Oh, ik betwist ook niet per se het bestaan van een jezus. Ik betwist de relevantie van het knaapje.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waar iemand gestorven is heeft ook iemand geleefd.![]()
Maar hoe kan anders een Flavius Josephus over Jezus hebben geschreven.
En dan nog iets, als het leven etc van Jezus verzonnen was en dus een leugen.
Waarom waren er dan toch zoveel mensen bereid om daarvoor te sterven?
De discipelen, maar ook andere volgelingen/ christenen die leefde tussen het jaar 0 en +/- jaar 200 Na Christus?
En dan citeer ik toch even weer een stuk van een site:
https://verizine.nl/buiten-bijbelse-bronnen-over-jezus/
Maar ook nu zijn er mensen in de wereld die sterven om wille van hun geloof in Jezus Christus.
Ik zou zeggen neem eens een kijkje op een website als die van opendoors.
https://www.opendoors.nl/(...)enst-in-noord-korea/
[..]
Nou Einstein, denk eens heel diep na. Iets dieper. Nog iets dieper. Komt-ie...quote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
Je gaat compleet voorbij aan de clou van mijn posts. De evangelieën pretenderen historische biografieën te zijn, terwijl ze dat niet zijn.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:32 schreef Libertarisch het volgende:
Het jezusverhaal is een inspirerend en magisch verhaal. De middeleeuwers konden niet lezen en toch geloofden ze in Jezus. Het verhaal werd vertelt doormiddel van afbeeldingen in glas en lood in de kerk. De Bijbel is een spirituele verzameling met profetieen, wonderen, demonen en visioenen. Het zit boordevol subjectiviteit, het is geen wetenschappelijke verhandeling. Jezus was een onbelangrijk figuur behalve voor zijn geloofsgenoten en dus is er historisch gezien een stuk minder over hem bekend dan bijvoorbeeld over AdG. De historische bronnen over de Zoon van God passen bij zijn status als onbelangrijke opstandeling. AdG was een wereldveroveraar.
Wat bedoel je precies met "opstandeling"?quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:32 schreef Libertarisch het volgende:
De historische bronnen over de Zoon van God passen bij zijn status als onbelangrijke opstandeling.
Dat hij tegen de gevestigde orde inging. De Joden moesten er niks van hebben en de Romeinen dus ook niet dat Jezus als messias kwam.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met "opstandeling"?
ah dacht even dat je wat anders bedoeldequote:Op vrijdag 21 oktober 2022 14:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat hij tegen de gevestigde orde inging. De Joden moesten er niks van hebben en de Romeinen dus ook niet dat Jezus als messias kwam.
Open doors is onzin van de bovenste plank. Ze noemen daar alles "vervolgen". Want het is een verdienmodel voor hen..Als ik jou was zou ik googlen op de gebeurtenissen, dan kom je sites tegen van meerdere kanten belicht.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
En dan nog iets, als het leven etc van Jezus verzonnen was en dus een leugen.
Waarom waren er dan toch zoveel mensen bereid om daarvoor te sterven?
De discipelen, maar ook andere volgelingen/ christenen die leefde tussen het jaar 0 en +/- jaar 200 Na Christus?
En dan citeer ik toch even weer een stuk van een site:
https://verizine.nl/buiten-bijbelse-bronnen-over-jezus/
Maar ook nu zijn er mensen in de wereld die sterven om wille van hun geloof in Jezus Christus.
Ik zou zeggen neem eens een kijkje op een website als die van opendoors.
https://www.opendoors.nl/(...)enst-in-noord-korea/
[..]
Hoezo hebben we minder bewijs van Alexander de Grote?quote:Het is gewoon totaal onlogisch om te zeggen dat de 1 wel leefde terwijl je er nauwelijks bewijs voor hebt en een de ander niet met misschien wel meer bewijs?
Ik heb geen idee hoe jou logica is?
Heb jij dan bijvoorbeeld direct bewijs voor het de historiciteit van Alexander de Grote?
Nou ja, daar is natuurlijk heel veel discussie over geweest, maar ik denk niet dat er veel (seculiere) historici zijn die denken dat het testimonium flavianum (TF) in z'n geheel geloofwaardig is. Iemand als Richard Carrier meent dat het in z'n geheel later is toegevoegd (zie b.v. https://www.richardcarrier.info/archives/294), en dat de verwijzing naar Jakobus ook een latere christelijke herinterpretatie was. Ik heb zelf niet de expertise om hierin een zekere mening te hebben, maar voor het mythicisme is het natuurlijk een erg belangrijke kwestie. Vooral de 2e verwijzing naar Jakobus wordt door de meeste historici als authentiek gezien. Zie ookquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 23:44 schreef Kerel1973 het volgende:
Flavius heeft het niet over Jezus gehad, maar over de christenen. Een kleine sekte. De rest is geïnterpoleerd door christelijke geschiedvervalsers.
Dit topic is niet bedoeld:quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan met de zoekfunctie de posts niet vinden waarin Alexander de Grote (AdG) wordt vergeleken met Jezus, dus ala, we doen het gewoon nog eens. De bekende Jezus-scholar die deze vergelijking maakt, is natuurlijk E.P. Sanders in zijn bekende biografie van Jezus, meteen in de introductie. Daarin claimt Sanders dat de historische bronnen voor Jezus beter zijn dan die voor AdG.
AdG heeft de Hellenisatie op gang gebracht van een groot stuk van de wereld. Zonder AdG is het een stuk lastiger om te verklaren hoe dit proces op gang is gebracht (waar we het begin van het christendom juist prima kunnen verklaren zonder historische Jezus). AdG wordt in diverse ooggetuigenverslagen en door tijdgenoten besproken, in tegenstelling tot Jezus. Zelfs Paulus haalt nergens ooggetuigenverslagen aan van tijdgenoten van Jezus, en de evangelieën zijn ook niet door tijdgenoten geschreven of op ooggetuigenverslagen gebaseerd (voor een debat tussen Ehrman en Bauckham, een bekend voorstander van het idee dat de evangelieën gebaseerd zijn op ooggetuigenverslagen, zie ). We hebben munten met inscripties over AdG, we hebben beelden van AdG, er zijn talloze steden naar hem vernoemd. We hebben de exacte tijd en datum van zijn overlijden (https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Alexander_the_Great).
Wat je op een alfacursus kunt horen, is dat de historische schrijfsels over AdG eeuwen na zijn dood zijn opgetekend, terwijl de evangelieën al binnen 40/50 jaar na Jezus' dood zijn geschreven! Dat klinkt als een goed argument, maar dat is het niet. We weten immers niet door wie de evangelieën zijn geschreven, waar precies, met welke methodiek, ze zitten tsjokvol ongeloofwaardige historische plottwists, symboliek en bovennatuurlijke verhalen in een mate waarbij zelfs Flavius Josephus verbleekt. De bronnen over AdG zijn grotendeels traceerbaar.
Een belangrijk werk over AdG is bijvoorbeeld de Anabasis Alexandri (https://nl.wikipedia.org/wiki/Anabasis_Alexandri) van Arrianus van Nicodemia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucius_Flavius_Arrianus). Dat werk is van 500 jaar na AdG's dood. Arrianus vertelt ons daarin zijn methodiek, welke ooggetuigenverslagen hij gebruikt, hij vergelijkt deze, weegt af wat hij waarschijnlijker vindt, en licht zijn keuzes hierin toe. De evangelieën bevatten niets van dit. Dat maakt ze, ook al zijn ze slechts decennia na de dood van Jezus geschreven, als historische bronnen veel minder betrouwbaar.
Kortom, de claim dat onze historische kennis rondom Jezus vergelijkbaar is met die van AdG is onjuist. Het komt voort uit de traditie om de evangelieën als historische biografieën te lezen, gebaseerd op ooggetuigenverslagen. Wat daar allemaal mis mee is kun je in het interdisciplinaire "Jesus before the Gospels" van Ehrman lezen.
Niet dat ik de pretentie heb dat Sjoemie ook maar 1 letter van dit alles zal verwerken, maar voor wie verder geïnteresseerd is. Richard Carrier heeft in zijn "Jesus from outer Space" een hele rits vergelijkingen in dezelfde trend geanalyseerd, maar telkens is de clou weer hetzelfde: christenen overschatten enorm de historische betrouwbaarheid van de evangelieën. Zie bijvoorbeeld ook
https://infidels.org/libr(...)uson-gospel-authors/
waarin de evangelieën historisch worden doorgelicht en worden vergeleken met andere Griekse historische teksten en biografieën.
Dit topic is niet bedoeld:quote:Op donderdag 20 oktober 2022 11:20 schreef Haushofer het volgende:
Jaja, die standaard evangelische riedeltjes doen het goed bij onze Sjoemie. Niet teveel nadenken, maar gewoon ja en amen. Het vereist een denkvermogen dat ik 's ochtends om 8 uur bij mijn gemiddelde havo-3 leerling waarneem.
Maar zoals ik al vaker heb gezegd: onze Sjoemie1985 is de slechtste reclame voor buitenstaanders die het christendom zich kan wensen. Dus, goed bezig Sjoemie! Bind al die goddelozen maar een molensteen om hun nek![]()
Ok, doei.quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken
Het is toch moeilijk om gewoon ontopic te blijven, hè.
Open je EIGEN topic als je deze dingen wil bespreken aub ipv het topic steeds te laten ontsporen.
Dus eigenlijk mogen alleen gelovigen reageren?quote:Op maandag 24 oktober 2022 12:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken
Het is toch moeilijk om gewoon ontopic te blijven, hè.
Open je EIGEN topic als je deze dingen wil bespreken aub ipv het topic steeds te laten ontsporen.
Denk dat er ruimte zat is om ook als infidel op eem rationele manier delen van de bijbelse geschriften te bespreken zonder te vervallen in het wellis nietus spel. Neem bijvoorbeeld deze speech van Jordan Peterson waarin hij Genesis aanhaalt. Net als met de wat meer standaard religieuze uitleg kun je het met zijn uitleg/invulling eens zijn of niet maar er ontstaat op deze wijze iig de mogelijkheid tot dialoog.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 10:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus eigenlijk mogen alleen gelovigen reageren?
Dat staat toch nergens?quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 10:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus eigenlijk mogen alleen gelovigen reageren?
Dat lieg je. Anders had je wel een beetje tegengas geaccepteerd van ongelovige honden.. Jouw hele wereldbeeld is gebaseerd op het sprookjesboek dat Bijbel heet.Mocht die gebaseerd zijn op onzin dan valt jouw wereldbeeld ook ineen.. Maar been there, don that. Ik garandeer je, je groeit daar wel overheen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat staat toch nergens?
De strekking van dit topic is geen metadiscussie over de bijbel, maar een discussie over de inhoud zoals die er is.
Helaas zijn er mensen op dit forum die de onweerstaanbare drang hebben om overal hun offtopicmening te verkondigen vanuit hun overtuiging dat hun visie superieur is en ze daarom anderen met een andere overtuiging of visie ook maar belachelijk moeten maken.
Met die kennis heb ik daarom 3 simpele restricties gedefinieerd, die uiteraard worden genegeerd door het soort mensen dat ik hierboven heb beschreven.
Houd het dus gewoon ontopic of ga ergens anders posten, heel simpel. Of je nu gelovig bent of niet, dat interesseert me echt niet.
Het zijn inderdaad meer fabeltjes. Sprekende dieren en zo. Maar het blijft interessant.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 00:25 schreef Libertarisch het volgende:
De Bijbel staat vol met ouderwetse brutaliteit, het is geen sprookjesboek.
Mijn logica was meer dat de Bijbel geen sprookjesboek is omdat het vol staat met brutaliteit.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 08:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad meer fabeltjes. Sprekende dieren en zo. Maar het blijft interessant.
KLopt en het is vermakelijk om te lezen hoe dit soort "brutaliteiten" worden goedgepraat om maar weer te passen in het moderne beeld van de liefdevolle Vader.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 16:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn logica was meer dat de Bijbel geen sprookjesboek is omdat het vol staat met brutaliteit.
Neem het oordeel van Salomo. Hij dreigt gewoon om een baby doormidden te snijden om uit te vinden wie de moeder is. Alleen een absolute psychopaat zou dat doen in onze tijd.
Of wat te denken over het offer van Isaak. Hij staat op het punt zijn kind te offeren. Hoe krijg je het in je hersens om zoiets te willen doen?
Of anders de steden Sodom en Gomorra die genadeloos in de as wordt gelegd door God.
David en Moses zijn moordenaars.
God offert zijn eniggeboren Zoon door hem aan het kruis te laten nagelen.
Nee, dit zijn geen sprookjes. Dit is ouderwetse brutaliteit.
Op welke manier zijn ze bereid te sterven moet je je dan afvragen, en daar zit een groot verschil in met het christendom.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 17:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tegenvraag: waarom zijn zoveel mensen bereid om te sterven voor Allah en de profeet?
Ja man toevallig vorige week nog een paar keer.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Misschien dat het weleens voorkomt, weet niet of jullie weleens zoiets gelezen hebben?
Dat een moslim dus bijvoorbeeld een pistool op hem gericht krijgt en mohammed moet verloochenen om zijn leven te behouden, of het leven van een familie lid.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 23:44 schreef Kerel1973 het volgende:
[..]
Open doors is onzin van de bovenste plank. Ze noemen daar alles "vervolgen". Want het is een verdienmodel voor hen..Als ik jou was zou ik googlen op de gebeurtenissen, dan kom je sites tegen van meerdere kanten belicht.
Die mensen menen dat het de waarheid is en daarvoor durven ze ervoor te sterven. Het bewijst niks. Jij denkt dat de discipelen en dergelijke stierven door geweld, maar dat is de traditie die dit verzonnen heeft. En nu weet men niet beter (behalve als je de goede en juiste boeken leest).
Flavius heeft het niet over Jezus gehad, maar over de christenen. Een kleine sekte. De rest is geïnterpoleerd door christelijke geschiedvervalsers.
[..]
Hoezo hebben we minder bewijs van Alexander de Grote?
De man heeft hele rijken onderworpen. Er zijn munten met Alexander de Grote erop.
https://blog.delcampe.net(...)-alexander-de-grote/
Hoe weet jij nu zo zeker dat de rest (wat die rest ook is?) vervalst is?quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 23:44 schreef Kerel1973 het volgende:
[..]
Open doors is onzin van de bovenste plank. Ze noemen daar alles "vervolgen". Want het is een verdienmodel voor hen..Als ik jou was zou ik googlen op de gebeurtenissen, dan kom je sites tegen van meerdere kanten belicht.
Die mensen menen dat het de waarheid is en daarvoor durven ze ervoor te sterven. Het bewijst niks. Jij denkt dat de discipelen en dergelijke stierven door geweld, maar dat is de traditie die dit verzonnen heeft. En nu weet men niet beter (behalve als je de goede en juiste boeken leest).
[..]
Hoezo hebben we minder bewijs van Alexander de Grote?
De man heeft hele rijken onderworpen. Er zijn munten met Alexander de Grote erop.
https://blog.delcampe.net(...)-alexander-de-grote/
Dan zou toch de halve toenmalige wereld in het complot hebben moeten zitten? Inclusief muntwerkplaatsen en trotse bevolkingen van de Oriënt die kennelijk ineens besloten dat ze een imaginaire "Koning der Koningen" / farao uit Macedonié hadden...quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
[..]
Hoe weet jij nu zo zeker dat de rest (wat die rest ook is?) vervalst is?
En dat alles over alexander de grote niet ook vervalst zou kunnen zijn?
Dus waarom het 1 wel en het ander niet?
Geen idee wat je met deze post wilt zeggen. Mensen zijn bereid voor hun overtuiging te sterven, of ze nu moslim of christen zijn. Dat sommigen hier dan proberen te sterven "en zoveel mogelijk ongelovigen mee te nemen" doet daar niets aan af. Dat is volgens de bijbel ook gebeurd met o.a. Simson. Die uiteraard door gelovigen de hemel in geprezen wordt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Op welke manier zijn ze bereid te sterven moet je je dan afvragen, en daar zit een groot verschil in met het christendom.
Veel moslims sterven door zichzelf op te blazen en vele "ongelovigen" daarin mee te nemen, maar dat is wat ik ooit begrepen heb in de koran staat o.a. waardoor ze een betere plek in hun hiernamaals zouden krijgen.
Heeft dus niks met het verloochenen o.i.d. te maken van bijvoorbeeld mohammed ofzo.
Maar bij een christen draait het daar meestal wel om, of je dus bereid bent om Jezus te verloochen in ruil voor het behoud van je leven. Dat gebeurt bij christen in veel moslim landen, maar ook in bijvoorbeeld noord korea, india, china.
Ik lees eigenlijk nooit dat een moslim op deze manier om het leven zou zijn gekomen.
Misschien dat het weleens voorkomt, weet niet of jullie weleens zoiets gelezen hebben?
Dat een moslim dus bijvoorbeeld een pistool op hem gericht krijgt en mohammed moet verloochenen om zijn leven te behouden, of het leven van een familie lid.
Geldt dit zelfde dan niet ook voor de toenmalige bevolking die Jezus hebben zien rondwandelen op aarde?quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dan zou toch de halve toenmalige wereld in het complot hebben moeten zitten? Inclusief muntwerkplaatsen en trotse bevolkingen van de Oriënt die kennelijk ineens besloten dat ze een imaginaire "Koning der Koningen" / farao uit Macedonié hadden...
Dat van Simson zegt niets over dat een christen dat ook moet doen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geen idee wat je met deze post wilt zeggen. Mensen zijn bereid voor hun overtuiging te sterven, of ze nu moslim of christen zijn. Dat sommigen hier dan proberen te sterven "en zoveel mogelijk ongelovigen mee te nemen" doet daar niets aan af. Dat is volgens de bijbel ook gebeurd met o.a. Simson. Die uiteraard door gelovigen de hemel in geprezen wordt.
Het mechanisme is dus exact gelijk. Mijn punt blijft daarmee overeind, jouw punt niet.
Welke Joden, Romeinen, Grieken, Egyptenaren en sterrenkundigen hebben dan vermeld dat ze Jezus hebben zien rondwandelen op aarde? Ik ken geen enkele bron.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Geldt dit zelfde dan niet ook voor de toenmalige bevolking die Jezus hebben zien rondwandelen op aarde?
Zowel Joden als Romeinen en Grieken en Egyptenaren en de "wijzen" uit het oosten (wat vermoedelijk sterrenkundigen o.i.d. waren)?
Zou je je kunnen voorstellen dat zo'n tekst mogelijk is geschreven als een ad-hoc-antwoord op een claim die bij "de Joden" de ronde deed? Dat het verhaal over het zwijggeld is bedacht om de eigen gemeente gerust te stellen en een verweer te geven tegen de vrij rationele hypothese dat de volgelingen het graf hadden leeggehaald en Jezus niet werkelijk was opgestaan?quote:Maar zelfs dat staat in de bijbel geschreven dat er mensen zijn geweest die een soort zwijg geld kregen.
Om de opstanding zelfs te verbloemen.
Zie de volgende tekst.
Mattheüs 28:11 Terwijl zij onderweg waren, zie, enigen van de wacht kwamen in de stad en berichtten de overpriesters alles wat er gebeurd was.
12. En zij kwamen bijeen met de oudsten, en zij kwamen gezamenlijk tot het besluit om de soldaten veel geld te geven,
13. en zij zeiden: Zeg: Zijn discipelen zijn 's nachts gekomen en hebben Hem gestolen, terwijl wij sliepen.
14. En als de stadhouder hiervan hoort, zullen wij hem overtuigen en maken dat u zonder zorgen bent.
15. Toen zij het geld in ontvangst genomen hadden, deden zij zoals hun was voorgehouden. En dit woord is verbreid onder de Joden tot op de huidige dag.
Ja en die context is voor sommige moslims net even wat anders. Maar evengoed context.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat van Simson zegt niets over dat een christen dat ook moet doen.
Bij dat verhaal zul naar de context etc moeten kijken.
Ik ben het een keer met je eens zowaar.quote:Dat wat is/ was geen "opdracht" aan ons, zo van laat je ook blind maken etc en ga dan ergens een tempel omverduwen zodat iedereen er onder sterft.
Dat is totaal geen boodschap of opdracht aan ons christenen.
En anders mag jij mij 1 vers uit de bijbel geven, waar de christenen/ gelovigen de opdracht zouden krijgen om maar zoveel mogelijk van de heidenen/ ongelovigen moeten afslachten.
Je verzint het waar we bij staan.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
wat vermoedelijk sterrenkundigen
Op zich een mooi epos, dat van Simson. Maar inderdaad zit daar voor christenen het filter van het NT tussen, waardoor het een specifiek Joodse geschiedenis blijft. Een christen die gevangen wordt genomen en voor de leeuwen wordt gegooid moet bidden dat de Romeinse prefect en het joelende publiek tot inkeer komen voor de Dag des Oordeels aanbreekt.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geen idee wat je met deze post wilt zeggen. Mensen zijn bereid voor hun overtuiging te sterven, of ze nu moslim of christen zijn. Dat sommigen hier dan proberen te sterven "en zoveel mogelijk ongelovigen mee te nemen" doet daar niets aan af. Dat is volgens de bijbel ook gebeurd met o.a. Simson. Die uiteraard door gelovigen de hemel in geprezen wordt.
Het mechanisme is dus exact gelijk. Mijn punt blijft daarmee overeind, jouw punt niet.
Waarom moet zo'n christen daar voor bidden?quote:Op donderdag 10 november 2022 19:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Op zich een mooi epos, dat van Simson. Maar inderdaad zit daar voor christenen het filter van het NT tussen, waardoor het een specifiek Joodse geschiedenis blijft. Een christen die gevangen wordt genomen en voor de leeuwen wordt gegooid moet bidden dat de Romeinse prefect en het joelende publiek tot inkeer komen voor de Dag des Oordeels aanbreekt.
Je moet toch je vijanden liefhebben en bidden voor je vervolgers? Dat staat zowel in het evangelie als in de brieven van Paulus, en ook in de Didache, en aangezien zelfs door vijandige schrijvers nooit melding werd gemaakt van Simson-achtige acties zullen de christenen van de eerste eeuwen zich daar wel aan gehouden hebben.quote:Op donderdag 10 november 2022 20:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom moet zo'n christen daar voor bidden?
Dat zijn woorden van Jezus die op enkele plekken in de evangeliën staan maar echt niet in de brieven van Paulus. Paulus weet niets van een aards leven van Jezus en kent dus ook geen enkele uitspraak van hem.quote:Op donderdag 10 november 2022 21:46 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je moet toch je vijanden liefhebben en bidden voor je vervolgers? Dat staat zowel in het evangelie als in de brieven van Paulus, en ook in de Didache, en aangezien zelfs door vijandige schrijvers nooit melding werd gemaakt van Simson-achtige acties zullen de christenen van de eerste eeuwen zich daar wel aan gehouden hebben.
Dat staat toch in elk geval in Romeinen 12:14? "Zegen uw vervolgers, vervloek hen niet"?quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zijn woorden van Jezus die op enkele plekken in de evangeliën staan maar echt niet in de brieven van Paulus. Paulus weet niets van een aards leven van Jezus en kent dus ook geen enkele uitspraak van hem.
Daar wordt helaas misbruik van gemaakt door mensen die het niet zo op Christenen hebben. In zulk een situatie gaan echte Christenen langdurig zinloos lijden. Jezus heeft waarschijnlijk ook iets gezegd dat iedereen zijn kruis op moet nemen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:46 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat staat toch in elk geval in Romeinen 12:14? "Zegen uw vervolgers, vervloek hen niet"?
Ja, en volgens mij ben ik het "Vergeef hun, want zij weten niet wat ze doen" ook nog weleens tegengekomen in oude heiligenlevens.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:51 schreef DrTokkie het volgende:
[..]
Daar wordt helaas misbruik van gemaakt door mensen die het niet zo op Christenen hebben. In zulk een situatie gaan echte Christenen langdurig zinloos lijden. Jezus heeft waarschijnlijk ook iets gezegd dat iedereen zijn kruis op moet nemen.
Er zijn diverse niveau's van mensen. Daarom staat er ook: "Vergeef hun, want zij weten niet wat ze doen". Er staat ook dat mensen die de zaken beter doorhebben dan een ander en dan toch zondigen, dan hun zonden zwaarder bekeken zullen worden.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:57 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, en volgens mij ben ik het "Vergeef hun, want zij weten niet wat ze doen" ook nog weleens tegengekomen in oude heiligenlevens.
Natuurlijk is het later allemaal wat minder scrupuleus geworden toen het christendom vanaf Constantijn van staatswege werd aangemoedigd / opgelegd.
Daar heb je een punt. Maar nergens blijkt uit Romeinen 12 dat dit woorden of leringen waren van Jezus.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:46 schreef Iblardi het volgende:
Zegen uw vervolgers, vervloek hen niet
Oké, maar dat was de stelling ook niet. Al hadden de evangelieschrijvers het van Paulus overgenomen, dan nog gaat het erom dat het een redelijk consistente boodschap in het NT is dat je geweld en vervolgingen verdraagt zonder fysiek terug te vechten. Geduldig ondergaan terwijl je Jezus niet verloochent is de kern van christelijk martelaarschap. (Al schijn je je er ook wel aan te mogen onttrekken door het stof van je voeten te kloppen en gewoon naar een volgend dorp te wandelen, als dat kan.quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Maar nergens blijkt uit Romeinen 12 dat dit woorden of leringen waren van Jezus.
Dat is geen verzinsel, in die periode werden bijvoorbeeld sterrenkundigen ook "wijzen" genoemd, omdat ze zoveel kennis hadden van de sterren, daarnaast hadden zij ook gelezen in oude papieren dat als er een bepaald soort ster zou schijnen dat het een teken was dat er een "koning" of in ieder geval belangrijk persoon zou zijn geboren.quote:Op donderdag 10 november 2022 18:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Je verzint het waar we bij staan.![]()
Het is trouwens "die vermoedelijk sterrenkundigen".
En ze behoren tot een Griekse mythe.
Als ze nu in Babylon of Persepolis inscripties hadden nagelaten over hun bevindingen in Bethlehem, dan hadden we iets van een onafhankelijke bron gehad voor het bestaan van Jezus. Maar die zijn er dus niet. Het komt allemaal uit die ene bron, de overleveringen van de religieuze gemeenschap zelf.quote:Op vrijdag 11 november 2022 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat is geen verzinsel, in die periode werden bijvoorbeeld sterrenkundigen ook "wijzen" genoemd, omdat ze zoveel kennis hadden van de sterren, daarnaast hadden zij ook gelezen in oude papieren dat als er een bepaald soort ster zou schijnen dat het een teken was dat er een "koning" of in ieder geval belangrijk persoon zou zijn geboren.
Dat was de gedachte van die tijd.
Dit is gewoon een beetje kennis hebben over die tijd van +/- 2000 jaar geleden.
En heeft helemaal al niks met griekse mythologie te maken.
In de bijbel staat "magiërs". Ik vind een magiër geen sterrenkundige. En nergens staat dat het er drie waren. En nergens staat dat ze uit het oosten kwamen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat is geen verzinsel, in die periode werden bijvoorbeeld sterrenkundigen ook "wijzen" genoemd, omdat ze zoveel kennis hadden van de sterren, daarnaast hadden zij ook gelezen in oude papieren dat als er een bepaald soort ster zou schijnen dat het een teken was dat er een "koning" of in ieder geval belangrijk persoon zou zijn geboren.
Dat was de gedachte van die tijd.
Dit is gewoon een beetje kennis hebben over die tijd van +/- 2000 jaar geleden.
En heeft helemaal al niks met griekse mythologie te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |