abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 24 november 2022 @ 10:53:02 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206800459
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:47 schreef Momo het volgende:

[..]
In de jaren 00 heb ik nog wel genoeg kunnen spijbelen. Briefjes namaken, excuses verzinnen. Je moet het weer niet te bont maken, dan kwamen ze wel achter je aan.
Oke, bij ons waren ze er wel vrij streng op en had het idee dat dat ook wel landelijk beleid was.
pi_206800465
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:47 schreef Momo het volgende:

[..]
In de jaren 00 heb ik nog wel genoeg kunnen spijbelen. Briefjes namaken, excuses verzinnen. Je moet het weer niet te bont maken, dan kwamen ze wel achter je aan.
Heel robuust was het systeem natuurlijk ook niet, met docenten die briefjes met absenten moesten registreren, naast de deur van het lokaal moesten prikken en een conciërge die die briefjes moest ophalen en verwerken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206800503
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 09:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vaak krijgen jongeren nog meer stress wanneer ze uitvallen en daardoor dingen missen. Dat voelt ook Isabella: "Het is echt niet fijn, want je wil wel gewoon meedoen met alles. Met school, met de les."
Fear Of Missing Out dus. Een van de grootste problemen van de laatste tijd.
pi_206800513
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Mee eens. Ik vraag me ook regelmatig af waarom er zoveel 'moet'. Waarom kan ik eigenlijk niet gewoon 5 avonden per week of meer lekker op de bank zitten?

Waarom moet ik zo nodig naar een of ander seminar of een festival waarna ik de volgende dag weer kapot op mijn werk zit? Waarom bezorg ik mijzelf zoveel onnodige stress? Wat boeit die hele bullshitjob eigenlijk?

In dat opzicht herken ik wel de struggle die veel mensen hebben. Er moet veel en er wordt weinig ontspannen. Mijn ouders deden in de avonden geen reet toen ik klein was en dat beviel ze prima.
In mijn omgeving gaan mensen juist steeds minder werken en ligt de focus meer op de thuisomgeving ipv een slopende carrière of allerlei spannende uitjes. Weekenden worden gevuld met bijvoorbeeld spelletjesavonden en bbqen ipv duur café en/of restaurant.
pi_206800567
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als ik ga kijken naar OK boomer versus de jeugd van tegenwoordig is stom, zie ik ok boomer toch echt veel vaker terecht gebruikt worden. Temeer omdat de jeugd van tegenwoordig is opgevoed door de boomers, dus wat er fout gaat ook aan te rekenen is op de grootste zeikers.
Het word niet terecht gebruikt. Boomers die kinderen hebben, daarvan zijn die kinderen al gemiddeld 40-45 jaar oud. Ik ben 60(bouwjaar 1962)en val er net binnen of buiten. Het is maar welke bron je gebruikt. Boomers zijn de hippies van de jaren 60 toen die zo rond de 18 jaar waren. Een boomer is nu gemiddeld 70 jaren oud.
  donderdag 24 november 2022 @ 11:04:43 #206
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206800590
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:57 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
In mijn omgeving gaan mensen juist steeds minder werken en ligt de focus meer op de thuisomgeving ipv een slopende carrière of allerlei spannende uitjes. Weekenden worden gevuld met bijvoorbeeld spelletjesavonden en bbqen ipv duur café en/of restaurant.
Velen hebben tegenwoordig simpelweg niet zo veel geld.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 11:06:19 #207
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206800609
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:04 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Velen hebben tegenwoordig simpelweg niet zo veel geld.
Dat is ook vooral wat mensen op social media willen uitstralen, dat ze constant leuke events en uitjes hebben. Maar de werkelijkheid is ook gewoon dat veel mensen daar geen geld voor hebben.
  donderdag 24 november 2022 @ 11:07:37 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206800624
Tja misschien is niet iedereen hetzelfde. In dit soort topics worden generaties doorgaans als een groep precies dezelfde soort mensen met allemaal dezelfde eigenschappen gezien.
pi_206800649
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Periode 1950-1980 heb je het nu over? Zeker na de progressieve revolutie is (een deel van) de samenleving al wel aardig uit het lood geslagen hoor.

En voor 1950 had je natuurlijk oorlogen en andere ellende.
Inderdaad. Met de progressieve revolutie is het, op enkele aspecten na, natuurlijk helemaal verkeerd gelopen in de Westerse samenleving. Mensen die toen jong waren zijn nu degenen die in bepaalde instituten in hoge functies zitten en gewillig buigen voor een nieuwe groep nog radicalere activisten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 24 november 2022 @ 11:11:55 #210
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_206800663
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:10 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Nouja, we zien wat er allemaal terecht komt van al die zogenaamde verbeteringen. Misschien moeten we juist eens wat meer luisteren naar sommige ''conservatieve'' ideen van ''boomers''. De huidige tijdsgeest is dat ideene alleen maar kunnen deugen als ze leiden tot verandering. Dat is natuurlijk helemaal niet per definitie juist.
Oh, dat ben ik helemaal met je eens. Met "met open vizier tegemoet treden" bedoel ik niet dat alles veranderd moet worden of dat elk idee dat wordt aangedragen omdat het verandering betreft goed is maar ik bedoel meer open staan voor de zorgen en de uitdagingen. Zelfs dat is getuige sommige reacties in dit topic (watjes, vroeger was het veel erger etc.) al veel gevraagd

quote:
Dat vind ik nog zo'n hardnekkig misverstand van de tegenwoordige tijd : dat elke verandering / vernieuwing ook direct een verbetering is. De jeugd is nog nooit zo ongelukkig geweest als nu, veelal ten gevolg van dingen die zo nodig moesten veranderen in de laatste 10 jaar.
Eens, maar dat komt door externe invloeden die niet door hen bedacht zijn: social media, pedagogische theorieën, technologie die overal beschikbaar is, overvolle scholen, druk van ouders, afwezige ouders die allebei werken.

quote:
Ik denk oprecht dat jongeren in de jaren '90 / '00 het gelukkigst waren. Dan rookten ze af en toe eens een blowtje, of mochten ze al alcohol op 16 jarige leeftijd. Of spijbelden ze elke week een paar uur. Bijna iedereen is goed terecht gekomen. Nu zitten ze allemaal zo strak ingepakt als een rollade en wordt hun leven steeds verder uitgekleed tot een punt waarop het min of meer robots zijn. Zoals die leraar ook in zijn post hierboven benoemt : elke pauze is een zombie-invasie.
Dat denk ik, geboren in 1988, ook. Het leven was erg relaxed in de jaren '90 en begin 2000. Je kon op je bek gaan, er zat nog niet zo'n haast achter, stufi was nog ok. Ik heb mijn hele jeugd buiten gespeeld want mobiels hadden we nog niet, computer kwam ook pas toen ik 10 was via PC privé project van mijn pa.
pi_206800675
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:06 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat is ook vooral wat mensen op social media willen uitstralen, dat ze constant leuke events en uitjes hebben. Maar de werkelijkheid is ook gewoon dat veel mensen daar geen geld voor hebben.
Als ik zo zou moeten leven als de jeugd van nu op mijn leeftijd was ik binnen een week overspannen. Die complete social media en constante druk op presteren zou funest zijn.
pi_206800692
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:43 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Ik heb juist wel het idee juist dat er een steeds grotere tegenstroom is die meer aandacht heeft voor zingeving enzo?

Wat dat betreft verbazen de berichten over jongeren op scholen me wel een beetje, want ik hoorde juist alleen maar berichten dat jongeren helemaal niet meer die standaard wensen hebben om top advocaat of arts te worden. Dat jongeren tegenwoordig veel minder geven om consumeren, dure kleding of andere oppervlakkige status.

Maar kennelijk is dat toch niet helemaal waar.

Hoe dan ook : ik leef zelf een vrij lamlendig leven dat niet veel verder gaat dan borrelen met vrienden, werken, redelijk burgerlijke dingen doen met m'n vriendin, af en toe een rondje hardlopen zodat de broeken blijven passen. Verder doe ik weinig, zeker geen commissies of dat soort gedoe. Misschien verbeeld ik het me, maar heb niet het idee dat ik er scheef om word aangekeken. Wat ik zeggen wil : dat is toch wel een beetje de schuld van mensen zelf, dat ze dit zo tussen hun oren planten (dat vanalles zou moeten).
Het is dubbel ja. Ik leef zelf in beide werelden (de mensen van wie het allemaal niet zo hoeft en de mensen die zich kapot werken) en heb daar altijd een beetje tussenin gezeten.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  donderdag 24 november 2022 @ 11:15:35 #213
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206800716
Die "constante druk om te presteren" ook zoiets. Alsof je vroeger niet hoefde te presteren.

Zou wat zijn als mijn baas zei: "Ja ik verwacht van jou dat je doel x bereikt. Maar als je dat bij lange na niet doet ben ik ook heel tevreden." :')
pi_206800749
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:15 schreef Hexagon het volgende:
Die "constante druk om te presteren" ook zoiets. Alsof je vroeger niet hoefde te presteren.

Zou wat zijn als mijn baas zei: "Ja ik verwacht van jou dat je doel x bereikt. Maar als je dat bij lange na niet doet ben ik ook heel tevreden." :')
Uiteraard moest je in het verleden ook presteren maar je mocht op je bek gaan. Ik kan het mis hebben, maar ik merk nu dat je veel sneller afgerekend word op het maken van fouten of het maken van verkeerde keuzes.
  donderdag 24 november 2022 @ 11:22:39 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206800801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:18 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard moest je in het verleden ook presteren maar je mocht op je bek gaan. Ik kan het mis hebben, maar ik merk nu dat je veel sneller afgerekend word op het maken van fouten of het maken van verkeerde keuzes.
Tja dat is bepaald geen meetbare bewering eigenlijk.
pi_206800856
quote:

Maar ook vroeger waren er mensen die door de stress vaak ziek thuis zaten. Dat is ook begrijpelijk want ook toen waren er werkgevers die eisten dat men èn op tijd op de werkplek was èn een bepaald quotum aan werk af had op het einde van de werkdag.

Het is dus een prima zaak dat er aandacht besteed wordt aan stress en de gevolgen en oorzaak daarvan.
pi_206800859
quote:

Ik denk wel dat het meer aan het oppervlak is gekomen dat het moeilijk is om onderpresteren nog te herstellen - bijvoorbeeld doorstroom VMBO-HAVO-VWO (als je dat zou ambiëren). Of wisselen van studie, langer doen over je studie, dat soort zaken, dat zat de afgelopen jaren wel in de 'dit moeten we beboeten'-hoek. Dat was vroeger misschien ook al wel zo, qua uitwerking in praktijk werd je misschien ook al wel gestraft in zekere zin, maar was men zich er wat minder van bewust.
Dus daar zit misschien wel een omslag. Derhalve stel ik voor om het hele systeem op de schop te gooien zodat het de eerste 20 jaar nog onduidelijk is waar er precies cruciale fouten gemaakt kunnen worden door leerlingen die voorkomen moeten worden. Ignorance is bliss.
pi_206800924
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:27 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het meer aan het oppervlak is gekomen dat het moeilijk is om onderpresteren nog te herstellen - bijvoorbeeld doorstroom VMBO-HAVO-VWO (als je dat zou ambiëren). Of wisselen van studie, langer doen over je studie, dat soort zaken, dat zat de afgelopen jaren wel in de 'dit moeten we beboeten'-hoek. Dat was vroeger misschien ook al wel zo, qua uitwerking in praktijk werd je misschien ook al wel gestraft in zekere zin, maar was men zich er wat minder van bewust.
Dus daar zit misschien wel een omslag. Derhalve stel ik voor om het hele systeem op de schop te gooien zodat het de eerste 20 jaar nog onduidelijk is waar er precies cruciale fouten gemaakt kunnen worden door leerlingen die voorkomen moeten worden. Ignorance is bliss.
Het stapelen was in het verleden een doodnormale zaak. Je had dan wat meer tijd om van je jeugd te genieten. Vergeet niet dat niet iedereen op 12 jarige leeftijd in de boeken wil duiken.
pi_206801188
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zal mijn eigen kinderen in ieder geval adviseren om ver weg te blijven van massastudies als psychologie. Bij kleinere studies hebben docenten vaak meer tijd voor hun studenten. Ik heb zelf een master gevolgd met twee (!) andere studenten. Nu is dat het andere uiterste, maar je kunt je voorstellen dat we elkaar en de docenten goed kenden en veel interactie met hen hadden. Ik vond het een geweldige tijd.

Sterker nog, ik zal bij m'n eigen kinderen het belang van een studie relativeren. Je kunt het ook prima zonder rooien (behalve als je een beroep wilt waar een bepaald diploma voor is vereist). Ze moeten alleen gaan studeren als ze het zelf graag willen.
Ik doe een studie via de OU, de minderwaardige blikken die ik van studenten van een UVA bijv krijg (al hoewel mijn opleiding gewoon goed staat aangeschreven). Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik mijn tijd zelf wil indelen gezien ik 40 uur werk. Als ik dit hoor ben ik blij met de keuze.
pi_206801290
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:47 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Ik doe een studie via het OU, de minderwaardige blikken die ik van studenten van een UVA bijv krijg (al hoewel mijn opleiding gewoon goed staat aangeschreven). Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik mijn tijd zelf wil indelen gezien ik 40 uur werk. Als ik dit hoor ben ik blij met de keuze.
Ach ja, de UvA, de universiteit die bekendstaat om de inclusiviteit. :+

Door mijn ervaringen met de universiteit als docent, ben ik er geringschattender over gaan denken. Ik moet wel zeggen dat er fantastische docenten zijn die colleges geven die de investering in geld en tijd waard zijn. Ik gun iedereen de ervaring van zo'n leerproces. Maar de realiteit is dat er veel lopendebandwerk is, zeker in de bachelorfase.
pi_206801441
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad. Met de progressieve revolutie is het, op enkele aspecten na, natuurlijk helemaal verkeerd gelopen in de Westerse samenleving. Mensen die toen jong waren zijn nu degenen die in bepaalde instituten in hoge functies zitten en gewillig buigen voor een nieuwe groep nog radicalere activisten.
Ben ik grotendeels wel met je eens ja. De seksuele revolutie had wel wat voordelen overigens hoor, geloof wel dat er in de conservatieve tijd ontzettend veel waardeloze huwelijken waren waardoor mensen soms tientallen jaren in een vastgeroest patroon zaten. Zo progressief wil ik dan nog wel zijn. 😉

Maar het bracht zoals wel vaker niet alleen maar vooruitgang, casual seks is zeker voor vrouwen vaak meer ellende dan dat het wat oplevert.

Overigens beetje een andere discussie dit.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206801521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:57 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Dat klinkt als verstandige mensen. Mijn leven is nog steeds rommelig, ik vind dat ik mijn tijd nog teveel vul met bullshit. Maar ik kan me ook veel te druk maken om dingen waar ik me niet druk om moet maken, karaktertrekje.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206801542
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat klinkt als verstandige mensen. Mijn leven is nog steeds rommelig, ik vind dat ik mijn tijd nog teveel vul met bullshit. Maar ik kan me ook veel te druk maken om dingen waar ik me niet druk om moet maken, karaktertrekje.
Ik merk het ook op mijn werk. Ook alleen erdieners gaan minder werken.
Meer dan de helft is dit jaar een dag minder gaan werken.

Ook managers werken hier geregeld 3 of 4 dagen in de week.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206801753
Zou het kunnen dat veel leerlingen te hoog qua niveau zitten?
Het is geen geheim dat veel meer jongvolwassenen doorstromen naar hoger of universitair onderwijs.
Het is niet zo dat NL ineens veel slimmer is geworden.
Dus zitten er meer minder slimme mensen in hogere opleidingen.
Trouwens hebben we al een probleem met alle hands-on baantjes.

Terug naar veel scherpere toelatings eisen voor hbo/uni.
Niet meer de slogan “iedeeen moet kunnen studeren”
Meer aandacht voor beroepsonderwijs, betere waardering en aanzien.

Dat zou veel jongeren goed doen.
Vakman pur sang
  donderdag 24 november 2022 @ 12:30:48 #225
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_206801790
quote:
NOS Stories heeft een vragenlijst op Instagram verspreid, die is ingevuld door zo'n 1200 middelbare scholieren en mbo-studenten.
Toch niet zo'n goed idee die mbo-studenten.
pi_206801798
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen; verdiep je eens in wat je drijfveren zijn. Je hoeft niet direct je volledig in allerlei zelfhulpboeken te storten maar soms kan het goed zijn om eens op papier te zetten wat je echt belangrijk vindt in het leven.
pi_206801810
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:31 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik zou zeggen; verdiep je eens in wat je drijfveren zijn. Je hoeft niet direct je volledig in allerlei zelfhulpboeken te storten maar soms kan het goed zijn om eens op papier te zetten wat je echt belangrijk vindt in het leven.
Rust, regelmaat, reinheid, familie. Einde.
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206802046
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:06 schreef Momo het volgende:

[..]
Dit is ook zo.
Ik ben van de ouderwetse stempel wat dat betreft, ik werk 40 uur, en mijn vriendin 20uur. Ze doet ook het huishouden en ik de tuin, onderhoud enz
Doordat we beide niet slecht verdienen klotst het geld tegen de plinten (bij wijze van hè)

Maar ga ik nu 32 uur werken dan lever ik 20% in en de vrijdag zou ik opvullen met lunches, winkelen Ed zodat je er misschien wel 40% op achteruit gaat.

Wel heb ik rel veel vrije dagen, zo’n 38 per jaar.
Die zet ik wel zo in dat we 3-4 per jaar weggaan.

Dit is voor mij perfect en zouden meer mensen moeten doen. Ga gewoon weer 40u werken.
Zaterdag klusdag, biertje erna.
Zondag sport of wandeltochtend, vrienden erna
5 dagen werken, savonds ontspannen of sporten
Vakman pur sang
pi_206802455
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit is ook zo.
Ik ben van de ouderwetse stempel wat dat betreft, ik werk 40 uur, en mijn vriendin 20uur. Ze doet ook het huishouden en ik de tuin, onderhoud enz
Doordat we beide niet slecht verdienen klotst het geld tegen de plinten (bij wijze van hè)

Maar ga ik nu 32 uur werken dan lever ik 20% in en de vrijdag zou ik opvullen met lunches, winkelen Ed zodat je er misschien wel 40% op achteruit gaat.

Dit is voor mij perfect en zouden meer mensen moeten doen. Ga gewoon weer 40u werken.
Dat is natuurlijk per persoon en leeftijd verschillend. Ik werk nog maar 28 uur gemiddeld per week. Mijn partner 24 uur per week. Maar aangezien het mij veel tijd kost om mijn ouders die ver de 80 zijn gepasseerd en nog zelfstandig wonen heb ik die vrije tijd hard nodig. Dan nog mijn eigen kinderen en kleinkinderen kom ik nog vrije tijd te kort :)

40 uur werken zal ik ook nooit meer overwegen.
pi_206802741
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk per persoon en leeftijd verschillend. Ik werk nog maar 28 uur gemiddeld per week. Mijn partner 24 uur per week. Maar aangezien het mij veel tijd kost om mijn ouders die ver de 80 zijn gepasseerd en nog zelfstandig wonen heb ik die vrije tijd hard nodig. Dan nog mijn eigen kinderen en kleinkinderen kom ik nog vrije tijd te kort :)

40 uur werken zal ik ook nooit meer overwegen.
Mijn pa is 70 en werkt nog 40uur.
Ohwee de dag dat hij bij huis komt :+
Vakman pur sang
pi_206803906
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als er denigrerend wordt gedaan over de huizenmarkt, inflatie, lockdown, migratieproblematiek of klimaatverandering zijn dit inderdaad allemaal zaken waar de jeugd mee is opgezadeld zonder dat zij enig aandeel in de oorzaak hebben gehad. Het zou de boomers dan ook sieren een stapje terug te doen en meer te luisteren naar degenen die daadwerkelijk de gevolgen ervan gaan ondervinden.
Dat zou ze sieren inderdaad. Maar zelf verantwoordelijkheid nemen is moeilijker dan zeggen dat die stomme millennials gewoon geen Starbucks meer moeten kopen als ze een huis willen kopen op een markt waarin die huizen per jaar meer dan een jaarsalaris duurder worden.
pi_206804333
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit is ook zo.

Wordt jij soms door werkgevers betaald om te zeggen dat het mooi en leuk is om 40 uur per week te werken?
  donderdag 24 november 2022 @ 16:25:09 #233
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_206804403
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dat zou ze sieren inderdaad. Maar zelf verantwoordelijkheid nemen is moeilijker dan zeggen dat die stomme millennials gewoon geen Starbucks meer moeten kopen als ze een huis willen kopen op een markt waarin die huizen per jaar meer dan een jaarsalaris duurder worden.
Met als gevolg dat sommigen inderdaad gaan consumeren omdat er niet tegenop te sparen is.
pi_206804501
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Eh, boomers zijn net na de Tweede Wereldoorlog geboren. :+ Ik heb zelf twee pubers en ben een millennial. 'Boomer' lijkt te zijn verworden tot algehele denigrerende term voor oudere generaties.
Boomer wordt tegenwoordig meer gebruikt voor mensen boven de 30 met een bepaalde zure levensinstelling, dan de harde jaar 19XX tot 19XX van vroeger. Schietspellen die populair waren in mijn vroege jeugd (jaren 90) worden bijvoorbeeld ook al boomer shooters genoemd. Ik denk dat de dertiger die daar boos om wordt een boomer is en nog kan lachen niet. Maar wat weet ik ervan ben ook al in de boomer leeftijd.
pi_206804506
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:02 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het word niet terecht gebruikt. Boomers die kinderen hebben, daarvan zijn die kinderen al gemiddeld 40-45 jaar oud. Ik ben 60(bouwjaar 1962)en val er net binnen of buiten. Het is maar welke bron je gebruikt. Boomers zijn de hippies van de jaren 60 toen die zo rond de 18 jaar waren. Een boomer is nu gemiddeld 70 jaren oud.
Taal veranderd.
pi_206804574
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Met als gevolg dat sommigen inderdaad gaan consumeren omdat er niet tegenop te sparen is.
Heb naar mijn eigen situatie gekeken hierover toen ik nog wat minder verdiende. Als ik een hypotheek zou betalen, dan is dat veel goedkoper en bovendien neemt mijn vermogen bijna ieder jaar enorm toe. Maar zelfs met 2 salarissen konden we alleen wat krijgen in aardbevingsgebied Groningen. Sparen had wat dat betreft bijna geen zin, want enorme stijgingen in de huizenprijzen, bovendien een kutrente op de bank. Als ik werkloos zou worden, dan kon ik eerst gaan interen op je spaargeld na je best wel korte WW als starter.

Ik heb zelf maar besloten om versneld mijn stufi af te gaan lossen als voorbereiding op een beter inkomen en misschien een vast contract, maar als ik ouders had gehad die niet heel bang waren voor schulden, dan was dat geld waarschijnlijk een paar reisjes naar een ver oord geworden.
pi_206804604
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:16 schreef torentje het volgende:

[..]
Wordt jij soms door werkgevers betaald om te zeggen dat het mooi en leuk is om 40 uur per week te werken?
Nee wel voor de uren dat ik werk.
Wat is er mis met veertig uur?
Vakman pur sang
pi_206804756
Telefoons opbergen (geldt ook voor volwassenen). Op scholen waar de telefoons de hele dag moeten zijn gestopt in het kluisje, presteren de leerlingen beter en zeggen ze ook dat ze lekkerder in hun vel zitten.
Somebody that I used to know
pi_206804963
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
En het is natuurlijk weer de schuld van tv/games/sociale media.*

*Streep door wat niet in dit tijdsgewricht past.
Zou je willen uitleggen wat je met deze post wil zeggen?
In mijn ervaring heeft de tv, de pc en de smartphone de omgang tussen mensen behoorlijk veranderd. We worden meer door de dingen gedreven dan we misschien wel zouden willen.
Het is onze plicht om de vrijheid van iedereen te definiëren, niet om onze eigen morele code op te leggen.
pi_206804969
Mobieltjes verbieden
pi_206805181
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee wel voor de uren dat ik werk.
Wat is er mis met veertig uur?
Men kan in die veertig uur veel leukere dingen doen, want iedere seconde die je niet kan doorbrengen met je partner is een seconde teveel.
Dat bewijst wel de toename van jongeren die ziek zijn geworden door de stress.
pi_206805284
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:23 schreef OllieA het volgende:

[..]
Zou je willen uitleggen wat je met deze post wil zeggen?
In mijn ervaring heeft de tv, de pc en de smartphone de omgang tussen mensen behoorlijk veranderd. We worden meer door de dingen gedreven dan we misschien wel zouden willen.
Ik wil ermee zeggen dat we niet volledig door technologie worden gedetermineerd. Ook kinderen kunnen leren er op een verstandige manier mee om te gaan. Juist als je doorziet hoe technologie je beïnvloedt, kun je bewustere keuzes maken. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek heeft er een mooi boek over geschreven - en ik ben het helemaal met hem eens.

Dat volwassenen doorgaans in de verbied- en censuurreflex schieten, is de zoveelste manifestatie van controledwang.
pi_206805323
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wil ermee zeggen dat we niet volledig door technologie worden gedetermineerd. Ook kinderen kunnen leren er op een verstandige manier mee om te gaan. Juist als je doorziet hoe technologie je beïnvloedt, kun je bewustere keuzes maken. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek heeft er een mooi boek over geschreven - en ik ben het helemaal met hem eens.

Dat volwassenen doorgaans in de verbied- en censuurreflex schieten, is de zoveelste manifestatie van controledwang.
Jawel. Maar die technologie gaat daar ook in mee. Stel dat een groot deel het advies van Verbeek gaan opvolgen, dan is het enige dat apps-makers gaan doen, zorgen dat die apps nog verslavender worden. Uiteindelijk verliezen we.
pi_206805371
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jawel. Maar die technologie gaat daar ook in mee. Stel dat een groot deel het advies van Verbeek gaan opvolgen, dan is het enige dat apps-makers gaan doen, zorgen dat die apps nog verslavender worden. Uiteindelijk verliezen we.
Wat is volgens jou het advies van Verbeek?
pi_206805431
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat is volgens jou het advies van Verbeek?
Weet ik niet. Heb mij niet in hem verdiept. Maar kan mij zo voorstellen dat hij spreekt over ethische dillema's omtrent technologie. De link tussen technologie en gedrag. Hoe om te gaan met verschillende ontwikkelingen.
pi_206805685
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 18:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Weet ik niet. Heb mij niet in hem verdiept. Maar kan mij zo voorstellen dat hij spreekt over ethische dillema's omtrent technologie. De link tussen technologie en gedrag. Hoe om te gaan met verschillende ontwikkelingen.
Z'n stelling is dat mens en techniek met elkaar verweven zijn. Hij schrijft: "Wie de verwevenheid van mens en techniek niet doorziet, mist ook de kans om verantwoordelijkheid te nemen voor de aard en kwaliteit van die verwevenheid." Z'n boek zit vol met fraaie voorbeelden. Een aanrader! Ik zal de discussie hier niet verder vervuilen, maar ik denk dat opvoeders en onderwijzers kansen laten liggen om kinderen iets bij te brengen over die verantwoordelijkheid.
pi_206811444
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan kunnen we het rookverbod op scholen (of ziekenhuizen etc) ook wel weer opheffen.

Verboden zijn niet per se een uiting van controledwang. Daar zit een kosten-baten analyse achter. De kosten voor het vrije telefoongebruik zijn wat mij betreft voor zowel leerlingen als docenten hoog genoeg om een schoolverbod in te voeren.

Zie b.v. Wendy Wood's onderzoek (of populaire boek over gewoonten) naar de rol van (overheids)ingrijpen bij dit soort situaties.
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_206811480
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 18:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Z'n stelling is dat mens en techniek met elkaar verweven zijn. Hij schrijft: "Wie de verwevenheid van mens en techniek niet doorziet, mist ook de kans om verantwoordelijkheid te nemen voor de aard en kwaliteit van die verwevenheid." Z'n boek zit vol met fraaie voorbeelden. Een aanrader! Ik zal de discussie hier niet verder vervuilen, maar ik denk dat opvoeders en onderwijzers kansen laten liggen om kinderen iets bij te brengen over die verantwoordelijkheid.
Maar waarom moeten scholen dat doen? Waarom leggen we dat niet bij de ouders neer en voeren we beleid in waarmee het voor docenten makkelijker wordt, de leeropbrengst groter en kinderen dat aan den lijve ondervinden? Het zoveelste maatschappelijke probleem dat over de schutting van het onderwijs wordt gegooid. Jeej.

We hebben het hier over technologie die doelbewust verslavend wordt gemaakt, zoals sigaretten, drugs en alcohol. De vrije wil is hier nauwelijks aanwezig. Hoe snel zie jij dat aangepast of gereguleerd worden? En in de tussentijd mogen docenten dit probleem ook weer afhandelen onder de noemer "leren omgaan met technologie".

Ja, daar word ik persoonlijk knap chagrijnig van.
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_206811819
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dan kunnen we het rookverbod op scholen (of ziekenhuizen etc) ook wel weer opheffen.

Verboden zijn niet per se een uiting van controledwang. Daar zit een kosten-baten analyse achter. De kosten voor het vrije telefoongebruik zijn wat mij betreft voor zowel leerlingen als docenten hoog genoeg om een schoolverbod in te voeren.

Zie b.v. Wendy Wood's onderzoek (of populaire boek over gewoonten) naar de rol van (overheids)ingrijpen bij dit soort situaties.
Dat is dan ook precies waar ik tegen ageer: het efficiëntiedenken van waaruit zo'n kosten-batenanalyse wordt gemaakt.

Ik zie een verbod of censuur als een uiterst middel dat je in de onderwijssituatie gebruikt. Zo'n middel is bijvoorbeeld bij heel jonge kinderen gepast omdat die bescherming harder nodig hebben. Blijf je kinderen te lang in bescherming nemen, dan ontneem je ze de mogelijkheid om zelf te leren omgaan met moeilijke situaties.

Ik vind veel volwassenen buitengewoon bekrompen. De klas van mijn zoon moest bijvoorbeeld eens een choreografie maken. Daar wilden de kinderen indertijd graag dansjes uit Fortnite voor gebruiken, maar de leerkracht riep dat snel een halt toe. Fortnite is immers een schietspel dat slecht is voor kinderen, zo zoemde rond. Wat een gemiste kans om iets uit de belevingswereld van kinderen te pakken en daar een leersituatie van te maken.

Ik zie een onderwijssysteem dat een leerroute uitstippelt en daaraan vastklampt, niet als een ideaal. Het zorgt voor een gortdroog curriculum en een grotere kans dat kinderen ongemotiveerd raken. Leerkrachten die ruimte krijgen om creatief en flexibel te zijn zodat ze in kunnen spelen op de talenten, vaardigheden en interesses die kinderen al hebben - daar zou mijn voorkeur naar uitgaan.
pi_206811999
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Maar waarom moeten scholen dat doen? Waarom leggen we dat niet bij de ouders neer en voeren we beleid in waarmee het voor docenten makkelijker wordt, de leeropbrengst groter en kinderen dat aan den lijve ondervinden? Het zoveelste maatschappelijke probleem dat over de schutting van het onderwijs wordt gegooid. Jeej.

We hebben het hier over technologie die doelbewust verslavend wordt gemaakt, zoals sigaretten, drugs en alcohol. De vrije wil is hier nauwelijks aanwezig. Hoe snel zie jij dat aangepast of gereguleerd worden? En in de tussentijd mogen docenten dit probleem ook weer afhandelen onder de noemer "leren omgaan met technologie".

Ja, daar word ik persoonlijk knap chagrijnig van.
Ik denk dat je zijn punt niet begrijpt. Als je onderschrijft dat de mens fundamenteel bemiddeld wordt door techniek, dan is ook de keuze om iets niet te doen met technologie een moreel geladen keuze. Als voorbeeld geeft Verbeek echoscopie. Doordat we de mogelijkheid hebben om te screenen op aangeboren afwijkingen, wordt het niet gebruikmaken van die mogelijkheid een keuze waar je morele verantwoordelijkheid voor draagt.

Een school die ervoor kiest om moderne technologie buiten de deur te houden, maakt evenzeer een morele keuze. Ik snap die keuze wel, want die komt voort uit een verlangen om kinderen te beschermen tegen de afleidingen van het dagelijkse leven zodat er ruimte ontstaat voor studie.

Tegelijk maakt moderne technologie zozeer een deel uit van ons dagelijks leven, dat ik het een onverdedigbare keuze vind. Door er ruimte voor te maken in het curriculum, vergroot je bijvoorbeeld de kansen van kinderen om effecten van technologie te doorzien en actief te worden in het ontwerp ervan. Nu worden technologieën door een groep mensen ontworpen die geenszins een vertegenwoordiging van de maatschappij vormen en morele keuzes maken die een grote invloed op ons leven hebben. Door onze kinderen dom te houden en ze in een mal te willen genieten, beperken we juist hun vrije wil.

Ik ben het helemaal met je eens dat het onderwijs niet alles alleen kan doen, maar het onderwijs heeft wel een taak om kinderen geletterd te maken, om in de maatschappij te leren functioneren en om mechanismen in de samenleving die kansenongelijkheid vergroten tegen te gaan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')