Ja, dat is denk ik wel wat hier ook gaat gebeuren. Nu op 88,68 kWh voor deze maand, en dat is niet fantastisch, maar toch al 20.8 kWh in de minquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar de kans dat oktober beduidend meer gaat opbrengen en minder gaat kosten dan vorig jaar is gewoon vrij klein, en toen was het over de hele maand echt net zoveel opbrengst als verbruik (510 kWh).
Dus ik ga er vanuit dat oktober ook dit jaar de break even maand is.
Mijn zonnepanelen hebben nu al meer overproductie gehad dan de 5 kwh van vorig jaar :-Pquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar de kans dat oktober beduidend meer gaat opbrengen en minder gaat kosten dan vorig jaar is gewoon vrij klein, en toen was het over de hele maand echt net zoveel opbrengst als verbruik (510 kWh).
Dus ik ga er vanuit dat oktober ook dit jaar de break even maand is.
Die vraag heb ik ook, ik heb ook zo'n situatie.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 15:47 schreef exode het volgende:
Is er al iets gezegd over het plafond en de zonnepanelen? Mij lijkt het logisch dat je jaarverbruik voor de regeling na aftrek opweksaldo is, maar dat wil niet zeggen dat deze logica ook gevolgd wordt.
Wij verbruiken ongeveer 4000 kwh per jaar en wekken 3000 kwh op. Dus dan zou je denken dat wij op 1000 kwh zitten en dus netjes onder het plafond maar ik kan nergens vinden of deze denkwijze klopt.
Hoe kunnen ze weten dat je 4000 verbruikt? Een deel daarvan is direct verbruik en komt niet langs de teller.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 15:47 schreef exode het volgende:
Is er al iets gezegd over het plafond en de zonnepanelen? Mij lijkt het logisch dat je jaarverbruik voor de regeling na aftrek opweksaldo is, maar dat wil niet zeggen dat deze logica ook gevolgd wordt.
Wij verbruiken ongeveer 4000 kwh per jaar en wekken 3000 kwh op. Dus dan zou je denken dat wij op 1000 kwh zitten en dus netjes onder het plafond maar ik kan nergens vinden of deze denkwijze klopt.
Ik weet dat we 4000 verbruiken. We hebben pas sinds maart zonnepanelen dus het is nog wat zoeken soms.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 16:03 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hoe kunnen ze weten dat je 4000 verbruikt? Een deel daarvan is direct verbruik en komt niet langs de teller.
Wij verbruiken ca 3500, maar er staat maar iets van 2000 op de meter. Die andere 1500 wordt binnenshuis geregeld. En de gegevens van de zonnepanelen hebben ze niet..
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 15:57 schreef Jor_Dii het volgende:
EnergieDirect gaat weer verhogen per 7 november a.s:
Stroom
Normaal: 0,70069¤ per kWh
Dal: 0,58188¤ per kWh
Gas
¤ 2,47486 per m³
Flikkers
Dit is gewoon graaien om het graaien..quote:Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
Ze moeten iets doen om die 190 euro zelf in te kunnen pikken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 16:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is gewoon graaien om het graaien..
Heb je op de site ingelogd?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 17:05 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik heb nog steeds geen nieuwe tarieven van Vattenfall..... Niet dat het echt uitmaakt zit ruim onder het energieplafond.
Als het waar is dat je sowieso 190 euro krijgt in november en december dan hoef ik niets te betalen. Kan het zelfs zijn dat je geld terugkrijgt?
11 weken? Dalen de verkoopprijzen daarna weer dan?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel mooi dat de markt al anderhalve maand aan het dalen is. Ik zie echt niet waarom er een extra tussentijdse verhoging nu nodig is. Gaat het zoveel zoden aan de dijk zetten die 11 weken? in een dalende markt?
Noem 10% stijging op één dag maar een dalende markt...quote:Op woensdag 5 oktober 2022 16:13 schreef zalkc het volgende:
[..]
De trend is nog steeds dalende, al met al is het gehalveerd ten opzichtte van eind augustus.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 18:26 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Noem 10% stijging op één dag maar een dalende markt...
Op 1 januari is het normale moment om de prijzen aan te passen. Ik vraag me gewoon af waarom het nog voor die tijd verhoogt moet worden.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 17:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
11 weken? Dalen de verkoopprijzen daarna weer dan?
Laten we hopen dat die trend doorzet na de trendbreuk van vandaag.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
De trend is nog steeds dalende, al met al is het gehalveerd ten opzichtte van eind augustus.
Omdat het gas even heel duur was.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:10 schreef zalkc het volgende:
[..]
Op 1 januari is het normale moment om de prijzen aan te passen. Ik vraag me gewoon af waarom het nog voor die tijd verhoogt moet worden.
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 17:05 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik heb nog steeds geen nieuwe tarieven van Vattenfall..... Niet dat het echt uitmaakt zit ruim onder het energieplafond.
Als het waar is dat je sowieso 190 euro krijgt in november en december dan hoef ik niets te betalen. Kan het zelfs zijn dat je geld terugkrijgt?
Nu zijn die energiedirect tarieven niet heel extreem en zeker redelijk in vergelijk met greenchoice. Maar bij de laatstgenoemde heb ik echt het gevoel dat die stevig moeten compenseren voor bestaande vaste contracten.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat het gas even heel duur was.
In alle berichten die ik heb gelezen krijg je, ongeacht je voorschot die 190 euro, ook als dat dus lager is dan 190.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:53 schreef Papabear het volgende:
[..]
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.
Als je normaliter 200 euro betaalt, wordt er nu maar 10 euro afgeschreven.
Of ik moet het verkeerd hebben begrepen, dat kan natuurlijk ook.
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:53 schreef Papabear het volgende:
[..]
Je krijgt -voor zo ver ik het heb begrepen- in november en december 190 euro korting op je maandtermijn. Ik verwacht niet dat als je normaliter maar 100 euro voorschot betaalt, dat je dan 90 euro op je rekening gestort krijgt.
Als je normaliter 200 euro betaalt, wordt er nu maar 10 euro afgeschreven.
Of ik moet het verkeerd hebben begrepen, dat kan natuurlijk ook.
Dat is afhankelijk van inkoopbeleid ook zeker mogelijk.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:54 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nu zijn die energiedirect tarieven niet heel extreem en zeker redelijk in vergelijk met greenchoice. Maar bij de laatstgenoemde heb ik echt het gevoel dat die stevig moeten compenseren voor bestaande vaste contracten.
ik denk dat die verrekend wordt op je jaarnota, soort energietegoedje.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?
quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar blijft die ¤ 90 dan, als je een voorschotnota van ¤ 100 hebt?
Ja, zoietsquote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
ik denk dat die verrekend wordt op je jaarnota, soort energietegoedje.
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 20:45 schreef Newone82 het volgende:
40 miljard gaat prijsplafond kosten. Bizar. We zijn doorgeschoten alle mensen maar te pamperen. Dit gaat een forse schuld opleveren voor BV Nederland
https://www.ad.nl/politie(...)0-000-euro~aca9a11c/
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 20:56 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.
De maatschappij is zo complex geworden dat je niet kan verwachten dat iedereen voorbereid is op alle shit die de wereld tegen je aan kan gooien. Denk aan de pandemie, nu de oorlog en de stijgende kosten.
Nee je had het kunnen voorzien en een vast contract zo lang mogelijk kunnen nemen. Iedereen van vrienden tot kennissen hebben dit gedaan eind 2021. Prijzen waren al maanden lang aan het stijgen. Tevens alle deal websites melden dit ook al eind 2021. Zie pepper bv. Deze deal toen genomen. Mensen zijn zelf ow zo dom en niet zelfvoorzienend.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 20:56 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Mensen pamperen? Wij hadden met zijn allen moeten voorzien dat de prijzen zo zouden exploderen? Ik schat in dat de maatschappelijke kosten en het leed vele malen groter zou zijn geweest als er niets zou worden gedaan.
De maatschappij is zo complex geworden dat je niet kan verwachten dat iedereen voorbereid is op alle shit die de wereld tegen je aan kan gooien. Denk aan de pandemie, nu de oorlog en de stijgende kosten.
Ditquote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.
Ik vind het behoorlijk kortzichtig van je. Alsof iedereen daar zo mee bezig is. En niet iedereen stond op het punt om een nieuw contract af te sluiten. Er zijn mensen die nu uit een contract van 3 jaar of langer komen. Je gaat me toch niet vertellen dat je vind dat ze toen al hadden moeten weten dat andere keuzes hadden moeten maken?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:02 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Nee je had het kunnen voorzien en een vast contract zo lang mogelijk kunnen nemen. Iedereen van vrienden tot kennissen hebben dit gedaan eind 2021. Prijzen waren al maanden lang aan het stijgen. Tevens alle deal websites melden dit ook al eind 2021. Zie pepper bv. Deze deal toen genomen. Mensen zijn zelf ow zo dom en niet zelfvoorzienend.
https://nl.pepper.com/aan(...)65?page=117#comments
Dat is hoe de mensheid werkt. Kan je wat van vinden, maar ik verwacht niet dat het gaat veranderen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. Daarvoor niet. Ja, als ze nu pas die verantwoordelijkheid willen nemen (liefst met accu voor nachtverbruik), dan noem ik het ook pamperen (van de mensen die het schijnbaar al konden betalen). Maarja.
Kan, ik ben behoorlijk bezig geweest met een juiste energieleverancier te vinden in die periode. Dit waren mijn tarieven in november 2021; (Ik ging van Welkom naar Eneco en daarna kon ik zelf kiezen)quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:03 schreef Newone82 het volgende:
Zie deals vorig jaar https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765
Helemaal nu we iedereen weer pamperen en redden, gaat het dus niet veranderen. Want mensen weten dat de overheid ze toch wel red. Ik ben blij dat mensen nu eindelijk over gaan, maar het kost onze natie wel even tot 40 miljard.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:09 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dat is hoe de mensheid werkt. Kan je wat van vinden, maar ik verwacht niet dat het gaat veranderen.
Wees juist blij dat men nu eindelijk overgaat op zelf opwekken. Jammer dat dit ervoor nodig is, maar het gebeurt nu wel.
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Helemaal nu we iedereen weer pamperen en redden, gaat het dus niet veranderen. Want mensen weten dat de overheid ze toch wel red. Ik ben blij dat mensen nu eindelijk over gaan, maar het kost onze natie wel even tot 40 miljard.
Ik ben het eens qua beperken privatiseren basisbehoeften. Maar als dit niet geprivatiseerd was dan was de situatie amper beter geweest.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:22 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.
Helemaal mee eens.quote:Er mag best nog wat meer stimulans komen verduurzaming. Daar worden we met zijn allen beter van.
Als jij in een huurwoning zit, helemaal voor onbepaalde tijd, is het een keuze om dit niet te willen doen. Als jij verwacht er nog 4 jaar te wonen, kan jij mits je het geld hebt gewoon zonnepanelen laten leggen. Indien je weg moet, kan je ze gewoon meenemen. Ik zie daar het probleem niet zo.quote:En vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er helemaal geen reet aan kunnen doen. Als jij in een huurhuis zit heb jij niet zoveel in te brengen over verduurzaming maar jij mag wel je energierekening betalen. Zo zijn er genoeg scenario's waarbij de overheid de afgelopen 10-15(?) jaar heeft lopen slapen.
De mensen die het dus nu ineens wel belangrijk vinden, geen cent belastinggeld naar toe. Succes met de kou, succes met alles. Net als de rijkensubsidie op warmtepompen etc. Als je het mij vraagt, vandaag nog afschaffen. Geld kan je beter gebruiken voor armen met (sociale) huurwoningen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]van de mensen die het schijnbaar al konden betalen[..]
Waar leg ik die zonnepanelen precies? (ik woon in een flat en niet boven in)quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:39 schreef investeerdertje het volgende:
Als jij in een huurwoning zit, helemaal voor onbepaalde tijd, is het een keuze om dit niet te willen doen. Als jij verwacht er nog 4 jaar te wonen, kan jij mits je het geld hebt gewoon zonnepanelen laten leggen. Indien je weg moet, kan je ze gewoon meenemen. Ik zie daar het probleem niet zo.
Niet. Jij legt ze nu dus ook niet. Dus ik zal mij nog eens quoten:quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Waar leg ik die zonnepanelen precies? (ik woon in een flat en niet boven in)
Dat zijn de mensen die ik op geen enkele manier wil steunen. Maar je zou mogelijk kunnen overwegen te investeren in een zonnepark/windpark als je het geld voor zonnepanelen hebt ;-)quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat iedereen ineens zonnepanelen wil nu de prijzen stijgen. [..] van de mensen die het schijnbaar al konden betalen[..]
Het gaat niet om basisbehoeften, het gaat erom of het overhevelen van overheid naar een "private markt" zin heeft, een private markt heeft als primaire doel concurrentie en daarmee een betere prijs/kwaliteit verhouding voor de eindgebruiker. Echter de meeste diensten die geprivatiseerd zijn, zijn wettelijk zo nog gebonden aan regels dat ze helemaal geen onderscheid kunnen maken. Het gevolg is vaak dat ze cowboy gedrag gaan vertonen waarbij de eindgebruiker het slachtoffer is. Kortom het is kiezen of delen, of je kies voor een vrij markt, of voor een NUTS bedrijf. Nu krijg je het slechte van beiden werelden. In geval van stroom zou ik zeggen: prima als je dat aan de markt overlaat, maar in het geval dat een maatschappij failliet gaat zoek je het maar zelf uit, had je maar voor een grotere leverancier moeten kiezen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 21:22 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik denk dat we goed moeten nadenken over basisbehoeften en of we die wel moeten privatiseren. En er mag zeker een rem zitten op de negatieve effecten.
Er mag best nog wat meer stimulans komen verduurzaming. Daar worden we met zijn allen beter van.
En vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er helemaal geen reet aan kunnen doen. Als jij in een huurhuis zit heb jij niet zoveel in te brengen over verduurzaming maar jij mag wel je energierekening betalen. Zo zijn er genoeg scenario's waarbij de overheid de afgelopen 10-15(?) jaar heeft lopen slapen.
nutsbedrijf*quote:Op woensdag 5 oktober 2022 22:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet om basisbehoeften, het gaat erom of het overhevelen van overheid naar een "private markt" zin heeft, een private markt heeft als primaire doel concurrentie en daarmee een betere prijs/kwaliteit verhouding voor de eindgebruiker. Echter de meeste diensten die geprivatiseerd zijn, zijn wettelijk zo nog gebonden aan regels dat ze helemaal geen onderscheid kunnen maken. Het gevolg is vaak dat ze cowboy gedrag gaan vertonen waarbij de eindgebruiker het slachtoffer is. Kortom het is kiezen of delen, of je kies voor een vrij markt, of voor een NUTS bedrijf. Nu krijg je het slechte van beiden werelden. In geval van stroom zou ik zeggen: prima als je dat aan de markt overlaat, maar in het geval dat een maatschappij failliet gaat zoek je het maar zelf uit, had je maar voor een grotere leverancier moeten kiezen.
Jawel hoor.quote:Op woensdag 28 september 2022 07:18 schreef mschol het volgende:
[..]
zolang alleen de meter slim is kan dat niet
dat kan alleen als er meer dan alleen de meter slim isquote:
quote:Op woensdag 28 september 2022 01:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook handig voor de netbeheerder (=overheid) dat ze met één druk op de knop je stroom of gas kunnen afsluiten.
Man man manquote:
Yay, dat ziet er goed uit.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 08:03 schreef 2xHenk het volgende:
Zonneplan vandaag:
Stroomprijs: 19 cent
Gasprijs: 148 cent
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |