Dit betoog zie ik je nu al vrij lang houden, steeds net even anders verwoord, maar in essentie steeds hetzelfde.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 00:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Natuurlijk zou hij dan zijn zin krijgen, dat ontkent niemand. Ook ik niet. Dat is wat er feitelijk gebeurt wanneer er onder kerndreiging zou worden ingebonden door Oekraïne.
De hele discussie gaat echter steeds over de precedentwerking daarvan en dat dat de reden is waarom je daar niet aan zou moeten toegeven als wereldgemeenschap. Dat geef je zelf ook al aan: "elke tiran krijgt diens zin zolang hij maar met kernbommen gaat dreigen."
Dat is dus niet waar, want wanneer ze een andere kernmacht bedreigen, zullen die daar niet voor buigen en met gelijke munt terugbetalen wanneer ze het wagen om het in te zetten. Zo'n bedreiging is dus tegelijkertijd een voorbode voor zelfvernietiging. Zinloos dus, want je kunt er vanuit aanvallend opzicht niets mee winnen. Er valt geen enkel doel mee te behalen t.o.v. een andere kernmacht.
Wanneer de daadwerkelijke inzet van kernwapens tegen een niet-kernmacht gegarandeerd zonder reactie zou blijven van andere kernmachten in de wereld, zou de dreiging alleen al waarschijnlijk genoeg zijn om je wil op te leggen. Dan was het middel al vaker op die manier ingezet. Echter is het nu vrijwel zeker dat er een tegenreactie komt wanneer dat daadwerkelijk gebeurt, logisch ook. Bij de grootste kernmachten ter wereld betekent dat alleen dat er een kettingreactie in werking kan treden met verwoesting alom. Dat is geen angst- of doemscenario en staat compleet los van wat je ervan vindt, of je voor of tegen bent, of je er bang voor bent, etc. Het is gewoon wat je verwacht dat er dan in praktijk gebeurt.
De keuze ligt dus op dat moment bij jezelf. De ander heeft voor zichzelf al bepaald onder welke omstandigheden het middel wordt ingezet en welke eisen ze hebben om dat te voorkomen. Dat moet je dan slechts nog als een vaststaand gegeven zien. Het is aan jezelf om te bepalen of je het zover wilt laten komen dat die mogelijkheid realiteit kan worden.
Schuld, rechtvaardigheid, wie is er begonnen, wie buigt voor wie, etc. Allemaal ontzettend goede en terechte vragen/overwegingen normaal gesproken. Ook wanneer je alle parallellen trekt met conflicten uit het verleden. Echter maken de arsenalen van nucleaire grootmachten die vragen achteraf helaas irrelevant wanneer het tot zo'n extreem scenario zou komen. Het is een dusdanige 'game changer' dat lessen uit of verwijzingen naar rechtvaardigheid of 'het goede' in het verleden geen enkele garantie bieden voor de uitkomst hiervan.
Vergelding natuurlijk, kernbommen op Rusland.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 00:39 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dit betoog zie ik je nu al vrij lang houden, steeds net even anders verwoord, maar in essentie steeds hetzelfde.
Ik zou zo langzamerhand wel eens van je willen horen hoe dit conflict dan wèl opgelost zou moeten worden. En dat dan graag enigszins concreet.
Waar en hoeverre zou er aan Poetins eisen voldaan moeten worden? Hoe stellen we vast of beloften van Poetin te vertrouwen zijn?
Kortom, schetst eens een concreet scenario hoe het westen dan wèl zou moeten handelen.
quote:Zo'n bedreiging is dus tegelijkertijd een voorbode voor zelfvernietiging. Zinloos dus, want je kunt er vanuit aanvallend opzicht niets mee winnen. Er valt geen enkel doel mee te behalen t.o.v. een andere kernmacht.
Je hebt gelijk, ik post deze strekking de laatste weken inderdaad vaker. Wel steeds binnen een discussie met personen waarin je ingaat op bepaalde zaken en stellingen (dus niet als monoloog), dus het is niet gek dat je daarin in herhaling treedt. Net zoals veel mensen in herhaling treden m.b.t. hun standpunten hier.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 00:39 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dit betoog zie ik je nu al vrij lang houden, steeds net even anders verwoord, maar in essentie steeds hetzelfde.
Ik zou zo langzamerhand wel eens van je willen horen hoe dit conflict dan wèl opgelost zou moeten worden. En dat dan graag enigszins concreet.
Waar en hoeverre zou er aan Poetins eisen voldaan moeten worden? Hoe stellen we vast of beloften van Poetin te vertrouwen zijn?
Kortom, schetst eens een concreet scenario hoe het westen dan wèl zou moeten handelen.
Ik snap dat dit niet een volledige concrete, gedetailleerde opsomming is van exacte grenzen, toezeggingen m.b.t. neutrale status, etc. Maar wat het wel is, is een opening voor vredesonderhandelingen waarbij er (hoe onwenselijk, nadelig of onrechtvaardig het ook is) vanuit wordt gegaan dat er concessies worden gedaan m.b.t. grondgebied en eventuele andere zaken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 01:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik zei dat het op dat moment een vaststaand gegeven is. Je kunt dat oneerlijk vinden, "dictators hun zin geven", etc. Prima, valt wat voor te zeggen.
Maar het is op dat moment slechts het gevolg. Uiteindelijk beslis je zelf wat je voorkeur heeft: doorgaan en niet toegeven, waardoor de mogelijkheid reëel wordt dat je massaal naar de klote gaat aan beide kanten, of dit het niet waard vinden wat als gevolg daarvan kan worden betiteld als "dictators hun zin geven".
Ik kies in dat geval voor optie 2: ik blijf liever leven met een vredesakkoord waar ook een aantal impopulaire concessies voor Oekraïne in zitten m.b.t. territorium (waarin wel gegarandeerd kan worden dat er na afloop geen mensenrechtenschendingen plaatsvinden), dan massaal naar de klote gaan hiervoor.
Uiteraard, zoals vaker aangegeven, zijn dit hypothetische situaties. Antwoorden als "dat is nu niet aan de orde", die hiervoor zo nu en dan werden gegeven, hebben dus bijzonder weinig zin. Ondanks dat het nu (gelukkig) nog niet het geval of de realiteit is, is het geen volstrekt onmogelijk of uitgesloten scenario. Dat is dus waar mijn reactie over gaat.
Overigens de vraag aan jou, wat heeft in bovenstaand scenario jouw voorkeur?
Het is een valse keuze. Er zijn meer opties.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:13 schreef Repentless het volgende:
Ik kies in dat geval voor optie 2: ik blijf liever leven met een vredesakkoord waar ook een aantal impopulaire concessies voor Oekraïne in zitten m.b.t. territorium (waarin wel gegarandeerd kan worden dat er na afloop geen mensenrechtenschendingen plaatsvinden), dan massaal naar de klote gaan hiervoor.
Dat mag jij vinden. Uiteraard zijn er meer opties. Een optie is bijvoorbeeld ook dat Rusland nu zijn verlies neemt, zich volledig terugtrekt uit Oekraïne en nooit meer zoiets probeert. Zou het beste zijn, alleen acht ik dat niet waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een valse keuze. Er zijn meer opties.
Op deze manier maak je jezelf echt ongeloofwaardig.
Ok, dan blijven nukes (NUKES!quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Uiteraard zijn er meer opties. Een optie is bijvoorbeeld ook dat Rusland nu zijn verlies neemt, zich volledig terugtrekt uit Oekraïne en nooit meer zoiets probeert. Zou het beste zijn, alleen acht ik dat niet waarschijnlijk.
*legalize* *nukes*quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ok, dan blijven nukes (NUKES!) over.
Dan mag jij hopen dat Putin toch zijn keutel in trekt, want jouw optie is voor heel veel mensen onaanvaardbaar.
Stupid people should suffer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan mag jij hopen dat Putin toch zijn keutel in trekt, want jouw optie is voor heel veel mensen onaanvaardbaar.
Natuurlijk hoop ik dat dan ook, want ik zit daar helemaal niet op te wachten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan ook .... doen we alleen niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 00:50 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Konden we al die Syrische statushouders maar inwisselen voor Oekraïners.
Zou ons land van opknappen.
Niks. Dat zal niet tot escalatie leiden.quote:Op maandag 10 oktober 2022 22:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
In het begin van de oorlog is er een Russische drone neergestort in een akker in Roemenie. Wat als een kamikazedrone onbestuurbaar raakt en in een stad in Roemenie of Polen terechtkomt?
Nee, eerder dat er luchtafweer aan de grens wordt opgesteld, net zoals in Turkije vanwege de burgeroorlog in Syrië.quote:Dat zal wel geen artikel 5 zijn maar hier gaat 100% zeker een reactie op komen van de NAVO. Een noflyzone bijvoorbeeld.
Wat dus een precedent schept, en waarmee Rusland dus ook andere voormalige Sovjet republieken weer onder zijn hoede kan krijgen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 00:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Natuurlijk zou hij dan zijn zin krijgen, dat ontkent niemand. Ook ik niet. Dat is wat er feitelijk gebeurt wanneer er onder kerndreiging zou worden ingebonden door Oekraïne.
Klopt.quote:De hele discussie gaat echter steeds over de precedentwerking daarvan en dat dat de reden is waarom je daar niet aan zou moeten toegeven als wereldgemeenschap. Dat geef je zelf ook al aan: "elke tiran krijgt diens zin zolang hij maar met kernbommen gaat dreigen."
Je zegt het zelf al, tegenover een andere kernmacht.quote:Dat is dus niet waar, want wanneer ze een andere kernmacht bedreigen, zullen die daar niet voor buigen en met gelijke munt terugbetalen wanneer ze het wagen om het in te zetten. Zo'n bedreiging is dus tegelijkertijd een voorbode voor zelfvernietiging. Zinloos dus, want je kunt er vanuit aanvallend opzicht niets mee winnen. Er valt geen enkel doel mee te behalen t.o.v. een andere kernmacht.
Dus we moeten ons niets aantrekken van de dreigementen van Poetin, want zodra hij een kernbom op Oekraïne gooit krijgt hij van de VS hetzelfde terug.quote:Wanneer de daadwerkelijke inzet van kernwapens tegen een niet-kernmacht gegarandeerd zonder reactie zou blijven van andere kernmachten in de wereld, zou de dreiging alleen al waarschijnlijk genoeg zijn om je wil op te leggen. Dan was het middel al vaker op die manier ingezet. Echter is het nu vrijwel zeker dat er een tegenreactie komt wanneer dat daadwerkelijk gebeurt, logisch ook. Bij de grootste kernmachten ter wereld betekent dat alleen dat er een kettingreactie in werking kan treden met verwoesting alom. Dat is geen angst- of doemscenario en staat compleet los van wat je ervan vindt, of je voor of tegen bent, of je er bang voor bent, etc. Het is gewoon wat je verwacht dat er dan in praktijk gebeurt.
Waar het op neer komt is dat je Poetin niet zijn zin moet geven als hij met kernwapens dreigt.quote:De keuze ligt dus op dat moment bij jezelf. De ander heeft voor zichzelf al bepaald onder welke omstandigheden het middel wordt ingezet en welke eisen ze hebben om dat te voorkomen. Dat moet je dan slechts nog als een vaststaand gegeven zien. Het is aan jezelf om te bepalen of je het zover wilt laten komen dat die mogelijkheid realiteit kan worden.
Schuld, rechtvaardigheid, wie is er begonnen, wie buigt voor wie, etc. Allemaal ontzettend goede en terechte vragen/overwegingen normaal gesproken. Ook wanneer je alle parallellen trekt met conflicten uit het verleden. Echter maken de arsenalen van nucleaire grootmachten die vragen achteraf helaas irrelevant wanneer het tot zo'n extreem scenario zou komen. Het is een dusdanige 'game changer' dat lessen uit of verwijzingen naar rechtvaardigheid of 'het goede' in het verleden geen enkele garantie bieden voor de uitkomst hiervan.
Nee dan staat ie volgend jaar in amsterdamquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 06:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar het op neer komt is dat je Poetin niet zijn zin moet geven als hij met kernwapens dreigt.
Dat het meer voorstelde dan Poetin kennelijk had verwacht blijkt oa uit de deplorabele staat van het leger, wat niet alleen door corruptie komt, maar ook door sancties.quote:Op maandag 10 oktober 2022 21:53 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Stelde weinig voor, daarom dacht Putin waarschijnlijk: Deze truc probeer ik nog eens. Maar toen kwam het wel erg dichtbij en ging het westen zich er pas serieus mee bemoeien.
Niet omdat we zo veel liefde voor de Oekrainers hebben.
quote:Op maandag 10 oktober 2022 23:45 schreef Pokkehandtas het volgende:
[..]
Ligt eraan, als Trump weer kan regeren dan zal het wel mee vallen, die zal proberen te onderhandelen met zelfs de opvolger van Putin.
Het stukje land met de A onder lithouwen is wel Russiaquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 01:27 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Wat begrijp je hier niet aan?
[ link | afbeelding ]
Is Tsjechië tochquote:Op dinsdag 11 oktober 2022 07:56 schreef verbijstering het volgende:
[..]
Het stukje land met de A onder lithouwen is wel Russia
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |