Je zou toch zeggen dat de prijzen van gasgestookte stroom en duurzame stroom naar elkaar trekken als iedereen wil overstappen naar de goedkopere stroom? Of is dat te simpel?quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat zal voor gas niet het geval zijn. Maar voor elektra wel. Want immers, de ENIGE reden dat elektra duurder is vanwege dat laatste stukje gas, maar er zijn tig producenten die die hoge prijs ook krijgen terwijl zij 0,0 kuub gas gebruiken om hun stroom te produceren.
Dus ik gok dat er straks (dat zal nog wel even duren) producenten komen die gewoon lage prijzen gaan vragen omdat ze geen gas gebruiken om te produceren. Maar dat duurt nog wel even.
Helaas is dat Europese regelgeving als ik het goed hadquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet als er dan door is dat er wel weer vaste contracten zijn, maar de boetes op voortijdig overstappen heel hoog zijn (wat ook zou moeten).
Ik vind het nu al raar dat we over tegoed praten. Het is een tegemoetkoming.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog een vast contract dus hier geen last van, maar het is ergens best cru dat iemand die in maart de afrekening krijgt en erg zuinig is geweest het extra tegoed niet mee mag nemen voor de overige maanden.
Eigenlijk zou je dan gewoon een jaarrekening ook van januari tot januari moeten kunnen krijgen.
Dus als ik het goed heb, zit ik wel goed met peildatum van 1 oktober.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:16 schreef Elpis het volgende:
[..]
Uitleg van Vattenfall. Zij hebben het er ook over dat het plafond opnieuw wordt berekend met een overstap of verhuizing. Dan zal bij een start in mei echt niet zijn dat je het 'tegoed' over de eerdere maanden wel mee kan nemen.
Ben ik ook benieuwd naar want ik heb plannen om te switchen naar Frank Energie of ANWB.quote:Op dinsdag 13 december 2022 22:33 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat voor tarieven zitten de mensen van Frank energie nu een beetje op nu het weer wel koud aan het worden is?
Mijn peildatum is 12 december. Ik heb geen slimme meter en kreeg afgelopen zondag de mail om mijn meterstanden door te geven voor de jaarafrekening en heb die maandag doorgegeven, die jaarafrekening zou ik dan rond 16 januari ontvangen (afgelopen keer had ik die al in de eerst week van januari, toen op 13 december doorgegeven).quote:Op dinsdag 13 december 2022 22:44 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dus als ik het goed heb, zit ik wel goed met peildatum van 1 oktober.
Weet iemand het volgende: oooooit heb ik een staatje gezien waarin de percentages van verbruik per maand werden begroot.
Bijv. 100% over een heel jaar. Van jan t/m laten we zeggen april een 15% .
In de zomerperiode 5% en dan weer oplopend. Samen 100%
Het zegt iets over de verdeling van de totale kosten per jaar teruggerekend in % per maand van het totaal bedrag.
Hopelijk ben ik duidelijk…
Nope, er wordt "gewoon" op basis van een rekengemiddelde van de te betalen periode(n) opgeknipt.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het gaat erom dat rtl het dus ook verkeerd uitlegt, want het wordt niet opgeknipt bij de jaarrekening.
Jouw werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook, is niet van belang.quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:08 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Mijn peildatum is 12 december. Ik heb geen slimme meter en kreeg afgelopen zondag de mail om mijn meterstanden door te geven voor de jaarafrekening en heb die maandag doorgegeven, die jaarafrekening zou ik dan rond 16 januari ontvangen (afgelopen keer had ik die al in de eerst week van januari, toen op 13 december doorgegeven).
In dat filmpje van Vattenfall over het prijsplafond en je verbruik staat per maand een aantal m3 gas, bij elkaar opgeteld is dat precies 1200 m3. Dat is dan geen staatje met de percentages van het verbruik per maand, maar met die getallen kun je als je wilt wel die percentages uitrekenen. Zelf heb ik aan dat aantal m3 aan gasverbruik niets aangezien ik stadsverwarming heb. Of ik moet de aantallen delen door 32,68, 1 GJ warmte komt volgens Vattenfall overeen met 32,68 m3 gas.
Maakt niet uit of -en wanneer je overstapt. Het plafond wordt steeds berekend via een theoretisch model over de (betaal)periode die je (dan) gaat afrekenen. De één betaalt per uur en een ander heeft een factuur per jaar of per maand.quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:34 schreef Hupje het volgende:
Naïef van mij, dat ik dacht dat we met onze zonnepanelen wel onder het elektra prijsplafond zouden blijvenDat de zon maar veel mag schijnen in de komende 3 maanden.
Klopt mijn redenatie dat je het meest gunstig uit bent qua prijsplafond regeling als je per 1-1-23 overstapt? Zodat je jaarafrekening over het hele jaar gaat?
Stadsverwarming werkte toch volgens dezelfde methodiek?quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:08 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Mijn peildatum is 12 december. Ik heb geen slimme meter en kreeg afgelopen zondag de mail om mijn meterstanden door te geven voor de jaarafrekening en heb die maandag doorgegeven, die jaarafrekening zou ik dan rond 16 januari ontvangen (afgelopen keer had ik die al in de eerst week van januari, toen op 13 december doorgegeven).
In dat filmpje van Vattenfall over het prijsplafond en je verbruik staat per maand een aantal m3 gas, bij elkaar opgeteld is dat precies 1200 m3. Dat is dan geen staatje met de percentages van het verbruik per maand, maar met die getallen kun je als je wilt wel die percentages uitrekenen. Zelf heb ik aan dat aantal m3 aan gasverbruik niets aangezien ik stadsverwarming heb. Of ik moet de aantallen delen door 32,68, 1 GJ warmte komt volgens Vattenfall overeen met 32,68 m3 gas.
Ik ben dus benieuwd hoe ze dat gaan doen met salderen dan. Want dat gebeurt op jaarbasis. Dat worden best gecompliceerde sommetjes. Of ja, vooral een hoop sommetjes want het is voor iedereen anders. Maar ja, dat is nu ook al zo natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Maakt niet uit of -en wanneer je overstapt. Het plafond wordt steeds berekend via een theoretisch model over de (betaal)periode die je (dan) gaat afrekenen. De één betaalt per uur en een ander heeft een factuur per jaar of per maand.
Wanneer iemand op uurcontract dan op 3 februari tussen 15-16uur thuis z'n auto met 10kWh bijtankt, is de rekening voor het overgrote deel, tegen het geldende markttarief. Op dat tijdstip is dan zeg het gemiddelde plafondverbruik berekend als 0,25kWh tegen plafondtarief. De gebruiker betaalt voor het bijtanken van 10kWh dan 0,25*40ct en de rest 9,75kWh tegen markt van zeg 72ct/kWh. Dat die rest van de dag geen elektra afneemt is dan mispoes.
Het opsparen of beschouwen van je plafond is volstrekt neutraal om mee te wegen als factor of moment om over te stappen.
Iets dat ik nu pas begrijp omdat op deze wijze overheden en bedrijven zo ook hun "marktmechanisme" in tact kunnen (en weten te) laten. Bedrijven krijgen simpelweg subsidie tussen inkoop en factuur waarmee als gunfactor, de consument per saldo wat tegemoet komt.
Dit is precies waarom (imho) die jaarafrekening onderbreking geïntroduceerd isquote:Op woensdag 14 december 2022 00:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben dus benieuwd hoe ze dat gaan doen met salderen dan. Want dat gebeurt op jaarbasis. Dat worden best gecompliceerde sommetjes. Of ja, vooral een hoop sommetjes want het is voor iedereen anders. Maar ja, dat is nu ook al zo natuurlijk.
Ik las dat je 'tegoed' wat je over hebt kunt gebruiken in de maanden daarna - mits bij dezelfde leverancier en er geen jaarafrekening tussen zit. In de zomer ga ik uit van negatieve standen voor stroom, die ruimte zou ik dan kunnen gebruiken in nov en dec wanneer ik boven de vastgestelde hoeveelheid kWh kom. Dacht ik.quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Maakt niet uit of -en wanneer je overstapt. Het plafond wordt steeds berekend via een theoretisch model over de (betaal)periode die je (dan) gaat afrekenen. De één betaalt per uur en een ander heeft een factuur per jaar of per maand.
Ja dat wordt lastig controleren dan tenzij je precies op 1 Jan begint met je contract of precies op de helft.quote:Op woensdag 14 december 2022 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit is precies waarom (imho) die jaarafrekening onderbreking geïntroduceerd is
Werkte weet ik niet maar dat het zo lijkt te gaan zijn, is ondertussen wel te verwachten.quote:Op woensdag 14 december 2022 00:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Stadsverwarming werkte toch volgens dezelfde methodiek?
Je kunt wel zeggen dat mijn werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook niet van belang is, maar zolang Vattenfall mij niet iedere maand vraagt mijn meterstand door te geven weten ze niet hoeveel ik per maand maand gebruik, dat weten ze pas weer als ik volgend jaar half december weer de meterstanden moet doorgeven voor de jaarafrekening. Nou ben ik in de 32 jaar dat ik al Stadsverwarming heb nog nooit boven de nu voor het prijsplafond vastgestelde 37 GJ gekomen en dat verwacht ik komend jaar dus ook niet te komen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 23:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jouw werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook, is niet van belang.
Het verbruik en plafond wordt uitsmeerd via een (theoretisch) gemiddeld model en dan conform die waarden doorbelast.
Op andere sites zie ik inderdaad andere waardes, ik zie hetgeen Vattenfall aangeeft dan ook meer als een globale waarde, iets wat misschien niet exact overeenkomt met het aantal m3 gas, maar waardoor ik wel een idee heb waarmee ik mijn warmteverbruik kan vergelijken met het verbruik aan gas in een soortgelijke woning.quote:Inzake m³ per GJ en overeenkomende kWh waarde, zijn al vele websites gevuld met (waar het op neerkomt) dat niets in te brengen met welke conversiewaarde een maatschappij hanteert voor haar berekening.
We 'moeten' er maar op vertrouwen dat de ACM deze (geheime informatie) op aan haar vertelde waarheid heeft getoetst. Essent en Eneco, gebruiken bv weer andere quivalente energiegetallen.
Nee, je kan niet koken op Stadsverwarming, dat doe ik elektrisch (inductie) en dan blijf ik qua stroomverbruik nog ruim onder de 2900 kwh per jaar. Ik had ook kunnen koken op gas, want er zat gewoon een gasaansluiting in. In mijn vorige woning kookte ik wel op gas, in mijn huidige woning zat er al een elektrische kookplaat die ik heb vervangen voor inductie en de gasaansluiting heb ik vorig jaar laten verwijderen. In eerste instantie had ik de gasaansluiting laten zitten omdat het een paar honderd euro kostte om die te laten verwijderen en ik in de toekomst misschien toch weer terug zou willen naar koken op gas, bv bij het vernieuwen van de keuken. Maar nu na bijna 16 jaar inductie wil ik niet meer terug naar koken op gas, ongeacht of dat misschien goedkoper is.quote:Ik zou zelf liever 1200m³ hebben dan het NMDA 37GJ warmte equivalent want ik kan niet koken op stadverwarming.
Zo ik het nu begrijp heeft salderen - buiten in het eigen denkhoofd - geen directe relatie met het plafond(moment).quote:Op woensdag 14 december 2022 00:13 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik las dat je 'tegoed' wat je over hebt kunt gebruiken in de maanden daarna - mits bij dezelfde leverancier en er geen jaarafrekening tussen zit. In de zomer ga ik uit van negatieve standen voor stroom, die ruimte zou ik dan kunnen gebruiken in nov en dec wanneer ik boven de vastgestelde hoeveelheid kWh kom. Dacht ik.
Vattenfall of beter, de samenwerkende stadsverwarmingsbedrijven, rekent het afgelezen verbruik (via een wetenschappelijk onderbouwd "rekenmodel") om naar voor jou veronderstelde gemiddelden per maand.quote:Op woensdag 14 december 2022 00:37 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Je kunt wel zeggen dat mijn werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook niet van belang is, maar zolang Vattenfall mij niet iedere maand vraagt mijn meterstand door te geven weten ze niet hoeveel ik per maand maand gebruik, dat weten ze pas weer als ik volgend jaar half december weer de meterstanden moet doorgeven voor de jaarafrekening. Nou ben ik in de 32 jaar dat ik al Stadsverwarming heb nog nooit boven de nu voor het prijsplafond vastgestelde 37 GJ gekomen en dat verwacht ik komend jaar dus ook niet te komen.
In het eerder genoemde filmpje geeft Vattenfall dat je wel een hoger verbruik in de ene maand kan compenseren met een lager verbruik in een volgende maand, of bij een lager verbruik in de ene maand de maand erop wat meer kan verbruiken, maar dit kan dan alleen tot aan de jaarafrekening.
Verder geven ze aan bij de vragen over het prijsplafond aan:
Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.
In mijn geval komt dat dus neer op een periode van 1 januari tot omstreeks 12 december 2023 wanneer ik weer mijn meterstanden moet doorgeven, plus een periode vanaf de meterstanddoorgeefdatum t/m 31 december 2023. Mogelijk zal er dan gevraagd worden om ook per 31 december 2023 de meterstanden door te geven.
[..]
Op andere sites zie ik inderdaad andere waardes, ik zie hetgeen Vattenfall aangeeft dan ook meer als een globale waarde, iets wat misschien niet exact overeenkomt met het aantal m3 gas, maar waardoor ik wel een idee heb waarmee ik mijn warmteverbruik kan vergelijken met het verbruik aan gas in een soortgelijke woning.
[..]
Nee, je kan niet koken op Stadsverwarming, dat doe ik elektrisch (inductie) en dan blijf ik qua stroomverbruik nog ruim onder de 2900 kwh per jaar. Ik had ook kunnen koken op gas, want er zat gewoon een gasaansluiting in. In mijn vorige woning kookte ik wel op gas, in mijn huidige woning zat er al een elektrische kookplaat die ik heb vervangen voor inductie en de gasaansluiting heb ik vorig jaar laten verwijderen. In eerste instantie had ik de gasaansluiting laten zitten omdat het een paar honderd euro kostte om die te laten verwijderen en ik in de toekomst misschien toch weer terug zou willen naar koken op gas, bv bij het vernieuwen van de keuken. Maar nu na bijna 16 jaar inductie wil ik niet meer terug naar koken op gas, ongeacht of dat misschien goedkoper is.
Fijn dat ze dat afgelezen verbruik willen omrekenen naar voor mij veronderstelde gemiddelden per maand, maar als ze geen meterstand per maand hebben (geen slimme meter hier) hebben ze toch niets om dat mee te gaan vergelijken. Wat ze dan hooguit kunnen doen is al de omgerekende gemiddelden per maand bij elkaar optellen en dat gaan vergelijken met het verbruik van 1 januari tot half december wat gaat blijken uit mijn opgegeven meterstand volgend jaar half december.quote:Op woensdag 14 december 2022 01:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vattenfall of beter, de samenwerkende stadsverwarmingsbedrijven, rekent het afgelezen verbruik (via een wetenschappelijk onderbouwd "rekenmodel") om naar voor jou veronderstelde gemiddelden per maand.
Of en wat jij of ik daar zelf van vindt, staat los van die berekening die gebruikt wordt om de eindfactuur uit te rekenen.
Ik heb vanaf mijn eerste eigen woning stadsverwarming en heb zelf nooit een woning met verwarming met gas gehad. Zo ongeveer op alle soort sites waarin je jouw verbruik kan vergelijken gaat het over stoken op gas, om dan toch zo veel mogelijk te kunnen vergelijken of ik meer of minder gebruik dan gemiddeld voldoet voor mij de omrekeningsfactor die Vattenfall geeft, ik hoef het niet op 2 cijfers nauwkeurig achter de komma te hebben.quote:Prima dat jij zelf als beeld wil vergelijken en dan een conversie poogt te doen naar andere energievormen of factoren (been there too) waarmee de discussie (nofi) snel gaat (af)dwalen Er ostaan snel andere oriëntaties en overwegingen.
Zoals gezegd kook ik intussen al bijna 16 jaar op inductie, dat gaat prima, het was alleen in sommige opzichten even wennen in het begin, verder merk ik weinig verschil met koken op gas. Een groot bijkomend voordeel vind ik wel dat de inductieplaat een stuk makkelijker schoon te maken is dan mijn oude gasfornuis. Zou ik nu wel gaan voor koken op gas dan wordt het denk ik gas op glas.quote:Elektriciteit is verdere een hoogwaardige vorm energie omdat het is om te zetten naar andere (laagwaardige) vormen zoals arbeid of warmte. Omgekeerd is dat een stuk moeilijker=duurder te en minder flexibel te doen.
Koken op stadswarmte gaat wiedes niet lukken al zou je dat willen. Verwarmen en bakken met elektra zoals inductie, gaat redelijk tot prima (mits iemand de juiste vaardigheden, snufjes en pannetjes heeft).
"Dat kunnen we prima aan, mits de winter niet extreem is. Wat we nu aan gasvoorraad gebruiken, moet komend jaar worden aangevuld."quote:Op woensdag 14 december 2022 07:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Kijk daar gaan de voorraden:
https://www.nu.nl/economi(...)worden-gebruikt.html
Ik vind een daling van 10 % in je opslag door een paar dagen flinke vrieskou wel extreem hoor, maar dat kan aan mij liggenquote:Op woensdag 14 december 2022 07:45 schreef Malavita het volgende:
[..]
"Dat kunnen we prima aan, mits de winter niet extreem is. Wat we nu aan gasvoorraad gebruiken, moet komend jaar worden aangevuld."
Zal wel loslopen.
Je ziet nu ook hoe we zijn ontsnapt vorig jaar met een extreem zachte winter. De voorraden zijn nu gedaald naar 83% en het staat al op Nu.nl dat het hard naar beneden gaat. Vorig jaar zaten we half december al rond de 45%!quote:Op woensdag 14 december 2022 08:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vind een daling van 10 % in je opslag door een paar dagen flinke vrieskou wel extreem hoor, maar dat kan aan mij liggen
Maar toen had je onbeperkte levering vanuit allerlei grote leidingen en was het gewoon op de juiste momenten inkopen.quote:Op woensdag 14 december 2022 08:56 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je ziet nu ook hoe we zijn ontsnapt vorig jaar met een extreem zachte winter. De voorraden zijn nu gedaald naar 83% en het staat al op Nu.nl dat het hard naar beneden gaat. Vorig jaar zaten we half december al rond de 45%!
Nee hoor, toen was Rusland ons al aan het afknijpen ter voorbereiding van de oorlog. We zijn toen aan een serieus probleem ontsnapt.quote:Op woensdag 14 december 2022 09:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar toen had je onbeperkte levering vanuit allerlei grote leidingen en was het gewoon op de juiste momenten inkopen.
Das nu anders
Ik ben hier ook benieuwd naar. Maar dan wat gas betreft. Afrekening in mei... dan zouden wij in de wintermaanden slechts 600m³ mogen gebruiken? Waardoor wij alsnog over zo'n 500m³ de volle mep moeten betalen?quote:Op woensdag 14 december 2022 09:25 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben benieuwd hoe die 'gewogen' splitsing naar het 'persoonlijk prijsplafond' gaat werken. In de eerste periode van het jaar (tot mijn afrekening) gebruik ik namelijk meer energie omdat ik dan met mijn zonnepanelen niks opwek. Wat ik dan vervolgens in voorjaar+zomer opwek, 'verbruik' ik weer in het najaar/begin winter. Als de spreiding dan gebeurt op basis van een continue spreiding van electra-gebruik, kan dat mogelijk er voor zorgen dat ik in de eerste periode mijn plafond overschrijd, terwijl ik er in de tweede periode ruim onder blijf.
https://nos.nl/artikel/24(...)anders-uit-te-pakken
De gasvoorraden zijn er ook voor een half gemiddeld stookseizoen. Dan zijn ze leegquote:Op woensdag 14 december 2022 08:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vind een daling van 10 % in je opslag door een paar dagen flinke vrieskou wel extreem hoor, maar dat kan aan mij liggen
Je hebt in beide delen dan toch wintermaanden zitten? Of ben ik nu gek?quote:Op woensdag 14 december 2022 10:10 schreef coccinelle het volgende:
[..]
Ik ben hier ook benieuwd naar. Maar dan wat gas betreft. Afrekening in mei... dan zouden wij in de wintermaanden slechts 600m³ mogen gebruiken? Waardoor wij alsnog over zo'n 500m³ de volle mep moeten betalen?. En dat terwijl wij in de 6 maanden na de jaarafrekening zo'n 60m³ verbruiken
Loont het dan om in ons geval in januari of februari te switchen van leverancier zodat die 600m³ beter verdeeld wordt?
Hoe ik het heb begrepen:quote:Op woensdag 14 december 2022 10:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt in beide delen dan toch wintermaanden zitten? Of ben ik nu gek?
Waarom reken jij vanaf november? Het prijsplafond gaat op 1 januari in. Dat is nergens anders gecommuniceerd.quote:Op woensdag 14 december 2022 11:27 schreef coccinelle het volgende:
[..]
Hoe ik het heb begrepen:
Periode november-april
Periode mei-oktober.
Ivm jaarafrekening begin mei
- Januari tot meiquote:Op woensdag 14 december 2022 11:27 schreef coccinelle het volgende:
[..]
Hoe ik het heb begrepen:
Periode november-april
Periode mei-oktober.
Januari-aprilquote:Op woensdag 14 december 2022 11:27 schreef coccinelle het volgende:
[..]
Hoe ik het heb begrepen:
Periode november-april
Periode mei-oktober.
9 dagen in december aangezien de winter 21 dec begint.quote:Op woensdag 14 december 2022 10:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt in beide delen dan toch wintermaanden zitten? Of ben ik nu gek?
Jij hebt goed onthouden wanneer de winter officieel begint, wat knap van jou!quote:Op woensdag 14 december 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
9 dagen in december aangezien de winter 21 dec begint.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 14 december 2022 11:48 schreef Viezig het volgende:
[..]
Jij hebt goed onthouden wanneer de winter officieel begint, wat knap van jou!Begin van het kalenderjaar stookt men historisch meer dan aan het eindSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Oh dan is het volgens mij handig dat mijn afrekenjaar op exact de helft van het jaar begint. Dat voorkomt lastig gereken.quote:Op woensdag 14 december 2022 12:35 schreef ES_FOK het volgende:
Maandverdeling die aangehouden gaat worden :
https://infogram.com/infographic-prijsplafond-1hxj48pdoyr3q2v
Rekenvoorbeeld
https://www.rijksoverheid(...)ng-maximaal-verbruik
Paar dagen dat lees ik nietquote:Op woensdag 14 december 2022 08:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, zo lees ik het ook, oftewel, die 10% is niet in een paar dagen maar in 2,5 maand?quote:Op woensdag 14 december 2022 12:51 schreef Malavita het volgende:
[..]
Paar dagen dat lees ik niet
De gasopslagen waren in oktober voor ruim 93 procent gevuld. Daar is nu nog 83 procent van over, blijkt uit cijfers van Gasunie.
Of ik lees dat verkeerd
quote:Op woensdag 14 december 2022 11:48 schreef Viezig het volgende:
[..]
Jij hebt goed onthouden wanneer de winter officieel begint, wat knap van jou!ja kan ook minder bijdehand reageren natuurlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
als het wel in een paar dagen is dan is dat idd wel veel. Zo niet dan maak ik me geen zorgenquote:Op woensdag 14 december 2022 12:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, zo lees ik het ook, oftewel, die 10% is niet in een paar dagen maar in 2,5 maand?
Mijn hoofd kan weer logischer nadenken. Maar vanaf januari tot 2 mei geeft weer iets ademruimte. Toen ik het vanochtend las was er eerst even paniek in mijn hoofd.quote:Op woensdag 14 december 2022 11:44 schreef Viezig het volgende:
[..]
- Januari tot mei
- Mei tot en met december
Hoe kom jij aan jouw periodes?
Dit dus. Dat vraag ik me ook af, ik heb de afrekening in april. Maar qua gas zou het met wat zuinig doen ongeveer moeten lukken, zie ik aan de getallen van vorig jaar. Alleen stroom... De eerste drie maanden leveren de zonnepanelen zo weinig op dat dat een behoorlijke afrekening wordt in april. Daarna ga ik uit van een half jaar negatief (meer opwekken dan verbruik), die compenseren dan weer voor de laatste maanden.quote:Op woensdag 14 december 2022 10:10 schreef coccinelle het volgende:
[..]
Ik ben hier ook benieuwd naar. Maar dan wat gas betreft. Afrekening in mei... dan zouden wij in de wintermaanden slechts 600m³ mogen gebruiken? Waardoor wij alsnog over zo'n 500m³ de volle mep moeten betalen?. En dat terwijl wij in de 6 maanden na de jaarafrekening zo'n 60m³ verbruiken
Loont het dan om in ons geval in januari of februari te switchen van leverancier zodat die 600m³ beter verdeeld wordt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |