abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 december 2022 @ 20:22:10 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207070700
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:18 schreef Nizno het volgende:

[..]
de mensen die ik spreek (en ja dat zijn er op dit moment best veel) hebben er weinig vertrouwen in dat de prijzen gaan dalen en er zijn er inderdaad ook die zeggend dat ze met deze prijzen eigenlijk wel vast willen zetten om te voorkomen dat ze nog hoger worden (ook gesteund door het energieplafond)

Er is nog steeds een idee ergens dat de prijzen gaan dalen, maar ik begin me met sommige nieuwsberichten ook wel af te vragen of we nog wel omlaag gaan.
Nee, dat zal voor gas niet het geval zijn. Maar voor elektra wel. Want immers, de ENIGE reden dat elektra duurder is vanwege dat laatste stukje gas, maar er zijn tig producenten die die hoge prijs ook krijgen terwijl zij 0,0 kuub gas gebruiken om hun stroom te produceren.

Dus ik gok dat er straks (dat zal nog wel even duren) producenten komen die gewoon lage prijzen gaan vragen omdat ze geen gas gebruiken om te produceren. Maar dat duurt nog wel even.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 13 december 2022 @ 20:24:57 #202
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_207070766
die miep van Vattenval is wel een sneller praatster.
die gast van Eneco klinkt veel rustiger aan mn oren.

Plus die van Vattenval spreekt alleen over de verdeling van gas en laat niet zien hoe die van stroom er uit ziet.
Je zou zeggen dat ze daar best tijd voor had door nog wat sneller te praten ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 13 december 2022 @ 20:37:18 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207071139
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:24 schreef Nizno het volgende:
die miep van Vattenval is wel een sneller praatster.
die gast van Eneco klinkt veel rustiger aan mn oren.

Plus die van Vattenval spreekt alleen over de verdeling van gas en laat niet zien hoe die van stroom er uit ziet.
Je zou zeggen dat ze daar best tijd voor had door nog wat sneller te praten ;)
Die van Vattenfall is idd drama :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207071424
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:20 schreef daNpy het volgende:
De olieprijs is ook gezakt als een baksteen en we betalen nog steeds niet de ¤ 1,25 die we ooit betaalden met hogere ruwe olieprijs. En dat gaat ook niet meer komen, want men tankt toch wel.
gezien de euro-dollar koers snap ik dat ook wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 13 december 2022 @ 21:22:58 #205
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_207072120
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat zal voor gas niet het geval zijn. Maar voor elektra wel. Want immers, de ENIGE reden dat elektra duurder is vanwege dat laatste stukje gas, maar er zijn tig producenten die die hoge prijs ook krijgen terwijl zij 0,0 kuub gas gebruiken om hun stroom te produceren.

Dus ik gok dat er straks (dat zal nog wel even duren) producenten komen die gewoon lage prijzen gaan vragen omdat ze geen gas gebruiken om te produceren. Maar dat duurt nog wel even.
Je zou toch zeggen dat de prijzen van gasgestookte stroom en duurzame stroom naar elkaar trekken als iedereen wil overstappen naar de goedkopere stroom? Of is dat te simpel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_207072981
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 19:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet als er dan door is dat er wel weer vaste contracten zijn, maar de boetes op voortijdig overstappen heel hoog zijn (wat ook zou moeten).
Helaas is dat Europese regelgeving als ik het goed had
pi_207073044
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:19 schreef Nizno het volgende:

[..]
Ik heb zelf nog een vast contract dus hier geen last van, maar het is ergens best cru dat iemand die in maart de afrekening krijgt en erg zuinig is geweest het extra tegoed niet mee mag nemen voor de overige maanden.
Eigenlijk zou je dan gewoon een jaarrekening ook van januari tot januari moeten kunnen krijgen.
Ik vind het nu al raar dat we over tegoed praten. Het is een tegemoetkoming.
  dinsdag 13 december 2022 @ 22:33:13 #208
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_207073234
Wat voor tarieven zitten de mensen van Frank energie nu een beetje op nu het weer wel koud aan het worden is?
pi_207073324
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:16 schreef Elpis het volgende:

[..]
Uitleg van Vattenfall. Zij hebben het er ook over dat het plafond opnieuw wordt berekend met een overstap of verhuizing. Dan zal bij een start in mei echt niet zijn dat je het 'tegoed' over de eerdere maanden wel mee kan nemen.
Dus als ik het goed heb, zit ik wel goed met peildatum van 1 oktober.

Weet iemand het volgende: oooooit heb ik een staatje gezien waarin de percentages van verbruik per maand werden begroot.
Bijv. 100% over een heel jaar. Van jan t/m laten we zeggen april een 15% .
In de zomerperiode 5% en dan weer oplopend. Samen 100%
Het zegt iets over de verdeling van de totale kosten per jaar teruggerekend in % per maand van het totaal bedrag.
Hopelijk ben ik duidelijk…
pi_207073332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 22:33 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat voor tarieven zitten de mensen van Frank energie nu een beetje op nu het weer wel koud aan het worden is?
Ben ik ook benieuwd naar want ik heb plannen om te switchen naar Frank Energie of ANWB.
De tarieven van de laatste stijgen op dit moment flink per dag (piek van vandaag 0.73 per kWh) maar dat is nog altijd minder dan het tarief wat ik bij Eneco mag aftikken (0.86 per kWh).
pi_207073512
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2022 22:44 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dus als ik het goed heb, zit ik wel goed met peildatum van 1 oktober.

Weet iemand het volgende: oooooit heb ik een staatje gezien waarin de percentages van verbruik per maand werden begroot.
Bijv. 100% over een heel jaar. Van jan t/m laten we zeggen april een 15% .
In de zomerperiode 5% en dan weer oplopend. Samen 100%
Het zegt iets over de verdeling van de totale kosten per jaar teruggerekend in % per maand van het totaal bedrag.
Hopelijk ben ik duidelijk…
Mijn peildatum is 12 december. Ik heb geen slimme meter en kreeg afgelopen zondag de mail om mijn meterstanden door te geven voor de jaarafrekening en heb die maandag doorgegeven, die jaarafrekening zou ik dan rond 16 januari ontvangen (afgelopen keer had ik die al in de eerst week van januari, toen op 13 december doorgegeven).

In dat filmpje van Vattenfall over het prijsplafond en je verbruik staat per maand een aantal m3 gas, bij elkaar opgeteld is dat precies 1200 m3. Dat is dan geen staatje met de percentages van het verbruik per maand, maar met die getallen kun je als je wilt wel die percentages uitrekenen. Zelf heb ik aan dat aantal m3 aan gasverbruik niets aangezien ik stadsverwarming heb. Of ik moet de aantallen delen door 32,68, 1 GJ warmte komt volgens Vattenfall overeen met 32,68 m3 gas.
  dinsdag 13 december 2022 @ 23:13:04 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207073535
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het gaat erom dat rtl het dus ook verkeerd uitlegt, want het wordt niet opgeknipt bij de jaarrekening.
Nope, er wordt "gewoon" op basis van een rekengemiddelde van de te betalen periode(n) opgeknipt.

Alleen iemand die precies het verbruik heeft van het berekende gemiddelde plafondtarief per periode, krijgt het volle voordeel van het totale prijsplafond.
het overgrote deel van de rest, zal dat beperkt zien tot het theoretische gemiddelde per (afreken)periode.

//--//
De jaarrekening van zeg mei2022-tot-mei2023 bestaat dan uit de prijs van mei-2021 t/m apr2023 waarbij voor de maanden jan/feb/mar/apr eerst het plafongemiddelde (per maand/week/uur) wordt afgerekend en rest daarboven dan tegen de marktprijs gaat.

Voor elke maand wordt er een zg "plafondgemiddelde" berekend dat per maand (ingaande 2024) dat wordt afgetrokken van het surplus dat je volgens die opgetelde (of geschatte) maandberekening meer zou hebben verbruikt.

Stel gemiddelde obv 2900 is in 2024 per maand Jan24 t/m Dec24:
1: 270 260 250 240 230 220 210 220 230 240 250 260
Veronderstel een eigen totaalgebruik van bv 4100 kWh dat in gelijk verhooding uitkomt op:
2: 370 360 350 340 330 320 310 320 330 340 350 360
Dat iemand zelf een totaal ander verbruiksbeeld vertoont doet niet terzake van bv:
3: 150 260 600 240 330 320 561 120 130 340 575 460
De plafond verschiltarieven meer of minder worden (3 minus 2) is dan:
4: -120 000 350 000 100 100 351 -100 -100 100 325 200
Het minder verbruik dan het gemiddelde, hier Jan/Aug/Sep van totaal -/-320kWh dat het rekenplafond inschatte, wordt niet meegenomen noch verrekend of opgeteld.

Het worden ingewikkelde verschilplaatjes waar niemand goed van kan achterhalen of die recht doen aan het doel: de burger tegemoet komen.

Op basis van platte en rekenkundige optelling over het jaar tot het plafond zou je dan 2900 kWh tegen 40ct en de rest tegen dan geldend markttarief voor die periode betalen.
Op grond van maandgemiddelden (of mijn part per uurcontract) wordt de som anders. In het bovenstaand geval van een maandcontract gemiddelde is dan ca 1500kWh dan tegen het plafondtarief gaat en de rest tegen markttarief.

Idd heel slim opgezet en wat ik noem slinks opgezet zodat het gebruiker er met open ogen - tot totaal voor 2900kWh tegen plafondprijs - in het veronderstelde totaalvoordeel is getuind.
Blijft over een mindere tegemoetkoming die een stuk minder rooskleurig (b)lijkt. (en het ongepast is om je daarover te gaan beklagen, alle beetjes helpen).

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 14-12-2022 00:04:45 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 13 december 2022 @ 23:21:42 #213
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207073605
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 08:53 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
3,06¤ :')
Ik zit op 3,44. _O-
pi_207073623
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik zit op 3,44. _O-
3.46 *O*
  dinsdag 13 december 2022 @ 23:33:14 #215
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207073702
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Mijn peildatum is 12 december. Ik heb geen slimme meter en kreeg afgelopen zondag de mail om mijn meterstanden door te geven voor de jaarafrekening en heb die maandag doorgegeven, die jaarafrekening zou ik dan rond 16 januari ontvangen (afgelopen keer had ik die al in de eerst week van januari, toen op 13 december doorgegeven).

In dat filmpje van Vattenfall over het prijsplafond en je verbruik staat per maand een aantal m3 gas, bij elkaar opgeteld is dat precies 1200 m3. Dat is dan geen staatje met de percentages van het verbruik per maand, maar met die getallen kun je als je wilt wel die percentages uitrekenen. Zelf heb ik aan dat aantal m3 aan gasverbruik niets aangezien ik stadsverwarming heb. Of ik moet de aantallen delen door 32,68, 1 GJ warmte komt volgens Vattenfall overeen met 32,68 m3 gas.
Jouw werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook, is niet van belang.
Het verbruik en plafond wordt uitsmeerd via een (theoretisch) gemiddeld model en dan conform die waarden doorbelast.

Inzake m³ per GJ en overeenkomende kWh waarde, zijn al vele websites gevuld met (waar het op neerkomt) dat niets in te brengen met welke conversiewaarde een maatschappij hanteert voor haar berekening.
We 'moeten' er maar op vertrouwen dat de ACM deze (geheime informatie) op aan haar vertelde waarheid heeft getoetst. Essent en Eneco, gebruiken bv weer andere quivalente energiegetallen.

Die 1200m³ als plafond gas, zoals 2900kWh voor elektra, is op gelijke wijze 37GJ voor stadsverwarming.
Hoe en of er onderlinge relatie is qua energiewaarde, wordt zo simpelweg buiten beschouwing gelaten.

Dat de energieverrekening (natuurkundig of fysie) tussen die SI-waarden als plafond niet klopt, doet verder niet terzake voor overheid en leverende bedrijven. Ik zou zelf liever 1200m³ hebben dan het NMDA 37GJ warmte equivalent want ik kan niet koken op stadverwarming.
Ik zal je maar niet vermoeien met energie-eenheden, calorische waarde en arbeidsenergie en wat dies meer men gebruikt zoals (aanloop)verliezen, armtewaarde, conversie, transport en aflevering om een energievergelijking compleet ondoorzichtig te maken.
pi_207073708
Naïef van mij, dat ik dacht dat we met onze zonnepanelen wel onder het elektra prijsplafond zouden blijven :') Dat de zon maar veel mag schijnen in de winter maanden.

Klopt mijn redenatie dat je het meest gunstig uit bent qua prijsplafond regeling als je per 1-1-23 overstapt? Zodat je jaarafrekening over het hele jaar gaat?
  dinsdag 13 december 2022 @ 23:44:01 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207073777
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:34 schreef Hupje het volgende:
Naïef van mij, dat ik dacht dat we met onze zonnepanelen wel onder het elektra prijsplafond zouden blijven :') Dat de zon maar veel mag schijnen in de komende 3 maanden.

Klopt mijn redenatie dat je het meest gunstig uit bent qua prijsplafond regeling als je per 1-1-23 overstapt? Zodat je jaarafrekening over het hele jaar gaat?
Maakt niet uit of -en wanneer je overstapt. Het plafond wordt steeds berekend via een theoretisch model over de (betaal)periode die je (dan) gaat afrekenen. De één betaalt per uur en een ander heeft een factuur per jaar of per maand.

Wanneer iemand op uurcontract dan op 3 februari tussen 15-16uur thuis z'n auto met 10kWh bijtankt, is de rekening voor het overgrote deel, tegen het geldende markttarief. Op dat tijdstip is dan zeg het gemiddelde plafondverbruik berekend als 0,25kWh tegen plafondtarief. De gebruiker betaalt voor het bijtanken van 10kWh dan 0,25*40ct en de rest 9,75kWh tegen markt van zeg 72ct/kWh. Dat die rest van de dag geen elektra afneemt is dan mispoes.

Het opsparen of beschouwen van je plafond is volstrekt neutraal om mee te wegen als factor of moment om over te stappen.
Iets dat ik nu pas begrijp omdat op deze wijze overheden en bedrijven zo ook hun "marktmechanisme" in tact kunnen (en weten te) laten. Bedrijven krijgen simpelweg subsidie tussen inkoop en factuur waarmee als gunfactor, de consument per saldo wat tegemoet komt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Vallon op 13-12-2022 23:51:06 ]
pi_207073891
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Stadsverwarming werkte toch volgens dezelfde methodiek?
  Moderator woensdag 14 december 2022 @ 00:10:05 #219
16180 crew  CoolGuy
pi_207073925
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
Maakt niet uit of -en wanneer je overstapt. Het plafond wordt steeds berekend via een theoretisch model over de (betaal)periode die je (dan) gaat afrekenen. De één betaalt per uur en een ander heeft een factuur per jaar of per maand.

Wanneer iemand op uurcontract dan op 3 februari tussen 15-16uur thuis z'n auto met 10kWh bijtankt, is de rekening voor het overgrote deel, tegen het geldende markttarief. Op dat tijdstip is dan zeg het gemiddelde plafondverbruik berekend als 0,25kWh tegen plafondtarief. De gebruiker betaalt voor het bijtanken van 10kWh dan 0,25*40ct en de rest 9,75kWh tegen markt van zeg 72ct/kWh. Dat die rest van de dag geen elektra afneemt is dan mispoes.

Het opsparen of beschouwen van je plafond is volstrekt neutraal om mee te wegen als factor of moment om over te stappen.
Iets dat ik nu pas begrijp omdat op deze wijze overheden en bedrijven zo ook hun "marktmechanisme" in tact kunnen (en weten te) laten. Bedrijven krijgen simpelweg subsidie tussen inkoop en factuur waarmee als gunfactor, de consument per saldo wat tegemoet komt.
Ik ben dus benieuwd hoe ze dat gaan doen met salderen dan. Want dat gebeurt op jaarbasis. Dat worden best gecompliceerde sommetjes. Of ja, vooral een hoop sommetjes want het is voor iedereen anders. Maar ja, dat is nu ook al zo natuurlijk.
pi_207073929
Ik emigreer binnenkort (ergens komende eeuw) vanuit Syrië naar Nederland. Gelet op het theoretische, maar op historische cijfers gebaseerde, model vind ik het onredelijk dat ik mijn budget van dit jaar niet over tien jaar kan inzetten.

Klinkt dat belachelijk?

Nou dat klinkt een tegemoetkoming ook als je het als budget gaat zien. Stop met zeiken. Wees eens blij dat je relevante hulp krijgt.

Als je het niet optimaal kan gebruiken, dan is dat geen straf. Dan is dan je draagkracht.
pi_207073932
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 00:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben dus benieuwd hoe ze dat gaan doen met salderen dan. Want dat gebeurt op jaarbasis. Dat worden best gecompliceerde sommetjes. Of ja, vooral een hoop sommetjes want het is voor iedereen anders. Maar ja, dat is nu ook al zo natuurlijk.
Dit is precies waarom (imho) die jaarafrekening onderbreking geïntroduceerd is
pi_207073946
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik las dat je 'tegoed' wat je over hebt kunt gebruiken in de maanden daarna - mits bij dezelfde leverancier en er geen jaarafrekening tussen zit. In de zomer ga ik uit van negatieve standen voor stroom, die ruimte zou ik dan kunnen gebruiken in nov en dec wanneer ik boven de vastgestelde hoeveelheid kWh kom. Dacht ik.
  Moderator woensdag 14 december 2022 @ 00:13:35 #223
16180 crew  CoolGuy
pi_207073949
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 00:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit is precies waarom (imho) die jaarafrekening onderbreking geïntroduceerd is
Ja dat wordt lastig controleren dan tenzij je precies op 1 Jan begint met je contract of precies op de helft.
  woensdag 14 december 2022 @ 00:22:25 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207073993
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 00:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Stadsverwarming werkte toch volgens dezelfde methodiek?
Werkte weet ik niet maar dat het zo lijkt te gaan zijn, is ondertussen wel te verwachten.

Per maand wordt van een plafond en je periodegebruik op grond van een theoretisch gemiddeld verbruiksmodel per factuurperiode berekend dat vervolgens uiteen wordt gesplitst in deel tegen plafondtarief en de rest tegen markttarief.
Petje af voor deze slimme nivellleringsconstructie die dan heel wat lijkt, minder druk zet op de schatkist en sws voor de helft van alle huishoudens ("bovengemiddeld" verbruikenden) minder gunstig gaat uitpakken dan iemand zou verwachten.
pi_207074065
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 december 2022 23:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
Jouw werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook, is niet van belang.
Het verbruik en plafond wordt uitsmeerd via een (theoretisch) gemiddeld model en dan conform die waarden doorbelast.
Je kunt wel zeggen dat mijn werkelijk patroon of moment van welk gebruik dan ook niet van belang is, maar zolang Vattenfall mij niet iedere maand vraagt mijn meterstand door te geven weten ze niet hoeveel ik per maand maand gebruik, dat weten ze pas weer als ik volgend jaar half december weer de meterstanden moet doorgeven voor de jaarafrekening. Nou ben ik in de 32 jaar dat ik al Stadsverwarming heb nog nooit boven de nu voor het prijsplafond vastgestelde 37 GJ gekomen en dat verwacht ik komend jaar dus ook niet te komen.

In het eerder genoemde filmpje geeft Vattenfall dat je wel een hoger verbruik in de ene maand kan compenseren met een lager verbruik in een volgende maand, of bij een lager verbruik in de ene maand de maand erop wat meer kan verbruiken, maar dit kan dan alleen tot aan de jaarafrekening.
Verder geven ze aan bij de vragen over het prijsplafond aan:

Ik heb geen slimme meter. Hoe weten jullie of ik onder het prijsplafond blijf?
Geef ons op 31 december je meterstanden door. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Een paar dagen ervoor of erna kan ook. Dan kunnen we je meterstanden per 1 januari nauwkeurig schatten. Voor je de jaarafrekening krijgt, vragen we je opnieuw je meterstanden door te geven. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze.

In mijn geval komt dat dus neer op een periode van 1 januari tot omstreeks 12 december 2023 wanneer ik weer mijn meterstanden moet doorgeven, plus een periode vanaf de meterstanddoorgeefdatum t/m 31 december 2023. Mogelijk zal er dan gevraagd worden om ook per 31 december 2023 de meterstanden door te geven.

quote:
Inzake m³ per GJ en overeenkomende kWh waarde, zijn al vele websites gevuld met (waar het op neerkomt) dat niets in te brengen met welke conversiewaarde een maatschappij hanteert voor haar berekening.
We 'moeten' er maar op vertrouwen dat de ACM deze (geheime informatie) op aan haar vertelde waarheid heeft getoetst. Essent en Eneco, gebruiken bv weer andere quivalente energiegetallen.
Op andere sites zie ik inderdaad andere waardes, ik zie hetgeen Vattenfall aangeeft dan ook meer als een globale waarde, iets wat misschien niet exact overeenkomt met het aantal m3 gas, maar waardoor ik wel een idee heb waarmee ik mijn warmteverbruik kan vergelijken met het verbruik aan gas in een soortgelijke woning.

quote:
Ik zou zelf liever 1200m³ hebben dan het NMDA 37GJ warmte equivalent want ik kan niet koken op stadverwarming.
Nee, je kan niet koken op Stadsverwarming, dat doe ik elektrisch (inductie) en dan blijf ik qua stroomverbruik nog ruim onder de 2900 kwh per jaar. Ik had ook kunnen koken op gas, want er zat gewoon een gasaansluiting in. In mijn vorige woning kookte ik wel op gas, in mijn huidige woning zat er al een elektrische kookplaat die ik heb vervangen voor inductie en de gasaansluiting heb ik vorig jaar laten verwijderen. In eerste instantie had ik de gasaansluiting laten zitten omdat het een paar honderd euro kostte om die te laten verwijderen en ik in de toekomst misschien toch weer terug zou willen naar koken op gas, bv bij het vernieuwen van de keuken. Maar nu na bijna 16 jaar inductie wil ik niet meer terug naar koken op gas, ongeacht of dat misschien goedkoper is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')