abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 november 2022 @ 13:16:05 #76
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206672308
Altijd zo'n mooie he

quote:
Vattenfall-directeur Nederland Cindy Kroon: ’Prijsverhoging voor deel klanten met spijt in het hart. Maar het kan nu niet anders.’
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_206672346
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Twiddel
  maandag 14 november 2022 @ 13:20:21 #78
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206672353
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 13:19 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_206672361
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
Tja hij moet toch warm blijven he :P
Twiddel
  maandag 14 november 2022 @ 13:32:46 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206672495
quote:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Is lastig om het anders te doen in een wereld die het zo doet, waarbij Vattenfall imo één van de maatschappijen is die het minst slechts uitwerkt voor gebruikers. Ook de winsten die Vattenfall maakt gaan rechstreeks naar de Zweedse staat omdat die besloten heeft haar bedrijven niet uit handen te geven aan graaiende cowboys.

Ook blijven onthouden dat de prijsverhogingen geen complot-move zijn van bedrijven maar rechtstreekt veroorzaakt worden door politieke besluiten en daaruit voortvloeiende sancties (wat iemand daar ook van moge vinden).

De politiek - liberalisatie voorop - heeft wide-eyes-shut zich verbonden met despoten en de samenleving daaruit (moeten) ontworstelen, gaat ons veel kosten. Meer dan wanneer ẅe" besloten hadden het "anders" te doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 14 november 2022 @ 13:32:54 #81
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_206672498
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.

Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.

Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 14 november 2022 @ 13:44:17 #82
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206672584
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2022 13:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.

Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
Sws zal er nog een juridisch gevecht uitbreken wanneer de staat tot een bepaald verbruik wel en niet gaat vergoeden.

Ik denk aan verkapte staatssteun, ongelijkheid van vergoedingen en bv iemand zonder aanwezige gasaansluiting sws een 300-5000kWh/jaar meer elektra heeft dan een ander gemiddeld gashuishouden. Er is helaas (en ws bewust) geen verevening mogelijk van prijscap op gas met die van vice versa elektra.

De prijscap geldt bv niet voor gebruikers achter een meervoudige aansluiting en/of bij een energiebedrijf dat als reseller geen accreditatie heeft. Ook is het nog volstrekt onduidelijk hoe het zit met warmtenetten. Ook het systeem van salderen is met deze enorme prijsverschillen, feitelijk niet langer houdbaar. Er is verder ook iets bijzonder aan de hand dat de rekening voor structurele levering en transport 20-30% stijgen.
Allemaal zaken die in het geweld van de discussie aan het ondersneeuwen zijn. Dit nog los van de warrige uitvoering met hoe sociale minima (niet) worden voorzien van toeslagen.
  maandag 14 november 2022 @ 14:14:25 #83
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206672875
quote:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Zij zitten er zelf warmpjes bij letterlijk en figuurlijk.
pi_206673198
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_206679295
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.

Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
  maandag 14 november 2022 @ 22:36:55 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206680178
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 21:44 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
Ja, ik weet dat het dan wel uitmaakt, maar ik denk ook dat een hoop mensen onder het plafond zullen blijven, dus dan maakt het niet echt uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206680274
quote:
18s.gif Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.

Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).

Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Even een reactie.
Een HR ketel haalt zijn warmte uit condens wat normaal de pijp uit ging vandaar de 107%.
De praktijk is dat HR ketels niet verder komen dan 88% want niet iedereen heeft vloerverwarming, met radiatoren haal je het simpelweg niet of je moet er bewust voor gekozen hebben om flink overbemeten tot wel 4x zo groot geplaatst te hebben.

De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
pi_206680335
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
  maandag 14 november 2022 @ 23:48:39 #89
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206680841
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 22:42 schreef mrevil1337 het volgende:
...
De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
...
Dat is ook niet heel veel en op het totaal van de energiekosten maar een klein beetje.
De warmteterugwinning is gunstiger maar vereist een duurdere - te onderhouden - installatie.
Waar dan precies het omslagpunt ligt is sterk afhankelijk van het doelgebruik. Het totaal rendement komt dan uit de lengte of de breedte.

Afhankelijk van het gewenste draaimoment en toerental kan een gelijkstroommotor idd de 20 en 40% gunstiger zijn dan een wisselstroomversie. Men vergeet hierbij voor het "gemak" de energieverliezen en (component)kosten die gepaard gaan met het omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning en dat die motor doorgaans ook niet permanent draait.
Effectief zal die ventilator in het rookkanaal op jaarbasis dan zeg hooguit 10kWh (1500uur*-/-6W) per jaar minder verbruiken dan een wisselstroomversie van zeg 20W.

Alle beetjes helpen maar zeker niet om gelijk een (ventilator cq) installatie voor te gaan vervangen. Ook hier geldt dat men de investeringskosten en comfortwaarde op termijn mee moet wegen of iets kostentechnisch effectiever uitwerkt.
  dinsdag 15 november 2022 @ 00:07:19 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206680948
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 22:46 schreef mrevil1337 het volgende:
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
Yup, het (compenseren en subsidiëren) verschuift de momentele waardebeleving die onder de streep fiks duurder uitpakt dan het voorheen ooit was.

Het energieplafond is nader beschouwd ook een gotspe omdat het uitgaat van een theoretisch gemiddelde en niet iemands leefsituatie daarin betrekt. Het benadeelt bovengemiddeld de meerpersoons huishoudens die niet beschikken over uitsparende voorzieningen zoals zonnepanelen/isolatie of bv sterk afhankelijk zijn geworden van elektra.

Ik vraag mij zelf af of het plafond überhaupt standhoudt omdat het gezien kan worden als verkapte staatssteun aan bedrijven. Die bedrijven hebben zullen geen drijfveer hebben om een (ingekochte) energieprijs onder die van het plafond te willen houden. Pas boven het plafond ontstaat er enige druk en stimulans om - als kartel - onderling ind e marge te gaan "concurreren".
pi_206681222
Duitsland nationaliseert voormalig Gazprom Germania, mogelijk gunstig voor Nederlandse gemeenten

https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-gemeenten-a4148247

quote:
SEFE, het voormalige Gazprom Germania, is al de tweede Duitse energieleverancier die dit jaar wordt genationaliseerd. In september werd ook Uniper al overgenomen door de Duitse staat.
Gazprom Germania werd al bestuurd door de Duitse overheid, maar wordt nu dus ook nog genationaliseerd. Allicht goed nieuws voor Nederlandse gemeenten, die hoeven nu niet meer op zoek naar een andere leverancier aangezien de Russische banden zijn doorgeknipt.
  dinsdag 15 november 2022 @ 12:57:31 #92
335033 kuifmees
Vogeltjes overal
pi_206684189
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
pi_206684200
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 12:57 schreef kuifmees het volgende:
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
Gas uit rusland mag gewoon nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 15 november 2022 @ 15:36:26 #94
65846 Bocaj
47th President.
pi_206685949
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark? :Y
pi_206702194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:36 schreef Bocaj het volgende:
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark? :Y
De rest doet vrolijk mee.
pi_206702781
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.

Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch :|W
  woensdag 16 november 2022 @ 22:24:26 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206702963
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2022 22:10 schreef Papabear het volgende:
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.

Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch :|W
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206703706
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 22:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor :D

Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2022 23:32:00 ]
  woensdag 16 november 2022 @ 23:35:33 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206703782
quote:
2s.gif Op woensdag 16 november 2022 23:28 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor :D

Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.

Als je de maandtermijnen van september en oktober gestorneerd hebt dan heb je een betalingsachterstand.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206703902
Waar blijft mijn 190 euro
Groot fan van User Wotte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')