SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html
Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter
(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik
Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.
https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F
Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101
Een tweet uit Nederland:
Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar
https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png
Heden:
Spanje
Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen
Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023
https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886
https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise
Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.
https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter
Oostenrijk
Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.
Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.
https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown
Zwitserland
Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland
Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.
https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid
België
De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)
https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726
UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.
https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar
Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572
Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices
Nederland
Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent
Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).
Gaan we weer...![]()
....."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Klantkortingen worden verrekend op de jaarafrekening, dus dat staat los, maar zoals ik het lees zoals bij Vattenfall, stel je krijgt een jaarafrekening van +190, dan zal men dat dus verrekenen met de energiekorting.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:57 schreef Vallon het volgende:
Wie op 1 November en 1 December, klant is van een elektrabedrijf krijgt voor die maand en per aansluiting ¤190 uitgekeerd. De bedoeling is dat het bedrijf dit voor het einde van die lopende maand gaat overmaken.
Terecht of onjuist ? En nu nog afwachten hoe het energie plafond gaat uitwerken ?
Worden bestaande klantkortingen daarin/mee verrekend of wordt het plafond, toch de nieuw bodem ?
Rare verdeling.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:57 schreef Vallon het volgende:
Wie op 1 November en 1 December, klant is van een elektrabedrijf krijgt voor die maand en per aansluiting ¤190 uitgekeerd. De bedoeling is dat het bedrijf dit voor het einde van die lopende maand gaat overmaken.
Terecht of onjuist ? En nu nog afwachten hoe het energie plafond gaat uitwerken ?
Worden bestaande klantkortingen daarin/mee verrekend of wordt het plafond, toch de nieuw bodem ?
Het zou pas raar zijn als niet iedereen die 190 euro krijgt, ik kies er bewust voor om altijd een langdurig contract aan te houden, zou vreemd zijn om die mensen achter te stellen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rare verdeling.
Wij krijgen met zijn 2en van de baas energie vergoeding van ¤250 pm 2 x ¤190 en verbruiken geen geld aan energie
Zeker een goede manier om de systemen van elektrabedrijven, die immers precies weten wie er een aansluiting heeft, te gebruiken om die ¤380 overheidssteun aan de burger uit te keren.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klantkortingen worden verrekend op de jaarafrekening, dus dat staat los, maar zoals ik het lees zoals bij Vattenfall, stel je krijgt een jaarafrekening van +190, dan zal men dat dus verrekenen met de energiekorting.
Men spreekt over expliciet openstaande facturen, dus niet op lopende facturen (die gaan ook gewoon via automagische incasso), ook zal deze niet worden ingelost op betalingsregelingen of incasso's.
Er kan wel een hoop kritiek worden geleverd op de manier, maar ik vind het een goede keuze, dit was veruit de meest dekkende methode en het minst fraude gevoelig en of privacy belemmerend.
En zoals ik die op 10 p/m zit hoe willen ze dat in mindering brengen dan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 10:25 schreef Gunner het volgende:
[..]
Voor mensen die niet met geld om kunnen gaan is het in mindering brengen beter ja,
Is een berekening op het gemiddelde en geen maatwerk want daar was geen tijd voor.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:34 schreef Perrin het volgende:
Hoezo is het eigenlijk 190 euro per maand? Is dat de hoogte van een gemiddelde energienota?
Ah check. Ik woon in een zuunig appartement dus is meer dan dubbel wat ik maandelijks betaal.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:36 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Is een berekening op het gemiddelde en geen maatwerk want daar was geen tijd voor.
Dan krijg je het restant uitgekeerd.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:34 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
En zoals ik die op 10 p/m zit hoe willen ze dat in mindering brengen dan?
Bij mij ging Essent het gewoon uitkeren ofwel 190 p/m voor november en nog een keer december, normaal gingen ze bij anderen het wel verrekenen inderdaad.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan krijg je het restant uitgekeerd.
Maar....Waarom stel je de vraag dan?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:40 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Bij mij ging Essent het gewoon uitkeren ofwel 190 p/m voor november en nog een keer december, normaal gingen ze bij anderen het wel verrekenen inderdaad.
Ik stel geen vraag, was een trol opmerking.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar....Waarom stel je de vraag dan?
Naar ik heb begrepen is de ¤190 voor November en December een compensatie als voorloper voor het energieplafond (1200m³ x¤1,45 en 2900kWhx¤0,70) dat per 1 Januari in de plaats komt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:34 schreef Perrin het volgende:
Hoezo is het eigenlijk 190 euro per maand? Is dat de hoogte van een gemiddelde energienota?
Nou ja het blijft een kado uit eigen zak.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het zou pas raar zijn als niet iedereen die 190 euro krijgt, ik kies er bewust voor om altijd een langdurig contract aan te houden, zou vreemd zijn om die mensen achter te stellen.
Dan schenk je het geld dat jij niet nodig hebt toch gewoon aan goede doelen? Moet ik toch ook?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja het blijft een kado uit eigen zak.
Ik heb het niet nodig en wil het eigenlijk niet maar die 40 miljard per jaar zal uiteindelijk via belastingen terugstromen.
Of ik zet het weg en zal de belasting verhoging daarmee compenseren in de toekomst.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan schenk je het geld dat jij niet nodig hebt toch gewoon aan goede doelen? Moet ik toch ook?
Een deel wegzetten om de belastingverhoging van volgend jaar te kunnen opvangen is een verstandige zet.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of ik zet het weg en zal de belasting verhoging daarmee compenseren in de toekomst.
Ik geef al aan goede doelen welke ik heb geselecteerd. Verder blijf ik Nederlander.
Yep, het is een duur geintje om vrijheden elders te financieren en - terecht - af te zien ons te onderwerpen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 12:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja het blijft een kado uit eigen zak.
Ik heb het niet nodig en wil het eigenlijk niet maar die 40 miljard per jaar zal uiteindelijk via belastingen terugstromen.
Daar ziet het wel naar uit ja, ook positievere economen zien een barre tijd tegemoet. Speel hier vast op in als je kunt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 14:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, het is een duur geintje om vrijheden elders te financieren en - terecht - af te zien ons te onderwerpen.
--
Voorheen, half/eind 2021 zou iemand op het energieplafond (1200⋅¤0,55)+(2900⋅¤0,19))/12 = ¤100,92/maand energie betaald hebben. Met rekenprijzen wordt dat (1200⋅3,00)+(2900⋅0,90))/12 = ¤517,50
Trek ik hier de verlaagde BTW van af wordt dit: (517/1,21)x1,09= ¤466,18 voor periode tweede helft 2022.
In de marge is er ook de verhoogde energiebelasting teruggaaf van ¤ 681,63 naar ¤ 777,66, dat ruwweg per maand (21% & 9%) neerkomt op zeg ¤9/mnd minder.
Dan is die ¤190 compensatie, om de nieuwe rekenprijs (¤520) t.o.v. oude (ca ¤100) te betalen, idd letterlijk te zien als een doekje voor het slagaderlijk bloeden
Lage inkomens krijgen daarbij (tijdelijk) extra bijstandsuitkering van ¤1300/jaar waarmee die doelgroep, effectief doorgerekend uit kan zien naar verdubbeling energiekosten van (ook voor 2023) ca ¤220/maand.
Menig persoon met een laag inkomen, zal zich grote zorgen (moeten) maken met hoe dat verschil van snel ¤100 te kunnen betalen. Ook mensen die wat meer verdienen zullen zich wanhopig afvragen hoe zij een bedrag oplopend tot ¤400 meer (in 2023), moeten gaan afdekken. Mensen met twee of meer modaal zullen hooguit afzien van een extra vakantie of het kopen van die auto.
Al deze kosten nog exclusief inflatie van 15% in 2022 en maar 10% als geschat voor 2023 waarvoor geen enkele compensatie geldt.
Dat menigeen die hoge prijzen vanwege lopende contracten, woonsituatie of een lief energiebedrijf; nog niet betaald, neemt niet weg dat op grond van (te verwachten) marktprijzen iedereen tzt aan de beurt komt.
De tijden van weleer zijn voorbij en "we" gaan andermans wensen in de (wannabe) EU afbetalen.
waarom onjuist? Als je het niet wilt dan geef je het weg.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 11:57 schreef Vallon het volgende:
Even oeverloos advocaat van de duivel spelen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 16:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom onjuist? Als je het niet wilt dan geef je het weg.
Dat maakt voor de discussie zelf niet uit. Ik ben wel met je eens dat door het anders te presenteren, iemand het anders oppikt of welwillend - cognitief dissonant - kan beschouwen. Het voordeel van een "prijsplafond" is redelijk simpel in een bedrag uit te drukken.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:18 schreef core2duo het volgende:
Opmerkelijk dat er mensen zijn die de (2 keer) 190 euro weigeren/niet willen hebben. Als de overheid voor een eenmalige belastingverlaging had gekozen (bijvoorbeeld via de algemene heffingskorting, wordt dan wel in 2023) was er niks aan de hand geweest. Belastingverlaging is namelijk minder zichtbaar. Het prijsplafond, wat in januari gaat komen, is gelukkig ook vrij lastig in een exact bedrag uit te drukken, waardoor minder mensen zich moreel bezwaard voelen.
Het houdt je wel bezig allemaal hè?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Even oeverloos advocaat van de duivel spelen.
Eebn regeling kan onjuist zijn omdat de actie de concurrerende markt verziekt en de overheid uitnodigt om die eenzijdig te beïnvloeden dmv subsidies. Overtuigde kapitalisten dulden geen ingrijpen in de markt.
Zelfs "overtuigde' activisten hoeven het niet eens met een compensatieregeling omdat het een de druk vermindert om ..vul-in.. te doen voor groepen die het zich prima kunnen veroorloven.
Vanuit poltiek standpunt is er ook het nodige op te merken dat een overheid hier voor sinterklaas gaat spelen door met geld (¤40Miljard, naar verluidt) gaat strooien dat vanuit algemene middelen zal moet worden betaald. De houd- en betaalbaarheid is korte termijn denken en volstrekt ondoorzichtig..
Ik kan mij indenken dat iemand er ook geen keuze keuze over/voor wil maken. Laat staan om zich in een (ethische) discussie te mengen. Zie de interviews: "wat ga jij doen met het helicoptergeld ?".
Het is als een keuze opleggen dat voorheen niet (aan de orde) was..
Het had in mijn gevoel wat beter geweest dat gebruikers van compensatievoorzieningen een simpel verzoek kunnen doen voor die bijstand, korting, compensatie of laten toepassen van een plafond.
Tegenstanders van "aanvragen" stellen dan weer, dat trotse mensen (ik ken ze) zelf nooit een verzoek voor welke hulp dan ook zouden indienen.
[..]
Dat maakt voor de discussie zelf niet uit. Ik ben wel met je eens dat door het anders te presenteren, iemand het anders oppikt of welwillend - cognitief dissonant - kan beschouwen. Het voordeel van een "prijsplafond" is redelijk simpel in een bedrag uit te drukken.
//--//
Hoe dan ook, echt helemaal goed doen is lastig omdat er allerlei belangen en overtuigingen meespelen.
Als vaker gezegd, lijkt een onvoorwaardelijk regeling voor iedereen wat beter en ook sneller uitvoerbaar.
De mensen die het geld niet wensen, kunnen het dan idd elders ten goede laten komen.
Binnenkort maar een fun(d)raisersite openen met "www.DoneerHierJeCompensatie.nl " waar iemand de compensatie ten goede kan laten komen aan iemand die het wel wil besteden
Ik verreken die 380 met die duizend van Rutte die ik nog te goed hadquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:18 schreef core2duo het volgende:
Opmerkelijk dat er mensen zijn die de (2 keer) 190 euro weigeren/niet willen hebben. Als de overheid voor een eenmalige belastingverlaging had gekozen (bijvoorbeeld via de algemene heffingskorting, wordt dan wel in 2023) was er niks aan de hand geweest. Belastingverlaging is namelijk minder zichtbaar. Het prijsplafond, wat in januari gaat komen, is gelukkig ook vrij lastig in een exact bedrag uit te drukken, waardoor minder mensen zich moreel bezwaard voelen.
Is ook mijn eerste gedachte. Als de situatie niet verder escaleert (grootschalige conflicten) dan valt het mij allemaal nog wel mee eigenlijk.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 16:19 schreef stinkie het volgende:
Beurzen gaan er al van uit dat ze zo goed als de bodem hebben bereikt. Crypto stijgt alweer langzaam, aandelen alweer week of twee in het groen. Ik moet zo zien hoeveel ‘erger’ het word. Denk dat die compensatie linea recta naar mijn broker doorgaat….
Enige jammere is dat ik net mijn diesel heb laten repareren, dus die moet nog even mee :’)
Ik denk het niet, ten eerste zijn er andere indicatoren die minder gunstig zijn, ook in de VS is bijvoorbeeld vastgoed aan het dalen, en flink ook. Crypto zie ik nog niet echt stijgen en is qua volume natuurlijk nog klein vergeleken bij andere assets. Daarnaast loopt de VS behoorlijk voor op de rente tarieven, de Europese Bank loopt 2% achter, we hebben eigenlijk geen keus om dat op korte termijn te repareren.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 16:19 schreef stinkie het volgende:
Beurzen gaan er al van uit dat ze zo goed als de bodem hebben bereikt. Crypto stijgt alweer langzaam, aandelen alweer week of twee in het groen. Ik moet zo zien hoeveel ‘erger’ het word. Denk dat die compensatie linea recta naar mijn broker doorgaat….
Enige jammere is dat ik net mijn diesel heb laten repareren, dus die moet nog even mee :’)
Waarom deze typering.... en nee, het houdt mij niet bezig... verre van meer een praatje zoals in de kroeg om te bezien waar de lat ligt.quote:Op maandag 31 oktober 2022 09:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het houdt je wel bezig allemaal hè?
Dit is ook wel bijzonder dom maar vooruit, je zal wel ergens flink gefrustreerd over zijn dus gooi het eruit, meid.quote:Op donderdag 10 november 2022 16:35 schreef stinkie het volgende:
En volgend jaar weer paniek, want ipv panelen moet er eerst een 100 inch tv gekocht worden voor het WK
Maatregelen?quote:Op donderdag 10 november 2022 16:35 schreef stinkie het volgende:
Toch bijzonder dat nu er maatregelen actief worden, alle topics hierover stil. Deze reeks, die over de prijzen. Maatregelen. Van enorme paniek bij iedereen in sept/okt naar business as usual. En volgend jaar weer paniek, want ipv panelen moet er eerst een 100 inch tv gekocht worden voor het WK
Mischien omdat de ophef weggezakt is nu het allemaal nogal meevalt?quote:Op donderdag 10 november 2022 16:35 schreef stinkie het volgende:
Toch bijzonder dat nu er maatregelen actief worden, alle topics hierover stil. Deze reeks, die over de prijzen. Maatregelen. Van enorme paniek bij iedereen in sept/okt naar business as usual. En volgend jaar weer paniek, want ipv panelen moet er eerst een 100 inch tv gekocht worden voor het WK
Meerdere redenen:quote:Op donderdag 10 november 2022 16:35 schreef stinkie het volgende:
ik niet, mijn panelen doen het prima en die hoge prijzen heb ik ook gelukkig geen last van.quote:Op donderdag 10 november 2022 16:48 schreef Noek het volgende:
[..]
Dit is ook wel bijzonder dom maar vooruit, je zal wel ergens flink gefrustreerd over zijn dus gooi het eruit, meid.
als je nu een tv koopt heb je volgend jaar geen panelen dus weer een hoge rekeningquote:Op donderdag 10 november 2022 17:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien omdat de ophef weggezakt is nu het allemaal nogal meevalt?
Overigens is het WK dit jaar dus als je een nieuwe TV voor het WK volgend jaar koopt dan neem ik aan dat je dat doet om de herhalingen te bekijken. Lijkt mij weinig reden voor paniek.
PS: Panelen zijn flink duurder dan een grote TV maar betalen zichzelf terug, de TV niet
Wereldvreemde politici die zoiets bedenken natuurlijk. Er is helemaal geen energie-armoede op een grotere schaal dan voorheen.quote:
Je zegt het zelf al in een latere post: het zijn wat jankverhalen van een paar mensen.quote:Op donderdag 10 november 2022 16:35 schreef stinkie het volgende:
Mag toch hopen dat mensen niet tot de laatste cent alles op potten, opzij zetten zou niet nodig moeten zijn als je al een gezonde financieel buffer hebt, ik weet het ook genoeg mensen die dat niet kunnen dat hebben ze niet mee gekregen tijdens de opvoeding en vinden het lastig, keer op keer voor je aan schuiven totdat je een keer goed op je bek gaat en in de schulden komt waar je zeer moeilijk weer uit komt.quote:Op donderdag 10 november 2022 20:52 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al in een latere post: het zijn wat jankverhalen van een paar mensen.
Mag toch hopen dat het gros van de mensen het geld van de tegemoetkomingen even apart zetten tot de eindafrekening er is.
Heb ik in ieder geval wel gedaan. Dus dat blijft lekker staan tot ergens in juli.
Er zijn cijfers over de totale vermindering van het energieverbruik, maar niet van hoeveel mensen bijvoorbeeld 50% of 75% minder gas hebben verbruikt.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:01 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik was wel benieuwd hoeveel mensen de verwarming niet meer aan durven te zetten deze winter, zijn er al cijfers beschikbaar vanuit de energieleveranciers?
Ook gezien mensen massaal de voorschot terug gingen zetten.
Die algemene cijfers zijn te vaag helaas.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn cijfers over de totale vermindering van het energieverbruik, maar niet van hoeveel mensen bijvoorbeeld 50% of 75% minder gas hebben verbruikt.
De totale vermindering van het gasverbruik ligt op zo'n 30%. Maar daar zit ook de industrie bij. Denk aan tuinders die nauwelijks nog hun kassen stoken omdat het niet rendabel is. Begin volgend jaar zullen er wel weer cijfers verschijnen wat in 2022 het gemiddelde gas- en elektriciteitsverbruik van een huishouden was. Dat geeft nog geen beeld hoeveel mensen er zijn die de verwarming helemaal niet meer durven aanzetten, maar wel van hoe consumenten gemiddeld omgaan met de gestegen energieprijzen.
Imo valt het niet mee, maar is het buiten beeld voor de meeste mensen.quote:Op donderdag 10 november 2022 17:16 schreef Tijger_m het volgende:
Mischien omdat de ophef weggezakt is nu het allemaal nogal meevalt?
Ik hoor het wel veel om me heen, dat mensen die 380 euro niet willen hebben. Het lijkt me iets calvinistisch hebben: wie wil er nou geen "gratis" geld? Ben zelf meer iemand die het systeem slim af probeert te zijnquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat maakt voor de discussie zelf niet uit. Ik ben wel met je eens dat door het anders te presenteren, iemand het anders oppikt of welwillend - cognitief dissonant - kan beschouwen. Het voordeel van een "prijsplafond" is redelijk simpel in een bedrag uit te drukken.
//--//
Hoe dan ook, echt helemaal goed doen is lastig omdat er allerlei belangen en overtuigingen meespelen.
Als vaker gezegd, lijkt een onvoorwaardelijk regeling voor iedereen wat beter en ook sneller uitvoerbaar.
De mensen die het geld niet wensen, kunnen het dan idd elders ten goede laten komen.
Binnenkort maar een fun(d)raisersite openen met "www.DoneerHierJeCompensatie.nl " waar iemand de compensatie ten goede kan laten komen aan iemand die het wel wil besteden
Waar de gedachte vandaan komt dat het gratis geld zou zijn, ontgaat mij nog steeds. Ik denk dat die term vooral in het leven is geroepen om het volk een gevoel te geven dat ze iets krijgen. Ook het woord profiteren dat je hoort, is mij een doorn in het oog.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:44 schreef core2duo het volgende:
[..]
Ik hoor het wel veel om me heen, dat mensen die 380 euro niet willen hebben. Het lijkt me iets calvinistisch hebben: wie wil er nou geen "gratis" geld? Ben zelf meer iemand die het systeem slim af probeert te zijn![]()
Door de extreem lage staatsschuld (we staan bekend als zuinig) kan Nederland de steunmaatregelen prima betalen.
Op zich eens dat een prijsplafond in een bedrag is uit te drukken. Maar het vergt echt rekenwerk. Het komt neer op minder betalen (anders dan keiharde euro's krijgen). Per 30 oktober betaal ik 3,40 euro per kuub. Hoe ik op de energierekening ga besparen: vaker naar kantoor en een zonvakantie in december. En vooruit, de thermostaat licht lager (20,5°C) en ook gaat de verwaming eerder uit. In januari een prijsplafond (en ik zit onder de verbruikslimiet)
Met de pas geïnstalleerde slimme meter zorg ik er ook voor dat de energiebesparing ook correct wordt toegerekend aan november en december
We hebben nog geen echt koude periode gehad, ik kan je wel zeggen dat als we dit jaar 2 weken vorst krijgen het verbruik al snel dubbel het verbruik van vorig jaar word onder consumenten want toen hebben we nauwelijks kou gehad.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn cijfers over de totale vermindering van het energieverbruik, maar niet van hoeveel mensen bijvoorbeeld 50% of 75% minder gas hebben verbruikt.
De totale vermindering van het gasverbruik ligt op zo'n 30%. Maar daar zit ook de industrie bij. Denk aan tuinders die nauwelijks nog hun kassen stoken omdat het niet rendabel is. Begin volgend jaar zullen er wel weer cijfers verschijnen wat in 2022 het gemiddelde gas- en elektriciteitsverbruik van een huishouden was. Dat geeft nog geen beeld hoeveel mensen er zijn die de verwarming helemaal niet meer durven aanzetten, maar wel van hoe consumenten gemiddeld omgaan met de gestegen energieprijzen.
”Budgetneutraal” ook zo’n mooie :’)quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waar de gedachte vandaan komt dat het gratis geld zou zijn, ontgaat mij nog steeds. Ik denk dat die term vooral in het leven is geroepen om het volk een gevoel te geven dat ze iets krijgen. Ook het woord profiteren dat je hoort, is mij een doorn in het oog.
Ik zie die ¤190/mnd compensatie vooral als opstapje zodat "het volk" over een jaar "gewend" is geraakt aan de door de overheid gecreëerde situatie en dan alsnog het volle pond (incl BTW) gaat (terug)betalen. Het is zogezegd een sigaar uit eigen doos die niet te roken is.
Het woord "besparen" dekt de lading daarvan niet. De iemand het verbruik mindert, voorkomt dat die gaat betalen wat het anders zou zijn geweest. Minder verbruiken is daarmee duurder en levert het individu per saldo op termijn, niets op. Sterker, macro-economisch betekent minder vraag, de productiekosten per eenheid stijgen. Een groot deel van een prijs wordt bepaalt door logistiek (vaste winstmarge) en wanneer die afneemt, vanwege het minder volume, stijgen de prijzen. Ik verbruik inmiddels de helft van wat ik 5 jaar geleden verstookte en betaal ruimschoots het dubbele van destijds. Per saldo, per energie-eenheid, dus een verviervoudiging in prijs waarbij er flink minder "comfort" is; wat men dan 'besparen' noemt.
Wanneer iemand het woord besparen gebruikt is dan niets anders dan kil bezuinigen dat ten koste van iets anders gaat dat wordt (weg)gelaten. Bij de overheid is besparen inmiddels gelijk te stellen aan de rekeningen verhogen waarbij er minder geleverd wordt.
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:01 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik was wel benieuwd hoeveel mensen de verwarming niet meer aan durven te zetten deze winter, zijn er al cijfers beschikbaar vanuit de energieleveranciers?
Ook gezien mensen massaal de voorschot terug gingen zetten.
CV ketels zijn de laatste 10+ jaar vrijwel niet veranderd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.
Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.
Ook slim: een nieuwe cv ketel dat veel zuiniger is.
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.
Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.
Ook slim: een nieuwe cv ketel dat veel zuiniger is.
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.quote:Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.
Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).
Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Dat is dan meer, net als plaatsen van venilatortjes; dat het radiatorsysteem efficiënter benut wordt. Natuurlijk goed dat zaken zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.quote:Op zondag 13 november 2022 20:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijsquote:Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.
Normaal: ¤ 0,749311 per kWh
Dal: ¤ 0,574073 per kWh
Gas: ¤ 3,219447 per m³
Stroom prijzen zijn inclusief 25% blijven loont korting en worden dus bijna verdubbeld ten opzichte van wat ze nu zijn. Tuurlijk gaat de belasting weer omhoog maar lijkt me essentieel dat het kabinet eens voor de verandering een competent team met stevig mandaat zet op het monitoren van de energie bedrijven.
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radioquote:Vattenfall schroeft als eerste van de grote energiebedrijven zijn tarief per 1 januari voor klanten met een variabel contract op. Dankzij de financiële overheidssteun van het prijsplafond blijft die stijging voor de meeste klanten beperkt.
Het Zweedse concern meldt maandag dat de maandprijs voor een half miljoen van zijn klanten met nog eens dertig euro stijgt. Zij komen met hun stroom- en gasverbruik boven het prijsplafond uit. Vanwege de kabinetssteun die energiebedrijven gaan doorgeven, blijft de overige Vattenfall-klanten, die minder dan het plafond verbruiken, deze verhoging bespaard.
Het zou je verbazen hoe hard het kan gaan. Sinds bekendmaking van het prijsplafond is hier bij Essent de prijs flink verhoogd.quote:Op maandag 14 november 2022 09:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijs
Apart hier praten ze niet over zulke absurde stijgingen
[..]
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radio
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.quote:Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?quote:Op maandag 14 november 2022 09:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.
Kijk hier voor de futuresquote:Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
Ja die kende ik. Staat nu dus op 102 zelfs.quote:Op maandag 14 november 2022 10:05 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Kijk hier voor de futures
https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data
Volgens mij is de energiemarkt vrij volatiel omdat er een absolute leverplicht staat, kortom piekprijzen kunnen soms extreem zijn, het is dus niet altijd makkelijk om een correlatie aan te geven.quote:Op maandag 14 november 2022 10:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?
of werkt dit geen twee kanten uit
vreemd ja.quote:Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.
Normaal: ¤ 0,749311 per kWh
Dal: ¤ 0,574073 per kWh
Gas: ¤ 3,219447 per m³
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.quote:Vattenfall-directeur Nederland Cindy Kroon: ’Prijsverhoging voor deel klanten met spijt in het hart. Maar het kan nu niet anders.’
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.quote:Op maandag 14 november 2022 13:19 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Tja hij moet toch warm blijven hequote:Op maandag 14 november 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
Is lastig om het anders te doen in een wereld die het zo doet, waarbij Vattenfall imo één van de maatschappijen is die het minst slechts uitwerkt voor gebruikers. Ook de winsten die Vattenfall maakt gaan rechstreeks naar de Zweedse staat omdat die besloten heeft haar bedrijven niet uit handen te geven aan graaiende cowboys.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.quote:Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.
Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Sws zal er nog een juridisch gevecht uitbreken wanneer de staat tot een bepaald verbruik wel en niet gaat vergoeden.quote:Op maandag 14 november 2022 13:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.
Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
Zij zitten er zelf warmpjes bij letterlijk en figuurlijk.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.quote:Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.
Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Ja, ik weet dat het dan wel uitmaakt, maar ik denk ook dat een hoop mensen onder het plafond zullen blijven, dus dan maakt het niet echt uit.quote:Op maandag 14 november 2022 21:44 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
Even een reactie.quote:Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.
Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).
Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Dat is ook niet heel veel en op het totaal van de energiekosten maar een klein beetje.quote:Op maandag 14 november 2022 22:42 schreef mrevil1337 het volgende:
...
De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
...
Yup, het (compenseren en subsidiëren) verschuift de momentele waardebeleving die onder de streep fiks duurder uitpakt dan het voorheen ooit was.quote:Op maandag 14 november 2022 22:46 schreef mrevil1337 het volgende:
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
Gazprom Germania werd al bestuurd door de Duitse overheid, maar wordt nu dus ook nog genationaliseerd. Allicht goed nieuws voor Nederlandse gemeenten, die hoeven nu niet meer op zoek naar een andere leverancier aangezien de Russische banden zijn doorgeknipt.quote:SEFE, het voormalige Gazprom Germania, is al de tweede Duitse energieleverancier die dit jaar wordt genationaliseerd. In september werd ook Uniper al overgenomen door de Duitse staat.
Gas uit rusland mag gewoon nog.quote:Op dinsdag 15 november 2022 12:57 schreef kuifmees het volgende:
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
De rest doet vrolijk mee.quote:Op dinsdag 15 november 2022 15:36 schreef Bocaj het volgende:
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark?
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:10 schreef Papabear het volgende:
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.
Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoorquote:Op woensdag 16 november 2022 22:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Als je de maandtermijnen van september en oktober gestorneerd hebt dan heb je een betalingsachterstand.....quote:Op woensdag 16 november 2022 23:28 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor
Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.
Prima hoor, geen probleem. Dat verrekenen ze dan maar over 4 dagen met de eindafrekening, waarbij ik nog minstens 200 euro terug krijg.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je de maandtermijnen van september en oktober gestorneerd hebt dan heb je een betalingsachterstand.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |