleinkind erop zit te wachten om naast het reguliere Sinterklaasjournaal, ook nog de meuk van 15 jaar terug te kijken met opa?

En gaat opa dan zeggen "kijk toen waren ze zwart! Leuk he".

Laat gaan joh. Tis maar de kleur van een fantasie figuur.
Ieder z'n ding. Anderen maken er een punt van de hele wereld naar hun hand te zetten en de geschiedenis uit te gummen. Als m'n kleinkinderen het niet willen zien is dat wmb prima, maar ze mogen wmb daar zelf in beslissing. Of hun ouders. Maar ik hoop dat ze hetzelfde leren als ik mijn kinderen leer en ik zelf heb geleerd van mijn ouders; het verschil tussen daadwerkelijk racisme en louter racisme schreeuwen omdat je daarmee aandacht krijgt. Soort hypochondrie is dat wmb.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  donderdag 8 december 2022 @ 09:12:55 #30
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206991168
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Iets te hard, opa mag best toegeven dat hij hield van het sinterklaasvieren met pietjes. Heb ik zelf ook gedaan. Alleen het niet mee gaan in en zelfs niet empathisch zich kunnen indenken hoe het voelt voor een geboren donker gekleurde Nederlander als het meest leuke feest met kadootjes maar dan wel met een zwartgekleurde knecht van Nicolaas snap ik dan niet.
Een beetje jammer om dat beroep op empathie te baseren op een verdraaiing van de werkelijkheid, aangezien heel veel van die geboren donkergekleurden het feest even zo vrolijk meevierden. Het was altijd een minderheid die zich gestoken voelde vanwege het feit dat de ZP-figuur zwart geschminkt was. Dat clubje is vervolgens een propaganda-offensief gaan voeren waarin het vermeende "racisme" van het hele fenomeen werd opgeblazen door het allemaal zoveel mogelijk op z'n Amerikaans te herinterpreteren. Daardoor zijn veel mensen uiteindelijk overstag gegaan. Volslagen willekeur in mijn ogen, maar in dit sociale-mediatijdperk lopen we elkaar sowieso gek te maken met z'n allen.
pi_206991911
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 09:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Een beetje jammer om dat beroep op empathie te baseren op een verdraaiing van de werkelijkheid, aangezien heel veel van die geboren donkergekleurden het feest even zo vrolijk meevierden. Het was altijd een minderheid die zich gestoken voelde vanwege het feit dat de ZP-figuur zwart geschminkt was. Dat clubje is vervolgens een propaganda-offensief gaan voeren waarin het vermeende "racisme" van het hele fenomeen werd opgeblazen door het allemaal zoveel mogelijk op z'n Amerikaans te herinterpreteren. Daardoor zijn veel mensen uiteindelijk overstag gegaan. Volslagen willekeur in mijn ogen, maar in dit sociale-mediatijdperk lopen we elkaar sowieso gek te maken met z'n allen.
Social media is de grootste kanker van de afgelopen jaren. Maar dat terzijde.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 12:39:41 #32
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_206993036
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 09:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Een beetje jammer om dat beroep op empathie te baseren op een verdraaiing van de werkelijkheid, aangezien heel veel van die geboren donkergekleurden het feest even zo vrolijk meevierden. Het was altijd een minderheid die zich gestoken voelde vanwege het feit dat de ZP-figuur zwart geschminkt was. Dat clubje is vervolgens een propaganda-offensief gaan voeren waarin het vermeende "racisme" van het hele fenomeen werd opgeblazen door het allemaal zoveel mogelijk op z'n Amerikaans te herinterpreteren. Daardoor zijn veel mensen uiteindelijk overstag gegaan. Volslagen willekeur in mijn ogen, maar in dit sociale-mediatijdperk lopen we elkaar sowieso gek te maken met z'n allen.
idd.
Alsof 'blackface' in Nederland ooit een ding is geweest.
Nee, alles wordt gespiegeld aan de VS, waar ze zelfs zo ver gaan dat ze vinden dat Spaanstaligen het woord 'negro' niet meer mogen gebruiken om de kleur zwart aan te duiden.

In Nederland is het ook maar een klein groepje die hier ECHT een probleem mee heeft. De rest wordt doelbewust meegesleurd door de dreiging van openbaar maken van privegegevens, rapporteren bij werkgevers, publiekelijk wegzetten als racist etc. Ik durf met droge ogen te beweren dat van de mensen die tegen zwarte Zwarte Pieten zijn minstens 90% dat alleen is omdat ze niet anders DURVEN te zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:48 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Social media is de grootste kanker van de afgelopen jaren. Maar dat terzijde.
100% mee eens.
Elke gek met een mening hoeft binnen zijn eigen kliekje gekkies met dezelfde mening maar wat rond te strooien en de hele wereld past zich meteen aan zonder verder te kijken of wat ze zeggen eigenlijk wel ergens op slaat :')

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 11:10 schreef koemleit het volgende:

[..]
Dat kan. Mij persoonlijk interesseert het geen reet. Had vorig jaar ook zwarte in mn huis.
Maar om beelden van nu te bewaren en inpakpapier voor de kleinkinderen omdat je niet kunt omgaan met verandering is bezopen.
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?
Waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Wie heeft er last van? Precies; helemaal niemand.

Daarbij komt nog dat ook roetveeg Zwarte Pieten nog weg moeten he.
'Ook groene Piet is racisme!'
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'

https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."

Sta je daar óók achter? Alle Zwarte Pieten weg? Ook de roetveegvarianten? Of zelfs ongeschminkte?
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_206993082
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:

[..]
idd.
Alsof 'blackface' in Nederland ooit een ding is geweest.
Nee, alles wordt gespiegeld aan de VS, waar ze zelfs zo ver gaan dat ze vinden dat Spaanstaligen het woord 'negro' niet meer mogen gebruiken om de kleur zwart aan te duiden.

In Nederland is het ook maar een klein groepje die hier ECHT een probleem mee heeft. De rest wordt doelbewust meegesleurd door de dreiging van openbaar maken van privegegevens, rapporteren bij werkgevers, publiekelijk wegzetten als racist etc. Ik durf met droge ogen te beweren dat van de mensen die tegen zwarte Zwarte Pieten zijn minstens 90% dat alleen is omdat ze niet anders DURVEN te zijn.
[..]
100% mee eens.
Elke gek met een mening hoeft binnen zijn eigen kliekje gekkies met dezelfde mening maar wat rond te strooien en de hele wereld past zich meteen aan zonder verder te kijken of wat ze zeggen eigenlijk wel ergens op slaat :')
[..]
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?
Waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Wie heeft er last van? Precies; helemaal niemand.

Daarbij komt nog dat ook roetveeg Zwarte Pieten nog weg moeten he.
'Ook groene Piet is racisme!'
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'

https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."

Sta je daar óók achter? Alle Zwarte Pieten weg? Ook de roetveegvarianten? Of zelfs ongeschminkte?
nee hoor, jij moet lekker doen wat je wil.
de reden dat je deze films en pakpapier bewaart. (zoals hierboven aangegeven omdat de Piet daar nog zwart is) vind ik behoorlijk treurig, en getuigd van weinig veranderingsvermogen.

Doe je natuurlijk ook wel expres mijn post verkeerd interpreteren.

En doe niet net alsof ik perse wil dat een piet een ander kleur krijgt, ik geef nota bene in m'n post aan dat het mij persoonlijk geen reet interesseert.
  donderdag 8 december 2022 @ 12:56:01 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206993260
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:
https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."
Kunnen we het niet, net zoals in Asterix, hebben over "uitvoerend personeel" als het over galeislaven gaat?

Dus pieten zijn geen knechten, maar uitvoerend personeel. ;)
pi_206994576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Kunnen we het niet, net zoals in Asterix, hebben over "uitvoerend personeel" als het over galeislaven gaat?

Dus pieten zijn geen knechten, maar uitvoerend personeel. ;)
Een knecht is geen slaaf!

Ik zeg: Zwarte Piet vervangen door multiculturele beatboxende kapmessen Piet die illegaal knalvuurwerk in je reet afsteekt als je je weer eens misdragen hebt op straat.
pi_206998891
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:39 schreef Danny het volgende:

[..]
idd.
Alsof 'blackface' in Nederland ooit een ding is geweest.
Nee, alles wordt gespiegeld aan de VS, waar ze zelfs zo ver gaan dat ze vinden dat Spaanstaligen het woord 'negro' niet meer mogen gebruiken om de kleur zwart aan te duiden.

In Nederland is het ook maar een klein groepje die hier ECHT een probleem mee heeft. De rest wordt doelbewust meegesleurd door de dreiging van openbaar maken van privegegevens, rapporteren bij werkgevers, publiekelijk wegzetten als racist etc. Ik durf met droge ogen te beweren dat van de mensen die tegen zwarte Zwarte Pieten zijn minstens 90% dat alleen is omdat ze niet anders DURVEN te zijn.
[..]
100% mee eens.
Elke gek met een mening hoeft binnen zijn eigen kliekje gekkies met dezelfde mening maar wat rond te strooien en de hele wereld past zich meteen aan zonder verder te kijken of wat ze zeggen eigenlijk wel ergens op slaat :')
[..]
Dus jij vindt dat ik mijn versieringen maar weg moet pleuren? Dat ik geen oude Sinterklaasfilms meer mag kijken? Dat mijn oude mp3's/cd's/elpee's met Sinterklaasliedjes weggegooid moeten worden?
Waarom zou ik dat in vredesnaam doen? Wie heeft er last van? Precies; helemaal niemand.

Daarbij komt nog dat ook roetveeg Zwarte Pieten nog weg moeten he.
'Ook groene Piet is racisme!'
KOZP: 'Ook grijze piet is een racistische karikatuur'

https://petities.nl/petitions/zwarte-piet-niet
"ook zien we de piet liever niet in een andere kleur. Er is nog steeds moderne slavernij. Al worden de pieten groen hij staat symbool voor de slaaf."

Sta je daar óók achter? Alle Zwarte Pieten weg? Ook de roetveegvarianten? Of zelfs ongeschminkte?
Misschien moet je toch eens naar Maarten van Rossem luisteren wat hij vond van het veranderen van straatnamen of standbeelden neerhalen uit de VOC(slaven)tijd. Weghalen hoeft niet, wel jouw kleinkinderen opvoeden met het idee achter Zwarte Piet als knechtje met de roede en de zak in zijn handen. Uitleggen waarom die tijd toen zo was en nu niet meer. Vasthouden aan onschuldige tradities is niks mis mee, wel als het mensonwaardig was, zowel voor kleur als geaardheid. Grow up, old man.
pi_206999875
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Misschien moet je toch eens naar Maarten van Rossem luisteren wat hij vond van het veranderen van straatnamen of standbeelden neerhalen uit de VOC(slaven)tijd. Weghalen hoeft niet, wel jouw kleinkinderen opvoeden met het idee achter Zwarte Piet als knechtje met de roede en de zak in zijn handen. Uitleggen waarom die tijd toen zo was en nu niet meer. Vasthouden aan onschuldige tradities is niks mis mee, wel als het mensonwaardig was, zowel voor kleur als geaardheid. Grow up, old man.
Zo heeft iedereen zijn eigen idee over het waarom van de zwarte schmink. De een denkt dat men daarmee een negerslaaf meent uit te beelden en de ander een archetype gebaseerd op een eeuwenoude oersprong (en zeker geen neger). En dan heb je daartussenin nog wat idee variaties.

Het is flink aanmatigend als 1 partij meent de waarheid in pacht te hebben en de ander zijn waarheid daarom op wil leggen. Het is het kenmerk van de doordrammer: Mensen met uitgesproken gedachten over bijvoorbeeld politiek, religie, opvoeding, seks, relatie, wetenschap kunnen deze als de enige waarheid naar voren brengen en zo op de ander blijven inpraten dat deze erin gaat geloven. Hierdoor kan de ander zijn eigen opvattingen, waarden en normen vervangen door die van de doordrammer Je ziet dergelijk doordramgedrag vaak bij narcisten.

Nogmaals, laat iedereen het zijne, en versjteer andermans plezier niet. Vier dan het feestje zoals je zelf wil, eigenlijk zoals het normaal ook hoort te gebeuren, maar ga niet opleggen hoe de ander zijn feestje moet vieren.

Dan ben je aardig ziek-in-de-kop.

Grow up, old man? Blijkbaar moet jij nog veel leren over de ander in zijn waarde laten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_207000469
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 21:28 schreef Montagui het volgende:

[..]
Zo heeft iedereen zijn eigen idee over het waarom van de zwarte schmink. De een denkt dat men daarmee een negerslaaf meent uit te beelden en de ander een archetype gebaseerd op een eeuwenoude oersprong (en zeker geen neger). En dan heb je daartussenin nog wat idee variaties.

Eeuwenoude oorsprong? Een archetype zeker. Eeuwenoud ook vast wel. Maar de roede en de zak als dreigement voor kinderen is ook al 50 jaar verdwenen. Je kunt gewoon niet ontkennen dat het archetype knechtje van de heilige Sint Nicolaas als iemand uitgebeeld werd als een kleurling. Hoe romantisch ook. Rechtsom of linksom blijft het dat een kleurling in deze traditie wordt gezien als een knechtje, vroeger zelfs als schrikbeeld met zijn roede en zak voor kinderen. Vroeger werd een Jood ook gezien als een karikatuur, wil je dat ook nog zo houden?
pi_207000808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 06:01 schreef Danny het volgende:

[..]
Ieder z'n ding. Anderen maken er een punt van de hele wereld naar hun hand te zetten en de geschiedenis uit te gummen. Als m'n kleinkinderen het niet willen zien is dat wmb prima, maar ze mogen wmb daar zelf in beslissing. Of hun ouders. Maar ik hoop dat ze hetzelfde leren als ik mijn kinderen leer en ik zelf heb geleerd van mijn ouders; het verschil tussen daadwerkelijk racisme en louter racisme schreeuwen omdat je daarmee aandacht krijgt. Soort hypochondrie is dat wmb.
Niemand wil de geschiedenis uitgummen. Wel kun je je kinderen uitleggen wat het tijdsbeeld van toen was. Vrouwen achter het aanrecht en zelfs nog minder dan een eeuw geleden geen enkel stemrecht, na het trouwen waren ze wilsonbekwaam en moesten voor elke beslissing hun echtgenoot raadplegen. Heeft niks met gummen te maken, wel met je kinderen bewust opvoeden. Jouw waarden en normen die je wil doorgeven zit veel dieper dan een tijdsgeest.
  donderdag 8 december 2022 @ 22:39:29 #40
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207000883
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Eeuwenoude oorsprong? Een archetype zeker. Eeuwenoud ook vast wel. Maar de roede en de zak als dreigement voor kinderen is ook al 50 jaar verdwenen. Je kunt gewoon niet ontkennen dat het archetype knechtje van de heilige Sint Nicolaas als iemand uitgebeeld werd als een kleurling. Hoe romantisch ook. Rechtsom of linksom blijft het dat een kleurling in deze traditie wordt gezien als een knechtje, vroeger zelfs als schrikbeeld met zijn roede en zak voor kinderen. Vroeger werd een Jood ook gezien als een karikatuur, wil je dat ook nog zo houden?
"Vroeger werd een jood ook gezien als een karikatuur"? Wat bedoel je hiermee?
pi_207000916
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:39 schreef Repentless het volgende:

[..]
"Vroeger werd een jood ook gezien als een karikatuur"? Wat bedoel je hiermee?
Vraag je naar een bekende weg, zoek maar eens op hoe zij tot een eeuw geleden werden uitgebeeld in spotprenten en rijmpjes.
  donderdag 8 december 2022 @ 22:44:37 #42
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207000959
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vraag je naar een bekende weg, zoek maar eens op hoe zij tot een eeuw geleden werden uitgebeeld in spotprenten en rijmpjes.
Ja, maar dat betekent niet dat een jood als een karikatuur werd gezien. Er werden karikaturen van gemaakt.
pi_207000984
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:44 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, maar dat betekent niet dat een jood als een karikatuur werd gezien. Er werden karikaturen van gemaakt.
Zo ook van het knechtje van Sint Nicolaas.
pi_207001048
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Niemand wil de geschiedenis uitgummen. Wel kun je je kinderen uitleggen wat het tijdsbeeld van toen was. Vrouwen achter het aanrecht en zelfs nog minder dan een eeuw geleden geen enkel stemrecht, na het trouwen waren ze wilsonbekwaam en moesten voor elke beslissing hun echtgenoot raadplegen. Heeft niks met gummen te maken, wel met je kinderen bewust opvoeden. Jouw waarden en normen die je wil doorgeven zit veel dieper dan een tijdsgeest.
Want jouw normen en waarden zijn leidend? Jij staat boven de ander en jij gaat wel even bepalen wat goed en fout is?

Dit begint toch aardig op narcisme te lijken...
pi_207001072
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Want jouw normen en waarden zijn leidend? Jij staat boven de ander en jij gaat wel even bepalen wat goed en fout is?

Dit begint toch aardig op narcisme te lijken...
Huh? Ik bepaal helemaal niks en voel mij niet boven een ander, ik heb een mening en die geef ik.
  donderdag 8 december 2022 @ 22:55:10 #47
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001089
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo ook van het knechtje van Sint Nicolaas.
Klopt, ik geloof ook wel dat het daar zijn oorsprong in heeft. Zal ik niet ontkennen. Wat denk jij, ziet iemand zp de, pak hem beet, laatste 70 jaar als een regulier donker persoon? Wordt er aan hem gerefereerd als "de negerslaaf" van Sinterklaas?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zag jij zp als de 'negerslaaf' van Sinterklaas in jouw jeugd?
pi_207001097
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
Juist ja... :')
Dat jij dat voelt als als bovenstaand tov jou ligt niet aan mij.
pi_207001112
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:55 schreef Repentless het volgende:

[..]
Klopt, ik geloof ook wel dat het daar zijn oorsprong in heeft. Zal ik niet ontkennen. Wat denk jij, ziet iemand zp de, pak hem beet, laatste 70 jaar als een regulier donker persoon? Wordt er aan hem gerefereerd als "de negerslaaf" van Sinterklaas?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zag jij zp als de 'negerslaaf' van Sinterklaas in jouw jeugd?
Nee. Ik vermoed zelfs dat ik ouder ben dan jou. Ik las als kind Sjors en Sjimmie.
pi_207001113
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:56 schreef Firuze60 het volgende:

Dat jij dat voelt als als bovenstaand tov jou ligt niet aan mij.
Misschien moet je eens teruglezen wat je nou eigenlijk schrijft, het is een aaneenschakeling van jullie doen het verkeerd gezanik.
pi_207001145
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Misschien moet je eens teruglezen wat je nou eigenlijk schrijft, het is een aaneenschakeling van jullie doen het verkeerd gezanik.
Dat is oprecht jammer en zeker niet mijn bedoeling. Het enige dat ik probeer iemand te overtuigen om mee te gaan in het tijdsbeeld van nu. Rook jij?
  donderdag 8 december 2022 @ 23:03:10 #52
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001164
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee. Ik vermoed zelfs dat ik ouder ben dan jou. Ik las als kind Sjors en Sjimmie.
Ik ben 40. Goed, jij zag zp dus niet als een regulier donker persoon of een 'negerslaaf' in jouw jeugd. Ik ook niet. En daarna ook niet. Wat is dan precies het probleem dat de figuur zijn oorsprong in een donker persoon heeft, maar die referentie al lange tijd volledig weg is en het gewoon een op zichzelf staande figuur is geworden, los van elke realiteit?

En welk punt wil je dan maken met je verwijzing naar karikaturen van joden?
pi_207001177
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee.
Dan ben je dus met jouw tijd meegegaan, is ongezond.
pi_207001222
quote:
10s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe verzin je het... :')
En als ik zeg, dat ik het verdom om te stoppen met roken, alleen nog maar in eigen huis maak ik dan iedereen zo boos als nu met die ZP-discussie?
pi_207001261
Dat is tenslotte ook een traditie _O-
pi_207001274
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En als ik zeg, dat ik het verdom om te stoppen met roken, alleen nog maar in eigen huis maak ik dan iedereen zo boos als nu met die ZP-discussie?
Dan stop je niet. Boeiend.
pi_207001292
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:15 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Dan stop je niet. Boeiend.
Precies! Dan heb ik alleen mijzelf maar te pakken. In het geval met ZP is het wel duidelijk dat je mensen kwetst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Firuze60 op 08-12-2022 23:23:23 ]
pi_207001446
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:17 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies! Dan heb ik alleen mijzelf maar te pakken. In het geval met ZP is het wel duidelijk dat je mensen kwetst.
Oh, je woont helemaal alleen.
pi_207001449
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee.
Leg even uit waarom niet. Je bent 40 jaar oud, begreep ik. Jij bent opgevoed met een ZP die kadootjes brengt. Je bent niet opgevoed in de jaren '30, waar alle kinderen nog beefden voor de roede en de zak, alle Sinterklaasliedjes komen nog uit die tijd. Eigenlijk dus een verwend iemand die nu zijn zin niet krijgt.
pi_207001481
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:36 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
Oh, je woont helemaal alleen.
Ja, met uitwonende kinderen die altijd met heel veel plezier Sinterklaas hebben gevierd. Met ZP in huis. Maar goed opgevoed en snappen dat zij mijn kleinkinderen een ander soort feestje geven.
  donderdag 8 december 2022 @ 23:44:44 #64
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001489
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Leg even uit waarom niet. Je bent 40 jaar oud, begreep ik. Jij bent opgevoed met een ZP die kadootjes brengt. Je bent niet opgevoed in de jaren '30, waar alle kinderen nog beefden voor de roede en de zak, alle Sinterklaasliedjes komen nog uit die tijd. Eigenlijk dus een verwend iemand die nu zijn zin niet krijgt.
Ben jij opgevoed in de jaren '30? Daarnaast poneer jij de stelling dat het duidelijk is dat je met zp mensen kwetst, zonder uitleg. Vervolgens vraag je een ander om uit te leggen waarom dat niet zo is.
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:46:56 #65
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001503
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 20:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Grow up, old man.
Ah, leeftijdsdiscriminatie. Beetje selectief qua 'principes', maar ben niet echt verbaasd.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207001508
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:44 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ben jij opgevoed in de jaren '30? Daarnaast poneer jij de stelling dat het duidelijk is dat je met zp mensen kwetst, zonder uitleg. Vervolgens vraag je een ander om uit te leggen waarom dat niet zo is.
Huh? Waarom is deze discussie bezig? Omdat er zonder uitleg eventueel mensen zouden zijn gekwetst? Jij draait in een loep zo. Het is duidelijk dat er mensen door zijn gekwetst, daarom is deze hele discussie er.
pi_207001512
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:46 schreef Danny het volgende:

[..]
Ah, leeftijdsdiscriminatie. Beetje selectief qua 'principes', maar ben niet echt verbaasd.
Zwak argument.
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:49:09 #68
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:17 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies! Dan heb ik alleen mijzelf maar te pakken. In het geval met ZP is het wel duidelijk dat je mensen kwetst.
Met alles wat je zegt of doet kwets je wel iemand. De intentie is veel belangrijker en die is simpelweg niet racistisch of kwetsend.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:49:37 #69
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001520
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zwak argument.
Dat vond ik ook, maar toch gebruikte je 'm.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207001522
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:49 schreef Danny het volgende:

[..]
Met alles wat je zegt of doet kwets je wel iemand. De intentie is veel belangrijker en die is simpelweg niet racistisch of kwetsend.
Vanuit jouw blik.
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:51:00 #71
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001532
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee. Ik vermoed zelfs dat ik ouder ben dan jou. Ik las als kind Sjors en Sjimmie.
*dan jij
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207001536
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:51 schreef Danny het volgende:

[..]
*dan jij
:O
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:52:25 #73
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001540
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vanuit jouw blik.
En waarom is die ook alweer ondergeschikt aan de jouwe?
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:52:53 #74
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001541
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
:O
Kinderbedtijd? ;)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207001542
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:52 schreef Danny het volgende:

[..]
En waarom is die ook alweer ondergeschikt aan de jouwe?
Waarom voel jij dat zo?
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:54:15 #76
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001550
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waarom voel jij dat zo?
Dat is hoe jij het brengt. Jij hebt gelijk, en iedereen die er anders over denkt moet wel racist zijn.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:55:36 #77
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001561
Overigens prima dat je er anders over denkt dan ik hoor. Doe jij wat jij fijn vindt en dan doe ik wat ik fijn vind. Iedereen blij. Leven en laten leven.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207001565
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:54 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat is hoe jij het brengt. Jij hebt gelijk, en iedereen die er anders over denkt moet wel racist zijn.
Nee, zo werkt dit niet. Iemand kan onbewust racist zijn, iedereen heeft vooroordelen. Ontkennen dat je toch onbewust racist was is pas erg.
  donderdag 8 december 2022 @ 23:56:31 #79
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001569
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:48 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Huh? Waarom is deze discussie bezig? Omdat er zonder uitleg eventueel mensen zouden zijn gekwetst? Jij draait in een loep zo. Het is duidelijk dat er mensen door zijn gekwetst, daarom is deze hele discussie er.
Je begint nu enigszins wartaal uit te slaan. Bovenstaande is vrij onsamenhangend.

Om toch op 1 redelijk te onderscheiden punt in te gaan: er zijn altijd wel mensen door iets 'gekwetst'. Als iemand aangeeft ergens door 'gekwetst' te zijn, betekent dat niet automatisch dat diegene het gelijk aan zijn zijde heeft en dat je omwille van die persoon genoodzaakt bent om het dan aan te passen. "Niet gekwetst worden" is geen basisrecht dat te allen tijde toepasbaar is op alles in het leven.
  Admin donderdag 8 december 2022 @ 23:56:49 #80
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207001573
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, zo werkt dit niet. Iemand kan onbewust racist zijn, iedereen heeft vooroordelen. Ontkennen dat je toch onbewust racist was is pas erg.
Dus je bent racist?
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 8 december 2022 @ 23:59:29 #81
269689 crew  Viv
pi_207001586
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo ook van het knechtje van Sint Nicolaas.
Ho ho, dat mag dus ook al niet meer. :') Piet is tegenwoordig een vriend van Sinterklaas, geen knecht.
pi_207001595
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:56 schreef Danny het volgende:

[..]
Dus je bent racist?
Ik bewaar geen inpakpapier met zwarte pietjes. Maar ik beken wel dat ik er eens goed over nagedacht heb. En tot de conclusie gekomen ben dat het een racistische inslag heeft, het hele ZP traditie. Ik val je heus niet aan, man, ik probeer mij ook niet beter voor te doen dan wie dan ook. Maar ik vind het niet meer kunnen nu.
pi_207001651
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je begint nu enigszins wartaal uit te slaan. Bovenstaande is vrij onsamenhangend.

Om toch op 1 redelijk te onderscheiden punt in te gaan: er zijn altijd wel mensen door iets 'gekwetst'. Als iemand aangeeft ergens door 'gekwetst' te zijn, betekent dat niet automatisch dat diegene het gelijk aan zijn zijde heeft en dat je omwille van die persoon genoodzaakt bent om het dan aan te passen. "Niet gekwetst worden" is geen basisrecht dat te allen tijde toepasbaar is op alles in het leven.
Klopt, behalve dat alleen in dit kleine landje deze discussie is, nergens ter wereld kennen ze de traditie van Sinterklaas met Zwarte Piet en dat er al decennia met verbazing door buitenlanders naar wordt gekeken.
  vrijdag 9 december 2022 @ 00:12:56 #84
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001671
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik bewaar geen inpakpapier met zwarte pietjes. Maar ik beken wel dat ik er eens goed over nagedacht heb. En tot de conclusie gekomen ben dat het een racistische inslag heeft, het hele ZP traditie. Ik val je heus niet aan, man, ik probeer mij ook niet beter voor te doen dan wie dan ook. Maar ik vind het niet meer kunnen nu.
Kun je nu eens duidelijk maken waarom je het "niet meer vindt kunnen nu"? Want daar blijft het wat mij betreft vaak bij, de opmerking "dat kan écht niet meer". Pujt. Waarom dat exact is blijft dan steeds achterwege.

Nogmaals: wat mij betreft is zp oorspronkelijk gebaseerd op een donker persoon. Maar die verwijzing daarnaar of referentie eraan is al tientallen jaren weg. Niemand zegt nog dat het een 'negerslaaf' is (als dat al ooit is gezegd), niemand maakt de connectie met donkere burgers uit het dagelijks leven. De figuur staat volledig los van elke realiteit. Wat kan er dan niet? Is het verboden als een personage zijn oorsprong heeft in een donker persoon, ook als het een positieve figuur is en elke directe referentie al decennia weg is? Is het dan bij voorbaat altijd verkeerd?
pi_207001704
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:12 schreef Repentless het volgende:

[..]
Kun je nu eens duidelijk maken waarom je het "niet meer vindt kunnen nu"? Want daar blijft het wat mij betreft vaak bij, de opmerking "dat kan écht niet meer". Pujt. Waarom dat exact is blijft dan steeds achterwege.

Nogmaals: wat mij betreft is zp oorspronkelijk gebaseerd op een donker persoon. Maar die verwijzing daarnaar of referentie eraan is al tientallen jaren weg. Niemand zegt nog dat het een 'negerslaaf' is (als dat al ooit is gezegd), niemand maakt de connectie met donkere burgers uit het dagelijks leven. De figuur staat volledig los van elke realiteit. Wat kan er dan niet? Is het verboden als een personage zijn oorsprong heeft in een donker persoon, ook als het een positieve figuur is en elke directe referentie al decennia weg is? Is het dan bij voorbaat altijd verkeerd?
Was het inderdaad maar een positief archetype. Nee, van oorsprong absoluut geen positief type, lees de oorspronkelijke teksten van de liedjes maar. Het was een dreigfiguur, zwart, knecht en had een pak bij een geraapte takjes om je in elkaar te slaan, als je stout was geweest en stopte je in de zak.
  vrijdag 9 december 2022 @ 00:33:51 #86
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207001817
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, behalve dat alleen in dit kleine landje deze discussie is, nergens ter wereld kennen ze de traditie van Sinterklaas met Zwarte Piet en dat er al decennia met verbazing door buitenlanders naar wordt gekeken.
Nou en? Als ik bijvoorbeeld Chinezen of Koreanen levende octopussen, vissen of andere dieren direct vanaf hun bord zie verorberen, Spanjaarden voor een stel dolle stieren in een steeg zie uitrennen of in een arena speren in hun rug zie steken, vrouwen in Myanmar met een giraffennek zie omdat ze er van kleins af aan allerlei ringen omheen doen, om maar wat te noemen (naast onnoemelijke andere lokale gebruiken in allerlei wereldwijd), kijk ik daar ook met verbazing naar.

Moeten ze daar dan maar mee ophouden, omdat het mij verbaast?
pi_207001855
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:33 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nou en? Als ik bijvoorbeeld Chinezen of Koreanen levende octopussen, vissen of andere dieren direct vanaf hun bord zie verorberen, Spanjaarden voor een stel dolle stieren in een steeg zie uitrennen of in een arena speren in hun rug zie steken, vrouwen in Myanmar met een giraffennek zie omdat ze er van kleins af aan allerlei ringen omheen doen, om maar wat te noemen (naast onnoemelijke andere lokale gebruiken in allerlei wereldwijd), kijk ik daar ook met verbazing naar.

Moeten ze daar dan maar mee ophouden, omdat het mij verbaast?
Zeer zeker niet. Maar in deze traditie gaat het niet om octopussen, stieren, maar om mensen. Wij staan toch altijd vooraan om andere landen te wijzen op hun mensenrechten? En dan wel een traditie in ere houden (kinderen boeit het allang niet meer hoe of wat) om vanuit koppigheid en jeugdsentiment en verborgen racisme dit wel in stand willen houden?

Ik ben voor tradities, geef mij maar een lekker potje vrij vuurwerk op oudjaar voor elk huis, zodra dat gereguleerd wordt haak ik af. Dat is een Hollandse traditie die niet geselecteerd is op uiterlijk.
pi_207001875
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik bewaar geen inpakpapier met zwarte pietjes. Maar ik beken wel dat ik er eens goed over nagedacht heb. En tot de conclusie gekomen ben dat het een racistische inslag heeft, het hele ZP traditie. Ik val je heus niet aan, man, ik probeer mij ook niet beter voor te doen dan wie dan ook. Maar ik vind het niet meer kunnen nu.
Dat heeft die insteek niet. De insteek is van een andere origine en verre van racistisch.

En ben je tegenwoordig al racist als je inpakpapier hebt achtergehouden voor later?
Serieus? Laat je nakijken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207001895
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat heeft die insteek niet. De insteek is van een andere origine en verre van racistisch.

En ben je tegenwoordig al racist als je inpakpapier hebt achtergehouden voor later?
Serieus? Laat je nakijken.
De insteek van Danny om dat inpakpapier te bewaren was omdat hij zijn kleinkinderen iets leuks wil gunnen, toch? Niks met racisme te maken, wel met jeugdsentiment.

En laat je zelf nakijken, want je leest als een blinde koe.
pi_207001896
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Was het inderdaad maar een positief archetype. Nee, van oorsprong absoluut geen positief type, lees de oorspronkelijke teksten van de liedjes maar. Het was een dreigfiguur, zwart, knecht en had een pak bij een geraapte takjes om je in elkaar te slaan, als je stout was geweest en stopte je in de zak.
Kijk naar Krampus. Zelfde principe.
Heeft weinig met zwart te maken, maar met een heidens principe. De schminck is niet de huidskleur wat het moet betekenen, ondanks wat kozp en de policor media je inprenten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207001908
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kijk naar Krampus. Zelfde principe.
Heeft weinig met zwart te maken, maar met een heidens principe. De schminck is niet de huidskleur wat het moet betekenen, ondanks wat kozp en de policor media je inprenten.
Krampus is gebaseerd op een sprookjesfiguur, net zoals een trol in Noorwegen. Zwarte Piet is nooit gebaseerd op een sprookjesfiguur.
pi_207001921
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Krampus is gebaseerd op een sprookjesfiguur, net zoals een trol in Noorwegen. Zwarte Piet is nooit gebaseerd op een sprookjesfiguur.
Hele sinterklaasfeest is een sprookje.
En de overeenkomsten niet zien, is zeer selectief en lachwekkend. Verder zou je er wat meer in moeten verdiepen voordat je hier komt dwepen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207001948
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 01:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hele sinterklaasfeest is een sprookje.
En de overeenkomsten niet zien, is zeer selectief en lachwekkend. Verder zou je er wat meer in moeten verdiepen voordat je hier komt dwepen.
Natuurlijk is het hele sinterklaasfeest een sprookje. Wel gebaseerd op een turkse heilige sint nicolaas die zijn mantel uitgooide voor de armen op straat. Half een sprookje dus, zijn knechten kwamen pas later in beeld. Half een sprookje, maar totaal anders dan een trol of kabouter. Dat jij het verschil niet ziet is pas lachwekkend.
pi_207002048
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 01:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Natuurlijk is het hele sinterklaasfeest een sprookje. Wel gebaseerd op een turkse heilige sint nicolaas die zijn mantel uitgooide voor de armen op straat. Half een sprookje dus, zijn knechten kwamen pas later in beeld. Half een sprookje, maar totaal anders dan een trol of kabouter. Dat jij het verschil niet ziet is pas lachwekkend.
Veel gescheld, weinig wol. Sesamstraat is al lang geweest, wat die je nog zo laat op?

Verdiep je eens echt, adviseer ik je, voordat je hier komt dwepen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207002070
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 01:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Veel gescheld, weinig wol. Sesamstraat is al lang geweest, wat die je nog zo laat op?

Verdiep je eens echt, adviseer ik je, voordat je hier komt dwepen.
Wat versta jij onder dwepen? Waar scheld ik? Wat vind jij weinig wol? En hoe moet ik mij verdiepen?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 01:56:51 #96
269689 crew  Viv
pi_207002107
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Krampus is gebaseerd op een sprookjesfiguur, net zoals een trol in Noorwegen. Zwarte Piet is nooit gebaseerd op een sprookjesfiguur.
De voorloper van Zwarte Piet zou zijn intrede hebben gedaan in het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht uit 1850.

Maar de Sint-Nicolaas-tradities bestaan al veel langer dan dat. Hij heeft altijd al donkere/duistere compagnons gehad (zelfs de duivel), als boeman om de kinderen in het gareel te houden:






Ik zal niet ontkennen dat Zwarte Piet negroïde kenmerken heeft. Dat zal ook te maken hebben met de verschijningsdatum van dat prentenboek, in de nadagen van de slavernij in/namens Nederland. :X

Wat mij betreft was het passender geweest om wel de negroïde kenmerken te verlaten, maar het donkere/duistere te behouden. :{
pi_207002192
Geweldig Viv, goed uitgezocht!
pi_207002386
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, behalve dat alleen in dit kleine landje deze discussie is, nergens ter wereld kennen ze de traditie van Sinterklaas met Zwarte Piet en dat er al decennia met verbazing door buitenlanders naar wordt gekeken.
Dit is niet helemaal waar:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas_(European_folklore)

In Oost-Europa bestaat deze traditie ook gewoon, al gaat het daar om een zwart duiveltje. Daar komt deels ook het "zwart als roet" vandaan. Dat de vorm die we hier in NL hebben daarvan afwijkt en (voor de buitenwereld) een wat aparte vorm heeft aangenomen ben ik met je eens, maar betekent niet dat het racistisch bedoeld is.
^ To je nesmysl ^
pi_207002548
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 22:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Eeuwenoude oorsprong? Een archetype zeker. Eeuwenoud ook vast wel. Maar de roede en de zak als dreigement voor kinderen is ook al 50 jaar verdwenen. Je kunt gewoon niet ontkennen dat het archetype knechtje van de heilige Sint Nicolaas als iemand uitgebeeld werd als een kleurling. Hoe romantisch ook. Rechtsom of linksom blijft het dat een kleurling in deze traditie wordt gezien als een knechtje, vroeger zelfs als schrikbeeld met zijn roede en zak voor kinderen. Vroeger werd een Jood ook gezien als een karikatuur, wil je dat ook nog zo houden?
De roede en de zak hadden, qua symboliek, ook niet hoeven te verdwijnen.

En verder ben je weer dwingend bezig alsof wat jij 'vindt' de waarheid IS.

NEE. Wat jij vind mag jij vinden. Ik geef je die ruimte. Ik vraag alleen aan jouw diezelfde ruimte. Maar je wil weer die 'neger' aan me opdringen.

Voorlopig heb ik wel een idee wie tussen jou en mij de meest empathische is in deze.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Admin vrijdag 9 december 2022 @ 07:20:29 #100
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_207002595
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik bewaar geen inpakpapier met zwarte pietjes. Maar ik beken wel dat ik er eens goed over nagedacht heb. En tot de conclusie gekomen ben dat het een racistische inslag heeft, het hele ZP traditie. Ik val je heus niet aan, man, ik probeer mij ook niet beter voor te doen dan wie dan ook. Maar ik vind het niet meer kunnen nu.
Dat mag. En ik mag toch tot een andere conclusie zijn gekomen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, behalve dat alleen in dit kleine landje deze discussie is, nergens ter wereld kennen ze de traditie van Sinterklaas met Zwarte Piet en dat er al decennia met verbazing door buitenlanders naar wordt gekeken.
*kuch*suriname*kuch*
*kuch*abc eilanden*kuch*
En daarnaast: waarom boeit het wat andere landen ervan vinden? (eigenlijk alleen de VS)
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207002679
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 01:41 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wat versta jij onder dwepen? Waar scheld ik? Wat vind jij weinig wol? En hoe moet ik mij verdiepen?
Je moet zeggen dat het Zwart van raven of duivels komt in plaats van negerslaven. Pas als je dat zegt heb je je echt "verdiept" en "begrijp je het pas echt" aldus de - geen grove persoonlijke beledigingen.

het elkaar uitmaken voor racist is nergens voor nodig en dient achterwege te blijven. Zie MED / FOK! userpolicy (per 27-02-2019) en MED / Aanvulling op de userpolicy (per 24 augustus 2021) en https://frontpage.fok.nl/page/voorwaarden


[ Bericht 11% gewijzigd door Danny op 09-12-2022 07:52:55 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 9 december 2022 @ 08:59:28 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207003207
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Leg even uit waarom niet. Je bent 40 jaar oud, begreep ik. Jij bent opgevoed met een ZP die kadootjes brengt. Je bent niet opgevoed in de jaren '30, waar alle kinderen nog beefden voor de roede en de zak, alle Sinterklaasliedjes komen nog uit die tijd. Eigenlijk dus een verwend iemand die nu zijn zin niet krijgt.
Je leest dus echt niet... Wijs maar even aan waar mijn leeftijd genoemd is...
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:13:22 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207003347
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 23:56 schreef Firuze60 het volgende:

Nee, zo werkt dit niet. Iemand kan onbewust racist zijn, iedereen heeft vooroordelen. Ontkennen dat je toch onbewust racist was is pas erg.
Dus als het geen racisme is is het wel onbewust racisme wat alleen door jou gezien wordt?

Je had een Kooten en de Bie typetje kunnen zijn, "De onbewuste dominee"...
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:27:06 #104
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_207003507
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:10 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, behalve dat alleen in dit kleine landje deze discussie is, nergens ter wereld kennen ze de traditie van Sinterklaas met Zwarte Piet en dat er al decennia met verbazing door buitenlanders naar wordt gekeken.
Ooit gehoord van het spreekwoord: "'s Lands wijs, 's lands eer"?

Ik vind dingen die ze in andere landen uitvoeren regelmatig verbazingwekkend.
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:06 #105
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207003577
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 00:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Was het inderdaad maar een positief archetype. Nee, van oorsprong absoluut geen positief type, lees de oorspronkelijke teksten van de liedjes maar. Het was een dreigfiguur, zwart, knecht en had een pak bij een geraapte takjes om je in elkaar te slaan, als je stout was geweest en stopte je in de zak.
Van oorsprong, maar dat is al jaren toch niet meer zo? Zwart of wit.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 09:39:12 #106
269689 crew  Viv
pi_207003651
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:34 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Van oorsprong, maar dat is al jaren toch niet meer zo? Zwart of wit.
In sommige landen is de compagnon van Sint-Nicolaas nog altijd een dreigende figuur met een roe. :) Maar die negroïde kenmerken hebben zij daar nooit gehad, dat is een Nederlandse ontwikkeling geweest.
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:15 #107
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207003682
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:39 schreef Viv het volgende:

[..]
In sommige landen is de compagnon van Sint-Nicolaas nog altijd een dreigende figuur met een roe. :) Maar die negroïde kenmerken hebben zij daar nooit gehad, dat is een Nederlandse ontwikkeling geweest.
In welke landen buiten België viert men nog meer Sinterklaas?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 09:44:05 #108
269689 crew  Viv
pi_207003721
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:41 schreef Mubassie het volgende:

[..]
In welke landen buiten België viert men nog meer Sinterklaas?
Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint-Nicolaasdag
:)
pi_207003907
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:41 schreef Mubassie het volgende:

[..]
In welke landen buiten België viert men nog meer Sinterklaas?
Aruba, Bonaire, St.Maarten, Saba, Curacao, st.Eustatius maar in Suriname is het een beetje onderdrukt de laatste tijd geloof ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:58 #110
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_207004415
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Aruba, Bonaire, St.Maarten, Saba, Curacao, st.Eustatius maar in Suriname is het een beetje onderdrukt de laatste tijd geloof ik.
Je vergeet Duitsland, Zuid-Tirol, Kroatië, Roemenië, Luxemburg, Oostenrijk.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 9 december 2022 @ 10:58:47 #111
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_207004424
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:57 schreef Andromache het volgende:

[..]
Je vergeet Duitsland, Zuid-Tirol, Kroatië, Roemenië, Luxemburg, Oostenrijk.
Polen
pi_207040594
In Hoek van Holland wordt ieder jaar de uittocht van Sinterklaas georganiseerd, maar ook hier is blijkbaar de gevoelige snaar geraakt. Hoek van Holland blijkt een soort Staphorst aan Zee te zijn.

https://wos.nl/nieuws/art(...)chuldigd-van-racisme

Hoek van Holland beschuldigd van racisme

Afgelopen dinsdag vertrok de immer populaire goed heiligman na een geslaagd verjaardagsfeest weer naar Spanje. En dan wordt de organisatie ineens beschuldigd van racisme.

In de laatstgehouden gemeenteraadsvergadering van Rotterdam beschuldigde onder andere de fractie van GroenLinks Hoek van Holland van het overtreden van de regels over Zwarte Piet. De fractievoorzitter baseerde haar mening op slechts één enkele foto, een foto die donker en onscherp was.

Leden van de Hoekse dorpsraad waren 'not amused', zeker omdat zij zelf aanwezig waren bij de in- en uittocht en zagen dat de regels in acht werden genomen.

Ton van Anraad: "Ik heb Sinterklaas en zijn roetveegpieten, in mijn rol van plaatsvervangend voorzitter dorpsraad Hoek van Holland, mogen verwelkomen. Ik heb ook met diverse roetveegpieten een gesprek gevoerd over hoe kinderen in Hoek van Holland op hen reageerden. Gelukkig bleken ze, in dat opzicht, kleurenblind en is iedere Piet gelijk voor hen. Ook de ouders die ik sprak, waren heel genuanceerd. Kortom de roetveegpiet is nu ook in ons prachtige dorp Hoek van Holland geïntroduceerd. De beschuldigingen door verschillende partijen in de gemeenteraadsvergadering kwamen hard aan en zijn nergens op gebaseerd. Als dorpsraad gaan wij nu kijken hoe wij hier officieel op gaan reageren."


  zondag 11 december 2022 @ 22:19:18 #113
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_207047762
Wat fijn dat deze discussie weer een jaartje verder op de achtergrond is geraakt, nog een paar jaar en we blikken er met een documentaire of een ‘andere tijden special’ op terug, ons vooral verbazend waar we ons al die tijd nou eigenlijk druk om maakten.
pi_207145228
Sinterklaas wordt volgend jaar in Urk niet alleen vergezeld door zwarte pieten, maar ook door roetveegpieten.

https://nos.nl/artikel/24(...)j-sinterklaasintocht

Och, heb er niet zoveel op tegen.
Als je een blankepiet door de schoorsteen haalt is hij/zij ook niet egaal zwart, dus.
pi_207146024
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:28 schreef Bocaj het volgende:
Sinterklaas wordt volgend jaar in Urk niet alleen vergezeld door zwarte pieten, maar ook door roetveegpieten.

https://nos.nl/artikel/24(...)j-sinterklaasintocht

Och, heb er niet zoveel op tegen.
Als je een blankepiet door de schoorsteen haalt is hij/zij ook niet egaal zwart, dus.
Als Urk ook om is, wordt het misschien tijd om deze discussie achter ons te laten.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_207146517
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:16 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Als Urk ook om is, wordt het misschien tijd om deze discussie achter ons te laten.
Niet als er alleen maar regenboogpieten zijn...
Of helemaal geen piet meer, alleen maar de sint. (In de media is piet ook allang weg.)
Piet moet wel behouden blijven. (Zwart/bruin of veeg.)
pi_207146583
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:16 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Als Urk ook om is, wordt het misschien tijd om deze discussie achter ons te laten.
Nou ik wil het eerst nog wel effe meemaken. Denk dat het helemaal uit de klauwen gaat lopen en dat ook niemand zich durft om te kleden als roetveegpiet daar
pi_208498138
quote:
Deze gemeente krijgt straks twee sinterklaasintochten: mét en zónder Zwarte Piet
Rijswijk stevent dit jaar af op twee sinterklaasintochten: op zaterdag een met zwarte pieten voor de traditionele achterban en op zondag arriveert een inclusieve Sinterklaas met veelkleurige knechten.

De organisatoren van de huidige tocht weigeren gehoor te geven aan de oproep uit de politiek om hun zwarte pieten in te ruilen voor roetveegvarianten of andere kleuren. Zes partijen die in de gemeenteraad - samen goed voor een krappe meerderheid - pleiten voor de komst van een sinterklaasintocht voor álle Rijswijkers. Desnoods moet de gemeente de eerste keer zelf het initiatief nemen voor een tocht volgens het protocol van het NTR Sinterklaasjournaal waarin de kleur van de nieuwe piet is vastgelegd.

,,Deze oproep is een dolksteek in de rug van de 150 vrijwilligers die vorig jaar de intocht mogelijk hebben gemaakt en waarvan duizenden mensen langs de kant hebben genoten", zegt de huidige organisator Marc Weterings. ,,Als de gemeente een eigen tocht wil, moet ze dat vooral doen. Dan houden wij op zaterdag onze traditionele tocht en is er op zondag een ontvangst met ‘NTR-pieten’ in winkelcentrum De Bogaard waar de burgemeester Sinterklaas mag ontvangen. Zo is iedereen tevreden.”

Dubbele pet
Dat de sinterklaasintocht in Rijswijk op een politieke kwestie is uitgedraaid komt door de dubbele pet van Marc Weterings. Als betrokken Rijswijker heeft hij het evenement opgezet vanuit een burgerinitiatief. Tegelijk is hij echter ook fractievoorzitter van Rijswijks Belang, een lokale partij die de traditie van Zwarte Piet koestert. Namens Boeren Burger Beweging Zuid-Holland (BBB) nam Weterings ook deel aan de waterschapsverkiezingen en kreeg hij in zijn gemeente veel voorkeursstemmen.

,,Gevestigde politieke partijen proberen dwangbevelen uit te vaardigen over de manier waarop wij sinterklaas moeten vieren", zegt hij. ,,De vrijwilligers die aan onze tocht meedoen hebben daar helemaal geen zin in. Het is tekenend voor de manier waarop in dit land politiek wordt bedreven. Niet voor niets is BBB zo groot geworden bij de laatste verkiezingen."
https://www.ad.nl/binnenl(...)warte-piet~ac5a896d/
BBB de redder van zwarte piet?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:35:44 #119
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208498424
Die mongooltjes van KOZP zullen hier niet mee akkoord gaan , denk ik zo
Ik ben inmiddels overleden
pi_208499552
Sinterklaas valt vroeg dit jaar, kan ik mijn schoen al zetten?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_208499636
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:19 schreef Oud_student het volgende:
Sinterklaas valt vroeg dit jaar, kan ik mijn schoen al zetten?
Dat kan altijd net als een denneboom.
pi_208499734
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:19 schreef Oud_student het volgende:
Sinterklaas valt vroeg dit jaar, kan ik mijn schoen al zetten?
Wat is de kleur van je schoenen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208499893
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:35 schreef Enchanter het volgende:
Die mongooltjes van KOZP zullen hier niet mee akkoord gaan , denk ik zo
Dat is dan hun probleem.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_208500549
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:38 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Dat is dan hun probleem.
Was het maar zo. Het probleem van KOZP moet het probleem van de rest van NL worden.
pi_208500630
Krijgen we dan tractoren bij de Sinterklaasintocht.
De Sint hoort op een paard, niet een Claas.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208500966
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Krijgen we dan tractoren bij de Sinterklaasintocht.





_O_ w/ _O_
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208501225
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
volgens het protocol van het NTR Sinterklaasjournaal waarin de kleur van de nieuwe piet is vastgelegd.
Dit heeft wel iets heel grappigs _O-
  donderdag 23 maart 2023 @ 10:40:40 #128
3542 Gia
User under construction
pi_208503962
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dit heeft wel iets heel grappigs _O-
Inderdaad, alsof zij een autoriteit zijn, die dat vastlegt!
pi_208504154
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
,,Gevestigde politieke partijen proberen dwangbevelen uit te vaardigen over de manier waarop wij sinterklaas moeten vieren",
"Dwangbevelen" 8)7 Totaal van de pot gerukt natuurlijk.

Maar ok, dan maar 2 intochten. Ieder zijn ding. ^O^

Nu nog elkaar in elkaars waarde laten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_208505436
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 10:54 schreef Montagui het volgende:

[..]
"Dwangbevelen" 8)7 Totaal van de pot gerukt natuurlijk.

Maar ok, dan maar 2 intochten. Ieder zijn ding. ^O^

Nu nog elkaar in elkaars waarde laten.
Dit ^O^

Al zal dat laatste niet gebeuren vrees ik.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_208854434
quote:
Landelijke intocht Sinterklaas dit jaar in Gorinchem
Sinterklaas zet zaterdag 18 november voet aan wal in Gorinchem. De ‘allermooiste vestingstad van Nederland’ is die dag het decor voor de nationale intocht op televisie. Dat maakten de NTR en burgemeester Reinie Melissant van Gorinchem vrijdagochtend bekend. ,,Dit is geweldig’’, reageert een dolenthousiaste burgemeester die zelf de lobby startte om Sint naar haar gemeente te halen.

De gemeente Hellevoetsluis - in januari 2023 opgegaan in Voorne aan Zee - gaf vorig jaar 350.000 euro uit aan de intocht die vrijwel vlekkeloos verliep. Dat geld ging grotendeels op aan veiligheidsmaatregelen bij het evenement.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-gorinchem~ab28f337/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_208854905
Is het al bijna Sinterklaas ? :@ <O)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208907130
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:50 schreef TLC het volgende:
Is het al bijna Sinterklaas ? :@ <O)
Ja.

twitter

twitter
  woensdag 26 april 2023 @ 12:39:30 #134
1234 HiZ
Istanbullu
pi_208907475
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 22:19 schreef Grumpey het volgende:
Wat fijn dat deze discussie weer een jaartje verder op de achtergrond is geraakt, nog een paar jaar en we blikken er met een documentaire of een ‘andere tijden special’ op terug, ons vooral verbazend waar we ons al die tijd nou eigenlijk druk om maakten.
Dat is bij alle discussies. Op een gegeven ogenblik zijn het alleen nog maar de extremisten aan beide kanten die hun standpunten naar elkaar schreeuwen.
pi_208907748
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 12:09 schreef Nober het volgende:

[..]
Ja.

[ twitter ]
[ twitter ]
De top is echt gek geworden
  woensdag 26 april 2023 @ 13:05:47 #136
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208907870
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 12:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
De top is echt gek geworden
Volgend jaar krijgt Volkert van der Graaf waarschijnlijk ook een lintje.

Je moet gewoon een beetje met je tijd mee bewegen.
pi_208908335
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 12:09 schreef Nober het volgende:

[..]
Ja.

[ twitter ]
[ twitter ]
Dit land. Wat zijn we toch een passief kutvolk zonder trots.
pi_210508082
twitter

twitter
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 september 2023 @ 20:17:05 #139
862 Arcee
Look closer
pi_210781094
quote:
Geen sinterklaasintocht in Staphorst dit jaar

Er komt dit jaar definitief geen sinterklaasintocht in Staphorst. Dat heeft de gemeente besloten nadat de organisatie zich eerder al had teruggetrokken.

Volgens burgemeester Jan ten Kate is de intocht "complexer geworden dan voorheen". Hij doelt daarmee onder meer op de intocht van vorig jaar, die uitliep op rellen. De actiegroep Kick Out Zwarte Piet wilde toen demonstreren in Staphorst.

Enkele automobilisten op de A28 die de afrit Staphorst namen, werden opgewacht door honderden mensen die deels zwart geschminkt waren. Voordat de demonstranten en de waarnemers het dorp in konden rijden, werden zij door de relschoppers bestookt met vuurwerk en bekogeld met eieren. Uiteindelijk werd de demonstratie uit veiligheidsoverwegingen afgelast door de burgemeester. Sindsdien is de intocht in Staphorst aangemerkt als "hoogrisico-evenement".

'Voorwaarden aan uiterlijk'
Het comité dat de intocht al jaren organiseert, trok zich begin deze maand terug vanwege "voorwaarden die de gemeente stelt aan het uiterlijk van piet en de intocht zelf", schrijft RTV Oost. Volgens de omroep wilde het comité een volledig zwart geschminkte piet met kleine stipjes op de wangen. De gemeente zegt dat er geen eisen zijn gesteld aan het uiterlijk van piet.

Het is te kort dag om de intocht op een andere, veilige manier te regelen, zegt de burgemeester. "Er is nu te weinig tijd om het evenement nog goed te organiseren."
Wat triest dat ze daar niet gewoon een compromis kunnen sluiten zoals vrijwel overal in het land.

Maar goed, er zijn wel meer zaken waarbij Staphorst uit de toon valt. :Y)
  donderdag 28 september 2023 @ 21:54:20 #140
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210782386
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:17 schreef Arcee het volgende:

[..]
Wat triest dat ze daar niet gewoon een compromis kunnen sluiten zoals vrijwel overal in het land.

Maar goed, er zijn wel meer zaken waarbij Staphorst uit de toon valt. :Y)
Je moet daar eens een kerk sluiten _O_
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:38:47 #141
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210856585
Liever geen intocht dan een racistische intocht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210856803
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:38 schreef Harvest89 het volgende:
Liever geen intocht dan een racistische intocht.
Nee, al die blackfacers die negers moeten voorstellen dat wil niemand.

Maar gelukkig moet een zwarte geschminkte Zwarte Piet geen neger voorstellen dus kan de intocht gewoon doorgaan.

Mooi.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:50:33 #143
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210856828
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar gelukkig moet een zwarte geschminkte Zwarte Piet geen neger voorstellen dus kan de intocht gewoon doorgaan.

Mooi.
Fout natuurlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210856836
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Fout natuurlijk.
Nee, niet fout. Dat is jouw mening.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_210856841
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Fout natuurlijk.
Vind jij.

En dat mag.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210857540
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Fout natuurlijk.
Mening
pi_210857714
Zwarte Piet!!!
pi_210962196
Binnenkort, een nieuwe docu van Arnold Jan Scheer " Zwartgemaakt".
quote:
Oeroude, Europese tradities worden momenteel geframed en gecanceld als uitwassen van slavernij of als Amerikaanse blackface. In amper tien jaar tijd is een van de meest geliefde iconen uit de Nederlandse geschiedenis veranderd in een paria. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? De documentaire Zwartgemaakt zoekt het tot op de bodem uit.
https://zwartgemaakt.arnoldjanscheer.nl/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210962223
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:32 schreef Montagui het volgende:
Binnenkort, een nieuwe docu van Arnold Jan Scheer " Zwartgemaakt".
[..]
https://zwartgemaakt.arnoldjanscheer.nl/
Word natuurlijk 1 groot succes wanneer de NPO deze docu uitzend.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210962235
Ik zou van alle anti-zwarte piet groepen wel willen weten wat hun kant is van de Israel-Palastina conflict.
pi_210962409
Dat dit topic nog “leeft”.
Zwarte Piet is wel klaar toch.
pi_210962415
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:41 schreef ReplaR het volgende:
Ik zou van alle anti-zwarte piet groepen wel willen weten wat hun kant is van de Israel-Palastina conflict.
Maak daar een eigen topic over aan.
pi_210962417
De discussie is klaar dat wil niet zeggen dat er geen zwarte Piet voorstanders meer zijn
pi_210962464
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 17:04 schreef quirina het volgende:
Dat dit topic nog “leeft”.
Zwarte Piet is wel klaar toch.
Wat mij betreft wel. Op 1 december staat hier de kerstboom.
Dag sinterklaasje. >:O
pi_210967303
pi_210967351
Oh ja dit ook nog :') feest waarbij het de kinderen geen ene neuk uitmaakt wie ze cadeautjes en snoepjes geeft, maar de volwassenen helemaal uit hun plaat gaan over hoe een knecht eruit moet zien _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2023 23:48:02 ]
  maandag 16 oktober 2023 @ 00:27:05 #157
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210967528
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 23:47 schreef Selenophilia het volgende:
Oh ja dit ook nog :') feest waarbij het de kinderen geen ene neuk uitmaakt wie ze cadeautjes en snoepjes geeft, maar de volwassenen helemaal uit hun plaat gaan over hoe een knecht eruit moet zien _O-
jij geeft er niks om. maar wellicht kan je dan ophouden met dicteren richting anderen dat zij er DUS per se ook niets om moeten geven?

als het allemaal zo onbelangrijk is, laat mensen het dan doen zoals ze het willen
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_210967573
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 00:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]
jij geeft er niks om. maar wellicht kan je dan ophouden met dicteren richting anderen dat zij er DUS per se ook niets om moeten geven?

als het allemaal zo onbelangrijk is, laat mensen het dan doen zoals ze het willen
Heftig
pi_210968203
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 00:44 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Heftig
Sneeuwvlokje
  maandag 16 oktober 2023 @ 07:53:59 #160
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210968231
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 00:44 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Heftig
Weer aan de drank?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210968251
Hahaha jullie zijn echt te treurig voor woorden
pi_210968329
Hoeveel jaar is dit topic er al?
pi_210968404
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 08:13 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Hoeveel jaar is dit topic er al?
9, dus volgend jaar een jubileum. <O)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210968415
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 08:24 schreef Montagui het volgende:

[..]
9, dus volgend jaar een jubileum. <O)
Ja, gelukkig is het bij een korte discussie gebleven ! *O* *O* *O*

Dank je wel. :)
  maandag 16 oktober 2023 @ 08:29:30 #165
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_210968442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:38 schreef Harvest89 het volgende:
Liever geen intocht dan een racistische intocht.
:')

quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:32 schreef Montagui het volgende:
Binnenkort, een nieuwe docu van Arnold Jan Scheer " Zwartgemaakt".
[..]
https://zwartgemaakt.arnoldjanscheer.nl/
^O^

Misschien dat ON het uit wil gaan zenden.
Ik ben inmiddels overleden
pi_210969027
Na halloween gelijk de kerstboom versieren ja togg
pi_210969080
Beter geen sinterklaasfeest dan deze schertsvertoning
pi_210969117
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 07:58 schreef Selenophilia het volgende:
Hahaha jullie zijn echt te treurig voor woorden
Ja je merkt zelf ook wel dat woke een vies woord aan het worden is
pi_210969270
OP:
quote:
Zwarte Piet = racisme
Tegenargument:
- Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken
- Ik heb niks tegen Zwarte Piet en ik ben géén racist


Uit de extreme anti-piet hoek komen niet echt argumenten, maar meer beschuldigingen over white privilege, white guilt en dergelijke.
Sterke argumenten wel hahaha :')
Best wel een vermakelijk topic eigenlijk
  maandag 16 oktober 2023 @ 10:17:59 #170
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210969356
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 07:58 schreef Selenophilia het volgende:
Hahaha jullie zijn echt te treurig voor woorden
Verder nog wat productiefs toe te voegen om de discussie te verrijken? Of om jouw kant van het verhaal te belichten? Of blijft het bij een beetje trollen, zuigen en praten over hoe je mensen zielig vindt. Expres elke vorm van inhoud ontlopend?

De vraag is eigenlijk: Wat doe je hier met je kostbare vrije tijd als je alleen maar gaat zuigen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_210969541
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 10:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Verder nog wat productiefs toe te voegen om de discussie te verrijken? Of om jouw kant van het verhaal te belichten? Of blijft het bij een beetje trollen, zuigen en praten over hoe je mensen zielig vindt. Expres elke vorm van inhoud ontlopend?

De vraag is eigenlijk: Wat doe je hier met je kostbare vrije tijd als je alleen maar gaat zuigen.
Mijn eerste post is een prima reacties op wat ik van dit onderwerp vind :)
Geniet van je likes met je populaire mening.
pi_210969623
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 17:10 schreef Nober het volgende:
Zwarte Piet bestaat niet meer. Topic kan dicht. Gefeliciteerd zwartjoekels.
Nou, benieuwd waar kozp nu tegen gaat ageren want anders verdwijnt hun bestaansrecht/verdienmodel/subsidie...

:')
  maandag 16 oktober 2023 @ 11:57:50 #173
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210970173
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 10:44 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, benieuwd waar kozp nu tegen gaat ageren want anders verdwijnt hun bestaansrecht/verdienmodel/subsidie...

:')
Kick out Kerstmis wordt het volgende
  maandag 16 oktober 2023 @ 12:13:37 #174
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210970298
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 10:44 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, benieuwd waar kozp nu tegen gaat ageren want anders verdwijnt hun bestaansrecht/verdienmodel/subsidie...

:')
Janken over schadevergoedingen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210970950
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 12:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Janken over schadevergoedingen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210971018
quote:
Tering jantje :') _O-
pi_210971238
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:30 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Tering jantje :') _O-
Eerder Tering Shaniqua :/
pi_210971260
Grappig trouwens, ik zie net een rode spoiler "Het uitschelden van medeusers voor bv racist of landverrader is ongewenst. Blijf respectvol naar elkaar". Terwijl ik pas een ban heb gekregen van 2 weken vanwege het woordje 'jankn*ger' juist voor dit soort beroepsgetraumatiseerden waarbij een of andere mod/admin dus even de racismekaart heeft getrokken en mij daarmee dus uitmaakt voor racist :r
pi_210971269
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 10:44 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, benieuwd waar kozp nu tegen gaat ageren want anders verdwijnt hun bestaansrecht/verdienmodel/subsidie...

:')
Lobbyen voor een grondwetswijziging - dan kan je weer jaren vooruit.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 16 oktober 2023 @ 14:19:11 #180
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_210971485
Begint die ellende weer :')
Weg ermee
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_210971498
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:19 schreef Puzzie het volgende:
Begint die ellende weer :')
Weg ermee
Het is al halverwege oktober. Afgelopen jaren begon de discussie hier meestal al in mei of juni.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 16 oktober 2023 @ 14:24:20 #182
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210971526
quote:
:D
O my....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210971552
quote:
Een trauma kun je jezelf altijd aanpraten, als je maar goed genoeg je best doet. Ze verpesten alleen hun eigen leven ermee.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 16 oktober 2023 @ 14:28:50 #184
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210971576
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik noem mijn kat ook zo. Wat is het probleem?
John Williams schijnt zijn jongeheer ook zo te noemen.
  maandag 16 oktober 2023 @ 14:29:39 #185
3542 Gia
User under construction
pi_210971586
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:28 schreef Mubassie het volgende:

[..]
John Williams schijnt zijn jongeheer ook zo te noemen.
Tja, ze schijnen inderdaad nogal een joekel te hebben. Geen idee, geen ervaring mee.
pi_210971591
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:28 schreef Mubassie het volgende:

[..]
John Williams schijnt zijn jongeheer ook zo te noemen.
Pic's or it didn't happen.
pi_210971623
quote:
Mooi plaatje gevonden van een outlier die door bijna niemand serieus genomen wordt.
Maar prima voor in een FOK! Topic, kunnen we mooi weer met zn allen verontwaardigd over doen.
pi_210971629
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:30 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Dat is witte ook. Dat is nooit positief bedoeld geweest.

Gewoon allemaal mee kappen wat mij betreft. Hokjesdenken is gewoon nooit goed.
Maar als je niet in hokjes denkt zit je dan niet in het hokje "niet hokjes denkers? "
pi_210971637
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:33 schreef koemleit het volgende:

[..]
Mooi plaatje gevonden van een outlier die door bijna niemand serieus genomen wordt.
Maar prima voor in een FOK! Topic, kunnen we mooi weer met zn allen verontwaardigd over doen.
KOZP werd in het begin ook door niemand serieus gehouden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210971645
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
KOZP werd in het begin ook door niemand serieus gehouden.
Die herstelbetalingen hebben ze volgens mij ook al gekregen, of niet?

Ik weet het niet zeker.


Edit Nee, die hebben ze niet gekregen.
  maandag 16 oktober 2023 @ 14:56:04 #191
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210971867
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:33 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Maar als je niet in hokjes denkt zit je dan niet in het hokje "niet hokjes denkers? "
:D
Daar moet ik even goed over nadenken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210972008
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het is al halverwege oktober. Afgelopen jaren begon de discussie hier meestal al in mei of juni.
Toen zaten ze allemaal op de weg vastgeplakt.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_210972289
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
KOZP werd in het begin ook door niemand serieus gehouden.
Dat doe ik nu nog niet.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_210972556
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik noem mijn kat ook zo. Wat is het probleem?

Is trouwens Nederlanders 'kaaskoppen' noemen ook banwaardig? Is tenslotte beledigend bedoeld op basis van huid en haarkleur.
Fatsoen Gia, zo moeilijk is dat toch niet? Hoef je toch niet met een ‘what about’ argument te komen. En hoe jij je kat noemt moet je zelf weten. Het zou niet bij mij op komen. Die van mij hebben gewoon een naam.
pi_210973380
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:35 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Die herstelbetalingen hebben ze volgens mij ook al gekregen, of niet?

Ik weet het niet zeker.

Edit Nee, die hebben ze niet gekregen.
Tijdens de dekolonisatie van de overzeese gebieden, zoals de onafhankelijkheid van Suriname, zijn er wel degelijk herstelbetalingen gedaan. Die zijn ook geaccepteert zonder voorbehoud, dus dat is verder water onder de brug.
  maandag 16 oktober 2023 @ 18:04:44 #196
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210973654
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:10 schreef Mylene het volgende:

[..]
Fatsoen Gia, zo moeilijk is dat toch niet? Hoef je toch niet met een ‘what about’ argument te komen. En hoe jij je kat noemt moet je zelf weten. Het zou niet bij mij op komen. Die van mij hebben gewoon een naam.
Misschien heet de kat van Gia wel Quincy. Dan snap ik het dat je 'm zo'n koosnaampje geeft. ^O^
pi_210975260
tvp
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2023 @ 09:29:56 #198
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211085648
Zorgen in Albergen omdat Kick Out Zwarte Piet dreigt met protest: "We willen zo min mogelijk onrust"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-min-mogelijk-onrust

Ja, KOZP gaat mogelijk weer een random dorp langs in de provincie om daar de rust te verstoren. Het is misschien niet meer van deze tijd om zwarte pieten te gebruiken, maar dit soort razzia's vanuit KOZP om de boel daar te molesteren en onrust te veroorzaken lijken me toch nog veel minder gewenst.

Rijswijk kan ik me nog iets bij voorstellen, Bonaire ook, maar ja, Albergen. Of kiezen ze bewust daarvoor om dat gedoe vanwege die asielzoekers een paar jaar terug? Ik zie een dubbele agenda.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211085666
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zorgen in Albergen omdat Kick Out Zwarte Piet dreigt met protest: "We willen zo min mogelijk onrust"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-min-mogelijk-onrust

Ja, KOZP gaat mogelijk weer een random dorp langs in de provincie om daar de rust te verstoren. Het is misschien niet meer van deze tijd om zwarte pieten te gebruiken, maar dit soort razzia's vanuit KOZP om de boel daar te molesteren en onrust te veroorzaken lijken me toch nog veel minder gewenst.

Rijswijk kan ik me nog iets bij voorstellen, Bonaire ook, maar ja, Albergen. Of kiezen ze bewust daarvoor om dat gedoe vanwege die asielzoekers een paar jaar terug? Ik zie een dubbele agenda.
En zo komt de ware aard van KOZP naar boven.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2023 @ 09:43:38 #200
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211085766
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
En zo komt de ware aard van KOZP naar boven.
Die aard was toch al veel langer duidelijk? De oorzaak van oprichting snap ik wel, maar het doel wat beoogd wordt vind ik buitenproportioneel. We zijn nu op een punt waar ik vind dat er voldoende is gedaan om racistische stereotyperingen te beperken op belangrijke relevante locaties.

KOZP wil meer, en meer verstoren, vooral.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 26 oktober 2023 @ 09:45:37 #201
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_211085780
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die aard was toch al veel langer duidelijk? De oorzaak van oprichting snap ik wel, maar het doel wat beoogd wordt vind ik buitenproportioneel. We zijn nu op een punt waar ik vind dat er voldoende is gedaan om racistische stereotyperingen te beperken op belangrijke relevante locaties.

KOZP wil meer, en meer verstoren, vooral.
Dat is dan ook de enige manier waarop KOZP nog relevant kan blijven (en de subsidiegelden binnen kunnen blijven komen...)
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2023 @ 09:46:59 #202
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211085791
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat is dan ook de enige manier waarop KOZP nog relevant kan blijven (en de subsidiegelden binnen kunnen blijven komen...)
Tsja, als je genoeg relevants hebt bereikt kun je twee dingen doen:

- De bakens verzetten om geld te kunnen blijven harken
- Iets anders nuttigs gaan doen

Blijkbaar kiest men voor punt 1.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211090591
En wie krijgt er de schuld? De mensen die opkomen voor Albergen.
Albergen krijgt de zwarte piet toegespeeld, alleen maar omdat dat tuig van KOZP er wilt gaan 'demonstreren'.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211090686
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:46 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Tsja, als je genoeg relevants hebt bereikt kun je twee dingen doen:

- De bakens verzetten om geld te kunnen blijven harken
- Iets anders nuttigs gaan doen

Blijkbaar kiest men voor punt 1.
Het ging helemaal nooit om Zwarte Piet. All whites are racist dus moest het minst racistische land ter wereld eraan geloven. Dat had blackface en daar werden mensen nigger genoemd, nadat het rijk werd van uitsluitend de suikerrietkap skills van het trotse zwarte volk, vergeet de moedernegotie. En het resultaat is daar, de zwarten krijgen bij voorkeur mooie banen en hoeven niet eens op tijd te komen van punctualiteit is racistisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2023 @ 18:40:58 #205
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211090960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het ging helemaal nooit om Zwarte Piet. All whites are racist dus moest het minst racistische land ter wereld eraan geloven. Dat had blackface en daar werden mensen nigger genoemd, nadat het rijk werd van uitsluitend de suikerrietkap skills van het trotse zwarte volk, vergeet de moedernegotie. En het resultaat is daar, de zwarten krijgen bij voorkeur mooie banen en hoeven niet eens op tijd te komen van punctualiteit is racistisch.
Wat heeft KOZP met Amerika te maken? :?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211091303
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die aard was toch al veel langer duidelijk? De oorzaak van oprichting snap ik wel, maar het doel wat beoogd wordt vind ik buitenproportioneel. We zijn nu op een punt waar ik vind dat er voldoende is gedaan om racistische stereotyperingen te beperken op belangrijke relevante locaties.

KOZP wil meer, en meer verstoren, vooral.
Binnenkort begint het gezeik over carnaval. En ook dat wordt in het begin weggelachen, daarna komt er wat weerstand en vervolgens buigen we (of jullie) weer.
pi_211091325
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat heeft KOZP met Amerika te maken? :?
De
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat heeft KOZP met Amerika te maken? :?
Daar halen die jankballen dr inspiratie vandaan?
pi_211091711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 18:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat heeft KOZP met Amerika te maken? :?
Wat heeft Zwarte Piet met 'blackface' te maken? Wat heeft 'neger' met the N-word te maken? Waarom moest Afriyie hier vroeger nog achterin de bus zitten? Waarom gingen KOZP activisten in Dokkum verkleed als Black Panthers? Waarom demonstreren ze in het Engels? Vraag het hen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2023 @ 19:33:09 #209
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211091759
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 19:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat heeft Zwarte Piet met 'blackface' te maken? Wat heeft 'neger' met the N-word te maken? Waarom moest Afriyie hier vroeger nog achterin de bus zitten? Waarom gingen KOZP activisten in Dokkum verkleed als Black Panthers? Waarom demonstreren ze in het Engels? Vraag het hen.
Het ging niet om Zwarte Piet want het ging om Amerika? Wil je dat beweren?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211098092
Zwarte Piet will never die!
pi_211098796
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 19:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het ging niet om Zwarte Piet want het ging om Amerika? Wil je dat beweren?
Het was niet om Zwarte Piet te doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:20 #212
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211098803
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het was niet om Zwarte Piet te doen.
Het gaat om Amerika? Waarom demonstreren ze dan hier?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:31:55 #213
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211099193
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:01 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het gaat om Amerika? Waarom demonstreren ze dan hier?
Nee, het gaat om 'herstelbetalingen' voor de slavernij.
Gratis geld over de dode ruggen van hun voorouders. En daar gebruiken ze methodes voor die in de vs misschien van toepassing waren, maar niet hier. Maar het toch zo proberen te draaien dat het wel zo zou zijn. Liegen, bedriegen, aandikken, woorden in de mond leggen en schreeuwen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:37:55 #214
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211099233
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:01 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het gaat om Amerika? Waarom demonstreren ze dan hier?
De mensen van KOZP hebben moeite met onderscheid maken tussen de VS en dit landje.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211100709
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2023 11:01 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het gaat om Amerika? Waarom demonstreren ze dan hier?
Ik zei helemaal niet dat het om Amerika ging, ik zei dat het helemaal niet om Zwarte Piet te doen was. Daarom waren ze ook helemaal niet oplossingsgericht maar gingen ze liever racistische verdeeldheid zaaien met een deels Amerkaans narratief en projectie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211168474
quote:
Inspectie: politie beschermde betogers niet bij protest tegen Zwarte Piet in Staphorst
De politie heeft demonstranten van actiegroep Kick Out Zwarte Piet en waarnemers van Amnesty International vorig jaar niet goed beschermd tegen relschoppers. De demonstranten waren onderweg naar Staphorst voor een protest bij de Sinterklaasintocht op 19 november, toen ze werden belaagd door mensen die de betoging wilden voorkomen. De politie was onvoldoende voorbereid en de demonstratie werd op het laatste moment verboden.

De politie had moeten ingrijpen en de demonstranten en waarnemers beter moeten beschermen, stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid na onderzoek. Al tijdens de voorbereiding schatte de politie de ernst van de risico's verkeerd in.
https://nos.nl/artikel/24(...)te-piet-in-staphorst
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 2 november 2023 @ 18:16:05 #217
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211170261
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 15:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik hoor dat eigenlijk nooit bij een of andere Pegida demonstratie. Dan worden demonstraties gewoon verboden.

En dit zijn natuurlijk pure provocaties.

Als zo iemand als Wilders weer eens provoceert, stellen mensen dat je eigenlijk niet beveiligd zou moeten worden. Dat mensen genuanceerder en softer worden als er mogelijke consequenties zijn.

Maar ja, dat geldt allemaal weer selectief.

KOZP is gewoon een stelletje polariserende haatzaaiers. Nooit eerder was er gedonder bij een kinderfeest.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211170764
quote:
Een deel van hen was zwart geschminkt en had een zwartepietenpak aan.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij is dat vrij gebruikelijk bij een zwarte piet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211173206
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik kan mij vergissen maar volgens mij is dat vrij gebruikelijk bij een zwarte piet.
:D
Intolerant voor intolerantie, haat haat
pi_211173256
KZOP racistenclubje
pi_211225530
Al vaak geopperd, en niet meer dan logisch, gewoon zelf regelen.

Applaus voor de wijken Tuinzigt en Westerpark in Breda. *O*

quote:
Zwarte Pieten horen zwart te zijn, zo vindt het Sinterklaascomité van de Bredase wijken Tuinzigt en Westerpark. Ze veranderen op 25 november dan ook niets aan de intocht van de Goedheiligman. Voor de gemeente Breda is dat reden om de subsidie voor het kinderfeest in te trekken, want zij staat alleen roetveegpieten toe. De organisatie is daarop een inzamelingsactie begonnen: "Laat ze er maar in stikken, want wij halen het geld zelf wel op."
https://www.omroepbrabant(...)gemeente-subsidie-in

Goed voorbeeld doet volgen. ^O^
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211225542
twitter
pi_211225552
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:05 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
The fuck :')
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:08:04 #224
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211225567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 15:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hopelijk worden de agenten aangepakt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211225685
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:04 schreef Montagui het volgende:
Al vaak geopperd, en niet meer dan logisch, gewoon zelf regelen.

Applaus voor de wijken Tuinzigt en Westerpark in Breda. *O*
[..]
https://www.omroepbrabant(...)gemeente-subsidie-in

Goed voorbeeld doet volgen. ^O^
Net als die keer dat users van fok! de intocht met zwarte pieten financierden nadat de gemeente de subsidie introk vanwege zwarte pieten _O_
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211225823
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:08 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hopelijk worden de agenten aangepakt.
:')
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:43:49 #228
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211225907
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:04 schreef Montagui het volgende:
Al vaak geopperd, en niet meer dan logisch, gewoon zelf regelen.

Applaus voor de wijken Tuinzigt en Westerpark in Breda. *O*
[..]
https://www.omroepbrabant(...)gemeente-subsidie-in

Goed voorbeeld doet volgen. ^O^
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou hier dan weer een oplossing voor zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:45:03 #229
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211225926
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou hier dan weer een oplossing voor zijn.
Veel succes bij de rechter.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:48:34 #230
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211225974
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Veel succes bij de rechter.
Nou, ik heb andere dingen te doen.
Ik laat het graag aan andere gasten over.

Racistische feesten in de openbare ruimte lijken me niet zo wenselijk. Je zou denken dat de rechtbank die mening deelt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:49:38 #231
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211225986
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:48 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou, ik heb andere dingen te doen.
Ik laat het graag aan andere gasten over.

Racistische feesten in de openbare ruimte lijken me niet zo wenselijk. Je zou denken dat de rechtbank die mening deelt.
Het ís al jaren geleden voor de rechter geweest!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211226011
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou hier dan weer een oplossing voor zijn.
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou iedereen wel toejuichen denk ik.

De mensen die zichzelf herkennen in Zwarte Piet moeten dan ook wel echt verboden worden he, hoe ga je dat handhaven?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:51:45 #233
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226019
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het ís al jaren geleden voor de rechter geweest!
Racistische rechter waarschijnlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:53:41 #234
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226050
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou iedereen wel toejuichen denk ik.

De mensen die zichzelf herkennen in Zwarte Piet moeten dan ook wel echt verboden worden he, hoe ga je dat handhaven?
Dat is natuurlijk niet hetzelfde.
Maar je hebt zo te lezen een hekel aan zwarte mensen. Waarom vind je dan dat ZP moet blijven?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226060
Er is niets mis met Zwarte piet.

Zwarte piet is geen neger.
Ga maar na; Het is een volstrekt onrealistisch scenario dat je een cadeautje zou krijgen van een neger.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211226066
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet hetzelfde.
Maar je hebt zo te lezen een hekel aan zwarte mensen. Waarom vind je dan dat ZP moet blijven?
Fijn. Je bent het er dus mee eens dat Zwarte piet geen enkele verwantschap heeft met bepaalde mensen met een specifieke huidskleur.

Wat is dan de reden dat een Sinterklaasfeest naar de tering geholpen -moet- worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:55:43 #237
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226075
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Fijn. Je bent het er dus mee eens dat Zwarte piet geen enkele verwantschap heeft met bepaalde mensen met een specifieke huidskleur.
Nee hoor. Het is een karikatuur op een negerslaaf.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226093
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zwarte piet is geen neger.
Ga maar na; Het is een volstrekt onrealistisch scenario dat je een cadeautje zou krijgen van een neger.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:57:06 #239
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er is niets mis met Zwarte piet.

Zwarte piet is geen neger.
Ga maar na; Het is een volstrekt onrealistisch scenario dat je een cadeautje zou krijgen van een neger.
Dat kan gewoon.
Echter in dit geval moet hij je een cadeautje geven in opdracht van zijn meester. Een oude blanke bisschop.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226108
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er is niets mis met Zwarte piet.

Zwarte piet is geen neger.
Ga maar na; Het is een volstrekt onrealistisch scenario dat je een cadeautje zou krijgen van een neger.
Ben je nu racistisch om te trollen...of denk je gewoon zo ?
pi_211226160
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ben je nu racistisch om te trollen...of denk je gewoon zo ?
het maakt echt geen zak uit wie je bent of wat je doet hoor. Zolang ergens het Sinterklaasfeest nog met Zwarte piet gevierd gaat worden, zijn we allemaal racisten, als ik die meneer Airfryer met z'n The Black Archives-buurman moet geloven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211226161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nee hoor. Het is een karikatuur op een negerslaaf.
Lul toch niet zo dom man, je hoeft niet alles te geloven wat de zeikerds verzinnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_211226171
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Racistische rechter waarschijnlijk.
Het zit je diep he.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211226182
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:57 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat kan gewoon.
Echter in dit geval moet hij je een cadeautje geven in opdracht van zijn meester. Een oude blanke bisschop.
Zwarte Piet is een knecht, geen slaaf.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211226207
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nee hoor. Het is een karikatuur op een negerslaaf.
Nee. Zwarte piet is een kleurrijk vrolijk figuur. Soms zelfs acrobatisch, als ie over de daken gaat.
De zwarte schmink is functioneel; even onherkenbaar kunnen zijn. Dat werkt gekgenoeg alleen bij zwarte schmink, niet bij geel/groen/blauw/paars.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:06:41 #246
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_211226228
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:48 schreef Harvest89 het volgende:

Racistische feesten in de openbare ruimte lijken me niet zo wenselijk. Je zou denken dat de rechtbank die mening deelt.
Oh, maar discriminerende events kunnen prima in NL. Meer en meer salonfähig zelfs. Zie bijvoorbeeld elk pro-palestina protest.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:08:59 #247
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226256
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee. Zwarte piet is een kleurrijk vrolijk figuur.
:')
Oh, dan is het goed natuurlijk.
Er waren vroeger ook slaven en allerlei laagbetaald uitgebuit volk die hun taken met veel plezier hebben uitgevoerd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226274
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:08 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
:')
Oh, dan is het goed natuurlijk.
Er waren vroeger ook slaven en allerlei laagbetaald uitgebuit volk die hun taken met veel plezier hebben uitgevoerd.
Jij met je vroeger. Het is 2023. Snap niet zo goed waarom je nu nog per se wilt afrekenen met iets van 75 jaar geleden. Dikke kans dat jij er toen nog niet eens bij was.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:11:35 #249
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226280
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
De zwarte schmink is functioneel; even onherkenbaar kunnen zijn. Dat werkt gekgenoeg alleen bij zwarte schmink, niet bij geel/groen/blauw/paars.
Dat is misschien een leuk neveneffect, maar niet heel belangrijk.
Je kunt de zwarte schminck gewoon weglaten en als je zo nodig onherkenbaar wil zijn voor kinderen een masker op zetten of zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226294
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is misschien een leuk neveneffect, maar niet heel belangrijk.
Je kunt de zwarte schminck gewoon weglaten en als je zo nodig onherkenbaar wil zijn voor kinderen een masker op zetten of zo.
Ja dan gaat het gezellig worden zeg. Allemaal een bivakmuts op.
Of die Halloween-meuk, is dat nou wat je kinderen wilt laten zien? Bloed en schedels enzo
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211226295
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een verbod op Zwarte Piet in openbare ruimtes zou hier dan weer een oplossing voor zijn.
Iedereen, nee hoor echt niet iedereen
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:14:36 #252
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226320
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:11 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Jij met je vroeger. Het is 2023. Snap niet zo goed waarom je nu nog per se wilt afrekenen met iets van 75 jaar geleden. Dikke kans dat jij er toen nog niet eens bij was.
Inderdaad het is 2023. En bepaalde delen van de bevolking kijken met veel vreugde naar ons slavernijverleden, het wordt zelfs gevierd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:15:21 #253
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226328
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:12 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ja dan gaat het gezellig worden zeg. Allemaal een bivakmuts op.
Of die Halloween-meuk, is dat nou wat je kinderen wilt laten zien? Bloed en schedels enzo
Er zijn ook maskers die niet eng zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226331
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:08 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
:')
Oh, dan is het goed natuurlijk.
Er waren vroeger ook slaven en allerlei laagbetaald uitgebuit volk die hun taken met veel plezier hebben uitgevoerd.
Deze reactie is raar.

Zwarte Piet is toch zeker geen slaaf. En daarnaast zijn we het toch wel eens dat het leven als slaaf geen pretje geweest zal zijn.
pi_211226350
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Inderdaad het is 2023. En bepaalde delen van de bevolking kijken met veel vreugde naar ons slavernijverleden, het wordt zelfs gevierd.
Zwarte Piet heeft niks met het slavernijverleden te maken, behalve dat ze werden vrijgekocht en uit dankbaarheid als betaalde knecht gingen werken voor Sinterklaas.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:16:46 #256
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:15 schreef Highraven het volgende:

[..]
Deze reactie is raar.

Zwarte Piet is toch zeker geen slaaf. En daarnaast zijn we het toch wel eens dat het leven als slaaf geen pretje geweest zal zijn.
Het is een karikatuur op een negerslaaf.

En ja, er waren slaven die tevreden waren in hun rol. Men wist immers niet beter.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226357
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is een karikatuur op een negerslaaf.

En ja, er waren slaven die tevreden waren in hun rol. Men wist immers niet beter.
Dat is het niet.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211226359
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Inderdaad het is 2023. En bepaalde delen van de bevolking kijken met veel vreugde naar ons slavernijverleden, het wordt zelfs gevierd.
Als je tijdens de slavernij cadeautjes kreeg, pepernoten en gezellig rond de tafel bent wezen gourmetten, dan heb je inderdaad een vreugdevolle slavernijperiode gehad, ja.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:22:43 #259
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211226428
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:17 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Als je tijdens de slavernij cadeautjes kreeg, pepernoten en gezellig rond de tafel bent wezen gourmetten, dan heb je inderdaad een vreugdevolle slavernijperiode gehad, ja.
Dat is er later allemaal bijverzonnen in pogingen om het figuur minder omstreden en eng voor kinderen te maken. Net zoals zijn uiterlijk al meerdere keren is aangepast omdat men gewoon weet dat dit personage in de setting van dit feest in combinatie met ons slavernijverleden gewoon niet fris is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211226440
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is er later allemaal bijverzonnen in pogingen om het figuur minder omstreden en eng voor kinderen te maken. Net zoals zijn uiterlijk al meerdere keren is aangepast omdat men gewoon weet dat dit personage in de setting van dit feest in combinatie met ons slavernijverleden gewoon niet fris is.
Het heeft er niets mee te maken.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211226454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is er later allemaal bijverzonnen in pogingen om het figuur minder omstreden en eng voor kinderen te maken. Net zoals zijn uiterlijk al meerdere keren is aangepast omdat men gewoon weet dat dit personage in de setting van dit feest in combinatie met ons slavernijverleden gewoon niet fris is.
Nope, de aanpassingen zijn gedaan om een heel klein clubje agressievelingen tegemoet te komen, die nu graag boos blijven omdat het geld opbrengt.

Die meneer Airfryer is gewoon veroordeelt voor een geweldsdelict. Dit is dan ook meteen de reden waarom geen enkele stichting van die meneer Airfryer ooit een ANBI-status kan krijgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211226460
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat is er later allemaal bijverzonnen in pogingen om het figuur minder omstreden en eng voor kinderen te maken. Net zoals zijn uiterlijk al meerdere keren is aangepast omdat men gewoon weet dat dit personage in de setting van dit feest in combinatie met ons slavernijverleden gewoon niet fris is.
Dit verzin je zelf
pi_211244098
twitter
pi_211244144
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:39 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Behoorlijk zwak inderdaad.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211244212
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:11 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Jij met je vroeger. Het is 2023. Snap niet zo goed waarom je nu nog per se wilt afrekenen met iets van 75 jaar geleden. Dikke kans dat jij er toen nog niet eens bij was.
Het is 2023. Waarom houd je zo vast aan de Zwarte Piet uit de vorige eeuw?
Give every man thine ear, but few thy voice
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
pi_211244243
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:39 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Met dank aan de dreigementen dus van KOZP en Extinction Rebellion.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211244255
quote:
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) voert de komende weken actie in zeker vier plaatsen tegen zwarte pieten bij de intocht van Sinterklaas. Zo is er op zaterdag 18 november een demonstratie aangekondigd in De Lier (Zuid-Holland). Een dag later gaan de actievoerders naar het Brabantse Drunen en Etten-Leur en op 25 november staat er een protest gepland in Enter (Overijssel).
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211244279
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:39 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Waarom zou dat laf zijn, die mensen weten toch dat KOZP hun zin krijgen.

Dat is gewoon realisme.

Er is toch niemand die pro Zwarte Piet is die gaat demonstreren.
pi_211244315
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik wens ze veel succes hier in Brabant. Komen van een koude kermis thuis.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211244402
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:39 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Dat komt met name doordat met de 'betekenis' van het archetype Zwarte Piet vergeten is. Dan heb je geen weerwoord tegen de beschuldigingen van racisme etc.

Er zou daarom meer educatie moeten zijn voor Sinterklaas comités, in plaats van dat men de makkelijke weg kiest en liever zwicht voor onheuse beschuldigingen.

Maar goed, uiteindelijk moet die 'wil' er zijn, en zo niet dan niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211245395
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:52 schreef tufkac het volgende:

[..]
Het is 2023. Waarom houd je zo vast aan de Zwarte Piet uit de vorige eeuw?
Iedereen is vrij om het Sinterklaasfeest te vieren zoals hij of zij wilt. Of je dat met of zonder Zwarte piet doet, daar gaat niemand over. Ook niet ene meneer Airfryer uit Amsterdam Zuid, of ene mevrouw Simons.

Hoe bizar is het dat een buslading vol boze mensen naar jouw feest komt om te vertellen hoe je het moet vieren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211245684
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:24 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Iedereen is vrij om het Sinterklaasfeest te vieren zoals hij of zij wilt. Of je dat met of zonder Zwarte piet doet, daar gaat niemand over. Ook niet ene meneer Airfryer uit Amsterdam Zuid, of ene mevrouw Simons.

Hoe bizar is het dat een buslading vol boze mensen naar jouw feest komt om te vertellen hoe je het moet vieren.
Och, gelukkig hebben we verder geen problemen in Nederland, zodat witte en zwarte boosmensen zich heel druk kunnen maken over de hoeveelheid schmink die een fictieve helper van een fictieve persoon op zijn gezicht heeft
Give every man thine ear, but few thy voice
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
pi_211248529
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:49 schreef tufkac het volgende:

[..]
Och, gelukkig hebben we verder geen problemen in Nederland, zodat witte en zwarte boosmensen zich heel druk kunnen maken over de hoeveelheid schmink die een fictieve helper van een fictieve persoon op zijn gezicht heeft
Nu moet dat alleen nog duidelijk worden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  vrijdag 10 november 2023 @ 10:39:54 #274
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_211251468
Als ze dat ontvangst in Urk niet zo konden waarderen hoef je al helemaal niet naar De Lier te gaan :). Ik denk dat ik ga kijken als het beetje lekker weer is.
pi_211251708
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:01 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Ik wens ze veel succes hier in Brabant. Komen van een koude kermis thuis.
En jij denkt niet dat ze met een politieescorte beschermd worden :) is je dat een strafblad waard?
pi_211251839
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:13 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
En jij denkt niet dat ze met een politieescorte beschermd worden :) is je dat een strafblad waard?
Ik zeg toch niet dat ik erheen ga?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  vrijdag 10 november 2023 @ 11:27:08 #277
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211251852
Ah, het is weer de tijd van het jaar om een leuk kinderfeest te verpesten met politiek en raciaal getint activisme. Genieten weer.
  vrijdag 10 november 2023 @ 11:27:32 #278
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211251855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:13 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
En jij denkt niet dat ze met een politieescorte beschermd worden :) is je dat een strafblad waard?
Ja, dán durven ze wel. Helden op sokken zijn het.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211251897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 11:13 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
En jij denkt niet dat ze met een politieescorte beschermd worden :) is je dat een strafblad waard?
Heel Brabant heeft al een strafblad, dus dan kan dat er ook nog wel bij.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_211252376
Echt een heel naar clubje dat KOZP
  vrijdag 10 november 2023 @ 13:29:26 #281
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211252855
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:39 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Netjes.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211256798
quote:
Bij de sinterklaasintocht op 25 november in Enter zullen alleen roetveegpieten te zien zijn, maar desondanks ziet Kick Out Zwarte Piet (KOZP) aanleiding in de plaats te demonstreren. Op basis van eigen onderzoek en berichten van lokale mensen, weet de actiegroep dat in de Overijsselse plaats de komende weken zwarte pieten te zien zijn. Dat zegt voorman Jerry Afriyie vrijdag.

KOZP schreef begin deze maand tientallen gemeenten een brief met het voornemen te komen demonstreren als er zwarte pieten zijn in de gemeente. Donderdag kondigde de actiegroep aan in ieder geval naar de intochten in De Lier, Drunen, Etten-Leur en Enter te komen en te demonstreren. Een woordvoerster van de gemeente Wierden, waar Enter onder valt, bevestigt dat er tijdens de intocht alleen roetveegpieten aanwezig zijn waarvan hun uiterlijk "is gebaseerd op Het Sinterklaasjournaal" van de NTR. De gemeente heeft dit ook laten weten aan KOZP in een reactie op de brief. De gemeente wil daarnaast na het weekend in gesprek met KOZP.

Afriyie is echter niet overtuigd dat er in Enter "duidelijk afstand wordt genomen van de racistische karikatuur Zwarte Piet", zegt hij. Hij vraagt zich af of er alleen "een minimale aanpassing is gedaan met de gedachte 'dan zijn we van gezeur af'." Daarbij gaat het er ook om dat er geen oorbellen, egaal zwarte gezichten, rode lippen en pruiken te zien zijn. "Al die elementen moeten weg. Wil je een pruik dragen? Zet er dan een op je hoofd van je eigen haarstructuur."
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 10 november 2023 @ 20:32:23 #283
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211256837
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat een treurig clubje blijft het toch ook.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 10 november 2023 @ 20:34:26 #284
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_211256855
Als er iemand een racistische karikatuur is, is het die Afriyie wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_211257022
Schmink het hele gezicht maar zwart, anders komt KOZP helemaal voor niets naar Enter.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211258662
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zie je, wat ze ook doorvoeren het is toch niet goed voor die beroepsklagers. Lekker de sfeer verzieken onder het mom van racisme :r
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211258681
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En ook precies dorpen opzoeken waar ze van weten dat ze met pem en veren wordem weggestuurd. Daarna weer lekker janken dat het allemaal zo slecht is hoe ze behandeld worden.

Allemaal eigen schuld.

Ik hoop dat ze van een steenkoude kermis gaan thuis komen. Zo steenkoud dat ze er blauw van gaan zien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211258686
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En ook precies dorpen opzoeken waar ze van weten dat ze met pek en veren wordem weggestuurd. Daarna weer lekker janken dat het allemaal zo slecht is hoe ze behandeld worden.

Allemaal eigen schuld. Ze zoeken het zelf op.

Ik hoop dat ze van een steenkoude kermis gaan thuis komen. Zo steenkoud dat ze er blauw van gaan zien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211258943
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En ook precies dorpen opzoeken waar ze van weten dat ze met pem en veren wordem weggestuurd. Daarna weer lekker janken dat het allemaal zo slecht is hoe ze behandeld worden.
dat is exact het plan van Airfryer. En omdat 'ie de rest van het jaar niets te doen heeft was er zelfs een oproep aan zijn volgers of er nog andere onderwerpen zijn waar hij ook moeilijk over kan doen. Die man wilt graag het hele jaar door het slachtoffer uithangen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_211260933
quote:
Hoewel een grote meerderheid van de Nederlanders nog altijd enorm baalt van de hoogoplopende ‘Pietendiscussie’ blijft Sinterklaas erg in trek. Maar liefst 68 procent vierde het feest vorig jaar. Dat blijkt uit een peiling in samenwerking met bureau Panel Inzicht.

De goedheiligman heeft nogal wat te verduren gehad. De discussie over Zwarte Piet deed hem geen goed en intussen rukken om hem heen Halloween en Kerstmis op. Maar, zo blijkt, pakjesavond koesteren we nog altijd.

Een meerderheid hield vorig jaar ook pakjesavond in ere: 57 procent. Dat werd gevierd met cadeaus (91 procent), gedichten (43 procent), surprises (28 procent). Zo’n 61 procent wil het feest ook dit jaar zeker of vrijwel zeker vieren. Zo’n 14 procent neemt het besluit later. In sommige leeftijdsgroepen is het enthousiasme opvallend groot. In de groep 35-49-jarigen viert 73 procent het (bijna) zeker, in de groep 18-34-jarigen 71 procent.

Traditiedeskundige Ineke Strouken is niet verbaasd dat de pietendiscussie voor 'een enorme shock' zorgde. ,,Veel Nederlanders begrepen in het begin niks van het verwijt van discriminatie, ze hadden het gevoel dat een traditie werd 'afgepakt', en het ging er heftig en agressief aan toe. Ouders durfden soms niet eens meer met hun kind naar de intocht.''

De onverminderde populariteit van Sinterklaas verrast haar wél. ,,De traditie wordt blijkbaar nog altijd gekoesterd én doorgegeven: juist de 'jongere' doelgroepen vieren het voluit." Stroukens conclusie: Sinterklaas overleeft de pietendiscussie. ,,Deze peiling geeft me heel goede hoop, want de kernwaarden blijken onaangetast: de gezelligheid, het geven van cadeaus, elkaar met surprises en gedichten plagen. En dat Kerst nu als 'belangrijker' wordt gezien, is niet erg. Die feesten hebben altijd naast elkaar bestaan.''
https://www.ad.nl/binnenl(...)-revolutie~ae9ed0cc/


[ Bericht 25% gewijzigd door voetbalmanager2 op 11-11-2023 11:38:31 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211261384
Traditiedeskundige. Daar is er ook maar 1 van.

Wat doe jij voor werk? Ik ben traditiedeskundige! Veel werk vanaf half November.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Beste debater 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 12:49:51 #292
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211261754
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

En terecht.

Nederland heeft al genoeg van haar eigenheid opgegeven in dienst van 'diversiteit'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 12:50:27 #293
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211261758
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 12:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
Traditiedeskundige. Daar is er ook maar 1 van.

Wat doe jij voor werk? Ik ben traditiedeskundige! Veel werk vanaf half November.
Integendeel; tradities overstijgen tijd en ruimte. Daarbij vind je ze doorheen de wereld. Werk zat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 12:55:55 #294
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211261792
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 20:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Afriyie wil heel graag een Martin Luther King zijn; een Medgar Evers; een James Meredith...

Alleen, helaas voor Afriyie en zijn meute beroepszeikers, is Nederland geen Mississippi of Alabama, is dat ook nooit geweest en heeft ook een geheel andere geschiedenis.

Afriyie kan hier niet strijden tegen Jim Crow-wetten, tegen lynchpartijen, tegen de invloed van terroristische bendes als de Red Shirts, White League en Ku Klux Klan, tegen een geïnstitutionaliseerde vorm van racisme die stemmen, onderwijs genieten en faire rechtsspraak onmogelijk maakt. Waar honden tegen je worden ingezet vanwege je huidskleur.

Dus 'strijdt' Afriyie door naar dorpjes in Overijssel en Brabant te trekken, om daar tegen burgerlijke, fatsoenlijke Nederlanders die ééns per jaar een kinderfeest vieren waarbij liedjes worden gezongen en cadeautjes worden uitgedeeld te ageren.

Waant hij zich alsnog een beetje in Selma, Alabama ca. 1965. De held.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211262025
Yup, hij noemt zichzelf Jerry King Luther Afriyie op social media 8)7
In realiteit is hij slechts een grossier in stichtingen. Geen idee of hij na zijn ontslag als portier nog ergens in loondienst is geweest.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Beste debater 2022 zaterdag 11 november 2023 @ 13:23:48 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211262042
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 13:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Yup, hij noemt zichzelf Jerry King Luther Afriyie op social media 8)7
In realiteit is hij slechts een grossier in stichtingen. Geen idee of hij na zijn ontslag als portier nog ergens in loondienst is geweest.
Hij is een racistische ophitser met een racistisch verdienmodel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 11 november 2023 @ 13:36:32 #297
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_211262182
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211262261
Ik heb er problemen mee dat er wokisten als KOZP zijn die meer problemen hebben met de teksten van Sinterklaasliedjes dan de leus 'From the river, to the sea Palestine will be free'.
  zaterdag 11 november 2023 @ 14:12:14 #299
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211262516
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hopelijk doen ze het zonder ZP.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211262711
Alleen al dat er mensen de teksten van kinderliedjes gaan ontleden.
Hoe leeg moet een mensenleven zijn om een betekenis te zoeken bij een tekst die geschreven is voor een kinderliedje. :|W
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')