Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je moreel vindt. Er zullen veel mensen zijn geweest die pak 'm beet een kruistocht moreel gerechtvaardigd vonden. Dat zullen weliswaar nu weinigen nog vinden, maar dat is nogal flauw, bijna 1000 jaar verder.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Probeer nu even sowieso snel aan een aanvalsoorlog te denken die wel gerechtvaardigd was, achteraf...
Even blanco.
Iemand?
De situatie "als we nu buigen voor nucleaire dreiging is dat het teken voor Putin dat het loont en zal hij alleen maar verder gaan, dus toegeven is geen optie" is net zo hypothetisch als wat ik beschrijf. Dus kun je met je eigen situatieschets net zo weinig als die van mij en ontkracht je simpelweg je eigen punt.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zolang het bij 'hypothetische situaties' en herschrijven van zaken die reeds plaatsgevonden hebben gaat, kan ik hier inderdaad bar weinig mee, laat staan dat ik een 'punt' zie.
Wat is nu, kort en bondig, je punt.
Ja sowieso... dus een zeldzaamheid.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:43 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je moreel vindt. Er zullen veel mensen zijn geweest die pak 'm beet een kruistocht moreel gerechtvaardigd vonden. Dat zullen weliswaar nu weinigen nog vinden, maar dat is nogal flauw, bijna 1000 jaar verder.
Ik denk dat sinds de wereldoorlogen de meeste mensen in het Westen oorlog per definitie moreel verwerpelijk vinden, dus dan is het bijzonder lastig om een voorbeeld te vinden. Dan moet je echt aan een pre-emptive strike denken om erger te voorkomen, die dan ook nog eens feitelijk juist onderbouwd blijkt (dus niet zoals de Irak-oorlog van 2003). Misschien de Punische Oorlogen? Wel erg lang geleden.
De Russische inval in Mantsjoerije.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Probeer nu even sowieso snel aan een aanvalsoorlog te denken die wel gerechtvaardigd was, achteraf...
Even blanco.
Iemand?
Nee hoor, hij hoeft niet eens verder te gaan. Hij krijgt gewoon de facto 'zijn zin' in de breedste zin van het woord door te dreigen; dat je de kans open laat dat hij verder gaat is groot, maar hypothetisch inderdaad.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
De situatie "als we nu buigen voor nucleaire dreiging is dat het teken voor Putin dat het loont en zal hij alleen maar verder gaan, dus toegeven is geen optie" is net zo hypothetisch als wat ik beschrijf. Dus kun je met je eigen situatieschets net zo weinig als die van mij en ontkracht je simpelweg je eigen punt.
Als je gewoon ingaat op wat ik schrijf, dan weet je wat mijn punt is. Als je niets met hypothetische situaties kunt, ook prima. Maar dan zijn je eigen hypotheses net zo waardeloos als je die van mij vindt.
Die kans lopen we nu ook.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan nu een aanzienlijk kleinere wereldbevolking zouden hebben. Op zijn best.
Dan nogmaals mijn oprechte vraag, wat is in jouw ogen een aanvalsoorlog?quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, sinds 11 december 1941 al niet meer.
De Napoleontische oorlogen? Al twijfel ik of dit een aanvalsoorlog te noemen is. Vooraf is er natuurlijk landjepik gedaan door Napoleon.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Even blanco.
Iemand?
Glorious Revolution? Daar valt nog over te debatteren als je geen Jacobiet bentquote:Op maandag 10 oktober 2022 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Even blanco.
Iemand?
Nee, dat is gewoon de realiteit.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:43 schreef Repentless het volgende:
De situatie "als we nu buigen voor nucleaire dreiging is dat het teken voor Putin dat het loont en zal hij alleen maar verder gaan, dus toegeven is geen optie" is net zo hypothetisch als wat ik beschrijf.
Je bedoeld half europa die de oorlog verklaarde aan frankrijk maar niet verwacht hadden dat frankrijk door Napoleon zou winnen?quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:47 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Napoleontische oorlogen? Al twijfel ik of dit een aanvalsoorlog te noemen is. Vooraf is er natuurlijk landjepik gedaan door Napoleon.
Populistische onzin en fantasie.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon de realiteit.
Een andere natie gewapende wijs aanvallen?quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dan nogmaals mijn oprechte vraag, wat is in jouw ogen een aanvalsoorlog?
Welk punt probeerde je gisteren te maken met JFK?quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:49 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Populistische onzin en fantasie.
U heeft uw antwoord al.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een andere natie gewapende wijs aanvallen?
Nee, een opstand. Ik zou zeggen dat een aanvalsoorlog een "staat" (of een orgaan dat daar sterk op lijkt) de andere binnenvalt.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:49 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Was de tachtigjarige oorlog een aanvalsoorlog?
Dat snap ik. Maar tot op welke hoogte moet dat ongeprovoceerd zijn om binnen de definitie te vallen?quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een andere natie gewapende wijs aanvallen?
Dan blijf ik bij de Glorious Revolution van Willem III en Mary Stuartquote:Op maandag 10 oktober 2022 22:51 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Nee, een opstand. Ik zou zeggen dat een aanvalsoorlog een "staat" (of een orgaan dat daar sterk op lijkt) de andere binnenvalt.
Deze misschien https://en.wikipedia.org/wiki/Cambodian%E2%80%93Vietnamese_Warquote:
En toch is de lijst nogal beknopt, niet.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar tot op welke hoogte moet dat ongeprovoceerd zijn om binnen de definitie te vallen?
Het wordt al snel een morele discussie. De eerste Golfoorlog bijvoorbeeld. Geallieerden die Koeweit bevrijden, natuurlijk niet voor die lieve mensen in Koeweit, maar vooral voor olie.
Gerechtvaardigd? Mwa?
Owja, natuurlijk is die lijst beknopt en doorgaans bepaalt de winnaar het narratief achteraf.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch is de lijst nogal beknopt, niet.
De wijze waarop agressoren achteraf hun aanval vergoelijken, daar kun je dan weer kilo's boeken over vol schrijven.
Meh... dat valt wel mee.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Owja, natuurlijk is die lijst beknopt en doorgaans bepaalt de winnaar het narratief achteraf.
Dat is dus zo'n fabeltjequote:Op maandag 10 oktober 2022 22:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Owja, natuurlijk is die lijst beknopt en doorgaans bepaalt de winnaar het narratief achteraf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |