abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 november 2022 @ 14:04:51 #51
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206637781
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 november 2022 13:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Waar de gedachte vandaan komt dat het gratis geld zou zijn, ontgaat mij nog steeds. Ik denk dat die term vooral in het leven is geroepen om het volk een gevoel te geven dat ze iets krijgen. Ook het woord profiteren dat je hoort, is mij een doorn in het oog.

Ik zie die ¤190/mnd compensatie vooral als opstapje zodat "het volk" over een jaar "gewend" is geraakt aan de door de overheid gecreëerde situatie en dan alsnog het volle pond (incl BTW) gaat (terug)betalen. Het is zogezegd een sigaar uit eigen doos die niet te roken is.

Het woord "besparen" dekt de lading daarvan niet. De iemand het verbruik mindert, voorkomt dat die gaat betalen wat het anders zou zijn geweest. Minder verbruiken is daarmee duurder en levert het individu per saldo op termijn, niets op. Sterker, macro-economisch betekent minder vraag, de productiekosten per eenheid stijgen. Een groot deel van een prijs wordt bepaalt door logistiek (vaste winstmarge) en wanneer die afneemt, vanwege het minder volume, stijgen de prijzen. Ik verbruik inmiddels de helft van wat ik 5 jaar geleden verstookte en betaal ruimschoots het dubbele van destijds. Per saldo, per energie-eenheid, dus een verviervoudiging in prijs waarbij er flink minder "comfort" is; wat men dan 'besparen' noemt.

Wanneer iemand het woord besparen gebruikt is dan niets anders dan kil bezuinigen dat ten koste van iets anders gaat dat wordt (weg)gelaten. Bij de overheid is besparen inmiddels gelijk te stellen aan de rekeningen verhogen waarbij er minder geleverd wordt.
”Budgetneutraal” ook zo’n mooie :’)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  zaterdag 12 november 2022 @ 11:46:45 #52
22565 asco
Los in deze tent
pi_206648965
In Vegas is er geen energiecrisis, kreeg dit net in mijn mail:

Winter Swim at Stadium Swim!
Available Through February 28

Stadium Swim will host Winter Swim, the World’s Largest Hot Tub parties all winter long.
Enjoy mild winter temperatures at Las Vegas’ only year-round pool amphitheater.

Tussen kerst en nieuw maar eens gaan doen. _O_
(voor de duidelijkheid, in Vegas in het ook gewoon koud in de winter, tot vorst aan toe)

Lekker badderen:

https://www.circalasvegas.com/stadium-swim/

*)
pi_206649503
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 22:01 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik was wel benieuwd hoeveel mensen de verwarming niet meer aan durven te zetten deze winter, zijn er al cijfers beschikbaar vanuit de energieleveranciers?

Ook gezien mensen massaal de voorschot terug gingen zetten.
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.

Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.

Ook slim: een nieuwe cv ketel dat veel zuiniger is.
pi_206651876
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:

[..]
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.

Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.

CV ketels zijn de laatste 10+ jaar vrijwel niet veranderd.
Kans is eerder aanwezig dat de installateur voor de nieuwe ketel niet te beroert was om de zaak af te stellen.
  zondag 13 november 2022 @ 20:39:23 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206665752
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:

[..]

Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.

Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).

Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 13 november 2022 @ 20:52:46 #56
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206666073
quote:
18s.gif Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).

Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 13 november 2022 @ 21:08:30 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206666434
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 20:52 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.
Dat is dan meer, net als plaatsen van venilatortjes; dat het radiatorsysteem efficiënter benut wordt. Natuurlijk goed dat zaken zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.
Puur technisch is het vaak niet dat daarmee de gebruikte energie dan meer rendement gaat (op)leveren.

Het is als dat mensen het idee hebben dat ze met ledlampen/tv in de woonkamer, fors op energie besparen. dat in bepaalde situaties, onjuist is. Voor het apparaat als functie is idd minder energie nodig en voor de minder afgeven warmte zal dan bv de CV ketel "ineens" - vaak ongemerkt - wat meer moeten bijstoken.

Net als dat op hout gaan stoken dat puur financieel beschouwd, duurder is (ook qua vervuiling en de daarvoor benodigde extra ventilatie. Ja mensen stoken op hout goedkoper omdat ze (soms, fout) hout weten te ritselen.
pi_206669807
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.

Normaal: ¤ 0,749311 per kWh
Dal: ¤ 0,574073 per kWh
Gas: ¤ 3,219447 per m³

Stroom prijzen zijn inclusief 25% blijven loont korting en worden dus bijna verdubbeld ten opzichte van wat ze nu zijn. Tuurlijk gaat de belasting weer omhoog maar lijkt me essentieel dat het kabinet eens voor de verandering een competent team met stevig mandaat zet op het monitoren van de energie bedrijven.
  maandag 14 november 2022 @ 09:35:50 #59
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206669824
190 euro ontvangen *O*
  maandag 14 november 2022 @ 09:38:18 #60
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_206669847
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2022 09:35 schreef Tijn het volgende:
190 euro ontvangen *O*
Maatschappij?
  maandag 14 november 2022 @ 09:38:43 #61
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206669850
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:38 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Maatschappij?
Vattenfall.
  maandag 14 november 2022 @ 09:38:46 #62
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206669851
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:38 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Maatschappij?
Vattenfall hier.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 14 november 2022 @ 09:39:49 #63
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206669868
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.

Stroom prijzen zijn inclusief 25% blijven loont korting en worden dus bijna verdubbeld ten opzichte van wat ze nu zijn. Tuurlijk gaat de belasting weer omhoog maar lijkt me essentieel dat het kabinet eens voor de verandering een competent team met stevig mandaat zet op het monitoren van de energie bedrijven.
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijs

Apart hier praten ze niet over zulke absurde stijgingen

quote:
Vattenfall schroeft als eerste van de grote energiebedrijven zijn tarief per 1 januari voor klanten met een variabel contract op. Dankzij de financiële overheidssteun van het prijsplafond blijft die stijging voor de meeste klanten beperkt.

Het Zweedse concern meldt maandag dat de maandprijs voor een half miljoen van zijn klanten met nog eens dertig euro stijgt. Zij komen met hun stroom- en gasverbruik boven het prijsplafond uit. Vanwege de kabinetssteun die energiebedrijven gaan doorgeven, blijft de overige Vattenfall-klanten, die minder dan het plafond verbruiken, deze verhoging bespaard.
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radio
pi_206669892
Blijft apart hoe hard de prijzen stijgen sinds bekendmaking van het prijsplafond. Tuurlijk in Augustus was het aardig hoog, maar je kan mij niet wijsmaken dat die ene maand de prijs voor 6 maanden bepaald.

quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 09:39 schreef Gunner het volgende:

[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijs

Apart hier praten ze niet over zulke absurde stijgingen
[..]
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radio
Het zou je verbazen hoe hard het kan gaan. Sinds bekendmaking van het prijsplafond is hier bij Essent de prijs flink verhoogd.
  maandag 14 november 2022 @ 09:56:21 #65
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206670032
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
pi_206670056
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 14 november 2022 @ 09:59:55 #67
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_206670062
Als de prijsverhogingen zo hoog zijn (of worden) dan gaat het hele feest van een prijsplafond niet door lijkt me, dan gewoon 190 euro en thats it.

Is mij ook allemaal gezegend, heb toch maar 128 energiekosten.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 14 november 2022 @ 10:04:39 #68
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206670102
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?

of werkt dit geen twee kanten uit
  maandag 14 november 2022 @ 10:05:51 #69
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206670112
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Kijk hier voor de futures

https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data
  maandag 14 november 2022 @ 10:06:27 #70
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206670118
quote:
Ja die kende ik. Staat nu dus op 102 zelfs.
pi_206670140
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 10:04 schreef Gunner het volgende:

[..]
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?

of werkt dit geen twee kanten uit
Volgens mij is de energiemarkt vrij volatiel omdat er een absolute leverplicht staat, kortom piekprijzen kunnen soms extreem zijn, het is dus niet altijd makkelijk om een correlatie aan te geven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206670388
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:

vreemd ja.
pi_206670414
de energie markt lijkt een beetje op de benzine markt... Verhogingen snel doorberekenen aan de klant maar de verlaging niet...
  maandag 14 november 2022 @ 10:58:51 #74
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206670592
Pieter vind er ook wat van en pleit voor een maximumprijs

twitter

Heel draadje in zijn tijdlijn.
  maandag 14 november 2022 @ 12:15:32 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206671675
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.

Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 14 november 2022 @ 13:16:05 #76
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206672308
Altijd zo'n mooie he

quote:
Vattenfall-directeur Nederland Cindy Kroon: ’Prijsverhoging voor deel klanten met spijt in het hart. Maar het kan nu niet anders.’
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
pi_206672346
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Twiddel
  maandag 14 november 2022 @ 13:20:21 #78
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206672353
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 13:19 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
pi_206672361
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
Tja hij moet toch warm blijven he :P
Twiddel
  maandag 14 november 2022 @ 13:32:46 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206672495
quote:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Is lastig om het anders te doen in een wereld die het zo doet, waarbij Vattenfall imo één van de maatschappijen is die het minst slechts uitwerkt voor gebruikers. Ook de winsten die Vattenfall maakt gaan rechstreeks naar de Zweedse staat omdat die besloten heeft haar bedrijven niet uit handen te geven aan graaiende cowboys.

Ook blijven onthouden dat de prijsverhogingen geen complot-move zijn van bedrijven maar rechtstreekt veroorzaakt worden door politieke besluiten en daaruit voortvloeiende sancties (wat iemand daar ook van moge vinden).

De politiek - liberalisatie voorop - heeft wide-eyes-shut zich verbonden met despoten en de samenleving daaruit (moeten) ontworstelen, gaat ons veel kosten. Meer dan wanneer ẅe" besloten hadden het "anders" te doen.
  maandag 14 november 2022 @ 13:32:54 #81
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_206672498
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.

Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.

Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 14 november 2022 @ 13:44:17 #82
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206672584
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2022 13:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.

Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
Sws zal er nog een juridisch gevecht uitbreken wanneer de staat tot een bepaald verbruik wel en niet gaat vergoeden.

Ik denk aan verkapte staatssteun, ongelijkheid van vergoedingen en bv iemand zonder aanwezige gasaansluiting sws een 300-5000kWh/jaar meer elektra heeft dan een ander gemiddeld gashuishouden. Er is helaas (en ws bewust) geen verevening mogelijk van prijscap op gas met die van vice versa elektra.

De prijscap geldt bv niet voor gebruikers achter een meervoudige aansluiting en/of bij een energiebedrijf dat als reseller geen accreditatie heeft. Ook is het nog volstrekt onduidelijk hoe het zit met warmtenetten. Ook het systeem van salderen is met deze enorme prijsverschillen, feitelijk niet langer houdbaar. Er is verder ook iets bijzonder aan de hand dat de rekening voor structurele levering en transport 20-30% stijgen.
Allemaal zaken die in het geweld van de discussie aan het ondersneeuwen zijn. Dit nog los van de warrige uitvoering met hoe sociale minima (niet) worden voorzien van toeslagen.
  maandag 14 november 2022 @ 14:14:25 #83
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206672875
quote:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Zij zitten er zelf warmpjes bij letterlijk en figuurlijk.
pi_206673198
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_206679295
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:

Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
  maandag 14 november 2022 @ 22:36:55 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206680178
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 21:44 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
Ja, ik weet dat het dan wel uitmaakt, maar ik denk ook dat een hoop mensen onder het plafond zullen blijven, dus dan maakt het niet echt uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206680274
quote:
18s.gif Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Even een reactie.
Een HR ketel haalt zijn warmte uit condens wat normaal de pijp uit ging vandaar de 107%.
De praktijk is dat HR ketels niet verder komen dan 88% want niet iedereen heeft vloerverwarming, met radiatoren haal je het simpelweg niet of je moet er bewust voor gekozen hebben om flink overbemeten tot wel 4x zo groot geplaatst te hebben.

De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
pi_206680335
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
  maandag 14 november 2022 @ 23:48:39 #89
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206680841
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 22:42 schreef mrevil1337 het volgende:
...
De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
...
Dat is ook niet heel veel en op het totaal van de energiekosten maar een klein beetje.
De warmteterugwinning is gunstiger maar vereist een duurdere - te onderhouden - installatie.
Waar dan precies het omslagpunt ligt is sterk afhankelijk van het doelgebruik. Het totaal rendement komt dan uit de lengte of de breedte.

Afhankelijk van het gewenste draaimoment en toerental kan een gelijkstroommotor idd de 20 en 40% gunstiger zijn dan een wisselstroomversie. Men vergeet hierbij voor het "gemak" de energieverliezen en (component)kosten die gepaard gaan met het omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning en dat die motor doorgaans ook niet permanent draait.
Effectief zal die ventilator in het rookkanaal op jaarbasis dan zeg hooguit 10kWh (1500uur*-/-6W) per jaar minder verbruiken dan een wisselstroomversie van zeg 20W.

Alle beetjes helpen maar zeker niet om gelijk een (ventilator cq) installatie voor te gaan vervangen. Ook hier geldt dat men de investeringskosten en comfortwaarde op termijn mee moet wegen of iets kostentechnisch effectiever uitwerkt.
  dinsdag 15 november 2022 @ 00:07:19 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206680948
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 22:46 schreef mrevil1337 het volgende:
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
Yup, het (compenseren en subsidiëren) verschuift de momentele waardebeleving die onder de streep fiks duurder uitpakt dan het voorheen ooit was.

Het energieplafond is nader beschouwd ook een gotspe omdat het uitgaat van een theoretisch gemiddelde en niet iemands leefsituatie daarin betrekt. Het benadeelt bovengemiddeld de meerpersoons huishoudens die niet beschikken over uitsparende voorzieningen zoals zonnepanelen/isolatie of bv sterk afhankelijk zijn geworden van elektra.

Ik vraag mij zelf af of het plafond überhaupt standhoudt omdat het gezien kan worden als verkapte staatssteun aan bedrijven. Die bedrijven hebben zullen geen drijfveer hebben om een (ingekochte) energieprijs onder die van het plafond te willen houden. Pas boven het plafond ontstaat er enige druk en stimulans om - als kartel - onderling ind e marge te gaan "concurreren".
pi_206681222
Duitsland nationaliseert voormalig Gazprom Germania, mogelijk gunstig voor Nederlandse gemeenten

https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-gemeenten-a4148247

quote:
SEFE, het voormalige Gazprom Germania, is al de tweede Duitse energieleverancier die dit jaar wordt genationaliseerd. In september werd ook Uniper al overgenomen door de Duitse staat.
Gazprom Germania werd al bestuurd door de Duitse overheid, maar wordt nu dus ook nog genationaliseerd. Allicht goed nieuws voor Nederlandse gemeenten, die hoeven nu niet meer op zoek naar een andere leverancier aangezien de Russische banden zijn doorgeknipt.
  dinsdag 15 november 2022 @ 12:57:31 #92
335033 kuifmees
Vogeltjes overal
pi_206684189
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
pi_206684200
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 12:57 schreef kuifmees het volgende:
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
Gas uit rusland mag gewoon nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 15 november 2022 @ 15:36:26 #94
65846 Bocaj
47th President.
pi_206685949
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark? :Y
pi_206702194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:36 schreef Bocaj het volgende:
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark? :Y
De rest doet vrolijk mee.
pi_206702781
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.

Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch :|W
  woensdag 16 november 2022 @ 22:24:26 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206702963
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2022 22:10 schreef Papabear het volgende:
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.

Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch :|W
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206703706
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 22:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor :D

Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2022 23:32:00 ]
  woensdag 16 november 2022 @ 23:35:33 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206703782
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2022 23:28 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor :D

Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.

Als je de maandtermijnen van september en oktober gestorneerd hebt dan heb je een betalingsachterstand.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206703902
Waar blijft mijn 190 euro
Groot fan van User Wotte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')