Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.quote:Vattenfall-directeur Nederland Cindy Kroon: ’Prijsverhoging voor deel klanten met spijt in het hart. Maar het kan nu niet anders.’
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.quote:Op maandag 14 november 2022 13:19 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik zie voor me dat die directeur zijn tranen dept met de vele bankbiljetten die hij als winst heeft opgedaan na de verhoging.
Tja hij moet toch warm blijven hequote:Op maandag 14 november 2022 13:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Of ze steken de haard aan met briefjes van 100.
Is lastig om het anders te doen in een wereld die het zo doet, waarbij Vattenfall imo één van de maatschappijen is die het minst slechts uitwerkt voor gebruikers. Ook de winsten die Vattenfall maakt gaan rechstreeks naar de Zweedse staat omdat die besloten heeft haar bedrijven niet uit handen te geven aan graaiende cowboys.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Natuurlijk kan het wel anders. Ze willen het alleen niet. Dat is wat anders. Ben benieuwd hoe ze de winsten gaan verantwoorden op hun eigen jaarafrekening.
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.quote:Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.
Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Sws zal er nog een juridisch gevecht uitbreken wanneer de staat tot een bepaald verbruik wel en niet gaat vergoeden.quote:Op maandag 14 november 2022 13:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Of gewoon een hele andere aanpak kiezen: de overheid vergoedt een bedrag dat leidt tot dezelfde winst per maand tov 2 jaar geleden.
Juridisch zal het niet mogen zoiets, maar anders kom je er gewoon niet uit en moet je of de steun aan consumenten staken, of gewoon die 190 overboeken naar iedereen.
Zij zitten er zelf warmpjes bij letterlijk en figuurlijk.quote:Op maandag 14 november 2022 13:16 schreef Gunner het volgende:
Altijd zo'n mooie he
[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.quote:Op maandag 14 november 2022 12:15 schreef Leandra het volgende:
Ik snap wel waarom een prijsplafond aantrekkelijk kan zijn, maar als je in plaats daarvan kiest ieder huishouden ¤ 190 per maand te betalen zullen mensen zelf veel beter letten op de prijzen die de energieleveranciers berekenen.
Als er toch sprake is van een prijsplafond maakt het niets uit of mijn leverancier ¤ 1,45 per m³ gas rekent of ¤ 4,50.
Als ik het moet betalen dan kies ik voor de leverancier die ¤ 1,45 per m³ rekent.
Ja, ik weet dat het dan wel uitmaakt, maar ik denk ook dat een hoop mensen onder het plafond zullen blijven, dus dan maakt het niet echt uit.quote:Op maandag 14 november 2022 21:44 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit als je meer verbruikt dan het verbruiktegoed van die plafondprijzen. Dat vergeten veel mensen.
Even een reactie.quote:Op zondag 13 november 2022 20:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grenzen en vooral thermodynamische wetten hebben grenzen aan wat zuinig is.
Het 'veel zuiniger' is vooral te vervangen tot een heel klein beetje zuiniger.
Een ouderwetse/conventionele ketel had al een prima rendement van zeg 80%. Een hoog rendementsketel is beperkt tot de wetmatige 100% dat dan met een getalstrucje is op te rekken naar meer dan 100% (iets dat alleen een warmotepomp lukt doordat die warmte aan de buiten lucht ontrtrekken).
Laten we het normaal boerenfluitjes houden en zeggen dat een rendement van 95% het hoogs bereikbare is. Daar dan een procentje aan toevoegen of rommelen met definities is niet "veel" maar een klein beetje waarvoor een gebruiker flink voor moet betalen.
Dat is ook niet heel veel en op het totaal van de energiekosten maar een klein beetje.quote:Op maandag 14 november 2022 22:42 schreef mrevil1337 het volgende:
...
De enige echte verbetering wat ze gedaan hebben is de gelijkstroom motor die een stuk energiezuiniger is.
...
Yup, het (compenseren en subsidiëren) verschuift de momentele waardebeleving die onder de streep fiks duurder uitpakt dan het voorheen ooit was.quote:Op maandag 14 november 2022 22:46 schreef mrevil1337 het volgende:
Mensen doen hier alsof het energieplafond een wonder is en goedkoop blijft, zelfs als je binnen het plafond blijft is het al 3 tot 4x zo duur.
Gazprom Germania werd al bestuurd door de Duitse overheid, maar wordt nu dus ook nog genationaliseerd. Allicht goed nieuws voor Nederlandse gemeenten, die hoeven nu niet meer op zoek naar een andere leverancier aangezien de Russische banden zijn doorgeknipt.quote:SEFE, het voormalige Gazprom Germania, is al de tweede Duitse energieleverancier die dit jaar wordt genationaliseerd. In september werd ook Uniper al overgenomen door de Duitse staat.
Gas uit rusland mag gewoon nog.quote:Op dinsdag 15 november 2022 12:57 schreef kuifmees het volgende:
Wat is dat voor administratief foefje? Komt het gas dan ineens niet mee uit Rusland, ofzo?
De rest doet vrolijk mee.quote:Op dinsdag 15 november 2022 15:36 schreef Bocaj het volgende:
Vattenfall zal wel gedacht hebben: We gaan nog ff alles op max zetten zodat we iedereen die boven het plafond uitkomt ook max kunnen factureren en aan de regering aangeven van kijk dit heeft het ons gekost... Kunnen we ff afrekenen Mark?
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:10 schreef Papabear het volgende:
Ik zit tot zondag de 20e nog bij Eneco met zeer gunstige tarieven. 12/14 ct/KWh en 76ct/M3
Daarvoor betaalde ik gemiddeld 70 euro per maand, maar bij de eindafrekening vorige week rekende ze voor november nog even 345 euro en kreeg ik 136 euro terug gestort.
Daarom gisteravond nog even de termijnen van september en oktober gestorneerd en vandaag terug gekregen. Daarmee heb ik op 20 november nog steeds recht op teruggave van minimaal 200 euro en nog die 190 van de Staat.
Wat een rare club is dat toch
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoorquote:Op woensdag 16 november 2022 22:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarbij je kans loopt dat je die 190 niet gaat krijgen omdat je een betalingsachterstand hebt, dus daar gaan ze mogelijk mee verrekenen.
Als je de maandtermijnen van september en oktober gestorneerd hebt dan heb je een betalingsachterstand.....quote:Op woensdag 16 november 2022 23:28 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik heb dus geen betalingsachterstand. Sterker nog, ik krijg bij de eindafrekening volgende week nog geld terug. Dat staat los van die 190 euro hoor
Ik had een heel gunstig tarief, dus sowieso al veel te veel betaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |