abonnement Unibet Coolblue
pi_206301599


Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:









Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
't Echte en 't ware!
pi_206302278
Moet zeggen dat ik de 1e B2 wat grappiger vind dan de 2e. Hij heeft goede chemie met B2 en zijn reacties op wanneer hij voor de 2e keer iets hoort zijn vaak grappiger.
pi_206306221
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 20:08 schreef Writersright het volgende:
Moet zeggen dat ik de 1e B2 wat grappiger vind dan de 2e. Hij heeft goede chemie met B2 en zijn reacties op wanneer hij voor de 2e keer iets hoort zijn vaak grappiger.
Ik vind de 2e dan juist weer grappiger, wat scherper ook. En gewoon qua lichaamstaal.

Maar ik ben dan ook meer fan van alle series na De Huilende Professor. Al vind ik de Sleutel wel nog steeds vermakelijk qua verhaal. De Plaaggeest mist eigenlijk een goede climax en De Diamant vind ik gewoon saai.
Oh.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:32 #4
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206306677
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 08:18 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]
De Plaaggeest mist eigenlijk een goede climax
Vond Douwe wel iets teveel psychopaat om het zomaar op te geven. :D
soooo, da's mooi!
  donderdag 13 oktober 2022 @ 09:38:16 #5
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206306742
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 19:02 schreef Japepk het volgende:
Zit het niet over 2 afleveringen uitgesmeerd? Dat de 'break' die overgang was?
In de afleveringen zit die overgang binnen 1 aflevering. De eerste scènes op Lanzarote zitten in dezelfde aflevering als het reisbureau. Alleen de boeven zie je op dat moment nog niet (maar wel dat stukje dat Bassie het zielig vindt voor verwarmingsmonteurs).
Rini dankjewel.
pi_206307139
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:29 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Vond Douwe wel iets teveel psychopaat om het zomaar op te geven. :D
Ik vond als jonge tiener de rol van Douwe echt al raar. Toen je echt doorhad dat hij ook de Plaaggeest was zeg maar. Watvoor creep ben je inderdaad om dan ook zo schijnheilig bij je 'vrienden' rond te gaan hangen. Interessant figuur eigenlijk wel
't Echte en 't ware!
pi_206307314
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:29 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Vond Douwe wel iets teveel psychopaat om het zomaar op te geven. :D
De Plaaggeest is wel een goed alterego voor een seriemoordenaar.
Oh.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 13:01:14 #8
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206308727
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:20 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik vond als jonge tiener de rol van Douwe echt al raar. Toen je echt doorhad dat hij ook de Plaaggeest was zeg maar. Watvoor creep ben je inderdaad om dan ook zo schijnheilig bij je 'vrienden' rond te gaan hangen. Interessant figuur eigenlijk wel
Dat bedoel ik. Douwe is uniek in de wereld van B&A. :D

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:38 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]
De Plaaggeest is wel een goed alterego voor een seriemoordenaar.
Ik ruik een vervolg voor volwassenen. :P
soooo, da's mooi!
pi_206308806
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:01 schreef LordofLeaves het volgende:

Ik ruik een vervolg voor volwassenen. :P
Iemand ligt te slapen in bad, dat zenuwachtige riedeltje klinkt, de Plaaggeest komt uit de bosjes, trekt een musket onder zijn cape vandaan en snijdt zijn slachtoffer de strot af. En dan: Haahahahaha!

Eigenlijk zoals Hans Kazan het beschreef :P

't Echte en 't ware!
  donderdag 13 oktober 2022 @ 13:09:46 #10
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206308834
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:07 schreef Japepk het volgende:

[..]
Iemand ligt te slapen in bad, dat zenuwachtige riedeltje klinkt, de Plaaggeest komt uit de bosjes, trekt een musket onder zijn cape vandaan en snijdt zijn slachtoffer de strot af. En dan: Haahahahaha!

Eigenlijk zoals Hans Kazan het beschreef :P

Whehehe, ik zie het zo voor me. :D En dan meteen dat irritante lachje erbij. :P
soooo, da's mooi!
pi_206308861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:38 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
In de afleveringen zit die overgang binnen 1 aflevering. De eerste scènes op Lanzarote zitten in dezelfde aflevering als het reisbureau. Alleen de boeven zie je op dat moment nog niet (maar wel dat stukje dat Bassie het zielig vindt voor verwarmingsmonteurs).
De Baron ging toen toch bij het reisbureau navragen waar de man met dat blauwe overhemd en de man met het rode neusje naar toe gaan?
pi_206308905
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:07 schreef Japepk het volgende:

[..]
Iemand ligt te slapen in bad, dat zenuwachtige riedeltje klinkt, de Plaaggeest komt uit de bosjes, trekt een musket onder zijn cape vandaan en snijdt zijn slachtoffer de strot af. En dan: Haahahahaha!

Eigenlijk zoals Hans Kazan het beschreef :P

Een slachtoffer wordt wakker in een huis waar de ramen zwart zijn geschilderd, rent in paniek rond en dan hoor je die lach overal met een echo langskomen.
Oh.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 13:23:39 #13
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206309009
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:16 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]
Een slachtoffer wordt wakker in een huis waar de ramen zwart zijn geschilderd, rent in paniek rond en dan hoor je die lach overal met een echo langskomen.
Die film wil ik zien!
soooo, da's mooi!
pi_206309770
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:20 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik vond als jonge tiener de rol van Douwe echt al raar. Toen je echt doorhad dat hij ook de Plaaggeest was zeg maar. Watvoor creep ben je inderdaad om dan ook zo schijnheilig bij je 'vrienden' rond te gaan hangen. Interessant figuur eigenlijk wel
Haha ja. Vooral in de haven, wanneer hij Adriaan vraagt over een plaaggeest waar ze last van hebben.
Hij wilde echt de gevolgen zien.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 16:42:12 #15
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206310964
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
De Baron ging toen toch bij het reisbureau navragen waar de man met dat blauwe overhemd en de man met het rode neusje naar toe gaan?
Ik bedoel: die zie je nog niet op het eiland. Die komen pas in de aflevering erna. De aflevering op TV gaat als volgt:
- Scène met B&A in het reisbureau (inclusief de buiklanding. Eindigend met: en uw vliegtuig vertrekt over anderhalf uur).
- Baron komt binnen en vraagt naar 2 vrienden van hem.
- B&A rijden op Lanzarote en Bassie stelt vast 'wat ging dat snel'. Scene eindigt met 'en daarna op schattenjacht'.

De volgende aflevering start met (deels) herhaling van die scene geloof ik.
Rini dankjewel.
pi_206314664
In het vorige topic werd al iets gezegd over de vervangen muziek maar ik moet ook zeggen dat ik de covers van de dvds tegen vind vallen.
Waarom oh waarom kiezen ze voor van die fotos van Bas en Aad waarop ze superoud zijn ipv fotos uit de tijd vd serie?
pi_206315214
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 21:05 schreef Writersright het volgende:
In het vorige topic werd al iets gezegd over de vervangen muziek maar ik moet ook zeggen dat ik de covers van de dvds tegen vind vallen.
Waarom oh waarom kiezen ze voor van die fotos van Bas en Aad waarop ze superoud zijn ipv fotos uit de tijd vd serie?
Blijkbaar geen goede geposeerde foto's vanuit die tijd met hoge kwaliteit.
Oh.
pi_206315618
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 21:47 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]
Blijkbaar geen goede geposeerde foto's vanuit die tijd met hoge kwaliteit.
Geboeg fotos uit die tijd op platen, videobanden en boeken
pi_206318342
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 21:05 schreef Writersright het volgende:
In het vorige topic werd al iets gezegd over de vervangen muziek maar ik moet ook zeggen dat ik de covers van de dvds tegen vind vallen.
Waarom oh waarom kiezen ze voor van die fotos van Bas en Aad waarop ze superoud zijn ipv fotos uit de tijd vd serie?
Ik denk om eenheid en herkenbaarheid te creëren. Zeker Bassie is nogal van uiterlijk verandert door de jaren heen natuurlijk.
't Echte en 't ware!
pi_206331175
Heb goedkoop een boekversie van de Plaaggeest gevonden. Interessant er aan is, is dat er scenes in zitten die in de filmversie nooit gezeten hebben. Mét foto's dus ze zijn wel gefilmd.

Een daarvan is in de garage. Douwe en Bassie nemen Adriaan beet. (Waar na verwezen wordt in de filmversie wanneer Douwe en Adriaan Bassie beetnemen.)

Douwe bedient in het verhaal een electrische garagedeur zodanig dat het lijkt alsof Bassie deze op eigen kracht tilt.
Vervolgens wil Bassie het nog eem keer doen maar is Douwe opeens weg. Ipv hem bedient de Plaaggeest de knop en wordt de garagedeur helemaal naar binnen en het plafond getrokken waardoor Bassie hoog loopt te bungelen. Door op Adriaans schouders te staan komt hij uieindelijk naar beneden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Writersright op 15-10-2022 17:40:05 ]
  zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:07:30 #21
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206332313
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:07 schreef Writersright het volgende:
Heb goedkoop een boekversie van de Plaaggeest gevonden. Interessant er aan is, is dat er scenes in zitten die in de filmversie nooit gezeten hebben. Mét foto's dus ze zijn wel gefilmd.

Een daarvan is in de garage. Douwe en Bassie nemen Adriaan beet. (Waar na verwezen wordt in de filmversie wanneer Douwe en Adriaan Bassie beetnemen.)

Douwe bedient in het verhaal een electrische garagedeur zodanig dat het lijkt alsof Bassie deze op eigen kracht tilt.
Vervolgens wil Bassie het nog eem keer doen maar is Douwe opeens weg. Ipv hem bedient de Plaaggeest de knop en wordt de garagedeur helemaal naar binnen en het plafond getrokken waardoor Bassie hoog loopt te bungelen. Door op Adriaans schouders te staan komt hij uieindelijk naar beneden.
Douwe toont weer geen empathie tegenover B&A.
soooo, da's mooi!
pi_206338389
Het wordt nog fraaier. In het boek steelt Douwe niet alleen de Buggy maar gaat hij er ook mee spookrijden. Daardoor regent het meldingen bij de politie en via de kentekenregistratie worden Bassie en Adriaan gevonden en daarvoor opgepakt. Dat loopt dus iets anders dan in de film.
In de haven worden ze dan ontslagen omdat zowel Adriaan als Bassie vindt dat ze te hard moeten werken. Ze gaan daarover in gesprek bij de baas en worden gelijk ontslagen.
pi_206338638

Nooit geweten dat Bassie dit programma heeft gedaan?
Best aardig gedaan. Je merkt wel dat er een bepaalde oprechtheid in zit.
pi_206346264
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:07 schreef Writersright het volgende:
Heb goedkoop een boekversie van de Plaaggeest gevonden. Interessant er aan is, is dat er scenes in zitten die in de filmversie nooit gezeten hebben. Mét foto's dus ze zijn wel gefilmd.

Een daarvan is in de garage. Douwe en Bassie nemen Adriaan beet. (Waar na verwezen wordt in de filmversie wanneer Douwe en Adriaan Bassie beetnemen.)

Douwe bedient in het verhaal een electrische garagedeur zodanig dat het lijkt alsof Bassie deze op eigen kracht tilt.
Vervolgens wil Bassie het nog eem keer doen maar is Douwe opeens weg. Ipv hem bedient de Plaaggeest de knop en wordt de garagedeur helemaal naar binnen en het plafond getrokken waardoor Bassie hoog loopt te bungelen. Door op Adriaans schouders te staan komt hij uieindelijk naar beneden.
Die verschillen zie je ook bij de bewerking van de hoorspelen. Ik zou geen acteur van die tijd kunnen bedenken die Ping Poen had kunnen spelen, en dan ook nog willen spelen (nogal stereotiep karakter). Dan kan je beter de broer van B2 invliegen voor de tv-serie.
Verder is een heel circus platbranden ook een dure gebeurtenis. Dan liever wat triplexplaten groen verven, wat jongens eromheen laten voetballen en knutselen en op de laatste dag een stapel wrakhout erachter in de fik steken.
pi_206347414
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 22:47 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Die verschillen zie je ook bij de bewerking van de hoorspelen. Ik zou geen acteur van die tijd kunnen bedenken die Ping Poen had kunnen spelen, en dan ook nog willen spelen (nogal stereotiep karakter). Dan kan je beter de broer van B2 invliegen voor de tv-serie.
Verder is een heel circus platbranden ook een dure gebeurtenis. Dan liever wat triplexplaten groen verven, wat jongens eromheen laten voetballen en knutselen en op de laatste dag een stapel wrakhout erachter in de fik steken.
Dat klopt ja. Ik vond Ping Poen ook gewoon niet grappig. Afgezien van stereotype zou het heel snel vervelend worden wanneer je én B2 hebt, die niet goed hoort, én Ping Poen die verwarrend praat.

Over hoorspelen gesproken trouwens, een verschil in die van de Verzonken stad is dat Aad de Baron speelt, wat toch een andere tint geeft. Tegelijk doet Aad echter ook B2..
  maandag 17 oktober 2022 @ 13:55:20 #26
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206351629
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:18 schreef Writersright het volgende:

[..]

Over hoorspelen gesproken trouwens, een verschil in die van de Verzonken stad is dat Aad de Baron speelt, wat toch een andere tint geeft. Tegelijk doet Aad echter ook B2..
Adriaan was wel van een hoop markten thuis zeg. :D Doe mij toch maar de B2 uit de series.
soooo, da's mooi!
pi_206355049
Aad wilde vooral geld besparen door met weinig acteurs te werken :P Overigens is dat niet ongebruikelijk bij hoorspelen. Bovendien hebben ze er ervaring mee:

't Echte en 't ware!
  maandag 17 oktober 2022 @ 19:04:54 #28
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206355177
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 18:54 schreef Japepk het volgende:
Aad wilde vooral geld besparen door met weinig acteurs te werken :P Overigens is dat niet ongebruikelijk bij hoorspelen. Bovendien hebben ze er ervaring mee:

De Man in het Kasteel blijft mooi. :D
soooo, da's mooi!
pi_206358006
Professor heeft wellicht wel de leukste dromen/tussenstukjes met Geheime agenten, De tandarts, hoorspel, zeg stel je eens voor en Ook een clown.

Wat is dit voor rare heropgenomen versie van Geheime agenten trouwens? Wist niet dat ze dat gedaan hadden


[ Bericht 64% gewijzigd door Writersright op 17-10-2022 22:12:22 ]
pi_206362463
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 22:07 schreef Writersright het volgende:
Professor heeft wellicht wel de leukste dromen/tussenstukjes met Geheime agenten, De tandarts, hoorspel, zeg stel je eens voor en Ook een clown.

Wat is dit voor rare heropgenomen versie van Geheime agenten trouwens? Wist niet dat ze dat gedaan hadden
Smorenburg moest weer achter z’n synthesizer kruipen…

En hoorspel in de professor, dan geniet ik nog het meest van de vergissing van Bassie:
A. ‘Hij wierp een blik door de ruit.’
B. Gooit een conservenblik door een ruit heen :+
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:50:01 #31
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206363464
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:29 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Smorenburg moest weer achter z’n synthesizer kruipen…

En hoorspel in de professor, dan geniet ik nog het meest van de vergissing van Bassie:
A. ‘Hij wierp een blik door de ruit.’
B. Gooit een conservenblik door een ruit heen :+
En krijgt hem bijna op z'n bakkes weer terug. :D
soooo, da's mooi!
pi_206363477
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 22:07 schreef Writersright het volgende:
Professor heeft wellicht wel de leukste dromen/tussenstukjes met Geheime agenten, De tandarts, hoorspel, zeg stel je eens voor en Ook een clown.

Die stukjes hebben ook allemaal zoiets absurdistisch. Het hoorspel is natuurlijk redelijk random, maar dat is inherent aan de sketch. Maar Geheim Agenten, met die vrouw onder het bed en sinterklaas in de badkamer _O- Wat hadden ze gesnoven op die brainstorm?! De tandarts heeft ook zo'n gekke clou, wat je niet vaak in andere droomwerelden ziet.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:15:53 #33
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206364484
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:50 schreef Japepk het volgende:

[..]
Die stukjes hebben ook allemaal zoiets absurdistisch. Het hoorspel is natuurlijk redelijk random, maar dat is inherent aan de sketch. Maar Geheim Agenten, met die vrouw onder het bed en sinterklaas in de badkamer _O- Wat hadden ze gesnoven op die brainstorm?! De tandarts heeft ook zo'n gekke clou, wat je niet vaak in andere droomwerelden ziet.
Was DHP geen idee van Joop van den Ende? Of had hij geen enkel aandeel in het verhaal?
soooo, da's mooi!
pi_206370065
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:50 schreef Japepk het volgende:

[..]
Die stukjes hebben ook allemaal zoiets absurdistisch. Het hoorspel is natuurlijk redelijk random, maar dat is inherent aan de sketch. Maar Geheim Agenten, met die vrouw onder het bed en sinterklaas in de badkamer _O- Wat hadden ze gesnoven op die brainstorm?! De tandarts heeft ook zo'n gekke clou, wat je niet vaak in andere droomwerelden ziet.
De hele serie voelt off.
Het ziet er anders uit doordat het op video is opgenomen, Bassie gedraagt zich anders dan in andere series (slimmer, serieuzer) en dan zijn er nog kleine aparte dingen zoals een bebaarde Van der Steen, een cameo van mevrouw Stemband en de unieke muziek. En uiteraard het feit dat Bassie en Adriaan van de minister(!) de opdracht krijgen om iemand op te sporen die met chemische wapens de wereld bedreigt.

Precies de reden waarom ik het zo uniek en vermakelijk vind.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:51:06 #35
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206370090
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:48 schreef Writersright het volgende:

[..]
De hele serie voelt off.
Het ziet er anders uit doordat het op video is opgenomen, Bassie gedraagt zich anders dan in andere series (slimmer, serieuzer) en dan zijn er nog kleine aparte dingen zoals een bebaarde Van der Steen, een cameo van mevrouw Stemband en dr unieke muziek. En uiteraard het feit dat Bassie en Adriaan van de minister(!) de opdracht krijgen om iemand op te sporen die met chemische wapens de wereld bedreigt.

Precies de reden waarom ik het zo uniek en vermakelijk vind.
Ik ben niet echt bekend met mevrouw stemband (net voor mijn tijd) maar bij welke scène zit zij dan?
pi_206370115
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:51 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik ben niet echt bekend met mevrouw stemband (net voor mijn tijd) maar bij welke scène zit zij dan?
In die scene met de interviews op straat
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:01:37 #37
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206370204
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:53 schreef Writersright het volgende:

[..]
In die scene met de interviews op straat
Ah thanks, ik heb me wel vaak afgevraagd of dat nou 'bekende' mensen waren, ik dacht van wel maar geen idee wie dan :P Guus Verstraete had ik wel herkend.
pi_206370320
Die dikkere man die huilt maar niet
weet waarom schijnt ook bekend te zijn maar die kende ik ook niet.
pi_206371002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 23:01 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ah thanks, ik heb me wel vaak afgevraagd of dat nou 'bekende' mensen waren, ik dacht van wel maar geen idee wie dan :P Guus Verstraete had ik wel herkend.
Dat was niet mevrouw Stemband, maar de actrice Suze Broks: https://nl.wikipedia.org/wiki/Suze_Broks

Mevrouw Stemband (Annemieke Hoogendijk) werkte in 1981 samen met Peter Jan Rens, die toen evenmin was doorgebroken op televisie.

Wel bekende karakters: Guus Verstraete als reporter in de huilinterviews, Hans Otjes als een van de groene mannetjes (bekend van de shows van André van Duin), en later natuurlijk Danny Verbiest en Tineke Verburg.
pi_206371008
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:48 schreef Writersright het volgende:

[..]
De hele serie voelt off.
Het ziet er anders uit doordat het op video is opgenomen, Bassie gedraagt zich anders dan in andere series (slimmer, serieuzer) en dan zijn er nog kleine aparte dingen zoals een bebaarde Van der Steen, een cameo van mevrouw Stemband en de unieke muziek. En uiteraard het feit dat Bassie en Adriaan van de minister(!) de opdracht krijgen om iemand op te sporen die met chemische wapens de wereld bedreigt.

Precies de reden waarom ik het zo uniek en vermakelijk vind.
Van der Steen was gewoon modieus voor die tijd: korter haar dan in de jaren ‘70 en baarden. De video maakt het iets minder filmisch, alsof iemand gewoon een beeld geschoten heeft van wat er gebeurde, als een homevideo.
De scènes op Gran Canaria vind ik wel het mooist (Geheime agenten, de snelle rit naar de haven, het strandje). De sprong in zee is dan weer op Lanzarote opgenomen, en voor alle veiligheid, met twee opblaaspoppen in clownskostuum.
pi_206375823
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 01:50 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Van der Steen was gewoon modieus voor die tijd: korter haar dan in de jaren ‘70 en baarden. De video maakt het iets minder filmisch, alsof iemand gewoon een beeld geschoten heeft van wat er gebeurde, als een homevideo.
De scènes op Gran Canaria vind ik wel het mooist (Geheime agenten, de snelle rit naar de haven, het strandje). De sprong in zee is dan weer op Lanzarote opgenomen, en voor alle veiligheid, met twee opblaaspoppen in clownskostuum.
Die baard stond hem heel goed maar het is een van de elementen waardoor de serie net iets anders voelt.

Dat met die poppen kan je ook wel wat zien, vind ik ook wel grappig om te zien.

Eigenlijk jammmer dat ze zo weinig deden met de mooie (strand)delen op de Canarische eilanden. Vanuit de series herinner ik me vooral de rotspartijen en de eindeloze vullanische gebieden uit de Schatkaart.
pi_206382418
'muchos bedankios of zoals ze in Groningen zeggen inpakk'n en wegwez'n'

_O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206384407
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 23:44 schreef TLC het volgende:
'muchos bedankios of zoals ze in Groningen zeggen inpakk'n en wegwez'n'

_O_
In de Sleutel is Bassie af. En toe verrassend grappig.
pi_206418146
Apart hoe het laatste liedje vd Huilende professor op film geschoten is. Geeft een apart contrast. Wel een hele leuke serie.

Vond en vind die schuilplaats de professor er ook wel heel mysterieus en machtig uit zien. Die setting alleen al geeft sfeer. Het lijkt gigantisch.
pi_206419848
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:30 schreef Writersright het volgende:
Apart hoe het laatste liedje vd Huilende professor op film geschoten is. Geeft een apart contrast. Wel een hele leuke serie.

Vond en vind die schuilplaats de professor er ook wel heel mysterieus en machtig uit zien. Die setting alleen al geeft sfeer. Het lijkt gigantisch.
Welk liedje is dat? Rustig?

Nog zoiets raars in DHP; die foto van Bassie en Adriaan die in die schuilplaats hangt. Op zich te verklaren, als vijand no. 1, maar het hangt er zo zonder enige uitleg.
't Echte en 't ware!
pi_206420278
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 14:46 schreef Japepk het volgende:

[..]
Welk liedje is dat? Rustig?

Nog zoiets raars in DHP; die foto van Bassie en Adriaan die in die schuilplaats hangt. Op zich te verklaren, als vijand no. 1, maar het hangt er zo zonder enige uitleg.
Dat liedje is iets van "We reizen met het circus".
Ze hebben trouwens wel écht veel liedjes gemaak met het woord circus in de titel.


De poster is vreemd ja. Volgens mij hadden ze daarop Adriaans tanden zwartgekleurd maar dat is lastig te zien met die beeldkwaliteit. Het is ook vreemd gezien de Professor die 2 niet kent. Heeft Joris die poster meegenomen na zijn circusbezoek?
pi_206443200
Misschien al voor de duizendste keer gevraagd, maar waarom staat de reis vol verassingen niet op youtube?
Ik krijg nog geld van je.
pi_206457257
Was het niet zo dat ze gespreid plaatsen? Voor een andere serie was er ook een "zomerstop" gedaan. Op Youtube..
  woensdag 26 oktober 2022 @ 22:13:33 #49
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206460869
Weet iemand wie die vrouw is uit het liedje ‘wat laat je me weer lachen’?
Rini dankjewel.
pi_206462233
Adjudant van der Steen _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206462252
En dat stukje in 'zeg stel je eens voor' waarin Adriaan als chauffeur minister Bassie rondrijdt :D O+
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206463140
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 23:27 schreef TLC het volgende:
Adjudant van der Steen _O_
Leek vaak of die man z'n tekst gewoon vanaf een briefje las.
pi_206466421
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 23:29 schreef TLC het volgende:
En dat stukje in 'zeg stel je eens voor' waarin Adriaan als chauffeur minister Bassie rondrijdt :D O+
En Bassie met zn dure hoofddeksel haha. Leuk stukje. Net als Adriaan als nerd in Bassie's klas.
pi_206472039
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 22:13 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Weet iemand wie die vrouw is uit het liedje ‘wat laat je me weer lachen’?
Dat zou ik ook graag willen weten.
pi_206474324
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 22:13 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Weet iemand wie die vrouw is uit het liedje ‘wat laat je me weer lachen’?
Volgens Aad Klaris zou dit om een donker meisje gaan uit de groep Fruitcake.

Ik dacht de stem van Lucretia van der Vloot te herkennen, geen idee of zij in die groep heeft gezeten.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:43:39 #56
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206474855
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 09:50 schreef Madhouse11 het volgende:
Lucretia van der Vloot
Ik vond het juist toen al op een vrouw van rond de 35-45 lijken :D
Rini dankjewel.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:44:36 #57
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206474862
Denise Jannah zat wel in die groep en is donker?

Edit: Caroline de Windt ook. Maar van beide dames kan ik op Google helaas geen verband vinden met B&A.

[ Bericht 54% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 28-10-2022 10:51:25 ]
Rini dankjewel.
pi_206500450
Adriaan is jarig!

https://www.ad.nl/show/aa(...)ag-aan-bas~a9c6db48/

Helaas achter een betaalmuur…
pi_206501461
Vond het altijd vreemd hoe aan het einde van de Diamant de politie gewoon de boeven gelooft en Bassie en Adriaan wil arresteren.

De uit de gevangenis ontsnapte boeven. Die daar zaten voor diamantroof. Sterker nog, de politie lijkt in eerste instantie niet eens de boeven te willen arresteren wanneer ze die zien.
pi_206505002
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 19:18 schreef Writersright het volgende:
Vond het altijd vreemd hoe aan het einde van de Diamant de politie gewoon de boeven gelooft en Bassie en Adriaan wil arresteren.

De uit de gevangenis ontsnapte boeven. Die daar zaten voor diamantroof. Sterker nog, de politie lijkt in eerste instantie niet eens de boeven te willen arresteren wanneer ze die zien.
Volgens mij worden ze in t begin ook vastgehouden terwijl de vingerafdrukken niet eens matchen !! :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206506614
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 19:18 schreef Writersright het volgende:
Vond het altijd vreemd hoe aan het einde van de Diamant de politie gewoon de boeven gelooft en Bassie en Adriaan wil arresteren.

De uit de gevangenis ontsnapte boeven. Die daar zaten voor diamantroof. Sterker nog, de politie lijkt in eerste instantie niet eens de boeven te willen arresteren wanneer ze die zien.
In de Kroon was v/d Steen ook al wat wantrouwend richting B&A, omdat A te hard door de stad reed en de Baron zei dat B&A er met het losgeld vandoor waren :')
pi_206506665
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:38 schreef TLC het volgende:

[..]
Volgens mij worden ze in t begin ook vastgehouden terwijl de vingerafdrukken niet eens matchen !! :')
Klopt ja, haha. En "mensen hadden hen gezien in het museum".
Tja, mensen hadden hen ws ook gezien in de dierentuin waar de echte Bassie en Adriaan waren. Waar ze notabene zaten te zingen.
pi_206507871
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 08:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
In de Kroon was v/d Steen ook al wat wantrouwend richting B&A, omdat A te hard door de stad reed en de Baron zei dat B&A er met het losgeld vandoor waren :')
Haha. De politie is sowieso wat "scheef". Ook in de Plaaggeest wanneer de Plaaggeest in de haven belt. (Waarom heeft hij uberhaupt het kostuum aan om te bellen?)
Wanneer ze om de naam vragen geeft jij die Plaaggeest-lach. Bij de politie komt zo'n telefoontje over als volstrekt betrouwbaar want 5 min later staat er een politiewagen in de haven.

Je zou overigens juist denken dat de politie ook op zoek naar de Plaaggeest zou zijn..
  maandag 31 oktober 2022 @ 11:41:34 #64
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206508318
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 11:04 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha. De politie is sowieso wat "scheef". Ook in de Plaaggeest wanneer de Plaaggeest in de haven belt. (Waarom heeft hij uberhaupt het kostuum aan om te bellen?)
Wanneer ze om de naam vragen geeft jij die Plaaggeest-lach. Bij de politie komt zo'n telefoontje over als volstrekt betrouwbaar want 5 min later staat er een politiewagen in de haven.

Je zou overigens juist denken dat de politie ook op zoek naar de Plaaggeest zou zijn..
Zie je het al voor je? De politie die in aflevering 4 ofzo (ik moet even kijken) de Plaaggeest oppakt zonder dat Bassie en Adriaan er iets voor hoefden te doen? Dat zou voor de kinderen een behoorlijke antiklimax zijn geweest. :')
Die zouden liever een confrontatie zien tussen de Plaaggeest en B&A. Oke, het eind van de serie was wel slapjes, maar toch een vermakelijke serie voor een eerste B&A avontuur op de televisie.

En ja, het blijft een kinderserie hè. Verre van realistisch, want welke politie laat nou twee verdachten vrij om hun onschuld te bewijzen voor binnen 72 uur :').
pi_206509054
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 11:41 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Zie je het al voor je? De politie die in aflevering 4 ofzo (ik moet even kijken) de Plaaggeest oppakt zonder dat Bassie en Adriaan er iets voor hoefden te doen? Dat zou voor de kinderen een behoorlijke antiklimax zijn geweest. :')
Die zouden liever een confrontatie zien tussen de Plaaggeest en B&A. Oke, het eind van de serie was wel slapjes, maar toch een vermakelijke serie voor een eerste B&A avontuur op de televisie.

En ja, het blijft een kinderserie hè. Verre van realistisch, want welke politie laat nou twee verdachten vrij om hun onschuld te bewijzen voor binnen 72 uur :').
Adjudant ; 'meneer Taghi, U heeft 72 uur om Uw onschuld te bewijzen, als dat niet lukt arresteren we U weer'

:D

[ Bericht 0% gewijzigd door TLC op 31-10-2022 13:24:04 ]
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206509182
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 11:41 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Zie je het al voor je? De politie die in aflevering 4 ofzo (ik moet even kijken) de Plaaggeest oppakt zonder dat Bassie en Adriaan er iets voor hoefden te doen? Dat zou voor de kinderen een behoorlijke antiklimax zijn geweest. :')
Die zouden liever een confrontatie zien tussen de Plaaggeest en B&A. Oke, het eind van de serie was wel slapjes, maar toch een vermakelijke serie voor een eerste B&A avontuur op de televisie.

En ja, het blijft een kinderserie hè. Verre van realistisch, want welke politie laat nou twee verdachten vrij om hun onschuld te bewijzen voor binnen 72 uur :').
Haha. Helemaal mee eens hoor. Vind het gewoon heerlijk absurd hoe de Plaaggeest in kostuum belt. De Plaaggeest is vanwege het absurde een van mijn favoriete series. Heerlijk quotable ook.Mooie stunts ook.

Het einde is idd wel wat slapjes. Heel plotseling. Wie weet wilden ze in het midden laten of het nou wel of nieut Douwe was, een beetje mysterie er in houden.
Dan nog zou het leuk zijn om de Plaaggeest daadwerkelijk iets goeds te zien doen.

Of is er wel een goed einde gemaakt...20 jaar later? In de brief van de Plaaggeest staat dat hij misschien wel clown wil worden.

In de shortie Gefeliciteerd speelt Jaap Stobbe (die Douwe en de Plaaggeest speelde) als Clown "Gino" een rol. Een beetje een plagerige clown die Bassie niet feliciteert maar uiteindelijk wel het feestje van. Bassie tot een succes maakt. Zou het de voormalige Plaaggeest zijn?

Uiteraard ten tijde van de Plaaggeest niet bekend maar zeker een leuke manier om die series tw verbinden.
  maandag 31 oktober 2022 @ 14:19:52 #67
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206509862
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 19:18 schreef Writersright het volgende:
Vond het altijd vreemd hoe aan het einde van de Diamant de politie gewoon de boeven gelooft en Bassie en Adriaan wil arresteren.

De uit de gevangenis ontsnapte boeven. Die daar zaten voor diamantroof. Sterker nog, de politie lijkt in eerste instantie niet eens de boeven te willen arresteren wanneer ze die zien.
Lekkere collega's ook die je per direct laten vallen. 'Hier wonen de diamantdieven Bassie en Adriaan'.
Rini dankjewel.
pi_206514614
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:19 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Lekkere collega's ook die je per direct laten vallen. 'Hier wonen de diamantdieven Bassie en Adriaan'.
Liepen ook spontaan weg toen Bassie wat wilde zeggen. Bas en Aad waren public enemy #1.
Ze hadden die directeur moeten aanklagen voor smaad.

Bijna even erg als de prijzen van die tv's in d laatste scene met de boeven.
pi_206515035
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:20 schreef Writersright het volgende:

[..]
Liepen ook spontaan weg toen Bassie wat wilde zeggen. Bas en Aad waren public enemy #1.
Ze hadden die directeur moeten aanklagen voor smaad.

Bijna even erg als de prijzen van die tv's in d laatste scene met de boeven.
Dat waren nog guldens. Aan de andere kant, het gemiddelde salaris toen was in guldens nog minder dan nu in euro’s.
pi_206525522
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:04 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dat waren nog guldens. Aan de andere kant, het gemiddelde salaris toen was in guldens nog minder dan nu in euro’s.
Ik rekende dat al om in mijn hoofd en je hebt daar een goed punt. Zelfs met de koers blijft het verbazingwekkend hoe "duur" die tv's nu zijn wanneer je ze vergelijkt met de mooiere tv's nu.
Gelukkig kon je ze ook huren in die winkel :')
  donderdag 3 november 2022 @ 14:17:13 #71
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206543850
Ik kwam op internet deze foto tegen, waarin B1 en B2 verkleed als B&A de Diamant willen stelen.
Echter lijkt het erop dat B1 gespeeld wordt door Adriaan zelf, die een slechte en nep-versie van zichzelf speelt, en dus niet B1-acteur Wim Sibbelee is. Klopt dat?

En zo ja, wat is de reden dan?

pi_206551296
quote:
99s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:17 schreef Claude_Viole het volgende:
Ik kwam op internet deze foto tegen, waarin B1 en B2 verkleed als B&A de Diamant willen stelen.
Echter lijkt het erop dat B1 gespeeld wordt door Adriaan zelf, die een slechte en nep-versie van zichzelf speelt, en dus niet B1-acteur Wim Sibbelee is. Klopt dat?

En zo ja, wat is de reden dan?

[ link | afbeelding ]
Dat klopt. Wim Sibbelee was simpelweg niet overtuigend Adriaan te krijgen. Om het verhaal toch geloofwaardig te houden verbouwden ze juist Adriaans gezicht, zodat het wel iemand in vermomming leek. De stem is vervolgens nagesynchroniseerd. In de achtervolging zie je wel Wim Sibbelee als Adriaan rennen (met een heel goedkope pruik) en dan is het verschil immens.

In dit fragment zie je het goed.

En hier had Paul van Gorcum ook al niet veel meer tekst dan 'Bassie en Adriaan!' 'Ik krijg ze te pakken!' _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door Japepk op 03-11-2022 23:41:40 ]
't Echte en 't ware!
pi_206551968
Grappig altijd hoe Adriaan doet alsof 'ie heel hard rent, terwijl 'ie amper vooruit komt, omdat 'ie zich natuurlijk geweldig in moet houden, omdat 'ie anders de dikzakken voor 'm zo te pakken heeft.
pi_206555820
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 06:10 schreef Halcon het volgende:
Grappig altijd hoe Adriaan doet alsof 'ie heel hard rent, terwijl 'ie amper vooruit komt, omdat 'ie zich natuurlijk geweldig in moet houden, omdat 'ie anders de dikzakken voor 'm zo te pakken heeft.
Haha ja met die armen altijd heel snel langs elkaar.
En als de boeven ontsnappen altijd die vuist in de lucht naar beneden.
  vrijdag 4 november 2022 @ 14:27:44 #75
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206555906
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:18 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha ja met die armen altijd heel snel langs elkaar.
En als de boeven ontsnappen altijd die vuist in de lucht naar beneden.
Hij verliest in de schatkaart zelfs van de baron. Dat is toch best bizar te noemen.
Rini dankjewel.
pi_206556401
Haha ja. De Baron rent heel langzaam en "deftig".
pi_206557473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 14:18 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha ja met die armen altijd heel snel langs elkaar.
En als de boeven ontsnappen altijd die vuist in de lucht naar beneden.
Haha, ja, precies. Altijd hetzelfde. Ziet er wel komisch uit. Hard je best doen alsof je heel hard rent, maar ook hard je best doen om vooral niet teveel vooruit te komen.

Vaak hebben de boeven ook helemaal geen grote voorsprong. Optisch, dan. Best een afgang dat een getrainde acrobaat dan niet even Viesdikke Japie, B2 met z'n x-benen en 'n bejaarde met een wandelstok in kan halen.
pi_206563519
Haha, Lara is idd succesvoller dan Adriaan wat dat betreft.

Ik heb trouwens de DVD van Leer het verkeer. Wanneer werden die korte filmpjes eigenlijk uitgezonden op TV? Kan me vaag herinneren dat ik er ooit 1 op Kindernet zag. Werd dat random uitgezonden als er tijd "over" was bij een programma? Volgens mij is dat van korte duur geweest.

Op diezelfde DVD zit ook het avontuur met de Trosster. Wat is dat meta geschreven zeg. De kinderen zeggen dat Bassie en Adriaan incompetent zijn, bewijzen dat en Bassie en Adriaan worden aan het einde boos op de kinderen vanwege de brief die ze van de Tros krijgen. Apart dat ze feitelijk in hun laatste avontuur (speelt zich af na Amerika) die kant op gingen. Ik vind het grappig gedaan en voor de korte duur is het zeker vermakelijk. Vooral Bassie die boos naar de kinderen "Jullie worden bedankt!" snauwt. Leuk hoe ze zo met een knipoog naar hun avonturen kijken. Sowieso heerlijk absurd dat ze doen alsof de Trosster een of andere extreem kostbare schat is.
pi_206572469
Is het niet goed op je collega's letten een gegronde reden voor ontslag ? lijkt mij eigenlijk niet :N o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 6 november 2022 @ 13:01:25 #80
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206575468
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 09:50 schreef Writersright het volgende:
Haha, Lara is idd succesvoller dan Adriaan wat dat betreft.

Ik heb trouwens de DVD van Leer het verkeer. Wanneer werden die korte filmpjes eigenlijk uitgezonden op TV? Kan me vaag herinneren dat ik er ooit 1 op Kindernet zag. Werd dat random uitgezonden als er tijd "over" was bij een programma? Volgens mij is dat van korte duur geweest.

Op diezelfde DVD zit ook het avontuur met de Trosster. Wat is dat meta geschreven zeg. De kinderen zeggen dat Bassie en Adriaan incompetent zijn, bewijzen dat en Bassie en Adriaan worden aan het einde boos op de kinderen vanwege de brief die ze van de Tros krijgen. Apart dat ze feitelijk in hun laatste avontuur (speelt zich af na Amerika) die kant op gingen. Ik vind het grappig gedaan en voor de korte duur is het zeker vermakelijk. Vooral Bassie die boos naar de kinderen "Jullie worden bedankt!" snauwt. Leuk hoe ze zo met een knipoog naar hun avonturen kijken. Sowieso heerlijk absurd dat ze doen alsof de Trosster een of andere extreem kostbare schat is.
Die TROS-ster heb ik toen op tv gezien toen die uitgezonden werd en daarna nooit meer totdat de dvd uit kwam. In mijn herinnering was het een hele uitzending van zeker een half uur. Hij viel me toen ik DVD best tegen eerlijk gezegd :') Zo zie je maar dat jeugd herinneringen vaak best geïdealiseerd worden in je hoofd!
Rini dankjewel.
pi_206576307
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 13:01 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Die TROS-ster heb ik toen op tv gezien toen die uitgezonden werd en daarna nooit meer totdat de dvd uit kwam. In mijn herinnering was het een hele uitzending van zeker een half uur. Hij viel me toen ik DVD best tegen eerlijk gezegd :') Zo zie je maar dat jeugd herinneringen vaak best geïdealiseerd worden in je hoofd!
Volgens mij was dat ook de eerste keer dat het op video/DVD uitgebracht werd. Juist omdat je het maar 1 keer gezien hebt ooit en er iets mystieks om hangt, net zoals andere zeldzame specials, bouw je het idd al snel groter op dan dat het is.

quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 00:54 schreef TLC het volgende:
Is het niet goed op je collega's letten een gegronde reden voor ontslag ? lijkt mij eigenlijk niet :N o|O
Helemaal vreemd in de haven gezien Douwe zelf daar ook pas 1 a 2 dagen werkte. Beetje flauw dat hem werd aangerekend dat Bassie in de hijskraan klom.

Moet zeggen dat ik de Bassie-serie "De ontvoering van Charly" best aardig vond ook. Het voelt logischerwijs als een afgeleide van Bassie en Adriaan maar het is zeker niet slecht gedaan. Je leert wat over Oostenrijk en de boef in de serie is actiever betrokken dan de boeven in Amerika/Europa. Brengt toch een beetje spanning. Daarnaast is die boef zo over the top gedaan dat het ook wel grappig wordt. Elke keer wanneer zijn gemoduleerde stem dreigend de woorden "vriendjes van Bassie" zegt lig ik in een deuk.
Kan me wel voorstellen dat mensen die pop eng vinden.
pi_206577676
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 14:09 schreef Writersright het volgende:

[..]
Volgens mij was dat ook de eerste keer dat het op video/DVD uitgebracht werd. Juist omdat je het maar 1 keer gezien hebt ooit en er iets mystieks om hangt, net zoals andere zeldzame specials, bouw je het idd al snel groter op dan dat het is.
[..]
Helemaal vreemd in de haven gezien Douwe zelf daar ook pas 1 a 2 dagen werkte. Beetje flauw dat hem werd aangerekend dat Bassie in de hijskraan klom.

Arme Douwe, hetzelfde overkwam hem bij zijn werk in de garage, geen wonder als hij de Plaaggeest is dat hij B&A steeds zit te sarren, door hun verliest hij steeds zijn baan :(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206580821
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 15:49 schreef TLC het volgende:

[..]
Arme Douwe, hetzelfde overkwam hem bij zijn werk in de garage, geen wonder als hij de Plaaggeest is dat hij B&A steeds zit te sarren, door hun verliest hij steeds zijn baan :(
Hij had hen aanbevolen bij veel van die baantjes, dus niet al te veel medelijden. En Jaap Stobbe mag die twee wel dankbaar zijn:
twitter
pi_206581762
Hij had ook dat baantje in het circus geregeld. Toffe kerel die Douwe!
pi_206596674
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 19:12 schreef Writersright het volgende:
Hij had ook dat baantje in het circus geregeld. Toffe kerel die Douwe!
Heeft in de serie gewoon de kift op die twee. Lekker aantrekken en afstoten, fijne vent ben je dan. Alleen omdat die ander wel een handstand kan maken op de Euromast.
pi_206597003
Waarom heeft de Schandebakker wel zijn bakkersmuts op als hij op een terrasje kikkerbilletjes wil eten maar niet als hij zijn auto van de garage wil ophalen ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206597690
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 22:37 schreef TLC het volgende:
Waarom heeft de Schandebakker wel zijn bakkersmuts op als hij op een terrasje kikkerbilletjes wil eten maar niet als hij zijn auto van de garage wil ophalen ?
Bakker ben je toch 24/7 :+

Minstens zo vreemd vind ik dat hij 24/7 boos is op Bassie. Dat het hem zo diep zit dat hij zelfs na het ontslag bij iedere confrontatie begint te flippen.
En dat die bakker ook met alles genoegen neemt, maakt het nog ingewikkelder:
A: kijkt u eens, een lekker bordje soep.
Bakker (herkent Adriaan dan weer niet…): ik heb geen soep besteld!
A: dan neem ik het toch weer mee?
Bakker: nou ja, ik eet het anders wel op.
  dinsdag 8 november 2022 @ 10:08:52 #88
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206599507
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 23:39 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Bakker ben je toch 24/7 :+

Minstens zo vreemd vind ik dat hij 24/7 boos is op Bassie. Dat het hem zo diep zit dat hij zelfs na het ontslag bij iedere confrontatie begint te flippen.
En dat die bakker ook met alles genoegen neemt, maakt het nog ingewikkelder:
A: kijkt u eens, een lekker bordje soep.
Bakker (herkent Adriaan dan weer niet…): ik heb geen soep besteld!
A: dan neem ik het toch weer mee?
Bakker: nou ja, ik eet het anders wel op.
Elke keer als hij te maken heeft met die vreselijke meneer heeft Bassie ook weer iets verkeerd gedaan he. Slapen onder de motorkap, de snor in de soep laten vallen.. Het is ook een schande.
Rini dankjewel.
  dinsdag 8 november 2022 @ 10:32:20 #89
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206599721
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2022 23:39 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Bakker ben je toch 24/7 :+

Minstens zo vreemd vind ik dat hij 24/7 boos is op Bassie. Dat het hem zo diep zit dat hij zelfs na het ontslag bij iedere confrontatie begint te flippen.
En dat die bakker ook met alles genoegen neemt, maakt het nog ingewikkelder:
A: kijkt u eens, een lekker bordje soep.
Bakker (herkent Adriaan dan weer niet…): ik heb geen soep besteld!
A: dan neem ik het toch weer mee?
Bakker: nou ja, ik eet het anders wel op.
Die bipolaire Schandebakker had in iedere B&A serie moeten zitten. :D
soooo, da's mooi!
pi_206599861
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 10:08 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Elke keer als hij te maken heeft met die vreselijke meneer heeft Bassie ook weer iets verkeerd gedaan he. Slapen onder de motorkap, de snor in de soep laten vallen.. Het is ook een schande.
Nouja, Bassie heeft hem ook geholpen in het restaurant toen de bakker aan het stikken was. Dat is ook wat waard vind ik.
pi_206604244
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 10:47 schreef Writersright het volgende:

[..]
Nouja, Bassie heeft hem ook geholpen in het restaurant toen de bakker aan het stikken was. Dat is ook wat waard vind ik.
In plaats daarvan begint hij te schelden. Hij had op z’n minst een slagroomtaartje erbij kunnen bestellen.
pi_206606965
Nouja eigenlijk had hij niet eens in het restaurant moeten zitten. Hij had druk moeten zijn met een nieuwe taart maken voor de wedstrijd "Wie bakt de mooiste taart voor de Burgemeester?".
pi_206609391
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:24 schreef Writersright het volgende:
Nouja eigenlijk had hij niet eens in het restaurant moeten zitten. Hij had druk moeten zijn met een nieuwe taart maken voor de wedstrijd "Wie bakt de mooiste taart voor de Burgemeester?".
Was al af. :+
Bij nader inzien was het wel een poppenkast op dat terras: een dame met een hoed die groter was dan die van koningin Juliana, een Schotse man in kilt, een bakker in werkkleding en een strand waar een badkuip ligt. Dan is een clown in de bediening nog normaal…
pi_206612818
De Baron kijkt uit zijn verrekiijker op Curacao :

'maar die man die herken ik !! dat is Vlugge Japie!!!' :o

-boem gaat af-

B100 : 'dat was Vlugge Japie...'

--

:D _O- _O-
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206613228
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 00:00 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Was al af. :+
Bij nader inzien was het wel een poppenkast op dat terras: een dame met een hoed die groter was dan die van koningin Juliana, een Schotse man in kilt, een bakker in werkkleding en een strand waar een badkuip ligt. Dan is een clown in de bediening nog normaal…
En een restauranteigenaar die zijn zoontje op de railing van een hoge brug laat vissen terwijl het zoontje niet kan zwemmen.
En vervolgens het nep-Frans van Bassie voor legitiem Frans aanziet.
pi_206624903
Dit is een unieke special? Nog nooit gezien en nét op het B&A kanaal gezet.

pi_206625346
Leuk! In de 35-jaar serie zit ook zo'n shot waarin B&A naar de stoet op de snelweg kijken. Weet iemand waar dat uit komt?
't Echte en 't ware!
pi_206638898
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 15:00 schreef Japepk het volgende:
Leuk! In de 35-jaar serie zit ook zo'n shot waarin B&A naar de stoet op de snelweg kijken. Weet iemand waar dat uit komt?
Is dat niet uit het laatste stukje vd Huilende Professor?
pi_206640072
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 15:36 schreef Writersright het volgende:
Is dat niet uit het laatste stukje vd Huilende Professor?
Ik heb die vroeger eigenlijk alleen maar op slagersband gezien, daar eindigt het op schiphol voor mijn gevoel?
't Echte en 't ware!
pi_206644211
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:17 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik heb die vroeger eigenlijk alleen maar op slagersband gezien, daar eindigt het op schiphol voor mijn gevoel?
Op de DVD is dit er achter geplakt.
Vreemd contrast ook doordat de serie op video is opgenomen.
pi_206658271
Ik kijk dit weekend wat van de Europa serie, sinds lange tijd, en het is wel heel erg droogjes allemaal. (Op dronken Bassie na dan)

Wat is eigenlijk het idee van de Baron met zijn bootje? Heeft hij zo'n superboot dat hij zo vanaf Wales in een paar uur naar Portugal kan varen? Hij is constant op weg richting waar Bassie en Adriaan zijn, die daar ook nooit echt heel lang zijn.

Dat de shots van Baron allemaal in Nederland opgenomen lijken te zijn vergeet ik dan maar even.

Wat is die B100 trouwens ook snel afgedroogd. In het begin speelt hij het heel koeltjes en achterdochtig. Niet zijn naam willen geven, wantrouwend. Leuke insteek voor het karakter. Het duurt echter niet lang of hij verandert in een loser die feitelijk gewoon uit 90% vd afleveringeng geknipt kan worden, zonder dat je er iets van zou merken.
pi_206659145
Het idee van die boot is vooral dat Aad zo maar 'n dag een boot hoefde in te huren om wat eindeloos repeterende stukjes op te nemen. Nu hoefde alleen B-100 naar al die landen, anders moet 'ie er drie mee nemen (en betalen).

Ik vind die hele serie niks. Baron is erg aan het over-acten. Verworden tot 'n narcistische idioot die geen enkel gevaar meer is voor B&A. Harry is een kansloos karakter met zijn boem. Sowieso die boemen. Ontploffen op die boot, maar hij heeft alleen wat roetvegen op z'n gezicht. Geen idee wat zo'n boem dan uit zou moeten richten als die boem wel op de juiste plek ontploft.

B100 vind ik ook flauw en voorspelbaar met zijn "ik heb ook altijd pech".

Dodelijk vermoeiende serie die reis door Europa. Boeven hadden ze helemaal wel achterwege kunnen laten.
pi_206660210
Dat is idd het probleem.
Elk stukje met de Baron en Harry/B100 is exact hetzelfde. En elke keer flauw.

Waar de Baron bij de Verzonken Stad nog een groot gevaar was en Bassie en Adriaan flink te pakken had, was alle dreiging weg.

Daarbij is het hele concept met die pakjes gevuld met onlogica. Pakjes ophalen in andere landen zonder dat je weet wat er in zit? Klinkt betrouwbaar. Leuk als je daarmee langs de douane gaat. "Nee, we weten niet wat er in zit. Het is van onze geheimzinnige opdrachtgever."
Prima als je een serie door Europa wil maken. Het is interessant om de landen te zien. Aad had echter wel wat sterkers qua verhaal kunnen verzinnen. "Bassie en Adriaan worden door de TROS gevraagd om een reisprogramma te maken." is al een sterker concept. Kan je ook die boeven er uit gooien. Dan omzeil je ook de immens anticlimactische finale. Als kind zit je niet te wachten op een kinderserie die praat over de EEG/EU.

Daarbij is het ook op andere momenten een stap terug. Geen droomwerelden, nauwelijks nieuwe liedjes (behalve dat oervervelende taalliedje) en Bassie was veel te tam en daardoor een stuk minder interessant.
pi_206676216
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 13:24 schreef Writersright het volgende:
Dat is idd het probleem.
Elk stukje met de Baron en Harry/B100 is exact hetzelfde. En elke keer flauw.

Waar de Baron bij de Verzonken Stad nog een groot gevaar was en Bassie en Adriaan flink te pakken had, was alle dreiging weg.

Daarbij is het hele concept met die pakjes gevuld met onlogica. Pakjes ophalen in andere landen zonder dat je weet wat er in zit? Klinkt betrouwbaar. Leuk als je daarmee langs de douane gaat. "Nee, we weten niet wat er in zit. Het is van onze geheimzinnige opdrachtgever."
Prima als je een serie door Europa wil maken. Het is interessant om de landen te zien. Aad had echter wel wat sterkers qua verhaal kunnen verzinnen. "Bassie en Adriaan worden door de TROS gevraagd om een reisprogramma te maken." is al een sterker concept. Kan je ook die boeven er uit gooien. Dan omzeil je ook de immens anticlimactische finale. Als kind zit je niet te wachten op een kinderserie die praat over de EEG/EU.

Daarbij is het ook op andere momenten een stap terug. Geen droomwerelden, nauwelijks nieuwe liedjes (behalve dat oervervelende taalliedje) en Bassie was veel te tam en daardoor een stuk minder interessant.
Die taalliedjes vind ik nog wel leuk gedaan, met de arrangementen van Klaris dan. De liedjes uit de eerste series waren veelal suf, nog geen basisschoolmusical waardig (toreador, hijsen, eenzame Bassie).
Een wat volwassener Bassie dan die kluns in de eerste series vond ik ook wel prettig. Een beetje lolliger was wel fijn geweest (er wordt toch ‘veel gelachen’ in het nieuwe avontuur?).
Baron had eruit gekund. Luxemburg nog leuk, maar verder niet. Daarna in Amerika helemaal een drama, door die zeikerige Harry die alleen maar honger heeft, B100 die alle klappen krijgt en nul compassie heeft (B2 werd met meer respect behandeld) en een Baron die als een bezetene achter B&A aan loopt.
pi_206676479
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 13:24 schreef Writersright het volgende:
Dat is idd het probleem.
Elk stukje met de Baron en Harry/B100 is exact hetzelfde. En elke keer flauw.

Waar de Baron bij de Verzonken Stad nog een groot gevaar was en Bassie en Adriaan flink te pakken had, was alle dreiging weg.

Daarbij is het hele concept met die pakjes gevuld met onlogica. Pakjes ophalen in andere landen zonder dat je weet wat er in zit? Klinkt betrouwbaar. Leuk als je daarmee langs de douane gaat. "Nee, we weten niet wat er in zit. Het is van onze geheimzinnige opdrachtgever."
Prima als je een serie door Europa wil maken. Het is interessant om de landen te zien. Aad had echter wel wat sterkers qua verhaal kunnen verzinnen. "Bassie en Adriaan worden door de TROS gevraagd om een reisprogramma te maken." is al een sterker concept. Kan je ook die boeven er uit gooien. Dan omzeil je ook de immens anticlimactische finale. Als kind zit je niet te wachten op een kinderserie die praat over de EEG/EU.

Daarbij is het ook op andere momenten een stap terug. Geen droomwerelden, nauwelijks nieuwe liedjes (behalve dat oervervelende taalliedje) en Bassie was veel te tam en daardoor een stuk minder interessant.
Klopt. De boeven zaten in die Europa-serie met stukjes die redelijk los van de rest van de serie stonden. En niks toevoegden. Nul komma nul gevaar, in tegenstelling tot de Schatkaart, Verzonken Stad en de Kroon.

Die puzzel is wel een anti-climax. Heel Europa door voor een stel puzzelstukjes. Nou, joepie. :') Los van de praktische problemen inderdaad bij de douane.

Eventueel hadden ze lokaal nog tegen wat problemen aan kunnen lopen. Kun je daar wat omheen schrijven. Maar ja, dan moet je ook weer acteurs daar zoeken of daarheen laten reizen. Kost weer geld en je weet hoe Aadje in de wedstrijd zit...

Die liedjes vond ik als kind al geen ruk aan. Maar goed, vanuit het oogpunt dat het leerzaam moet zijn en zo kan ik me nog wel voorstellen dat je die liedjes erin stopt.
  maandag 14 november 2022 @ 20:00:48 #106
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206677374
Hier ben ik het zo niet mee eens :D
Blijft een van mijn favoriete series, juist de taalliedjes vond ik altijd (en nog steeds) saai, ik vond de grappen leuk en de boeven ook :D
Ik vraag me af of de meeste van jullie (die de Europaserie matig vinden) misschien ouder zijn dan ik? Ik kan me voorstellen dat het tegenvalt als je opgegroeid bent met de spannendere series daarvoor.
  maandag 14 november 2022 @ 22:51:41 #107
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206680402
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 20:00 schreef Ceviche het volgende:
Hier ben ik het zo niet mee eens :D
Blijft een van mijn favoriete series, juist de taalliedjes vond ik altijd (en nog steeds) saai, ik vond de grappen leuk en de boeven ook :D
Ik vraag me af of de meeste van jullie (die de Europaserie matig vinden) misschien ouder zijn dan ik? Ik kan me voorstellen dat het tegenvalt als je opgegroeid bent met de spannendere series daarvoor.
Ik denk dat het vooral is waarmee je opgegroeid bent, waarmee je kennis hebt gemaakt met de serie.
Rini dankjewel.
pi_206680846
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 20:00 schreef Ceviche het volgende:
Hier ben ik het zo niet mee eens :D
Blijft een van mijn favoriete series, juist de taalliedjes vond ik altijd (en nog steeds) saai, ik vond de grappen leuk en de boeven ook :D
Ik vraag me af of de meeste van jullie (die de Europaserie matig vinden) misschien ouder zijn dan ik? Ik kan me voorstellen dat het tegenvalt als je opgegroeid bent met de spannendere series daarvoor.
Ik ben wel 'opgegroeid' met de Europaserie, als in, die kwam een jaar voor ik geboren werd, uit. Maar ik vond hem vroeger ook al niet zo boeiend. Het is té herhalend. Het raadseltje, Bassie die B100 ziet en Adriaan niet, ze geven het zoeken op, krijgen toch nog een hint, B100 krijgt pech, ze vinden het pakje, Adriaan wil niet maar laat zich door Bassie overhalen. Ondertussen belt de Baron een paar keer op en neer en laat Harry een boem ontploffen. Geen spanning en bij vlagen een saaie omlijsting van de hele aflevering. Veel landen hebben gewoon niet de appeal van Amerika of Spanje.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 15 november 2022 @ 13:09:43 #109
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206684295
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 23:49 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik ben wel 'opgegroeid' met de Europaserie, als in, die kwam een jaar voor ik geboren werd, uit. Maar ik vond hem vroeger ook al niet zo boeiend. Het is té herhalend. Het raadseltje, Bassie die B100 ziet en Adriaan niet, ze geven het zoeken op, krijgen toch nog een hint, B100 krijgt pech, ze vinden het pakje, Adriaan wil niet maar laat zich door Bassie overhalen. Ondertussen belt de Baron een paar keer op en neer en laat Harry een boem ontploffen. Geen spanning en bij vlagen een saaie omlijsting van de hele aflevering. Veel landen hebben gewoon niet de appeal van Amerika of Spanje.
Ik vond ze ook vooral leuk door de verschillende landen en locaties. Qua verhaallijn is het één van de mindere. Maar ze zijn na de Verzonken Stad gewoon een andere weg in geslagen. Overigens heb ik die observatie pas gelegd toen ik geen kind meer was. Een kind trekt niet zo snel de conclusie dat de boeven wel of geen bedreiging zijn voor B&A. Die consumeert gewoon.
Rini dankjewel.
pi_206685924
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 11:42 schreef Halcon het volgende:
Het idee van die boot is vooral dat Aad zo maar 'n dag een boot hoefde in te huren om wat eindeloos repeterende stukjes op te nemen. Nu hoefde alleen B-100 naar al die landen, anders moet 'ie er drie mee nemen (en betalen).
Hier wil ik toch wel even een lans breken voor de makers. Want hoewel geld ongetwijfeld een rol heeft gespeeld in zulke beslissingen, vind ik dat nou net het minst storend. Sterker nog, ik kan er alleen maar bewondering voor hebben hoe creatief ze dat steeds hebben opgelost. Het feit dat de Baron en Harry op die boot zitten/niet mee door Europa reizen is niet het punt. Het punt is dat zij een herhalende act opvoeren en dat de boem niet echt een factor van belang lijkt. De Baron die als crimineel meesterbrein zijn spion door Europa aanstuurt vind ik zelfs wel passend bij het karakter. Steeds als hij dacht toe te kunnen slaan, ging hij er zelf ook op af, in Spanje/Italië/Luxemburg.
't Echte en 't ware!
pi_206686316
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 15:34 schreef Japepk het volgende:

[..]
Hier wil ik toch wel even een lans breken voor de makers. Want hoewel geld ongetwijfeld een rol heeft gespeeld in zulke beslissingen, vind ik dat nou net het minst storend. Sterker nog, ik kan er alleen maar bewondering voor hebben hoe creatief ze dat steeds hebben opgelost. Het feit dat de Baron en Harry op die boot zitten/niet mee door Europa reizen is niet het punt. Het punt is dat zij een herhalende act opvoeren en dat de boem niet echt een factor van belang lijkt. De Baron die als crimineel meesterbrein zijn spion door Europa aanstuurt vind ik zelfs wel passend bij het karakter. Steeds als hij dacht toe te kunnen slaan, ging hij er zelf ook op af, in Spanje/Italië/Luxemburg.
Oh, ja, Aad deed dat knap dat geld uitsparen natuurlijk. Ook zelf de Baron spelen in de Schatkaart, Bassie die Vlugge Japie speelt, figuranten zijn acteurs zonder vermomming, partners van acteurs...

Baron die als crimineel meesterbrein zijn hulpjes aanstuurt, dat kan nog wel. Al is hij niet echt een meesterbrein (meer). Enige bezigheid lijkt te zijn wraak te nemen op Bassie en Adriaan.

En dan zijn die boeven nog rasechte prutsers. Harrie die elke keer die flutboemetjes laten ontploffen. Boemetjes die nul schade aanrichten. Beetje meesterbrein had Harrie er allang uitgemikt. En die flauwe B100 ook al met zijn "ik heb ook altijd pech".
pi_206686864
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 20:00 schreef Ceviche het volgende:
Hier ben ik het zo niet mee eens :D
Blijft een van mijn favoriete series, juist de taalliedjes vond ik altijd (en nog steeds) saai, ik vond de grappen leuk en de boeven ook :D
Ik vraag me af of de meeste van jullie (die de Europaserie matig vinden) misschien ouder zijn dan ik? Ik kan me voorstellen dat het tegenvalt als je opgegroeid bent met de spannendere series daarvoor.
Sprekend voor mezelf vind ik de Europa-serie echt saai maar de Amerika-serie een stuk beter. Leukere liedjes, de omgeving laten zien zonder gedoe met pakjes ed. Het is gewoon Bassie en Adriaan op vakantie waar ze mooie dingen laten zien. Prima.
De boeven-acteurs zijn daadwerkelijk op locatie ook en maken dynamischer dingen mee. Dat maakt hun avonturen ook leuker, doordat ze hun eigen dingen beleven, ongeacht Bassie en Adriaan.(Niet alleen vind ik Harry en de Baron saai in Europa, ze zitten 90% vd tijd op dezelfde "set" met dezelfde grap. Dat helpt dan niet)

Denk dat het niet puur leeftijd is en dat Aad wel dingen heeft geleerd van Europa en die toegepast heeft in de Amerika-serie.
pi_206697308
Kwam hier laatst op.
Vind je Pac-man leuk maar heb je het gevoel dat er iets mist? Dat er te weinig Bassie in zit?
Dat probleem is opgelost:

https://clownbassie.nl/downloads/pretpagina/pakmedan.exe

Inclusief constante soundbites van Bassie. Oh, en de spookjes zijn B100, Harry, en de Baron. Ideaal voor de mensen die vinden dat Bassie te weinig interactie met ze had in de reis-series dus.
pi_206708083
Waar ik me trouwens aan stoor is dat de series op Videoland allemaal afzonderlijke series zijn. Je kunt dus niet makkelijk hoppen tussen verschillende series, maar moet die weer apart opzoeken. Soms staan ze wel bij aanbevolen, maar toch. Ik had liever gewoon Bassie en Adriaan seizoen 1 t/m 8 gehad.
't Echte en 't ware!
  donderdag 17 november 2022 @ 17:44:58 #115
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_206710683
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 19:17 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die puzzel is wel een anti-climax. Heel Europa door voor een stel puzzelstukjes. Nou, joepie. :') Los van de praktische problemen inderdaad bij de douane.
Nu al een leukere premisse dan de daadwerkelijke serie: Bassie en Adriaan en de geheimzinnige drugsdealer. _O_
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_206713648
Bassie&Adriaan die naar de avonturen van Bassie&Adriaan zitten te kijken op tv, een beetje het Droste Effect O+

Maar waarom is het B 1 0 0 dan nooit opgevallen dat er een cameraploeg met Bassie en Adriaan meeliep ? :?
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 17 november 2022 @ 21:18:18 #117
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206713718
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 21:12 schreef TLC het volgende:
Bassie&Adriaan die naar de avonturen van Bassie&Adriaan zitten te kijken op tv, een beetje het Droste Effect O+

Maar waarom is het B 1 0 0 dan nooit opgevallen dat er een cameraploeg met Bassie en Adriaan meeliep ? :?
To be fair, dat zou je ook kunnen zeggen over Hunted :P
pi_206713785
En ook niet logisch : waarom wachten Bassie en Adriaan niet gewoon op Fakir Aggenebes tot ie zijn touw komt ophalen ? kunnen ze met zijn 3-en terug naar het circus o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206716469
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 21:23 schreef TLC het volgende:
En ook niet logisch : waarom wachten Bassie en Adriaan niet gewoon op Fakir Aggenebes tot ie zijn touw komt ophalen ? kunnen ze met zijn 3-en terug naar het circus o|O
Misschien wilde het circus gewoon van Bassie en Adriaan af? Wel vreemd dat idd het touw daar gewoon ligt. Zo'n groot stevig stuk touw. Een waarschijnlijk vitaal deel van de act wat niet opgeruimd wordt na het nummer van Fakir Aggenebbis.
Net zo vreemd als dat Bassie en Adriaan notabene door de verhuizing van een compleet circus heen kunnen slapen.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 21:12 schreef TLC het volgende:
Bassie&Adriaan die naar de avonturen van Bassie&Adriaan zitten te kijken op tv, een beetje het Droste Effect O+

Maar waarom is het B 1 0 0 dan nooit opgevallen dat er een cameraploeg met Bassie en Adriaan meeliep ? :?
Bassie en Adriaan die Bassie en Adriaan kijken in de caravan heb ik altijd vreemd gevonden. Net als het feit dat ze in sommige specials hun kleine caravan volgepropt hebben met hun videobanden.

Eigenlijk begon dat vreemde gebeuren van serie/geen serie al bij de Plaaggeest toen in de laatste aflevering werd genoemd hoe de avonturen van Bassie en Adriaan op TV de Plaaggeest deden veranderen. Wacht eens...betekent dat dat Bassie en Adriaan eigenlijk de eerste Vloggers waren?
pi_206720347
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 08:33 schreef Writersright het volgende:
Bassie en Adriaan die Bassie en Adriaan kijken in de caravan heb ik altijd vreemd gevonden. Net als het feit dat ze in sommige specials hun kleine caravan volgepropt hebben met hun videobanden.

Eigenlijk begon dat vreemde gebeuren van serie/geen serie al bij de Plaaggeest toen in de laatste aflevering werd genoemd hoe de avonturen van Bassie en Adriaan op TV de Plaaggeest deden veranderen. Wacht eens...betekent dat dat Bassie en Adriaan eigenlijk de eerste Vloggers waren?
Sowieso is heel dat 'Hallo vriendjes en vriendinnetjes' een mooi voorbeeld van 'breaking the fourth wall'(= direct het kijkerspubliek aanspreken). In meerdere avonturenseries zit wel een moment waarop iemand zegt dat hij of zij Bassie en Adriaan kent van televisie. Op zich niet onlogisch, want ze komen ook op televisie.
't Echte en 't ware!
pi_206720498
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 21:12 schreef TLC het volgende:

Maar waarom is het B 1 0 0 dan nooit opgevallen dat er een cameraploeg met Bassie en Adriaan meeliep ? :?
Om dezelfde reden dat het hem nooit opgevallen is dat er ook met hem een cameraploeg meeliep?
pi_206722447
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 15:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Om dezelfde reden dat het hem nooit opgevallen is dat er ook met hem een cameraploeg meeliep?
En dat Ben Tenniglo dus op verschillende plaatsen tegelijk kon zijn?
pi_206724971
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 14:48 schreef Japepk het volgende:

[..]
Sowieso is heel dat 'Hallo vriendjes en vriendinnetjes' een mooi voorbeeld van 'breaking the fourth wall'(= direct het kijkerspubliek aanspreken). In meerdere avonturenseries zit wel een moment waarop iemand zegt dat hij of zij Bassie en Adriaan kent van televisie. Op zich niet onlogisch, want ze komen ook op televisie.
Daar zou je van kunnen zeggen dat ze Bassie en Adriaan kennen van hun optredens op TV buiten de series om maar dat is inderdaad vergezocht. Des te meer je er over denkt des te vager het wordt.
Waarom kent Bassie het liedje van de intro? Zijn de series soms dramatiseringen van wat Bassie en Adriaan echt meegemaakt hebben? Waarom draagt Bassie een trouwring?

Qua 4th wall is het ook wel vrij direct in Griekenland wanneer ze ons, de kijkers, zien aan het begin van de serie. Die spreken ze nadrukkelijk even aan. Dat we mogen meekijken.
Over 4th wall gesproken vind ik het best jammer dat die gesproken intro's van Adriaan nooit op de DVD's zijn verschenen, als extra bijvoorbeeld. Ongeacht hoe de realiteit van de series zit vond ik dat altijd een leuke manier om de kijker er in te betrekken.
  zaterdag 19 november 2022 @ 01:09:07 #124
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206729404
Als we het over de 4th wall hebben, dan is De reis vol verrassingen een heel mooi voorbeeld.
B1-0-0 loopt langs een TV-winkel, op zoek naar Bassie & Adriaan die volgens zijn neus in de buurt zijn. Uiteindelijk ziet hij een TV-winkel met televisies in de etalage met een aflevering van hun avontuur door Europa. En dan ziet hij zichzelf waarbij hij over het avontuur vertelt.

Dat had er wel uit gemogen. Het was leuker geweest als hij een krant tegenkwam met B&A erin, en iets over hun avontuur, met een foto van waar hij ook geweest is.
  zaterdag 19 november 2022 @ 01:22:43 #125
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206729476
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 17:44 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Nu al een leukere premisse dan de daadwerkelijke serie: Bassie en Adriaan en de geheimzinnige drugsdealer. _O_
Bedoel je deze? _O- _O-
https://www.dumpert.nl/item/7457593_9f048659

Hij blijft briljant _O_
  zaterdag 19 november 2022 @ 03:24:08 #126
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_206729920
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 november 2022 01:22 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Bedoel je deze? _O- _O-
https://www.dumpert.nl/item/7457593_9f048659

Hij blijft briljant _O_
Niet eens wat ik bedoelde, wel leuk :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 19 november 2022 @ 10:21:56 #127
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206731132
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 november 2022 01:22 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Bedoel je deze? _O- _O-
https://www.dumpert.nl/item/7457593_9f048659

Hij blijft briljant _O_
Wtf was dit nou weer? :D
soooo, da's mooi!
pi_206737503
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 november 2022 01:22 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Bedoel je deze? _O- _O-
https://www.dumpert.nl/item/7457593_9f048659

Hij blijft briljant _O_
Wauw. Die is goed. Heb daardoor het idee dat je veel creatiefs kan dorn met die droomwerelden. Denk dat je bijv zo delen van de Starsky & Hutch kan mixen met bijv beeldem van the A-team.


Of...je doet zoiets als Mastermovies en krijgt een boze Bas😃
pi_206739611
Hebben B&A geen vast postadres ? als ze brieven krijgen is het altijd via de TROS
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 20 november 2022 @ 00:29:08 #130
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206741917
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 21:33 schreef TLC het volgende:
Hebben B&A geen vast postadres ? als ze brieven krijgen is het altijd via de TROS
Ik geloof niet dat het Lickebaertbos, waar B&A een plekje hebben (Zonder camping :? Wildkamperen mag niet eens :?) een vast adres zal hebben. Er zal vast een TROS-koeriertje hun kant op gaan... ;)
  zondag 20 november 2022 @ 00:30:47 #131
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_206741934
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 19:13 schreef Writersright het volgende:

[..]
Wauw. Die is goed. Heb daardoor het idee dat je veel creatiefs kan dorn met die droomwerelden. Denk dat je bijv zo delen van de Starsky & Hutch kan mixen met bijv beeldem van the A-team.

Of...je doet zoiets als Mastermovies en krijgt een boze Bas😃
Ik denk eerlijk gezegd dat Bas geen tijd meer heeft om daar zorgen over te maken :X :X
Eigenlijk is er niks mis met een parodie, zolang het maar leuk is en de naam niet schaadt.

Gaat soms net op het randje... :')
https://www.dumpert.nl/item/7750109_e6d51f60
pi_206743951
quote:
99s.gif Op zondag 20 november 2022 00:30 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Bas geen tijd meer heeft om daar zorgen over te maken :X :X
Eigenlijk is er niks mis met een parodie, zolang het maar leuk is en de naam niet schaadt.

Gaat soms net op het randje... :')
https://www.dumpert.nl/item/7750109_e6d51f60
Sommige mensen vinden zichzelf erg lollig door er een eigen stem onder te zetten en veel te vloeken. Echt nadenken en de eigenschappen uit te vergroten, dat kost moeite en lukt niet veel mensen. De Koefnoenparodie vond ik dus wel geweldig.
pi_206744342
quote:
99s.gif Op zondag 20 november 2022 00:29 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat het Lickebaertbos, waar B&A een plekje hebben (Zonder camping :? Wildkamperen mag niet eens :?) een vast adres zal hebben. Er zal vast een TROS-koeriertje hun kant op gaan... ;)
In de Schatkaart komt er wel een postbode bij ze langs.
Daar leerde ik ook dat voetbalverenigingen puur tegen andere clubs spelen wanneer ze een brief krijgen of ze willen voetballen en dat er eigenlijk geen regels zijn voor de kwaliteit van het speelveld, of de leeftijd van spelers in een jeugdwedstrijd.
pi_206751548
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 12:05 schreef Writersright het volgende:

[..]
In de Schatkaart komt er wel een postbode bij ze langs.
Daar leerde ik ook dat voetbalverenigingen puur tegen andere clubs spelen wanneer ze een brief krijgen of ze willen voetballen en dat er eigenlijk geen regels zijn voor de kwaliteit van het speelveld, of de leeftijd van spelers in een jeugdwedstrijd.
En dat je een vereniging opricht zonder bestuur en zonder lid te worden van de knvb, wel een scheidsrechter regelt.
pi_206755529
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 18:18 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
En dat je een vereniging opricht zonder bestuur en zonder lid te worden van de knvb, wel een scheidsrechter regelt.
Waardoor je ook geen kleedkamer voor het bezoekende team hoeft te bouwen dmv de zeer lucratieve handel in oud papier.

Die bezoekende spelers kleden zich maar in de bosjes om ofzo. Hadden ze maar niet op die uitnodiging in moeten gaan.
pi_206756022
Waarom Indianen niet normaal kunnen praten *ugh*
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206766942
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 00:26 schreef TLC het volgende:
Waarom Indianen niet normaal kunnen praten *ugh*
TLC praten met gespleten tong!😡
pi_206777312
In de oude series zegt Bassie vaak 'crimineel he zeg'

Wat bedoeld hij er eigenlijk mee ? :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:43:13 #139
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206777420
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:32 schreef TLC het volgende:
In de oude series zegt Bassie vaak 'crimineel he zeg'

Wat bedoeld hij er eigenlijk mee ? :s)
Kun je een voorbeeld geven? Ik kan me dit eigenlijk niet herinneren :@
pi_206777469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:43 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Kun je een voorbeeld geven? Ik kan me dit eigenlijk niet herinneren :@
Nou bv als hij samen met Adriaan het uitzicht ziet vanaf de Euromast
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206777504
Gisteren speelde B100 een gastrolletje in het Sinterklaasjournaal, voor de liefhebber :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_206778151
Hebben B&A niet het patent op "ze moeten ook altijd mij hebben!"? oO<
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_206779372
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:32 schreef TLC het volgende:
In de oude series zegt Bassie vaak 'crimineel he zeg'

Wat bedoeld hij er eigenlijk mee ? :s)
In de jaren ‘70 was het nog een manier om aan te geven dat je het geweldig, super, top, gaaf… vond.
Ook in ‘Den Uyl is in de olie’ van Vader Abraham en Boer Koekkoek klinkt: ‘het was ook wel een crimineel idee’.
pi_206781329
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:48 schreef Fred_B het volgende:
Gisteren speelde B100 een gastrolletje in het Sinterklaasjournaal, voor de liefhebber :)
Ik zag het. Aardig stukje. Samen net de Plaag...piet.
Toevallig genoeg was Jaap Stobbe een aantal jaar terug ook bij het Sinterklaasjournaal als een opa.
pi_206781792
Sweety klinkt trouwens wel heel robotachtig :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206782044

Passend bij de tijd vh jaar. Inclusief Zwarte Piet gespeeld door een "vreselijke man" met wie Adtiaan "nooit" meer mee samengewerkt zou hebben.

Met gastrol van nog een B&A-coryfee ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door Writersright op 22-11-2022 20:43:31 ]
pi_206782314
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:22 schreef TLC het volgende:
Sweety klinkt trouwens wel heel robotachtig :')
Op de plaat wil Bassie hem "Zoetje" noemen. :')
pi_206793418
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:03 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik zag het. Aardig stukje. Samen net de Plaag...piet.
Toevallig genoeg was Jaap Stobbe een aantal jaar terug ook bij het Sinterklaasjournaal als een opa.
Die acteurs moeten ook af en toe nog een schnabbel hebben. Handige Harry was nog jaren als bijrol in Toen was geluk heel gewoon te zien, maar B100 moest het doen met een paar reclames:

pi_206794344
Door Bassie en Adriaan ff gekeken wat er is geworden van Pieter Dankert, blijkt dat hij al in 2003 is overleden :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206797644
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:23 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Die acteurs moeten ook af en toe nog een schnabbel hebben. Handige Harry was nog jaren als bijrol in Toen was geluk heel gewoon te zien, maar B100 moest het doen met een paar reclames:

Volgens mij heeft B100 nog een vrij goede carriere buiten Bassie en Adriaan. Volgens mij ook een tijdje in GTST en kan me ook een sitcom met hem herinneren. Komt over als een synpathieke kan. B100 zelf vond ik een flauw karakter maar de acteur zelf kan ik wel waarderen.
  woensdag 23 november 2022 @ 22:09:07 #151
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206797671
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:06 schreef Writersright het volgende:

[..]
Volgens mij heeft B100 nog een vrij goede carriere buiten Bassie en Adriaan. Volgens mij ook een tijdje in GTST en kan me ook een sitcom met hem herinneren. Komt over als een synpathieke kan. B100 zelf vond ik een flauw karakter maar de acteur zelf kan ik wel waarderen.
Ik herinner me hem nog in SamSam, en in Flodder. Was als kind de ultieme cross-over, B100 als inspecteur bij de Flodders :D
pi_206801796
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:06 schreef Writersright het volgende:
B100 zelf vond ik een flauw karakter maar de acteur zelf kan ik wel waarderen.
Aad vertelt ook in die documentaire over zijn mimiek. Dat doet B100 in Europa wel goed inderdaad. Van een blij of neutraal gezicht die hele emotie naar beneden laten zakken en dan snikkend uitroepen 'ze moeten altijd mij hebben...'

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik herinner me hem nog in SamSam, en in Flodder. Was als kind de ultieme cross-over, B100 als inspecteur bij de Flodders :D
En de rijinstructeur in Kees & co, in dat brabbeltaaltje _O-
't Echte en 't ware!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 24 november 2022 @ 13:05:06 #153
39237 crew  H_T
2733
pi_206802248
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:23 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Die acteurs moeten ook af en toe nog een schnabbel hebben. Handige Harry was nog jaren als bijrol in Toen was geluk heel gewoon te zien, maar B100 moest het doen met een paar reclames:

De Handige Harry-TWGHG-link leg ik nu pas :D

B100 is nog te zien geweest in een comedyserie met Peter Lusse als Ome Dirk
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_206809495
Volgens mij was Schiet mij maar Lek nog best aardig?
pi_206810628


Zou Danny echt zelf zijn eigen bonbons maken ? :Y)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206822939
Het is trouwens wel jammer dat bij elk live-optreden op TV ed Bassie en Adriaan dezelfde sketch doen.
(Bassie: "Hoi!"
Adriaan: "Dat kan je toch niet zeggen?")

Die was eind jaren 70 al flauw.
pi_206825286
Allerslechtste serie ooit op de Nederlandse tv. Het succes van het duo nooit begrepen. Nog steeds voel ik mij veel te intelligent voor zoiets als Bassie en Adriaan. Wat mij betreft had het nooit mogen bestaan.
pi_206829905
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 01:44 schreef SjoerdSjoerdsma het volgende:
Allerslechtste serie ooit op de Nederlandse tv. Het succes van het duo nooit begrepen. Nog steeds voel ik mij veel te intelligent voor zoiets als Bassie en Adriaan. Wat mij betreft had het nooit mogen bestaan.
Waarvan akte.
Voor veel echt intelligente mensen is simpele humor soms een aangename afwisseling van het serieuze bestaan.
pi_206836056
Dankzij B&A ken ik een beetje Grieks, zo weet ik dat 'ilios' zon betekent :D

Nu kom ik verder nooit in Griekenland maar toch :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206836282
Ik heb het ff gegoogled ; er is geen Frontstreet 22 op Sint-Maarten :( o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 27 november 2022 @ 08:38:58 #161
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206836851
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 00:34 schreef TLC het volgende:
Ik heb het ff gegoogled ; er is geen Frontstreet 22 op Sint-Maarten :( o|O
Wij dachten altijd dat het Frontfriet 22 was, maar wij verstonden de helft niet op de grijsgedraaide opneembanden :')
pi_206850126
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 00:34 schreef TLC het volgende:
Ik heb het ff gegoogled ; er is geen Frontstreet 22 op Sint-Maarten :( o|O
Toch wel. Een spatie en zoeken in de hoofdplaats Philipsburg. Ter hoogte van nummer 22 vind je de afvaardiging van Nederland op Sint Maarten, dus dat kan best nog een goede plek zijn geweest waar Harry zich had moeten melden.
  maandag 28 november 2022 @ 09:39:39 #163
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206851846
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 23:58 schreef TLC het volgende:
Dankzij B&A ken ik een beetje Grieks, zo weet ik dat 'ilios' zon betekent :D

Nu kom ik verder nooit in Griekenland maar toch :P
Je moet wel de goede hebben. :P

soooo, da's mooi!
  maandag 28 november 2022 @ 10:25:31 #164
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206852297
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 19:27 schreef TLC het volgende:
Door Bassie en Adriaan ff gekeken wat er is geworden van Pieter Dankert, blijkt dat hij al in 2003 is overleden :{
Best wel bizar he. Dat een hoop mensen die je jarenlang tig keer gezien hebt niet meer leven. De BB's zijn ook allebei al lang dood. B1 ook, inspecteur de Vries ook en adjudant van der Steen en Jaap Stobbe recent..
Rini dankjewel.
pi_206852307
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:06 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Waarvan akte.
Voor veel echt intelligente mensen is simpele humor soms een aangename afwisseling van het serieuze bestaan.
Sowieso is het een kinderserie. Om dan als volwassene te melden dat je je daar veel te intelligent voor voelt... :')
pi_206862837
Ik voel me ook veels te intelligent voor B&A :D alhoewel... :{

Het moment dat Bassie op hoedjes staat te vissen vanaf een balkon is een van de weinige keren dat Adriaan echt kwaad is op Bassie :(

Natuurlijk is Adriaan weleens boos, maar in die scene (in 'Het geheim van de sleutel') gaat hij echt tekeer tegen Bassie.
Een beetje als Matthijs van Nieuwkerk :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206863030
Zou Bassie ook wel eens een geluidsman helemaal verrot hebben gescholden?
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  dinsdag 29 november 2022 @ 07:28:44 #168
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_206863104
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 07:00 schreef nils_22 het volgende:
Zou Bassie ook wel eens een geluidsman helemaal verrot hebben gescholden?
Zou ik niet heel vreemd van op kijken.
With love :*
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:43:13 #169
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206863840
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 07:00 schreef nils_22 het volgende:
Zou Bassie ook wel eens een geluidsman helemaal verrot hebben gescholden?
Wel als Frank Evenblij Bassie had gespeeld. :P
soooo, da's mooi!
  dinsdag 29 november 2022 @ 10:55:16 #170
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206864438
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 07:00 schreef nils_22 het volgende:
Zou Bassie ook wel eens een geluidsman helemaal verrot hebben gescholden?
Wel 100x. Lees het boek van Aad maar eens..
Rini dankjewel.
pi_206872252
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 00:42 schreef TLC het volgende:
Ik voel me ook veels te intelligent voor B&A :D alhoewel... :{

Het moment dat Bassie op hoedjes staat te vissen vanaf een balkon is een van de weinige keren dat Adriaan echt kwaad is op Bassie :(

Natuurlijk is Adriaan weleens boos, maar in die scene (in 'Het geheim van de sleutel') gaat hij echt tekeer tegen Bassie.
Een beetje als Matthijs van Nieuwkerk :D
Volgens mij bedreigt hij Bassie ook een paar keer in de Plaaggeest.
"Als je eens wist hoe mijn handen jeuken.."
pi_206876391
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 19:33 schreef Writersright het volgende:

[..]
Volgens mij bedreigt hij Bassie ook een paar keer in de Plaaggeest.
"Als je eens wist hoe mijn handen jeuken.."
En dan ook nog om iets wat Adriaan zelf heeft uitgelokt. Bassie moet koffie halen en zodra die met koffie aankomt, maakt Adriaan hem aan het schrikken. Je kan ook naar die Van der Kooi toe gaan en gewoon zeggen dat er iets verkeerd is gegaan en of er nog één koffiebon de man in zit. Of je zegt dat je altijd moet blijven lachen en je neemt een slok water.
pi_206897835
Piet vd Kooy lijkt me niet het type baas dat begrip heeft voor de situatie. Een keer klagen en je rolt er zo uit.
pi_206899266
Dan een slok water, of aan Douwe vragen of die nog een bon heeft. Alhoewel, die zou dan zo naar gaan lachen en zeggen dat hij zijn koffie al heeft gehad, hahahahahahahahahaha!
  donderdag 1 december 2022 @ 22:16:58 #175
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_206902594
Het is een kinderserie, niet teveel analyseren op real life :)
With love :*
pi_206904285
Het blijft toch raar dat Adriaan verschillende keren in de verschillende series zijn eigen broer verloochent met The Crocksons, bv in Spanje waarin Adriaan zegt dat hij wel honderden keren in Spanje geweest is met zijn broer als The Crocksons :D :')

En ook als ze Sigfriend en Roy tegenkomen, die B&A aanspreken met Crocksons..

Bassie : 'Adriaan waarom zeiden ze steeds Crocksons tegen je' ?
Adriaan : 'nou vroeger heb ik met mijn broer.................'

:')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206905404
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 22:16 schreef girlnextdoor. het volgende:
Het is een kinderserie, niet teveel analyseren op real life :)
Dat maakt het juist leuk :P We hebben hier een paar topics geleden ook een hele voorgeschiedenis van de Baron bedacht, gebaseerd op uitspraken en toespelingen in de series. Zie het als een soort fanfiction.
't Echte en 't ware!
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:57:53 #178
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206906213
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 00:45 schreef TLC het volgende:
Het blijft toch raar dat Adriaan verschillende keren in de verschillende series zijn eigen broer verloochent met The Crocksons, bv in Spanje waarin Adriaan zegt dat hij wel honderden keren in Spanje geweest is met zijn broer als The Crocksons :D :')

En ook als ze Sigfriend en Roy tegenkomen, die B&A aanspreken met Crocksons..

Bassie : 'Adriaan waarom zeiden ze steeds Crocksons tegen je' ?
Adriaan : 'nou vroeger heb ik met mijn broer.................'

:')
Aad de Heer was dus lid van de Crocksons in de B&A serie. :P
soooo, da's mooi!
pi_206906335
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 00:45 schreef TLC het volgende:
Het blijft toch raar dat Adriaan verschillende keren in de verschillende series zijn eigen broer verloochent met The Crocksons, bv in Spanje waarin Adriaan zegt dat hij wel honderden keren in Spanje geweest is met zijn broer als The Crocksons :D :')

En ook als ze Sigfriend en Roy tegenkomen, die B&A aanspreken met Crocksons..

Bassie : 'Adriaan waarom zeiden ze steeds Crocksons tegen je' ?
Adriaan : 'nou vroeger heb ik met mijn broer.................'

:')
Als Bassie dus niet zijn broer is, maar ze wonen wel samen in een caravan en gaan samen op vakantie, maakt dat ze dan partners?
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:09:30 #180
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206906340
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:09 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Als Bassie dus niet zijn broer is, maar ze wonen wel samen in een caravan en gaan samen op vakantie, maakt dat ze dan partners?
Gewoon de beste vrienden!
Rini dankjewel.
pi_206907308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:09 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Als Bassie dus niet zijn broer is, maar ze wonen wel samen in een caravan en gaan samen op vakantie, maakt dat ze dan partners?
Een beetje als Bert en Ernie, maar die wonen niet samen in een caravan :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 2 december 2022 @ 14:27:56 #182
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206909210
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:09 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Als Bassie dus niet zijn broer is, maar ze wonen wel samen in een caravan en gaan samen op vakantie, maakt dat ze dan partners?
Of roommates (die goed bevriend zijn) of wat ook nog kan, dat Adriaan de mantelzorger is van Bassie want dat zelfstandig wonen zou niet goed gaan denk ik _O-
pi_206909364
Of gewoon (circus)collega's? In een circus is het niet ongebruikelijk dat je met je collega artiesten samenwoont toch?
't Echte en 't ware!
pi_206921624
Tja waarom hebben Bassie en Adriaan dan een trouwring om?
  zaterdag 3 december 2022 @ 18:38:34 #185
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206928553
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:22 schreef Writersright het volgende:
Tja waarom hebben Bassie en Adriaan dan een trouwring om?
Ze zijn op de vlucht voor hun vrouwen. Daarom hebben ze ook geen vaste woon of verblijfplaats. :P
soooo, da's mooi!
pi_206940912
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 18:38 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Ze zijn op de vlucht voor hun vrouwen. Daarom hebben ze ook geen vaste woon of verblijfplaats. :P
Bassie en Adriaan en de verloren alimentatie?
  zondag 4 december 2022 @ 18:55:32 #187
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206943102
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 16:32 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bassie en Adriaan en de verloren alimentatie?
Coby en Ina en het circus van verloren centen.
soooo, da's mooi!
pi_206945008
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 22:16 schreef girlnextdoor. het volgende:
Het is een kinderserie, niet teveel analyseren op real life :)
Dat is juist leuk! Gelukkig weten we dat het een toneelstukje voor kinderen is, met hoofdzakelijk grapjes en een beetje spanning. Geen historisch kostuumdrama.
  maandag 5 december 2022 @ 12:17:23 #189
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206949893
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:06 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Geen historisch kostuumdrama.
Geen idee wat clowns en acrobaten tegenwoordig dragen. :P Of gemene pikkeboeven.
soooo, da's mooi!
  maandag 5 december 2022 @ 12:43:37 #190
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206950268
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 12:17 schreef LordofLeaves het volgende:
Geen historisch kostuumdrama.

Ik denk dat een leider best overeenkomsten zal hebben met de baron :)
Rini dankjewel.
pi_206950307
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 16:32 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bassie en Adriaan en de verloren alimentatie?
Aan hun centen moet je niet komen. :X
  maandag 5 december 2022 @ 13:52:47 #192
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206951183
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 12:43 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik denk dat een leider best overeenkomsten zal hebben met de baron :)
Inclusief papegaai?
soooo, da's mooi!
pi_206955604
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:52 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Inclusief papegaai?
Clowns and acrobats of the Caribbean!
pi_206975299
Doet me er aan denken hoe vaag dat hele Keet en Koen project was. Eerst zouden opvolgers gezocht worden voor Bassie en Adriaan, volgens mij zouden die dan de "neefjes" van ze worden.
Heb het idee dat er ook audities voor waren en dat je iets circusachtigs moest kunnen.

Dan opeens..poef! Heel andere insteek en matige film waarna je er niks meer van hoort.
  woensdag 7 december 2022 @ 09:47:55 #195
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206979101
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 21:41 schreef Writersright het volgende:
Doet me er aan denken hoe vaag dat hele Keet en Koen project was. Eerst zouden opvolgers gezocht worden voor Bassie en Adriaan, volgens mij zouden die dan de "neefjes" van ze worden.
Heb het idee dat er ook audities voor waren en dat je iets circusachtigs moest kunnen.

Dan opeens..poef! Heel andere insteek en matige film waarna je er niks meer van hoort.
Dus dat waren de kinderen van de-met-handgranaat-dreigende Aart de Heer? :o
soooo, da's mooi!
pi_206979269
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 21:41 schreef Writersright het volgende:
Doet me er aan denken hoe vaag dat hele Keet en Koen project was. Eerst zouden opvolgers gezocht worden voor Bassie en Adriaan, volgens mij zouden die dan de "neefjes" van ze worden.
Heb het idee dat er ook audities voor waren en dat je iets circusachtigs moest kunnen.

Dan opeens..poef! Heel andere insteek en matige film waarna je er niks meer van hoort.
Sowieso haakten veel acteurs die ze op het oog hadden voor 'n rol toch af? Audities waren er wel ja. Hoofdrolspelers zouden Frankie en Christiaan gaan heten, neefjes van B&A. Daarna is het script aangepast.

Heb er een beetje hetzelfde mee als FC De Kampioenen.

De oude series zijn leuk. Daarna wordt het vaak al teveel een act en op een gegeven moment kan het echt niet meer. Dat moment waren ze al voorbij toen die film werd gemaakt.
  woensdag 7 december 2022 @ 12:56:21 #197
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206981017
Ik zit het boek van Aad te lezen. Ik snap nu wel waarom ze gestopt zijn met B2 :D En dan niet eens Harry, maar met Joop en daarmee dus voor de laatste twee series met B2. Ik krijg ik best begrip voor het feit dat geld in hun leven een belangrijke rol speelt, dat legt hij best goed, geloofwaardig en begrijpelijk uit. Ik zit nu bij de opnamen van de verzonken stad en ik vind het nog steeds vreemd waarom bijvoorbeeld fanforums zo nodig verboden moeten worden, maar ze hebben eigenlijk van kinds af aan continue met geld problemen gekampt. Dat beïnvloedt uiteraard ook je karakter later. Ze zijn diverse keren opgelicht en hebben lange tijd behoorlijke risico’s gelopen die ik me voor het lezen van het boek totaal niet realiseerde.
Rini dankjewel.
pi_206983950
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:10 schreef Halcon het volgende:

[..]
Sowieso haakten veel acteurs die ze op het oog hadden voor 'n rol toch af? Audities waren er wel ja. Hoofdrolspelers zouden Frankie en Christiaan gaan heten, neefjes van B&A. Daarna is het script aangepast.

Heb er een beetje hetzelfde mee als FC De Kampioenen.

De oude series zijn leuk. Daarna wordt het vaak al teveel een act en op een gegeven moment kan het echt niet meer. Dat moment waren ze al voorbij toen die film werd gemaakt.
Haha, Frankie en Christiaan.
Ik snap wel wat je zegt. Op een gegeven moment was er eigenlijk geen verschil meer tussen Bassie en Adriaan en Bas en Aad. Het voelde nep en dat zag je in die film ook. Overigens vond ik de Aad-Baron in die film wel 'werken',
pi_206985311
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 16:53 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha, Frankie en Christiaan.
Ik snap wel wat je zegt. Op een gegeven moment was er eigenlijk geen verschil meer tussen Bassie en Adriaan en Bas en Aad. Het voelde nep en dat zag je in die film ook. Overigens vond ik de Aad-Baron in die film wel 'werken',
Was met FC De Kampioenen ook zo. Marcske bv was een onhandig, iel kereltje. Dat werkte prima toen de acteur ook twintiger was en iel. Maar als viesdikke 50-er slaat dat niet echt meer aan. :)
pi_206997585
Nou op trivago of andere sites is het niet te vinden helaas

Hotel Het Beschimmelde Paard

;( -O-
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207023449
Zat de laatste afl van de Europa serie te kijken, dat ze in Luxemburg zijn.
In een dorpje en het bos zitten de boeven en een groep huurlingen rennend achter B&A aan maar komen geen centimeter dichterbij :')
Maar ook best gek dat een fitte acrobaat wordt bijgehouden door een oude man met een stok :7
  zaterdag 10 december 2022 @ 19:53:07 #202
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031544
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 12:27 schreef Writersright het volgende:

Nooit geweten dat Bassie dit programma heeft gedaan?
Best aardig gedaan. Je merkt wel dat er een bepaalde oprechtheid in zit.
Die gozer op 0:30 heeft het Curacao-blouse'je van Japie aan. :o
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 19:57:03 #203
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031609
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2022 22:48 schreef Writersright het volgende:

[..]
De hele serie voelt off.
Het ziet er anders uit doordat het op video is opgenomen, Bassie gedraagt zich anders dan in andere series (slimmer, serieuzer) en dan zijn er nog kleine aparte dingen zoals een bebaarde Van der Steen, een cameo van mevrouw Stemband en de unieke muziek. En uiteraard het feit dat Bassie en Adriaan van de minister(!) de opdracht krijgen om iemand op te sporen die met chemische wapens de wereld bedreigt.

Precies de reden waarom ik het zo uniek en vermakelijk vind.
De Huilende Professor moet je in de tijdsgeest van 1982 zien, eigenlijk het meest gedateerde verhaal: de dreiging van de koude oorlog heerste intens, de kernwapens die zouden worden opgeslagen in Nederlandse opslagplekken en de demonstraties daartegen... Het kostte me enige tijd, maar inmiddels ben ik eruit. Bassie en Adriaan en de Huilende Professor = Bassie en Adriaan in de strijd tegen de kernwapens van de Sovjet-Unie.

Het 'hele wereld laten huilen door het laten ontploffen van een griengas-bom', of zelfs een raket... Denk er even over na. Best wel bijzonder. B&A is nooit zó politiek geweest als in deze reeks.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:00:56 #204
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031684
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 23:11 schreef Writersright het volgende:
Die dikkere man die huilt maar niet
weet waarom schijnt ook bekend te zijn maar die kende ik ook niet.
Frans Vrolijk, een legendarisch komediant uit het vroegere schnabbelcircuit.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:02:54 #205
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031715
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:30 schreef Writersright het volgende:
Apart hoe het laatste liedje vd Huilende professor op film geschoten is. Geeft een apart contrast. Wel een hele leuke serie.
Net als de onderwaterbeelden (die volgens mij herbruikt zijn uit de later weggeknipte droomwereld over duiken. Adriaan heeft daar zelfs exact dezelfde duikoutfit aan) en de beelden van Adriaan vallend uit de lucht tijdens zijn parachutesprong. :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:05:39 #206
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031760
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 12:57 schreef Writersright het volgende:

[..]
In de shortie Gefeliciteerd speelt Jaap Stobbe (die Douwe en de Plaaggeest speelde) als Clown "Gino" een rol. Een beetje een plagerige clown die Bassie niet feliciteert maar uiteindelijk wel het feestje van. Bassie tot een succes maakt. Zou het de voormalige Plaaggeest zijn?
Dit is een urban legend: dat is, tegen de populaire online mythe in, helemaal niet Jaap Stobbe. :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:10:09 #207
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031843
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 09:50 schreef Writersright het volgende:
Ik heb trouwens de DVD van Leer het verkeer. Wanneer werden die korte filmpjes eigenlijk uitgezonden op TV? Kan me vaag herinneren dat ik er ooit 1 op Kindernet zag. Werd dat random uitgezonden als er tijd "over" was bij een programma? Volgens mij is dat van korte duur geweest.
De Leer het Verkeer-compilatie is een mengelmoesje. Het grootste deel zijn shorties die speciaal voor het TROS-programma 'De Stop en Stap Show' waren opgenomen (en ook alleen daarin gebruikt/vertoond werden), aangevuld met 'officiële shorties' en ik geloof zelfs een stukje Europa (Erik de Viking?) die veelvuldig op de BRT, TROS, Kindernet en Nickelodeon herhaald zijn. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 09:50 schreef Writersright het volgende:
Op diezelfde DVD zit ook het avontuur met de Trosster. Wat is dat meta geschreven zeg. De kinderen zeggen dat Bassie en Adriaan incompetent zijn, bewijzen dat en Bassie en Adriaan worden aan het einde boos op de kinderen vanwege de brief die ze van de Tros krijgen. Apart dat ze feitelijk in hun laatste avontuur (speelt zich af na Amerika) die kant op gingen. Ik vind het grappig gedaan en voor de korte duur is het zeker vermakelijk. Vooral Bassie die boos naar de kinderen "Jullie worden bedankt!" snauwt. Leuk hoe ze zo met een knipoog naar hun avonturen kijken. Sowieso heerlijk absurd dat ze doen alsof de Trosster een of andere extreem kostbare schat is.
De TROS-ster is meta geschreven, omdat die ook meta bedoeld is; speciaal geproduceerd naar aanleiding van de speciale TV-avond die de TROS in 1994 hield rondom hun 30ste verjaardag. Vooraf aan het officiële begin van de TV-avond (waarin gewone mensen konden meespelen in de programma's die de TROS toen uitzond, zoals Wordt U al Geholpen en Derrick, en de TROS-sterren zelf deelnamen aan speciale edities van TROS Triviant, Love Letters, De TV Show en Bananasplit) was er een klein 'kinderblokje' met B&A (en Martin Gaus), waar deze special vertoond werd en een making-of van de audities van de kindacteurs. Het was een one-off, niet helemaal canon-avontuur, zeg maar ;)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:14:20 #208
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207031920
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 14:24 schreef Writersright het volgende:
Dit is een unieke special? Nog nooit gezien en nét op het B&A kanaal gezet.

Wel uniek op de pagina. De Circus-uitzending uit 1987, hergemonteerd voor de YouTubepagina. Stond er eerder nog niet op. Volgens mij staan ze nu wel allemaal online :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 20:24:21 #209
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207032170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 00:45 schreef TLC het volgende:
Het blijft toch raar dat Adriaan verschillende keren in de verschillende series zijn eigen broer verloochent met The Crocksons, bv in Spanje waarin Adriaan zegt dat hij wel honderden keren in Spanje geweest is met zijn broer als The Crocksons :D :')

En ook als ze Sigfriend en Roy tegenkomen, die B&A aanspreken met Crocksons..

Bassie : 'Adriaan waarom zeiden ze steeds Crocksons tegen je' ?
Adriaan : 'nou vroeger heb ik met mijn broer.................'

:')
Om vervolgens bij de registratie van de Lachspektakelshow (De derde live-opname) een compliment van Bassie te zien die de teksten van 'de beste broer die je je maar kan wensen, mijn vriend Adriaan!' even een dikke pluim geeft. :D Lekker verwarrend inderdaad :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 21:41 schreef Writersright het volgende:
Doet me er aan denken hoe vaag dat hele Keet en Koen project was. Eerst zouden opvolgers gezocht worden voor Bassie en Adriaan, volgens mij zouden die dan de "neefjes" van ze worden.
Heb het idee dat er ook audities voor waren en dat je iets circusachtigs moest kunnen.

Dan opeens..poef! Heel andere insteek en matige film waarna je er niks meer van hoort.
Die film is gewoon compleet gekocht door RTL, joh. Dat zou inderdaad eerst 'De Neefjes van Bassie en Adriaan' worden (ik ken iemand die daar nog voor op auditie geweest is, 9 jaar geleden ofzo). En toen werd het ineens KEET (RTL Telekids-mascotte) en Koen (Nieuw-geschreven rol, voor Patrick Martens) die die rol invulden. Dat werd toen groots aangekondigd als 'de nieuwe Bassie en Adriaan', maar na die film nooit meer iets geworden :')

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 12:56 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Ik zit het boek van Aad te lezen. Ik snap nu wel waarom ze gestopt zijn met B2 :D En dan niet eens Harry, maar met Joop en daarmee dus voor de laatste twee series met B2. Ik krijg ik best begrip voor het feit dat geld in hun leven een belangrijke rol speelt, dat legt hij best goed, geloofwaardig en begrijpelijk uit. Ik zit nu bij de opnamen van de verzonken stad en ik vind het nog steeds vreemd waarom bijvoorbeeld fanforums zo nodig verboden moeten worden, maar ze hebben eigenlijk van kinds af aan continue met geld problemen gekampt. Dat beïnvloedt uiteraard ook je karakter later. Ze zijn diverse keren opgelicht en hebben lange tijd behoorlijke risico’s gelopen die ik me voor het lezen van het boek totaal niet realiseerde.
Pas op met wat je in dat boek terugleest. Aad is in 2003-2004 begonnen met schrijven, toen gestopt rond het circusdeel omdat hij ziek werd, en pas in 2016-2017 heeft hij het weer opgepakt en, met enorme wrok tegen de acteurs en de rechtszaak die inmiddels gaande was, er nogal bitter vanaf geschreven. Je vóelt de schrijfstijl veranderen - Sowieso zitten er 'stoer verhaal'-passages ook in de jonge jaren als crockson, maar elke keer als er echt valse aanvallen worden gedaan is dat tegen iemand die zichzelf niet meer kan verdedigen (want oud, overleden of niet meer werkzaam in die branche).

Over 'fanforums' (of beter hét forum) kan ik ook een boekje opendoen, maar dat wellicht een andere keer. Ook daar zit de situatie héél anders in de steel dan Bas en Aad (En wellicht op de achtergrond, hun jarenlange zakenbehartiger, dhr Sjef Scholte) publiekelijk doen vermoeden. Uiteindelijk was die volwassenere doelgroep de reden dat er zo'n extreem luxe 'MET DE VERLOREN AFLEVERING'-uitgave van de Sleutel op dvd verscheen, en was het duo nog jarenlang relevant.

Inmiddels zijn ze zelfs de vleesgeworden varianten van 'Meerminman en Mosseljongen' voorbij.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 10 december 2022 @ 22:52:29 #210
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207036047
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 01:43 schreef Dutch_view het volgende:
Zat de laatste afl van de Europa serie te kijken, dat ze in Luxemburg zijn.
In een dorpje en het bos zitten de boeven en een groep huurlingen rennend achter B&A aan maar komen geen centimeter dichterbij :')
Maar ook best gek dat een fitte acrobaat wordt bijgehouden door een oude man met een stok :7
De baron is wel de enige persoon ter wereld die naarmate hij ouder wordt steeds fitter wordt. In de schatkaart was hij een statige oude man met een wandelstok terwijl hij ruim acht jaar later de Siera Nevada wandelend overstak.
Rini dankjewel.
  zaterdag 10 december 2022 @ 22:57:34 #211
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207036114
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:24 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Om vervolgens bij de registratie van de Lachspektakelshow (De derde live-opname) een compliment van Bassie te zien die de teksten van 'de beste broer die je je maar kan wensen, mijn vriend Adriaan!' even een dikke pluim geeft. :D Lekker verwarrend inderdaad :D
[..]
Die film is gewoon compleet gekocht door RTL, joh. Dat zou inderdaad eerst 'De Neefjes van Bassie en Adriaan' worden (ik ken iemand die daar nog voor op auditie geweest is, 9 jaar geleden ofzo). En toen werd het ineens KEET (RTL Telekids-mascotte) en Koen (Nieuw-geschreven rol, voor Patrick Martens) die die rol invulden. Dat werd toen groots aangekondigd als 'de nieuwe Bassie en Adriaan', maar na die film nooit meer iets geworden :')
[..]
Pas op met wat je in dat boek terugleest. Aad is in 2003-2004 begonnen met schrijven, toen gestopt rond het circusdeel omdat hij ziek werd, en pas in 2016-2017 heeft hij het weer opgepakt en, met enorme wrok tegen de acteurs en de rechtszaak die inmiddels gaande was, er nogal bitter vanaf geschreven. Je vóelt de schrijfstijl veranderen - Sowieso zitten er 'stoer verhaal'-passages ook in de jonge jaren als crockson, maar elke keer als er echt valse aanvallen worden gedaan is dat tegen iemand die zichzelf niet meer kan verdedigen (want oud, overleden of niet meer werkzaam in die branche).

Over 'fanforums' (of beter hét forum) kan ik ook een boekje opendoen, maar dat wellicht een andere keer. Ook daar zit de situatie héél anders in de steel dan Bas en Aad (En wellicht op de achtergrond, hun jarenlange zakenbehartiger, dhr Sjef Scholte) publiekelijk doen vermoeden. Uiteindelijk was die volwassenere doelgroep de reden dat er zo'n extreem luxe 'MET DE VERLOREN AFLEVERING'-uitgave van de Sleutel op dvd verscheen, en was het duo nog jarenlang relevant.

Inmiddels zijn ze zelfs de vleesgeworden varianten van 'Meerminman en Mosseljongen' voorbij.
Het verhaal over B2 vind ik anders ontzettend authentiek. Er moet ook een reden zijn waarom het op zichzelf succesvolle karakter B2 uit de serie geschreven werd. Zoals Aad het omschrijft in Griekenland heb ik eigenlijk geen enkele aanleiding om aan te nemen dat dat niet klopt. Joop leeft ook gewoon nog en is bij zijn volle verstand nog steeds. Die zou het verhaal gewoon kunnen tegenspreken.

Het verhaal is ook enorm gedetailleerd en de aanleiding is eigenlijk dusdanig kleinzielig dat ik niet het idee heb dat je zoiets zo even verzint. Toch erg jammer, stel je de laatste twee series eens voor met vlugge Japie en B2? Ik denk dat die veel leuker waren geweest.
Rini dankjewel.
  zondag 11 december 2022 @ 00:14:25 #212
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_207037201
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 20:24 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Om vervolgens bij de registratie van de Lachspektakelshow (De derde live-opname) een compliment van Bassie te zien die de teksten van 'de beste broer die je je maar kan wensen, mijn vriend Adriaan!' even een dikke pluim geeft. :D Lekker verwarrend inderdaad :D
[..]
Die film is gewoon compleet gekocht door RTL, joh. Dat zou inderdaad eerst 'De Neefjes van Bassie en Adriaan' worden (ik ken iemand die daar nog voor op auditie geweest is, 9 jaar geleden ofzo). En toen werd het ineens KEET (RTL Telekids-mascotte) en Koen (Nieuw-geschreven rol, voor Patrick Martens) die die rol invulden. Dat werd toen groots aangekondigd als 'de nieuwe Bassie en Adriaan', maar na die film nooit meer iets geworden :')
[..]
Pas op met wat je in dat boek terugleest. Aad is in 2003-2004 begonnen met schrijven, toen gestopt rond het circusdeel omdat hij ziek werd, en pas in 2016-2017 heeft hij het weer opgepakt en, met enorme wrok tegen de acteurs en de rechtszaak die inmiddels gaande was, er nogal bitter vanaf geschreven. Je vóelt de schrijfstijl veranderen - Sowieso zitten er 'stoer verhaal'-passages ook in de jonge jaren als crockson, maar elke keer als er echt valse aanvallen worden gedaan is dat tegen iemand die zichzelf niet meer kan verdedigen (want oud, overleden of niet meer werkzaam in die branche).

Over 'fanforums' (of beter hét forum) kan ik ook een boekje opendoen, maar dat wellicht een andere keer. Ook daar zit de situatie héél anders in de steel dan Bas en Aad (En wellicht op de achtergrond, hun jarenlange zakenbehartiger, dhr Sjef Scholte) publiekelijk doen vermoeden. Uiteindelijk was die volwassenere doelgroep de reden dat er zo'n extreem luxe 'MET DE VERLOREN AFLEVERING'-uitgave van de Sleutel op dvd verscheen, en was het duo nog jarenlang relevant.

Inmiddels zijn ze zelfs de vleesgeworden varianten van 'Meerminman en Mosseljongen' voorbij.
Tell me more..
With love :*
  Hardste schreeuwer 2022 zondag 11 december 2022 @ 00:34:56 #213
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_207037462
Toch heb ik dat boek met veel plezier gelezen toen
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_207039708
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 23:11 schreef Writersright het volgende:
Die dikkere man die huilt maar niet
weet waarom schijnt ook bekend te zijn maar die kende ik ook niet.
Nooit hierop ingegaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Vrolijk
pi_207046425
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:57 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De Huilende Professor moet je in de tijdsgeest van 1982 zien, eigenlijk het meest gedateerde verhaal: de dreiging van de koude oorlog heerste intens, de kernwapens die zouden worden opgeslagen in Nederlandse opslagplekken en de demonstraties daartegen... Het kostte me enige tijd, maar inmiddels ben ik eruit. Bassie en Adriaan en de Huilende Professor = Bassie en Adriaan in de strijd tegen de kernwapens van de Sovjet-Unie.

Het 'hele wereld laten huilen door het laten ontploffen van een griengas-bom', of zelfs een raket... Denk er even over na. Best wel bijzonder. B&A is nooit zó politiek geweest als in deze reeks.
Dat is een super interessante benadering. Je hebt gelijk. Het is best politiek. Ook dat ze notabene naar de minister gaan en van hem de opdracht krijgen. (Verwijderde scene maar soit)

En ja, die vergelijking met kernwapens is een goede. Is ook een totaal andere schaal dan andere series waarbij als het fout zou lopen alleen Bassie en Adriaan de pineut zouden zijn.
pi_207046460
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 22:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Toch erg jammer, stel je de laatste twee series eens voor met vlugge Japie en B2? Ik denk dat die veel leuker waren geweest.
Zelfs als ze geen interactie zouden hebben met Bassie en Adriaan zou het leuker zijn geweest. Vind zelf de chemie tussen B2 en Vlugge Japie in de Verzonken stad erg sterk, stuk beter dan in de vorige series. Daar had ik graag meer van gezien.
pi_207046802
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 22:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Het verhaal over B2 vind ik anders ontzettend authentiek. Er moet ook een reden zijn waarom het op zichzelf succesvolle karakter B2 uit de serie geschreven werd. Zoals Aad het omschrijft in Griekenland heb ik eigenlijk geen enkele aanleiding om aan te nemen dat dat niet klopt. Joop leeft ook gewoon nog en is bij zijn volle verstand nog steeds. Die zou het verhaal gewoon kunnen tegenspreken.

Het verhaal is ook enorm gedetailleerd en de aanleiding is eigenlijk dusdanig kleinzielig dat ik niet het idee heb dat je zoiets zo even verzint. Toch erg jammer, stel je de laatste twee series eens voor met vlugge Japie en B2? Ik denk dat die veel leuker waren geweest.
Meestal hebben pannenkoeken, hoe plat ze ook zijn, twee kanten. Ik heb het boek gelezen. Denk dat dat voorval wat Aad beschrijf misschien de spreekwoordelijke druppel was. Aad was ongetwijfeld niet de makkelijkste om dag in, dag uit mee te werken op vakantie. En dan moet je buiten werktijd nog eens de hele dag horen hoe geweldig hij het allemaal wel niet geregeld heeft.

Zonder Vlugge Japie en B2 vond ik er niet veel meer aan.
  zondag 11 december 2022 @ 22:43:20 #218
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207048052
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 21:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Meestal hebben pannenkoeken, hoe plat ze ook zijn, twee kanten. Ik heb het boek gelezen. Denk dat dat voorval wat Aad beschrijf misschien de spreekwoordelijke druppel was. Aad was ongetwijfeld niet de makkelijkste om dag in, dag uit mee te werken op vakantie. En dan moet je buiten werktijd nog eens de hele dag horen hoe geweldig hij het allemaal wel niet geregeld heeft.

Zonder Vlugge Japie en B2 vond ik er niet veel meer aan.
Dat begrijp ik ook wel, maar als je zoals zij voor eigen budget een risico 17 partners mee laat overkomen voor enkele weken Griekenland en je geeft ook nog eens 50 gulden per dag leefgeld dan zou het bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten als iemand voor een paar dubbeltjes zich komt beklagen. Om eerlijk te zijn hoor ik het b2 zo letterlijk zeggen ‘jullie belazeren de boel’ :')
Rini dankjewel.
pi_207048065
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 20:52 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat is een super interessante benadering. Je hebt gelijk. Het is best politiek. Ook dat ze notabene naar de minister gaan en van hem de opdracht krijgen. (Verwijderde scene maar soit)

En ja, die vergelijking met kernwapens is een goede. Is ook een totaal andere schaal dan andere series waarbij als het fout zou lopen alleen Bassie en Adriaan de pineut zouden zijn.
Die scène is verwijderd omdat die al gauw te gedateerd werd. De aflevering werd uitgezonden in het voorjaar van 1982. In november werd Ruud Lubbers de nieuwe premier en verdween Van Agt stil van het toneel. Lubbers was heel anders dan zijn voorganger, en al helemaal qua taalgebruik.
pi_207048087
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 22:43 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik ook wel, maar als je zoals zij voor eigen budget een risico 17 partners mee laat overkomen voor enkele weken Griekenland en je geeft ook nog eens 50 gulden per dag leefgeld dan zou het bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten als iemand voor een paar dubbeltjes zich komt beklagen. Om eerlijk te zijn hoor ik het b2 zo letterlijk zeggen ‘jullie belazeren de boel’ :')
Misschien was dat de spreekwoordelijke druppel na wat eerdere irritaties. Als er iets uit het boek van Aad blijkt, dan is het wel dat het voortdurend gezeur was met zo ongeveer iedereen met wie hij samen heeft gewerkt.
pi_207048152
Een van de dingen die zo meesterlijk is aan B&A is die keer dat een grap wordt doorgegeven :

eerst doet Bassie de mop met de zee in de fles met Adriaan, B2 ziet dat en doet dezelfde grap met Vlugge Japie en later in de aflevering probeert B2 dat met de Baron, die vervolgens niet in zo'n 'clownsgrap' trapt waardoor B2 de pineut is :D

_O_ ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207049103
Ik laat even een bommetje vallen; Joop Dikmans zelf jaren geleden gesproken. Het conflict is gecompliceerder dan hoe het in Aad zijn boek staat beschreven. Tijdens de opnames van de Verzonken Stad vond Bas dat er een aantal scènes van B2 geschrapt moesten worden, omdat Joop wel erg leuk uit de hoek kwam. Dit vond Bas niet fijn; er was plek voor maar 1 clown als ster in de televisieserie en dat was Bassie. Joop vond dat hij daar niks aan kon doen; hij was tenslotte Handy Fool. Ook Aad was tegen het schrappen van scènes, omdat hij alles tot in de puntjes had uitgewerkt. Bas heeft vervolgens tijdens de opnameperiode continue tegen Joop lastig en vervelend gedaan. Hierdoor is ook onenigheid tussen Bas en Aad ontstaan. Alleen blijft Bas de oudere broer van Aad en de ene helft van het duo Bassie en Adriaan, dus liet Aad uiteindelijk Joop vallen. Joop voelde zich hierdoor bedonderd. De kwestie over wat wisselgeld was slechts een druppel op de gloeiende plaat en niet in verhouding hoe Joop is gepiepeld. Tijdens de laatste opname moest hij als B2 ‘uit een raam’ springen en op kussens duiken. Bas heeft toen volgens Joop de kussens weggetrokken zodat hij lelijk ten val kwam. Enige tijd later is Circus Renz nog in de woonplaats van Joop geweest. Joop heeft toen geprobeerd het conflict bij te leggen, maar hij werd compleet genegeerd door de twee heren.
pi_207049223
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 02:00 schreef JOO het volgende:
Ik laat even een bommetje vallen; Joop Dikmans zelf jaren geleden gesproken. Het conflict is gecompliceerder dan hoe het in Aad zijn boek staat beschreven. Tijdens de opnames van de Verzonken Stad vond Bas dat er een aantal scènes van B2 geschrapt moesten worden, omdat Joop wel erg leuk uit de hoek kwam. Dit vond Bas niet fijn; er was plek voor maar 1 clown als ster in de televisieserie en dat was Bassie. Joop vond dat hij daar niks aan kon doen; hij was tenslotte Handy Fool. Ook Aad was tegen het schrappen van scènes, omdat hij alles tot in de puntjes had uitgewerkt. Bas heeft vervolgens tijdens de opnameperiode continue tegen Joop lastig en vervelend gedaan. Hierdoor is ook onenigheid tussen Bas en Aad ontstaan. Alleen blijft Bas de oudere broer van Aad en de ene helft van het duo Bassie en Adriaan, dus liet Aad uiteindelijk Joop vallen. Joop voelde zich hierdoor bedonderd. De kwestie over wat wisselgeld was slechts een druppel op de gloeiende plaat en niet in verhouding hoe Joop is gepiepeld. Tijdens de laatste opname moest hij als B2 ‘uit een raam’ springen en op kussens duiken. Bas heeft toen volgens Joop de kussens weggetrokken zodat hij lelijk ten val kwam. Enige tijd later is Circus Renz nog in de woonplaats van Joop geweest. Joop heeft toen geprobeerd het conflict bij te leggen, maar hij werd compleet genegeerd door de twee heren.
Ieder verhaal heeft twee kanten.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_207049589
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 02:00 schreef JOO het volgende:
Tijdens de laatste opname moest hij als B2 ‘uit een raam’ springen en op kussens duiken. Bas heeft toen volgens Joop de kussens weggetrokken zodat hij lelijk ten val kwam.
Damn! Alles is voor Bassie, die clown gaat over lijken.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  maandag 12 december 2022 @ 08:11:40 #225
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_207049665
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:57 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De Huilende Professor moet je in de tijdsgeest van 1982 zien, eigenlijk het meest gedateerde verhaal: de dreiging van de koude oorlog heerste intens, de kernwapens die zouden worden opgeslagen in Nederlandse opslagplekken en de demonstraties daartegen... Het kostte me enige tijd, maar inmiddels ben ik eruit. Bassie en Adriaan en de Huilende Professor = Bassie en Adriaan in de strijd tegen de kernwapens van de Sovjet-Unie.

Het 'hele wereld laten huilen door het laten ontploffen van een griengas-bom', of zelfs een raket... Denk er even over na. Best wel bijzonder. B&A is nooit zó politiek geweest als in deze reeks.
Mijn moeder maakte me voor de koude oorlog altijd bang, ook ver daarna. Geen wonder dat ik als kind dus bang werd van die serie, want kommen laten ontploffen en de wereld laten huilen. Plus raar uitziende serie want videokwaliteit. Ik krijg er eigenlijk nog steeds rillingen van. En met de dreiging momenteel ook best relevant weer?
With love :*
pi_207050633
Beste mede fans, weet iemand hier toevallig de locatie van het restaurant “buena vista” in de aflevering met de sinaasappelfabriek en het uur tijdsverschil? Waar Bassie maar eten blijft bestellen terwijl de boeven met een verrekijker moeten toekijken en een bom onder hun tafel hebben geplaatst. Ik heb zelf al heel veel gezocht maar niet kunnen vinden, ik ben zelf vanwege werk heel vaak in die omgeving en zou het leuk vinden die plek te bezoeken en of het restaurant uberhaupt nog bestaat. Ik heb wel de locatie van die sinaasappelfabriek gevonden maar dat restaurant dat duidelijk op hoogte ligt moet een stuk verder hebben gelegen.
Het zou in de buurt van Alcira moeten zijn, die fabriek ligt daar in elk geval wel, met nog heel veel andere fabrieken en enorme sinaasappelvelden. Op een kilometer of 5-10 in de verte zie je bergen ik denk dat de restaurant scene daar ergens gefilmd moet zijn, maar waar.. anders moet ik Aad zelf maar een mailtje gaan sturen.
pi_207051767
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 07:53 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Damn! Alles is voor Bassie, die clown gaat over lijken.
Interessant verhaal. Ik geloof best dat Bas jaloers was, want Joop is écht grappig in die serie. Dat gan die kussens lijkt me iets ver gaan. Dan zou ik denken dat Joop het niet bij zou willen leggen.

Vond overigens juist de interactie tussen Japie en B2 een element wat beide karakters een stuk leuker maakte.
  maandag 12 december 2022 @ 12:05:51 #228
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207051801
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 22:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Het verhaal over B2 vind ik anders ontzettend authentiek. Er moet ook een reden zijn waarom het op zichzelf succesvolle karakter B2 uit de serie geschreven werd. Zoals Aad het omschrijft in Griekenland heb ik eigenlijk geen enkele aanleiding om aan te nemen dat dat niet klopt. Joop leeft ook gewoon nog en is bij zijn volle verstand nog steeds. Die zou het verhaal gewoon kunnen tegenspreken.

Het verhaal is ook enorm gedetailleerd en de aanleiding is eigenlijk dusdanig kleinzielig dat ik niet het idee heb dat je zoiets zo even verzint. Toch erg jammer, stel je de laatste twee series eens voor met vlugge Japie en B2? Ik denk dat die veel leuker waren geweest.
Het zal wel authentiek zijn, er zal echt wel iets zijn voorgevallen, maar het wordt wel heel gekleurd verteld door Aad.

Zoek in het boek bij de tijdsperiode vam De Reis vol Verrassingen even het verhaal onder het kopje 'Pas op, indianen!' (Of iets in die aard) op. Ook weer zo'n zurig stukje over de mede-acteurs. En dat kopje gaat verder ner-gens over: indianen worden in één bijzin genoemd.

Het boek is geschreven in de tijd dat de rechtszaak met de acteurs speelde, of zelfs het hoger beroep al, en diende om in de rechtszaal als 'bewijsmateriaal'/getuigenverklaring op te voeren. Als je het zo leest en alle verhalen met die vibe leest, klikt alles in elkaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door ArnieAlberts op 12-12-2022 12:11:54 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 12 december 2022 @ 12:10:00 #229
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207051852
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 02:00 schreef JOO het volgende:
Ik laat even een bommetje vallen; Joop Dikmans zelf jaren geleden gesproken. Het conflict is gecompliceerder dan hoe het in Aad zijn boek staat beschreven. Tijdens de opnames van de Verzonken Stad vond Bas dat er een aantal scènes van B2 geschrapt moesten worden, omdat Joop wel erg leuk uit de hoek kwam. Dit vond Bas niet fijn; er was plek voor maar 1 clown als ster in de televisieserie en dat was Bassie. Joop vond dat hij daar niks aan kon doen; hij was tenslotte Handy Fool. Ook Aad was tegen het schrappen van scènes, omdat hij alles tot in de puntjes had uitgewerkt. Bas heeft vervolgens tijdens de opnameperiode continue tegen Joop lastig en vervelend gedaan. Hierdoor is ook onenigheid tussen Bas en Aad ontstaan. Alleen blijft Bas de oudere broer van Aad en de ene helft van het duo Bassie en Adriaan, dus liet Aad uiteindelijk Joop vallen. Joop voelde zich hierdoor bedonderd. De kwestie over wat wisselgeld was slechts een druppel op de gloeiende plaat en niet in verhouding hoe Joop is gepiepeld. Tijdens de laatste opname moest hij als B2 ‘uit een raam’ springen en op kussens duiken. Bas heeft toen volgens Joop de kussens weggetrokken zodat hij lelijk ten val kwam. Enige tijd later is Circus Renz nog in de woonplaats van Joop geweest. Joop heeft toen geprobeerd het conflict bij te leggen, maar hij werd compleet genegeerd door de twee heren.
Dit hier, dit klinkt véél geloofwaardiger. Dank.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 12 december 2022 @ 12:11:13 #230
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207051872
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 03:37 schreef W00fer het volgende:

[..]
Ieder verhaal heeft twee kanten.
Maar zolang het de kant van Bas en Aad is horen we van jou geen opinie :P
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207060383
Ik kan me overigens ook voorstellen dat met de ingewikkelder op te nemen reis-series Bas geen zin/energie had in een volledige dubbelrol.
pi_207060552
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 22:00 schreef Writersright het volgende:
Ik kan me overigens ook voorstellen dat met de ingewikkelder op te nemen reis-series Bas geen zin/energie had in een volledige dubbelrol.
Dit heeft ook absoluut een rol gespeeld inderdaad. Ik blijf het wel nog altijd geniaal vinden hoe ze Vlugge Japie toch nog in de Amerika-serie hebben geschreven. _O_

Gaf een heerlijke eerste spanningsboog aan het begin van de serie.
  maandag 12 december 2022 @ 22:46:38 #233
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207060988
Tja, zeker weten we het nooit. Ik vind de serie na het vertrek van VJ en B2 er niet op vooruit gegaan. Dat kussen verhaal vind ik wel vaag. Sowieso: als Bas die opzettelijk heeft weggetrokken, dan zou ik er als Aad in mijn boek helemaal niks over schrijven. Je kunt dat nl gewoon achterwege laten, maar hij schrijft er wel iets over. Anyway, eeuwig zonde dat het zo gelopen is. Het is ook prettiger om te weten dat de mensen achter de serie het goed met elkaar konden vinden dan hoe het nu gegaan is.
Rini dankjewel.
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 december 2022 @ 23:13:36 #234
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207061274
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 10:23 schreef Eagles89 het volgende:
Beste mede fans, weet iemand hier toevallig de locatie van het restaurant “buena vista” in de aflevering met de sinaasappelfabriek en het uur tijdsverschil? Waar Bassie maar eten blijft bestellen terwijl de boeven met een verrekijker moeten toekijken en een bom onder hun tafel hebben geplaatst. Ik heb zelf al heel veel gezocht maar niet kunnen vinden, ik ben zelf vanwege werk heel vaak in die omgeving en zou het leuk vinden die plek te bezoeken en of het restaurant uberhaupt nog bestaat. Ik heb wel de locatie van die sinaasappelfabriek gevonden maar dat restaurant dat duidelijk op hoogte ligt moet een stuk verder hebben gelegen.
Het zou in de buurt van Alcira moeten zijn, die fabriek ligt daar in elk geval wel, met nog heel veel andere fabrieken en enorme sinaasappelvelden. Op een kilometer of 5-10 in de verte zie je bergen ik denk dat de restaurant scene daar ergens gefilmd moet zijn, maar waar.. anders moet ik Aad zelf maar een mailtje gaan sturen.
Ben wel benieuwd waar je die naam vandaan hebt.
Wordt gewoon aan het begin getoond, ik haakte te laat in :@

Besef me nu ook dat er een kneiterharde fout in het verhaal zit. Spanje en Nederland liggen in dezelfde tijdzone :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 13 december 2022 @ 00:06:22 #235
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207061594
@Eagles89

Het overzichtsshot van het uitzicht is 95% zeker de Pico de Les Gralles vanuit het noordwesten gezien. Vanaf het restaurant is de zee zichtbaar, dus dat zal niet op dezelfde plek zijn, maar een tikkie richting het oosten. Er is even te weinig informatie om echt concreet op zoek te gaan, dus het kan ook zomaar totaal ergens anders zijn.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_207061951
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 12:11 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Maar zolang het de kant van Bas en Aad is horen we van jou geen opinie :P
Ik heb het boek nog niet gelezen van Aad (wel een gesigneerd exemplaar liggen). Ik ben sowieso niet pro B&A of pro boeven, ik weet totaal niet waar je dat vandaan hebt?

Weet je ik zit er dubbel in. B&A zullen vast op enkele momenten onhebbelijk zijn geweest en hebben in de publieke opinie hun zakken gevuld met vele miljoenen videobanden en dvd's. Wat mensen niet weten is dat ze jaar in jaar uit voor weinig hebben gewerkt, uit echte armoede komen en alles maar dan ook alles zelf hebben opgebouwd. Ik wil best geloven dat het 7 dagen per week werken was. Ik snap na al die jaren eigenlijk die kift niet zo tussen de boeven en de broers. Ja ze hebben misschien te weinig geld gehad voor de herhalingen, maar niemand kon vermoeden dat B&A in 1978 opgenomen werd en in 2023 nog steeds op tv zou zijn.
Als je dat had geweten, dan had je destijds beter moeten onderhandelen. Bovendien hebben de acteurs er ook een levenslange positieve herinnering aan over gehouden die hen misschien extra werk heeft opgeleverd (kan ik niet beoordelen). Acteur Paul van Gorcum heeft van alles gedaan maar iedereen op straat zal hem eerder herkennen van B&A dan van zijn rol als stemacteur in de Smurfen. Zien is geloven zo werkt het nou eenmaal.

Daarbij komt dat het altijd een soort onhebbelijkheid is als er succes is: geld. Een acteur ziet dat hij goed presteert en wil meer geld hebben. Hij kan het krijgen, of niet. Nee is ook een antwoord.

Aan de andere kant ben ik ook opgevoed met het credo eerlijk zullen we alles delen. Als je goed presteert moet je er ook voor betaald krijgen. Dat is heel dubbel.

Als de verhalen van Dikmans waar zijn dat hij expres ten val gekomen is is dat heel kwalijk. Maarja toon dat maar eens aan. Het is zijn woord tegen dat van de broers. De waarheid zal misschien ergens in het midden liggen?
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_207062477
Vroeger was de bewaking in gevangenissen maar laaks, of je tekent wat op de gevangenismuur of je gooit n bord sierlijk weg zodat de bewaker ff is afgeleid en je staat al buiten als boef :') :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 13 december 2022 @ 08:27:22 #238
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207062642
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 02:34 schreef W00fer het volgende:

[..]
Bovendien hebben de acteurs er ook een levenslange positieve herinnering aan over gehouden die hen misschien extra werk heeft opgeleverd (kan ik niet beoordelen). Acteur Paul van Gorcum heeft van alles gedaan maar iedereen op straat zal hem eerder herkennen van B&A dan van zijn rol als stemacteur in de Smurfen. Zien is geloven zo werkt het nou eenmaal.
Laten we Paul van Gorcum geen Swiebertje-effect toekennen. Zijn stem als Gargamel is net zo legendarisch als zijn rol van Baron, en daarnaast heeft ie nog talloze andere dingen gemaakt en gedaan.

Het grappige wil dat ik Paul enkele jaren geleden voor een productie uitgebreid heb gesproken. Na die opnames kon ik het niet laten om mijn meegenomen exemplaar van de biografie aan hem voor te leggen. Daarop vertelde hij me ruim drie kwartier verhalen over het opnameproces van toen en de vooral ijzige sfeer tussen hem en Hans Beijer bij de opnames van De Reis vol Verrassingen. Hans Beijer die bijvoorbeeld niets van de steden wilde zien op zijn vrije avonden, waarop zelfs Bas hem moest aandringen om eens een keer van zijn hotelkamer af te komen.

Die drie kwartier werden afgesloten met kort en bondig een uitleg over het hoe en waarom achter de rechtszaak ("ze mogen over me heen lopen, maar niet heen en weer"; vooral de opmerking van de heren vToor dat de medewerking van die tegenspelers aan de eerdere series niet van zo'n groot aandeel was viel gewoon helemaal verkeerd - misschien waar voor zijn rol als diamantair, maar dit werd ook opgevoerd voor figuren als B2, Inspecteur/Adjudant van der Steen, de Professor, de kapitein en Joris. Maar zelfs dáárna volgde nog een groot, groot woord van respect voor de broers voor het feit dat ze destijds zo'n grote, succesvolle en langlopende productie in eigen beheer hebben neergezet.

En dat hij het oprecht heel jammer vond hoe het is gelopen tussen ze.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  dinsdag 13 december 2022 @ 09:59:40 #239
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_207063316
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 08:27 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Het grappige wil dat ik Paul enkele jaren geleden voor een productie uitgebreid heb gesproken. Na die opnames kon ik het niet laten om mijn meegenomen exemplaar van de biografie aan hem voor te leggen. Daarop vertelde hij me ruim drie kwartier verhalen over het opnameproces van toen en de vooral ijzige sfeer tussen hem en Hans Beijer bij de opnames van De Reis vol Verrassingen. Hans Beijer die bijvoorbeeld niets van de steden wilde zien op zijn vrije avonden, waarop zelfs Bas hem moest aandringen om eens een keer van zijn hotelkamer af te komen.

Die drie kwartier werden afgesloten met kort en bondig een uitleg over het hoe en waarom achter de rechtszaak ("ze mogen over me heen lopen, maar niet heen en weer"; vooral de opmerking van de heren vToor dat de medewerking van die tegenspelers aan de eerdere series niet van zo'n groot aandeel was viel gewoon helemaal verkeerd - misschien waar voor zijn rol als diamantair, maar dit werd ook opgevoerd voor figuren als B2, Inspecteur/Adjudant van der Steen, de Professor, de kapitein en Joris. Maar zelfs dáárna volgde nog een groot, groot woord van respect voor de broers voor het feit dat ze destijds zo'n grote, succesvolle en langlopende productie in eigen beheer hebben neergezet.

En dat hij het oprecht heel jammer vond hoe het is gelopen tussen ze.
Grappig dat een verhaal weer meerdere kanten kent.
soooo, da's mooi!
pi_207064609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 09:59 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Grappig dat een verhaal weer meerdere kanten kent.
Dat is niet grappig, dat is gewoon een feit. Wat bij Bas en Aad niet meespeelt is dat ze, los van die rechtszaken, hun eigen product ook nogal hebben uitgemolken de laatste jaren. En dan met dingen van matige kwaliteit, zoals die Keet & Koen film en die slechte games. En dat terwijl ze het goed gedaan hebben, mooi kunnen leven en van hun succes kunnen genieten. én de bekende ruzie ten tijde van de ziekte van Aad, waaruit bleek dat ze het met de belasting ook niet zo nauw namen. Dan krijg je een imago van geldwolf en dat wordt dan steeds maar weer bevestigd.
't Echte en 't ware!
pi_207065012
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 07:42 schreef TLC het volgende:
Vroeger was de bewaking in gevangenissen maar laaks, of je tekent wat op de gevangenismuur of je gooit n bord sierlijk weg zodat de bewaker ff is afgeleid en je staat al buiten als boef :') :D
En Japie mocht die sleutelbos van 'm gewoon meenemen de cel in toch?
pi_207065021
quote:
Hans Beijer die bijvoorbeeld niets van de steden wilde zien op zijn vrije avonden, waarop zelfs Bas hem moest aandringen om eens een keer van zijn hotelkamer af te komen.
Dat is op zich toch ook gewoon z'n goed recht?
  dinsdag 13 december 2022 @ 13:17:21 #243
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_207065289
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 12:05 schreef Japepk het volgende:

[..]
Dat is niet grappig, dat is gewoon een feit. Wat bij Bas en Aad niet meespeelt is dat ze, los van die rechtszaken, hun eigen product ook nogal hebben uitgemolken de laatste jaren. En dan met dingen van matige kwaliteit, zoals die Keet & Koen film en die slechte games. En dat terwijl ze het goed gedaan hebben, mooi kunnen leven en van hun succes kunnen genieten. én de bekende ruzie ten tijde van de ziekte van Aad, waaruit bleek dat ze het met de belasting ook niet zo nauw namen. Dan krijg je een imago van geldwolf en dat wordt dan steeds maar weer bevestigd.
Doelde eerder op de verhalen van Aad en Paul die elkaar wat tegen spreken.
soooo, da's mooi!
pi_207065330
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 13:17 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Doelde eerder op de verhalen van Aad en Paul die elkaar wat tegen spreken.
Die hebben gewoon elk hun eigen kant van het verhaal.
  dinsdag 13 december 2022 @ 13:22:23 #245
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_207065348
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 13:20 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die hebben gewoon elk hun eigen kant van het verhaal.
Jawel, maar ben dan wel bang dat mensen het verhaal van Aad eerder voor waar aannemen. Het staan tenslotte in z'n boek.
soooo, da's mooi!
pi_207065377
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 13:22 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Jawel, maar ben dan wel bang dat mensen het verhaal van Aad eerder voor waar aannemen. Het staan tenslotte in z'n boek.
Dat weet ik niet. Aad had met bijna iedereen wel ruzie uiteindelijk. Denk dat de meeste mensen dan wel de conclusie trekken dat het voor 'n groot deel ook wel aan Aad zelf gelegen zal hebben.
pi_207065641
Er
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 13:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat weet ik niet. Aad had met bijna iedereen wel ruzie uiteindelijk. Denk dat de meeste mensen dan wel de conclusie trekken dat het voor 'n groot deel ook wel aan Aad zelf gelegen zal hebben.
is idd een groot verschil tussen hoe Aad over zijn collega's praat pre- en post-rechtzaak. Hij had op de website eerst ook een deel over ex-collega's met actuele interviews ed en hoe gezellig ze het hadden.
pi_207065934
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 13:46 schreef Writersright het volgende:
Er
[..]
is idd een groot verschil tussen hoe Aad over zijn collega's praat pre- en post-rechtzaak. Hij had op de website eerst ook een deel over ex-collega's met actuele interviews ed en hoe gezellig ze het hadden.
Ja, boek soms ook bedoeld te zijn om mensen nog even een schop na te geven. Even vertellen hoe goed en leuk Aad het wel niet had geregeld, daarna een conflict wat volledig aan de ander ligt volgens Aad en dan even op een "lollige" manier vertellen dat er nooit meer samengewerkt gaat worden.

Ook bv. dat Hans Beijer zei dat hij dankzij Aad overal komt en altijd zo lekker eet en zo. Terwijl Paul van G. blijkbaar vertelde dat Beijer liever op z'n hotelkamer zat.
  dinsdag 13 december 2022 @ 15:15:42 #249
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_207066924
Ik denk dat iedereen het boek wel leest met de blik van 'het is 1 kant van het verhaal'. Anderzijds vind ik dat Aad in veel situaties wel redelijk gemotiveerd kan aangeven waarom iets gebeurde. Ik zie het ook een beetje als Mathijs van Nieuwkerk zijn gedrag. Aan de ene kant zullen er best dingen gebeurd zijn die niet door de beugel kunnen. Aan de andere kant wilde Aad wel een topproductie neerzetten (dat zie je ook aan hoe hij praat over de Plaaggeest en de Professor) en deed hij het meestentijds voor eigen risico. Dat je dan ook wat verlangt van de mensen waar je mee werkt en dat je gehaaid bent vind ik logisch. Dat enkelen daar dan weer niet tegen kunnen ook.
Rini dankjewel.
pi_207067119
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 14:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, boek soms ook bedoeld te zijn om mensen nog even een schop na te geven. Even vertellen hoe goed en leuk Aad het wel niet had geregeld, daarna een conflict wat volledig aan de ander ligt volgens Aad en dan even op een "lollige" manier vertellen dat er nooit meer samengewerkt gaat worden.

Ook bv. dat Hans Beijer zei dat hij dankzij Aad overal komt en altijd zo lekker eet en zo. Terwijl Paul van G. blijkbaar vertelde dat Beijer liever op z'n hotelkamer zat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 14:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, boek soms ook bedoeld te zijn om mensen nog even een schop na te geven. Even vertellen hoe goed en leuk Aad het wel niet had geregeld, daarna een conflict wat volledig aan de ander ligt volgens Aad en dan even op een "lollige" manier vertellen dat er nooit meer samengewerkt gaat worden.

Ook bv. dat Hans Beijer zei dat hij dankzij Aad overal komt en altijd zo lekker eet en zo. Terwijl Paul van G. blijkbaar vertelde dat Beijer liever op z'n hotelkamer zat.
Wellicht geniet Hans overal graag van room service :')
pi_207067133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 15:36 schreef Writersright het volgende:

[..]
[..]
Wellicht geniet Hans overal graag van room service :')
Escort dame erbij en Hans blijft wel lekker op de kamer.
pi_207067173
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Escort dame erbij en Hans blijft wel lekker op de kamer.
Had hem lekker op die kamer laten zitten Aad, dat bespaarde ons de tenenkrommende "komedie" uit die laatste 2 series. (Al was dat met stropdas blijven haken in de limo wel grappig)
  dinsdag 13 december 2022 @ 18:35:31 #253
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207068989
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Escort dame erbij en Hans blijft wel lekker op de kamer.
Ze moeten altijd hèm hebben :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207069346
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 18:35 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ze moeten altijd hèm hebben :D
_O-

"Ik heb ook altijd pech", roept 'ie als 'ie 'm niet omhoog krijgt. :X
pi_207073283
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 12:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
En Japie mocht die sleutelbos van 'm gewoon meenemen de cel in toch?
Ik wil niet weten hoe Japie die sleutels heeft meegesmokkeld. Ik zou er in elk geval niet aan gaan ruiken…
pi_207076213
Ik vond Bassie vroeger altijd wel irritant. Ik vroeg me ook af waarom Adriaan met hem optrok. Zijn grapjes waren flauw en hij verknalde alles.
Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik ooit ben begonnen met een edit waarin ik Bassie uit knipte.
Dus Adriaan en de Plaaggeest. Voelde als een veel spannender serie. Het voordeel van dat doen bij de Plaaggeest is ook dat Adriaan veel solo-momenten heeft waar je iets mee kan, zoals in de gymzaal, de achtervolging met de ladder, de constatering dat het circus weg is, en zelfs met de achtervolging van de vrachtwaging is iets spannends te maken door Bassie er uit te knippen.
pi_207076663
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:15 schreef Writersright het volgende:
Ik vond Bassie vroeger altijd wel irritant. Ik vroeg me ook af waarom Adriaan met hem optrok. Zijn grapjes waren flauw en hij verknalde alles.
Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik ooit ben begonnen met een edit waarin ik Bassie uit knipte.
Dus Adriaan en de Plaaggeest. Voelde als een veel spannender serie. Het voordeel van dat doen bij de Plaaggeest is ook dat Adriaan veel solo-momenten heeft waar je iets mee kan, zoals in de gymzaal, de achtervolging met de ladder, de constatering dat het circus weg is, en zelfs met de achtervolging van de vrachtwaging is iets spannends te maken door Bassie er uit te knippen.
Nice! Heb je dat nog ergens? Kan best leuk zijn, haha. Sowieso wel leuk om te zien dat Bassie en Adriaan veel voer voor fanfic biedt. Bij veel internationale/grotere franchises is dat heel gebruikelijk. Ik ben ooit een begonnen aan een heel achtergrondverhaal bij de baron. Met name door de 'frustratie' van de fout in Geheimzinnige Opdracht, waarin De Baron zegt dat B&A voorkwamen dat hij een diamant wilde stelen. Er worden best veel snippers voorgeschiedenis over hem verteld, en ook met zijn naam en voorkomen kun je best wat aannames doen.
't Echte en 't ware!
pi_207076816
I
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:50 schreef Japepk het volgende:

[..]
Nice! Heb je dat nog ergens? Kan best leuk zijn, haha. Sowieso wel leuk om te zien dat Bassie en Adriaan veel voer voor fanfic biedt. Bij veel internationale/grotere franchises is dat heel gebruikelijk. Ik ben ooit een begonnen aan een heel achtergrondverhaal bij de baron. Met name door de 'frustratie' van de fout in Geheimzinnige Opdracht, waarin De Baron zegt dat B&A voorkwamen dat hij een diamant wilde stelen. Er worden best veel snippers voorgeschiedenis over hem verteld, en ook met zijn naam en voorkomen kun je best wat aannames doen.
Ik zal eens kijken. Wat ik sowieso nog wel heb is een edit uit de Amerika serie. Waar ik me toen aan ergerde waren de duidelijk nep-overkomende dialogen die los van elkaar waren opgenomen. Dat deden ze daar vaak:

• Camera op Adriaan, Adriaan zegt tekst.
• Camera op Bassie, Bassie zegt tekst

Dat komt zo gekunsteld over, doen ze bij soaps ook wel. Snap het vanuit een praktisch oogpunt maar de chemie verlies je totaal. En je kan letterlijk die zaken in losse stukken hakken en verwisselen. Dat ziet er even goed uit, ook al is de dialoog dan onlogischer.

Cool dat je een fanfic hebt geschreven. Is de Baron daarin dezelfde persoon als de Diamantair uit de Diamant?
  woensdag 14 december 2022 @ 12:35:39 #259
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207077115
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:50 schreef Japepk het volgende:

[..]
Nice! Heb je dat nog ergens? Kan best leuk zijn, haha. Sowieso wel leuk om te zien dat Bassie en Adriaan veel voer voor fanfic biedt. Bij veel internationale/grotere franchises is dat heel gebruikelijk. Ik ben ooit een begonnen aan een heel achtergrondverhaal bij de baron. Met name door de 'frustratie' van de fout in Geheimzinnige Opdracht, waarin De Baron zegt dat B&A voorkwamen dat hij een diamant wilde stelen. Er worden best veel snippers voorgeschiedenis over hem verteld, en ook met zijn naam en voorkomen kun je best wat aannames doen.
Niets verslaat de homo-erotische fanfic die ik ooit gelezen heb over Adriaan en de Adjudant.

Not even kidding, dit bestaat. :')
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207077879
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 12:07 schreef Writersright het volgende:
Cool dat je een fanfic hebt geschreven. Is de Baron daarin dezelfde persoon als de Diamantair uit de Diamant?
Jazeker, dat was één grote undercover waarbij hij zich na de diefstal uit de voeten maakte omdat hij veel met politie te maken kreeg. Zo bleef hij dus in de waan dat Bassie en Adriaan de diamant hadden gestolen, die hij uiteindelijk zelf mee had willen nemen. Het mooie toeval hieraan is, dat de Baron in de schatkaart Bassie en Adriaan weliswaar niet kent, maar dit wordt nooit expliciet gezegd. Hij verzwijgt dan zogenaamd gewoon voor B2 en Japie dat hij eerder door hen is gedwarsboomd, omdat hij onaantastbaar wil lijken, ook naar zijn onderdanen toe. Pas later, als hij meerdere malen is opgepakt en dus geen 'grote onbekende' meer is, laat hij zich hier wel over uit omdat hij ontzettend in zijn eer is aangetast dat twee nobody's als circusartiesten hem de voet dwars zetten.
't Echte en 't ware!
pi_207078425
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 13:47 schreef Japepk het volgende:

[..]
Jazeker, dat was één grote undercover waarbij hij zich na de diefstal uit de voeten maakte omdat hij veel met politie te maken kreeg. Zo bleef hij dus in de waan dat Bassie en Adriaan de diamant hadden gestolen, die hij uiteindelijk zelf mee had willen nemen. Het mooie toeval hieraan is, dat de Baron in de schatkaart Bassie en Adriaan weliswaar niet kent, maar dit wordt nooit expliciet gezegd. Hij verzwijgt dan zogenaamd gewoon voor B2 en Japie dat hij eerder door hen is gedwarsboomd, omdat hij onaantastbaar wil lijken, ook naar zijn onderdanen toe. Pas later, als hij meerdere malen is opgepakt en dus geen 'grote onbekende' meer is, laat hij zich hier wel over uit omdat hij ontzettend in zijn eer is aangetast dat twee nobody's als circusartiesten hem de voet dwars zetten.
Dat is een interessante benadering en kan ik me indenken gezien het "geheimzinnige" karakter van de Baron in de Schatkaart. Wanneer we jouw benadering nemen kan je de serie idd kijken met die blik gezien hij heel nadrukkelijk praat over B&A en het feit dat ze clown en acrobaat zijn. Wellicht zelfs iets te nadrukkelijk.
pi_207078573
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 13:47 schreef Japepk het volgende:

[..]
Jazeker, dat was één grote undercover waarbij hij zich na de diefstal uit de voeten maakte omdat hij veel met politie te maken kreeg. Zo bleef hij dus in de waan dat Bassie en Adriaan de diamant hadden gestolen, die hij uiteindelijk zelf mee had willen nemen. Het mooie toeval hieraan is, dat de Baron in de schatkaart Bassie en Adriaan weliswaar niet kent, maar dit wordt nooit expliciet gezegd. Hij verzwijgt dan zogenaamd gewoon voor B2 en Japie dat hij eerder door hen is gedwarsboomd, omdat hij onaantastbaar wil lijken, ook naar zijn onderdanen toe. Pas later, als hij meerdere malen is opgepakt en dus geen 'grote onbekende' meer is, laat hij zich hier wel over uit omdat hij ontzettend in zijn eer is aangetast dat twee nobody's als circusartiesten hem de voet dwars zetten.
Omgekeerd gaf Adriaan aan de inspecteur wel aan dat hij degene die het schilderij uit de caravan stal (de Baron dus) nooit had gezien.

In die Amerikaanse bak van de Baron reden ze achter de caravan van B&A. Die zou de Baron dan zeker herkend moeten hebben. Daarna vraagt hij ook aan B2 wie dat zijn en of ze van de politie zijn.
pi_207078739
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omgekeerd gaf Adriaan aan de inspecteur wel aan dat hij degene die het schilderij uit de caravan stal (de Baron dus) nooit had gezien.
De Baron zag er ook vrij anders uit in de Schatkaart met die snor ed. Stuk ouder dan in de Diamant. Er zitten ook wel flink wat jaren tussen die series.

quote:
In die Amerikaanse bak van de Baron reden ze achter de caravan van B&A. Die zou de Baron dan zeker herkend moeten hebben. Daarna vraagt hij ook aan B2 wie dat zijn en of ze van de politie zijn.
Volgens mij heeft de diamantair nooit de caravan gezien in de serie of vergis ik me hierin? Volgens mij zag hij wel de auto van Bassie en Adriaan in de Diamant en dat was een andere auto. Met dat laatste heb je uiteraard helemaal gelijk maar wanneer we Japepk's logica volgens kan je dat interpreteren alsof de Baron zich dom houdt en wil weten wat VJ en B2 van die 2 weten.
pi_207078801
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:24 schreef Writersright het volgende:

[..]
De Baron zag er ook vrij anders uit in de Schatkaart met die snor ed. Stuk ouder dan in de Diamant. Er zitten ook wel flink wat jaren tussen die series.
[..]
Volgens mij heeft de diamantair nooit de caravan gezien in de serie of vergis ik me hierin? Volgens mij zag hij wel de auto van Bassie en Adriaan in de Diamant en dat was een andere auto. Met dat laatste heb je uiteraard helemaal gelijk maar wanneer we Japepk's logica volgens kan je dat interpreteren alsof de Baron zich dom houdt en wil weten wat VJ en B2 van die 2 weten.
Hij ziet er wel anders uit, ja. Je kunt je inderdaad wel afvragen of je iemand na zoveel jaar nog zou herkennen als hij er ook nog eens anders uitziet.

De caravan heeft hij niet gezien, maar zo'n caravan is wel te linken aan Bassie & Adriaan als je ze kent. Ze waren ook al begonnen aan hun inhaalpoging, dus hij zou de zijkant gezien kunnen hebben.

Hij was daarvoor, toen VJ B2 introduceerde, wel wat wantrouwig over B2. Dus hij zou 'm kunnen uithoren ja. VJ vroeg ook aan B2 wat n.a.v. dat ze moesten stoppen, dus die leek ze niet te kennen. Of hij moet ook weer dezelfde tactiek toepassen als de Baron.
pi_207078984
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hij ziet er wel anders uit, ja. Je kunt je inderdaad wel afvragen of je iemand na zoveel jaar nog zou herkennen als hij er ook nog eens anders uitziet.

De caravan heeft hij niet gezien, maar zo'n caravan is wel te linken aan Bassie & Adriaan als je ze kent. Ze waren ook al begonnen aan hun inhaalpoging, dus hij zou de zijkant gezien kunnen hebben.

Hij was daarvoor, toen VJ B2 introduceerde, wel wat wantrouwig over B2. Dus hij zou 'm kunnen uithoren ja. VJ vroeg ook aan B2 wat n.a.v. dat ze moesten stoppen, dus die leek ze niet te kennen. Of hij moet ook weer dezelfde tactiek toepassen als de Baron.
Bij Bassie en Adriaan (en de caravan herkennen) is het ook lastig om dit te plaatsen in "hun" wereld. Hoe bekend zijn ze? Wat is er van ze op TV te zien? Dat wisselt heel erg tussen de series.
In de Plaaggeest zeiden ze dat de serie op TV te zien was en dat daardoor de Plaaggeest bekeerd was als het ware. Aan de andere kant worden ze in andere series niet echt herkend van hun avonturen door vreemden. Dan lijkt het alsof ze niet echt bekend zijn in "hun" universum. Aan de andere kant werden ze wel door de overheid gevraagd om op te treden tegen de huilende Professor.

Interessant wat je zegt over B2 want B2 zit ook in de Diamant. Nu kan je zeggen dat B2 een codenaam is en dat de "echte" personen 2 andere criminelen waren. De enigen die dat kunnen verifieren in dat universum zijn B1, de Boevenbaas en de Diamantair/Baron wellicht? Had die laatste uberhaupt de vermomde B2 gezien? Wellicht stond er een foto van hem in de krant na de verhaallijn maar dat wordt nooit getoond en is dus speculatie.
Stel dat het dezelfde person zou moeten zijn dan kan ik me voorstellen dat de Baron wantrouwig is.

We gaan trouwens wel diep in de B&A lore, haha.
  woensdag 14 december 2022 @ 16:30:00 #266
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_207079364
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:56 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bij Bassie en Adriaan (en de caravan herkennen) is het ook lastig om dit te plaatsen in "hun" wereld. Hoe bekend zijn ze? Wat is er van ze op TV te zien? Dat wisselt heel erg tussen de series.
In de Plaaggeest zeiden ze dat de serie op TV te zien was en dat daardoor de Plaaggeest bekeerd was als het ware. Aan de andere kant worden ze in andere series niet echt herkend van hun avonturen door vreemden. Dan lijkt het alsof ze niet echt bekend zijn in "hun" universum. Aan de andere kant werden ze wel door de overheid gevraagd om op te treden tegen de huilende Professor.

Heeft wel wat weg van de Samson-universe en het veranderende beeld daarvan: begon als omroepersblokje, toen omroepen in een eigen klein decortje, en toen 'Samson', het programma vanuit de huiskamer van Samson en Gert. Nog steeds tekenfilmpjes aankondigen met een verhaaltje eromheen, maar de kijkers direct aanspreken, in de camera kijken en echt de kijkers groeten. Echter, in aflevering 1 kijkt Joop Mengelmoes verdwaasd naar de camera, schrikt en zet thuis snel de videorecorder aan :')
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_207080092
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:56 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bij Bassie en Adriaan (en de caravan herkennen) is het ook lastig om dit te plaatsen in "hun" wereld. Hoe bekend zijn ze? Wat is er van ze op TV te zien? Dat wisselt heel erg tussen de series.
In de Plaaggeest zeiden ze dat de serie op TV te zien was en dat daardoor de Plaaggeest bekeerd was als het ware. Aan de andere kant worden ze in andere series niet echt herkend van hun avonturen door vreemden. Dan lijkt het alsof ze niet echt bekend zijn in "hun" universum. Aan de andere kant werden ze wel door de overheid gevraagd om op te treden tegen de huilende Professor.

Interessant wat je zegt over B2 want B2 zit ook in de Diamant. Nu kan je zeggen dat B2 een codenaam is en dat de "echte" personen 2 andere criminelen waren. De enigen die dat kunnen verifieren in dat universum zijn B1, de Boevenbaas en de Diamantair/Baron wellicht? Had die laatste uberhaupt de vermomde B2 gezien? Wellicht stond er een foto van hem in de krant na de verhaallijn maar dat wordt nooit getoond en is dus speculatie.
Stel dat het dezelfde person zou moeten zijn dan kan ik me voorstellen dat de Baron wantrouwig is.

We gaan trouwens wel diep in de B&A lore, haha.
Dat maakt op zich niet uit, want hij kent ze als de clown en de acrobaat van de diamant. En op die caravan ziet hij Bassie & Adriaan staan of hij linkt dat op de een of andere manier aan hen. Wat niet heel raar is, gezien hoe die caravan eruit ziet en hij weet dat ze als clown en acrobaat in het circus werken.

Hij hoeft niet bang te zijn dat ze hem inhalen, want de diamant is al een tijd geleden en zijn uiterlijk is ondertussen flink veranderd.

B2 is een codenaam, maar B2 is wel B2, ook al wordt het gespeeld door andere personen. Anders zou 'ie wel B3 hebben geheten. In de serie verwijst hij ook naar B&A door wiens toedoen hij in de gevangenis terecht is gekomen en hij heeft dus ook alle reden om bang te zijn dat ze hem zien zitten in die auto als VJ B&A in gaat halen.

Meen dat de Baron de echte B2 nooit heeft gezien in de hoedanigheid van dief. Hij was wantrouwig, omdat B2 slecht hoort. Hij vroeg toen aan Japie of hij wel zeker weet dat het een goede dief is. En toen kwam Japie met het verhaal dat hij zoveel jaar heeft gehad en dat hij dan dus geen amateur is.

Leuk toch :)
pi_207080227
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:41 schreef Halcon het volgende:
Meen dat de Baron de echte B2 nooit heeft gezien in de hoedanigheid van dief. Hij was wantrouwig, omdat B2 slecht hoort. Hij vroeg toen aan Japie of hij wel zeker weet dat het een goede dief is. En toen kwam Japie met het verhaal dat hij zoveel jaar heeft gehad en dat hij dan dus geen amateur is.
Wauw, echt mooi dat iedereen er zo in mee duikt! Het 'geniale' (in mijn AU) is inderdaad dat de Baron denkt dat Bassie en Adriaan die diamant hebben verdonkeremaand, en dus niet afweet van B2 of B1. Een beetje suspension of disbelief is wel nodig om te geloven dat dan uitgerekend díe twee bij elkaar komen, maar dat houdt het leuk
't Echte en 't ware!
pi_207080264
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:54 schreef Japepk het volgende:

[..]
Wauw, echt mooi dat iedereen er zo in mee duikt! Het 'geniale' (in mijn AU) is inderdaad dat de Baron denkt dat Bassie en Adriaan die diamant hebben verdonkeremaand, en dus niet afweet van B2 of B1. Een beetje suspension of disbelief is wel nodig om te geloven dat dan uitgerekend díe twee bij elkaar komen, maar dat houdt het leuk
Op zich zou het kunnen, ja.

Baron denkt dat B&A de diamant hebben gestolen. Hij was op het eerste zicht al niet heel overtuigd van B2. Dan opeens, als ze B&A in dreigen te halen, wil B2 de auto laten stoppen.

Het kan dan verschillende kanten op. Hij wil B2 uithoren over B&A. Hij wil weten wat de band van B2 met B&A is.

Het rare is wel dat hij verder in de serie tot de conclusie moet komen dat B&A de goedzakken zijn. En dat rijmt niet met het stelen van die diamant.
  woensdag 14 december 2022 @ 19:05:43 #270
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_207080953
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:56 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bij Bassie en Adriaan (en de caravan herkennen) is het ook lastig om dit te plaatsen in "hun" wereld. Hoe bekend zijn ze? Wat is er van ze op TV te zien? Dat wisselt heel erg tussen de series.
In de Plaaggeest zeiden ze dat de serie op TV te zien was en dat daardoor de Plaaggeest bekeerd was als het ware. Aan de andere kant worden ze in andere series niet echt herkend van hun avonturen door vreemden. Dan lijkt het alsof ze niet echt bekend zijn in "hun" universum. Aan de andere kant werden ze wel door de overheid gevraagd om op te treden tegen de huilende Professor.

Interessant wat je zegt over B2 want B2 zit ook in de Diamant. Nu kan je zeggen dat B2 een codenaam is en dat de "echte" personen 2 andere criminelen waren. De enigen die dat kunnen verifieren in dat universum zijn B1, de Boevenbaas en de Diamantair/Baron wellicht? Had die laatste uberhaupt de vermomde B2 gezien? Wellicht stond er een foto van hem in de krant na de verhaallijn maar dat wordt nooit getoond en is dus speculatie.
Stel dat het dezelfde person zou moeten zijn dan kan ik me voorstellen dat de Baron wantrouwig is.

We gaan trouwens wel diep in de B&A lore, haha.
Wie weet is er een Bassie en Adriaan Multiverse! :P
soooo, da's mooi!
pi_207082384
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Op zich zou het kunnen, ja.

Baron denkt dat B&A de diamant hebben gestolen. Hij was op het eerste zicht al niet heel overtuigd van B2. Dan opeens, als ze B&A in dreigen te halen, wil B2 de auto laten stoppen.

Het kan dan verschillende kanten op. Hij wil B2 uithoren over B&A. Hij wil weten wat de band van B2 met B&A is.

Het rare is wel dat hij verder in de serie tot de conclusie moet komen dat B&A de goedzakken zijn. En dat rijmt niet met het stelen van die diamant.
B2 is een crimineel die een baantje zocht. Hij is de enigevan de boeven die weet hoe het echt er aan toe ging dus hij had best het verhaal zo kunnen spelen naar de Baron dat hij er ingeluisd is door die 2.

Zeggen dat je door een clown in de bak bent belandt staat ook niet best wanneer je net een nieuw baantje heedt.
Hij zegt het ook nadrukkelijk dat hij door die twee in de gevangenis is belandt. Niet betrapt oid. Nee door hen in de gevangenis belandt. Klinkt als er ingeluisd.

Wat betreft B&A hebben ze hun leven kunnen beteren na de boevenbende er ingeluisd te hebben met dat nepgeld. Dat was te kantje boord. Dus besloten ze maar de Diamant terug te geven en de boevenbende, mede-criminelen met onrechtmatig bewijs er in te luizen om zelf goed voor de dag te komen.

Oh en de caravan was bij het langsrijden waarschijnlijk niet goed herkenbaar omdat het briefje "HIER WONEN DE DIAMANTDIEVEN BASSIE EN ADRIAAN" ontbrak😉

[ Bericht 0% gewijzigd door Writersright op 14-12-2022 20:33:34 ]
pi_207083507
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Escort dame erbij en Hans blijft wel lekker op de kamer.


.. dat moet ik even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207083982
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:59 schreef Halcon het volgende:
Het rare is wel dat hij verder in de serie tot de conclusie moet komen dat B&A de goedzakken zijn. En dat rijmt niet met het stelen van die diamant.
Eens, maar ondertussen hebben ze hem gedwarsboomd bij een inbraak, en heeft hij dus ook reden tot wraak op de echte Bassie en Adriaan.
't Echte en 't ware!
pi_207086330
Die vrouw die B&A in het hotel aanspreekt over de hoeden (in het Geheim van de sleutel) is dat dezelfde vrouw die klant is bij de Schandebakker als Bassie achter de toonbank staat ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207089431
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:18 schreef Writersright het volgende:

[..]
B2 is een crimineel die een baantje zocht. Hij is de enigevan de boeven die weet hoe het echt er aan toe ging dus hij had best het verhaal zo kunnen spelen naar de Baron dat hij er ingeluisd is door die 2.

Zeggen dat je door een clown in de bak bent belandt staat ook niet best wanneer je net een nieuw baantje heedt.
Hij zegt het ook nadrukkelijk dat hij door die twee in de gevangenis is belandt. Niet betrapt oid. Nee door hen in de gevangenis belandt. Klinkt als er ingeluisd.

Wat betreft B&A hebben ze hun leven kunnen beteren na de boevenbende er ingeluisd te hebben met dat nepgeld. Dat was te kantje boord. Dus besloten ze maar de Diamant terug te geven en de boevenbende, mede-criminelen met onrechtmatig bewijs er in te luizen om zelf goed voor de dag te komen.

Oh en de caravan was bij het langsrijden waarschijnlijk niet goed herkenbaar omdat het briefje "HIER WONEN DE DIAMANTDIEVEN BASSIE EN ADRIAAN" ontbrak😉
Ja, toevallig mee ontsnapt met Vlugge Japie, zodoende samen met Japie terecht gekomen bij de Baron. En die neemt 'n aan. Da's letterlijk de serie tot nu toe.

Hij beklaagt zich verderop in de serie ook wel over B&A. "Altijd weer die Bassie en Adriaan" en dan noemt hij wat dingen waarbij ze hem hebben weten te dwarsbomen.

Je kunt misschien wel zeggen dat dat vooral dankzij die irritante acrobaat is en ondanks die domme clown.
pi_207091493
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 00:51 schreef TLC het volgende:
Die vrouw die B&A in het hotel aanspreekt over de hoeden (in het Geheim van de sleutel) is dat dezelfde vrouw die klant is bij de Schandebakker als Bassie achter de toonbank staat ?
Ik denk dat het een andere vrouw is, ander postuur lagere stem ook. Dat zeggende is ze niet heel goed te zien door die hoed en bril op. Zou wel echt leuk zijn als het dezelfde dame is, zou een leuke terugkerende grap kunnen zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:35 schreef Japepk het volgende:

[..]
Eens, maar ondertussen hebben ze hem gedwarsboomd bij een inbraak, en heeft hij dus ook reden tot wraak op de echte Bassie en Adriaan.
Daarbij weten we niet of hij echt gelooft dat B1 en B2 zich voordeden als Bassie en Adriaan in de Diamant. Ik geef hem geen ongelijk. B1 lijkt in sommige shots wel heel veel op Adriaan ;)
We zien sowieso zijn reactie niet op het einde dus daar kan je alle kanten mee op.
pi_207092610
Alles leuk en wel maar de acteurs hebben geen vuile was buiten gehangen door boeken te schrijven.
En als het over geld gaat komt het lelijkste in mensen naar boven.

Dus ergens vind ik het ook lastig te plaatsen. Als het over re-runs gaat is er altijd gezeur. Flodder is daarom maar in 3 of 4 van de 5 series te zien op tv, juist omdat acteurs te weinig zeiden betaald te krijgen over de herhalingen van seizoen 5.

Daarbij komt dat wie betaald bepaalt. Dus als de acteurs destijds akkoord zijn gegaan onder de voorwaarden van betaling voor dienstverlening, dat je dan niet achteraf mag komen zeuren. Dat ze 15.000 hebben gehad (min proceskosten) is altijd nog heel wat. Misschien hadden ze meer moeten hebben maar de vraag is of dat vastgelegd is.

Ik zie hier de term geldwolf voorbij komen en eigenlijk dekt dat de lading niet, want niemand zit te wachten op negatieve publiciteit.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_207094229
Bij RTL worden inderdaad 36 van de 62 afleveringen van Flodder uitgezonden. Bij de laatste twee seizoenen zijn duidelijke afspraken gemaakt betreft de herhalingen. Probleem zat hem voornamelijk in het feit dat het productie bedrijf failliet was. RTL heeft vervolgens de rechten overgenomen, alleen vergaten ze de plichten: de acteurs te betalen. Hetzelfde is eigenlijk bij Bassie en Adriaan gebeurt voor de eerste vier series. Hiervan hadden Bas en Aad de rechten gekocht van Joop van den Ende. Dit houdt in dat je lusten én de lasten hebt van de producties. En over dat laatste was onduidelijkheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door JOO op 15-12-2022 23:15:24 ]
pi_207096884
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:02 schreef W00fer het volgende:
Alles leuk en wel maar de acteurs hebben geen vuile was buiten gehangen door boeken te schrijven.
En als het over geld gaat komt het lelijkste in mensen naar boven.

Dus ergens vind ik het ook lastig te plaatsen. Als het over re-runs gaat is er altijd gezeur. Flodder is daarom maar in 3 of 4 van de 5 series te zien op tv, juist omdat acteurs te weinig zeiden betaald te krijgen over de herhalingen van seizoen 5.

Daarbij komt dat wie betaald bepaalt. Dus als de acteurs destijds akkoord zijn gegaan onder de voorwaarden van betaling voor dienstverlening, dat je dan niet achteraf mag komen zeuren. Dat ze 15.000 hebben gehad (min proceskosten) is altijd nog heel wat. Misschien hadden ze meer moeten hebben maar de vraag is of dat vastgelegd is.

Ik zie hier de term geldwolf voorbij komen en eigenlijk dekt dat de lading niet, want niemand zit te wachten op negatieve publiciteit.
Het probleem hier is dat we niet weten hoe de contracten in elkaar steken. Welke afspraken waren er gemaakt over media ed en hoe zijn die verwoordt? Stel dat ze het over beelddragers hebben waar een vergoeding over staat (voornamelijk de latere series) dan zou dvd daar ook ondee vallen.
pi_207097580
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 00:06 schreef Nattekat het volgende:
@:Eagles89

Het overzichtsshot van het uitzicht is 95% zeker de Pico de Les Gralles vanuit het noordwesten gezien. Vanaf het restaurant is de zee zichtbaar, dus dat zal niet op dezelfde plek zijn, maar een tikkie richting het oosten. Er is even te weinig informatie om echt concreet op zoek te gaan, dus het kan ook zomaar totaal ergens anders zijn.
Dank! Ik hoop dat Aad of iemand die bij de productie betrokken was destijds me nog het definitieve antwoord kan geven:) Nogmaals dank in elk geval!
pi_207098082
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:15 schreef Writersright het volgende:
Ik vond Bassie vroeger altijd wel irritant. Ik vroeg me ook af waarom Adriaan met hem optrok. Zijn grapjes waren flauw en hij verknalde alles.
Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik ooit ben begonnen met een edit waarin ik Bassie uit knipte.
Dus Adriaan en de Plaaggeest. Voelde als een veel spannender serie. Het voordeel van dat doen bij de Plaaggeest is ook dat Adriaan veel solo-momenten heeft waar je iets mee kan, zoals in de gymzaal, de achtervolging met de ladder, de constatering dat het circus weg is, en zelfs met de achtervolging van de vrachtwaging is iets spannends te maken door Bassie er uit te knippen.
Ik vond Adriaan veel irritanter omdat hij altijd dingen deed die je in het dagelijks leven helemaal niet kunt flikken, zoals achtervolgingen op hoge snelheid door een woonwijk. Moet je in het echt eens een keer doen, dan ben je je rijbewijs gewoon kwijt. Nee Adriaan ging daarna de politie de les lezen die met hangende pootjes alles accepteerden.
Dan denk ik: dat leer je dus de kinderen die kijken?
pi_207098100
In de contracten van de Joop van den Ende producties stond vermeld dat de acteurs recht hebben op een vergoeding bij een thuiskopie. Bij het overnemen van de rechten in 1991-1993 dacht Aad dat dit afgekocht was, net als bij de producties die zij in eigen beheer hebben geproduceerd. Dit bleek dus niet het geval. Om deze reden krijgen zij een vergoeding over video of DVD die op of na 15 februari 2002 (datum van overeenkomst huidige distributeur) zijn uitgebracht. Aad gaf in het verweer aan dat de acteurs te laat zijn met hun vraag. Er zou sprake zijn van verjaring. Dit is door de rechter tegengesproken. Ook het verweer dat er veel gemaakte kosten zijn om het oude materiaal op dvd over te zetten deed geen afbreuk aan de eis. Overigens is het grootste gedeelte gegaan naar Harry Dikmans voor zijn rol als B2. Wel ben ik van mening dat er een ongelukkig moment is gekozen om Aad voor de rechter te slepen, namelijk in de periode dat Aad zelf herstellende was van kanker, terwijl kort achter elkaar zijn vrienden Pieter Monnereau (geluid) en Ben Tenniglo (camera) door dezelfde ziekte waren overleden.
pi_207099724
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 23:06 schreef JOO het volgende:
In de contracten van de Joop van den Ende producties stond vermeld dat de acteurs recht hebben op een vergoeding bij een thuiskopie. Bij het overnemen van de rechten in 1991-1993 dacht Aad dat dit afgekocht was, net als bij de producties die zij in eigen beheer hebben geproduceerd. Dit bleek dus niet het geval. Om deze reden krijgen zij een vergoeding over video of DVD die op of na 15 februari 2002 (datum van overeenkomst huidige distributeur) zijn uitgebracht. Aad gaf in het verweer aan dat de acteurs te laat zijn met hun vraag. Er zou sprake zijn van verjaring.
Dat is flauw en hebberig van Aad.

quote:
Dit is door de rechter tegengesproken. Ook het verweer dat er veel gemaakte kosten zijn om het oude materiaal op dvd over te zetten deed geen afbreuk aan de eis.
Dat is idd BS, vooral wanneer je kijkt naar hoe de DVD's er uit zien en hoe basic ze zijn. Daarbij staat dat los vd vergoeding, helemaal wanneer je ziet hoeveel DVD's er verkocht zijn.

quote:
Overigens is het grootste gedeelte gegaan naar Harry Dikmans voor zijn rol als B2.
Ik zou denken naar Paul, die zat in de meeste series? Interessant.

quote:
Wel ben ik van mening dat er een ongelukkig moment is gekozen om Aad voor de rechter te slepen, namelijk in de periode dat Aad zelf herstellende was van kanker, terwijl kort achter elkaar zijn vrienden Pieter Monnereau (geluid) en Ben Tenniglo (camera) door dezelfde ziekte waren overleden.
Dat verklaart wel de toon en is idd niet netjes. Nu weet ik niet of dat bewust gedaan is maar het valt dan wel echt verkeerd.


quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 23:03 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik vond Adriaan veel irritanter omdat hij altijd dingen deed die je in het dagelijks leven helemaal niet kunt flikken, zoals achtervolgingen op hoge snelheid door een woonwijk. Moet je in het echt eens een keer doen, dan ben je je rijbewijs gewoon kwijt. Nee Adriaan ging daarna de politie de les lezen die met hangende pootjes alles accepteerden.
Dan denk ik: dat leer je dus de kinderen die kijken?
Qua irritantheid gooi ik graag ook de politie/Adjudant van der Steen naar voren:

• Bassie en Adriaan vasthouden ondanks dat vingerafdrukken niet kloppen en er genoeg getuigen van hen in de dierentuin waren
• Zomaar burgers Bassie en Adriaan in levensgevaar brengen door in te stemmen met Adriaan's (falende) plan om de boeven te vangen.
• Zomaar burgers Bassie en Adriaan 1 miljoen meegeven om aan criminelen te overhandigen.
• Wanneer ze er in geluisd worden, het woord van criminelen geloven boven dat van de onschuldige Bassie en Adriaan (zowel Diamant als Kroon)
pi_207111812
Bassie : 'awwwhh 3 boeven achter ons aan en hij (Adriaan) gaat de zolder schoonmaken'

;( :'(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207116238
Weten er mensen hier toevallig waarom het woord 'Lego' in de Deense aflevering van de Reis door Europa heel geforceerd wordt vermeden?

Als ze Legoland bezoeken, heeft Adriaan het steeds over een park met 'speelgoedsteentjes'.
  zaterdag 17 december 2022 @ 13:52:56 #286
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207116328
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:46 schreef Chiappucci het volgende:
Weten er mensen hier toevallig waarom het woord 'Lego' in de Deense aflevering van de Reis door Europa heel geforceerd wordt vermeden?

Als ze Legoland bezoeken, heeft Adriaan het steeds over een park met 'speelgoedsteentjes'.
Ik denk vanwege de reclamewet, of dat ze dat voor de zekerheid zelf hebben weggelaten om gedoe te voorkomen. Zou ik ook doen, just in case :P
pi_207117133
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:52 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik denk vanwege de reclamewet, of dat ze dat voor de zekerheid zelf hebben weggelaten om gedoe te voorkomen. Zou ik ook doen, just in case :P
Dat is goed mogelijk inderdaad. Hoewel je zou denken dat Lego ook begin jaren '90 al een redelijk ingeburgerd begrip was. Maar kan me voorstellen dat ze niet veel zin hadden in een mogelijke rechtenkwestie.
pi_207119296
Ik vond het qua merken altijd hwel verwarrend hoe kort ze in Disney World waren. (En dan ook nog eens in Disney's MGM park, niet eens het bekendere Magic Kingdom)

Om het nog vreemder te maken was een redelijk deel daarvan besteedt aan de Teenage Mutant Ninja Turtles, die toevallig net in die periode in Disney MGM optraden.
Elke keer dat ik het Disney-deel zie denk ik "Was dát het?"
Vooral in vergelijking met hoe lang ze in Universal waren.

De Jetstones.
  zaterdag 17 december 2022 @ 18:32:16 #289
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207119771
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:54 schreef Writersright het volgende:
Ik vond het qua merken altijd hwel verwarrend hoe kort ze in Disney World waren. (En dan ook nog eens in Disney's MGM park, niet eens het bekendere Magic Kingdom)

Om het nog vreemder te maken was een redelijk deel daarvan besteedt aan de Teenage Mutant Ninja Turtles, die toevallig net in die periode in Disney MGM optraden.
Elke keer dat ik het Disney-deel zie denk ik "Was dát het?"
Vooral in vergelijking met hoe lang ze in Universal waren.

De Jetstones.
Ik vind achteraf dat ze te veel tijd besteedden aan Cypress gardens, terwijl er zoveel leukere parken in de buurt zijn.
pi_207121947
Ben ik het mee eens. Ik denk dat de kosten om in die parken te filmen er niet om liegen en dat Universal en Seaworld het goedkoopste waren. Dat zeggende zou ik ook denken dat Universal niet het goedkoopste park voor zoiets is.
pi_207122043
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:54 schreef Writersright het volgende:
Ik vond het qua merken altijd hwel verwarrend hoe kort ze in Disney World waren. (En dan ook nog eens in Disney's MGM park, niet eens het bekendere Magic Kingdom)

Om het nog vreemder te maken was een redelijk deel daarvan besteedt aan de Teenage Mutant Ninja Turtles, die toevallig net in die periode in Disney MGM optraden.
Elke keer dat ik het Disney-deel zie denk ik "Was dát het?"
Vooral in vergelijking met hoe lang ze in Universal waren.

De Jetstones.
In het boekt schrijft Adriaan daar ook wel over. Je mag niet overal filmen, soms moet er gewoon flink betaald worden, etc.
pi_207122501
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 21:49 schreef Writersright het volgende:

[..]
Het probleem hier is dat we niet weten hoe de contracten in elkaar steken. Welke afspraken waren er gemaakt over media ed en hoe zijn die verwoordt? Stel dat ze het over beelddragers hebben waar een vergoeding over staat (voornamelijk de latere series) dan zou dvd daar ook ondee vallen.
Als er niks over is opgenomen dan heb je gewoon pech gehad en geen poot om op te staan. Ik kan ook niet tegen een bank zeggen ik wil 100 miljoen hebben want dat ligt in jullie kluis en ik ben klant bij jullie.

Overigens zijn in de Amerika series wel veel namen genoemd, o.a. van Disney. Merknamen noemen terwijl het e.e.a. op de TROS werd uitgezonden (publieke omroep) was ook tegen de reclame code commissie. Al was het misschien destijds allemaal nog niet zo streng.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_207125212
Ik heb nergens kunnen terugvinden dat de wedstrijd Feyenoord-Ajax gestaakt werd omdat het veld door al de tranen onbespeelbaar was geworden :? :?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_207125392
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:54 schreef Writersright het volgende:
Ik vond het qua merken altijd hwel verwarrend hoe kort ze in Disney World waren. (En dan ook nog eens in Disney's MGM park, niet eens het bekendere Magic Kingdom)

Om het nog vreemder te maken was een redelijk deel daarvan besteedt aan de Teenage Mutant Ninja Turtles, die toevallig net in die periode in Disney MGM optraden.
Elke keer dat ik het Disney-deel zie denk ik "Was dát het?"
Vooral in vergelijking met hoe lang ze in Universal waren.

De Jetstones.
Je kunt natuurlijk in Disneyworld alleen al een B&A avonturenserie opnemen. ik kan me voorstellen dat men toen gekozen heeft voor een algemene weergave van de pretparken.
't Echte en 't ware!
pi_207127415
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 05:10 schreef Japepk het volgende:

[..]
Je kunt natuurlijk in Disneyworld alleen al een B&A avonturenserie opnemen. ik kan me voorstellen dat men toen gekozen heeft voor een algemene weergave van de pretparken.
Er schijnt ook een probleem geweest zijn met - daar zijn ze weer - de auteursrechten. Disney gaf uiteindelijk geen toestemming voor opnames in hun parken.
pi_207129198
Bas van Toor mocht als Bassie in Walt Disney World geen ontmoeting hebben met Mickey Mouse, ondanks dat er in eerste instantie wel toestemming was gegeven door Disney (het script was opgestuurd). Op de geplande draaidagen wilde men niet dat het publiek zou denken dat het personage Bassie een van de Disney-figuren was en men wilde niet dat Disney-figuren vereenzelvigd werden met Bassie. Een pr-meisje bemiddelde vervolgens om als alternatief te filmen in de MGM-studio. Aad van Toor heeft toen in een uur tijd het script herschreven. Deze aflevering (Een Knal Goeie Wild West Show) is bij de vijfdelige uitgave in 1996 en 2003 weggeknipt. Op de dvd- uitgave van 2001 staat deze aflevering wel.
  zondag 18 december 2022 @ 14:26:49 #297
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207129394
Misschien uiteindelijk wel heel goed geweest, zijn mijn favoriete afleveringen O+
pi_207129409
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 14:12 schreef JOO het volgende:
Bas van Toor mocht als Bassie in Walt Disney World geen ontmoeting hebben met Mickey Mouse, ondanks dat er in eerste instantie wel toestemming was gegeven door Disney (het script was opgestuurd). Op de geplande draaidagen wilde men niet dat het publiek zou denken dat het personage Bassie een van de Disney-figuren was en men wilde niet dat Disney-figuren vereenzelvigd werden met Bassie. Een pr-meisje bemiddelde vervolgens om als alternatief te filmen in de MGM-studio. Aad van Toor heeft toen in een uur tijd het script herschreven. Deze aflevering (Een Knal Goeie Wild West Show) is bij de vijfdelige uitgave in 1996 en 2003 weggeknipt. Op de dvd- uitgave van 2001 staat deze aflevering wel.
Dit heb ik altijd erg jammer gevonden. Toen ik de dvd-serie keer heb aangeschaft, viel me al op dat het gedeelte in Florida ineens een stuk korter was geworden, al kon ik eerst niet helemaal plaatsen wat er ontbrak. De spanningsboog met het vliegtuigje wordt naar mijn idee nu een beetje te veel afgeraffeld.
pi_207137450
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 14:12 schreef JOO het volgende:
Bas van Toor mocht als Bassie in Walt Disney World geen ontmoeting hebben met Mickey Mouse, ondanks dat er in eerste instantie wel toestemming was gegeven door Disney (het script was opgestuurd). Op de geplande draaidagen wilde men niet dat het publiek zou denken dat het personage Bassie een van de Disney-figuren was en men wilde niet dat Disney-figuren vereenzelvigd werden met Bassie. Een pr-meisje bemiddelde vervolgens om als alternatief te filmen in de MGM-studio. Aad van Toor heeft toen in een uur tijd het script herschreven. Deze aflevering (Een Knal Goeie Wild West Show) is bij de vijfdelige uitgave in 1996 en 2003 weggeknipt. Op de dvd- uitgave van 2001 staat deze aflevering wel.
Volgens mij zijn er ook fotos van Bassie met Mickey op de Adriaan site. Interessante toevoeging van je, dankje.

Op de meest recente DVD staat het Florida gebeuren overigens wel in zijn geheel. Inclusief hilarische blue screen beelden met Bassie en Adriaan die in Universal attracties geplaatst zijn. (Grappig genoeg op plaatsen waar je als bezoeker niet mag komen, zoals buiten de trein in Earthquake)

Om eerlijk te zijn zijn B&A nog best redelijk er in geplakt voor die tijd.
pi_207144133
quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 20:33 schreef Writersright het volgende:
Volgens mij zijn er ook fotos van Bassie met Mickey op de Adriaan site. Interessante toevoeging van je, dankje.

In deze video vertelt Aad dit verhaal inderdaad. En hoe bijvoorbeeld in Sea World wél goed werd meegedacht. Best bijzonder dat een 'simpele' Nederlandse productie dit voor elkaar krijgt. Én het moet in één keer goed gaan, want zo'n orka/Sea World gaat niet 3x opnieuw voor jou klaar staan lijkt me. Op zich zie je sat in de scène ook wel wat terug. De baron en B100 moeten een beetje 'de tijd volkletsen' tot die orca komt. Net als in Luxemburg, waar B100 moet blijven praten tot hij die steen op zijn hoofd krijgt.
't Echte en 't ware!
pi_207144138
Ik zie dat ik hiermee het topic het volgepost, ik zal een mooie OP maken voor het volgende topic
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')