Niks geks aan imho? Zal hem er es bijpakken voor de dynamische contractregeling.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:38 schreef Elpis het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)0-kuub-krijg-je-niet
[..]
Wat een draak van een regeling zeg.
Nee dus. Als ik uitga van dit plaatje (komt volgens mij uit een uitleg filmpje van Eneco) kom je op een plafond van 546 m3 als je per 1 mei gas zou afnemen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik moet in mei een gascontract afsluiten. Tot die tijd heb ik geen gascontract. Ik ben benieuwd of ik dan de volledige 1200m3 krijg onder het prijsplafond van mei t/m dec.
Voor elektra heb ik mijn jaarafrekening in december, voor gas wordt dat dan in mei.
Jammer dat deze 'logica' vooraf niet als logisch werd toegelicht en media voortdurend over elkaar kakelden dat er een plafond is dat kennelijk wordt verrekend op grond van een ambtelijk overeengekomen "rekenmodel" in een spreadsheet.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is een heel logische regeling hoor, knap bedacht wel achteraf gezien.
Het gaat erom dat je daadwerkelijk weinig verbruikt en niet in de koude dagen enorm stoken tot de grens en dan met een andere energiebron verder gaat.
Heel logisch eigenlijk.
waarom dan? ik heb toch geen jaarrekening in mei voor gas?quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:44 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nee dus. Als ik uitga van dit plaatje (komt volgens mij uit een uitleg filmpje van Eneco) kom je op een plafond van 546 m3 als je per 1 mei gas zou afnemen.
[ afbeelding ]
Filmpje van Eneco gevonden.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom dan? ik heb toch geen jaarrekening in mei voor gas?
RTL legt het volgens mij verkeerd uit....
Ze willen mensen helpen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jammer dat deze 'logica' vooraf niet als logisch werd toegelicht en media voortdurend over elkaar kakelden dat er een plafond is dat kennelijk wordt verrekend op grond van een ambtelijk overeengekomen "rekenmodel" in een spreadsheet.
En dan straks gaan soebatten dat het ambtelijk gemiddelde op dat moment niet overeenstemde met het werkelijke gemiddelde.
Benieuwd waar ik straks mijn theoretisch gerealiseerde gemiddelde - afrekening - per uur of per maand of andere periode kan inzien.
Het plafond (b)lijkt steeds meer "u wordt er ingeluisd" regeling waarbij de burger niet moet gaan denken dat het 'm gaat helpen om de totale energierekening te betalen.
Een beetje als het abbo waarbij het het heel "logisch" is dat je de wel betaalde maar ongebruikte belminuten/MB's niet kan/mag meenemen naar de volgende maand. Heel "logisch" voor bedrijven die daar hun verdienmodel op baseren.
Omdat die maanden dan al zijn 'opgebruikt'.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom dan? ik heb toch geen jaarrekening in mei voor gas?
RTL legt het volgens mij verkeerd uit....
Nou ja als we ineens een heul strenge winter hebben en je hebt je vervaldatum bv half maart heb je pech. Dan kan je die pijn niet verdelen over meerdere maanden zoals iemand die hem in juli heeft wel kan.quote:Op dinsdag 13 december 2022 18:04 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Niks geks aan imho? Zal hem er es bijpakken voor de dynamische contractregeling.
Toch logisch dat eea naar rato en reeel verbruik wordt gedaan?
Wtf. Dif kan nietquote:Op dinsdag 13 december 2022 17:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap de boekhoudkundige redenen. Ook omdat je nog met salderen zit. Maar woorden als "bestraft". Manomanoman
"Verduurzamingsprikkel"quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:28 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou ja als we ineens een heul strenge winter hebben en je hebt je vervaldatum bv half maart heb je pech. Dan kan je die pijn niet verdelen over meerdere maanden zoals iemand die hem in juli heeft wel kan.
En ik vrees dat er genoeg mensen gaan zijn die hier geen erg in hebben.
"Overstapprikkel".quote:
Niet als er dan door is dat er wel weer vaste contracten zijn, maar de boetes op voortijdig overstappen heel hoog zijn (wat ook zou moeten).quote:
Nee dan niet nee. Ik vraag me wel af hoeveel mensen er met de huidige tarieven nog trek hebben in een vast contract.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet als er dan door is dat er wel weer vaste contracten zijn, maar de boetes op voortijdig overstappen heel hoog zijn (wat ook zou moeten).
het gaat erom dat rtl het dus ook verkeerd uitlegt, want het wordt niet opgeknipt bij de jaarrekening.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Omdat die maanden dan al zijn 'opgebruikt'.
Als er vaste contracten komen zal dat niet tegen deze tarieven zijn want hier tekent niemand voor (tenzij de prijzen NOG hoger wordenquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:54 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nee dan niet nee. Ik vraag me wel af hoeveel mensen er met de huidige tarieven nog trek hebben in een vast contract.
Uitleg van Vattenfall. Zij hebben het er ook over dat het plafond opnieuw wordt berekend met een overstap of verhuizing. Dan zal bij een start in mei echt niet zijn dat je het 'tegoed' over de eerdere maanden wel mee kan nemen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het gaat erom dat rtl het dus ook verkeerd uitlegt, want het wordt niet opgeknipt bij de jaarrekening.
de mensen die ik spreek (en ja dat zijn er op dit moment best veel) hebben er weinig vertrouwen in dat de prijzen gaan dalen en er zijn er inderdaad ook die zeggend dat ze met deze prijzen eigenlijk wel vast willen zetten om te voorkomen dat ze nog hoger worden (ook gesteund door het energieplafond)quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als er vaste contracten komen zal dat niet tegen deze tarieven zijn want hier tekent niemand voor (tenzij de prijzen NOG hoger worden)
Ik heb zelf nog een vast contract dus hier geen last van, maar het is ergens best cru dat iemand die in maart de afrekening krijgt en erg zuinig is geweest het extra tegoed niet mee mag nemen voor de overige maanden.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:16 schreef Elpis het volgende:
[..]
Uitleg van Vattenfall. Zij hebben het er ook over dat het plafond opnieuw wordt berekend met een overstap of verhuizing. Dan zal bij een start in mei echt niet zijn dat je het 'tegoed' over de eerdere maanden wel mee kan nemen.
Zolang de overheid een prijsplafond hanteert is er een free-for-all en gaat geen enkele aanbieder zakken en gratis geld niet aannemen. Die paar mensen die boven het verbruik zitten wat gesponsord wordt, hebben pech. Iedereen zal zijn best doen om eronder te blijven, hoe dan ook.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
de mensen die ik spreek (en ja dat zijn er op dit moment best veel) hebben er weinig vertrouwen in dat de prijzen gaan dalen en er zijn er inderdaad ook die zeggend dat ze met deze prijzen eigenlijk wel vast willen zetten om te voorkomen dat ze nog hoger worden (ook gesteund door het energieplafond)
Er is nog steeds een idee ergens dat de prijzen gaan dalen, maar ik begin me met sommige nieuwsberichten ook wel af te vragen of we nog wel omlaag gaan.
Nee, dat zal voor gas niet het geval zijn. Maar voor elektra wel. Want immers, de ENIGE reden dat elektra duurder is vanwege dat laatste stukje gas, maar er zijn tig producenten die die hoge prijs ook krijgen terwijl zij 0,0 kuub gas gebruiken om hun stroom te produceren.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
de mensen die ik spreek (en ja dat zijn er op dit moment best veel) hebben er weinig vertrouwen in dat de prijzen gaan dalen en er zijn er inderdaad ook die zeggend dat ze met deze prijzen eigenlijk wel vast willen zetten om te voorkomen dat ze nog hoger worden (ook gesteund door het energieplafond)
Er is nog steeds een idee ergens dat de prijzen gaan dalen, maar ik begin me met sommige nieuwsberichten ook wel af te vragen of we nog wel omlaag gaan.
Die van Vattenfall is idd dramaquote:Op dinsdag 13 december 2022 20:24 schreef Nizno het volgende:
die miep van Vattenval is wel een sneller praatster.
die gast van Eneco klinkt veel rustiger aan mn oren.
Plus die van Vattenval spreekt alleen over de verdeling van gas en laat niet zien hoe die van stroom er uit ziet.
Je zou zeggen dat ze daar best tijd voor had door nog wat sneller te praten
gezien de euro-dollar koers snap ik dat ook welquote:Op dinsdag 13 december 2022 20:20 schreef daNpy het volgende:
De olieprijs is ook gezakt als een baksteen en we betalen nog steeds niet de ¤ 1,25 die we ooit betaalden met hogere ruwe olieprijs. En dat gaat ook niet meer komen, want men tankt toch wel.
Je zou toch zeggen dat de prijzen van gasgestookte stroom en duurzame stroom naar elkaar trekken als iedereen wil overstappen naar de goedkopere stroom? Of is dat te simpel?quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat zal voor gas niet het geval zijn. Maar voor elektra wel. Want immers, de ENIGE reden dat elektra duurder is vanwege dat laatste stukje gas, maar er zijn tig producenten die die hoge prijs ook krijgen terwijl zij 0,0 kuub gas gebruiken om hun stroom te produceren.
Dus ik gok dat er straks (dat zal nog wel even duren) producenten komen die gewoon lage prijzen gaan vragen omdat ze geen gas gebruiken om te produceren. Maar dat duurt nog wel even.
Helaas is dat Europese regelgeving als ik het goed hadquote:Op dinsdag 13 december 2022 19:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet als er dan door is dat er wel weer vaste contracten zijn, maar de boetes op voortijdig overstappen heel hoog zijn (wat ook zou moeten).
Ik vind het nu al raar dat we over tegoed praten. Het is een tegemoetkoming.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog een vast contract dus hier geen last van, maar het is ergens best cru dat iemand die in maart de afrekening krijgt en erg zuinig is geweest het extra tegoed niet mee mag nemen voor de overige maanden.
Eigenlijk zou je dan gewoon een jaarrekening ook van januari tot januari moeten kunnen krijgen.
Dus als ik het goed heb, zit ik wel goed met peildatum van 1 oktober.quote:Op dinsdag 13 december 2022 20:16 schreef Elpis het volgende:
[..]
Uitleg van Vattenfall. Zij hebben het er ook over dat het plafond opnieuw wordt berekend met een overstap of verhuizing. Dan zal bij een start in mei echt niet zijn dat je het 'tegoed' over de eerdere maanden wel mee kan nemen.
Ben ik ook benieuwd naar want ik heb plannen om te switchen naar Frank Energie of ANWB.quote:Op dinsdag 13 december 2022 22:33 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat voor tarieven zitten de mensen van Frank energie nu een beetje op nu het weer wel koud aan het worden is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |