abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:07:01 #1
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206173539
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{

(orginele OP :P )
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206173650
quote:
14s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:06 schreef daNpy het volgende:
Woekerprijzen
[..]
[..]
[..]

Maar er is nog steeds geen bewijs bij dat het met de kosten geen redelijke tarieven zijn.

Dat de prijzen stijgen is iets anders dan dat het perse woekerprijzen zijn
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:27:11 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206173702
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar er is nog steeds geen bewijs bij dat het met de kosten geen redelijke tarieven zijn.

Dat de prijzen stijgen is iets anders dan dat het perse woekerprijzen zijn
Ja, eens. Ik ben ook enorm benieuwd naar de inkoop prijzen.
Desondanks zijn prijsstijgingen van 300% geen normale gang van zaken. De visionairs in Den Haag hebben een prijsplafond op 70ct afgesproken en veel leveranciers gaan daar "toevallig" ook boven zitten. Want dan is het grenzeloos cashen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:29:00 #4
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206173711
...en wat gaat er gebeuren met die energiemaatschappijen als er zo veel minder verbruikt gaat worden dat er te veel is ingekocht?

Met 3,44 per m3 gaan hier iig alle seinen op rood.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206173721
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:27 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ja, eens. Ik ben ook enorm benieuwd naar de inkoop prijzen.
Desondanks zijn prijsstijgingen van 300% geen normale gang van zaken. De visionairs in Den Haag hebben een prijsplafond op 70ct afgesproken en veel leveranciers gaan daar "toevallig" ook boven zitten. Want dan is het grenzeloos cashen.
Prijsstijgingen van 300% vooral bij afloop van het vorige contract.

Ik haal die 300% niet, maar zie al meer dan een jaar alles rustig aan stijgen. De "ineens verhogingen" zijn aflopende contracten en doen het vooral goed voor de onderbuik
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:35:06 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206173765
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Prijsstijgingen van 300% vooral bij afloop van het vorige contract.

Ik haal die 300% niet, maar zie al meer dan een jaar alles rustig aan stijgen. De "ineens verhogingen" zijn aflopende contracten en doen het vooral goed voor de onderbuik
Daarom, of het reëel is of niet moet je de inkoop prijs voor weten. Voor mij speelt meer de grenzeloze domheid van de regering. Ze hebben echt geen idee wat er in de maatschappij speelt en als ze zich ergens mee bemoeien, gaat er een bedrijf met flinke winsten van door.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206173794
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Prijsstijgingen van 300% vooral bij afloop van het vorige contract.

Ik haal die 300% niet, maar zie al meer dan een jaar alles rustig aan stijgen. De "ineens verhogingen" zijn aflopende contracten en doen het vooral goed voor de onderbuik
Je kan het nu juist goed vergelijken omdat meerdere grote aanbieders per 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd voor bestaande klanten met bestaande variabele tarieven.

Dan zie je dat Vattenfall voor gas iets onder de 2 euro zit en Essent iets boven de 2 euro. Dat scheelt een paar cent, net iets ander inkoopbeleid, prima verklaarbaar.

Eneco zit echter op 3,40 euro! Dat is wel echt een enorm verschil met die andere twee. Ze zeggen dat dat komt omdat ze op hele korte termijn inkopen, maar niemand behalve de ACM kan dat controleren natuurlijk.
  zondag 2 oktober 2022 @ 09:46:03 #8
104963 ETA
European Travel Author
pi_206173894
Word ik nu genaaid door Greenchoice? Mijn vast contract zou 15 oktober aflopen, ik had nog geen aanbod gehad. Echter zie ik nu dat ineens einddatum contract op 31 oktober staat. Dit is dan toevallig net na de 20e oktober wanneer ze tarieven gaan verhogen..... ik weet niet of dit wat uitmaakt?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_206174131
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:37 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Je kan het nu juist goed vergelijken omdat meerdere grote aanbieders per 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd voor bestaande klanten met bestaande variabele tarieven.

Dan zie je dat Vattenfall voor gas iets onder de 2 euro zit en Essent iets boven de 2 euro. Dat scheelt een paar cent, net iets ander inkoopbeleid, prima verklaarbaar.

Eneco zit echter op 3,40 euro! Dat is wel echt een enorm verschil met die andere twee. Ze zeggen dat dat komt omdat ze op hele korte termijn inkopen, maar niemand behalve de ACM kan dat controleren natuurlijk.
Als je ze niet gelooft ga je weg. Ik vind het een prima verklaring om eerlijk te zijn.
  zondag 2 oktober 2022 @ 10:29:55 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206174311
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:37 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Je kan het nu juist goed vergelijken omdat meerdere grote aanbieders per 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd voor bestaande klanten met bestaande variabele tarieven.

Dan zie je dat Vattenfall voor gas iets onder de 2 euro zit en Essent iets boven de 2 euro. Dat scheelt een paar cent, net iets ander inkoopbeleid, prima verklaarbaar.

Eneco zit echter op 3,40 euro! Dat is wel echt een enorm verschil met die andere twee. Ze zeggen dat dat komt omdat ze op hele korte termijn inkopen, maar niemand behalve de ACM kan dat controleren natuurlijk.
Maar je kunt alleen maar vergelijken wat de tarieven voor nieuwe klanten zijn, en dat zijn meestal modelcontracten en dat is weer wat anders dan variabel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 2 oktober 2022 @ 10:56:53 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_206174610
@2xHenk

Mocht je ze nog niet gehad hebben hier zijn de tarieven per 1-11:


quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je ze niet gelooft ga je weg. Ik vind het een prima verklaring om eerlijk te zijn.
Ik wil ze best geloven maar die strategie is een mispeer tov de vaste klanten dus gebleken.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_206174634
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Prijsstijgingen van 300% vooral bij afloop van het vorige contract.

Ik haal die 300% niet, maar zie al meer dan een jaar alles rustig aan stijgen. De "ineens verhogingen" zijn aflopende contracten en doen het vooral goed voor de onderbuik
369% verhoging voor gas en 460% voor elektriciteit bij mij, inderdaad na het aflopen van mijn contract. Ik heb Eneco opgezegd.

Als Eneco inderdaad 'op hele korte termijn' gas zou inkopen, dan zou hun prijs zeer binnenkort rond de ¤2.40 zitten ipv ¤3.17. Ik ben benieuwd.
pi_206174900
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:46 schreef ETA het volgende:
Word ik nu genaaid door Greenchoice? Mijn vast contract zou 15 oktober aflopen, ik had nog geen aanbod gehad. Echter zie ik nu dat ineens einddatum contract op 31 oktober staat. Dit is dan toevallig net na de 20e oktober wanneer ze tarieven gaan verhogen..... ik weet niet of dit wat uitmaakt?
Nee, dat is gewoon omdat de nu de 30 dagen aanhouden.
pi_206174910
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:27 schreef daNpy het volgende:

[..]
Ja, eens. Ik ben ook enorm benieuwd naar de inkoop prijzen.
Desondanks zijn prijsstijgingen van 300% geen normale gang van zaken. De visionairs in Den Haag hebben een prijsplafond op 70ct afgesproken en veel leveranciers gaan daar "toevallig" ook boven zitten. Want dan is het grenzeloos cashen.
Ik en velen met mij zien dat wel. Idd als je contract verloopt. Hier van 74 cent maar 3,44 per m3 en 22,5 cent naar 1,02 per kWh.
pi_206175250
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:58 schreef 2xHenk het volgende:

[..]


Als Eneco inderdaad 'op hele korte termijn' gas zou inkopen, dan zou hun prijs zeer binnenkort rond de ¤2.40 zitten ipv ¤3.17. Ik ben benieuwd.
Hoe kom je daar bij?

Als je bij de huidige groothandelsprijzen de energiebelasting, ODE en BTW optelt, kom je rond de ¤3,- uit.
Afgelopen weken nog wat hoger. Dus de prijs van ¤3,17 ligt aardig in de buurt van wat het moet kosten als de energie maar kort van tevoren wordt ingekocht.

Om op een verkoopprijs van ¤2,40 uit te komen, moeten de groothandelsprijzen eerst dalen tot ca ¤1,50.
pi_206175689
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:56 schreef Elpis het volgende:
[..]
Ik wil ze best geloven maar die strategie is een mispeer tov de vaste klanten dus gebleken.
Of je hebt daarvoor altijd geluk gehad er mee

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:58 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
369% verhoging voor gas en 460% voor elektriciteit bij mij, inderdaad na het aflopen van mijn contract. Ik heb Eneco opgezegd.

Als Eneco inderdaad 'op hele korte termijn' gas zou inkopen, dan zou hun prijs zeer binnenkort rond de ¤2.40 zitten ipv ¤3.17. Ik ben benieuwd.
Waar ga je nu heen?

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoe kom je daar bij?

Als je bij de huidige groothandelsprijzen de energiebelasting, ODE en BTW optelt, kom je rond de ¤3,- uit.
Afgelopen weken nog wat hoger. Dus de prijs van ¤3,17 ligt aardig in de buurt van wat het moet kosten als de energie maar kort van tevoren wordt ingekocht.

Om op een verkoopprijs van ¤2,40 uit te komen, moeten de groothandelsprijzen eerst dalen tot ca ¤1,50.
Ja maar de woekerprijzen dan?
pi_206175761
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:27 schreef daNpy het volgende:
De visionairs in Den Haag hebben een prijsplafond op 70ct afgesproken en veel leveranciers gaan daar "toevallig" ook boven zitten. Want dan is het grenzeloos cashen.
is het geld van de overheid meer waard dan dat van burgers?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206176282
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is het geld van de overheid meer waard dan dat van burgers?
alles wat je boven de 70 cent vraagt boeit de burger niet meer want "dat betalen ze toch niet". daar gaat niemand tegen in beroep.. niemand gaat daarvoor overstappen van de ene die 3 euro vraagt naar de andere die 80 cent vraagt.. want effectief betalen ze 70 cent..
niet zo moeilijk toch?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206176338
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoe kom je daar bij?

Als je bij de huidige groothandelsprijzen de energiebelasting, ODE en BTW optelt, kom je rond de ¤3,- uit.
Afgelopen weken nog wat hoger. Dus de prijs van ¤3,17 ligt aardig in de buurt van wat het moet kosten als de energie maar kort van tevoren wordt ingekocht.

Om op een verkoopprijs van ¤2,40 uit te komen, moeten de groothandelsprijzen eerst dalen tot ca ¤1,50.
Met de huidige groothandelsprijs van afgelopen vrijdag, kom je op ¤2,60 uit. Eneco zegt op zeer korte termijn in te kopen, dus dat zou de prijs van November zijn. Die staat nu op ¤1,862 (https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data).

Ik betaal nu de day ahead prijs, ¤2,27/m3 inclusief alle belastingen.
Die EGSI TTF (welke mijn leverancier aanhoudt) staat nu op ¤1,63. Er zit dus zo'n 42% belasting op (klopt niet helemaal, maar bij benadering, aangezien mijn leverancier 5 cent per m3 aan handling fee en transportkosten rekent).
¤1,862 + 42% = ¤2,64 zou de inkoopprijs + belasting nu zijn. Iedere cent daar bovenop is voor de leverancier (winst + risico-opslag).

Ik zat dus iets te laag met mijn ¤2,40.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 13:51:35 ]
pi_206176548
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:43 schreef investeerdertje het volgende:


[..]
Waar ga je nu heen?

Zonneplan
quote:
[..]


Ja maar de woekerprijzen dan?
Zie mijn berekening.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 13:49:28 ]
pi_206176920
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Prijsstijgingen van 300% vooral bij afloop van het vorige contract.

Ik haal die 300% niet, maar zie al meer dan een jaar alles rustig aan stijgen. De "ineens verhogingen" zijn aflopende contracten en doen het vooral goed voor de onderbuik
Ik had al variabele tarieven, die waren sinds afgelopen januari (dan heb ik altijd de jaarafrekening) nog niet veranderd. Nu gaat het ineens zo enorm omhoog. Ik weet niet of dit een uitzondering is.
pi_206177072
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:36 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Met de huidige groothandelsprijs van afgelopen vrijdag, kom je op ¤2,60 uit. Eneco zegt op zeer korte termijn in te kopen, dus dat zou de prijs van November zijn. Die staat nu op ¤1,862 (https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data).

Ik betaal nu de day ahead prijs, ¤2,27/m3 inclusief alle belastingen.
Die EGSI TTF (welke mijn leverancier aanhoudt) staat nu op ¤1,63. Er zit dus zo'n 42% belasting op (klopt niet helemaal, maar bij benadering, aangezien mijn leverancier 5 cent per m3 aan handling fee en transportkosten rekent).
¤1,862 + 42% = ¤2,64 zou de inkoopprijs + belasting nu zijn. Iedere cent daar bovenop is voor de leverancier (winst + risico-opslag).

Ik zat dus iets te laag met mijn ¤2,40.
Ik mis dus nog steeds de woeker prijzen. Of gaat alles gratis? Hoeven mensen zelf niet te eten? Geen huurcontracten van panden?

Wat voor werk doe je? Want dan kan ik bepalen of je hier ook gratis kan komen.
pi_206177929
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:32 schreef freak1 het volgende:

[..]
alles wat je boven de 70 cent vraagt boeit de burger niet meer want "dat betalen ze toch niet". daar gaat niemand tegen in beroep.. niemand gaat daarvoor overstappen van de ene die 3 euro vraagt naar de andere die 80 cent vraagt.. want effectief betalen ze 70 cent..
niet zo moeilijk toch?
alsof de overheid een miljoen per kwh gaat betalen.... daar zit echt wel een maximum aan hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206178092
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar je kunt alleen maar vergelijken wat de tarieven voor nieuwe klanten zijn, en dat zijn meestal modelcontracten en dat is weer wat anders dan variabel.
Nee hier gaat het om de verhogingen van de bestaande variabele contracten. Dus iets onder de 2 euro voor bestaande klanten Vattenfall, en 3,40 euro voor bestaande klanten Eneco.

Aanbieders van day-ahead prijzen zitten ook dík onder die 3,40 euro
pi_206178161
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 10:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je ze niet gelooft ga je weg. Ik vind het een prima verklaring om eerlijk te zijn.
Ik vind het een beetje naïef om te denken dat er geen partijen zijn die misbruik maken van de huidige marktomstandigheden waarin klanten vast zitten én de overheid een prijsplafond heeft ingesteld.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 15:41:26 ]
pi_206179069
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 15:31 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik vind het een beetje naïef om te denken dat er geen partijen zijn die misbruik maken van de huidige marktomstandigheden waarin klanten vast zitten én de overheid een prijsplafond heeft ingesteld.

Klanten zitten niet vast, die kunnen weg. Ik lees hier ook mensen die overstappen. Verder is hierboven voorgerekend wat de absolute minimumprijs is, en dan zijn kosten nog niet betaald.

Ik zeg niet dat er geen enkele partij misbruik maakt. Ik vind het bij deze wat ver gezocht. Je betaald immers ook voor de bedrijfsvoering, of ze daar kunnen bezuinigen, vast. Maar wat ik zeg, dan ga je weg
pi_206180629
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik mis dus nog steeds de woeker prijzen. Of gaat alles gratis? Hoeven mensen zelf niet te eten? Geen huurcontracten van panden?

Wat voor werk doe je? Want dan kan ik bepalen of je hier ook gratis kan komen.
Kan je me quoten waar ik het over woekerprijzen gehad heb? Ik laat in mijn berekening zelfs zien dat het wel meevalt met de 'woekerprijzen'.

Ik gaf in mijn eerste bericht aan hoeveel procent mijn tarieven omhoog gaan, en daarna een verwachting van toekomstige tarieven. Ook geef ik aan dat ik Eneco opgezegd heb, omdat ik nu een euro per m3 en zo'n 40 cent per kwh minder betaal, en het risico van een hogere gas/stroom prijs liever zelf op me neem.

En aan de hand van dit bericht:
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:05 schreef Elpis het volgende:
Gistermiddag ook de nieuwe tarieven gehad van Eneco ingaand per 30-10
0,845 enkel tarief stroom
3,395 voor gas
En dat terwijl we al klant waren
Met de prijzen van Eneco die ik later kreeg van 0,78/kWh en 3,17/m3 in een zelfde situatie (uitlopend vast contract) blijkt dat Eneco aan het zakken is met hun prijs.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 18:03:09 ]
pi_206180736
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 17:50 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Kan je me quoten waar ik het over woekerprijzen gehad heb? Ik laat in mijn berekening zelfs zien dat het wel meevalt met de 'woekerprijzen'.

Ik gaf in mijn eerste bericht aan hoeveel procent mijn tarieven omhoog gaan, en daarna een verwachting van toekomstige tarieven. Ook geef ik aan dat ik Eneco opgezegd heb, omdat ik nu een euro per m3 en zo'n 40 cent per kwh minder betaal, en het risico van een hogere gas/stroom prijs liever zelf op me neem.
Je quote letterlijk mijn sarcastische "ja maar de woekerprijzen dan" met de tekst, "Zie mijn berekening.". Dus tja, dan krijg je dat mensen het zelf moeten invullen gezien het gebrek aan context.
pi_206180758
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je quote letterlijk mijn sarcastische "ja maar de woekerprijzen dan" met de tekst, "Zie mijn berekening.". Dus tja, dan krijg je dat mensen het zelf moeten invullen gezien het gebrek aan context.
Zie aanvulling van mijn vorige bericht.

Ik quote jouw bericht om te laten zien dat dat dus wel mee valt. Maar je hebt gelijk, ik had het iets duidelijker kunnen omschrijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 18:05:12 ]
pi_206180786
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:04 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Zie aanvulling van mijn vorige bericht.

Ik quote jouw bericht om te laten zien dat dat dus wel mee valt. Maar je hebt gelijk, ik had het iets duidelijker kunnen omschrijven.
Oh ik ben niet boos :P

Maar door de opvolging van posts las het voor mij weg alsof je het woekerprijzen vond :) That's all
pi_206181553
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:36 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Met de huidige groothandelsprijs van afgelopen vrijdag, kom je op ¤2,60 uit. Eneco zegt op zeer korte termijn in te kopen, dus dat zou de prijs van November zijn. Die staat nu op ¤1,862 (https://www.theice.com/pr(...)TTF-Gas-Futures/data).

Ik betaal nu de day ahead prijs, ¤2,27/m3 inclusief alle belastingen.
Die EGSI TTF (welke mijn leverancier aanhoudt) staat nu op ¤1,63. Er zit dus zo'n 42% belasting op (klopt niet helemaal, maar bij benadering, aangezien mijn leverancier 5 cent per m3 aan handling fee en transportkosten rekent).
¤1,862 + 42% = ¤2,64 zou de inkoopprijs + belasting nu zijn. Iedere cent daar bovenop is voor de leverancier (winst + risico-opslag).

Ik zat dus iets te laag met mijn ¤2,40.
Je rekent met de prijzen van de sluiting van vrijdag. Zelfs als redelijk laat energie is ingekocht, kunnen we redelijkerwijs veronderstellen dat het inkoop-moment minstens een paar dagen eerder ligt dan afgelopen vrijdagmiddag/avond. Een paar dagen waarin de prijzen nog wat hoger lagen dan nu.

Daarnaast is er nog een stuk risico. En dat risico is relatief groot momenteel. Hetvis is met alle ontwikkelingen namelijk erg moeilijk inschatten hoeveel energie nodig is. Mensen en bedrijven zijn massaal aan het bezuinigen. Koopt een leverancier nu 20% minder in dan nodig zou zijn op basis van het verbruik van vorig jaar en blijkt door zachte weersomstandigheden een besparing van 30% gerealiseerd te worden, dan is er teveel energie ingekocht en dat moet dan weer worden doorverkocht tegen toekomstige last-minute prijzen die veel lager kúnnen zijn dan waarvoor is ingekocht. Dat is een risico op verlies.
Krijgen we met hetzelfde inkoop-scenario een koude periode en weten consumenten en bedrijven daardoor maar 10% energie te besparen tov vorig jaar, dan is er te weinig energie ingekocht en moet er last-minute nog energie worden bijgekocht. Bij dit scenario is het waarschijnlijk dat dat bijkopen tegen hoge prijzen zal moeten gebeuren, omdat andere partijen door het koude weer óók energie moeten bijkopen. Deze extra ingekochte energie drijft dan de gemiddelde inkoopprijs op, met minder marge (en mogelijk zelfs verlies) als gevolg.

Echt, ik zie geen woekerprijzen in de getallen.

Wil je zeker weten dat je leverancier geen hoge winsten maakt door de risico-opslag dan moet je zelf de risico's gaan dragen. Dat kan door over te stappen naar een leverancier met day-ahead prijzen. Je betaalt dan een vaste opslag aan de leverancier per kWh en m3 en draagt zelf het volledige risico voor fluctuaties in prijs.

Als het mee zit ben je daarmee véél voordeliger uit dan bij een reguliere leverancier. Zit het tegen dan wordt het echter een financieel pijnlijke keuze.
  zondag 2 oktober 2022 @ 19:30:25 #32
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206181747
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:
Echt, ik zie geen woekerprijzen in de getallen.

https://www.gaslicht.com/(...)03%2C39%20per%20kuub.

Dus Essent gaat falliet, of, de directie van eneco gaat voor de extra grote kerstpaketten dit jaar? Zeg het maar, maar de verschillen zijn nu echt enorm.
Dum de dum
pi_206181886
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:30 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
https://www.gaslicht.com/(...)03%2C39%20per%20kuub.

Dus Essent gaat falliet, of, de directie van eneco gaat voor de extra grote kerstpaketten dit jaar? Zeg het maar, maar de verschillen zijn nu echt enorm.
Grote verschillen zijn grotendeels te verklaren door verschillen in inkoop beleid/inkoop moment. Wellicht koopt Essent een deel van haar energie al 2 tot 5 jaar vooraf in. Dan teren zij voorlopig nog deels op gas wat is ingekocht voor 20-25ct/m³, waardoor ze nu veel scherpere prijzen kunnen bieden dan concurrentie die maximaal 6 tot 12 maanden vooruit heeft ingekocht.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog een aantal leveranciers die voor elektriciteit (deels) hun eigen productiefaciliteiten hebben en daarmee niet voor alle elektriciteit van de marktprijs afhankelijk zijn.
  Moderator zondag 2 oktober 2022 @ 19:49:48 #34
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
  zondag 2 oktober 2022 @ 20:32:54 #35
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206182689
De slager klaagde er ook al over ja, die heeft z'n vriezers uitgezet. Zoals ik een topic of wat terug al aangaf, dit gaat straks heel hard.
Dum de dum
  zondag 2 oktober 2022 @ 21:12:09 #36
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206183272
Ik als Greenchoice klant kijk ernaar om per direct over te stappen. Ga per 20 oktober 3,44 per kuub gas en rond de 1 euro per kWh betalen.

Zie dat bijvoorbeeld Innova en Delta nu lagere tarieven hebben. Nu erg in dubio om voor die 2 maanden over te stappen. Want 1 januari prijsplafond en dan is alles weer hetzelfde. Het scheelt best wat. Soms wel meer dan 40 cent per kuub gas. Ik vraag mij echter af of ik dit wel moet doen. Bijvoorbeeld Innova lees ik niet de beste verhalen over en wat als deze kleine leverancier failliet gaat? Ook hebben ze geen apps waar je je gebruik kunt volgen.

Zie ook een mooi aanbod van Budget energie (stroom 90/84 cent per kWh en 3,01 per kuub gas). Maar daar veranderen de tarieven weer maandelijks.

Zijn er hier ook Eneco of Greenchoice klanten die nu wel overstappen?

[ Bericht 11% gewijzigd door Gerard-Joling op 02-10-2022 21:30:06 ]
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206184491
Ik kwam deze energiemaatschappij tegen en ik vraag me af of het inderdaad zo mooi is of dat er ergens een addertje onder het gras zit:

https://www.nextenergy.nl/

Zij bieden gas en elektriciteit aan tegen de inkoop prijzen + leveringskosten/belasting. En daarbuiten betaal je 4,50 abonnementskosten per maand voor gas en Elektrische tijd. 9 euro per maand dus.

Je hebt wel een slimme meter nodig, En de prijzen zullen dynamisch zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 02-10-2022 23:18:42 ]
pi_206184657
quote:
quote:
Het energienet raakt meerdere keren per dag overbelast door natuurlijke energieopwek (zon en wind). Dat resulteert in zeer lage energieprijzen waar jij, als onze klant van profiteert. Zo ga je verspilling tegen en hou je controle over je energierekening.
Meerdere keren per dag? Het is deze zomer een paar keer voorgekomen dat de prijs nul was, dat is wel een heel verschil met meerdere keren per dag zo goed als gratis.

Als de energie markt weer rustig is wil ik ook wel naar zo iets constructie kijken maar nu ga ik dus absoluut niet experimenteel doen.
pi_206184708
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Meerdere keren per dag? Het is deze zomer een paar keer voorgekomen dat de prijs nul was, dat is wel een heel verschil met meerdere keren per dag zo goed als gratis.

Als de energie markt weer rustig is wil ik ook wel naar zo iets constructie kijken maar nu ga ik dus absoluut niet experimenteel doen.
Zelfs zonder dat verhaal betaal je nog steeds maximaal de inkoop prijs van energie + heffingen/netwerk kosten en dan de abonnementskosten. Overbelasting van het netwerk waardoor de prijzen nog lager worden is dus een extra cadeautje. Ook al gebeurt dat slechts een paar keer per jaar

Ik heb de website verder doorgekeken en ik kan niet echt iets vinden waardoor de kosten hoger zouden uitvallen dan dat.

Natuurlijk is het nog de vraag of ze succesvol gaan worden. En omdat ze van de abonnementskosten afhankelijk zijn voor hun winst hebben ze wel veel klanten nodig natuurlijk. Dus als het geen succes wordt dan zullen ze niet lang bestaan.
pi_206184809
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:45 schreef Delenlill het volgende:
Elektrische tijd
Gaat tijd nu ook al geld kosten?
pi_206184843
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:17 schreef Hupje het volgende:

[..]
Gaat tijd nu ook al geld kosten?
Tijd heeft altijd al geld gekost. Daar komt die gezegde vandaan.

Spelfoutje aangepast in mijn verhaal, die was er ingeslopen.
pi_206185364
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
Meerdere keren per dag? Het is deze zomer een paar keer voorgekomen dat de prijs nul was, dat is wel een heel verschil met meerdere keren per dag zo goed als gratis.

Als de energie markt weer rustig is wil ik ook wel naar zo iets constructie kijken maar nu ga ik dus absoluut niet experimenteel doen.
Gisteren was elektra ook een uur lang 6 cent en in de middag en goedkoop (easyenergy tarieven). Zeker niet alleen de zomer.
pi_206185454
Precies, een lekker briesje in grote delen van Nederland en Europa zorgt ook voor zeer lage prijzen bij dynamische tarieven. Ik voorzie ook in de herfst en winter nog wel uren met een negatieve stroomprijs.
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:46:07 #44
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206185805
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:12 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik als Greenchoice klant kijk ernaar om per direct over te stappen. Ga per 20 oktober 3,44 per kuub gas en rond de 1 euro per kWh betalen.

Zijn er hier ook Eneco of Greenchoice klanten die nu wel overstappen?
Ik ben al ruim 20 jaar klant en was ook even aan het twijfelen.
'Als je geschoren wordt, moet je stilzitten'

De kans is groot dat je bij de volgende partij weer snel aan beurt bent bij een volgende verhoging.

De verwarming gaat hier hooguit op 15.
Laat ze stikken in de te duur ingekochte m3's

Daarbij zit ik ruim onder dat aankomende plafond.

[ Bericht 2% gewijzigd door BertV op 03-10-2022 09:02:45 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  FOK!fotograaf maandag 3 oktober 2022 @ 09:10:37 #45
842 Zorro
Z
pi_206185991
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:30 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
https://www.gaslicht.com/(...)03%2C39%20per%20kuub.

Dus Essent gaat falliet, of, de directie van eneco gaat voor de extra grote kerstpaketten dit jaar? Zeg het maar, maar de verschillen zijn nu echt enorm.
Eneco is zo'n 1,40 hoger terwijl de prijs van gas 2 jaar geleden iets van 78 cent was. En daar maakten ze dus winst op die voldoende was. Maar dit zijn verder geen woekerprijzen of zo hoor.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  maandag 3 oktober 2022 @ 09:13:04 #46
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206186010
Qua overstappen zou ik wachten op het plafond

Op dat moment wordt het voor leveranciers ook weer interessant om meer klanten te werven en zijn er mogelijk ook overstap bonussen weer bijv.
Dum de dum
pi_206186124
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je rekent met de prijzen van de sluiting van vrijdag. Zelfs als redelijk laat energie is ingekocht, kunnen we redelijkerwijs veronderstellen dat het inkoop-moment minstens een paar dagen eerder ligt dan afgelopen vrijdagmiddag/avond. Een paar dagen waarin de prijzen nog wat hoger lagen dan nu.

Daarnaast is er nog een stuk risico. En dat risico is relatief groot momenteel. Hetvis is met alle ontwikkelingen namelijk erg moeilijk inschatten hoeveel energie nodig is. Mensen en bedrijven zijn massaal aan het bezuinigen. Koopt een leverancier nu 20% minder in dan nodig zou zijn op basis van het verbruik van vorig jaar en blijkt door zachte weersomstandigheden een besparing van 30% gerealiseerd te worden, dan is er teveel energie ingekocht en dat moet dan weer worden doorverkocht tegen toekomstige last-minute prijzen die veel lager kúnnen zijn dan waarvoor is ingekocht. Dat is een risico op verlies.
Krijgen we met hetzelfde inkoop-scenario een koude periode en weten consumenten en bedrijven daardoor maar 10% energie te besparen tov vorig jaar, dan is er te weinig energie ingekocht en moet er last-minute nog energie worden bijgekocht. Bij dit scenario is het waarschijnlijk dat dat bijkopen tegen hoge prijzen zal moeten gebeuren, omdat andere partijen door het koude weer óók energie moeten bijkopen. Deze extra ingekochte energie drijft dan de gemiddelde inkoopprijs op, met minder marge (en mogelijk zelfs verlies) als gevolg.

Echt, ik zie geen woekerprijzen in de getallen.
Zoals ik al zei, ik zie ook geen woekerprijzen. Maar dan zouden binnenkort wel de tarieven moeten zakken bij Eneco, en zo te zien doen ze dat ook.

quote:
Wil je zeker weten dat je leverancier geen hoge winsten maakt door de risico-opslag dan moet je zelf de risico's gaan dragen. Dat kan door over te stappen naar een leverancier met day-ahead prijzen. Je betaalt dan een vaste opslag aan de leverancier per kWh en m3 en draagt zelf het volledige risico voor fluctuaties in prijs.

Als het mee zit ben je daarmee véél voordeliger uit dan bij een reguliere leverancier. Zit het tegen dan wordt het echter een financieel pijnlijke keuze.
Met het aankomende prijsplafond loop je weinig risico, mits je verbruik niet te hoog is.
pi_206186163
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:45 schreef Delenlill het volgende:
Ik kwam deze energiemaatschappij tegen en ik vraag me af of het inderdaad zo mooi is of dat er ergens een addertje onder het gras zit:

https://www.nextenergy.nl/

Zij bieden gas en elektriciteit aan tegen de inkoop prijzen + leveringskosten/belasting. En daarbuiten betaal je 4,50 abonnementskosten per maand voor gas en Elektrische tijd. 9 euro per maand dus.

Je hebt wel een slimme meter nodig, En de prijzen zullen dynamisch zijn.
Er zijn meer bedrijven die dat doen.

Frank Energie
ANWB Energie
Zonneplan
EasyEnergy

En dan vergeet ik er nog een paar. Ikzelf zit bij Zonneplan per 1 november.
pi_206186353
ik moet eerlijk zeggen dat ik, tenzij je zonnepanelen hebt, vrijwel geen risico zie aan het overstappen op dynamische prijzen.. tenminste, als je nu variabel zit..

energieprijzen zie je hier
https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/
als je dan historisch kijkt dan zie je dat er met slechts een enkele uitschieter de prijzen vrij stabiel zijn geweest.. elke dag vanaf 14:00 zijn de prijzen voor de dag erop al bekend.. grootverbruikers dus laten draaien in de daluren..
fact of the matter is, als je nu variabel zit, dan zal je leverancier altijd een goede gok doen op de toekomstige prijzen + risicoopslag. tenzij je je prijs dus een jaar of langer tegen een goed tarief kan vastzetten is het vrijwel zeker dat je altijd meer zal betalen dan bij dynamische prijzen. als je leverancier namelijk te goedkoop aan jou aan het verkopen is geweest, moet hij dat links of rechtsom goed gaan maken. dus verhogen in de volgende periode..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 3 oktober 2022 @ 10:25:55 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206186656
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:53 schreef freak1 het volgende:
ik moet eerlijk zeggen dat ik, tenzij je zonnepanelen hebt, vrijwel geen risico zie aan het overstappen op dynamische prijzen.. tenminste, als je nu variabel zit..

energieprijzen zie je hier
https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/
als je dan historisch kijkt dan zie je dat er met slechts een enkele uitschieter de prijzen vrij stabiel zijn geweest.. elke dag vanaf 14:00 zijn de prijzen voor de dag erop al bekend.. grootverbruikers dus laten draaien in de daluren..
fact of the matter is, als je nu variabel zit, dan zal je leverancier altijd een goede gok doen op de toekomstige prijzen + risicoopslag. tenzij je je prijs dus een jaar of langer tegen een goed tarief kan vastzetten is het vrijwel zeker dat je altijd meer zal betalen dan bij dynamische prijzen. als je leverancier namelijk te goedkoop aan jou aan het verkopen is geweest, moet hij dat links of rechtsom goed gaan maken. dus verhogen in de volgende periode..
Dus gas inkoop is gemiddeld 1,50, eventjes 2 euro geweest.

maar omdat eneco zo scherp 9 dagen van te voren inkoopt zitten consumenten nu daar en bij dochter greenchoice voor 3,50 per m3?

Woekerprijzen echt wel.
Dum de dum
pi_206186756
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:46 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik ben al ruim 20 jaar klant en was ook even aan het twijfelen.
'Als je geschoren wordt, moet je stilzitten'

De kans is groot dat je bij de volgende partij weer snel aan beurt bent bij een volgende verhoging.

De verwarming gaat hier hooguit op 15.
Laat ze stikken in de te duur ingekochte m3's

Daarbij zit ik ruim onder dat aankomende plafond.
Overstappen hád gekund. Dan had je ergens in januari een van de laatste aanbieders moeten vinden die 3 jarige contracten aanbood en dan van een goedkoper variabel tarief bij de huidige aanbieder naar een (in verhouding) veel duurder 3 jarig contract moeten gaan omdat je in de glazen bol gezien had dat het in oktober zelfs nog verder omhoog zou knallen.

Maar ja, voor die tijd los van de glazen bol zou dat een hele stomme zet geweest zijn omdat de tarieven ook weer hadden kunnen zakken en dan zit je nog lekker hoog 3 jaar.

Dat gokken kun je je alleen veroorloven als je bovenmodaal verdient.

Ik denk dat we vergeleken met de alternatieven op een variabel contract als bestaande klant tot nu het beste uitwaren 'tot' oktober.
pi_206186852
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Overstappen hád gekund. Dan had je ergens in januari een van de laatste aanbieders moeten vinden die 3 jarige contracten aanbood en dan van een goedkoper variabel tarief bij de huidige aanbieder naar een (in verhouding) veel duurder 3 jarig contract moeten gaan omdat je in de glazen bol gezien had dat het in oktober zelfs nog verder omhoog zou knallen.

Maar ja, voor die tijd los van de glazen bol zou dat een hele stomme zet geweest zijn omdat de tarieven ook weer hadden kunnen zakken en dan zit je nog lekker hoog 3 jaar.

Dat gokken kun je je alleen veroorloven als je bovenmodaal verdient.

Ik denk dat we vergeleken met de alternatieven op een variabel contract als bestaande klant tot nu het beste uitwaren 'tot' oktober.
Overstappen kan nog steeds, met het energieplafond loop jij eigenlijk geen risico als je naar een dynamische aanbieder gaat.
  maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:49 #53
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206187419
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:49 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Overstappen kan nog steeds, met het energieplafond loop jij eigenlijk geen risico als je naar een dynamische aanbieder gaat.
Ik wil eerst de definitieve plannen afwachten.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206187429
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:31 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik wil eerst de definitieve plannen afwachten.
Hoe lang moeten we daar nog op wachten? :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 3 oktober 2022 @ 11:34:13 #55
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206187436
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoe lang moeten we daar nog op wachten? :{
Hoe langer het duurt, hoe minder vertrouwen ik er in heb.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206187686
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef Fe2O3 het volgende:
De slager klaagde er ook al over ja, die heeft z'n vriezers uitgezet. Zoals ik een topic of wat terug al aangaf, dit gaat straks heel hard.
waar (kleine) ondernemers even naar moeten kijken is het verschil wat ze werkelijk verbruiken met hetgeen er ingeschat is en een herberekening dichter tegen werkelijk verbruik laten maken met alles wat ze verwachten te gaan besparen daarin omdat ze actiever bezig zijn met besparen op energie. Dan kan het nog kut zijn, maar wellicht biedt het net een kier tot voortbestaan.

Voorbeeld met lagere verbruiken.. je verbruik is op de laatste Jaarnota 1000 m3 per jaar, maar in de schatting wordt je doorgetrokken tot 1400 m3 in het termijnbedrag. In werkelijkheid verwacht je met besparing 700m3 te gaan verbruiken. Dan laat je je tb instellen voor b.v. 800m3 en scheelt dat 600m3 aan "lucht".

Ik onderstreep hierbij met name kleine ondernemingen omdat grotere bedrijven hun afdelingen wel hebben die het allemaal nauwkeuriger volgen.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:55 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206187769
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:17:36 #58
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206187887
quote:
Woldring: „De afkoopvergoeding, de boete die je moet betalen om een vast contract eerder dan op de afgesproken einddatum te stoppen, is heel laag: ¤50 voor stroom en ¤50 voor gas als je contract binnen 1,5 jaar afloopt. Als tarieven per aanbieder flink verschillen, dan heb je die ¤100 er natuurlijk zo uit.” Zijn idee: maak het minder aanlokkelijk om vroegtijdig uit een vast contract te stappen. „Dat zorgt direct voor een gezonde marktwerking en betere prijzen.”
Woldring praat voor de energiemaatschappijen.
Ik zie niet in hoe dat voor consumenten beter gaat worden.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206187910
quote:
Eigenlijk zouden er vaste tijdelijke contracten moeten komen zonder opzegmogelijkheden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:20:58 #60
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206187920
Alsof uit de afgelopen periode niet klip en klaar duidelijk is geworden dat energiebedrijven helemaal niet er opuit zijn om de tarieven zo laag mogelijk te houden. :D :')
pi_206187931
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:17 schreef BertV het volgende:

[..]
Woldring praat voor de energiemaatschappijen.
Ik zie niet in hoe dat voor consumenten beter gaat worden.
Hij ziet zijn omzet verdampen dus ik snap hem wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206187935
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:20 schreef Zelva het volgende:
Alsof uit de afgelopen periode niet klip en klaar duidelijk is geworden dat energiebedrijven helemaal niet eropuit zijn om de tarieven zo laag mogelijk te houden. :D :')
Dat heeft toch nog nooit een bedrijf gedaan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:24:49 #63
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206187962
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat heeft toch nog nooit een bedrijf gedaan?
Nee, dus heeft het ook geen enkele zin om het voor consumenten moeilijker te maken om onder een contract uit te komen. Dat is alleen voor meerdere eer en glorie van de energiebedrijven. Alsof die al niet genoeg extra geld gaan binnenharken met dat schandalige prijsplafondplan.
pi_206187976
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:24 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nee, dus heeft het ook geen enkele zin om het voor consumenten moeilijker te maken om onder een contract uit te komen. Dat is alleen voor meerdere eer en glorie van de energiebedrijven. Alsof die al niet genoeg extra geld gaan binnenharken met dat schandalige prijsplafondplan.
Dat snapt toch iedereen zonder belang in die bedrijven?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206187998
Een klant van mij heeft een slagerij. Wel een grote slager/winkel met ook versprodukten en cateringprodukten in de winkel. Deze is per maand van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gegaan.... 8)7
  maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:22 #66
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206188043
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Een klant van mij heeft een slagerij. Wel een grote slager/winkel met ook versprodukten en cateringprodukten in de winkel. Deze is per maand van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gegaan.... 8)7
het gaat een slachtpartij worden.
volgens mij zien veel middenstanders er geen brood meer in.
Het blijft koffiedik kijken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206188057
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:29 schreef BertV het volgende:

[..]
het gaat een slachtpartij worden.

:D Leuke woordspeling.
pi_206188340
Overigens kan de ACM van een leverancier eisen dat de prijs omlaag gaat als die niet redelijk is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206188344
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]
waar (kleine) ondernemers even naar moeten kijken is het verschil wat ze werkelijk verbruiken met hetgeen er ingeschat is en een herberekening dichter tegen werkelijk verbruik laten maken met alles wat ze verwachten te gaan besparen daarin omdat ze actiever bezig zijn met besparen op energie. Dan kan het nog kut zijn, maar wellicht biedt het net een kier tot voortbestaan.

Voorbeeld met lagere verbruiken.. je verbruik is op de laatste Jaarnota 1000 m3 per jaar, maar in de schatting wordt je doorgetrokken tot 1400 m3 in het termijnbedrag. In werkelijkheid verwacht je met besparing 700m3 te gaan verbruiken. Dan laat je je tb instellen voor b.v. 800m3 en scheelt dat 600m3 aan "lucht".

Ik onderstreep hierbij met name kleine ondernemingen omdat grotere bedrijven hun afdelingen wel hebben die het allemaal nauwkeuriger volgen.
Ze zouden ook kunnen vragen om maandelijkse afrekening van de daadwerkelijk verbruikte energie. Dat is in energiecontracten voor bedrijven ook niet ongewoon (boven bepaald verbruik zelfs gangbaar).
pi_206188377
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoe lang moeten we daar nog op wachten? :{
Als de daling van afgelopen 6 weken nog doorzet, dan is zit de prijs al ruim onder het voorgestelde prijsplafond van ¤1,50 ex belastingen. Momenteel is de groothandelsprijs voor levering in november ¤1,75 per m³
pi_206188394
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als de daling van afgelopen 6 weken nog doorzet, dan is zit de prijs al ruim onder het voorgestelde prijsplafond van ¤1,50 ex belastingen. Momenteel is de groothandelsprijs voor levering in november ¤1,75 per m³
Ja omdat de opslagen nu vol zitten, als de oorlog blijft duren krijgen we dat volgende zomer weer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206188848
Ik hoor iedereen alleen maar over bakkers en slagers maar ik heb een kantoorpand en personeel e.d. rijden elektrisch dus dat gaat ook ineens van ¤ 500 naar ¤ 2000 p/m. Misschien nog wel meer...

Hoe je van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gaat snap ik niet precies, maar goed dat kan geen enkel mkb'ertje opvangen natuurlijk.
Facts don't care about your feelings
pi_206188872
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:38 schreef YoshiBignose het volgende:

Hoe je van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gaat snap ik niet precies, maar goed dat kan geen enkel mkb'ertje opvangen natuurlijk.
Derhalve zal ook heel veel MKB failliet gaan de komende maanden, ook als er voor die groep een plafond komt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206189071
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:25 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dus gas inkoop is gemiddeld 1,50, eventjes 2 euro geweest.

maar omdat eneco zo scherp 9 dagen van te voren inkoopt zitten consumenten nu daar en bij dochter greenchoice voor 3,50 per m3?

Woekerprijzen echt wel.
De inkoop gasprijs is vanaf 27 juli tot 26 september vrijwel niet onder de 2 euro, met een uitschieter naar ¤3,40, geweest.

Reken op de inkoopprijs nog zo'n 40% belasting/ODE/transportkosten/risico bij, en je ziet dat het met woekerprijzen nog wel meevalt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2022 13:59:25 ]
pi_206189206
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik hoor iedereen alleen maar over bakkers en slagers maar ik heb een kantoorpand en personeel e.d. rijden elektrisch dus dat gaat ook ineens van ¤ 500 naar ¤ 2000 p/m. Misschien nog wel meer...

Hoe je van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gaat snap ik niet precies, maar goed dat kan geen enkel mkb'ertje opvangen natuurlijk.
3 jarig vast contract tegen 14 cent de kWh dat afloopt en nu 80 cent de kWh voorgeschoteld krijgt.... dan doet het dat wel ja..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206189300
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:14 schreef freak1 het volgende:

[..]
3 jarig vast contract tegen 14 cent de kWh dat afloopt en nu 80 cent de kWh voorgeschoteld krijgt.... dan doet het dat wel ja..
Bij 14 cent zat er een heel stuk boven de 10k kwh lijkt me want dan wordt het goedkoper. Wij verbruiken ongeveer 15k kwh dus dan zit je ook voor een deel in dat goedkopere segment, kwam misschien op 20 cent per kwh uit. Wordt nu ook 80 cent incl. btw ja dat is waar. Weet alleen ff niet wat er gebeurt met de prijzen boven de 10k kwh... volgens mij is dat voornamelijk een lagere energiebelasting.
Facts don't care about your feelings
pi_206189697
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:14 schreef freak1 het volgende:

[..]
3 jarig vast contract tegen 14 cent de kWh dat afloopt en nu 80 cent de kWh voorgeschoteld krijgt.... dan doet het dat wel ja..
Lekker naar day-ahead prijzen gaan dan. Die bakker heeft een groot deel van zijn energieverbruik in de goedkoopste uurtjes van de nacht.
pi_206189705
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Lekker naar day-ahead prijzen gaan dan. Die bakker heeft een groot deel van zijn energieverbruik in de goedkoopste uurtjes van de nacht.
eens. maar dat is mijn advies eerder in dit topic ook al... als je geen zonnepanelen hebt zou ik absoluut nu naar dynamische prijzen gaan.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 3 oktober 2022 @ 15:19:43 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206189769
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Lekker naar day-ahead prijzen gaan dan. Die bakker heeft een groot deel van zijn energieverbruik in de goedkoopste uurtjes van de nacht.
Als de bakker elektrisch bakt wel, als zijn ovens op gas draaien maakt het niets uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206190021
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Een klant van mij heeft een slagerij. Wel een grote slager/winkel met ook versprodukten en cateringprodukten in de winkel. Deze is per maand van ¤ 2.800 naar ¤ 15.000 gegaan.... 8)7
Er zijn glastuinders die tonnen per maand zouden moeten betalen. Die hebben hun kassen leeggehaald.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 16:10:50 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206190138
twitter
  maandag 3 oktober 2022 @ 16:13:15 #82
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206190149
Niet best. :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 3 oktober 2022 @ 16:13:56 #83
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206190151
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:10 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Hak, Bijltjesdag.
Nu wil ik niet dramatisch doen, maar de boel is aan het instorten.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 3 oktober 2022 @ 17:47:14 #84
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206190830
https://www.ad.nl/koken-e(...)ten-omhoog~af0bfd51/

En zo rolt het balletje hard door dus, moet echt niet te lang duren dit
Dum de dum
pi_206191009
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:47 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.ad.nl/koken-e(...)ten-omhoog~af0bfd51/

En zo rolt het balletje hard door dus, moet echt niet te lang duren dit
Wel handig dat ze bij Hak een werkende glazen bol hebben, en nu al weten dat de energie in januari het duurst zal zijn.

Het zal mij niets verbazen als hier een flink stuk dramatiek achter zit om de politiek te bespelen (prijsplafond voor bedrijven), terwijl het bedrijf wellicht elk jaar al tussen kerst & Nieuwjaar sluit en vervolgens in januari nauwelijks produceert vanwege onderhoud aan machines net nadat, zoals in het artikel staat, het oogstseizoen is afgelopen en er geen verse producten meer binnen komen die direct verwerkt moeten worden.

Dan ligt dit jaar de productie misschien net twee weken langer stil. Poeh...
  maandag 3 oktober 2022 @ 18:59:10 #86
104963 ETA
European Travel Author
pi_206191468
Als je nog geen slimme meter hebt, en je vast contract met voordelige tarieven zou over 2-3 maanden aflopen. Wat als je eventjes "per ongeluk" iets te hoge verbruik opgeeft voor de komende maanden...

Of voor de durfal, nu een lagere meterstand opgeven en hopen op lagere prijzen volgend jaar...
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_206191470
De Great Reset gaat lekker door.. Al hoop ik natuurlijk dat dat niet gebeurt.
pi_206191477
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 18:59 schreef ETA het volgende:
Als je nog geen slimme meter hebt, en je vast contract met voordelige tarieven zou over 2-3 maanden aflopen. Wat als je eventjes "per ongeluk" iets te hoge verbruik opgeeft voor de komende maanden...

Of voor de durfal, nu een lagere meterstand opgeven en hopen op lagere prijzen volgend jaar...
Ik zou het niet durven.
  maandag 3 oktober 2022 @ 19:02:23 #89
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206191506
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Eigenlijk zouden er vaste tijdelijke contracten moeten komen zonder opzegmogelijkheden
Niet optimaal voor klanten, maar waarom ook niet. Bij een hypotheek kun je ook niet overstappen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206191730
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Overstappen hád gekund. Dan had je ergens in januari een van de laatste aanbieders moeten vinden die 3 jarige contracten aanbood en dan van een goedkoper variabel tarief bij de huidige aanbieder naar een (in verhouding) veel duurder 3 jarig contract moeten gaan omdat je in de glazen bol gezien had dat het in oktober zelfs nog verder omhoog zou knallen.

Maar ja, voor die tijd los van de glazen bol zou dat een hele stomme zet geweest zijn omdat de tarieven ook weer hadden kunnen zakken en dan zit je nog lekker hoog 3 jaar.

Dat gokken kun je je alleen veroorloven als je bovenmodaal verdient.

Ik denk dat we vergeleken met de alternatieven op een variabel contract als bestaande klant tot nu het beste uitwaren 'tot' oktober.
Aan de andere kant had je het ook kunnen gokken en dan de opstap boete betalen.

So schrikbarend hoog is die ook niet in Nederland
pi_206192096
Ik heb gegokt. Contract afgesloten per 1-1-2022 bij Vattenfall voor drie jaar.
Gas 1,25
Stroom 0,24

Ik vond het toen extreem hoog ;(
pi_206192452
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:42 schreef lily het volgende:
Ik heb gegokt. Contract afgesloten per 1-1-2022 bij Vattenfall voor drie jaar.
Gas 1,25
Stroom 0,24

Ik vond het toen extreem hoog ;(
En waarschijnlijk is de boete als de prijzen hard dalen alsnog peanuts bij wat je bespaart hebt.
pi_206192466
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aan de andere kant had je het ook kunnen gokken en dan de opstap boete betalen.

So schrikbarend hoog is die ook niet in Nederland
Particulier niet, dan zijn ze gecapped. Als je zakelijke boetes hebt zijn die hoger.

Dat was theoretisch. Praktisch is gokken eigenlijk bijna niet mogelijk geweest. Eind vorig jaar verdwenen de 3 jarige contracten al en dat was nog met de Opec crisis (al had Rusland er wel wát invloed op) , niet de Opec en Rusland+++ variant van nu. In die opec variant kozen de meesten voor variabel, aannemend dat de 3 jarige contracten wel zouden blijven, maar die was ineens weg "tot nader orde.." .

Dit jaar zijn er alleen in de eerste paar maanden nog 1-jarige contracten geweest voor een hoger tarief dan de variabele versies. Daar zou je nu nét mee voorbij februari komen. En dat is best mooi, maar het voordeel dat je er nu mee zou halen is er in de voorbije mogelijk maanden af gegaan. Misschien dat het je net even een fractie of ietsjes meer voordeel geeft voor de wintermaanden. Wel een hele vergezochte gok, zeker toen.. maar ok.
pi_206192497
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Particulier niet. Als je zakelijke boetes hebt zijn die hoger.

Dat was theoretisch. Praktisch is gokken eigenlijk bijna niet mogelijk geweest. Eind vorig jaar verdwenen de 3 jarige contracten al.

Dit jaar zijn er alleen in de eerste paar maanden nog 1-jarige contracten geweest voor een hoger tarief dan de variabele versies. Daar zou je nu nét mee voorbij februari komen. En dat is best mooi, maar het voordeel dat je er nu mee zou halen is er in de voorbije mogelijk maanden af gegaan. Misschien dat het je net even een fractie of ietsjes meer voordeel geeft voor de wintermaanden. Wel een hele vergezochte gok, zeker toen.. maar ok.
Ik had toen gegokt op welkom energie. Dat mislukte xD
pi_206192543
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had toen gegokt op welkom energie. Dat mislukte xD
Ik ook. Maar na hun faillissement dus per 1-1 een driejarig contract bij Vattenfall afgesloten.
pi_206192700
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had toen gegokt op welkom energie. Dat mislukte xD
Ai.. zulke prijsvechters zonder noodplan zijn ongelukkig geweest.

Zette Welkom Energie ook niet in alle optimisme veel klanten op een 5-jarig contract? Of ben ik nu in de war met een andere?
pi_206192880
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ai.. zulke prijsvechters zonder noodplan zijn ongelukkig geweest.

Zette Welkom Energie ook niet in alle optimisme veel klanten op een 5-jarig contract? Of ben ik nu in de war met een andere?
Oh dat weet ik niet. Ik weet wel dat ik nooit echt over ben gegaan. Dat was mijn redding.
  maandag 3 oktober 2022 @ 22:47:46 #98
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206194928
quote:
Hier kwam ik altijd wekelijks. Vorige week maandag voor het laatst ;(
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  maandag 3 oktober 2022 @ 22:56:03 #99
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206195011
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:42 schreef lily het volgende:
Ik heb gegokt. Contract afgesloten per 1-1-2022 bij Vattenfall voor drie jaar.
Gas 1,25
Stroom 0,24

Ik vond het toen extreem hoog ;(
Goed gedaan!
Ik 20 november 2019 voor 3 jaar
Gas 0,76
Stroom 0,12 / 0,13

Nog een maandje goedkoop stoken...
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:44:05 #100
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206197401
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:56 schreef Papabear het volgende:

[..]
Goed gedaan!
Ik 20 november 2019 voor 3 jaar
Gas 0,76
Stroom 0,12 / 0,13

Nog een maandje goedkoop stoken...

Dat is zeker balen zeg. Ik ben al blij dat ik vandaag de gasprijs zie zakken naar ¤1,98
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206197585
Dagprijs Zonneplan is vandaag ¤2,01/m3, stroom gemiddelde prijs ¤0,33/kWh, inclusief alle kosten.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:55:55 #102
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206199334
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:02 schreef 2xHenk het volgende:
Dagprijs Zonneplan is vandaag ¤2,01/m3, stroom gemiddelde prijs ¤0,33/kWh, inclusief alle kosten.
Interessant, zonneplan gebruikt hetzelfde principe als Frank energie en gaan uit van de uur en dagprijzen. Ga ik me eens in verdiepen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206199352
Wanneer horen we nou gvd iets over dat prijsplafond? Per 1 november zouden de termijnbedragen toch al naar beneden bijgesteld moeten worden? :{

Edit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)gasrekening-gasprijs

Hier kan ik mee leven :Y
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199582
Ah mooi, het is echt serieus bijgesteld
pi_206199587
Volgens TT per 1 januari.
Nog 7 weken afgezet worden door Essent.
pi_206199606
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:24 schreef Aurelius het volgende:
Volgens TT per 1 januari.
Nog 7 weken afgezet worden door Essent.
quote:
Voor de maanden november en december krijgen de huishoudens die dat het meest nodig hebben waarschijnlijk een vast bedrag aan compensatie. Daar wordt later vandaag meer over bekend.
https://nos.nl/artikel/24(...)er-dan-eerder-gemeld
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199618
quote:
Productiebedrijven
Voor het midden- en kleinbedrijf dat relatief veel energie gebruikt, zoals productiebedrijven en bakkerijen, komt er ook een regeling. Deze Tegemoetkoming Energiekosten gaat op 1 februari in. Er gaan naar schatting enkele tienduizenden bedrijven onder vallen, die deels gecompenseerd zullen worden.
Dit is wel zorgelijk hoor, vele bedrijven zijn of dreigen al te verzuipen..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199619
quote:
Benieuwd hoe ze bepalen welke huishoudens het het meest nodig hebben.
pi_206199639
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:27 schreef Aurelius het volgende:

[..]
Benieuwd hoe ze bepalen welke huishoudens het het meest nodig hebben.
Snel, gooi je termijnbedrag omhoog!
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:31:24 #110
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206199672
¤0,40 voor een kWh. Daar valt mee te leven :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206199686
Weet nu gelukkig wel waar ik aan toe ben omdat we voor energie en gas onder het plafond vallen: +/- 2200¤ totale kosten bij 'normaal' verbruik (dit was ongeveer 1000¤). Met een beetje opletten (en hopelijk een zachte winter) kan ik het hopelijk nog beperken tot max 2000¤ kosten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199711
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
Weet nu gelukkig wel waar ik aan toe ben omdat we voor energie en gas onder het plafond vallen: +/- 2200¤ totale kosten bij 'normaal' verbruik (dit was ongeveer 1000¤). Met een beetje opletten (en hopelijk een zachte winter) kan ik het hopelijk nog beperken tot max 2000¤ kosten.
Zoiets zit ik ook. Wel mooi, ik had geschat dat ik rond de ¤4500 zou uitkomen.
pi_206199728
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:33 schreef Aurelius het volgende:

[..]
Zoiets zit ik ook. Wel mooi, ik had geschat dat ik rond de ¤4500 zou uitkomen.
Precies, scheelt nogal..dat geld kan weer naar een ander potje.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206199760
Grappig hoe blij mensrn kunnen zijn met een hoge prijs als je ze eerst een hogere prijs voorschoteld en deze dan verlaagd tot nog steeds een hoog tarief
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206199784
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Grappig hoe blij mensrn kunnen zijn met een hoge prijs als je ze eerst een hogere prijs voorschoteld en deze dan verlaagd tot nog steeds een hoog tarief
Black Friday Energietarieven GENOT!
pi_206199814
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Grappig hoe blij mensrn kunnen zijn met een hoge prijs als je ze eerst een hogere prijs voorschoteld en deze dan verlaagd tot nog steeds een hoog tarief
Blij is een groot woord, maar ik ben hier zeker opgelucht over. Maandelijks 150-200¤ kwijt zijn voor je energie of ¤400-500+ is nogal een verschilletje.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:44:04 #117
186611 Haags
pi_206199840
Ik heb even terug zitten kijken maar die 2900 kwh haal ik in geen enkel jaar sinds 2012 (2400 ook niet btw). De 1200m3 gas muv vorig jaar ook niet trouwens. Vorig jaar zat ik op 1259m3
Zonder wrijving geen glans
pi_206199851
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:44 schreef Haags het volgende:
Ik heb even terug zitten kijken maar die 2900 kwh haal ik in geen enkel jaar sinds 2012 (2400 ook niet btw). De 1200m3 gas muv vorig jaar ook niet trouwens. Vorig jaar zat ik op 1259m3
1650kWh / 200 m3 *O*
pi_206199886
Lekker. Halvering van de gasprijs voor ons. Wel idioot dat ze die net zo omhoog gezet hebben. Mag hopen dat die energiebedrijven daar geen winsten op gaan maken.
pi_206199892
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:45 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
1650kWh / 200 m3 *O*
1545 kWh / 60 m3 vorig jaar
pi_206199907
De Greenchoice app staat al 20m onder hoogspanning. Website lijkt weer enigszins te werken.
pi_206199997
- Ja, we kennen deze manier van reageren nu wel -

[ Bericht 92% gewijzigd door CoolGuy op 04-10-2022 14:59:32 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206200027
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:31 schreef monkyyy het volgende:
¤0,40 voor een kWh. Daar valt mee te leven :Y
Erg schappelijk inderdaad.
pi_206200174
Hopen op een niet al te koude November en December.
pi_206200203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:14 schreef exode het volgende:
Hopen op een niet al te koude November en December.
Tegenwoordig is het vaak het koudst in de periode januari - maart.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:19:07 #126
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_206200225
Daar hebben grote gezinnen in tochtige huizen echt niet genoeg aan. Maar dat is allang bekend.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_206200237
Zit vattenfall er nét onder: 0,391786, incl kosten en 25% blijven loont korting. Maar hier zit nog 21% btw op.
Gas zal wel wat schelen. Maar ik laat het maandbedrag mooi staan, 384,00 euro.
We gaan het zien...

Heb nog een oude gasmeter, btw. Kon niet vervangen worden toen omdat er iets van asbest in de aansluiting kan zitten. Kreeg een seintje dus vul braaf mijn verbruik in.

[ Bericht 14% gewijzigd door Mushanga71 op 04-10-2022 15:25:14 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_206200459
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:48 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
1545 kWh / 60 m3 vorig jaar
_O_
pi_206200464
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:19 schreef deedeetee het volgende:
Daar hebben grote gezinnen in tochtige huizen echt niet genoeg aan. Maar dat is allang bekend.
Ook voor deze groep scheelt het duizenden euro's.
pi_206200469
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-190-euro-korting-op

November en december 190 euro korting op de energie rekening
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:54:09 #131
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206200640
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-190-euro-korting-op

November en december 190 euro korting op de energie rekening
een vaste korting, is dat dan ook dat je hiermee in de min kan zitten?

Dat zou dan van de zotte zijn.
Ik ben een hele erge laagverbruiker (goed geïsoleerde woning en energiezuinige apparaten) Plus dat ik nog steeds een vast contract heb van 2019. Het zou niet moeten zijn dat ik hierdoor 380 euro meer terug ga krijgen op mn jaarrekening, lijkt me.

Mag hopen dat ze dan alleen het verbruik van de twee maanden compenseren.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_206200652
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-190-euro-korting-op

November en december 190 euro korting op de energie rekening
Mensen met een lage rekening kunnen juichen. Ze konden geen onderscheid maken tussen variabel en vaste (lage contracten) blijkbaar....bijzonder.
pi_206200709
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gie-en-gas-a4144033/

Einde bespaarprikkel

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef exode het volgende:

[..]
Mensen met een lage rekening kunnen juichen. Ze konden geen onderscheid maken tussen variabel en vaste (lage contracten) blijkbaar....bijzonder.
Helpen ze niet iedereen is de wereld te klein
Helpen ze iedereen is de wereld te klein
pi_206200725
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef Nizno het volgende:

[..]
een vaste korting, is dat dan ook dat je hiermee in de min kan zitten?

Dat zou dan van de zotte zijn.
Ik ben een hele erge laagverbruiker (goed geïsoleerde woning en energiezuinige apparaten) Plus dat ik nog steeds een vast contract heb van 2019. Het zou niet moeten zijn dat ik hierdoor 380 euro meer terug ga krijgen op mn jaarrekening, lijkt me.

Mag hopen dat ze dan alleen het verbruik van de twee maanden compenseren.
Het staat er echt :Y Dan heb je mazzel. Zelf zou ik liever hebben dat het bij de eindafrekening verrekend wordt, maar ja. Denk dat dit de meest simpele oplossing is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef exode het volgende:

[..]
Mensen met een lage rekening kunnen juichen. Ze konden geen onderscheid maken tussen variabel en vaste (lage contracten) blijkbaar....bijzonder.
Zal zijn omdat het heel snel uit de grond is gestampt. En zoals altijd profiteren sommige er meer van dan anderen.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_206200738
hmm, mijn gebruik is zo laag dat ik met de nov/dec-tegemoetkoming er op vooruit ga,
(en dan reken ik op 3 euro/km3 gas,
en 0,8 euro kw/h)
komen nog wel leveringskosten bij.
pi_206200743
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:00 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gie-en-gas-a4144033/

Einde bespaarprikkel
[..]
Helpen ze niet iedereen is de wereld te klein
Helpen ze iedereen is de wereld te klein
Jij denkt wel zwart wit he.

Mij hoeven ze niet te helpen de komende 2 maanden, wel de mensen die het echt nodig hebben. Maar door de trage beslissingen moeten ze het nu wel zo doen.
pi_206200746
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef Nizno het volgende:

[..]
een vaste korting, is dat dan ook dat je hiermee in de min kan zitten?

Dat zou dan van de zotte zijn.
Ik ben een hele erge laagverbruiker (goed geïsoleerde woning en energiezuinige apparaten) Plus dat ik nog steeds een vast contract heb van 2019. Het zou niet moeten zijn dat ik hierdoor 380 euro meer terug ga krijgen op mn jaarrekening, lijkt me.

Mag hopen dat ze dan alleen het verbruik van de twee maanden compenseren.
Dat vraag ik me ook af. Ik betaal nu ¤120 per maand en bij opvragen van een advies voor mijn termijnbedrag wordt aangegeven om dit te verlagen naar ¤79. Twee maanden ¤190 korting krijgen is natuurlijk leuk, maar is niet nodig.

Wat ik verder in dat artikel interessant vind om te lezen is dat er nu eindelijk iets gezegd wordt over warmtenetten, prijsplafond zou daarvoor op ¤47,39 per GJ komen. Mijn tarief daarvoor is nu ¤35,50 en zou met 21% BTW ¤39,41 zijn. Geen idee wat normaal de prijs per 1 januari 2023 zou zijn, tarief wordt altijd eind december pas bekend gemaakt.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:07:36 #138
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206200756
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-190-euro-korting-op

November en december 190 euro korting op de energie rekening
Als we de kachel uithouden krijgen we geld toe *O*
Dum de dum
pi_206200780
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:07 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Als we de kachel uithouden krijgen we geld toe *O*
Ik heb die 2 maanden nagenoeg gratis energie.

Die 2 maande zit ik gemiddeld op ca 500 kwh per maand a 36 ct/kwh...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206200829
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:05 schreef exode het volgende:

[..]
Jij denkt wel zwart wit he.

Mij hoeven ze niet te helpen de komende 2 maanden, wel de mensen die het echt nodig hebben. Maar door de trage beslissingen moeten ze het nu wel zo doen.
Klopt helemaal. Er spijtig voor die mensen...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206200848
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:07 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Als we de kachel uithouden krijgen we geld toe *O*
Als we de kachel wel aanzetten, krijgen we iig een minder hoge rekening :s)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_206200871
Shitload aan belastinggeld om de energienota te drukken. :r
pi_206200875
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:05 schreef exode het volgende:

[..]
Jij denkt wel zwart wit he.

Mij hoeven ze niet te helpen de komende 2 maanden, wel de mensen die het echt nodig hebben. Maar door de trage beslissingen moeten ze het nu wel zo doen.
Trage beslissing? Dit is niet te implementeren wat jij voorstelt.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:01 #144
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206200947
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef Nizno het volgende:

[..]
een vaste korting, is dat dan ook dat je hiermee in de min kan zitten?

Dat zou dan van de zotte zijn.
Ik ben een hele erge laagverbruiker (goed geïsoleerde woning en energiezuinige apparaten) Plus dat ik nog steeds een vast contract heb van 2019. Het zou niet moeten zijn dat ik hierdoor 380 euro meer terug ga krijgen op mn jaarrekening, lijkt me.

Mag hopen dat ze dan alleen het verbruik van de twee maanden compenseren.
Ik ga dus dan die 190 euro per maand ook krijgen, terwijl ik ze niet nodig heb.

Maar ik zeg ook geen nee. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:32 #145
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206200954
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:00 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)gie-en-gas-a4144033/

Einde bespaarprikkel
[..]
Helpen ze niet iedereen is de wereld te klein
Helpen ze iedereen is de wereld te klein
Dan krijg je dat volgend jaar de gasreserves leeg zijn, en dan is het de overheid die het niet goed gedaan heeft, en dan hebben we een groter probleem volgende winter.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206200962
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 15:54 schreef Nizno het volgende:

[..]
een vaste korting, is dat dan ook dat je hiermee in de min kan zitten?

Dat zou dan van de zotte zijn.
Ik ben een hele erge laagverbruiker (goed geïsoleerde woning en energiezuinige apparaten) Plus dat ik nog steeds een vast contract heb van 2019. Het zou niet moeten zijn dat ik hierdoor 380 euro meer terug ga krijgen op mn jaarrekening, lijkt me.

Mag hopen dat ze dan alleen het verbruik van de twee maanden compenseren.
Ik betaal ¤117 voorschot per maand, verbruik over de afgelopen 12 maanden zou zo'n ¤85 per maand kosten (vooral laag door de afgelopen zachte winter). Ik heb een contract dat nog t/m december 2024 loopt en onder het energieplafond zit. Die ¤190 voor november en december is dus voor mij gratis geld, maar aan de andere kant kost ik de overheid niks qua plafond, aangezien ik daar al onder zit.

November en december zijn natuurlijk wel wintermaanden en de bedragen die ik noemde zijn gemiddeld over het jaar, kans is dus groot dat het werkelijke verbruik in die maanden wel boven de ¤190 zit.
pi_206200964
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan krijg je dat volgend jaar de gasreserves leeg zijn, en dan is het de overheid die het niet goed gedaan heeft, en dan hebben we een groter probleem volgende winter.
Ik zeg juist dat ze teveel matsen 😅
pi_206200993
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:18 schreef Halcon het volgende:
Shitload aan belastinggeld om de energienota te drukken. :r
Dat de overheid dit doet snap ik, maar het kost natuurlijk wel gigantisch veel geld, het motiveert de energiemaatschappijen minder om te concurreren (want of ze nu net of ruim boven het plafond zitten maakt voor veel consumenten niet meer uit) en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten).
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:29:37 #149
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206201001
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:56 schreef Papabear het volgende:

[..]
Goed gedaan!
Ik 20 november 2019 voor 3 jaar
Gas 0,76
Stroom 0,12 / 0,13

Nog een maandje goedkoop stoken...

Zorg dat je goed stookt de laatste dagen, zodat er veel warmte 'in je muren' zit.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206201011
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:05 schreef exode het volgende:

[..]
Jij denkt wel zwart wit he.

Mij hoeven ze niet te helpen de komende 2 maanden, wel de mensen die het echt nodig hebben. Maar door de trage beslissingen moeten ze het nu wel zo doen.
Het staat je vrij deze vergoeding terug te storten of aan mensen te geven die het meer nodig hebben :)
pi_206201022
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Dat de overheid dit doet snap ik, maar het kost natuurlijk wel gigantisch veel geld, het motiveert de energiemaatschappijen minder om te concurreren (want of ze nu net of ruim boven het plafond zitten maakt voor veel consumenten niet meer uit) en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten).
Overheid wil gewoon mensen pleasen, stemmen kopen. Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos. En er zitten wat perverse prikkels in, ja.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:37:46 #152
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206201067
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Dat de overheid dit doet snap ik, maar het kost natuurlijk wel gigantisch veel geld, het motiveert de energiemaatschappijen minder om te concurreren (want of ze nu net of ruim boven het plafond zitten maakt voor veel consumenten niet meer uit) en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten).
Ik hoop gewoon dat ze de tijd gebruiken om voor 2024 een gezonde energiemarkt op poten te krijgen. Maar ja :{
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206201078
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:37 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik hoop gewoon dat ze de tijd gebruiken om voor 2024 een gezonde energiemarkt op poten te krijgen. Maar ja :{
Da's wel een naïeve gedachte.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:50:24 #154
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206201176
Had iig niet de 190e de mnd verwacht, maar het is zeker welkom.

Stroom naar 40 cent is ook best nice, ipv 70

Maar komt daar nog es 50% belasting en andere kosten op, of is het gewoon alles -> max 40 cent?
Dum de dum
pi_206201189
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Het staat je vrij deze vergoeding terug te storten of aan mensen te geven die het meer nodig hebben :)
Terug storten kan niet en aan anderen geven kost schenkbelasting
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206201201
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
pi_206201204
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Dat de overheid dit doet snap ik, maar het kost natuurlijk wel gigantisch veel geld, het motiveert de energiemaatschappijen minder om te concurreren (want of ze nu net of ruim boven het plafond zitten maakt voor veel consumenten niet meer uit) en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten).
"en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten)."
Dat zal toch wel meevallen mag ik hopen?
pi_206201206
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Terug storten kan niet en aan anderen geven kost schenkbelasting
Je mag iedereen ¤2.274 vrij van schenkbelasting geven, dus absoluut geen probleem!
pi_206201209
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Terug storten kan niet en aan anderen geven kost schenkbelasting
Die 380 euro is onder de belasting grens. Dus nee. Geen belasting
pi_206201215
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Je mag iedereen ¤2.274 vrij van schenkbelasting geven, dus absoluut geen probleem!
Dit verandert alles. De eerste user die hier zijn IBAN neergooit krijgt 450 euro van me

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 16:55:03 ]
pi_206201217
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:53 schreef paulowna het volgende:

[..]
"en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten)."
Dat zal toch wel meevallen mag ik hopen?
Nee. Tbh ik zou als ik het niet al geplanned had uit eigen be a ging niet investeren in energiebesparende maatregelen. Met mij velen. Deze rekening dragen kan erg goed (voor mij) en geld er voor investeren is dus liquidekapitaal vernietiging
pi_206201225
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:53 schreef paulowna het volgende:

[..]
"en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten)."
Dat zal toch wel meevallen mag ik hopen?
Als je ¤3 of ¤4 per kuub betaalt dan is de noodzaak om te besparen toch wel wat groter.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:52 #163
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206201229
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:52 schreef Harderwijk190 het volgende:
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
Dus ik moet mijn voorschotbedrag eerst verhogen? je weet hoe raar dit klinkt?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206201232
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Je mag iedereen ¤2.274 vrij van schenkbelasting geven, dus absoluut geen probleem!
Oh ik dacht dat die grens naar onbekenden veel lager was
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206201235
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:52 schreef Harderwijk190 het volgende:
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
Daarom heb ik net mijn voorschot alvast verlaagd.
pi_206201248
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:52 schreef Harderwijk190 het volgende:
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
Bij de korting op je energiebelasting is fat wel. Dat is een vast bedrag ook als je niks verbruikt en dus geen energiebelasting heb betaald. Zo zal het nu ook wel zijn. Anders is het invoeren tevlastig.

Die is nu trouwens zo hoog dat heel veel mensen netto nauwelijks tot geen energiebelasting betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206201260
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Daarom heb ik net mijn voorschot alvast verlaagd.
Hoezo verlaagd?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:02:25 #168
40566 Ericr
Livewrong
pi_206201285
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dit verandert alles. De eerste user die hier zijn IBAN neergooit krijgt 450 euro van me
NL31 RABO 030 0000 030

Storten dan.
pi_206201297
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:02 schreef Ericr het volgende:

[..]
NL31 RABO 030 0000 030

Storten dan.
Geld is gestort!
pi_206201313
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:59 schreef henkklaas1994 het volgende:

[..]
Hoezo verlaagd?
Zodat ik te weinig betaal en ik het dus krijg als ik onder de 0 uit kom.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:59 schreef henkklaas1994 het volgende:

[..]
Hoezo verlaagd?
Zodat ik te weinig betaal en ik het dus krijg als ik onder de 0 uit kom. Mocht ik het anders niet krijgen.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:07:42 #171
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206201321
Die stinkerds van Essent. Vorige maand mail gehad dat per 1 okt mijn kuc gas 1.99 zou gaan kosten

Teruggefloten door de regering en nu een mail met per begin november 2.15
De gasprijs staat nu op dit moment op 1.60

En dan heb ik het nog biet eens over het nieuwe plafond
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206201335
Mijn voorschot is ook al maanden te hoog, maar ik blijf de melding krijgen dat ik omhoog moet met mijn termijnbedrag.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 17:10:43 ]
pi_206201336
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dit verandert alles. De eerste user die hier zijn IBAN neergooit krijgt 450 euro van me
zielige kindjes ook goed?
pr. maxima centrum
nl63rabo0174941137
pi_206201349
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:09 schreef paulowna het volgende:

[..]
zielige kindjes ook goed?
pr. maxima centrum
nl63rabo0174941137
:D O+
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:13:29 #175
40566 Ericr
Livewrong
pi_206201362
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Geld is gestort!
Wereldnatuurfonds zal je dankbaar zijn.
pi_206201370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:07 schreef ondeugend het volgende:
Die stinkerds van Essent. Vorige maand mail gehad dat per 1 okt mijn kuc gas 1.99 zou gaan kosten

Teruggefloten door de regering en nu een mail met per begin november 2.15
De gasprijs staat nu op dit moment op 1.60

En dan heb ik het nog biet eens over het nieuwe plafond
En de gasprijs van dit moment is niet de inkoopprijs.
Ook niet de prijs waarvoor ze kunnen verkopen.
Ook niet de prijs waarvan de hun bedrijf draaiende kunnen houden
En waarschijnlijk moeten ze nu de kosten en inkomsten goedmaken van de gemiste weken
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:15:17 #177
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206201373
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:52 schreef Harderwijk190 het volgende:
Ik denk eerlijk dat je niet in de min kan hoor. Als je voorschot 179 euro is en je verbruikt maar 40 euro, dan krijg je het resterend bedrag echt niet op je rekening of bij je eindafrekening. Dat geloof ik echt niet. Is alleen voor de mensen die echt veel verbruiken.
Elk huishouden krijgt dat geld.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:16:26 #178
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206201381
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En de gasprijs van dit moment is niet de inkoopprijs.
Ook niet de prijs waarvoor ze kunnen verkopen.
Ook niet de prijs waarvan de hun bedrijf draaiende kunnen houden
En waarschijnlijk moeten ze nu de kosten en inkomsten goedmaken van de gemiste weken
Zei ik echt biet?
Zo opgewonden ben ik en niet positief geladen.

Het maakt niet uit of ik door Essent of de regering genaaid wordt.
Tegen je zin genaaid is nooit oke. :P
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206201398
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:16 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Zei ik echt biet?
Zo opgewonden ben ik en niet positief geladen.

Het maakt niet uit of ik door Essent of de regering genaaid wordt.
Tegen je zin genaaid is nooit oke. :P
Hoezo genaaid? Daar reageer ik op. Waar ben je genaaid?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:27:04 #180
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206201447
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo genaaid? Daar reageer ik op. Waar ben je genaaid?
Per 5 of 6 oktober zoals in eerste instantie de bedoeling was, zou mijn prijs per kub 1,99 zijn.
Die mail heb ik ook nog.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206201531
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:27 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Per 5 of 6 oktober zoals in eerste instantie de bedoeling was, zou mijn prijs per kub 1,99 zijn.
Die mail heb ik ook nog.
Ja, en nu hoger omdat ze omzet mislopen en die in gaan halen.

Logisch toch.
pi_206201570
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Trage beslissing? Dit is niet te implementeren wat jij voorstelt.
Natuurlijk wel, de energieleveranciers kunnen zo uit hun systemen halen wie er nog een langer, vast contract hebben. Die kunnen ze uitsluiten van de vergoeding.
Of we het zo willen oplossen als maatschappij is een ander issue, maar het kan.
pi_206201582
Ik ben voor het eerst blij met stadsverwarming denk ik _O-
quote:
Voor de half miljoen Nederlandse huishoudens die gebruikmaken van stadsverwarming gaat een prijsplafond van 47,39 euro per gigajoule (GJ) gelden.
Ik betaalde per 1-1-2022: ¤ 43,76 (incl 21% btw, die later verlaagd is).
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:01:00 #184
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206201679
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, en nu hoger omdat ze omzet mislopen en die in gaan halen.

Logisch toch.
Ja maar over mijn rug
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206201802
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:01 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Ja maar over mijn rug
Wat had je dan verwacht? Dat ze je kosten kwijtschelden?
pi_206202092
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Elk huishouden krijgt dat geld.
Ik ben daar ook zeker blij mee.
Ja, wij hebben nog een vast contract. Maar de prijzen die wij nu betalen zijn niet heel veel lager dan de plafonds.
En wij gaan ook echt geen geld “krijgen”.
Omdat we nu eenmaal met veel zijn en meer gebruiken. Dus voor ons is het zeker een meevaller maar we krijgen absoluut geen geld toe. Onze rekening wordt alleen iets lager. En ook wij kunnen dat goed gebruiken.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:00:33 #187
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206203299
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:44 schreef lily het volgende:

[..]
Ik ben daar ook zeker blij mee.
Ja, wij hebben nog een vast contract. Maar de prijzen die wij nu betalen zijn niet heel veel lager dan de plafonds.
En wij gaan ook echt geen geld “krijgen”.
Omdat we nu eenmaal met veel zijn en meer gebruiken. Dus voor ons is het zeker een meevaller maar we krijgen absoluut geen geld toe. Onze rekening wordt alleen iets lager. En ook wij kunnen dat goed gebruiken.
Ik ben er ook blij mee maar ik heb nog een vast contract en mijn voorschot is een tientje. Dus het is voor mij gewoon geld dat ik niet nodig heb. Maar ik ben er wel blij mee. Gewoon extra geld wat we oppotten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206203447
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben er ook blij mee maar ik heb nog een vast contract en mijn voorschot is een tientje. Dus het is voor mij gewoon geld dat ik niet nodig heb. Maar ik ben er wel blij mee. Gewoon extra geld wat we oppotten.
JiJ? mAaR dE aRmE mEnSeN dAn?1?!?1
pi_206203684
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben er ook blij mee maar ik heb nog een vast contract en mijn voorschot is een tientje. Dus het is voor mij gewoon geld dat ik niet nodig heb. Maar ik ben er wel blij mee. Gewoon extra geld wat we oppotten.
Ja, ook zeker waar.
Ons voorschot is 300 (met de belastingkorting eraf). En dan spelen we, als we zuinig zijn de komende 2 maanden quite. Voor ons is het eigenlijk wel geld dat nodig is.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:53:14 #190
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206204218
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
JiJ? mAaR dE aRmE mEnSeN dAn?1?!?1
Ja, die krijgen het toch ook?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:54:29 #191
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206204236
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:17 schreef lily het volgende:

[..]
Ja, ook zeker waar.
Ons voorschot is 300 (met de belastingkorting eraf). En dan spelen we, als we zuinig zijn de komende 2 maanden quite. Voor ons is het eigenlijk wel geld dat nodig is.
Ja das vervelend dat je in die situatie bent, dus al helemaal welkom. Das toch lekker, pak je toch nog even mee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206204368
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, die krijgen het toch ook?
Oh, was ff naar aanleiding van de voorgaande discussies over het energieplafond dat te weinig mensen meegenomen werden in de regeling.
pi_206204389
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:53 schreef paulowna het volgende:

[..]
"en het motiveert consumenten minder om te besparen op energie (vooral als ze onder de verbruiksgrens van het energieplafond zitten)."
Dat zal toch wel meevallen mag ik hopen?
¤1,45 per kuub en ¤0,40 per kWh is nog bijna twee keer zoveel als we afgelopen jaren gewend waren.

Het maakt de rekening voor velen weer wat dragelijker, maar er zal alsnog wel een flinke bespaarprikkel over blijven. Juist ook voor de mensen die veel gas stoken omdat ze her al 40 jaar verdommen om hun enkel glas te vervangen of de vloer of het dak te isoleren. En die door hun stugheid een verbruik ruim boven het plafond hebben.

Bij enigszins verantwoord omgaan met energie kun je vrij makkelijk onder het plafond blijven. De echte verspillers gaan dik over het plafond heen en betalen daarvoor dan dus nog een hele dikke prijs als ze niet gaan bezuinigen.


Voor ons is het gewoon gratis geld. De tegemoetkoming van 380 euro is waarschijnlijk hoger dan de energierekening voor een heel jaar.

[ Bericht 19% gewijzigd door Ivo1985 op 04-10-2022 21:08:42 ]
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:07:19 #194
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206204504
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
¤1,45 per kuub en ¤0,40 per kWh is nog bijna twee keer zoveel als we afgelopen jaren gewend waren.

Het maakt de rekening voor velen weer wat dragelijker, maar er zal alsnog wel een flinke bespaarprikkel over blijven. Juist ook voor de mensen die veel gas stoken omdat ze her al 40 jaar verdommen om hun enkel glas te vervangen of de vloer of het dak te isoleren.
Daar komen we na de winter achter, want dan weten we hoeveel gas er over is in de opslag, en hoeveel er dus bijgekocht moet worden maw, hoe groot het probleem is in winter '23/'24.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206204585
Klopt dat we daarvoor geduld moeten hebben. Maar hoeveel gas er in de opslagen over blijft is voor een heel groot deel ook afhankelijk van het weer.

Bij een zachte winter stook je makkelijk 25% minder dan tijdens een strenge winter.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:13:40 #196
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206204667
Dus iedereen krijgt 190euro volgende twee maanden in mindering?!

Verbaas me hier dan weer over namelijk. Wat een verkwisting voor mensen die het niet nodig hebben en/of gasloos hebben :{


Spuitelf
Rare constructie tho…
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206204884
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:13 schreef Rene het volgende:
Dus iedereen krijgt 190euro volgende twee maanden in mindering?!

Verbaas me hier dan weer over namelijk. Wat een verkwisting voor mensen die het niet nodig hebben en/of gasloos hebben :{


Spuitelf
Rare constructie tho…
het is vooral een hele hele quick fix..

ik heb maar voor de helft een positief effect van de regeling die aangekondigd is..
gas heb ik niet, want warm water en verwarming loopt via VVe
pi_206205027
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:13 schreef Rene het volgende:
Dus iedereen krijgt 190euro volgende twee maanden in mindering?!

Verbaas me hier dan weer over namelijk. Wat een verkwisting voor mensen die het niet nodig hebben en/of gasloos hebben :{


Spuitelf
Rare constructie tho…
Zelfde constructie als de 'vermindering energiebelasting'.
Dat is eigenlijk ook geen belastingkorting, maar gewoon een contant bedrag wat je ontvangt omdat je een elektricteitsaansluiting met contract hebt. Ook zonder verbruik (en dus zonder energiebelasting op je factuur) krijg je die honderden euro's van de overheid cadeau.
Dat bedrag lijkt nu met nog eens 380 euro verhoogd te worden, en daarmee wordt voor ons de energierekening van het lopende jaar vrijwel zeker negatief.
pi_206205071
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:22 schreef mschol het volgende:

[..]
het is vooral een hele hele quick fix..

ik heb maar voor de helft een positief effect van de regeling die aangekondigd is..
gas heb ik niet, want warm water en verwarming loopt via VVe
Maar ook die gaat ellende krijgen van de kosten, dat zal doorgerekend gaan worden.
pi_206205744
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Het staat je vrij deze vergoeding terug te storten of aan mensen te geven die het meer nodig hebben :)
Dat vind ik zo'n dooddoener.

Maar wij houden het sowieso niet. Want inderdaad wij hebben mensen om ons heen die het veel harder nodig hebben.
pi_206207446
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
¤1,45 per kuub en ¤0,40 per kWh is nog bijna twee keer zoveel als we afgelopen jaren gewend waren.

Het maakt de rekening voor velen weer wat dragelijker, maar er zal alsnog wel een flinke bespaarprikkel over blijven. Juist ook voor de mensen die veel gas stoken omdat ze her al 40 jaar verdommen om hun enkel glas te vervangen of de vloer of het dak te isoleren. En die door hun stugheid een verbruik ruim boven het plafond hebben.

Bij enigszins verantwoord omgaan met energie kun je vrij makkelijk onder het plafond blijven. De echte verspillers gaan dik over het plafond heen en betalen daarvoor dan dus nog een hele dikke prijs als ze niet gaan bezuinigen.

Voor ons is het gewoon gratis geld. De tegemoetkoming van 380 euro is waarschijnlijk hoger dan de energierekening voor een heel jaar.
Man man wat een pedant verhaal. Er is vast nog wel plek voor je in de haagse incrowd want die hebben ook geen benul van hoe gewone mensen leven.

Lang niet iedereen heeft zelf invloed op wel of geen dubbel glas. En in een oud huis wat zo goed als mogelijk geisoleerd is kom je met 1200 m3 nog lang niet uit.
Achterlijke benadering om te doen alsof dat eigen schuld is of dat er spilzucht aan de orde is.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_206208410
Dagprijzen Zonneplan (incl. alle belastingen en kosten):
Stroom: 22,92 cent/kWH
Gas: 1,64 euro per m3
pi_206208468
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar ook die gaat ellende krijgen van de kosten, dat zal doorgerekend gaan worden.
uiteraard, dat is ook allang aangekondigd.
pi_206208541
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 07:10 schreef 2xHenk het volgende:
Dagprijzen Zonneplan (incl. alle belastingen en kosten):
Stroom: 22,92 cent/kWH
Gas: 1,64 euro per m3
Zolang je verbruik onder het plafond blijft kun je nu zonder risico overstappen naar een dagaanbieder. Als de prijzen naar beneden duiken heb je een leuke bonus, schieten ze omhoog dan betaal je toch maar tot het plafond.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2022 07:40:53 ]
  woensdag 5 oktober 2022 @ 07:46:03 #205
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206208572
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat had je dan verwacht? Dat ze je kosten kwijtschelden?
Degelijke bedrijfsvoering.

Teveel gevraagd blijkbaar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 08:35:55 #206
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206208869
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 07:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zolang je verbruik onder het plafond blijft kun je nu zonder risico overstappen naar een dagaanbieder. Als de prijzen naar beneden duiken heb je een leuke bonus, schieten ze omhoog dan betaal je toch maar tot het plafond.
Verleidelijk inderdaad.

Maar wat dan volgend jaar als de overheid geen gratis geld meer geeft en je moet terug naar greenchoice/essent?
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206208911
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:35 schreef BertV het volgende:

[..]
Verleidelijk inderdaad.

Maar wat dan volgend jaar als de overheid geen gratis geld meer geeft en je moet terug naar greenchoice/essent?
Plafond staat al vast voor heel 2023. Lijkt me op zich een redelijk veilige overweging.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206209171
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:35 schreef BertV het volgende:

[..]
Verleidelijk inderdaad.

Maar wat dan volgend jaar als de overheid geen gratis geld meer geeft en je moet terug naar greenchoice/essent?
Hoezo zou je terug moeten naar Greenchoice/Essent?
  woensdag 5 oktober 2022 @ 09:21:41 #209
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206209180
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Plafond staat al vast voor heel 2023. Lijkt me op zich een redelijk veilige overweging.
Precies en de prijzen zijn nu ¤1,5 voor gas en ¤0,24 voor een kWh. Met de laagste is ¤0,09 en de hoogste is ¤0,378.

Als je een beetje van cijfers houdt dan is dit echt wel iets om te overwegen. En je kan iedere dag weg, geen opzegtermijn.

Ik heb zelf eerst een goede maand dagelijks gekeken naar de dagprijzen om een beeld te krijgen. Vooralsnog ben ik tevreden en had geen betere keuze maken denk ik. Ik kwam bij welkom energie vandaan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 5 oktober 2022 @ 09:37:58 #210
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206209309
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Precies en de prijzen zijn nu ¤1,5 voor gas en ¤0,24 voor een kWh. Met de laagste is ¤0,09 en de hoogste is ¤0,378.

Als je een beetje van cijfers houdt dan is dit echt wel iets om te overwegen. En je kan iedere dag weg, geen opzegtermijn.

Ik heb zelf eerst een goede maand dagelijks gekeken naar de dagprijzen om een beeld te krijgen. Vooralsnog ben ik tevreden en had geen betere keuze maken denk ik. Ik kwam bij welkom energie vandaan.
Frankenergie?
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 09:44:02 #211
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206209372
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:37 schreef BertV het volgende:

[..]
Frankenergie?
Die ja :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 09:53:54 #212
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206209499
Ik heb de vraag gekregen van een stel die binnenkort de sleutel van een nieuwbouwhuis krijgen zonder gas, mét (relatief veel) panelen, wat ze het beste kunnen doen met hun stroomleverancier.

Momenteel is er niet de mogelijkheid tot een vast contract, en de prijzen zijn overal hoog, én zij zullen daar een nieuwe klant zijn dus ze zitten hoe dan aan de kant waar de klappen vallen. Aangezien de prijzen variabel zijn kunnen degenen die nu het 'goedkoopst' zijn volgende maand het duurst zijn en vice versa.

Is er íets zinnigs over te roepen qua richting wat het handigste is om te doen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206209571
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de vraag gekregen van een stel die binnenkort de sleutel van een nieuwbouwhuis krijgen zonder gas, mét (relatief veel) panelen, wat ze het beste kunnen doen met hun stroomleverancier.

Momenteel is er niet de mogelijkheid tot een vast contract, en de prijzen zijn overal hoog, én zij zullen daar een nieuwe klant zijn dus ze zitten hoe dan aan de kant waar de klappen vallen. Aangezien de prijzen variabel zijn kunnen degenen die nu het 'goedkoopst' zijn volgende maand het duurst zijn en vice versa.

Is er íets zinnigs over te roepen qua richting wat het handigste is om te doen?
Dekken ze hun jaarverbruik af met de jaaropbrengst van de zonnepanelen?
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:15:23 #214
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206209690
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:01 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dekken ze hun jaarverbruik af met de jaaropbrengst van de zonnepanelen?
Ja, 'nagenoeg', volgens de aannemer. Dat is leuk, maar nagenoeg is niet helemaal, dus eigenlijk is het antwoord nee. Maar dan zul je praten over een paar 100 kwh wellicht. Ze hebben geen thuiswonende kinderen, dus ze zijn met z'n 2en, en hebben dus niet allerlei apparatuur in huis.

Dan praat je over een totaal aantal Wp van ik dacht 5800. Als je het nagenoeg afdekt, en panelen zijn nooit 100% efficiënt, maar de schatting van wat ze gaan opleveren is vaak wat conservatief geschat, dus ik gok dat ze een opbrengst gaan hebben van ergens tussen de 5500 en 6000.

Als ik dan naar ons huis kijk, waar het totaalverbruik afgelopen jaar met 3 personen en flink wat apparatuur in huis 5114 kWh was, dan geloof ik niet helemaal dat zij dat ook gaan verbruiken.

Mijn gevoel is dus dat ze het wél gaan afdekken, maar de woorden van de aannemer zijn 'nagenoeg', dus zou het antwoord 'nee' zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206209722
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, 'nagenoeg', volgens de aannemer. Dat is leuk, maar nagenoeg is niet helemaal, dus eigenlijk is het antwoord nee. Maar dan zul je praten over een paar 100 kwh wellicht. Ze hebben geen thuiswonende kinderen, dus ze zijn met z'n 2en, en hebben dus niet allerlei apparatuur in huis.

Dan praat je over een totaal aantal Wp van ik dacht 5800. Als je het nagenoeg afdekt, en panelen zijn nooit 100% efficiënt, maar de schatting van wat ze gaan opleveren is vaak wat conservatief geschat, dus ik gok dat ze een opbrengst gaan hebben van ergens tussen de 5500 en 6000.

Als ik dan naar ons huis kijk, waar het totaalverbruik afgelopen jaar met 3 personen en flink wat apparatuur in huis 5114 kWh was, dan geloof ik niet helemaal dat zij dat ook gaan verbruiken.

Mijn gevoel is dus dat ze het wél gaan afdekken, maar de woorden van de aannemer zijn 'nagenoeg', dus zou het antwoord 'nee' zijn.
Nou dan zitten ze gebeiteld toch? Dat restje stroom dat eventueel niet afgedekt is betalen ze max 40 cent per kWh voor, dus dat zal ze ook de kop niet kosten. Belangrijkste lijkt me een aanbieder kiezen die gegarandeerd per jaar saldeert.
pi_206209732
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, 'nagenoeg', volgens de aannemer. Dat is leuk, maar nagenoeg is niet helemaal, dus eigenlijk is het antwoord nee. Maar dan zul je praten over een paar 100 kwh wellicht. Ze hebben geen thuiswonende kinderen, dus ze zijn met z'n 2en, en hebben dus niet allerlei apparatuur in huis.

Dan praat je over een totaal aantal Wp van ik dacht 5800. Als je het nagenoeg afdekt, en panelen zijn nooit 100% efficiënt, maar de schatting van wat ze gaan opleveren is vaak wat conservatief geschat, dus ik gok dat ze een opbrengst gaan hebben van ergens tussen de 5500 en 6000.

Als ik dan naar ons huis kijk, waar het totaalverbruik afgelopen jaar met 3 personen en flink wat apparatuur in huis 5114 kWh was, dan geloof ik niet helemaal dat zij dat ook gaan verbruiken.

Mijn gevoel is dus dat ze het wél gaan afdekken, maar de woorden van de aannemer zijn 'nagenoeg', dus zou het antwoord 'nee' zijn.
Het lijkt mij dan dat ze voor het restje dat ze mogelijk gaan verbruiken niet meer dan het prijsplafond gaan betalen dus dan maakt de leverancier weinig uit. Maar als ze wat over hebben, kunnen ze het beste naar de leverancier die de hoogste terugleververgoeding heeft gaan.
Spoilers!
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:26:57 #217
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206209785
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, 'nagenoeg', volgens de aannemer. Dat is leuk, maar nagenoeg is niet helemaal, dus eigenlijk is het antwoord nee. Maar dan zul je praten over een paar 100 kwh wellicht. Ze hebben geen thuiswonende kinderen, dus ze zijn met z'n 2en, en hebben dus niet allerlei apparatuur in huis.

Dan praat je over een totaal aantal Wp van ik dacht 5800. Als je het nagenoeg afdekt, en panelen zijn nooit 100% efficiënt, maar de schatting van wat ze gaan opleveren is vaak wat conservatief geschat, dus ik gok dat ze een opbrengst gaan hebben van ergens tussen de 5500 en 6000.

Als ik dan naar ons huis kijk, waar het totaalverbruik afgelopen jaar met 3 personen en flink wat apparatuur in huis 5114 kWh was, dan geloof ik niet helemaal dat zij dat ook gaan verbruiken.

Mijn gevoel is dus dat ze het wél gaan afdekken, maar de woorden van de aannemer zijn 'nagenoeg', dus zou het antwoord 'nee' zijn.
Maakt het echt met deze hoeveelheden? Stel ze verbruiken 1000kWh meer dan opgewekt. Dat is max ¤400 en ¤33,33 per maand (excl. vast kosten). Nu kan ik niet in iemands portemonnee kijken maar ik zou me er niet al te druk over maken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206209806
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:26 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Maakt het echt met deze hoeveelheden? Stel ze verbruiken 1000kWh meer dan opgewekt. Dat is max ¤400 en ¤33,33 per maand (excl. vast kosten). Nu kan ik niet in iemands portemonnee kijken maar ik zou me er niet al te druk over maken.
Die tarieven boven het plafond zullen vast anders zijn toch?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:30:39 #219
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206209826
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Die tarieven boven het plafond zullen vast anders zijn toch?
Het plafond is toch 2900 kWh? Dan zitten ze daar toch ruim onder, lijkt mij niet in deze situatie dat ze daar overheen zullen gaan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:31:57 #220
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206209837
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:26 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Maakt het echt met deze hoeveelheden? Stel ze verbruiken 1000kWh meer dan opgewekt. Dat is max ¤400 en ¤33,33 per maand (excl. vast kosten). Nu kan ik niet in iemands portemonnee kijken maar ik zou me er niet al te druk over maken.
Dit zijn niet mensen die zich over geld druk hoeven te maken, maar hij belde me en hij zei 'ik heb gewoon geen idee qua energieleveranciers, ik ken Essent dus daar zou ik heen gaan, maar alleen maar omdat ik die naam ken'.

Ik zit zelf bij Engie en daar ben ik vooralsnog heel tevreden over én salderen per jaar (maar dat doet vrijwel elke leverancier op 1 na toch?).

Tja, de hoogste TLV, maar ook dát kan volgende maand anders zijn. Dat is dus wat ik bedoel, het is nu gewoon koffiedik kijken. Qua opbrengst vs verbruik hoeft ie zich denk ik niet druk te maken, dus is het vooral welke naam voor hem goed voelt, en als dat Essent is is dat Essent.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:34:30 #221
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206209864
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit zijn niet mensen die zich over geld druk hoeven te maken, maar hij belde me en hij zei 'ik heb gewoon geen idee qua energieleveranciers, ik ken Essent dus daar zou ik heen gaan, maar alleen maar omdat ik die naam ken'.

Ik zit zelf bij Engie en daar ben ik vooralsnog heel tevreden over én salderen per jaar (maar dat doet vrijwel elke leverancier op 1 na toch?).

Tja, de hoogste TLV, maar ook dát kan volgende maand anders zijn. Dat is dus wat ik bedoel, het is nu gewoon koffiedik kijken. Qua opbrengst vs verbruik hoeft ie zich denk ik niet druk te maken, dus is het vooral welke naam voor hem goed voelt, en als dat Essent is is dat Essent.
Dat is het ook, koffiedik kijken! Voor iedere leverancier heb je mensen met slechte ervaringen. Zelf heb ik nog nooit vervelende ervaringen gehad. Behalve dan het failliet gaan van Welkom ;)

Als zij zich goed voelen kan moet het goed komen. Zeker bij zulk laag verbruik.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:36:20 #222
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206209884
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:34 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dat is het ook, koffiedik kijken! Voor iedere leverancier heb je mensen met slechte ervaringen. Zelf heb ik nog nooit vervelende ervaringen gehad. Behalve dan het failliet gaan van Welkom ;)

Als zij zich goed voelen kan moet het goed komen. Zeker bij zulk laag verbruik.
Oke, dan heb ik het hier in ieder geval even gedubbelcheckt, en dan moeten ze gewoon dat doen waar ze zich goed bij voelen. Al gok ik dat hij naar Engie gaat als ik zeg dat ik daar bij zit, want zoveel vertrouwen heeft hij wel in me, maar als hij vanuit zichzelf liever naar Essent gaat, dan moet 'ie dat gewoon doen.

Hoe dan ook, gaat goed komen :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206210066
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, dan heb ik het hier in ieder geval even gedubbelcheckt, en dan moeten ze gewoon dat doen waar ze zich goed bij voelen. Al gok ik dat hij naar Engie gaat als ik zeg dat ik daar bij zit, want zoveel vertrouwen heeft hij wel in me, maar als hij vanuit zichzelf liever naar Essent gaat, dan moet 'ie dat gewoon doen.

Hoe dan ook, gaat goed komen :)
Ik zou in zijn geval naar de leverancier gaan die een realistisch laag voorschotbedrag per maand voorstelt en niet eentje die het op ¤100 per maand (of nog meer)zet, want dat is nergens voor nodig
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:53:53 #224
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210084
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zou in zijn geval naar de leverancier gaan die een realistisch laag voorschotbedrag per maand voorstelt en niet eentje die het op ¤100 per maand (of nog meer)zet, want dat is nergens voor nodig
Ja, dat had ik gecheckt op zo'n website, daar zijn er bij die 100den euro's per maand vragen, ja doei. De enige normalen er bij de min-bedragen per maand bij zaten waren Essent en energiedirect. Engie kwam er in zijn geheel niet in voor, en ik kan op hun website nu ook niks meer checken, want dat hebben ze uitgeschakeld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206210146
Is nou al bekend of de 190¤ korting in november en december direct wordt toegepast op het termijnbedrag of pas wordt verrekend met de jaarafrekening?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:06:15 #226
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206210220
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Is nou al bekend of de 190¤ korting in november en december direct wordt toegepast op het termijnbedrag of pas wordt verrekend met de jaarafrekening?
Volgens mij is er alleen gesproken over de maanden november en december. Dus op dat voorschot krijg je korting, eind oktober en eind november zijn dat de afschrijvingen. (Volgens mij betaal je altijd vooraf aan de maand)

Zo heb ik het begrepen. Want voor iedereen is de jaarafrekening op een ander moment. Dan heb je daar helemaal niet aan anders.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  roze woensdag 5 oktober 2022 @ 11:09:40 #227
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206210250
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Is nou al bekend of de 190¤ korting in november en december direct wordt toegepast op het termijnbedrag of pas wordt verrekend met de jaarafrekening?
Vraag ik mij ook af. Ik lees allemaal verschillende berichten. :') Het is mij echt niet duidelijk hoe ze dit gaan doen.
Your beauty never ever scared me.
pi_206210275
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Ama het volgende:

[..]
Vraag ik mij ook af. Ik lees allemaal verschillende berichten. :') Het is mij echt niet duidelijk hoe ze dit gaan doen.
Precies, er is best veel onduidelijkheid over nog..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206210324
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Volgens mij is er alleen gesproken over de maanden november en december. Dus op dat voorschot krijg je korting, eind oktober en eind november zijn dat de afschrijvingen. (Volgens mij betaal je altijd vooraf aan de maand)

Zo heb ik het begrepen. Want voor iedereen is de jaarafrekening op een ander moment. Dan heb je daar helemaal niet aan anders.
Ik verwacht ook een simpele korting voor de maanden november en december (afschrijving verschilt per leverancier), maar aan de andere kant lijkt me dat best fraudegevoelig (kan ik bijvoorbeld nu tussentijds mijn termijn aan gaan passen naar 5¤ bijvoorbeeld?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:17:18 #230
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210332
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Is nou al bekend of de 190¤ korting in november en december direct wordt toegepast op het termijnbedrag of pas wordt verrekend met de jaarafrekening?
Die vraag had ik gisteren ook. Hoe gaat dit geregeld worden, want 380 eurootjes 'gratis' zeg ik geen nee tegen :9
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:18:41 #231
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210345
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik verwacht ook een simpele korting voor de maanden november en december (afschrijving verschilt per leverancier), maar aan de andere kant lijkt me dat best fraudegevoelig (kan ik bijvoorbeld nu tussentijds mijn termijn aan gaan passen naar 5¤ bijvoorbeeld?
Dit kan bij mij al niet want mijn voorschot ís daadwerkelijk 10 euro per maand, dus als ze een korting geven komt dat neer op 2 maanden -180 euro, oftewel, dan moeten ze 180 euro naar mij over maken voor november, en dan weer voor december.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:19:54 #232
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206210359
Ik lees ergens dat je energiebedrijf dat bedrag (190 euro) in november en december op je rekening gaat storten.

Verrekenen met een voorschot lijkt me omslachtig/mogelijk niet kloppen.

Verrekenen met de jaarrekening, dan schiet het mogelijk zijn doel voorbij omdat er mensen zijn die er moeilijk op kunnen wachten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206210377
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees ergens dat je energiebedrijf dat bedrag (190 euro) in november en december op je rekening gaat storten.

Verrekenen met een voorschot lijkt me omslachtig/mogelijk niet kloppen.

Verrekenen met de jaarrekening, dan schiet het mogelijk zijn doel voorbij omdat er mensen zijn die er moeilijk op kunnen wachten.
Dat kan ook ja, een aparte storting. Zal me benieuwen of het administratief allemaal goed gaat verlopen..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  roze woensdag 5 oktober 2022 @ 11:23:38 #234
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206210397
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees ergens dat je energiebedrijf dat bedrag (190 euro) in november en december op je rekening gaat storten.
Ja Jetten zou dit in Nieuwsuur gezegd hebben. Volgens Tweakers. Maar ik kan dat verder nergens vinden.
Your beauty never ever scared me.
pi_206210416
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:23 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja Jetten zou dit in Nieuwsuur gezegd hebben. Volgens Tweakers. Maar ik kan dat verder nergens vinden.
Denk hier (kan zelf even niet beluisteren):

twitter
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:25:45 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210418
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees ergens dat je energiebedrijf dat bedrag (190 euro) in november en december op je rekening gaat storten.

Verrekenen met een voorschot lijkt me omslachtig/mogelijk niet kloppen.

Verrekenen met de jaarrekening, dan schiet het mogelijk zijn doel voorbij omdat er mensen zijn die er moeilijk op kunnen wachten.
Ik weet niet of dat handig is, want dan krijg je weer mensen die dat geld gaan gebruiken voor iets anders in plaats van om bij hun uiteindelijke jaarafrekening te doen.

Maar ja, er is geen goede manier want alles heeft zijn nadelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206210438
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat handig is, want dan krijg je weer mensen die dat geld gaan gebruiken voor iets anders in plaats van om bij hun uiteindelijke jaarafrekening te doen.

Maar ja, er is geen goede manier want alles heeft zijn nadelen.
Linksom of rechtsom maakt het niet uit denk ik: de 380¤ kostenverlaging gaan mensen of naar een ander potje schuiven of verbrassen aan onnodige dingen. Dat moet en kun je niet sturen vanuit de overheid.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:28:33 #238
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210449
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Linksom of rechtsom maakt het niet uit denk ik: de 380¤ kostenverlaging gaan mensen of naar een ander potje schuiven of verbrassen aan onnodige dingen. Dat moet en kun je niet sturen vanuit de overheid.
Nee, dat laatste is natuurlijk zo. Je komt ze tegemoet en of die mensen dat bewaren voor de jaarafrekening of een tattoo van laten zetten is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van die mensen zelf.
Breitling - Instruments for Professionals
  roze woensdag 5 oktober 2022 @ 11:28:37 #239
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206210450
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Denk hier (kan zelf even niet beluisteren):

[ twitter ]
Nou ik snap er nog niks van. :') Ik zie het allemaal wel volgende maand. Komt dan mooi tegelijk met mijn jaarrekening.
Your beauty never ever scared me.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:29:35 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206210459
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit kan bij mij al niet want mijn voorschot ís daadwerkelijk 10 euro per maand, dus als ze een korting geven komt dat neer op 2 maanden -180 euro, oftewel, dan moeten ze 180 euro naar mij over maken voor november, en dan weer voor december.
Dat zou natuurlijk prima kunnen.
Wie een voorschot van ¤ 210 heeft zou dan in november en december een voorschot van ¤ 20 hebben en wie een voorschot van ¤ 640 heeft zou in de maanden november en december dan een voorschot van ¤ 450 hebben en dat is....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206210483
Misschien komt er wel een voorwaarde dat termijnbedragen die in het negatieve schieten pas met de jaarafrekening verrekend worden.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 5 oktober 2022 @ 11:31:56 #242
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206210489
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zou natuurlijk prima kunnen.
Wie een voorschot van ¤ 210 heeft zou dan in november en december een voorschot van ¤ 20 hebben en wie een voorschot van ¤ 640 heeft zou in de maanden november en december dan een voorschot van ¤ 450 hebben en dat is....
Dat zou mij niet beroerd uit komen als ze het overschot idd gaan storten.
Heb mijn jaarbedrag al betaald, was van plan de voorschotten nu te verlagen, cadeautjes in december idee enzo. Maar met dit dan hoeft dat niet.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:32:36 #243
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_206210496
Extra geld terug bohhhhhh

Slapend rijk
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:32:40 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206210497
Maar... als ze het niet uitbetalen cq verrekenen met het maandelijks voorschot dan zou ik zomaar eens per 1 januari een andere energieleverancier kunnen nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:34:58 #245
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210524
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
Maar... als ze het niet uitbetalen cq verrekenen met het maandelijks voorschot dan zou ik zomaar eens per 1 januari een andere energieleverancier kunnen nemen.
scherp.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:35:47 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206210536
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:31 schreef Jor_Dii het volgende:
Misschien komt er wel een voorwaarde dat termijnbedragen die in het negatieve schieten pas met de jaarafrekening verrekend worden.
Dan stap ik zeker per 1 januari over, dat kan dan ook gewoon.
Plus dat ik van overzichtelijke lijstjes houd, dus een jaarnota die van 1 januari tot en met 31 december loopt is zo ongeveer een droom :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 5 oktober 2022 @ 11:40:46 #247
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206210598
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan stap ik zeker per 1 januari over, dat kan dan ook gewoon.
Plus dat ik van overzichtelijke lijstjes houd, dus een jaarnota die van 1 januari tot en met 31 december loopt is zo ongeveer een droom :+
:D
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:51:21 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206210730
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
scherp.
Even kijken hoe het dan staat met mijn verbruik, want gezien mijn overstap per 3 september heb ik niet echt veel overschot wat in november/december gesaldeerd kan worden.

Als oktober net als vorig jaar ongeveer op 0 uitkomt dan heb ik het overschot van september nodig om november te compenseren en ga ik dus tekort komen op december.... helaas pindakaas. Plannetje gaat niet door :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:55:11 #249
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210794
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Even kijken hoe het dan staat met mijn verbruik, want gezien mijn overstap per 3 september heb ik niet echt veel overschot wat in november/december gesaldeerd kan worden.

Als oktober net als vorig jaar ongeveer op 0 uitkomt dan heb ik het overschot van september nodig om november te compenseren en ga ik dus tekort komen op december.... helaas pindakaas. Plannetje gaat niet door :')
Jawel maar oktober is nog niet voorbij. Het kán nog. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:32 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206210813
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel maar oktober is nog niet voorbij. Het kán nog. :P
Nee, maar de kans dat oktober beduidend meer gaat opbrengen en minder gaat kosten dan vorig jaar is gewoon vrij klein, en toen was het over de hele maand echt net zoveel opbrengst als verbruik (510 kWh).
Dus ik ga er vanuit dat oktober ook dit jaar de break even maand is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 11:59:57 #251
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210850
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar de kans dat oktober beduidend meer gaat opbrengen en minder gaat kosten dan vorig jaar is gewoon vrij klein, en toen was het over de hele maand echt net zoveel opbrengst als verbruik (510 kWh).
Dus ik ga er vanuit dat oktober ook dit jaar de break even maand is.
Ja, dat is denk ik wel wat hier ook gaat gebeuren. Nu op 88,68 kWh voor deze maand, en dat is niet fantastisch, maar toch al 20.8 kWh in de min :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206210953
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar de kans dat oktober beduidend meer gaat opbrengen en minder gaat kosten dan vorig jaar is gewoon vrij klein, en toen was het over de hele maand echt net zoveel opbrengst als verbruik (510 kWh).
Dus ik ga er vanuit dat oktober ook dit jaar de break even maand is.
Mijn zonnepanelen hebben nu al meer overproductie gehad dan de 5 kwh van vorig jaar :-P
pi_206211048


[ Bericht 100% gewijzigd door Ufopiloot51 op 05-10-2022 12:28:15 ]
pi_206213392
Is er al iets gezegd over het plafond en de zonnepanelen? Mij lijkt het logisch dat je jaarverbruik voor de regeling na aftrek opweksaldo is, maar dat wil niet zeggen dat deze logica ook gevolgd wordt.

Wij verbruiken ongeveer 4000 kwh per jaar en wekken 3000 kwh op. Dus dan zou je denken dat wij op 1000 kwh zitten en dus netjes onder het plafond maar ik kan nergens vinden of deze denkwijze klopt.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:56:03 #255
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206213467
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:47 schreef exode het volgende:
Is er al iets gezegd over het plafond en de zonnepanelen? Mij lijkt het logisch dat je jaarverbruik voor de regeling na aftrek opweksaldo is, maar dat wil niet zeggen dat deze logica ook gevolgd wordt.

Wij verbruiken ongeveer 4000 kwh per jaar en wekken 3000 kwh op. Dus dan zou je denken dat wij op 1000 kwh zitten en dus netjes onder het plafond maar ik kan nergens vinden of deze denkwijze klopt.
Die vraag heb ik ook, ik heb ook zo'n situatie.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206213480
EnergieDirect gaat weer verhogen per 7 november a.s:

Stroom
Normaal: 0,70069¤ per kWh
Dal: 0,58188¤ per kWh

Gas
¤ 2,47486 per m³

Flikkers :r
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 5 oktober 2022 @ 16:01:08 #257
40566 Ericr
Livewrong
pi_206213511
Je betaalt stroom over nettoverbruik. Weet het niet zeker maar plafond zou zelfde moeten werken als de energiebelasting. Daar betaal je ook alleen belasting over nettoverbruik.
pi_206213527
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:47 schreef exode het volgende:
Is er al iets gezegd over het plafond en de zonnepanelen? Mij lijkt het logisch dat je jaarverbruik voor de regeling na aftrek opweksaldo is, maar dat wil niet zeggen dat deze logica ook gevolgd wordt.

Wij verbruiken ongeveer 4000 kwh per jaar en wekken 3000 kwh op. Dus dan zou je denken dat wij op 1000 kwh zitten en dus netjes onder het plafond maar ik kan nergens vinden of deze denkwijze klopt.
Hoe kunnen ze weten dat je 4000 verbruikt? Een deel daarvan is direct verbruik en komt niet langs de teller.

Wij verbruiken ca 3500, maar er staat maar iets van 2000 op de meter. Die andere 1500 wordt binnenshuis geregeld. En de gegevens van de zonnepanelen hebben ze niet..
pi_206213609
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hoe kunnen ze weten dat je 4000 verbruikt? Een deel daarvan is direct verbruik en komt niet langs de teller.

Wij verbruiken ca 3500, maar er staat maar iets van 2000 op de meter. Die andere 1500 wordt binnenshuis geregeld. En de gegevens van de zonnepanelen hebben ze niet..
Ik weet dat we 4000 verbruiken. We hebben pas sinds maart zonnepanelen dus het is nog wat zoeken soms.

Ik zie in de Eneco App precies het verbruik en het vebruik na verrekening zonnepanelen. Geen idee hoe ze dat technisch doen.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 16:13:44 #260
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206213623
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:57 schreef Jor_Dii het volgende:
EnergieDirect gaat weer verhogen per 7 november a.s:

Stroom
Normaal: 0,70069¤ per kWh
Dal: 0,58188¤ per kWh

Gas
¤ 2,47486 per m³

Flikkers :r
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206213947
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:

[..]
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
Dit is gewoon graaien om het graaien..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206214021
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit is gewoon graaien om het graaien..
Ze moeten iets doen om die 190 euro zelf in te kunnen pikken.
pi_206214227
Ik heb nog steeds geen nieuwe tarieven van Vattenfall..... Niet dat het echt uitmaakt zit ruim onder het energieplafond.

Als het waar is dat je sowieso 190 euro krijgt in november en december dan hoef ik niets te betalen. Kan het zelfs zijn dat je geld terugkrijgt?
pi_206214509
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:05 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik heb nog steeds geen nieuwe tarieven van Vattenfall..... Niet dat het echt uitmaakt zit ruim onder het energieplafond.

Als het waar is dat je sowieso 190 euro krijgt in november en december dan hoef ik niets te betalen. Kan het zelfs zijn dat je geld terugkrijgt?
Heb je op de site ingelogd?
pi_206214557
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:

[..]
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
11 weken? Dalen de verkoopprijzen daarna weer dan?
  roze woensdag 5 oktober 2022 @ 18:12:37 #266
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206214851
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:39 schreef AnneX het volgende:

[..]
Heb je op de site ingelogd?
Ik heb ook nog steeds niks hoor.
Your beauty never ever scared me.
pi_206215032
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:

[..]
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
Noem 10% stijging op één dag maar een dalende markt...
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:08:19 #268
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206215602
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 18:26 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Noem 10% stijging op één dag maar een dalende markt...
De trend is nog steeds dalende, al met al is het gehalveerd ten opzichtte van eind augustus.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:10:10 #269
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206215627
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
11 weken? Dalen de verkoopprijzen daarna weer dan?
Op 1 januari is het normale moment om de prijzen aan te passen. Ik vraag me gewoon af waarom het nog voor die tijd verhoogt moet worden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206215769
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
De trend is nog steeds dalende, al met al is het gehalveerd ten opzichtte van eind augustus.
Laten we hopen dat die trend doorzet na de trendbreuk van vandaag.
pi_206216226
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:10 schreef zalkc het volgende:

[..]
Op 1 januari is het normale moment om de prijzen aan te passen. Ik vraag me gewoon af waarom het nog voor die tijd verhoogt moet worden.
Omdat het gas even heel duur was.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:53:35 #272
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206216387
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:05 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik heb nog steeds geen nieuwe tarieven van Vattenfall..... Niet dat het echt uitmaakt zit ruim onder het energieplafond.

Als het waar is dat je sowieso 190 euro krijgt in november en december dan hoef ik niets te betalen. Kan het zelfs zijn dat je geld terugkrijgt?
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.
Als je normaliter 200 euro betaalt, wordt er nu maar 10 euro afgeschreven.
Of ik moet het verkeerd hebben begrepen, dat kan natuurlijk ook.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:54:55 #273
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206216414
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat het gas even heel duur was.
Nu zijn die energiedirect tarieven niet heel extreem en zeker redelijk in vergelijk met greenchoice. Maar bij de laatstgenoemde heb ik echt het gevoel dat die stevig moeten compenseren voor bestaande vaste contracten.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206216426
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:53 schreef Papabear het volgende:

[..]
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.
Als je normaliter 200 euro betaalt, wordt er nu maar 10 euro afgeschreven.
Of ik moet het verkeerd hebben begrepen, dat kan natuurlijk ook.
In alle berichten die ik heb gelezen krijg je, ongeacht je voorschot die 190 euro, ook als dat dus lager is dan 190.
sig verwijderd door FA
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:55:48 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206216435
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:53 schreef Papabear het volgende:

[..]
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.
Als je normaliter 200 euro betaalt, wordt er nu maar 10 euro afgeschreven.
Of ik moet het verkeerd hebben begrepen, dat kan natuurlijk ook.
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206216464
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:54 schreef zalkc het volgende:

[..]
Nu zijn die energiedirect tarieven niet heel extreem en zeker redelijk in vergelijk met greenchoice. Maar bij de laatstgenoemde heb ik echt het gevoel dat die stevig moeten compenseren voor bestaande vaste contracten.
Dat is afhankelijk van inkoopbeleid ook zeker mogelijk.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 19:57:55 #277
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206216484
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?
ik denk dat die verrekend wordt op je jaarnota, soort energietegoedje.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:11 #278
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206216537
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:57 schreef zalkc het volgende:

[..]
ik denk dat die verrekend wordt op je jaarnota, soort energietegoedje.
Ja, zoiets *O*
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206217374
40 miljard gaat prijsplafond kosten. Bizar. We zijn doorgeschoten alle mensen maar te pamperen. Dit gaat een forse schuld opleveren voor BV Nederland

https://www.ad.nl/politie(...)0-000-euro~aca9a11c/
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:56:27 #280
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206217559
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 20:45 schreef Newone82 het volgende:
40 miljard gaat prijsplafond kosten. Bizar. We zijn doorgeschoten alle mensen maar te pamperen. Dit gaat een forse schuld opleveren voor BV Nederland

https://www.ad.nl/politie(...)0-000-euro~aca9a11c/
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.

De maatschappij is zo complex geworden dat je niet kan verwachten dat iedereen voorbereid is op alle shit die de wereld tegen je aan kan gooien. Denk aan de pandemie, nu de oorlog en de stijgende kosten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206217640
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 20:56 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.

De maatschappij is zo complex geworden dat je niet kan verwachten dat iedereen voorbereid is op alle shit die de wereld tegen je aan kan gooien. Denk aan de pandemie, nu de oorlog en de stijgende kosten.
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.
pi_206217649
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 20:56 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.

De maatschappij is zo complex geworden dat je niet kan verwachten dat iedereen voorbereid is op alle shit die de wereld tegen je aan kan gooien. Denk aan de pandemie, nu de oorlog en de stijgende kosten.
Nee je had het kunnen voorzien en een vast contract zo lang mogelijk kunnen nemen. Iedereen van vrienden tot kennissen hebben dit gedaan eind 2021. Prijzen waren al maanden lang aan het stijgen. Tevens alle deal websites melden dit ook al eind 2021. Zie pepper bv. Deze deal toen genomen. Mensen zijn zelf ow zo dom en niet zelfvoorzienend.

https://nl.pepper.com/aan(...)65?page=117#comments
pi_206217658
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.
Dit
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:09:26 #285
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206217776
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:02 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Nee je had het kunnen voorzien en een vast contract zo lang mogelijk kunnen nemen. Iedereen van vrienden tot kennissen hebben dit gedaan eind 2021. Prijzen waren al maanden lang aan het stijgen. Tevens alle deal websites melden dit ook al eind 2021. Zie pepper bv. Deze deal toen genomen. Mensen zijn zelf ow zo dom en niet zelfvoorzienend.

https://nl.pepper.com/aan(...)65?page=117#comments
Ik vind het behoorlijk kortzichtig van je. Alsof iedereen daar zo mee bezig is. En niet iedereen stond op het punt om een nieuw contract af te sluiten. Er zijn mensen die nu uit een contract van 3 jaar of langer komen. Je gaat me toch niet vertellen dat je vind dat ze toen al hadden moeten weten dat andere keuzes hadden moeten maken?

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.
Dat is hoe de mensheid werkt. Kan je wat van vinden, maar ik verwacht niet dat het gaat veranderen.

Wees juist blij dat men nu eindelijk overgaat op zelf opwekken. Jammer dat dit ervoor nodig is, maar het gebeurt nu wel.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:12:49 #286
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206217845
quote:
Kan, ik ben behoorlijk bezig geweest met een juiste energieleverancier te vinden in die periode. Dit waren mijn tarieven in november 2021; (Ik ging van Welkom naar Eneco en daarna kon ik zelf kiezen)
All-in tarief normaal (¤) incl. btw ¤ 0,29605
All-in tarief dal (¤) incl. btw ¤ 0,28510
All-in tarief gas (¤) incl. btw ¤ 1,10008

En dat vond ik hoog toen. Ik dacht dat het wel zou overwaaien na de winter. Helaas dus niet. Ik heb nu nog bewust geen vast contract om ik op dit moment goedkoper uit ben dan een vast contract. Ben ik dan fout bezig?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206217960
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:09 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dat is hoe de mensheid werkt. Kan je wat van vinden, maar ik verwacht niet dat het gaat veranderen.

Wees juist blij dat men nu eindelijk overgaat op zelf opwekken. Jammer dat dit ervoor nodig is, maar het gebeurt nu wel.
Helemaal nu we iedereen weer pamperen en redden, gaat het dus niet veranderen. Want mensen weten dat de overheid ze toch wel red. Ik ben blij dat mensen nu eindelijk over gaan, maar het kost onze natie wel even tot 40 miljard.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:22:01 #288
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206218029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Helemaal nu we iedereen weer pamperen en redden, gaat het dus niet veranderen. Want mensen weten dat de overheid ze toch wel red. Ik ben blij dat mensen nu eindelijk over gaan, maar het kost onze natie wel even tot 40 miljard.
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.

Er mag best nog wat meer stimulans komen verduurzaming. Daar worden we met zijn allen beter van.

En vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er helemaal geen reet aan kunnen doen. Als jij in een huurhuis zit heb jij niet zoveel in te brengen over verduurzaming maar jij mag wel je energierekening betalen. Zo zijn er genoeg scenario's waarbij de overheid de afgelopen 10-15(?) jaar heeft lopen slapen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206218401
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:22 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.
Ik ben het eens qua beperken privatiseren basisbehoeften. Maar als dit niet geprivatiseerd was dan was de situatie amper beter geweest.
quote:
Er mag best nog wat meer stimulans komen verduurzaming. Daar worden we met zijn allen beter van.
Helemaal mee eens.
quote:
En vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er helemaal geen reet aan kunnen doen. Als jij in een huurhuis zit heb jij niet zoveel in te brengen over verduurzaming maar jij mag wel je energierekening betalen. Zo zijn er genoeg scenario's waarbij de overheid de afgelopen 10-15(?) jaar heeft lopen slapen.
Als jij in een huurwoning zit, helemaal voor onbepaalde tijd, is het een keuze om dit niet te willen doen. Als jij verwacht er nog 4 jaar te wonen, kan jij mits je het geld hebt gewoon zonnepanelen laten leggen. Indien je weg moet, kan je ze gewoon meenemen. Ik zie daar het probleem niet zo.

Mocht je het geld niet hebben dan quote ik mijzelf even omwille van het korte termijngeheugen:
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]van de mensen die het schijnbaar al konden betalen[..]
De mensen die het dus nu ineens wel belangrijk vinden, geen cent belastinggeld naar toe. Succes met de kou, succes met alles. Net als de rijkensubsidie op warmtepompen etc. Als je het mij vraagt, vandaag nog afschaffen. Geld kan je beter gebruiken voor armen met (sociale) huurwoningen.
pi_206218441
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:39 schreef investeerdertje het volgende:
Als jij in een huurwoning zit, helemaal voor onbepaalde tijd, is het een keuze om dit niet te willen doen. Als jij verwacht er nog 4 jaar te wonen, kan jij mits je het geld hebt gewoon zonnepanelen laten leggen. Indien je weg moet, kan je ze gewoon meenemen. Ik zie daar het probleem niet zo.

Waar leg ik die zonnepanelen precies? (ik woon in een flat en niet boven in)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206218482
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Waar leg ik die zonnepanelen precies? (ik woon in een flat en niet boven in)
Niet. Jij legt ze nu dus ook niet. Dus ik zal mij nog eens quoten:

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. [..] van de mensen die het schijnbaar al konden betalen[..]
Dat zijn de mensen die ik op geen enkele manier wil steunen. Maar je zou mogelijk kunnen overwegen te investeren in een zonnepark/windpark als je het geld voor zonnepanelen hebt ;-)
pi_206218805
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:22 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.

Er mag best nog wat meer stimulans komen verduurzaming. Daar worden we met zijn allen beter van.

En vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er helemaal geen reet aan kunnen doen. Als jij in een huurhuis zit heb jij niet zoveel in te brengen over verduurzaming maar jij mag wel je energierekening betalen. Zo zijn er genoeg scenario's waarbij de overheid de afgelopen 10-15(?) jaar heeft lopen slapen.
Het gaat niet om basisbehoeften, het gaat erom of het overhevelen van overheid naar een "private markt" zin heeft, een private markt heeft als primaire doel concurrentie en daarmee een betere prijs/kwaliteit verhouding voor de eindgebruiker. Echter de meeste diensten die geprivatiseerd zijn, zijn wettelijk zo nog gebonden aan regels dat ze helemaal geen onderscheid kunnen maken. Het gevolg is vaak dat ze cowboy gedrag gaan vertonen waarbij de eindgebruiker het slachtoffer is. Kortom het is kiezen of delen, of je kies voor een vrij markt, of voor een NUTS bedrijf. Nu krijg je het slechte van beiden werelden. In geval van stroom zou ik zeggen: prima als je dat aan de markt overlaat, maar in het geval dat een maatschappij failliet gaat zoek je het maar zelf uit, had je maar voor een grotere leverancier moeten kiezen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206218818
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 22:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het gaat niet om basisbehoeften, het gaat erom of het overhevelen van overheid naar een "private markt" zin heeft, een private markt heeft als primaire doel concurrentie en daarmee een betere prijs/kwaliteit verhouding voor de eindgebruiker. Echter de meeste diensten die geprivatiseerd zijn, zijn wettelijk zo nog gebonden aan regels dat ze helemaal geen onderscheid kunnen maken. Het gevolg is vaak dat ze cowboy gedrag gaan vertonen waarbij de eindgebruiker het slachtoffer is. Kortom het is kiezen of delen, of je kies voor een vrij markt, of voor een NUTS bedrijf. Nu krijg je het slechte van beiden werelden. In geval van stroom zou ik zeggen: prima als je dat aan de markt overlaat, maar in het geval dat een maatschappij failliet gaat zoek je het maar zelf uit, had je maar voor een grotere leverancier moeten kiezen.
nutsbedrijf*
verder eensch
pi_206220777
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 07:18 schreef mschol het volgende:

[..]
zolang alleen de meter slim is kan dat niet
Jawel hoor.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_206220787
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 05:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Jawel hoor.
dat kan alleen als er meer dan alleen de meter slim is :!

dat vertellen ze er alleen niet bij, bij de installtie van een slimme meter

[ Bericht 7% gewijzigd door mschol op 06-10-2022 06:02:21 ]
pi_206221035
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 01:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Ook handig voor de netbeheerder (=overheid) dat ze met één druk op de knop je stroom of gas kunnen afsluiten.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 05:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Jawel hoor.
Man man man
pi_206221083
Zonneplan vandaag:
Stroomprijs: 19 cent
Gasprijs: 148 cent
pi_206221780
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:03 schreef 2xHenk het volgende:
Zonneplan vandaag:
Stroomprijs: 19 cent
Gasprijs: 148 cent
Yay, dat ziet er goed uit.
Rekening van augustus was om te janken, bijna 16k voor 3 bedrijven.
Nu de afrekening van september even afwachten maar die zal al lager zijn.
Wij zitten nu 1,5 jaar bij een dynamische aanbieder en in normale tijden is dat prima. Maar nu even niet }:|
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 6 oktober 2022 @ 09:36:03 #299
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206221939
Zwlfs als je alleen stroom hebt ga je volgend jaar het dubbele betalen volgens gaslicht :')

Maar hey we doen het voor die shithole dorp in oekraine die nu inmiddels weer terug heroverd is hoor!
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206222217
omdat ik al 10jaar thuis zit ivm 2tal zware rugoperaties
en een uitkering van ongeveer 1300
(550euro huur -110 subsidie)
ik zat voorheen op 190-200euro per maand
nu zou ik bijna 400pm moeten betalen
komt doordat ik vanaf 8am tot soms 1-2am achter de PC zit
die is aangesloten op mijn 4K LG OLED 55"
aangezien die de enige manier is om semi-liggend
op een elektrisch verstelbare bank de text te lezen!

ik snap niet goed wat dit plafond voor mij gaat betekenen...
kan iemand het in Jip en Janneke taal uitleggen?
de schrik zit er bij mij namelijk erg goed in!

PS: ik kook ook elektrisch...
douchen doe ik maar superkort (om de dag) en bijna nooit erg warm
pi_206222287
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 09:56 schreef g60forced het volgende:
omdat ik al 10jaar thuis zit ivm 2tal zware rugoperaties
en een uitkering van ongeveer 1300
(550euro huur -110 subsidie)
ik zat voorheen op 190-200euro per maand
nu zou ik bijna 400pm moeten betalen
komt doordat ik vanaf 8am tot soms 1-2am achter de PC zit
die is aangesloten op mijn 4K LG OLED 55"
aangezien die de enige manier is om semi-liggend
op een elektrisch verstelbare bank de text te lezen!

ik snap niet goed wat dit plafond voor mij gaat betekenen...
kan iemand het in Jip en Janneke taal uitleggen?
de schrik zit er bij mij namelijk erg goed in!

PS: ik kook ook elektrisch...
douchen doe ik maar superkort (om de dag) en bijna nooit erg warm
Wat was je verbruik in je laatste jaarnota?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')