”Budgetneutraal” ook zo’n mooie :’)quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waar de gedachte vandaan komt dat het gratis geld zou zijn, ontgaat mij nog steeds. Ik denk dat die term vooral in het leven is geroepen om het volk een gevoel te geven dat ze iets krijgen. Ook het woord profiteren dat je hoort, is mij een doorn in het oog.
Ik zie die ¤190/mnd compensatie vooral als opstapje zodat "het volk" over een jaar "gewend" is geraakt aan de door de overheid gecreëerde situatie en dan alsnog het volle pond (incl BTW) gaat (terug)betalen. Het is zogezegd een sigaar uit eigen doos die niet te roken is.
Het woord "besparen" dekt de lading daarvan niet. De iemand het verbruik mindert, voorkomt dat die gaat betalen wat het anders zou zijn geweest. Minder verbruiken is daarmee duurder en levert het individu per saldo op termijn, niets op. Sterker, macro-economisch betekent minder vraag, de productiekosten per eenheid stijgen. Een groot deel van een prijs wordt bepaalt door logistiek (vaste winstmarge) en wanneer die afneemt, vanwege het minder volume, stijgen de prijzen. Ik verbruik inmiddels de helft van wat ik 5 jaar geleden verstookte en betaal ruimschoots het dubbele van destijds. Per saldo, per energie-eenheid, dus een verviervoudiging in prijs waarbij er flink minder "comfort" is; wat men dan 'besparen' noemt.
Wanneer iemand het woord besparen gebruikt is dan niets anders dan kil bezuinigen dat ten koste van iets anders gaat dat wordt (weg)gelaten. Bij de overheid is besparen inmiddels gelijk te stellen aan de rekeningen verhogen waarbij er minder geleverd wordt.
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:01 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik was wel benieuwd hoeveel mensen de verwarming niet meer aan durven te zetten deze winter, zijn er al cijfers beschikbaar vanuit de energieleveranciers?
Ook gezien mensen massaal de voorschot terug gingen zetten.
CV ketels zijn de laatste 10+ jaar vrijwel niet veranderd.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.
Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.
Ook slim: een nieuwe cv ketel dat veel zuiniger is.
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.quote:Op zaterdag 12 november 2022 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Wij zijn ook heel zuinig met de verwarming. En max op 19 graden.
Warme truien, warme sokken, dubbele dekens, noem maar op. Besparen helpt wel zeker.
Ook slim: een nieuwe cv ketel dat veel zuiniger is.
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.quote:Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.
Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).
Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Dat is dan meer, net als plaatsen van venilatortjes; dat het radiatorsysteem efficiënter benut wordt. Natuurlijk goed dat zaken zorgvuldig op elkaar worden afgestemd.quote:Op zondag 13 november 2022 20:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Bij de aanschaf/installatie is het nu wel verplicht dat het systeem waterzijdig ingeregeld wordt. Daar is nog wel een besparing te realiseren bij niet goed ingeregelde systemen.
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijsquote:Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.
Normaal: ¤ 0,749311 per kWh
Dal: ¤ 0,574073 per kWh
Gas: ¤ 3,219447 per m³
Stroom prijzen zijn inclusief 25% blijven loont korting en worden dus bijna verdubbeld ten opzichte van wat ze nu zijn. Tuurlijk gaat de belasting weer omhoog maar lijkt me essentieel dat het kabinet eens voor de verandering een competent team met stevig mandaat zet op het monitoren van de energie bedrijven.
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radioquote:Vattenfall schroeft als eerste van de grote energiebedrijven zijn tarief per 1 januari voor klanten met een variabel contract op. Dankzij de financiële overheidssteun van het prijsplafond blijft die stijging voor de meeste klanten beperkt.
Het Zweedse concern meldt maandag dat de maandprijs voor een half miljoen van zijn klanten met nog eens dertig euro stijgt. Zij komen met hun stroom- en gasverbruik boven het prijsplafond uit. Vanwege de kabinetssteun die energiebedrijven gaan doorgeven, blijft de overige Vattenfall-klanten, die minder dan het plafond verbruiken, deze verhoging bespaard.
Het zou je verbazen hoe hard het kan gaan. Sinds bekendmaking van het prijsplafond is hier bij Essent de prijs flink verhoogd.quote:Op maandag 14 november 2022 09:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)stop-op-energieprijs
Apart hier praten ze niet over zulke absurde stijgingen
[..]
Persoonlijk zit ik ruim onder dat prijsplafond. Maar kan me niet voorstellen dat gas ineens 1 euro per m3 duurder moet worden, ook al is dat in de zomer ingekocht want dat is hun reden hoorde ik op de radio
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.quote:Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?quote:Op maandag 14 november 2022 09:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee er is van de zomer/najaar ingekocht voor de winter, als de oorlog blijft zal het deze zomer ook gewoon weer duur zijn, ik verwacht wel minder extremen door afspraken.
Kijk hier voor de futuresquote:Op maandag 14 november 2022 09:56 schreef Gunner het volgende:
Dan zouden we in het voorjaar/zomer een aardige daling moeten zien als we hun gedachtengang volgen. Want ze kopen nu toch in voor dat moment... toch?
Ja die kende ik. Staat nu dus op 102 zelfs.quote:Op maandag 14 november 2022 10:05 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Kijk hier voor de futures
https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data
Volgens mij is de energiemarkt vrij volatiel omdat er een absolute leverplicht staat, kortom piekprijzen kunnen soms extreem zijn, het is dus niet altijd makkelijk om een correlatie aan te geven.quote:Op maandag 14 november 2022 10:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is niet conform de logica van zo'n Vattenfall. De megawattuurprijs stond een tijdje geleden op 113 tegen 300+ in augustus. Dan zijn ze nu toch aan het inkopen voor het voorjaar?
of werkt dit geen twee kanten uit
vreemd ja.quote:Op maandag 14 november 2022 09:33 schreef franske19 het volgende:
Vattenfall gaat de tarieven weer enorm omhoog gooien per 1 januari terwijl energie juist goedkoper is geworden.
Normaal: ¤ 0,749311 per kWh
Dal: ¤ 0,574073 per kWh
Gas: ¤ 3,219447 per m³
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |