In his defence, @TheoddDutchGuy heeft niet helemaal ongelijk, hij verwijst alleen naar het verkeerde artikel, het gaat om de zg. "Persons Hors de Combat":quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:13 schreef sp3c het volgende:
Waar in de conventie van Genève?
Staat er niet in hoor, je bent in principe niet verantwoordelijk voor het lot van vijandelijke troepen tenzij ze zichzelf over hebben gegeven of het rode kruis ermee bezig is oid
Nou kan ik vanaf dat warmtebeeld de situatie vrij slecht inschatten en weet dus niet wat de militairen zelf op de grond nou daadwerkelijk zien maar dat je een dusdanig gewonde en uitgeschakelde tegenstander zonder pardon de kogel mag geven is niet helemaal waar dus. Tenzij de laatste zin natuurlijk.quote:Article 41 of the 1977 Additional Protocol I provides:
1. A person who is recognized or who, in the circumstances, should be recognized to be hors de combat shall not be made the object of attack.
2. A person is hors de combat if:
a) he is in the power of an adverse Party;
b) he clearly expresses an intention to surrender;
c) he has been rendered unconscious or is otherwise incapacitated by wounds or sickness, and therefore is incapable of defending himself;
provided that in any of these cases he abstains from any hostile act and does not attempt to escape
`quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
In his defence, @:TheoddDutchGuy heeft niet helemaal ongelijk, hij verwijst alleen naar het verkeerde artikel, het gaat om de zg. "Persons Hors de Combat":
[..]
Nou kan ik vanaf dat warmtebeeld de situatie vrij slecht inschatten en weet dus niet wat de militairen zelf op de grond nou daadwerkelijk zien maar dat je een dusdanig gewonde en uitgeschakelde tegenstander zonder pardon de kogel mag geven is niet helemaal waar dus. Tenzij de laatste zin natuurlijk.
Uiteraard, maar dan is de laatste zin ook van toepassing.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:07 schreef sp3c het volgende:
eens
maar als er iemand met een RPG staat te schieten hebben ze allemaal pech gehad wmb
hij schoot mis als ik de vertaling goed interpreteerquote:Op zaterdag 12 november 2022 16:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan is de laatste zin ook van toepassing.
Van Berlijn tot Stalingrad zit er niet veel variatie in het voer, zo te zien.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:11 schreef Perrin het volgende:
Een feestmaal voor de soldaten, alsof haar eigen kinderen thuiskomen.
[ twitter ]
Wat dat betreft kun je weinig met deze beelden want alles een beetje van boven bekijken is leuk en dan ook nog met warmtebeeld maar je hebt geen idee van wat nou de situatie vanaf de grond bekeken is. En nee, op het eerste gezicht zie ik ook weinig verkeerd gaan. Maar stellen dat het "legaal" is om gewonde/uitgeschakelde combatanten neer te schieten zoals een aantal lopen te suggereren is natuurlijk niet waar. Er werd nmm nogal kort door de bocht gereageerd terwijl hij opzich wel een punt heeft met in het achterhoofd de situatie zoals hij hem interpreteert.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:09 schreef sp3c het volgende:
hij schoot mis als ik de vertaling goed interpreteer
maar dat kan natuurlijk een verzoenend gebaar zijn geweest, met die gasten weet je het nooit meer tegenwoordig
op deze beelden zie ik iig geen oorlogsmisdaden hoor ... het kan, misschien staat er wel een wit vlaggetje op die bunker ofzo maar zo makkelijk vind ik hem nog niet
Ja maar dat men kort door de bocht op mij reageert terwijl ik meestal wel gelijk heb (altijd achteraf als ik het zelf ook alweer vergeten ben), dat ben ik wel gewend sinds hier reageren sedert 2002. (Op een oud account, later deze)quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat dat betreft kun je weinig met deze beelden want alles een beetje van boven bekijken is leuk en dan ook nog met warmtebeeld maar je hebt geen idee van wat nou de situatie vanaf de grond bekeken is. En nee, op het eerste gezicht zie ik ook weinig verkeerd gaan. Maar stellen dat het "legaal" is om gewonde/uitgeschakelde combatanten neer te schieten zoals een aantal lopen te suggereren is natuurlijk niet waar. Er werd nmm nogal kort door de bocht gereageerd terwijl hij opzich wel een punt heeft met in het achterhoofd de situatie zoals hij hem interpreteert.
Wauw.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
terwijl ik meestal wel gelijk heb
Fair enoughquote:Op zaterdag 12 november 2022 16:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat dat betreft kun je weinig met deze beelden want alles een beetje van boven bekijken is leuk en dan ook nog met warmtebeeld maar je hebt geen idee van wat nou de situatie vanaf de grond bekeken is. En nee, op het eerste gezicht zie ik ook weinig verkeerd gaan. Maar stellen dat het "legaal" is om gewonde/uitgeschakelde combatanten neer te schieten zoals een aantal lopen te suggereren is natuurlijk niet waar. Er werd nmm nogal kort door de bocht gereageerd terwijl hij opzich wel een punt heeft met in het achterhoofd de situatie zoals hij hem interpreteert.
quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar dat men kort door de bocht op mij reageert terwijl ik meestal wel gelijk heb (altijd achteraf als ik het zelf ook alweer vergeten ben), dat ben ik wel gewend sinds hier reageren sedert 2002. (Op een oud account, later deze)
Een hele cynische vorm van "throttling".quote:Op zaterdag 12 november 2022 14:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
[ twitter ][ twitter ][ twitter ][ twitter ]
Juist. Ik zou ook schieten tot de boel veilig lijkt en dan nog het liefst een granaat extra werpen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:15 schreef 3rr0r het volgende:
Iemand is koppig lol. Het ligt juist mega voor de hand dat men de boel niet precies kon zien, vandaar ook hulp met thermocamera vanaf een drone. Dat er mannetjes uit dat hol blijven komen geeft al aan dat de situatie niet veilig is. Dat ze die mannetjes die eruit komen niet 'eventjes' neerschieten geeft ook aan dat men geen zicht heeft erop.
Dat er een of andere oorlogsmisdaad begaan wordt is juist helemaal niet duidelijk of voor de hand liggend. Vanachter je pc thuis eventjes oordelen over zo'n gevechtssituatie waarbij je het risico loopt zelf doodgemaakt te worden is makkelijk. Je ongelijk toegeven nog meer blijkbaar.
Dat laatste is een verdraaiing van de werkelijkheid. Daar is helemaal geen sprake van. Anders moet je even aangeven wie hier zegt dat je volgende de conventie van Genève iemand standrechtelijk mag executeren.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
In his defence, @:TheoddDutchGuy heeft niet helemaal ongelijk, hij verwijst alleen naar het verkeerde artikel, het gaat om de zg. "Persons Hors de Combat":
[..]
Nou kan ik vanaf dat warmtebeeld de situatie vrij slecht inschatten en weet dus niet wat de militairen zelf op de grond nou daadwerkelijk zien maar dat je een dusdanig gewonde en uitgeschakelde tegenstander zonder pardon de kogel mag geven is niet helemaal waar dus. Tenzij de laatste zin natuurlijk.
Je zit gewoon hardstikke verkeerd in deze.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja maar dat men kort door de bocht op mij reageert terwijl ik meestal wel gelijk heb (altijd achteraf als ik het zelf ook alweer vergeten ben), dat ben ik wel gewend sinds hier reageren sedert 2002. (Op een oud account, later deze)
Ik zou ter plekke voor alle zekerheid nog wel eerst even snel handboek Geneefse Conventie raadplegen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Juist. Ik zou ook schieten tot de boel veilig lijkt en dan nog het liefst een granaat extra werpen.
Mwah blijkbaar niet hè.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:39 schreef The_End het volgende:
[..]
Je zit gewoon hardstikke verkeerd in deze.
Je kunt ook gewoon lief vragen of ze even ophouden met schieten.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:48 schreef kibo het volgende:
[..]
Ik zou ter plekke voor alle zekerheid nog wel eerst even snel handboek Geneefse Conventie raadplegen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |