abonnement Unibet Coolblue
pi_206128386
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:05 schreef Zorro het volgende:

[..]
Kijk, dat is tenminste iets waar ik wat mee kan :)

Ik maak inmiddels na de laatste jaarafrekening in augustus nu dagelijks foto's van de standen en houd dat in excel bij met kosten zoals op dat moment geldend.
Dat ga ik goed bewaren en ze daarmee lastigvallen als ze uiteindelijk afwijkt.
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?
  FOK!fotograaf woensdag 28 september 2022 @ 13:08:45 #152
842 Zorro
Z
pi_206128392
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?
EXIF
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 28 september 2022 @ 13:10:26 #153
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206128419
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:23 schreef Nizno het volgende:

[..]
dan is er dus niets mis mee dat zij gaan inschatten wat je maandverbruik is :)
want jij staat niet te springen om ze gegevens vanuit een slimme meter te geven.
Als ze per datum gaan wijzigen moeten ze per die datum ook maar de meterstanden op komen nemen.

Dat is allemaal niet aan de klant he, dat is gewoon het bedrijf die dat moet regelen. Die willen ook een tariefsverhoging invoeren.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206128457
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:08 schreef Zorro het volgende:

[..]
EXIF
Wanneer verwacht je je afrekening? Dan zet ik even in mijn agenda dat ik tzt een topic voor juridisch advies moet zoeken.
pi_206128509
Nog een bespaartip!

Zet je dagelijks alarm zodat je herinnert wordt de kachel lager te zetten een uurtje of meer voor het naar bed gaan.
Werkt hier goed.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 september 2022 @ 13:21:36 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206128528
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wanneer verwacht je je afrekening? Dan zet ik even in mijn agenda dat ik tzt een topic voor juridisch advies moet zoeken.
augustus gaf hij hier wat naar boven aan
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_206128531
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:21 schreef Nizno het volgende:

[..]
augustus gaf hij hier wat naar boven aan
oh sorry, mijn fout :)
  woensdag 28 september 2022 @ 13:26:26 #158
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206128570
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?
De krant van die dag erbij fotograferen en dezelfde dag mailen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206128596
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:26 schreef monkyyy het volgende:

[..]
De krant van die dag erbij fotograferen en dezelfde dag mailen
Moet je ook nog een krantenabonnement nemen >:)
  woensdag 28 september 2022 @ 13:29:12 #160
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206128602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:28 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Moet je ook nog een krantenabonnement nemen >:)
Die kun je dan weer even tijdelijk lenen uit de bieb.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206128619
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Die kun je dan weer even tijdelijk lenen uit de bieb.
Moet je eerst lid worden van de bieb :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 28 september 2022 @ 13:33:18 #162
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206128657
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Moet je eerst lid worden van de bieb :P
leen hem bij buren familie vrienden what ever :P
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_206129179
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:16 schreef Zorro het volgende:
En die slimme meter heb ik geweigerd omdat dat ineens op de mat plofte, ik wilde eerst weten waarom ik die zou nemen. Ik geloof niet in menslievendheid vanuit hun kant.
De techniek is al heel erg oud en de meters zelf zijn vaak ook vijftig jaar of langer in gebruik. Dat daar dus een andere techniek voor ontwikkeld is die meer in deze tijd past lijkt me dus niet zo gek.

Of ga je ook alleen tanken bij benzinestations met een mechanisch telwerk? Telefoon met draaischijf? Alleen parkeren als er kwartjes in de meter passen? enz. Zo vreemd is het niet dat meet en regel systemen vervangen worden door iets met meer mogelijkheden.

Dat afsluiten van stroom of gas op afstand -wat eerder in het topic stond- is technisch waarschijnlijk wel mogelijk maar bij wet verboden omdat men vreesde dat elektraboeren en dan iets te lichtzinnig mee om zouden gaan.
pi_206129625
quote:
Eneco negeert minister Jetten: tariefswijziging gaat gewoon door

Eneco gaat de aangekondigde tariefswijziging per 1 oktober gewoon doorvoeren. Daarmee negeert het energiebedrijf minister Rob Jetten die gisteren zei dat de energiemaatschappijen zich moeten houden aan een termijn van dertig dagen, ook voor de wijziging per 1 oktober.

Eneco, Greenchoice en Essent kondigden vorige week forse tariefsverhogingen aan, met als ingangsdatum 1 oktober.

Eneco liet klanten donderdag weten dat vanaf eind deze week de gasprijzen verdubbelen en de stroomprijzen 2,5 keer omhoog gaan. Dat betekent dat zo'n 700.000 klanten - een derde van het totaal - nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.

Een tariefswijziging zo kort van tevoren aankondigen mag helemaal niet, stelt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract is dertig dagen. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, aldus de toezichthouder.

Jetten: direct aanpassen
Volgens minister van Klimaat en Energie Rob Jetten moeten bedrijven zich per direct aan de regels houden en niet pas vanaf de volgende geplande wijziging, zoals Eneco gister beloofde te gaan doen.

Aanpassen dus die tariefswijziging, zegt Jetten. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zei hij. "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."

Eneco negeert dit en laat vandaag aan RTL Nieuws weten dat de prijsverhoging van 1 oktober doorgaat. Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap. Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."

Juridisch gesteggel
Eneco is van mening dat de minister en de toezichthouder de wet verkeerd uitleggen. Het bedrijf stelt altijd volgens wet- en regelgeving te hebben gehandeld.

En zo is de consument gevangen tussen uiteenlopende interpretaties van de wet. De ACM verwijst zelf naar een uitspraak van de onafhankelijke Geschillencommissie en een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarin de de grens van 30 dagen voor tariefswijzigingen wordt ondersteund.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door

;(
  roze woensdag 28 september 2022 @ 14:47:55 #165
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206129644
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:46 schreef Leontje het volgende:
Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap.
:')
Your beauty never ever scared me.
pi_206129645
Gezellig bedrijf. Lekker geld graaien over ruggen van de mensen
  woensdag 28 september 2022 @ 14:55:10 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206129722
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gezellig bedrijf. Lekker geld graaien over ruggen van de mensen
Met dank aan een grenzeloos naïeve en visieloze overheid.
Ze staan zo ver van de realiteit af, dat zelfs oprecht goed bedoelde maatregelen op zijn best geen effect hebben voor de burger.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206129865
Uit een eerder bericht kreeg ik al zo'n zuur gevoel:
quote:
Het bedrijf gaat nu ook als de prijzen dalen die tarieven pas minimaal dertig dagen later verwerken. Klanten kunnen daardoor duurder uit zijn als energieprijzen op de handelsmarkt dalen. Want dan blijven de prijzen nog zeker dertig dagen hoger. "Ook als de prijzen dalen, gaan klanten dat nu later merken," aldus de woordvoerder van Eneco.
Lekker puh, stelletje zeikerds :6
pi_206129887
Kutbedrijven :r
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 28 september 2022 @ 15:09:16 #170
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206129938
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:04 schreef Piles het volgende:
Uit een eerder bericht kreeg ik al zo'n zuur gevoel:
[..]
Lekker puh, stelletje zeikerds :6
Zo wekt het bij de benzine en diesel ook.
Moeten ze het duur gaan inkopen, gaat de prijs vast omhoog.

Hebben ze nog dure oude voorraad, gaat die voor de oude prijs weg.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206129962
quote:
Wat een intens smerig kutbedrijf hoop dat ze vies hard worden genaaid maar ze zullen we wel mee wegkomen
You need to be cold to be queen.
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 15:12:39 #172
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206129986
pi_206130086
quote:
En als je dat gewoon niet betaald?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206130308
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En als je dat gewoon niet betaald?
Als je dat een tijdje volhoudt wordt de energie afgesloten.
  woensdag 28 september 2022 @ 15:49:48 #175
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206130504
quote:
Tot aan de geschillencommissie :')

Ik snap het wel, want voor elke klant die klaagt zijn er waarschijnlijk 10+ die niet klagen.
Dum de dum
pi_206130539
Dat Jetten daar over gaat zal ook niet echt helpen. Die man zou ik ook compleet negeren.
  woensdag 28 september 2022 @ 15:53:45 #177
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206130556
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:01 schreef investeerdertje het volgende:
@:fe2o3

Even voor de beeldvorming:
Per 1 oktober, 2 jaar klant waarvan 1 variabel betaal ik:
0,57203 per kWh
2,33230 per m3

Familie 15'ish jaar klant maar nu voor het eerst variabel:
0,69465 per kWh
3.17160 per m3

Vergelijk dat eens met de tarieven die het ad plaatst.
Ja iets meer (die jij plaatst)

Eneco was echter

0.90 / 0.75 kWh en 3,49 per m3 bijv.

maar modelcontracten zitten net over de euro per kWh en gas over de 4. Dus lekker bij eneco 1.5 a 2x meer dan wat jij post lappen, of nog meer en switchen.

Ook de gigantische willekeur tussen klanten is idioot. Je maakt mij niet wijs dat de speciaal voor mij vandaag inkopen, de hele 220kWh voor deze maand en morgen voor jou ook 220kWh maar dan tegen 5 cent meer of minder oid.
Dum de dum
pi_206130567
Ik zit al vele jaren bij GC, altijd al variabel. Mijn tarieven staan volgens de website nog vast tot 1 januari., voorschot heb ik op nul euro. Op de een of andere manier hou ik er rekening mee dat ze een vies spelletje spelen door mij nu een lage terug lever vergoeding te geven en na 1 januari de volle mep te vragen voor mijn verbruik. Zeg maar opeens te gaan salderen in centen in plaats van kWh.

Als ze zoiets flikken zijn ze na verloop van tijd wel deze oude klant kwijt natuurlijk. Maar goed, ik hoor niet te janken voor ik geslagen ben. Afwachten dus.
pi_206130589
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:53 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ja iets meer (die jij plaatst)

Eneco was echter

0.90 / 0.75 kWh en 3,49 per m3 bijv.

maar modelcontracten zitten net over de euro per kWh en gas over de 4. Dus lekker bij eneco 1.5 a 2x meer dan wat jij post lappen, of nog meer en switchen.

Ook de gigantische willekeur tussen klanten is idioot. Je maakt mij niet wijs dat de speciaal voor mij vandaag inkopen, de hele 220kWh voor deze maand en morgen voor jou ook 220kWh maar dan tegen 5 cent meer of minder oid.
Wat ik vooral raar vind is dat de iemand die al 15 jaar klant is, schijnbaar zodra het variabel gaat vergeten bij inkopen en je duurder uit bent.

Mja.
  woensdag 28 september 2022 @ 15:59:26 #180
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206130607
Centenkwestie

700.000x de rekening keer 3, en dan ik gok van nog geen 50.000 mensen dat moeten terugdraaien, ALS die doordrukken bij een geschillencommissie ...

Das toch waar je als bestuurder een stijve snikkel van krijgt, is gewoon keihard ka$$a.

Misschien dat jetten nog iets kan doen met het prijsplafond straks, want dan moet eneco wel de centen v/d staat krijgen ... tit for tat ^^
Dum de dum
pi_206130662
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Centenkwestie

700.000x de rekening keer 3, en dan ik gok van nog geen 50.000 mensen dat moeten terugdraaien, ALS die doordrukken bij een geschillencommissie ...

Das toch waar je als bestuurder een stijve snikkel van krijgt, is gewoon keihard ka$$a.

Misschien dat jetten nog iets kan doen met het prijsplafond straks, want dan moet eneco wel de centen v/d staat krijgen ... tit for tat ^^
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeel
pi_206130697
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeel
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206130831
Inmiddels heeft de ACM ook meer bekend gemaakt vandaag:

quote:
Wat zijn de regels?
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. De energieleverancier moet u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren. Dit komt omdat u volgens de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet een opzegtermijn van 30 dagen heeft (Artikel 95m, zevende lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 52b, zevende lid, van Gaswet).

Wat is er aan de hand?
Enkele energieleveranciers hebben de prijsverhoging per 1 oktober 2022 korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd. Dit leidde tot veel onrust bij consumenten.

Als de energieleveranciers zich aan de termijn van 30 dagen houden dan gaat de prijsverhoging niet op 1 oktober in, maar zo’n 3 weken later. Dat scheelt consumenten mogelijk geld.

Wat doet de ACM nu?
De ACM heeft de afgelopen dagen contact gehad met branchevereniging Energie-Nederland en verschillende energieleveranciers. De ACM heeft op 27 september 2022 een brief gestuurd aan de energieleveranciers. Daarin wijzen we de energieleveranciers op de regels. Houden zij zich hier niet aan? Dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld met een boete, last onder dwangsom of een bindende aanwijzing.

Wat kan ik zelf doen?
We verwachten van de energieleveranciers dat zij de prijsverhoging niet per 1 oktober in laten gaan. Wij roepen de energieleveranciers op om hun klanten daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.

Heeft uw leverancier de nieuwe tarieven korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd? En bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een brief sturen waarin u zegt dat u hier niet mee akkoord gaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Voorbeeldbrief - Klacht over termijn tariefwijziging
Moet ik de brief (aangetekend) per post versturen?
Het maakt niet uit of u de brief per post of digitaal verstuurt. U kunt de brief ook per e-mail sturen of via het contactformulier van uw energieleverancier.

Wilt u kunnen bewijzen dat u de brief hebt gestuurd? Vraag dan om een leesbevestiging als u de brief per e-mail verstuurt. Verstuur de brief aangetekend als u de brief per post verzendt.

Moet ik mijn brief voor 1 oktober sturen?
U hoeft de brief niet voor 1 oktober te sturen. Hier is juridisch gezien geen termijn voor. Er is wel een termijn voor indienen van een klacht bij De Geschillencommissie. Deze is 12 maanden.

Wat moet ik doen als ik er niet uitkom met mijn energieleverancier?
Krijgt u geen reactie of biedt uw energieleverancier geen oplossing? Dan kunt u De Geschillencommissie Energie inschakelen.
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)-energieleveranciers
pi_206130845
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat Jetten daar over gaat zal ook niet echt helpen. Die man zou ik ook compleet negeren.
Stoer hoor. Dan nog sta je niet boven de wet.
You need to be cold to be queen.
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 16:24:42 #185
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206130868
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.
Dat is zo, maar dat verandert voor die klanten (nu) niks.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 28 september 2022 @ 16:34:24 #186
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206130955
https://www.msn.com/nl-nl(...)4540ce49ce5824441975

wordt sowieso handmatig doorgeven dus. En denk ik elke maand even je standen noteren
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 28 september 2022 @ 16:37:20 #187
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206130981
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeel
Met 220kWh de maand levert puur 30 dgn later ingaan me al 150e aan verschil in stroom op. Gas zal tiientjes werk zijn aangenomen dat het niet gaat vriezen ^^ , als het gaat vriezen al rap tegen de 100. Toch rap iig 200e op een verbruik van 2400 kWh / 800m3. Daar doe ik liever andere dingen van. En dan is het gemiddeld gebruik van een gezin met 4 pers. blijkbaar het dubbele van dat (erg hoog imho, maar soit).

Geschillencommissie an sich is ook fuck all werk, er zijn inmiddels zoveel uitspraken, artikelen, wetsartikelen en een uitspraak van de hoge raad die die 30dgn termijn bevestigen dat ik niet verwacht dat ik een ochtendje naar een zitting moet in Den Haag of Utrecht :') formuliertje invullen, attachments erbij, 52,50 voorschieten en wachten op de uitspraak.

Als ik eneco was had ik iig bij de bezwaarmakers gezegd, my bad, hier is je nieuwe tarief over 30 dgn. Lijkt me niet op te wegen tegen de kosten v/d FTEs die nu al die brieven en mails moeten verwerken en nog duurder al die commissie zaken (a 105, - per verloren zaak) of zelfs rechtsgangen hier en daar.

Dat ze dat nu expliciet aangeven niet te gaan doen maakt dat geschil traject natuurlijk wel ook iets van een principe dingetje. Plus dat elke zaak bij die commissie eneco veel meer kost dan mij.
Dum de dum
pi_206131348
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.
Het is een politiek ambtsdrager. Geen baas ofzo.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:37 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Met 220kWh de maand levert puur 30 dgn later ingaan me al 150e aan verschil in stroom op. Gas zal tiientjes werk zijn aangenomen dat het niet gaat vriezen ^^ , als het gaat vriezen al rap tegen de 100. Toch rap iig 200e op een verbruik van 2400 kWh / 800m3. Daar doe ik liever andere dingen van. En dan is het gemiddeld gebruik van een gezin met 4 pers. blijkbaar het dubbele van dat (erg hoog imho, maar soit).

Geschillencommissie an sich is ook fuck all werk, er zijn inmiddels zoveel uitspraken, artikelen, wetsartikelen en een uitspraak van de hoge raad die die 30dgn termijn bevestigen dat ik niet verwacht dat ik een ochtendje naar een zitting moet in Den Haag of Utrecht :') formuliertje invullen, attachments erbij, 52,50 voorschieten en wachten op de uitspraak.

Als ik eneco was had ik iig bij de bezwaarmakers gezegd, my bad, hier is je nieuwe tarief over 30 dgn. Lijkt me niet op te wegen tegen de kosten v/d FTEs die nu al die brieven en mails moeten verwerken en nog duurder al die commissie zaken (a 105, - per verloren zaak) of zelfs rechtsgangen hier en daar.

Dat ze dat nu expliciet aangeven niet te gaan doen maakt dat geschil traject natuurlijk wel ook iets van een principe dingetje. Plus dat elke zaak bij die commissie eneco veel meer kost dan mij.
Ja, maar ik ben al even bezig met variabele tarieven. Dus het is niet zo een groot verschil voor mij. Met mij nog heel veel mensen. Op stroom is het voor mij 20 euro. Dat is alleen de reis naar Utrecht. Dan heb ik het nog niet over de ochtend aan tijd.
pi_206131842
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door

Hier staat ook vattenfall bij, maar daar heb ik 29 augustus al een brief van gekregen met de tariefsverhoging per 1 oktober :?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_206132714
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik toch, succes bij de rechter.
Gewoon zorgen dat je voorschot te laag is en je eind van het jaar moet bijbetalen.

Een wederpartij die denkt geld van je te moeten krijgen kijkt beter (en eerlijker) naar het dossier dan een wederpartij waarvan jij geld tegoed hebt.
Als de jaarrekening niet klopt en je moet een te hoog bedrag bijbetalen dan kun je gewoon storneren wegens onjuiste facturatie & incasso. En is het de energieleverancier die eventueel juistheid moet aantonen bij de rechter als ze niet in een eerder stadium bijdraaien.
  woensdag 28 september 2022 @ 21:29:13 #191
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206134548
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 06:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Boel onsamenhangende tekst waarbij niemand hier zei off grid te willen leven. Maar ik vraag mij toch af hoe mensen het voor elkaar krijgen om in het geval van verduurzaming altijd een alles-of-niets mentaliteit te hebben.

De accu helpt je in een riant aantal maanden per jaar door de hele dag heen. Kunnen ze mooi de kerncentrale voor de winter opstarten.
Laten we het niet hebben over de vorm, dan blijft het over de grijze inhoud gaan.

De reactie getuigt van wat ongerichte kennis of visie omtrent kenrcentrales die bvk maar één keer worden opgestart om daarna (erg lang) voluit te kunnen opereren. Kerncentrales zijn wmb de basis om te voorzien in een nominale basisbehoefte (zeg 50-60%). Inzake gridplanning is extra energie van zon/wind te bufferen icm (extra, boven de standaard) gebruik daarop af te laten stemmen. Denk aan "waterstof" maken in de zomerzon, die dan in de winternacht kan worden vrijgegeven.

Hoe kom je erbij dat accu's iemand riant door de maanden heen helpt. Na één of twee dagen zonder zon en dan zal er op eoa manier moeten worden voorzien in stroomcapaciteit (en faciliteiten die er dan wel klaar voor moeten staan). Wat accu's vooral kunnen doen zijn de piekbelastingen over de dag wat afvlakken en zijn nu geen serieus planbaar alternatief - kosten & baten & rendement - om langdurig te bufferen.
Accu's zijn onderdeel van een gedeelte voor een oplossing.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 september 2022 @ 22:04:17 #192
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206134997
quote:
12s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:29 schreef Vallon het volgende:
Na één of twee dagen zonder zon
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...

TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...

Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.

Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
Dum de dum
pi_206135126
quote:
12s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Laten we het niet hebben over de vorm, dan blijft het over de grijze inhoud gaan.

De reactie getuigt van wat ongerichte kennis of visie omtrent kenrcentrales die bvk maar één keer worden opgestart om daarna (erg lang) voluit te kunnen opereren. Kerncentrales zijn wmb de basis om te voorzien in een nominale basisbehoefte (zeg 50-60%). Inzake gridplanning is extra energie van zon/wind te bufferen icm (extra, boven de standaard) gebruik daarop af te laten stemmen. Denk aan "waterstof" maken in de zomerzon, die dan in de winternacht kan worden vrijgegeven.

Hoe kom je erbij dat accu's iemand riant door de maanden heen helpt. Na één of twee dagen zonder zon en dan zal er op eoa manier moeten worden voorzien in stroomcapaciteit (en faciliteiten die er dan wel klaar voor moeten staan). Wat accu's vooral kunnen doen zijn de piekbelastingen over de dag wat afvlakken en zijn nu geen serieus planbaar alternatief - kosten & baten & rendement - om langdurig te bufferen.
Accu's zijn onderdeel van een gedeelte voor een oplossing.
Ik heb nergens gezegd dat ik tegen kernenergie ben. misschien moet je post dan meer samenhangend zijn.

Verder, nee niet alle maanden. Wel een deel, verduurzaming is meer dan alles of niets. Voor 8 maanden per jaar.

Maar sterkte met je leven
  donderdag 29 september 2022 @ 01:07:03 #194
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206136569
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...

TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...

Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.

Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
De angel zit 'm in het "nagenoeg", "soms¨ en wat dan zg "achterlijke" stroomverbruikers zouden zijn.
Energie opwekken doen panelen ook bij sterrelicht, alleen is dat niet zoveel.

Natuurlijk kan iets meehelpen en de vraag is of dat het dan ook voldoende (om zorgeloos te kunnen leven) is.
Dan nog steeds zal er 24/7 een gegarandeerde voorziening klaar moeten staan voor als het 's een keer een week regent/sneeuwt of zo. Mijn buurman die thuis dialyseert heeft toch echt wat meer nodig dan die 5kWh aan batterijreserve. En zo zijn er allerlei zaken die de ideale situatie anders maken.

Nogmaals, ik zie accu's (bij huishoudens) vooral nut* hebben om zeer lokaal het piekverbruik - gemeten in uren - wat af te kunnen vlakken. In die periode kan dan al naar gelang een situatie echt grote gebruikers gepland worden afgeschakeld en eventueel noodzakelijk vermogen bijgeschakeld. Dat (smartgrid) inrichten zal - ook qua capaciteit - een hele kluif worden.
* nut dat dan ook weer mogelijk en te betalen moet zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206137593
Nou, Eneco de bekende brief gestuurd. Haalt vast niets uit maar niet geschoten.....
Overstappen is voor ons sowieso niet lonend, we hebben sinds eind maart zonnepanelen en die hebben uiteraard veel meer opgewekt dan we verbruikten. Dat gaat de komende maanden vast anders. Sterker nog in november liggen ze grotendeels af vanwege een nieuw dak. Dus eerst de afrekening in april en daarna eens kijken wat we gaan doen.

Een stroomvraagje, het valt me op dat ons sluimervebruik best hoog is. Nu hebben wij best wel wat apparaten die daaraan schuldig zullen zijn met 2 Google Homes in huis, een Quooker een Jura koffieapparaat etc. Maar als ik naar de apparaat gegevens kijk, is het gebruik helemaal niet zo hoog in standby.
Hoe kan Eneco uberhaupt onderscheid maken? Ze zien onze inductieplaat ook als stroomverbruik en niet als koken namelijk in de App.
pi_206137811
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 08:59 schreef exode het volgende:
Nou, Eneco de bekende brief gestuurd. Haalt vast niets uit maar niet geschoten.....
Overstappen is voor ons sowieso niet lonend, we hebben sinds eind maart zonnepanelen en die hebben uiteraard veel meer opgewekt dan we verbruikten. Dat gaat de komende maanden vast anders. Sterker nog in november liggen ze grotendeels af vanwege een nieuw dak. Dus eerst de afrekening in april en daarna eens kijken wat we gaan doen.

Een stroomvraagje, het valt me op dat ons sluimervebruik best hoog is. Nu hebben wij best wel wat apparaten die daaraan schuldig zullen zijn met 2 Google Homes in huis, een Quooker een Jura koffieapparaat etc. Maar als ik naar de apparaat gegevens kijk, is het gebruik helemaal niet zo hoog in standby.
Hoe kan Eneco uberhaupt onderscheid maken? Ze zien onze inductieplaat ook als stroomverbruik en niet als koken namelijk in de App.
Ze zien toch helemaal niets over wat je apparaten verbruiken? Ze weten alleen je stroomverbruik en als jij het hebt opgegeven welke apparaten je hebt maken ze een schatting op basis van gemiddelden.
pi_206137845
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:20 schreef Viezig het volgende:

[..]
Ze zien toch helemaal niets over wat je apparaten verbruiken? Ze weten alleen je stroomverbruik en als jij het hebt opgegeven welke apparaten je hebt maken ze een schatting op basis van gemiddelden.
Ah ok, ik ben duidelijk niet technisch genoeg.
Ik heb al mijn apparatuur inderdaad netjes ingevoerd. Dan maak ik me er verder niet druk om.
  donderdag 29 september 2022 @ 09:40:04 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206138027
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 08:59 schreef exode het volgende:
Nou, Eneco de bekende brief gestuurd. Haalt vast niets uit maar niet geschoten.....
Overstappen is voor ons sowieso niet lonend, we hebben sinds eind maart zonnepanelen en die hebben uiteraard veel meer opgewekt dan we verbruikten. Dat gaat de komende maanden vast anders. Sterker nog in november liggen ze grotendeels af vanwege een nieuw dak. Dus eerst de afrekening in april en daarna eens kijken wat we gaan doen.

Een stroomvraagje, het valt me op dat ons sluimervebruik best hoog is. Nu hebben wij best wel wat apparaten die daaraan schuldig zullen zijn met 2 Google Homes in huis, een Quooker een Jura koffieapparaat etc. Maar als ik naar de apparaat gegevens kijk, is het gebruik helemaal niet zo hoog in standby.
Hoe kan Eneco uberhaupt onderscheid maken? Ze zien onze inductieplaat ook als stroomverbruik en niet als koken namelijk in de App.
hoe hoog is je sluimerverbuik?
Loop eens door je huis en trek alle stekkers uit apparaten die niet uit staan maar op standby, alle laders van apparaten die niet zijn aangesloten. Ik kwam er maanden geleden achter dat er hier op de vliering al sinds we 10 jaar geleden het huis gekocht hebben een antenneversterker aan stond niets te doen, maar wel warm was, dus redelijk wat stroom verbruikte. Wil niet weten wat die mij in de 10 jaar gekost heeft.
pi_206138104
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
hoe hoog is je sluimerverbuik?
Loop eens door je huis en trek alle stekkers uit apparaten die niet uit staan maar op standby, alle laders van apparaten die niet zijn aangesloten. Ik kwam er maanden geleden achter dat er hier op de vliering al sinds we 10 jaar geleden het huis gekocht hebben een antenneversterker aan stond niets te doen, maar wel warm was, dus redelijk wat stroom verbruikte. Wil niet weten wat die mij in de 10 jaar gekost heeft.
Sluimerverbruik over afgelopen 30 dagen was iets boven de 30 Euro.

Ik wilde dat als test eens doen 's avonds, gewoon alles er 1 voor 1 uit. Dus elke avond 1 of 2 apparaten. Ik zag sowieso dat 1 van de Google homes niet in standby schoot maar vrolijk 24/7 fotolijstjes toont dus die is al aangepast.
Laders zitten op 1 plek op een stekkerblok met aan en uit knop. Als er niets opgeladen wordt, staat dat blok uit.
  Moderator donderdag 29 september 2022 @ 09:52:40 #200
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206138151
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...

TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...

Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.

Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
In een niet-warmtepomp situatie klopt dat inderdaad volledig, met nadruk op nagenoeg, want in de winter wordt die accu lang niet elke dag volgeladen.

Maar zo'n 8 a 9 maanden uit het jaar klopt dat inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206138436
waar ik nog wel erg benieuwd naar ben is het gevecht wat we gaan krijgen over salderen aan het einde van het jaar..

vrijwel iedereen zit onderhand op een variabel contract. dus dan krijg je in principe mogelijkerwijs 2 maal per jaar een tariefsverandering, in de praktijk 4 keer per jaar bij de meeste.

waar we in januari nog rond de 20 cent zaten lopen we nu tegen de euro aan per kWh

dus dan het scenario;
ik gebruik 10.000 kWh per jaar
ik wek op 11.000 kWh per jaar
dan komen daar eigenlijk de 2 vragen bij naar boven;

periode 1
tarief = 0,20/kWh
inkoop 3000 kWh
tekort = 600 euro

periode 2
tarief = 0,40/kWh
opwek (Dus verkoop) is 5000 kWh
overschot = 2000 euro

periode 3
tarief = 0,80/kWh
opwek is 2000 kWh
overschot = 1600 euro

periode 4
tarief = 1/kWh
inkoop is 3000 kWh
tekort= 3000 euro

kijk ik naar de prijzen dan zou ik op 0 euro uitkomen (exclusief leververgoeding etc. etc)
kijk ik naar het salderen (wat verplicht op jaarbasis zou moeten) dan heb ik 1000 kWh over en krijg ik dus geld terug. maar gebaseerd op 0,8? 0,4? 1 euro? het dan geldende tarief?

dat vraag ik me nog wel af.. en kan ik niet echt een duidelijk antwoord op vinden.
sowieso verwacht ik wel dat die leveranciers gaan bokken over salderen op jaarbasis..
ik verwacht dus wel dat ik genaaid ga wordne maar probeer uit te vogelen hoe..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 29 september 2022 @ 10:44:48 #202
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206138671
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...

TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...

Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.

Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
Zolang je kan salderen heeft een accu geen enkel economisch nut,

Je kan dat geld beter besteden aan meer panelen en je overschot (na het salderen) gebruiken om te verwarmen. Ik heb een accu omdat ik niet kan salderen, maar zelfs dan moet ik nog zien of deze zich terugbetaald. Een grote accu heeft trouwens alleen zin als je veel panelen hebt, want je panelen moeten overdag je actuele verbruik dekken plus het laden van de accu. Buiten de zomer met minder zon en kortere dagen bij weinig panelen dekt je productie waarschijnlijk net je gebruik overdag. Of een 5kWh genoeg is hangt niet alleen van je stroomverbruik af, maar ook van hoe je panelen liggen (in welke richting). Die van mij liggen Zuid Oost, wat betekend dat ze smorgens weinig stroom opwekken, maar in de avond meer dan wanneer ze zuid zouden liggen.
Ik heb een 7,7kWh accu, sinds Mei. In de periode van mei tot nu heb ik met 24 Panelen:

4.640 kWh geproduceerd
2.700 kWh verkocht
1.890 kWh zelf verbruikt waarvan
571 kWh uit de Accu
1.300 kWh direct verbruik
17 kWh gekocht
Had ik dus geen Accu gehad, had ik 588 kWh moeten kopen. Let wel, dit was over de zomer met lange dagen, dus de accu werd duidelijk minder belast. De donkere periode begint nu en dan zal de accu iedere dag leeggetrokken worden en niet iedere dag volledig opgeladen worden. Veel dagen zal de productie het verbruik niet dekken en de accu nauwelijks een bijdrage leveren.

[ Bericht 15% gewijzigd door Jan_Onderwater op 29-09-2022 10:58:33 ]
  donderdag 29 september 2022 @ 13:53:56 #203
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206140640
Alleen eneco (en dochter greenchoice) blijft voet bij stuk houden blijkbaar

https://www.ad.nl/binnenl(...)uitgesteld~a02dc784/

Kijken hoe lang dat duurt :')
Dum de dum
  roze donderdag 29 september 2022 @ 17:07:15 #204
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206142433
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar is mijn brief Vattenfal? :') Nu moet ik zeker er zelf achteraan om te regelen dat ik die nieuwe tarieven niet krijg?
Your beauty never ever scared me.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 29 september 2022 @ 17:10:03 #205
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_206142452
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:07 schreef Ama het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar is mijn brief Vattenfal? :') Nu moet ik zeker er zelf achteraan om te regelen dat ik die nieuwe tarieven niet krijg?
zoals er in het AD bericht er boven staat is Vattenval gezwicht en doen ze dus niet per 1 oktober verhogen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  roze donderdag 29 september 2022 @ 17:11:30 #206
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206142458
quote:
99s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:10 schreef Nizno het volgende:

[..]
zoals er in het AD bericht er boven staat is Vattenval gezwicht en doen ze dus niet per 1 oktober verhogen
15 oktober als je 14 september brief hebt gehad. Maar ik heb die brief niet. Ziet Vattenfal zelf dit of?
quote:
Vattenfall pakt het anders aan en laat de prijsverhoging ingaan 30 dagen nadat de klant werd geïnformeerd. Klanten die bijvoorbeeld 14 september de aankondiging kregen van hogere prijzen per 1 oktober zullen dat tarief nu pas vanaf 15 oktober gaan betalen.
Your beauty never ever scared me.
  Moderator donderdag 29 september 2022 @ 17:16:08 #207
155227 crew  Guppy
dus
pi_206142486
Zoals ik het hier zie, heb jij (nog) geen nieuwe tarieven gehad. Dus gaat het hoe dan ook niet binnen 30 dagen veranderen voor je
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  roze donderdag 29 september 2022 @ 17:24:27 #208
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206142566
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Alleen eneco (en dochter greenchoice) blijft voet bij stuk houden blijkbaar

https://www.ad.nl/binnenl(...)uitgesteld~a02dc784/

Kijken hoe lang dat duurt :')
Eneco is nu ook om lees ik.
Your beauty never ever scared me.
pi_206142592
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:07 schreef Ama het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar is mijn brief Vattenfal? :') Nu moet ik zeker er zelf achteraan om te regelen dat ik die nieuwe tarieven niet krijg?
Recent Nieuw ongedateerd bericht van V’fall: “ Vanaf 1 oktober 2022 wijzigen de energietarieven. Deze gaan in 30 dagen nadat je hier persoonlijk over geïnformeerd bent.”

Overzicht correspondentie: “ Uw nieuwe tarieven
05 september 2022”
  roze donderdag 29 september 2022 @ 17:28:36 #210
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206142602
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:27 schreef AnneX het volgende:

[..]
Recent Nieuw ongedateerd bericht van V’fall: “ Vanaf 1 oktober 2022 wijzigen de energietarieven. Deze gaan in 30 dagen nadat je hier persoonlijk over geïnformeerd bent.”

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:9~
Ze zijn mij vergeten.
Your beauty never ever scared me.
pi_206142629
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:28 schreef Ama het volgende:

[..]
Ze zijn mij vergeten.
🤪 of 😢
  roze donderdag 29 september 2022 @ 17:32:26 #212
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206142635
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:31 schreef AnneX het volgende:

[..]
🤪 of 😢
Ik ben pas "blij" als ik op 2 oktober zie dat mijn tarieven niet omhoog zijn gegaan. Maar hoop voor die tijd Vattenfal zelf al te hebben gesproken.
Your beauty never ever scared me.
pi_206142821
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Alleen eneco (en dochter greenchoice) blijft voet bij stuk houden blijkbaar

https://www.ad.nl/binnenl(...)uitgesteld~a02dc784/

Kijken hoe lang dat duurt :')
Nice. Niets voor hoeven doen. (Grapje)
pi_206142846
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zolang je kan salderen heeft een accu geen enkel economisch nut,

Je kan dat geld beter besteden aan meer panelen en je overschot (na het salderen) gebruiken om te verwarmen. Ik heb een accu omdat ik niet kan salderen, maar zelfs dan moet ik nog zien of deze zich terugbetaald. Een grote accu heeft trouwens alleen zin als je veel panelen hebt, want je panelen moeten overdag je actuele verbruik dekken plus het laden van de accu. Buiten de zomer met minder zon en kortere dagen bij weinig panelen dekt je productie waarschijnlijk net je gebruik overdag. Of een 5kWh genoeg is hangt niet alleen van je stroomverbruik af, maar ook van hoe je panelen liggen (in welke richting). Die van mij liggen Zuid Oost, wat betekend dat ze smorgens weinig stroom opwekken, maar in de avond meer dan wanneer ze zuid zouden liggen.
Ik heb een 7,7kWh accu, sinds Mei. In de periode van mei tot nu heb ik met 24 Panelen:

4.640 kWh geproduceerd
2.700 kWh verkocht
1.890 kWh zelf verbruikt waarvan
571 kWh uit de Accu
1.300 kWh direct verbruik
17 kWh gekocht
Had ik dus geen Accu gehad, had ik 588 kWh moeten kopen. Let wel, dit was over de zomer met lange dagen, dus de accu werd duidelijk minder belast. De donkere periode begint nu en dan zal de accu iedere dag leeggetrokken worden en niet iedere dag volledig opgeladen worden. Veel dagen zal de productie het verbruik niet dekken en de accu nauwelijks een bijdrage leveren.

En kennen ze in België geen uurtarief leveranciers waarbij je in de winter op (relatief) goedkope momenten je accu vol kan laden vanaf het net?
  donderdag 29 september 2022 @ 17:51:18 #215
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206142858
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nice. Niets voor hoeven doen. (Grapje)
Ho ho

Hele ouderwetse postzegel, EN 3 min lopen naar de brievenbus he ;)

Maar ben benieuwd wat er komt op het bezwaar :)
Dum de dum
pi_206142885
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:24 schreef Ama het volgende:

[..]
Eneco is nu ook om lees ik.
Lekker voor ze
  donderdag 29 september 2022 @ 17:58:16 #217
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206142945
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:24 schreef Ama het volgende:

[..]
Eneco is nu ook om lees ik.
Nu zal Greenchoice ook wel volgen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  roze donderdag 29 september 2022 @ 18:03:10 #218
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206143002
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:58 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Nu zal Greenchoice ook wel volgen
Lijken tot nu toe nog steeds een middelvinger op te steken.
Your beauty never ever scared me.
pi_206143012
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:51 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ho ho

Hele ouderwetse postzegel, EN 3 min lopen naar de brievenbus he ;)

Maar ben benieuwd wat er komt op het bezwaar :)
Ik had geen bezwaar gemaakt he :p

https://www.flair.nl/cele(...)energie-te-besparen/

Goede tips
  donderdag 29 september 2022 @ 18:08:13 #220
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206143050
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had geen bezwaar gemaakt he :p

https://www.flair.nl/cele(...)energie-te-besparen/

Goede tips
3 cookers? :') kachel niet aan doen en eten uit de vriezer opeten. Geen wonder dat die vrouwenblaadjes allemaal falliet gaan.

Qua besparen kan er hooguit nog in de nachten wat uit (0.10 kWh gemiddeld), verder zitten we met z'n 4en op ~ 2200kWh en ~550m3 gas (mits het niet gaat vriezen in Nov/Dec). Vind het wel best :)

Nog wel es uitzoeken wat er nu ' zoveel ' verbruikt 's nachts, gok het 'lampje' voor de kleinste
Dum de dum
  donderdag 29 september 2022 @ 18:11:17 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206143081
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En kennen ze in België geen uurtarief leveranciers waarbij je in de winter op (relatief) goedkope momenten je accu vol kan laden vanaf het net?
Geen idee, ik ben geen Belg noch woon ik er
pi_206143319
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen idee, ik ben geen Belg noch woon ik er
Oh omdat je een batterij had en elders volgens mij zei dat je niet kon salderen nam ik dat aan.
  donderdag 29 september 2022 @ 18:48:11 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206143543
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh omdat je een batterij had en elders volgens mij zei dat je niet kon salderen nam ik dat aan.
Ik woon in Duitsland. Geen idee of mijn installatie kan laden met Nachtstroom eigenlijk, maar dat zou iig een verandering van mijn energiecontract zijn, en betaal nu 0,398 voor een kWh Stroom
pi_206143718
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik woon in Duitsland. Geen idee of mijn installatie kan laden met Nachtstroom eigenlijk, maar dat zou iig een verandering van mijn energiecontract zijn, en betaal nu 0,398 voor een kWh Stroom
Ah vandaar.

Als ik een uurcontract zou hebben (zie easyenergy) zou ik bijvoorbeeld morgenavond erg goedkoop kunnen laden om dat later weer te gebruiken. Salderen loopt het in de spaken, maar het kan in principe wel.
pi_206143953
Vorige week heb ik een mail van Energie Direct van de nieuwe tarieven (per Okt 1) gekregen.
Daar staat 2.31euro per m3 inc.btw.

Maar volgens deze site : https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
de prijs bij Energie Direct 3.95euro per m3 is.

Oh en vandaag was ik gebeld van Innova met een vast contract offerte....2,07 euro per m3.
Ik vind die verkopers wel irritant en niet erg veel geduld met die gasten heeft....en hij ook een beetje geirriteerd was en boos opgehangen heeft toen ik nee heeft gezegd.

Iemand hier ook gebeld door Innova of ervaring met ze gehad?
Er zijn wel ook heel veel (recente) slechte reviews over Innova te vinden.

Momenteel Innova wel de goedkoopste is.
Addertje onder de gras of zo?

[ Bericht 4% gewijzigd door Tingo op 29-09-2022 19:24:00 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206144147
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:28 schreef Ama het volgende:

[..]
Ze zijn mij vergeten.
Mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt morgen af en ik heb ook nog geen bericht gehad over mijn nieuwe tarieven. :')
Sterkheidsbaas van alles.
  roze donderdag 29 september 2022 @ 19:41:52 #227
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206144519
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:24 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt morgen af en ik heb ook nog geen bericht gehad over mijn nieuwe tarieven. :')
Je zou toch denken dat het niet zo moeilijk kan zijn om iedereen een berichtje te sturen.
Your beauty never ever scared me.
pi_206144539
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:41 schreef Ama het volgende:

[..]
Je zou toch denken dat het niet zo moeilijk kan zijn om iedereen een berichtje te sturen.
Nee precies.

Ik ben benieuwd naar 1 oktober :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_206149431
1 november loopt mijn contract bij Eneco af, dus ik zou vandaag of morgen mijn nieuwe prijzen te horen moeten krijgen.

Niet dat het veel gaat uitmaken, ik ben vorige week overgestapt naar Zonneplan, ben wel klaar met Eneco. Wat een kutbedrijf.
pi_206149683
Vraagje over de voorbeeldbrief van de ACM. Moet die per se fysiek verstuurd worden, of is per email ook voldoende?

Je raadt het al, ik zit bij Greenchoice :')
pi_206149716
Hier die brief gisteren op de bus gedaan. Gisteravond mail dat de tarieven later ingaan (datum tariefwijziging brief+maand). Dus die postzegel voor niks gebruikt :P
(bij vandebron)
  vrijdag 30 september 2022 @ 09:06:48 #232
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206149823
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 08:56 schreef Weird- het volgende:
Vraagje over de voorbeeldbrief van de ACM. Moet die per se fysiek verstuurd worden, of is per email ook voldoende?

Je raadt het al, ik zit bij Greenchoice :')
Wil je ontvangstbevestiging, aangetekend of mail met ontvangstbevestiging.
Dum de dum
pi_206150804
Gisteren toch overgestapt van Vandebron naar Greenchoice (dus per 27-10):

Vandebron (normaal / dal, excl btw):
Huidige prijs: ¤ 0,45891 / ¤ 0,36512
Prijs per 22 oktober: ¤ 0,75794 / ¤ 0,62662

Greenchoice:
Prijs vanaf 27 oktober: ¤ 0,45872 / ¤ 0,38963

Prijzen bij Greenchoice vast tot 1-1-2023, en daarna zien we wel wat er gebeurt... Scheelt tot 2 maanden een flink bedrag.
  vrijdag 30 september 2022 @ 11:22:54 #234
104963 ETA
European Travel Author
pi_206151562
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 10:13 schreef Piles het volgende:
Gisteren toch overgestapt van Vandebron naar Greenchoice (dus per 27-10):

Vandebron (normaal / dal, excl btw):
Huidige prijs: ¤ 0,45891 / ¤ 0,36512
Prijs per 22 oktober: ¤ 0,75794 / ¤ 0,62662

Greenchoice:
Prijs vanaf 27 oktober: ¤ 0,45872 / ¤ 0,38963

Prijzen bij Greenchoice vast tot 1-1-2023, en daarna zien we wel wat er gebeurt... Scheelt tot 2 maanden een flink bedrag.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?! Tarief voor nieuwe klanten lijkt rond de 80 cent - 1 euro te liggen. Mogelijk dat de tarieven weer aangepast zijn in de laatste dagen?

Mijn Greenchoice vaste contract loopt af over 2 weken, het zou mooi zijn als ze deze tarieven ook aan mij zouden aanbieden...
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_206151624
Ik weet nu in ieder geval ook hoeveel gas ik verbruik in de badkamer.

Douche 0,2-0,35 m3
Bad ~0,65 m3

Dat bad viel me eerlijk gezegd nogal mee.
pi_206151790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:22 schreef ETA het volgende:

[..]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?!
Ze belden mij met een aanbod :P
Ik vermoed dat ze nu zoveel mogelijk klanten proberen binnen te halen, waarna ze op 1-1-2023 de tarieven flink verhogen. Maar door het prijsplafond gaan klanten niet weg (verschil wordt immers door de overheid betaalt), dus cashen voor hen.

Dat is het nadeel van prijsplafond: klant heeft minder incentive om over te stappen, maar betaalt als belastingbetaler uiteindelijk wel de rekening.
pi_206152013
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:43 schreef Piles het volgende:

Ze belden mij met een aanbod :P
Ik vermoed dat ze nu zoveel mogelijk klanten proberen binnen te halen, waarna ze op 1-1-2023 de tarieven flink verhogen. Maar door het prijsplafond gaan klanten niet weg (verschil wordt immers door de overheid betaalt), dus cashen voor hen.

Dat is het nadeel van prijsplafond: klant heeft minder incentive om over te stappen, maar betaalt als belastingbetaler uiteindelijk wel de rekening.
Ja, was ik ook al bang voor. Lekker boven dat prijsplafond cashen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  roze vrijdag 30 september 2022 @ 12:11:16 #238
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206152141
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Nee precies.

Ik ben benieuwd naar 1 oktober :')
Ik heb net iemand gesproken van Vattenfall en bij mij is nog niks aangepast in mijn contract, ze kunnen zelf ook geen brief of mail vinden. Kreeg advies om over een maand weer te bellen als ik dan nog niks heb haha.
Your beauty never ever scared me.
pi_206152229
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:11 schreef Ama het volgende:

[..]
Ik heb net iemand gesproken van Vattenfall en bij mij is nog niks aangepast in mijn contract, ze kunnen zelf ook geen brief of mail vinden. Kreeg advies om over een maand weer te bellen als ik dan nog niks heb haha.
Wat een teringbende. :')

Maar jouw contract loopt ook af, morgen?
Sterkheidsbaas van alles.
  roze vrijdag 30 september 2022 @ 12:19:35 #240
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206152248
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:17 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Wat een teringbende. :')

Maar jouw contract loopt ook af, morgen?
Nee heb variabel dus mijn prijzen zouden eigenlijk morgen omhoog horen te gaan. Maar geen brief dus eerst geen verhoging.
Your beauty never ever scared me.
pi_206152276
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:19 schreef Ama het volgende:

[..]
Nee heb variabel dus mijn prijzen zouden eigenlijk morgen omhoog horen te gaan. Maar geen brief dus eerst geen verhoging.
Ah, juist. Ik ben benieuwd of je inderdaad vanaf morgen niet het nieuwe tarief betaald. Voor mezelf ook :')
Sterkheidsbaas van alles.
  roze vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:10 #242
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206152301
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:21 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ah, juist. Ik ben benieuwd of je inderdaad vanaf morgen niet het nieuwe tarief betaald. Voor mezelf ook :')
Nee want heb net iemand gesproken van Vattenfall.
Your beauty never ever scared me.
pi_206152324
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:23 schreef Ama het volgende:

[..]
Nee want heb net iemand gesproken van Vattenfall.
Ja, nee, dat las ik maar ik heb daar niet heel veel vertrouwen in. :') :D
Sterkheidsbaas van alles.
  roze vrijdag 30 september 2022 @ 12:27:35 #244
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206152375
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:24 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ja, nee, dat las ik maar ik heb daar niet heel veel vertrouwen in. :') :D
Heb net zelf ook gekeken maar mijn tarieven zijn ook niet anders. Dus dan kan ik ook niet meer betalen.
Your beauty never ever scared me.
  vrijdag 30 september 2022 @ 13:18:30 #245
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206152938
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:27 schreef Tuindier het volgende:
Ik weet nu in ieder geval ook hoeveel gas ik verbruik in de badkamer.

Douche 0,2-0,35 m3
Bad ~0,65 m3

Dat bad viel me eerlijk gezegd nogal mee.
Daar kan je ook anderen nog in laten badderen en als je klaar bent, het toilet - de rest van de dag - mee doorspoelen.
Samen onder de douche met bespaarkop is wat lastiger om een straaltje mee te krijgen of op te vangen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator vrijdag 30 september 2022 @ 13:36:37 #246
155227 crew  Guppy
dus
pi_206153077
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:27 schreef Ama het volgende:

[..]
Heb net zelf ook gekeken maar mijn tarieven zijn ook niet anders. Dus dan kan ik ook niet meer betalen.
Nou ja, good for you dan toch :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  roze vrijdag 30 september 2022 @ 13:49:03 #247
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_206153192
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:18 schreef Vallon het volgende:
Daar kan je ook anderen nog in laten badderen en als je klaar bent
Bah
Your beauty never ever scared me.
pi_206153475
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:49 schreef Ama het volgende:

[..]
Bah
Niet alleen dat.

Ook mensen die het toilet doorspoelen hiermee als een besparing zien. Kom op zeg, het kost je een halve cent om het toilet door te spoelen.
pi_206154274
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:16 schreef investeerdertje het volgende:
het kost je een halve cent
Er is meer in het leven dan geld alleen. Hoewel drinkwater (nog) erg weinig kost mag je er best een beetje bescheiden mee omgaan.

Ik hergebruik aquarium water door planten er water mee te geven. Dat gaat ook niet om kosten. Plee doorspoelen doe ik wel gewoon uit de stortbak omdat ik het anders te omslachtig vind.
pi_206155042
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Er is meer in het leven dan geld alleen. Hoewel drinkwater (nog) erg weinig kost mag je er best een beetje bescheiden mee omgaan.

Ik hergebruik aquarium water door planten er water mee te geven. Dat gaat ook niet om kosten. Plee doorspoelen doe ik wel gewoon uit de stortbak omdat ik het anders te omslachtig vind.
Sure. Want die paar liter van de consument gaat echt het verschil weer maken.

Als we het als samenleving echt zo boeiend vinden moeten we de industrie en het bedrijfsleven een beetje opvoeden of de waterprijs omhoog gooien.

Maarja, ik ben dan ook geen enorme groene vriend. Vind het prima om mijn verantwoordelijkheid te pakken, zolang het in het redelijke is. Dat is met een emmer je bad leeg scheppen voor het toilet niet.
pi_206155066
Na kritiek vanuit de Tweede Kamer en toezichthouder ACM schuift ook energiebedrijf Greenchoice de aangekondigde verhoging van zijn variabele tarieven een paar weken op. De verhogingen gaan nu niet per 1 oktober, maar pas op 20 oktober in.

https://www.nu.nl/economi(...)ater-na-kritiek.html
pi_206155400
“Áls…” zegt V’fall…in antwoord op …

twitter
pi_206155462
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:03 schreef AnneX het volgende:
“Áls…” zegt V’fall…in antwoord op …

[ twitter ]
Van alle aanbieders heeft Vattenfall het best netjes gedaan. Hebben geprobeerd om alle klanten 30 dagen van tevoren te bereiken en waren volgens mij de eerste om de tariefverhogingen uit te stellen voor de groep die ze niet op tijd konden bereiken.

Plus dat de tarieven veel minder extreem worden verhoogd dan bij bijv. Eneco

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2022 17:15:39 ]
pi_206155635
V’fall is toch beursgenoteerd ook? En is grotendeels eigendom van de Zweedse staat. Zou dat ook nog iets uit aken in de omgang met klanten?
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:45:39 #255
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206155722
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niet alleen dat.

Ook mensen die het toilet doorspoelen hiermee als een besparing zien. Kom op zeg, het kost je een halve cent om het toilet door te spoelen.
:D Heb je de berichten al gelezen dat waterberdrijven (ook, al) aan het voorsorteren zijn op tekorten en ik geef je op een briefje dat de prijzen daarvan gaan stijgen. Niet zo heel lang geleden maak wij ons geen zorgen over energiekosten of redden van de planeet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206155751
Nog meer mensen problemen met de regelneef app, van energiedirect? kom er al weken niet in en ook stuurt hij geen nieuw wachtwoord.
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:51:24 #257
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206155766
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 13:49 schreef Ama het volgende:

[..]
Bah
:D In het badwater piesen als er nog anderen gebruik van moeten maken, is natuurlijk zonder eten naar bed.
Wordt nog wel een dingetje dat onder de douche ongemerkt doorloopt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206155854
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sure. Want die paar liter van de consument gaat echt het verschil weer maken.
als je al het grijze water gaat hergebruiken is het niet "een paar liter" :')
pi_206157870
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:45 schreef Vallon het volgende:

[..]
:D Heb je de berichten al gelezen dat waterberdrijven (ook, al) aan het voorsorteren zijn op tekorten en ik geef je op een briefje dat de prijzen daarvan gaan stijgen. Niet zo heel lang geleden maak wij ons geen zorgen over energiekosten of redden van de planeet.
Zeker gezien. Maar ze mogen keurig de prijs verhogen. Maakt de wereld beter.

Gelijk ook de boeren en shizzle belasten die hun putten met ons drinkwater leegpompen. Of de industrie met hetzelfde verhaal. En die wij ons en redden planeet. Praat voor jezelf.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:00 schreef mschol het volgende:

[..]
als je al het grijze water gaat hergebruiken is het niet "een paar liter" :')
Nou, vertel. Hoeveel liter gaat het je besparen? De volle 120 liter water van een badkuip? Nou zeg, 7 cent.

Weet je hoeveel water er uit het bodemwater getrokken word voor de export van graan? Of Heineken exporteren? Nou, ik zal het verschil maken hoor.
  vrijdag 30 september 2022 @ 21:24:38 #260
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206158243
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zeker gezien. Maar ze mogen keurig de prijs verhogen. Maakt de wereld beter.

Gelijk ook de boeren en shizzle belasten die hun putten met ons drinkwater leegpompen. Of de industrie met hetzelfde verhaal. En die wij ons en redden planeet. Praat voor jezelf.
[..]
Nou, vertel. Hoeveel liter gaat het je besparen? De volle 120 liter water van een badkuip? Nou zeg, 7 cent.

Weet je hoeveel water er uit het bodemwater getrokken word voor de export van graan? Of Heineken exporteren? Nou, ik zal het verschil maken hoor.
Ja ook jij maakt het verschil door (je) te realiseren wat je feitelijk nodig hebt en niet nutteloos zaken te verspillen omdat het (je) zg niets kost. Niet als doel maar als leefwijze dat iemand niet vernietigt dat een ander nog tot nut kan zijn.

Mijn doel is niet besparen als missie maar dat we ons levensgedrag effectief en efficiënt inrichten zodat iedereen een faire kans heeft om gelijkwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Met eenvoudige middelen en vooral voorzieningen, zou dat "badwater" in allerlei fases & stadia voor iets anders gebruikt kunnen worden; en zelfs na wat simpele filtering prima geschikt zijn om dat graan te voorzien van vocht of mijn part om te zetten in waterstof.

Dat dit NU niet kan is vooral omdat het denken daarin niet eens wordt overwogen; dat weer wordt gevoed door de gedachte dat het toch niets kost of fatalistisch uitmaakt.
Mij boeit het geen zier dat het iets bespaart maar dat ik iets niet onnodig verspil. Met hele simpele handelingen kan iemand in de eigen biotoop een verschil maken.
Vermenigvuldig dat badwater met 7 miljoen huishoudens en je bespaart NL jaarlijks ¤175Miljoen waar iets anders kan gedaan worden zoals smakelijk bier maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206158280
Alsof dat bier nuttig is.

Wat ik mij besef staat er los van. je wc zo doorspoelen slaat gewoon nergens op

[ Bericht 64% gewijzigd door investeerdertje op 30-09-2022 21:36:33 ]
pi_206159282
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:29 schreef investeerdertje het volgende:
Alsof dat bier nuttig is.

Wat ik mij besef staat er los van. je wc zo doorspoelen slaat gewoon nergens op
Het slaat juist nergens op dat we zo gewond zijn om onze wc door te spoelen met zo'n beetje het schoonste drinkwater ter wereld.

Dat we nog geen grote tank voor grijswater en/of regenwater in de kruipruimte hebben liggen, is alléén omdat het water zo goedkoop is.
Ik ben oprecht benieuwd of pompje om water vanuit je kruipruimte naar de stortbak van je toilet of je buitenkraan (tbv planten water geven) meer energie verbruikt dan de water zuiveringsinstallatie en pompinstallaties van de waterleidingmaatschappij.
pi_206160195
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het slaat juist nergens op dat we zo gewond zijn om onze wc door te spoelen met zo'n beetje het schoonste drinkwater ter wereld.

Dat we nog geen grote tank voor grijswater en/of regenwater in de kruipruimte hebben liggen, is alléén omdat het water zo goedkoop is.
Ik ben oprecht benieuwd of pompje om water vanuit je kruipruimte naar de stortbak van je toilet of je buitenkraan (tbv planten water geven) meer energie verbruikt dan de water zuiveringsinstallatie en pompinstallaties van de waterleidingmaatschappij.
De reden waarom we dat niet hebben is omdat na verloop van tijd grijs water dan in ons drinkwater komt. In de polder hebben ze die fout in een wijk gemaakt waar daarna mensen zijn gaan hobby bobben.

Het slaat juist nergens op dat we de consument thuis weer aankijken op verkwisting en de hele industrie met rust laten. Want jij kan je wc met een emmer doorspoelen. Kom op zeg. Maar doe waar je blij van word. De emmer sla ik over.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 01:43:23 #264
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206160448
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De reden waarom we dat niet hebben is omdat na verloop van tijd grijs water dan in ons drinkwater komt.
Hoe kom je daarbij?
pi_206160552
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 01:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Hoe kom je daarbij?
Tijden terug eens dat eens in de krant geweest. Weinig zin het op te zoeken. Verder heb je een mooie partial quote. Maar ik hou je niet tegen, leg het aan. Wees groen.

Maar dan past de discussie beter in een van de andere subfora imho. Iig niet meer onder de G van wgr
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:43:52 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206160796
Ik denk dit stuk (en andere over hetzelfde project):
https://www.omroepflevola(...)-eigen-riool-mislukt

Maar dat is een andere kwestie want daar was helemaal geen sprake van riolering, die wijk zou vrijwel volledig off-grid worden, en dat werkt dus niet.

Grijs water hergebruiken voor de WC is het probleem dus niet, het probleem ontstaat wanneer die WC vervolgens niet in een riolering kan afvoeren.

Edit: nog wat linkjes..
https://stadszaken.nl/art(...)ijk-valt-duurder-uit

https://www.omroepflevola(...)en-water-onvoldoende

https://www.waterforum.ne(...)nde-wijk-oosterwold/

[ Bericht 12% gewijzigd door Leandra op 01-10-2022 07:56:14 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206160825
dus we moeten minder schoon water hebben hier? wtf..
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:30:38 #268
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206160909
Een regenton is eigenlijk heel simpel bijv. maar de WC spoel ik toch echt liever door met een beetje schoon water. Grijs water is nu niet het beste water om continue ergens overheen te laten stromen of binnenshuis op te slaan. Beesjes en plantjes groei enzo.
Dum de dum
pi_206162189
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:30 schreef Fe2O3 het volgende:
Een regenton is eigenlijk heel simpel bijv. maar de WC spoel ik toch echt liever door met een beetje schoon water. Grijs water is nu niet het beste water om continue ergens overheen te laten stromen of binnenshuis op te slaan. Beesjes en plantjes groei enzo.
Grijs water groeit niet veel in hoor, dat zit vol met (af)wasmiddel en andere zeep. Maar je zal er wel wat aanslag en bezinksel in krijgen. Voorlopig vind ik het te duur en te omslachtig om er extra leidingen en een tank voor aan te leggen.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:30:56 #270
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206162199
Gister een fijne mail gehad van Greenchoice.

Contract loopt af per 3 oktober en had op 23 september een mail gehad met de nieuwe (enorm verhoogde) tarieven die per 3 oktober zouden ingaan.

Gelukkig gister dus de mail dat het niet per 3 oktober zal zijn, maar 30 dagen na die 23e. Scheelt toch een paar honderd euro *O*
pi_206162265
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 08:37 schreef 2xHenk het volgende:
1 november loopt mijn contract bij Eneco af, dus ik zou vandaag of morgen mijn nieuwe prijzen te horen moeten krijgen.


En uiteraard nog niks gehad
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:42:20 #272
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206162278
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:30 schreef Zwansen het volgende:
Gister een fijne mail gehad van Greenchoice.

Contract loopt af per 3 oktober en had op 23 september een mail gehad met de nieuwe (enorm verhoogde) tarieven die per 3 oktober zouden ingaan.

Gelukkig gister dus de mail dat het niet per 3 oktober zal zijn, maar 30 dagen na die 23e. Scheelt toch een paar honderd euro *O*
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ik heb nog niks gehoord.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206162401
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 08:37 schreef 2xHenk het volgende:
1 november loopt mijn contract bij Eneco af, dus ik zou vandaag of morgen mijn nieuwe prijzen te horen moeten krijgen.

Niet dat het veel gaat uitmaken, ik ben vorige week overgestapt naar Zonneplan, ben wel klaar met Eneco. Wat een kutbedrijf.
weaarom? je wist bij ingang contract dat op 1 november je contract afloopt. Dan hoeven ze toch niet weer te communiceren? Je hebt geen contract op 1 november dus die 30 dagen gelden niet voor jou op 1 november. Want je hebt dan geen geldig contract.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206162892
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
weaarom? je wist bij ingang contract dat op 1 november je contract afloopt. Dan hoeven ze toch niet weer te communiceren? Je hebt geen contract op 1 november dus die 30 dagen gelden niet voor jou op 1 november. Want je hebt dan geen geldig contract.
Ik heb wel een contract met vaste tarieven tot 1 november (zonder kosteloze mogelijkheid tot opzeggen), en daarna variabele tarieven (met mogelijkheid tot kosteloos opzeggen), zoals beschreven staat in dat contract (in elk vast contract met een energiebedrijf). Die tarieven zouden ze nu 30 dagen van te voren moeten sturen, vandaag dus.

Het contract van Eneco is nog niet door Zonneplan opgezegd omdat ik nog in de 14-daagse bedenktijd zit.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2022 12:46:29 ]
pi_206163021
gisteren mail van eneco,
per 30/10,
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal ¤ 0,95373
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal ¤ 0,72149
(Voorheen: Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij)
Vaste leveringskosten stroom per maand ¤ 5,40

au!
nu nog ongeveer 0,6E
3maanden terug nog ongeveer 0,4E
Ik gebruik ongeveer 1800/jaar.
val dalijk onder dat plafond, hoop ik.
pi_206163228
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:43 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Ik heb wel een contract met vaste tarieven tot 1 november (zonder kosteloze mogelijkheid tot opzeggen), en daarna variabele tarieven (met mogelijkheid tot kosteloos opzeggen), zoals beschreven staat in dat contract (in elk vast contract met een energiebedrijf). Die tarieven zouden ze nu 30 dagen van te voren moeten sturen, vandaag dus.

Het contract van Eneco is nog niet door Zonneplan opgezegd omdat ik nog in de 14-daagse bedenktijd zit.
verbeter mij maar als ik het fout heb, maar je huidige contract loopt af wat je bijna een jaar geleden al wist. Dus je bent tijdig genoeg ingelicht. staat er in je huidige contract dat je een maand van te voren moet worden ingelicht wat de tarieven zijn van een eventueel nieuw contract? Dat lijkt mij niet, maar het zou kunnen. Als dat er niet in staat dan zijn ze je niks verplicht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206163308
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
verbeter mij maar als ik het fout heb, maar je huidige contract loopt af wat je bijna een jaar geleden al wist. Dus je bent tijdig genoeg ingelicht. staat er in je huidige contract dat je een maand van te voren moet worden ingelicht wat de tarieven zijn van een eventueel nieuw contract? Dat lijkt mij niet, maar het zou kunnen. Als dat er niet in staat dan zijn ze je niks verplicht.
quote:
Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd. U krijgt dan Eneco EuropeseWind™ Variabel en Eneco Gas Variabel voor het variabele
leveringstarief dat op dat moment geldt.
En volgens de wet moet Eneco je 30 dagen van te voren inlichten over deze nieuwe tarieven ivm 30 dagen opzegtermijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2022 13:17:13 ]
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:01:46 #278
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206163705
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
weaarom? je wist bij ingang contract dat op 1 november je contract afloopt. Dan hoeven ze toch niet weer te communiceren? Je hebt geen contract op 1 november dus die 30 dagen gelden niet voor jou op 1 november. Want je hebt dan geen geldig contract.
Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet zo.

Ik heb ook een vast contract dat afloopt, maar blijkbaar geldt ook voor die groep klanten dat ze 30 dagen voor het aflopen van het contract de nieuwe prijzen moeten communiceren.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:05:49 #279
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_206164237
Gistermiddag ook de nieuwe tarieven gehad van Eneco ingaand per 30-10
0,845 enkel tarief stroom
3,395 voor gas
En dat terwijl we al klant waren toen het nog GEB heette. Dat doet Vattenfall toch beter voor hun vaste klanten.
Ik denk dat we ergens in december maar afscheid van elkaar gaan nemen. :{

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:43 schreef 2xHenk het volgende:
Die tarieven zouden ze nu 30 dagen van te voren moeten sturen, vandaag dus.
Je weet dat oktober 31 dagen heeft?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_206164401
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:05 schreef Elpis het volgende:
Gistermiddag ook de nieuwe tarieven gehad van Eneco ingaand per 30-10
0,845 enkel tarief stroom
3,395 voor gas

Zo hey. Stil van. Ik zou denk ik gaan huilen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:35:52 #281
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_206164587
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:20 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Zo hey. Stil van. Ik zou denk ik gaan huilen.
Met dank aan onze zonnepanelen (met overproductie) geen waterlanders. In die zin mag ik dan weer niet echt klagen. Ik ga er nu een sport van maken de cv zo laat mogelijk pas aan te zetten. In huis nog niet onder de 19 graden geweest dus gaat goed (ook al betaal ik nu nog een laag tarief :P ).
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:01:09 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206165041
Lokale Nutsbedrijf hier neemt 0,398Euro/kWh voor Electra, en 0,0934 Euro/kWh Gas, dat is dan ongeveer 0,915 per Kuub gas. Ik heb zonnepanelen maar omdat D kan ik dus niet salderen, voor het leveren van stroom krijg ik 0,0643 per kWh. Ik laat de was en afwas dus lopen op het moment dat ik flink produceer, en nu het kouder wordt, laat ik de airco als verwarming lopen bij een overschot in productie, stook dan het huis warm waar ik normaal niet zou stoken zodat het huis minder afkoelt. Bij een buitentemperatuur van 14 graden heeft dat het effect dat ik 7 maal zoveel warmte in huis krijg dan het verbruik aan energie.
pi_206165184
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:35 schreef Elpis het volgende:

[..]
Met dank aan onze zonnepanelen (met overproductie) geen waterlanders. In die zin mag ik dan weer niet echt klagen. Ik ga er nu een sport van maken de cv zo laat mogelijk pas aan te zetten. In huis nog niet onder de 19 graden geweest dus gaat goed (ook al betaal ik nu nog een laag tarief :P ).
Hier in huis is het ook nog niet onder de 19 graden geweest, vanmorgen was het 19,5 en momenteel zonder verwarming 21,9. De verwarming is nog geen minuut aangeweest de afgelopen weken. Ik betaal ook nog een (relatief) laag tarief, mijn tarief voor Stadsverwarming is alleen begin van het jaar verhoogd en verder niet, de volgende verhoging is pas 1 januari 2023 en dat kan denk ik wel pijn gaan doen.

Verder zit ik al zolang ik weet bij Vattenfall (en de voorgangers Nuon en EWR) en heb daar nu voor stroom 25% korting Blijven Loont waardoor het nieuwe tarief straks ¤0,352931 (enkel tarief) is. Een stuk lager dan het bij Eneco is gelukkig, maar wie wat wat ze per 1 januari doen. Uiteindelijk zal ook Vattenfall een keer tegen de hogere prijzen moeten inkopen.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:53:01 #284
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206165779
Als ik deze tarieven zie. Overweeg dan Frank energie. Erg transparant in de tarieven en ruim onder deze tarieven. Je kan ieder moment weer weg als het je niet bevalt.

Het enige is dat je betaald wat je verbruikt. Dus de maandlasten deze maanden zullen hoog zijn. Maar geen verrassingen achteraf. Gas is ¤2,3 per kuub nu en stroom ¤0,295 gemiddeld.

Scheelt wel veel per dag. Zo had ik laatst stroom voor ¤0,09 maar ook piekmomenten van ¤0,80. Vannacht was het ¤0,10. Dus toen mijn auto opgeladen en de vaatwasser gedraaid.

Gasprijzen gaan per dag. En stroomprijzen per uur. Je ziet de prijzen 1 dag van te voren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Herkauwer op 01-10-2022 16:56:11 (Aanvulling) ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:01:53 #285
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206165867
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 16:53 schreef Herkauwer het volgende:
Als ik deze tarieven zie. Overweeg dan Frank energie. Erg transparant in de tarieven en ruim onder deze tarieven. Je kan ieder moment weer weg als het je niet bevalt.

Het enige is dat je betaald wat je verbruikt. Dus de maandlasten deze maanden zullen hoog zijn. Maar geen verrassingen achteraf. Gas is ¤2,3 per kuub nu en stroom ¤0,295 gemiddeld.

Scheelt wel veel per dag. Zo had ik laatst stroom voor ¤0,09 maar ook piekmomenten van ¤0,80. Vannacht was het ¤0,10. Dus toen mijn auto opgeladen en de vaatwasser gedraaid.

Gasprijzen gaan per dag. En stroomprijzen per uur. Je ziet de prijzen 1 dag van te voren.
Dit zouden meer energieleveranciers moeten doen, dan zouden meer mensen hun verbruik afstemmen met het aanbod ipv dat het andersom moet gebeuren. Als het lekker zonnig wordt dan is er overdag gewoon veel stroom net als een stijve bries. Beter dan de wasmachine/droger/vaatwasser/oven te laten lopen dan wanneer het aanbod laag is.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:03:43 #286
842 Zorro
Z
pi_206165886
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 16:53 schreef Herkauwer het volgende:
Als ik deze tarieven zie. Overweeg dan Frank energie. Erg transparant in de tarieven en ruim onder deze tarieven. Je kan ieder moment weer weg als het je niet bevalt.

Het enige is dat je betaald wat je verbruikt. Dus de maandlasten deze maanden zullen hoog zijn. Maar geen verrassingen achteraf. Gas is ¤2,3 per kuub nu en stroom ¤0,295 gemiddeld.

Scheelt wel veel per dag. Zo had ik laatst stroom voor ¤0,09 maar ook piekmomenten van ¤0,80. Vannacht was het ¤0,10. Dus toen mijn auto opgeladen en de vaatwasser gedraaid.

Gasprijzen gaan per dag. En stroomprijzen per uur. Je ziet de prijzen 1 dag van te voren.
Hoe kan je prijzen een dag van tevoren zien als er die 30-dagen termijn verplicht is?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_206165940
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 16:53 schreef Herkauwer het volgende:
Als ik deze tarieven zie. Overweeg dan Frank energie. Erg transparant in de tarieven en ruim onder deze tarieven. Je kan ieder moment weer weg als het je niet bevalt.
Ja dat lijkt heel leuk, maar waar ga je dan heen? Dan zeg je je nu variabele contract op wat nog enigszins betaalbaar was, en kun je daarna het dubbele gaan betalen. Goed bezig.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2022 17:10:51 ]
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:15:02 #288
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206166028
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:07 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja dat lijkt heel leuk, maar waar ga je dan heen? Dan zeg je je nu variabele contract op wat nog enigszins betaalbaar was, en kun je daarna het dubbele gaan betalen. Goed bezig.
Je kan alsnog terug naar een ander variabel contract zoals ze nu worden aangeboden.

Maar ja, je neemt een risico want alhoewel ze goedkoper zijn dan de huidige variabele contracten is dat geen garantie. Maar vooralsnog betaal ik minder en nu soms zelf zoveel minder dan voor de hele crisis.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:16:30 #289
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206166050
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:03 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hoe kan je prijzen een dag van tevoren zien als er die 30-dagen termijn verplicht is?
Haha! Geen idee eigenlijk. Misschien dat dit wel mag omdat je bewust kiest voor dagelijks variabel?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  FOK!fotograaf zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:20:05 #290
842 Zorro
Z
pi_206166088
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:16 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Haha! Geen idee eigenlijk. Misschien dat dit wel mag omdat je bewust kiest voor dagelijks variabel?
Ik bedenk net, die 30 dagen regel is vanwege de opzegtermijn van 30 dagen. Maar dat is in dit geval niet aan de orde dus daar zal die regel dus wel niet van toepassing zijn.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:53:50 #291
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206166479
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:20 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik bedenk net, die 30 dagen regel is vanwege de opzegtermijn van 30 dagen. Maar dat is in dit geval niet aan de orde dus daar zal die regel dus wel niet van toepassing zijn.
Inderdaad. Hier kan je iedere dag direct weg.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206167349
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
verbeter mij maar als ik het fout heb, maar je huidige contract loopt af wat je bijna een jaar geleden al wist. Dus je bent tijdig genoeg ingelicht. staat er in je huidige contract dat je een maand van te voren moet worden ingelicht wat de tarieven zijn van een eventueel nieuw contract? Dat lijkt mij niet, maar het zou kunnen. Als dat er niet in staat dan zijn ze je niks verplicht.
Het contract eindigt niet. Het contract gaat na afloop van het eerste jaar 'vast' over op variabele tarieven. Die variabele tarieven die gaan gelden moeten gewoon optijd gecommuniceerd worden. Zo niet, dan gelden de tarieven die als laatste aan de klant zijn gecommuniceerd.
pi_206168370
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:05 schreef Elpis het volgende:
Gistermiddag ook de nieuwe tarieven gehad van Eneco ingaand per 30-10
0,845 enkel tarief stroom
3,395 voor gas
En dat terwijl we al klant waren toen het nog GEB heette. Dat doet Vattenfall toch beter voor hun vaste klanten.
Ik denk dat we ergens in december maar afscheid van elkaar gaan nemen. :{
[..]
Je weet dat oktober 31 dagen heeft?
Hier exact hetzelfde verhaal en dezelfde tarieven gekregen. Ik wil weg bij Eneco. Maarja waar kan je gunstiger terecht?
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:45:39 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206169760
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 02:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tijden terug eens dat eens in de krant geweest. Weinig zin het op te zoeken. Verder heb je een mooie partial quote. Maar ik hou je niet tegen, leg het aan. Wees groen.

Maar dan past de discussie beter in een van de andere subfora imho. Iig niet meer onder de G van wgr
Ik werk in de afvalwater sector en kan je zeggen dat dit niets te maken heeft met drinkwaterproductie. Dit zijn volledig gescheiden processen, door andere bedrijven, op andere locaties en met andere technieken.

Het zou voor een waterzuivering ook niets uitmaken qua belasting, het aantal vervuilingseenheden blijft nl. gelijk. Enkel de hydraulische belasting zal wat afnemen waardoor er minder afvalwater verpompt hoeft te worden.

[ Bericht 11% gewijzigd door leolinedance op 01-10-2022 21:53:48 ]
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:00:40 #295
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206170056
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:20 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Zo hey. Stil van. Ik zou denk ik gaan huilen.
Ik ken mensen die dat ook echt hebben gedaan ;(
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:07:46 #296
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206170189
CV-ketel vandaag maar eens op 45 graden gezet. Vorig jaar kreeg ik alles nog warm met 50 graden dus we gaan nog een stapje lager. Afgifte door vloerverwarming en een aantal overgedimensioneerde Jaga convectoren.
pi_206170705
Hier gisteren ook die mail van Eneco gehad met die bizar hoge tarieven. Wordt gewoon ruim 3 keer zo duur als wat ik nu nog betaalde. Ik wist dat het eraan kwam, maar als je het dan zo ziet staan schrik je alsnog. :{
pi_206170889
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik werk in de afvalwater sector en kan je zeggen dat dit niets te maken heeft met drinkwaterproductie. Dit zijn volledig gescheiden processen, door andere bedrijven, op andere locaties en met andere technieken.

Het zou voor een waterzuivering ook niets uitmaken qua belasting, het aantal vervuilingseenheden blijft nl. gelijk. Enkel de hydraulische belasting zal wat afnemen waardoor er minder afvalwater verpompt hoeft te worden.
Minder vraag voor drinkwater is minder productie

Maar verder is het imho lood om oud ijzer. Verder dacht ik dat het was omdat mensen binnenshuis de leidingen verkeerd koppeldenb(ook de reden waarom je bij een waterontharder eigenlijk controle moet hebben) maar dit heeft @Leandra ontkracht
pi_206171378
Wat Eneco doet is op z’n Engels price gouging. Woekerprijzen opleggen in tijden van crisis.

Het is alsof een taxi chauffeur opeens de ritprijs x10 doet naar Schiphol als de treinen uitvallen.
pi_206171438
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:29 schreef Homey het volgende:
Wat Eneco doet is op z’n Engels price gouging. Woekerprijzen opleggen in tijden van crisis.

Het is alsof een taxi chauffeur opeens de ritprijs x10 doet naar Schiphol als de treinen uitvallen.
Geef er even bewijs bij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')