Ja, maar de kadaverdiscipline gaat nu dus niet mee. Er wordt (nog) niet getekend bij het kruisje. Vaak hebben dat soort interne opstanden wel een woordvoerder. Denk maar aan Ferrier en Koppejan bij het CDA.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kadaverdiscipline. Een paar jaar geleden had je toch die backbencher die leegliep in de media, die Berkmoes. Nogal rancuneuze vrouw maar het geeft wel weer hoe de sfeer daar is.
De partijtop zet de koers uit en de rest mag volgen.
Het geeft mij de indruk dat er nog wel enige vorm van controle is, als je echt op ramkoers ligt dan wil je volgens mij juist de media zoeken. Dat is dan ook zelfbescherming.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goeie observatie, dat had ik me nog niet gerealiseerd. Hermans is het in elk geval niet, maar dat is logisch.
Waarom zou er niemand opstaan in de fractie? Allemaal bang dat hun hoofd eraf gaat, of zijn alle figuren die enige leiderschapsrol kunnen vervullen in de afgelopen jaren gewoon afgehaakt totdat er stemvee overbleef?
quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:10 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk Johan Remkes een oplossing mag gaan bedenken.
Nee, want GL en PvdA zijn sowieso voor en volgens mij SP, Volt en PvdD ook.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:10 schreef Jojoke het volgende:
Er hoeven maar 2 Kamerleden principieel tegen te zijn. Ik zie dat wel gebeuren, want sommige Kamerleden vinden de dwangwet ondemocratisch.
Ja. Want dan val je gewoon het kabinet af. Waarom zou de VVD niet hoeven te leveren?quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want GL en PvdA zijn sowieso voor en volgens mij SP, Volt en PvdD ook.
Het ging over 2 tegenstemmers, niet over de volledige fractie die tegen stemt. Een volledige fractie overleeft het kabinet inderdaad niet, 2 dissidenten denk ik wel.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Want dan val je gewoon het kabinet af. Waarom zou de VVD niet hoeven te leveren?
Het CDA is wel een ander soort partij dan de VVD. De VVD is een volledig gesloten bastion met strenge lijnen qua voorlichting. Je hoort wel eens over gemor binnen de VVD maar nooit namen en rugnummers.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, maar de kadaverdiscipline gaat nu dus niet mee. Er wordt (nog) niet getekend bij het kruisje. Vaak hebben dat soort interne opstanden wel een woordvoerder. Denk maar aan Ferrier en Koppejan bij het CDA.
Grensgevalletje, bevorderlijk voor de stabiliteit is het in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging over 2 tegenstemmers, niet over de volledige fractie die tegen stemt. Een volledige fractie overleeft het kabinet inderdaad niet, 2 dissidenten denk ik wel.
Ook bij de VVD lekt genoeg, zie de T. En op het moment dat je echt op ramkoers ligt kun je de afdeling meelopen tot het ravijn maar niet springen, aka woordvoering ook gewoon passeren.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het CDA is wel een ander soort partij dan de VVD. De VVD is een volledig gesloten bastion met strenge lijnen qua voorlichting. Je hoort wel eens over gemor binnen de VVD maar nooit namen en rugnummers.
Akkoord.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ook bij de VVD lekt genoeg, zie de T. En op het moment dat je echt op ramkoers ligt kun je de afdeling meelopen tot het ravijn maar niet springen, aka woordvoering ook gewoon passeren.
Ybeltje Berckmoes, die ging later nog voor Ongehoord Nederland bellen met Pim Fortuijn via een 'straalverbinding'. Knappe vrouw, maar niet helemaal goed in de bovenkamer.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kadaverdiscipline. Een paar jaar geleden had je toch die backbencher die leegliep in de media, die Berkmoes. Nogal rancuneuze vrouw maar het geeft wel weer hoe de sfeer daar is.
De partijtop zet de koers uit en de rest mag volgen.
quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:18 schreef Janneke141 het volgende:
Het zijn zonder meer interessante tijden. De partijen maken zich stuk voor stuk ongeloofwaardiger. De vraag is wat er straks nog overblijft waarop gestemd gaat worden.
Heeft er nog in het bestuur gezeten zelfs...quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ybeltje Berckmoes, die ging later nog voor Ongehoord Nederland bellen met Pim Fortuijn via een 'straalverbinding'. Knappe vrouw, maar niet helemaal goed in de bovenkamer.
Ik weet niet hoe hevig het verder binnen de VVD is, maar met een hoofdelijke stemming krijg je dit er inderdaad waarschijnlijk wel door.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Want dan val je gewoon het kabinet af. Waarom zou de VVD niet hoeven te leveren?
Je hebt die congressen over twee weken, en de fractie zit zo diep ingegraven inmiddels. Ik vind het lastig om nog een geloofwaardige way-out te bedenken.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Dit hoeft toch geen crisis te worden. Nog 100 manieren op er iets op te boetseren.
Je moet het dan ook over het congres heen tillen.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt die congressen over twee weken, en de fractie zit zo diep ingegraven inmiddels. Ik vind het lastig om nog een geloofwaardige way-out te bedenken.
Segers heeft gezegd dat als de VVD niet levert, er wat hem betreft geen deal is.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe hevig het verder binnen de VVD is, maar met een hoofdelijke stemming krijg je dit er inderdaad waarschijnlijk wel door.
Het zal er niet gezelliger op worden maar het is een mogelijke oplossing.
Maar mag de CU dan de volgende keer ook tegen stemmen met 2 man, dat is zo'n beetje de halve fractie he? Dan krijg je toch scheve gezichten binnen de coalitie?quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe hevig het verder binnen de VVD is, maar met een hoofdelijke stemming krijg je dit er inderdaad waarschijnlijk wel door.
Het zal er niet gezelliger op worden maar het is een mogelijke oplossing.
Niet echt. CU schuift niet verder op, VVD vind dit te ver gaan. Volgens mij is het een behoorlijke patstelling.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Dit hoeft toch geen crisis te worden. Nog 100 manieren op er iets op te boetseren.
Hoe? En ook graag op zo'n manier dat het gepikt gaat worden door zowel CU als VVD congres.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je moet het dan ook over het congres heen tillen.
Maar ja, zit het probleem hem nou echt in die asielwet of is het in wezen een identiteitscrisis binnen de VVD die twijfelt of ze een brede volkspartij willen zijn (met alle compromissen die daarbij horen) of een lekker conservatieve rechtse partij? Dat eerste is makkelijk te fiksen, dat tweede wordt een stuk moeilijker.quote:Op dinsdag 8 november 2022 14:20 schreef Hexagon het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |