Je kan er idd rijk mee worden, maar als je kijkt naar de gehele crypto wereld, hoeveel mensen zouden dan daadwerkelijk financieel onafhankelijk zijn geworden (komend van niks). Zijn dat er meer dan met aandelen?quote:Op donderdag 10 november 2022 14:26 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Met shitcoins zijn grote winsten te behalen die je nooit op de aandelenbeurs gaat halen, een klein bedrag daar in stoppen kan niet veel kwaad.
Zo zou je kunnen redeneren. Maar je helpt dus wel mee aan diezelfde fragiele markt gebaseerd op hebzucht.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:28 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Klopt, daarom niet te grote bedragen gebruiken en er vanuit gaan dat je je geld kwijt bent.
Redding voor crypto, althans voor vandaag.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb de CPI cijfers nog niet gezien maar de BTC grafiek lijkt ze fijn te vinden
Komen die cijfers niet pas vanmiddag? laat maar, al bekend zie ik.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb de CPI cijfers nog niet gezien maar de BTC grafiek lijkt ze fijn te vinden
quote:Op donderdag 10 november 2022 14:44 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Komen die cijfers niet pas vanmiddag? laat maar, al bekend zie ik.
Het is niet zo zeer dat hij aanpassingen doet, het punt is dat het PlanB "model" logaritmisch werkt, kortom als je dan in deze cycle tussen de 10 en 100K zit klopt het, ja zo kan ik ook voorspellingen doen.quote:Op donderdag 10 november 2022 13:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Plan B is dit jaar helemaal af. Hij had eerder moeten stoppen met dat bullish zijn. Zat ook continu zijn model aan te passen en zo. Wel slim om anoniem te zijn, hij kan nog normaal over straat lopen.
Een paar 10den van % beter dan verwacht en iedereen lyrischquote:
De markt reageert op een percentage die beter uit pakt dan verwacht. Niets meer, niets minder.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:56 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Een paar 10den van % beter dan verwacht en iedereen lyrischMensen verwachten nu een renteverlaging? Trouwens bij voorgaande recessies na rentedaling ging de beurs gewoon nog flink omlaag.
Plan Paniek. Gay for Pay.quote:Op donderdag 10 november 2022 13:47 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
@:Rambodirk en ik zijn over op plan dubbel Z
Ik denk dat de markt er vanuit gaan dat nu de pivot komt, als blijkt dat die niet komt gaat de boel weer crashen.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:59 schreef dimmak het volgende:
[..]
De markt reageert op een percentage die beter uit pakt dan verwacht. Niets meer, niets minder.
De verliezen zijn evenredig groot. Het is gewoon extreem volatielquote:Op donderdag 10 november 2022 14:26 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Met shitcoins zijn grote winsten te behalen die je nooit op de aandelenbeurs gaat halen, een klein bedrag daar in stoppen kan niet veel kwaad.
Plus dat je bij vrijwel alle shitcoins met een enorme achterstand begint omdat de oprichters natuurlijk altijd het ideale moment van uitcashen kunnen kiezen, kortom je moet maar hopen dat je het net juis timed.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
De verliezen zijn evenredig groot. Het is gewoon extreem volatiel
Klopt, sommige mensen willen dat risico lopen anderen niet.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
De verliezen zijn evenredig groot. Het is gewoon extreem volatiel
Maar je moet in veel shitcoins geld stoppen om te zorgen dat je net die ene *1000 te pakken hebt.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:26 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
10-50x is ook goed hoor. En in een bull markt gaat elke shitcoin omhoog.quote:Op donderdag 10 november 2022 16:27 schreef stinkie het volgende:
[..]
Maar je moet in veel shitcoins geld stoppen om te zorgen dat je net die ene *1000 te pakken hebt.
Al een weekje, geen idee waarom.quote:
YT kneuzen.quote:
Die gaat is echt fulltime bezig met video's maken. Denk niet dat ik daar gelukkig van ga worden.quote:
Ik had het dan ook over de user die hem een kneus noemdequote:Op donderdag 10 november 2022 23:38 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Die gaat is echt fulltime bezig met video's maken. Denk niet dat ik daar gelukkig van ga worden.
Maar ik heb wel respect voor wat hij met z'n team allemaal maakt. Zit gewoon een heleboel nuttige info tussen. Vind je ook niet?
eens.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:53 schreef D. het volgende:
En ja, het meest informatieve cryptokanaal wat ik ken
staan ze anders niet bekend om.quote:Op vrijdag 11 november 2022 07:28 schreef Perrin het volgende:
Er wordt wel veel gelogen door die cryptobeurzen zeg.
Blockfi 11 hours ago: withdrawals “will remain fully operational.
Blockfi 20 minutes ago: pausing withdrawals, can’t do business anymore.
Zo ging dat ook met Icesave. Het waren niet alleen bankiers die mooi weer speelden, maar ook politici.quote:Op vrijdag 11 november 2022 07:28 schreef Perrin het volgende:
Er wordt wel veel gelogen door die cryptobeurzen zeg.
Blockfi 11 hours ago: withdrawals “will remain fully operational.
Blockfi 20 minutes ago: pausing withdrawals, can’t do business anymore.
Ja alleen zou een groot deel van de lol van crypto moeten zijn dat je veel van die nadelen van fiat bankieren niet zou hebben.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo ging dat ook met Icesave. Het waren niet alleen bankiers die mooi weer speelden, maar ook politici.
Exchanges maken het makkelijker voor mensen die in crypto willen stappen, wat dus zorgt voor meer adoptie en volume. Maar voor mensen die al een tijdje in crypto zitten en een aardige portfolio hebben opgebouwd is het echt raadzaam om hun crypto op een dex of cold storage te zetten.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:55 schreef LXIV het volgende:
Wat is nu nog een reden om crypto te stallen op zo’n beurs, behalve tijdens een trade en het er vervolgens weer snel af te halen? Het is een groot risico bij welke Exchange dan ook.
Als mensen dit inzien krijg je gewoon een bankrun, wat je nu dus ziet gebeuren.
Denk dat de meesten het laten staan voor staking.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:55 schreef LXIV het volgende:
Wat is nu nog een reden om crypto te stallen op zo’n beurs, behalve tijdens een trade en het er vervolgens weer snel af te halen?
Ja maar dat staking, met rentepercentages van boven de 10%, dat kan toch alleen een ponzi zijn. Dat snapt iedereen. Waar komt dat geld anders vandaan?quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:16 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat de meesten het laten staan voor staking.
Mee eens, al denk ik dat we de gecentraliseerde platforms niet af hoeven te schrijven. Maar ze hebben wel iets te bewijzen. Wij hebben ook terugtrekkende bewegingen gemaakt, maar mijn vriend heeft bijvoorbeeld een zwak voor een van de oprichters van Kraken. Ik sluit niet uit dat we daar ooit weer wat zetten.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja alleen zou een groot deel van de lol van crypto moeten zijn dat je veel van die nadelen van fiat bankieren niet zou hebben.
Vervolgens stalt de massa vrolijk zijn crypto bij beurzen en die gaan daarmee bankje spelen en dan ben je weer terug waar je vertrok.
Eens met je verhaal. Maar trustless is juist een onderdeel van decentraliteit.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:25 schreef recursief het volgende:
Complexe financiele producten hebben op zich niets met crypto te maken. Zodra het woord "collateral" valt moet je je eigenlijk al achter de oren krabben want dan gaat het om lenen. En als er dan ook nog sprake is van leverage, en een onwaarschijnlijk hoog (staking)-rendement wijst daar altijd wel op, dan is het gewoon wachten tot het een keer mis gaat. Dan werkt die leverage tegen je en vallen er toko's om omdat ze niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
Dat dit soort constructies in de klassieke financiele wereld veel minder voorkomen komt gek genoeg door regulering. Dat soort regulering zou een heleboel cowboys weghouden uit crypto. Wat overblijft is alles dat echt trustless is (Bitcoin dus) en daar is dan ook weinig overheidsbemoeienis voor nodig.
Ik roep het wel vaker: decentraal is niet zo relevant, trustless is waar het om gaat. De halve werekd denkt dat het essentieel is dat crypto decentraal is, maar wat pas echt essentieel is, is dat je zelf (P2P) transacties kan doen zonder dat je daar een tussenpartij voor nodig hebt die je maar moet vertrouwen.
Kinderen die spelen met andermans miljarden.quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:53 schreef dimmak het volgende:
[ twitter ]
CEO van Alameda Research: Caroline Ellison
Zeker, maar decentraal is niet altijd trustless. En "decentraal" is wel wat gehyped wordt (DeFi als grootste voorbeeld).quote:Op vrijdag 11 november 2022 09:51 schreef dimmak het volgende:
[..]
Eens met je verhaal. Maar trustless is juist een onderdeel van decentraliteit.
Dat is omdat crypto projecten het woord decentraal gekaapt hebben om zo legitiem te zijn. Dus ja, decentraal is juist wel trusless. Het woord decentraal wordt in deze industrie te pas en on te pas gebruikt, maar dat is bijna nooit terecht.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:24 schreef recursief het volgende:
[..]
Zeker, maar decentraal is niet altijd trustless. En "decentraal" is wel wat gehyped wordt (DeFi als grootste voorbeeld).
Daarom zou het goed zijn om het altijd te hebben over waar het om gaat, in plaats van te strooien met begrippen met een vage definitie. Juist het feit dat je niemand hoeft te vertrouwen om een transactie te doen is de kern, eigenlijk al sinds de Bitcoin whitepaper (okay, en het oplossen van het double spending vraagstuk). Dat decentralisatie dat mogelijk maakt is eigenlijk alleen secundair. Of in softwaredevelopmenttermen: decentralisatie is een "implementatiedetail". Decentralisatie is HOE we het oplossen. Belangrijk, maar belangrijker nog is WAT we oplossen. Welk probleem we oplossen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:26 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat is omdat crypto projecten het woord decentraal gekaapt hebben om zo legitiem te zijn. Dus ja, decentraal is juist wel trusless. Het woord decentraal wordt in deze industrie te pas en on te pas gebruikt, maar dat is bijna nooit terecht.
De gemiddelde westerse consument heeft daar maling aan. Die willen rendement, voor de rest zal het ze een worst zijn. Oogkleppen op en cashen. Dat is ook omdat de problemen hier nog niet echt zijn. Problemen worden opgelost in derdewereldlanden, daarom gaat de adoptie daar ook veel sneller. Zodra je potentiële problemen (CBDC's, inflatie, geldprinter) hier nu al aan kaart word je weggezet als wappie. En begin helemaal niet over risico's van bepaalde altcoins of infrastructuur daaromheen, dan kom je aan hun investering en ben je een smerige maxi.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Daarom zou het goed zijn om het altijd te hebben over waar het om gaat, in plaats van te strooien met begrippen met een vage definitie. Juist het feit dat je niemand hoeft te vertrouwen om een transactie te doen is de kern, eigenlijk al sinds de Bitcoin whitepaper (okay, en het oplossen van het double spending vraagstuk). Dat decentralisatie dat mogelijk maakt is eigenlijk alleen secundair. Of in softwaredevelopmenttermen: decentralisatie is een "implementatiedetail". Decentralisatie is HOE we het oplossen. Belangrijk, maar belangrijker nog is WAT we oplossen. Welk probleem we oplossen.
Waarom zou de industrie niet zelfreinigend kunnen zijn? Als je weet dat je de klappen zelf opvangt en een bail-out door de overheid er niet inzit, dan leer je je lesje wel. Ik snap dat vertrouwen in regulering niet. Als je meent dat overheden een prudente aanpak hebben, dan zijn er betere investeringsopties.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:32 schreef dimmak het volgende:
Mensen zullen dat moeten leren, maar zolang mensen het blijven zien als speculatiemiddel zie ik dit niet veranderen zonder zeer strenge regulatie van overheden.
Ik zeg nergens dat dit niet kan. Het kan juist heel goed, maar ik denk niet dat overheden dit toe gaan laten en dus dat er nog strengere regulering komt. De roep om een crypto bill na de val van FTX is in USA alweer begonnen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom zou de industrie niet zelfreinigend kunnen zijn? Als je weet dat je de klappen zelf opvangt en een bail-out door de overheid er niet inzit, dan leer je je lesje wel. Ik snap dat vertrouwen in regulering niet. Als je meent dat overheden een prudente aanpak hebben, dan zijn er betere investeringsopties.
Ja, het zit er al tijden aan te komen. En politici grijpen maar wat graag dit soort gelegenheden aan om te pleiten voor regulering, hun eigen rol in het debacle (het aannemen van 'donaties') achterwege latend.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:06 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat dit niet kan. Het kan juist heel goed, maar ik denk niet dat overheden dit toe gaan laten en dus dat er nog strengere regulering komt. De roep om een crypto bill na de val van FTX is in USA alweer begonnen.
omdat ze het niet kunnen of willen. Niemand speelt met eigen geld. Dat is een keus, met gevolgen. En als het goed is navenante beloning.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom zou de industrie niet zelfreinigend kunnen zijn? Als je weet dat je de klappen zelf opvangt en een bail-out door de overheid er niet inzit, dan leer je je lesje wel. Ik snap dat vertrouwen in regulering niet. Als je meent dat overheden een prudente aanpak hebben, dan zijn er betere investeringsopties.
En dat hoeft dus allemaal niet. Bail-outs doen ook pijn, maar op manieren die voor consumenten minder zichtbaar zijn. Ik denk zelfs dat die bail-outs meer pijn doen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:15 schreef stinkie het volgende:
[..]
omdat ze het niet kunnen of willen. Niemand speelt met eigen geld. Dat is een keus, met gevolgen. En als het goed is navenante beloning.
En zodra alle tante sjaan’s meedoen na een kringverjaadag is er retail exposure, moet er ineens beschermd worden. Komen er toezichthouders, met een rekening die betaald moet worden. En wie betaald bepaald, dus word er een bailout geeist want ‘als x failliet gaat heeft jullie toezicht gefaald’
En dat heeft allemaal niets met crypto te maken
Ik ben de laatste die voor regulering is om het maar even duidelijk te maken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, het zit er al tijden aan te komen. En politici grijpen maar wat graag dit soort gelegenheden aan om te pleiten voor regulering, hun eigen rol in het debacle (het aannemen van 'donaties') achterwege latend.
Regulering gaat afbreuk doen aan de principes waarop crypto's zijn gebouwd. Wat houden we dan over dat een werkelijk alternatief vormt voor het huidige monetaire stelsel? Daarom lijkt het me belangrijk om, zolang die verregaande regulering er niet is, niet mee te doen aan het 'regulering is noodzakelijk'-discours.
Veel mensen leren nu een harde les en je kunt er gerust op vertrouwen dat ze niet dezelfde fouten maken. Doen ze dat wel, dan zijn de gevolgen voor henzelf. Dat zijn ze nu trouwens ook en ik zie niet wat daar mis mee is. Wij hebben zelf ook wel wat geld verloren en lopen daar niet over te miepen.
quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:18 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik ben de laatste die voor regulering is om het maar even duidelijk te maken.
tuurlijk doen ze pijn. Maar tante sjaan voelt dat niet. Die wil gewoon haar sjekkie en advocaat hebben.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat hoeft dus allemaal niet. Bail-outs doen ook pijn, maar op manieren die voor consumenten minder zichtbaar zijn. Ik denk zelfs dat die bail-outs meer pijn doen.
Een groot deel van de handel was waarschijnlijk gewoon met elkaar. Niet de hodlers in ieder geval. Dan kun je ook lekker de prijs bepalen van je zelf gemaakte token. Ik koop 1M van jouw token voor 100M, jij 1 M van mijn token voor 100M.quote:
Ben je nou een piramide spel aan het uitlegggen?quote:Op vrijdag 11 november 2022 12:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een groot deel van de handel was waarschijnlijk gewoon met elkaar. Niet de hodlers in ieder geval. Dan kun je ook lekker de prijs bepalen van je zelf gemaakte token. Ik koop 1M van jouw token voor 100M, jij 1 M van mijn token voor 100M.
Netto gaat er geen geld uit of in, maar die tokens stijgen enorm in waarde iedere keer, en dus ook de marketcap en daarmee het (fictieve) Eigen Vermogen en kan er weer echt geld aangetrokken worden of coins voor veel te hoge prijzen verkocht.
Totdat niemand het meer gelooft, je een bankrun krijgt, platforms omvallen en de waardering van die tokens en dus de marketcap allemaal gebakken lucht blijkt.
Jij zegt hetquote:Op vrijdag 11 november 2022 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben je nou een piramide spel aan het uitlegggen?
Yes! Alles gedekt daar daar. Cronos to moon! Al mijn staking centjes weer terug 🎉quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:39 schreef weetjewel5 het volgende:
https://twitter.com/kris/status/1590932601136898050
De volgende domino die gaat vallen?
Pas bij 4k wordt hij geliquideerd toch? of 14k? ik lees verschillende bedragen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 15:39 schreef Homey het volgende:
Let op Microstrategy, aandeel weer hard onderuit. Als dat doorgaat kan hun schuld gecalled worden, en dat betekent het dumpen van hun bitcoins. En ze hebben maar 130k
Shortgaan op MS?quote:Op vrijdag 11 november 2022 15:39 schreef Homey het volgende:
Let op Microstrategy, aandeel weer hard onderuit. Als dat doorgaat kan hun schuld gecalled worden, en dat betekent het dumpen van hun bitcoins. En ze hebben maar 130k
Ome Saylor vindt zijn weg wel.quote:Op vrijdag 11 november 2022 15:39 schreef Homey het volgende:
Niks nieuws, heb al eens uitgelegd dat Exchanges gewoon geldschuivers zijn een daarom allemaal de Exchange pauzeren voor verkoop bij sterk stijgende prijzen.quote:
Dat is wel heel erg generaliserend. Er zullen er best zijn die dit doen maar wat ik ken (o.a. van binnenuit) heeft het verdienmodel puur gebaseerd op transactiekosten.quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niks nieuws, heb al eens uitgelegd dat Exchanges gewoon geldschuivers zijn een daarom allemaal de Exchange pauzeren voor verkoop bij sterk stijgende prijzen.
Ja dat is wat ik zeg.quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg generaliserend. Er zullen er best zijn die dit doen maar wat ik ken (o.a. van binnenuit) heeft het verdienmodel puur gebaseerd op transactiekosten.
Ze zouden van dat soort bedrijven eens een balans moeten opmaken waarbij alle crypto-assets op nul gewaardeerd worden. En dan kijken of er nog een positief eigen vermogen overblijft.quote:
Crypto: new finance met oude strekenquote:
Nee, je zegt dat ze trades pauzeren voor verkoop bij sterk stijgende prijzen. De exchanges die ik wat beter ken doen dat pertinent niet. Die willen op ieder moment volume maken. Ik weet dat het bewust pauzeren een terugkerend verhaal is maar het is enorm onlogisch omdat dat meestal gebeurt als er:quote:
Juist wel.quote:Op vrijdag 11 november 2022 21:51 schreef recursief het volgende:
[..]
Nee, je zegt dat ze trades pauzeren voor verkoop bij sterk stijgende prijzen. De exchanges die ik wat beter ken doen dat pertinent niet. Die willen op ieder moment volume maken. Ik weet dat het bewust pauzeren een terugkerend verhaal is maar het is enorm onlogisch omdat dat meestal gebeurt als er:
- of een exploit is op een chain
- of een diefstal van een enorm bedrag, dat wellicht via exchanges wordt weggesluisd
- of als het handelsvolume enorm en vaak onverwacht toeneemt.
Geloof me, er is geen exchange die graag op pauze gaat als het handelsvolume omhoog gaat. Juist van volumes moeten ze het hebben. Massa is kassa.
En ja, er zal best een voorbeeld zijn te vinden waar wel gemanipuleerd wordt, maar zo generaliserend als jij het stelt is het niet.
Wat bedoel je met "de balans kan dat niet verwerken?" Zowel kopers als verkopers doen een deposit en na aftrek van de marge voor de exchange kan die gewoon voor withdrawals gebruikt worden. Hooguit moet er iets uit cold storage komen. Ook bij hefboomproducten is er geen probleem: als je collateral op is wordt je positie geliquideerd. Het gaat pas mis als een exchange met funds van depositors gaat speculeren, maar bij een fatsoenlijke exchange gebeurt dat niet. Het kan namelijk 10 keer goed gaan, maar als het 1 keer misgaat kan dat het einde van de exchange betekenen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Juist wel.
Het is heel logisch, de meeste Exchanges, nee eik alle Exchanges hebben geen backup money van de miljarden die ze in beheer hebben.
Stel een token stijgt explosief en mensen keren massaal uit. De balans kan dat op dat moment niet verwerken. Dus gaan ze op pauze. Niets meer niets minder.
Dan moeten ze eerst cashflow creëren om uit te betalen of andere tokens in te kopen.
het gaat mis als/omdat ze shorten. Prijs omhoog, jij wilt je coin verkopen, zij hebben je coon niet meer (of hebben ‘m uitgeleend) en moeten dus ineens cash vrij zien te maken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 22:29 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "de balans kan dat niet verwerken?" Zowel kopers als verkopers doen een deposit en na aftrek van de marge voor de exchange kan die gewoon voor withdrawals gebruikt worden. Hooguit moet er iets uit cold storage komen. Ook bij hefboomproducten is er geen probleem: als je collateral op is wordt je positie geliquideerd. Het gaat pas mis als een exchange met funds van depositors gaat speculeren, maar bij een fatsoenlijke exchange gebeurt dat niet. Het kan namelijk 10 keer goed gaan, maar als het 1 keer misgaat kan dat het einde van de exchange betekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |