zolang alleen de meter slim is kan dat nietquote:Op woensdag 28 september 2022 01:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook handig voor de netbeheerder (=overheid) dat ze met één druk op de knop je stroom of gas kunnen afsluiten.
Omdat eneco nu 2x ! Meer vraagt dan concurrenten, maar, nog wel net onder de modelprijzen blijft.quote:Op woensdag 28 september 2022 01:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook handig voor de netbeheerder (=overheid) dat ze met één druk op de knop je stroom of gas kunnen afsluiten.
[..]
Waaom dan pas maar nu nog niet?
Je hebt aan het eind van de maand alleen je meterstand en de opwekking van je zonnepanelen nodig. Daar heb je geen configureerbare meter voor nodig.quote:Op dinsdag 27 september 2022 22:00 schreef mschol het volgende:
[..]
het is toch wel fijn als je op 1 manier makkelijk een totaal verbruik inzichtelijk kan maken, zonder dat je elke dag op stipt dezelfde tijd de stoffige meterkast in moet
quote:Op woensdag 28 september 2022 01:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook handig voor de netbeheerder (=overheid) dat ze met één druk op de knop je stroom of gas kunnen afsluiten.
Volgens mij is daar discussie over omdat we in een nogal bijzondere situatie zitten, normaal gesproken zouden ze zich gewoon aan de contractuele voorwaarden moeten houden, maar door de nieuwe situatie met het gebruiksplafond kan ik me voorstellen dat dat op korte termijn lastig is.quote:Op woensdag 28 september 2022 07:50 schreef Xlarge het volgende:
Er is veel nieuws dat de energie maatschappijen hun verhogingen 30 dagen van te voren moeten aangeven.
Maar ik heb helemaal niets nog van Eneco gehoord.
Hebben meer mensen dat ? betekend dat dat ik geen extra verhoging krijg op 01-10 ?
Ik moet wel zeggen dat mijn vaste contract afliep afgelopen 19-09 (een flinke week geleden) En ik vanaf toen op een variabel tarief ben gezet van
Gas 2.71 per kuub
Stroom 0.69 / 0.52 kWh
Kan iemand inschatten of het nu toch extra wordt verhoogd op 01-10, of dat het hier bij blijft ?
Of wordt het Eneco vragen ?
Eneco kennende word die van jou 19-10 verhoogd. Ons contract liep op 05-04-2022 af en wij worden elk kwartaal op de 5e genaaid.quote:Op woensdag 28 september 2022 07:50 schreef Xlarge het volgende:
Er is veel nieuws dat de energie maatschappijen hun verhogingen 30 dagen van te voren moeten aangeven.
Maar ik heb helemaal niets nog van Eneco gehoord.
Hebben meer mensen dat ? betekend dat dat ik geen extra verhoging krijg op 01-10 ?
Ik moet wel zeggen dat mijn vaste contract afliep afgelopen 19-09 (een flinke week geleden) En ik vanaf toen op een variabel tarief ben gezet van
Gas 2.71 per kuub
Stroom 0.69 / 0.52 kWh
Kan iemand inschatten of het nu toch extra wordt verhoogd op 01-10, of dat het hier bij blijft ?
Of wordt het Eneco vragen ?
1.5 euro per kWh en 6 euro voor gas?quote:Op woensdag 28 september 2022 07:22 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Omdat eneco nu 2x ! Meer vraagt dan concurrenten, maar, nog wel net onder de modelprijzen blijft.
Oh echt ? dat is dus ook een optie ? bedankt voor jouw antwoord.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:45 schreef exode het volgende:
[..]
Eneco kennende word die van jou 19-10 verhoogd. Ons contract liep op 05-04-2022 af en wij worden elk kwartaal op de 5e genaaid.
Start er maar 1quote:Op woensdag 28 september 2022 08:48 schreef qajariaq het volgende:
Het wordt eigenlijk tijd dat er eens een energiebedrijf komt in de vorm van een vereniging of coöperatie. Dus met winstdeling.
Nee, iets lagerquote:Op woensdag 28 september 2022 08:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
1.5 euro per kWh en 6 euro voor gas?
De Eneco prijzen daar zijn 1 euro d em3 en 50 cent de kwh hoger dan ik bij Essent heb. Mijn familie van wie het vaste contract afloopt heeft per 1 oktober (wanneer mijn prijzen ook gaan gelden) meer tarieven die op jouw Eneco tarieven lijken.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, iets lager
https://www.ad.nl/binnenl(...)ink-omhoog~a68b7e04/
Eneco zit op het dubbele, iets meer, van de essent prijzen daar. Maar de modelcontractprijzen zijn nog iets hoger.
Dus je kan of 2x zoveel bij eneco betalen als bij andere leveranciers, of overstappen en (een kwartaal neem ik aan) NOG meer betalen.
Rattenstreken.
Ik heb een Eneco modelcontract per 3 september maar mijn stroomprijzen zitten met ¤ 0,93217 voor normaal tarief en ¤ 0,81251 voor daltarief ruim boven de maximumprijzen die het kabinet wil hanteren.quote:Op woensdag 28 september 2022 07:22 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Omdat eneco nu 2x ! Meer vraagt dan concurrenten, maar, nog wel net onder de modelprijzen blijft.
Ook zonder vast contract voor 1 of 3 jaar lijkt Eneco 2 contracten voor onbepaalde tijd te hebben: een variabel contract, waarin de tarieven maandelijks kunnen veranderen en een modelcontract, waarin dat per halfjaar gebeurt, bij die laatste moeten ze een goede reden hebben en (ruim) van tevoren informeren over tussentijdse tariefaanpassingen, bij die eerste heb ik zo mijn twijfels.quote:Op woensdag 28 september 2022 07:50 schreef Xlarge het volgende:
Er is veel nieuws dat de energie maatschappijen hun verhogingen 30 dagen van te voren moeten aangeven.
Maar ik heb helemaal niets nog van Eneco gehoord.
Hebben meer mensen dat ? betekend dat dat ik geen extra verhoging krijg op 01-10 ?
Ik moet wel zeggen dat mijn vaste contract afliep afgelopen 19-09 (een flinke week geleden) En ik vanaf toen op een variabel tarief ben gezet van
Gas 2.71 per kuub
Stroom 0.69 / 0.52 kWh
Kan iemand inschatten of het nu toch extra wordt verhoogd op 01-10, of dat het hier bij blijft ?
Of wordt het Eneco vragen ?
Kan je op de website niet vaker doorgeven?quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf het achterlijk vinden, die maandprijzen. Ik heb een domme meter en geef eens per jaar mijn verbruik door.
Dan kunnen ze niet eens per datum prijzen verhogen of verlagen. Dan "schatten" ze zeggen ze. Nou hoe dan? Is dat ook transparant of moet ik ze dan maar op hun blauwe ogen geloven?
En misschien ben ik wel twee maanden weg in de winter en heb ik mijn gas verbruikt in de goedkopere tijd, door heel veel te douchen of weet ik veel, doet er niet toe. Hoe tonen ze het aan?
Ik snap dat ze er wat mee moeten, maar duidelijkheid over hoe het gaat zou wel mogen. Nu is het iets wat ik maar aan moet nemen.
Nee, optie is niet aanwezig totdat het weer de jaarlijkse meterstandendoorgeeftijd is. (Budgetenergie)quote:Op woensdag 28 september 2022 11:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kan je op de website niet vaker doorgeven?
Dat is wel heel debiel.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:56 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nee, optie is niet aanwezig totdat het weer de jaarlijkse meterstandendoorgeeftijd is. (Budgetenergie)
Niet dat je daar ene reet aan hebt want overstappen is geen doen maar volgens mij hanteren alleen van die kleine maatschappijen dat soort walgelijke praktijken. Bij Vattenfall kan ik m'n maandvoorschot zelf bepalen, al zet je het op 0quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf het achterlijk vinden, die maandprijzen. Ik heb een domme meter en geef eens per jaar mijn verbruik door.
Dan kunnen ze niet eens per datum prijzen verhogen of verlagen. Dan "schatten" ze zeggen ze. Nou hoe dan? Is dat ook transparant of moet ik ze dan maar op hun blauwe ogen geloven?
En misschien ben ik wel twee maanden weg in de winter en heb ik mijn gas verbruikt in de goedkopere tijd, door heel veel te douchen of weet ik veel, doet er niet toe. Hoe tonen ze het aan?
Ik snap dat ze er wat mee moeten, maar duidelijkheid over hoe het gaat zou wel mogen. Nu is het iets wat ik maar aan moet nemen.
Snel nog een slimme meter regelen danquote:Op woensdag 28 september 2022 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet dat je daar ene reet aan hebt want overstappen is geen doen maar volgens mij hanteren alleen van die kleine maatschappijen dat soort walgelijke praktijken. Bij Vattenfall kan ik m'n maandvoorschot zelf bepalen, al zet je het op 0
Dat is het beste. Als wat hier staat klopt mogen ze hem die niet weigeren. En de huurprijs is gelijk aan die van een oude meter.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Snel nog een slimme meter regelen dan
Ze schatten via het badkuip model. Maar waarom heb je de slimme meter geweigerd?quote:Op woensdag 28 september 2022 11:53 schreef Zorro het volgende:
Ik blijf het achterlijk vinden, die maandprijzen. Ik heb een domme meter en geef eens per jaar mijn verbruik door.
Dan kunnen ze niet eens per datum prijzen verhogen of verlagen. Dan "schatten" ze zeggen ze. Nou hoe dan? Is dat ook transparant of moet ik ze dan maar op hun blauwe ogen geloven?
En misschien ben ik wel twee maanden weg in de winter en heb ik mijn gas verbruikt in de goedkopere tijd, door heel veel te douchen of weet ik veel, doet er niet toe. Hoe tonen ze het aan?
Ik snap dat ze er wat mee moeten, maar duidelijkheid over hoe het gaat zou wel mogen. Nu is het iets wat ik maar aan moet nemen.
Waar halen ze die vandaan dan of heb je de wereldwijde tekorten op werkelijk alles niet meegekregen?quote:Op woensdag 28 september 2022 12:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Snel nog een slimme meter regelen dan
Badkuipmodel is natuurlijk volledig achterhaald met deze prijswijzigingen. Dan heb je meer nauwkeurigheid nodig. Ja dat is met een slimme meter makkelijker, maar de mogelijkheid om per maand meterstanden door te geven zou ook een oplossing zijn.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ze schatten via het badkuip model. Maar waarom heb je de slimme meter geweigerd?
Zelf doorgeven betekent jou geloven op je blauwe ogen. Dat lijkt me ook niet ideaal.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
Badkuipmodel is natuurlijk volledig achterhaald met deze prijswijzigingen. Dan heb je meer nauwkeurigheid nodig. Ja dat is met een slimme meter makkelijker, maar de mogelijkheid om per maand meterstanden door te geven zou ook een oplossing zijn.
En die slimme meter heb ik geweigerd omdat dat ineens op de mat plofte, ik wilde eerst weten waarom ik die zou nemen. Ik geloof niet in menslievendheid vanuit hun kant. Daarnaast hoorde ik veel van mensen met zonnepanelen (heb ik - nog - niet) dat een conventionele meter veel gunstiger is. Ik zeg niet dat dat zo is maar daar wil ik eerst naar kijken. Een slimme meter kan altijd nog, terug niet.
Tja dan is het jammer voor je nu.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
Badkuipmodel is natuurlijk volledig achterhaald met deze prijswijzigingen. Dan heb je meer nauwkeurigheid nodig. Ja dat is met een slimme meter makkelijker, maar de mogelijkheid om per maand meterstanden door te geven zou ook een oplossing zijn.
En die slimme meter heb ik geweigerd omdat dat ineens op de mat plofte, ik wilde eerst weten waarom ik die zou nemen. Ik geloof niet in menslievendheid vanuit hun kant. Daarnaast hoorde ik veel van mensen met zonnepanelen (heb ik - nog - niet) dat een conventionele meter veel gunstiger is. Ik zeg niet dat dat zo is maar daar wil ik eerst naar kijken. Een slimme meter kan altijd nog, terug niet.
Dat doen ze nu ook met de jaarstanden.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:19 schreef Adames het volgende:
[..]
Zelf doorgeven betekent jou geloven op je blauwe ogen. Dat lijkt me ook niet ideaal.
Nee hoor. Als ik nou stond te springen om zo'n ding wel ja. Maar dat is niet het geval.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Tja dan is het jammer voor je nu.
Zoals mijn standaard antwoord tegenwoordig: je bent te laat.
Slimme meters zijn bijna niet meer te krijgen. Succes!
dan is er dus niets mis mee dat zij gaan inschatten wat je maandverbruik isquote:Op woensdag 28 september 2022 12:21 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nee hoor. Als ik nou stond te springen om zo'n ding wel ja. Maar dat is niet het geval.
Klopt dan had die maar niet geweigerd moeten worden voor fantasie argumenten. En nu is iemand te....quote:Op woensdag 28 september 2022 12:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan is er dus niets mis mee dat zij gaan inschatten wat je maandverbruik is![]()
want jij staat niet te springen om ze gegevens vanuit een slimme meter te geven.
Dat is onzin. Dat is nou net wat ik daar tegen heb, dat verplichte opgelegde gedoe. "We kunnen het alleen als je onze oplossing kiest". Ga toch weg. Ik kan het ook doorgeven hoor.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan is er dus niets mis mee dat zij gaan inschatten wat je maandverbruik is![]()
want jij staat niet te springen om ze gegevens vanuit een slimme meter te geven.
Ja want het is best onlogisch dat als jij je standen door moet geven op 1 oktober (met bijvoorbeeld een vast jaarnotamoment van 31 januari) dat jij netjes de stand door geeft en niet (met een voorbeeld jaargebruik van 1000 kuub) even de stand van 1 oktober met 100 kuub verhoogd.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:25 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dat is nou net wat ik daar tegen heb, dat verplichte opgelegde gedoe. "We kunnen het alleen als je onze oplossing kiest". Ga toch weg. Ik kan het ook doorgeven hoor.
Ik wil gewoon per maand de standen zelf door kunnen geven. Dan kunnen ze aan de hand van hun o-zo-geweldige badkuipmodel zelf wel zien of die standen realistisch zijn.
En nu doet het energiebedrijf dat wellicht door hun grove schatting.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:27 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ja want het is best onlogisch dat als jij je standen door moet geven op 1 oktober (met bijvoorbeeld een vast jaarnotamoment van 31 januari) dat jij netjes de stand door geeft en niet (met een voorbeeld jaargebruik van 1000 kuub) even de stand van 1 oktober met 100 kuub verhoogd.
Keuzes hebben gevolgen.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:29 schreef Zorro het volgende:
[..]
En nu doet het energiebedrijf dat wellicht door hun grove schatting.
Dan gewoon foto's van de standen maken en een mail sturen naar je leverancier met de standen + foto's als bijlage op elke datum dat de tarieven wijzigen. Voeg je contract nummer, adres en de EAN nummers van je meters er aan toe.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:56 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nee, optie is niet aanwezig totdat het weer de jaarlijkse meterstandendoorgeeftijd is. (Budgetenergie)
Datzelfde geldt voor de energieleverancier. Als zij kiezen om vaker de tarieven te wijzigen, dienen zij klanten ook de mogelijkheid te geven om bij elke tariefswijziging de meterstanden door te geven, zodat een afrekening op basis van werkelijke meterstanden gemaakt kan worden ipv gebruik van schattingen die gebaseerd worden op een ondoorzichtige en ondoorgrondelijke rekenmethode.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Keuzes hebben gevolgen.
Alleen als dat voor hun voorwaarden zo werkt waar je mee akkoord bent gegaan natuurlijk. Verder, succes bij de rechterquote:Op woensdag 28 september 2022 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Datzelfde geldt voor de energieleverancier. Als zij kiezen om vaker de tarieven te wijzigen, dienen zij klanten ook de mogelijkheid te geven om bij elke tariefswijziging de meterstanden door te geven, zodat een afrekening op basis van werkelijke meterstanden gemaakt kan worden ipv gebruik van schattingen die gebaseerd worden op een ondoorzichtige en ondoorgrondelijke rekenmethode.
Hoeveel mensen zouden er 100 kuub bij optellen die daarmee nog net even in het goedkope tarief vallen?quote:Op woensdag 28 september 2022 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Datzelfde geldt voor de energieleverancier. Als zij kiezen om vaker de tarieven te wijzigen, dienen zij klanten ook de mogelijkheid te geven om bij elke tariefswijziging de meterstanden door te geven, zodat een afrekening op basis van werkelijke meterstanden gemaakt kan worden ipv gebruik van schattingen die gebaseerd worden op een ondoorzichtige en ondoorgrondelijke rekenmethode.
Wat ik schreef is gewoon in wetgeving vastgelegd: als daadwerkelijke standen bekend zijn doordat de klant deze heeft doorgegeven of zijn geregistreerd door een meter-opnemer, dan moeten die standen gebruikt worden.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen als dat voor hun voorwaarden zo werkt waar je mee akkoord bent gegaan natuurlijk. Verder, succes bij de rechter
Als je de foto van de meterstanden mee stuurt zoals ik schreef op de datum van de tariefswijziging, is die discussie redelijk uitgesloten.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:55 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zouden er 100 kuub bij optellen die daarmee nog net even in het goedkope tarief vallen?
Ja klopt, maar er zijn best wel wat mogelijkheden voor misbruik denk ik. Als ik mijn meterstand doorgeef zonder foto dienen ze daar volgens mij ook gewoon vanuit te gaan, tenzij ze misbruik vermoeden en iemand langs sturen. Snap vanuit hun wel dat ze dit proberen te ontmoedigen.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je de foto van de meterstanden mee stuurt zoals ik schreef op de datum van de tariefswijziging, is die discussie redelijk uitgesloten.
Ja dat zeg ik toch, succes bij de rechter.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat ik schreef is gewoon in wetgeving vastgelegd: als daadwerkelijke standen bekend zijn doordat de klant deze heeft doorgegeven of zijn geregistreerd door een meter-opnemer, dan moeten die standen gebruikt worden.
Voorwaarden van de leverancier mogen niet in het nadeel van de klant afwijken. En als de leverancier het dan administratief ingewikkeld maakt door online doorgeven onmogelijk te maken, dan mogen ze dus gewoon handmatig alle mailtjes met meterstanden in het systeem gaan tikken.
Kijk, dat is tenminste iets waar ik wat mee kanquote:Op woensdag 28 september 2022 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan gewoon foto's van de standen maken en een mail sturen naar je leverancier met de standen + foto's als bijlage op elke datum dat de tarieven wijzigen. Voeg je contract nummer, adres en de EAN nummers van je meters er aan toe.
En er bij zetten dat je er vanuit gaat dat de door jou doorgegeven daadwerkelijke meterstanden gebruikt worden voor de jaarlijkse afrekening.
Als de schatting op de jaarrekening dan veel van je werkelijke standen afwijkt kun je een klacht indienen. Het verweer zal zijn 'we hebben de standen geschat omdat we niet de exacte standen hadden'. Maar dat verweer is ongeldig als je zelf steeds de werkelijke standen hebt doorgegeven.
Dat jouw mails met standen in een zwart gat zijn verdwenen bij de leverancier en/of het computersysteem van je leverancier niet met tussentijdse doorgave van meterstanden overweg kan is niet jouw probleem. Waar dat mogelijk is moet de leverancier gebruik maken van daadwerkelijk vastgestelde meterstanden. En als jij meterstanden hebt doorgegeven, dan is die mogelijkheid er.
Vandaar fat de tarieven zo hoog zijnquote:Op woensdag 28 september 2022 12:25 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dat is nou net wat ik daar tegen heb, dat verplichte opgelegde gedoe. "We kunnen het alleen als je onze oplossing kiest". Ga toch weg. Ik kan het ook doorgeven hoor.
Ik wil gewoon per maand de standen zelf door kunnen geven. Dan kunnen ze aan de hand van hun o-zo-geweldige badkuipmodel zelf wel zien of die standen realistisch zijn.
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?quote:Op woensdag 28 september 2022 13:05 schreef Zorro het volgende:
[..]
Kijk, dat is tenminste iets waar ik wat mee kan
Ik maak inmiddels na de laatste jaarafrekening in augustus nu dagelijks foto's van de standen en houd dat in excel bij met kosten zoals op dat moment geldend.
Dat ga ik goed bewaren en ze daarmee lastigvallen als ze uiteindelijk afwijkt.
EXIFquote:Op woensdag 28 september 2022 13:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?
Als ze per datum gaan wijzigen moeten ze per die datum ook maar de meterstanden op komen nemen.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan is er dus niets mis mee dat zij gaan inschatten wat je maandverbruik is![]()
want jij staat niet te springen om ze gegevens vanuit een slimme meter te geven.
Wanneer verwacht je je afrekening? Dan zet ik even in mijn agenda dat ik tzt een topic voor juridisch advies moet zoeken.quote:
augustus gaf hij hier wat naar boven aanquote:Op woensdag 28 september 2022 13:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wanneer verwacht je je afrekening? Dan zet ik even in mijn agenda dat ik tzt een topic voor juridisch advies moet zoeken.
oh sorry, mijn foutquote:Op woensdag 28 september 2022 13:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
augustus gaf hij hier wat naar boven aan
De krant van die dag erbij fotograferen en dezelfde dag mailenquote:Op woensdag 28 september 2022 13:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Moet je ze wel mailen naar ze, hoe toon je anders aan dat die foto's op dat moment genomen zijn?
Moet je ook nog een krantenabonnement nemenquote:Op woensdag 28 september 2022 13:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
De krant van die dag erbij fotograferen en dezelfde dag mailen
Die kun je dan weer even tijdelijk lenen uit de bieb.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:28 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Moet je ook nog een krantenabonnement nemen
Moet je eerst lid worden van de biebquote:Op woensdag 28 september 2022 13:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die kun je dan weer even tijdelijk lenen uit de bieb.
leen hem bij buren familie vrienden what everquote:Op woensdag 28 september 2022 13:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Moet je eerst lid worden van de bieb
De techniek is al heel erg oud en de meters zelf zijn vaak ook vijftig jaar of langer in gebruik. Dat daar dus een andere techniek voor ontwikkeld is die meer in deze tijd past lijkt me dus niet zo gek.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:16 schreef Zorro het volgende:
En die slimme meter heb ik geweigerd omdat dat ineens op de mat plofte, ik wilde eerst weten waarom ik die zou nemen. Ik geloof niet in menslievendheid vanuit hun kant.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-doorquote:Eneco negeert minister Jetten: tariefswijziging gaat gewoon door
Eneco gaat de aangekondigde tariefswijziging per 1 oktober gewoon doorvoeren. Daarmee negeert het energiebedrijf minister Rob Jetten die gisteren zei dat de energiemaatschappijen zich moeten houden aan een termijn van dertig dagen, ook voor de wijziging per 1 oktober.
Eneco, Greenchoice en Essent kondigden vorige week forse tariefsverhogingen aan, met als ingangsdatum 1 oktober.
Eneco liet klanten donderdag weten dat vanaf eind deze week de gasprijzen verdubbelen en de stroomprijzen 2,5 keer omhoog gaan. Dat betekent dat zo'n 700.000 klanten - een derde van het totaal - nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.
Een tariefswijziging zo kort van tevoren aankondigen mag helemaal niet, stelt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract is dertig dagen. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, aldus de toezichthouder.
Jetten: direct aanpassen
Volgens minister van Klimaat en Energie Rob Jetten moeten bedrijven zich per direct aan de regels houden en niet pas vanaf de volgende geplande wijziging, zoals Eneco gister beloofde te gaan doen.
Aanpassen dus die tariefswijziging, zegt Jetten. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zei hij. "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."
Eneco negeert dit en laat vandaag aan RTL Nieuws weten dat de prijsverhoging van 1 oktober doorgaat. Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap. Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."
Juridisch gesteggel
Eneco is van mening dat de minister en de toezichthouder de wet verkeerd uitleggen. Het bedrijf stelt altijd volgens wet- en regelgeving te hebben gehandeld.
En zo is de consument gevangen tussen uiteenlopende interpretaties van de wet. De ACM verwijst zelf naar een uitspraak van de onafhankelijke Geschillencommissie en een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarin de de grens van 30 dagen voor tariefswijzigingen wordt ondersteund.
quote:Op woensdag 28 september 2022 14:46 schreef Leontje het volgende:
Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap.
Met dank aan een grenzeloos naïeve en visieloze overheid.quote:Op woensdag 28 september 2022 14:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gezellig bedrijf. Lekker geld graaien over ruggen van de mensen
Lekker puh, stelletje zeikerdsquote:Het bedrijf gaat nu ook als de prijzen dalen die tarieven pas minimaal dertig dagen later verwerken. Klanten kunnen daardoor duurder uit zijn als energieprijzen op de handelsmarkt dalen. Want dan blijven de prijzen nog zeker dertig dagen hoger. "Ook als de prijzen dalen, gaan klanten dat nu later merken," aldus de woordvoerder van Eneco.
Zo wekt het bij de benzine en diesel ook.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:04 schreef Piles het volgende:
Uit een eerder bericht kreeg ik al zo'n zuur gevoel:
[..]
Lekker puh, stelletje zeikerds![]()
Wat een intens smerig kutbedrijf hoop dat ze vies hard worden genaaid maar ze zullen we wel mee wegkomenquote:Op woensdag 28 september 2022 14:46 schreef Leontje het volgende:
[..]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door
En als je dat gewoon niet betaald?quote:Op woensdag 28 september 2022 14:46 schreef Leontje het volgende:
[..]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door
Als je dat een tijdje volhoudt wordt de energie afgesloten.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En als je dat gewoon niet betaald?
Tot aan de geschillencommissiequote:Op woensdag 28 september 2022 14:46 schreef Leontje het volgende:
[..]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ing-gaat-gewoon-door
Ja iets meer (die jij plaatst)quote:Op woensdag 28 september 2022 10:01 schreef investeerdertje het volgende:
@:fe2o3
Even voor de beeldvorming:
Per 1 oktober, 2 jaar klant waarvan 1 variabel betaal ik:
0,57203 per kWh
2,33230 per m3
Familie 15'ish jaar klant maar nu voor het eerst variabel:
0,69465 per kWh
3.17160 per m3
Vergelijk dat eens met de tarieven die het ad plaatst.
Wat ik vooral raar vind is dat de iemand die al 15 jaar klant is, schijnbaar zodra het variabel gaat vergeten bij inkopen en je duurder uit bent.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ja iets meer (die jij plaatst)
Eneco was echter
0.90 / 0.75 kWh en 3,49 per m3 bijv.
maar modelcontracten zitten net over de euro per kWh en gas over de 4. Dus lekker bij eneco 1.5 a 2x meer dan wat jij post lappen, of nog meer en switchen.
Ook de gigantische willekeur tussen klanten is idioot. Je maakt mij niet wijs dat de speciaal voor mij vandaag inkopen, de hele 220kWh voor deze maand en morgen voor jou ook 220kWh maar dan tegen 5 cent meer of minder oid.
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeelquote:Op woensdag 28 september 2022 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Centenkwestie
700.000x de rekening keer 3, en dan ik gok van nog geen 50.000 mensen dat moeten terugdraaien, ALS die doordrukken bij een geschillencommissie ...
Das toch waar je als bestuurder een stijve snikkel van krijgt, is gewoon keihard ka$$a.
Misschien dat jetten nog iets kan doen met het prijsplafond straks, want dan moet eneco wel de centen v/d staat krijgen ... tit for tat ^^
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeel
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)-energieleveranciersquote:Wat zijn de regels?
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. De energieleverancier moet u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren. Dit komt omdat u volgens de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet een opzegtermijn van 30 dagen heeft (Artikel 95m, zevende lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 52b, zevende lid, van Gaswet).
Wat is er aan de hand?
Enkele energieleveranciers hebben de prijsverhoging per 1 oktober 2022 korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd. Dit leidde tot veel onrust bij consumenten.
Als de energieleveranciers zich aan de termijn van 30 dagen houden dan gaat de prijsverhoging niet op 1 oktober in, maar zo’n 3 weken later. Dat scheelt consumenten mogelijk geld.
Wat doet de ACM nu?
De ACM heeft de afgelopen dagen contact gehad met branchevereniging Energie-Nederland en verschillende energieleveranciers. De ACM heeft op 27 september 2022 een brief gestuurd aan de energieleveranciers. Daarin wijzen we de energieleveranciers op de regels. Houden zij zich hier niet aan? Dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld met een boete, last onder dwangsom of een bindende aanwijzing.
Wat kan ik zelf doen?
We verwachten van de energieleveranciers dat zij de prijsverhoging niet per 1 oktober in laten gaan. Wij roepen de energieleveranciers op om hun klanten daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Heeft uw leverancier de nieuwe tarieven korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd? En bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een brief sturen waarin u zegt dat u hier niet mee akkoord gaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Voorbeeldbrief - Klacht over termijn tariefwijziging
Moet ik de brief (aangetekend) per post versturen?
Het maakt niet uit of u de brief per post of digitaal verstuurt. U kunt de brief ook per e-mail sturen of via het contactformulier van uw energieleverancier.
Wilt u kunnen bewijzen dat u de brief hebt gestuurd? Vraag dan om een leesbevestiging als u de brief per e-mail verstuurt. Verstuur de brief aangetekend als u de brief per post verzendt.
Moet ik mijn brief voor 1 oktober sturen?
U hoeft de brief niet voor 1 oktober te sturen. Hier is juridisch gezien geen termijn voor. Er is wel een termijn voor indienen van een klacht bij De Geschillencommissie. Deze is 12 maanden.
Wat moet ik doen als ik er niet uitkom met mijn energieleverancier?
Krijgt u geen reactie of biedt uw energieleverancier geen oplossing? Dan kunt u De Geschillencommissie Energie inschakelen.
Stoer hoor. Dan nog sta je niet boven de wet.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat Jetten daar over gaat zal ook niet echt helpen. Die man zou ik ook compleet negeren.
Dat is zo, maar dat verandert voor die klanten (nu) niks.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.
Met 220kWh de maand levert puur 30 dgn later ingaan me al 150e aan verschil in stroom op. Gas zal tiientjes werk zijn aangenomen dat het niet gaat vriezen ^^ , als het gaat vriezen al rap tegen de 100. Toch rap iig 200e op een verbruik van 2400 kWh / 800m3. Daar doe ik liever andere dingen van. En dan is het gemiddeld gebruik van een gezin met 4 pers. blijkbaar het dubbele van dat (erg hoog imho, maar soit).quote:Op woensdag 28 september 2022 16:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn. Doorzetten naar de geschillencommissie is ook niet meer dan principieel ge-etter. De tijd, moeite en het geld amper waard voor het meerendeel
Het is een politiek ambtsdrager. Geen baas ofzo.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is gewoon kwalijk dat deze bedrijven er weg mee komen ondanks de dringende woorden van een minister.
Ja, maar ik ben al even bezig met variabele tarieven. Dus het is niet zo een groot verschil voor mij. Met mij nog heel veel mensen. Op stroom is het voor mij 20 euro. Dat is alleen de reis naar Utrecht. Dan heb ik het nog niet over de ochtend aan tijd.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:37 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Met 220kWh de maand levert puur 30 dgn later ingaan me al 150e aan verschil in stroom op. Gas zal tiientjes werk zijn aangenomen dat het niet gaat vriezen ^^ , als het gaat vriezen al rap tegen de 100. Toch rap iig 200e op een verbruik van 2400 kWh / 800m3. Daar doe ik liever andere dingen van. En dan is het gemiddeld gebruik van een gezin met 4 pers. blijkbaar het dubbele van dat (erg hoog imho, maar soit).
Geschillencommissie an sich is ook fuck all werk, er zijn inmiddels zoveel uitspraken, artikelen, wetsartikelen en een uitspraak van de hoge raad die die 30dgn termijn bevestigen dat ik niet verwacht dat ik een ochtendje naar een zitting moet in Den Haag of Utrechtformuliertje invullen, attachments erbij, 52,50 voorschieten en wachten op de uitspraak.
Als ik eneco was had ik iig bij de bezwaarmakers gezegd, my bad, hier is je nieuwe tarief over 30 dgn. Lijkt me niet op te wegen tegen de kosten v/d FTEs die nu al die brieven en mails moeten verwerken en nog duurder al die commissie zaken (a 105, - per verloren zaak) of zelfs rechtsgangen hier en daar.
Dat ze dat nu expliciet aangeven niet te gaan doen maakt dat geschil traject natuurlijk wel ook iets van een principe dingetje. Plus dat elke zaak bij die commissie eneco veel meer kost dan mij.
Gewoon zorgen dat je voorschot te laag is en je eind van het jaar moet bijbetalen.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik toch, succes bij de rechter.
Laten we het niet hebben over de vorm, dan blijft het over de grijze inhoud gaan.quote:Op maandag 26 september 2022 06:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Boel onsamenhangende tekst waarbij niemand hier zei off grid te willen leven. Maar ik vraag mij toch af hoe mensen het voor elkaar krijgen om in het geval van verduurzaming altijd een alles-of-niets mentaliteit te hebben.
De accu helpt je in een riant aantal maanden per jaar door de hele dag heen. Kunnen ze mooi de kerncentrale voor de winter opstarten.
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...quote:
Ik heb nergens gezegd dat ik tegen kernenergie ben. misschien moet je post dan meer samenhangend zijn.quote:Op woensdag 28 september 2022 21:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Laten we het niet hebben over de vorm, dan blijft het over de grijze inhoud gaan.
De reactie getuigt van wat ongerichte kennis of visie omtrent kenrcentrales die bvk maar één keer worden opgestart om daarna (erg lang) voluit te kunnen opereren. Kerncentrales zijn wmb de basis om te voorzien in een nominale basisbehoefte (zeg 50-60%). Inzake gridplanning is extra energie van zon/wind te bufferen icm (extra, boven de standaard) gebruik daarop af te laten stemmen. Denk aan "waterstof" maken in de zomerzon, die dan in de winternacht kan worden vrijgegeven.
Hoe kom je erbij dat accu's iemand riant door de maanden heen helpt. Na één of twee dagen zonder zon en dan zal er op eoa manier moeten worden voorzien in stroomcapaciteit (en faciliteiten die er dan wel klaar voor moeten staan). Wat accu's vooral kunnen doen zijn de piekbelastingen over de dag wat afvlakken en zijn nu geen serieus planbaar alternatief - kosten & baten & rendement - om langdurig te bufferen.
Accu's zijn onderdeel van een gedeelte voor een oplossing.
De angel zit 'm in het "nagenoeg", "soms¨ en wat dan zg "achterlijke" stroomverbruikers zouden zijn.quote:Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...
TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...
Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.
Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
Ze zien toch helemaal niets over wat je apparaten verbruiken? Ze weten alleen je stroomverbruik en als jij het hebt opgegeven welke apparaten je hebt maken ze een schatting op basis van gemiddelden.quote:Op donderdag 29 september 2022 08:59 schreef exode het volgende:
Nou, Eneco de bekende brief gestuurd. Haalt vast niets uit maar niet geschoten.....
Overstappen is voor ons sowieso niet lonend, we hebben sinds eind maart zonnepanelen en die hebben uiteraard veel meer opgewekt dan we verbruikten. Dat gaat de komende maanden vast anders. Sterker nog in november liggen ze grotendeels af vanwege een nieuw dak. Dus eerst de afrekening in april en daarna eens kijken wat we gaan doen.
Een stroomvraagje, het valt me op dat ons sluimervebruik best hoog is. Nu hebben wij best wel wat apparaten die daaraan schuldig zullen zijn met 2 Google Homes in huis, een Quooker een Jura koffieapparaat etc. Maar als ik naar de apparaat gegevens kijk, is het gebruik helemaal niet zo hoog in standby.
Hoe kan Eneco uberhaupt onderscheid maken? Ze zien onze inductieplaat ook als stroomverbruik en niet als koken namelijk in de App.
Ah ok, ik ben duidelijk niet technisch genoeg.quote:Op donderdag 29 september 2022 09:20 schreef Viezig het volgende:
[..]
Ze zien toch helemaal niets over wat je apparaten verbruiken? Ze weten alleen je stroomverbruik en als jij het hebt opgegeven welke apparaten je hebt maken ze een schatting op basis van gemiddelden.
hoe hoog is je sluimerverbuik?quote:Op donderdag 29 september 2022 08:59 schreef exode het volgende:
Nou, Eneco de bekende brief gestuurd. Haalt vast niets uit maar niet geschoten.....
Overstappen is voor ons sowieso niet lonend, we hebben sinds eind maart zonnepanelen en die hebben uiteraard veel meer opgewekt dan we verbruikten. Dat gaat de komende maanden vast anders. Sterker nog in november liggen ze grotendeels af vanwege een nieuw dak. Dus eerst de afrekening in april en daarna eens kijken wat we gaan doen.
Een stroomvraagje, het valt me op dat ons sluimervebruik best hoog is. Nu hebben wij best wel wat apparaten die daaraan schuldig zullen zijn met 2 Google Homes in huis, een Quooker een Jura koffieapparaat etc. Maar als ik naar de apparaat gegevens kijk, is het gebruik helemaal niet zo hoog in standby.
Hoe kan Eneco uberhaupt onderscheid maken? Ze zien onze inductieplaat ook als stroomverbruik en niet als koken namelijk in de App.
Sluimerverbruik over afgelopen 30 dagen was iets boven de 30 Euro.quote:Op donderdag 29 september 2022 09:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
hoe hoog is je sluimerverbuik?
Loop eens door je huis en trek alle stekkers uit apparaten die niet uit staan maar op standby, alle laders van apparaten die niet zijn aangesloten. Ik kwam er maanden geleden achter dat er hier op de vliering al sinds we 10 jaar geleden het huis gekocht hebben een antenneversterker aan stond niets te doen, maar wel warm was, dus redelijk wat stroom verbruikte. Wil niet weten wat die mij in de 10 jaar gekost heeft.
In een niet-warmtepomp situatie klopt dat inderdaad volledig, met nadruk op nagenoeg, want in de winter wordt die accu lang niet elke dag volgeladen.quote:Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...
TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...
Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.
Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
Zolang je kan salderen heeft een accu geen enkel economisch nut,quote:Op woensdag 28 september 2022 22:04 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Moderne panelen hebben minder of soms geen afhankelijk van de bewolking last en wekken gewoon op ...
TV en PC aan 's avonds, en een accu van 2 a 3 kWh zou genoeg zijn voor 0 electra op de meter ...
Je koopt al accus van 10+ kWh ... je onderschat accus en panelen een beetje medunkt.
Zolang je geen achterlijke stroomverbruikers hebt die 24/7 aanstaan kan je nagenoeg vrij van het net leven met een 5kWh+ accu en voldoende panelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |