abonnement Unibet Coolblue
pi_206014186
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekrane te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekrane bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de tegenaanval van Oekrane in de Kherson oblast?
3. Welke troepenbewegingen, acties vinden er plaats?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch gepdate:



Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206015302
quote:
Rusland, zegt Klep, loopt jaren achter op de moderne, westerse legers. "We staarden ons blind op een paar hypermoderne dingen van de Russen. Niets van de Russische apparatuur blijkt dermate goed te werken dat je erop kunt voortbouwen

Beide zijden kampen dus met wapenkrapte, maar het zijn de Russen voor wie dat cht nijpend wordt. Zandee: "Rusland zal hopen dat het winterweer zorgt voor een fase zonder grote bewegingen, om te kunnen herstellen, munitie te kopen en te hergroeperen. Maar Oekrane ruikt nu z'n kans en zal dat proberen te verstoren."
https://nos.nl/l/2445012
pi_206015716
quote:
Dick Zandee en Christ Klep neem ik al jaren niet meer serieus. Laatst genoemde is vooral in 2011 heel hard door de mand gevallen toen hij met zijn speelgoed tankjes zijn opwachting kwam maken bij Pauw en Witteman en daar glunderend zat te verkondigen hoe goed het wel niet was dat Nederland de zware cavalerie had wegbezuinigd...
pi_206015998
quote:
Een 'expert' die nu pas doorheeft dat je je niet blindstaren moet op enkel hypermodern wapentuig?

Volgens is het vooral een kwestie van logistiek en strategie waarin de russen stukliepen.
Verzorging, verplaatsingen.
Dat ook nieuw wapentuig niet opvalt door effectiviteit is hooguit een bijkonstig iets, maar ik vermoed dat dat nooit beslissend is

Zelfs succesnummers als Bayraktar drones en Himars moeten het vooral hebben van een relatief lage kostenpost en flexibiliteit bij het inzetten en gemak ze te transporteren
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206016003
quote:
Groot verschil is wel natuurlijk dat het westen grotendeels afhankelijk is van de luchtmacht en modern ingewikkeld spul.
Er zullen nog genoeg voorraden liggen, alleen niet van het spul wat ze kunnen doneren.
pi_206016334
De nieuwe Iraanse loitering munition drones zorgen voor veel slachtoffers in Oekraine.

Putin geeft toe dat China bedenkingen heeft bij deze oorlog. Hier een video over de chinese economische problemen.

[ Bericht 26% gewijzigd door oheng op 18-09-2022 11:42:50 ]
  zondag 18 september 2022 @ 12:56:11 #7
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206017227
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 10:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dick Zandee en Christ Klep neem ik al jaren niet meer serieus. Laatst genoemde is vooral in 2011 heel hard door de mand gevallen toen hij met zijn speelgoed tankjes zijn opwachting kwam maken bij Pauw en Witteman en daar glunderend zat te verkondigen hoe goed het wel niet was dat Nederland de zware cavalerie had wegbezuinigd...
Opzich is het nog niet zo'n probleem dat we met lui als Klep en Zandee en Kolijn zitten opgescheept, het is de media die die trekpoppen elke keer tevoren tovert om onzinnige, onsamenhangende en vooral foute interpretaties van gebeurtenissen te duiden. Hoe amateur Defensie enthousiast zoals Klep zo veel aandacht kreeg ( godzijdank is dat wat gaan liggen in verhouding met enkele jaren terug) is mij echt een vraagteken, waarschijnlijk door totale desinteresse van media in Defensie zaken jarenlang. Maar Co Kolijn is even erg, die zwamt hele verhalen bij elkaar op nu.nl.

De Wijk en Boekestijn zijn ook niet meer luisterbaar, dat ging oke tot en met dag 120 ongeveer. Vooral de Wijk heeft zichzelf buitenspel gezet omdat hij maandenlang liep uit te kramen dat de Russen alles wel zouden oprollen.De wijk is een prima duider van internationele strateigsche verhoudingen en betrekkingen, maar hij is evenveel tacticus of militair duider als ik atoomwetenschapper ben. Boekestijn kwam in de show steeds met een verzamelng van google die Rob dan weer ging duiden, en dan samen lachen over hoe Poetin alle kaarten in handen had.

Tenenkrommend om dat aan te moeten horen, dat is de Nederlandse creme de la creme dus als het gaat om tactische duiding. Ramp.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 18 september 2022 @ 12:58:40 #8
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206017265
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 10:52 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Groot verschil is wel natuurlijk dat het westen grotendeels afhankelijk is van de luchtmacht en modern ingewikkeld spul.
Er zullen nog genoeg voorraden liggen, alleen niet van het spul wat ze kunnen doneren.
Dat is Rusland ook maar dat weten ze alleen zelf niet. Dat was tactische fout nummero uno op 24 en 25 februari. Controleer het luchtruim, ontneem tegenstander mogelijkheid op te stijgen, schakel luchtwapensystemen assets uit op de grond, of in de lucht, zo snel mogelijk.

Nou toen dat niet gebeurde ging elke CAS opdracht ook naar de maan. Ik weet niet welke boeken er allemaal verboden zijn in Rusland, maar de Amerikanen hebben al in Wo2 laten zien dat alles draait om luchtdominantie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206017466
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 12:58 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Dat is Rusland ook maar dat weten ze alleen zelf niet. Dat was tactische fout nummero uno op 24 en 25 februari. Controleer het luchtruim, ontneem tegenstander mogelijkheid op te stijgen, schakel luchtwapensystemen assets uit op de grond, of in de lucht, zo snel mogelijk.

Nou toen dat niet gebeurde ging elke CAS opdracht ook naar de maan. Ik weet niet welke boeken er allemaal verboden zijn in Rusland, maar de Amerikanen hebben al in Wo2 laten zien dat alles draait om luchtdominantie.
Zelfs ik weet dat inderdaad. De Russische luchtmacht zal niet voorbereid zijn op zo’n grootschalige oorlog, althans, daar moeten we dan maar vanuit gaan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 september 2022 @ 13:41:29 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206017804
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:16 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zelfs ik weet dat inderdaad. De Russische luchtmacht zal niet voorbereid zijn op zo’n grootschalige oorlog, althans, daar moeten we dan maar vanuit gaan.
Al bij het begin van de invasie hoorde je al analyses dat Rusland weliswaar modernere vliegtuigen had maar dat de luchtmachtpiloten te weinig vlieguren hadden, ook geen simulatortrainingen deden n dat de samenwerking van de luchtmacht met andere onderdelen op zijn zachtst gezegd suboptimaal was. Oekrane vliegt met verouderde toestellen maar met vliegers die de westerse training hebben gehad en in een krijgsmacht die op een meer westerse manier georganiseerd is.

Aan de toestand nu te zien bleek die analyse er niet echt heel ver naast te zitten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 18 september 2022 @ 13:48:57 #11
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206017868
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:41 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Al bij het begin van de invasie hoorde je al analyses dat Rusland weliswaar modernere vliegtuigen had maar dat de luchtmachtpiloten te weinig vlieguren hadden, ook geen simulatortrainingen deden n dat de samenwerking van de luchtmacht met andere onderdelen op zijn zachtst gezegd suboptimaal was. Oekrane vliegt met verouderde toestellen maar met vliegers die de westerse training hebben gehad en in een krijgsmacht die op een meer westerse manier georganiseerd is.

Aan de toestand nu te zien bleek die analyse er niet echt heel ver naast te zitten.
Heeft met planning en militaire logica te maken, niets met piloten opleidingen. Ze hebben het niet eens geprobeerd.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 18 september 2022 @ 15:56:07 #12
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206019589
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 11:29 schreef oheng het volgende:
De nieuwe Iraanse loitering munition drones zorgen voor veel slachtoffers in Oekraine.
Ik hoop dat er partijen zijn die deze gelegenheid willen gebruiken om hun anti-drone systemen in de praktijk te testen tegen Iraanse drones.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206019711
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 15:56 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ik hoop dat er partijen zijn die deze gelegenheid willen gebruiken om hun anti-drone systemen in de praktijk te testen tegen Iraanse drones.
@IDF
pi_206020047
Beelden van 1 van de overgangen over de Inhulets rivier bij Kherson. Deze is dus niet over/weggespoeld:

  zondag 18 september 2022 @ 16:56:06 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206020467
twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206020803
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 08:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Idd, en niet alleen die dam, alle kritische infrastructuur wordt aangegrepen...
Het aanvallen van voor burgers belangrijke infrastructuur, zoals bijvoorbeeld die dam, druist toch volledig in tegen IHL?

quote:
Rule 7. The parties to the conflict must at all times distinguish between civilian objects and military objectives. Attacks may only be directed against military objectives. Attacks must not be directed against civilian objects.

Rule 42. Particular care must be taken if works and installations containing dangerous forces, namely dams, dykes and nuclear electrical generating stations, and other installations located at or in their vicinity are attacked, in order to avoid the release of dangerous forces and consequent severe losses among the civilian population.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_206020813
quote:
5s.gif Op zondag 18 september 2022 17:25 schreef OllieA het volgende:
Het aanvallen van voor burgers belangrijke infrastructuur, zoals bijvoorbeeld die dam, druist toch volledig in tegen IHL?
Yup.

Je zou het kapot schieten van die dam nog enigszins een militair doel kunnen toedichten aangezien dat de logistieke aanvoerlijnen van Oekraine frustreert en de veldversterkingen zoals de loopgraven en schuttersputten vol laat lopen zodat ze daar niks meer aan hebben,

[ Bericht 20% gewijzigd door AchJa op 18-09-2022 17:35:08 ]
  zondag 18 september 2022 @ 17:26:53 #19
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206020821
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die antitank geweren waren in WW2 al obsolete... :')


Is het een anti-tank ding, dan?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zondag 18 september 2022 @ 17:34:38 #21
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206020954
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zo wordt het gebracht met die "10MM armour"....
"MBT armour is concentrated at the front of the tank, where it is layered up to 33 centimetres (13 in) thick."

330 mm is van een andere orde dan 10 mm.

Waar haal je nou vandaan dat dit een anti-tank geweer is?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206020970
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Yup.
Waar en hoe zou dat dan eigenlijk gevolgen moeten hebben? VN? Veiligheidsraad?
Ik vraag me als absolute leek dat al maanden af.
Is het iets dat pas na afloop, jaren later uitgezocht en eventueel berecht wordt en kan men effectief tijdens een conflict gewoon zijn gang gaan?
Ik ben oprecht verbijsterd over wat er gebeurt. Vooral rond kerncentrales en die dam, dus.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_206021011
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:34 schreef SillyWalks het volgende:
"MBT armour is concentrated at the front of the tank, where it is layered up to 33 centimetres (13 in) thick."

330 mm is van een andere orde dan 10 mm.

Waar haal je nou vandaan dat dit een anti-tank geweer is?
Anti-tank geweer...

Check ook het kaliber: 14.5x114mm
  zondag 18 september 2022 @ 17:45:56 #24
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206021098
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Anti-tank geweer...

Check ook het kaliber: 14.5x114mm
Leuke linkjes, leuk kaliber, maar waar staat nou dat Oekrane dat geweer tegen tanks gaat gebruiken, terwijl ze zelf al aangeven dat het geschikt is tegen slechts 10 mm armour?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206021250
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:45 schreef SillyWalks het volgende:
Leuke linkjes, leuk kaliber, maar waar staat nou dat Oekrane dat geweer tegen tanks gaat gebruiken, terwijl ze zelf al aangeven dat het geschikt is tegen slechts 10 mm armour?
Zucht... Lekker belangrijk natuurlijk.... Ik noem dat wapen gewoon een anti-tank geweer. Dat jij het daar niet mee eens bent moet je zelf maar weten.
pi_206021298
Hoe is het trouwens met die Wallie afgelopen?
  zondag 18 september 2022 @ 18:32:52 #27
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206021600
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zucht... Lekker belangrijk natuurlijk.... Ik noem dat wapen gewoon een anti-tank geweer. Dat jij het daar niet mee eens bent moet je zelf maar weten.
Nou ja, noemt hem ook obsolete, maar hoe weet je dat nou als je niet weet met welk doel ze hem gaan inzetten?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206022055
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:09 schreef BEFEM het volgende:
Hoe is het trouwens met die Wallie afgelopen?
Toevallig net een berichtje gezien dat Walli weer terug is in het Oekrainsche leger.

Er zijn nog 2 russische bruggen operabel tussen de linker- en rechterkant van de Kherson omsingeling:

Hier een interview met een overgelopen russische soldaat. Met name de details over de tanktraining zijn interessant (tldr; 20 minuten per dag, 4 weken lang):


Oekraine heeft ook een T-90M buitgemaakt. Nice.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 18-09-2022 19:10:33 ]
pi_206022426
quote:
5s.gif Op zondag 18 september 2022 17:35 schreef OllieA het volgende:

Waar en hoe zou dat dan eigenlijk gevolgen moeten hebben? VN? Veiligheidsraad?
Ik vraag me als absolute leek dat al maanden af.
Is het iets dat pas na afloop, jaren later uitgezocht en eventueel berecht wordt en kan men effectief tijdens een conflict gewoon zijn gang gaan?
Ik ben oprecht verbijsterd over wat er gebeurt. Vooral rond kerncentrales en die dam, dus.
Het is ook niet dat je er direct wat tegen kunt doen.
  zondag 18 september 2022 @ 20:05:16 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206022759
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:32 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Nou ja, noemt hem ook obsolete, maar hoe weet je dat nou als je niet weet met welk doel ze hem gaan inzetten?
Ik vermoed zelf om op lichtbepantserde doelwitten te schieten, bijvoorbeeld de schutter op voertuigen? Maar verder natuurlijk wel een behoorlijk onhandig wapen.. waarschijnlijk heb je veel meer aan een drone die een bommetje kan droppen, of zo'n loitering munition tegenwoordig.

Maar om te laten zien wie de langste heeft, is ie wel geschikt.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 18 september 2022 @ 20:53:56 #31
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206023256
Het allernieuwste T-90 model is door oekrainers buitgemaakt. Heeft ook een soort thermal deken op zich t.b.v reduceren IR afgifte. Vergelijkbaar maar overduidelijk niet zo verfijnd als Barracuda.

Tevens veel beeldem van binnenzijde tank gezien. Conclusie : conservatieve oudere subsystemen met franse VLS en optiek. Kan vls en werking/prestaties niet op waarde beoordelen met plaatjes maar ik was wel verbaasd over met name de inrichting en bediening van bv bestuurder instrumentarium. Allemaal wat gedateerd ogend. Wel een indrukwekkend RCWS erop.

Moet een schat aan informatie opleveren. Is een momentje dat te vergelijken is met buitmaken van de Tiger1 in tunesie tijdens ww2.


https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share

[ Bericht 9% gewijzigd door Pumatje op 18-09-2022 21:05:11 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 18 september 2022 @ 21:07:20 #32
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206023366
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vermoed zelf om op lichtbepantserde doelwitten te schieten, bijvoorbeeld de schutter op voertuigen? Maar verder natuurlijk wel een behoorlijk onhandig wapen.. waarschijnlijk heb je veel meer aan een drone die een bommetje kan droppen, of zo'n loitering munition tegenwoordig.

Maar om te laten zien wie de langste heeft, is ie wel geschikt.
Zoiets inderdaad. Voor een hinderlaag heeft een enige waarde voor hele lichte vtgn. Maar zoals AJ zegt..leuk voor de foto. Sleep dit apparaat maar eens een heuevel op en af. Javelin of een mag met Ap munitie is meer bruikbaar.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:10:18 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206023387
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:32 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Nou ja, noemt hem ook obsolete, maar hoe weet je dat nou als je niet weet met welk doel ze hem gaan inzetten?
het is concept is obsolete

alles waar je het voor wilt gebruiken zijn betere wapens voor handen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 18 september 2022 @ 21:21:53 #34
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206023549
quote:
88s.gif Op zondag 18 september 2022 21:10 schreef sp3c het volgende:

[..]
het is concept is obsolete

alles waar je het voor wilt gebruiken zijn betere wapens voor handen
Niet helemaal. Amerikanen waren en zijn er ook op zoek naar. Met name in irak waar CP's werden aangevallen met bomb trucks die gestopt moesten worden. Daar komt het anti-material rifle vandaan. Alleen is dit specifieke apparaat achterhaald.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:23:47 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_206023571
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:21 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Niet helemaal. Amerikanen waren en zijn er ook op zoek naar. Met name in irak waar CP's werden aangevallen met bomb trucks die gestopt moesten worden. Daar komt het anti-material rifle vandaan. Alleen is dit specifieke apparaat achterhaald.
asymetrisch is wat anders, dan kun je idd dit soort dingen uit je opa's kast trekken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_206025005
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die antitank geweren waren in WW2 al obsolete... :')

Nog even en ze gaan weer met een eendenroer op de foto...

[ afbeelding ]
Waarom obsolete dan? Met alleen door armor gaan kunnen ben je er niet, dat snap ik ook wel. Maar als je met zo'n half kanon een tank kan uitschakelen is het wel goedkoper dan een raket en op 1.5 Km nog redelijk veilig voor de schutter. Tuurlijk is een raket beter.. maar als de kosten een rol spelen... en denk dat deze patronen ook makkelijker te fabriceren zijn dan de gemiddelde raket.
I'm right and you know it
pi_206025045
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 19:05 schreef oheng het volgende:

[..]
Toevallig net een berichtje gezien dat Walli weer terug is in het Oekrainsche leger.

Er zijn nog 2 russische bruggen operabel tussen de linker- en rechterkant van de Kherson omsingeling:

Hier een interview met een overgelopen russische soldaat. Met name de details over de tanktraining zijn interessant (tldr; 20 minuten per dag, 4 weken lang):

Oekraine heeft ook een T-90M buitgemaakt. Nice.
Wow.. hoop dat hij geen familie meer heeft in Rusland.
I'm right and you know it
pi_206025349
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:53 schreef Pumatje het volgende:
Het allernieuwste T-90 model is door oekrainers buitgemaakt. Heeft ook een soort thermal deken op zich t.b.v reduceren IR afgifte. Vergelijkbaar maar overduidelijk niet zo verfijnd als Barracuda.

Tevens veel beeldem van binnenzijde tank gezien. Conclusie : conservatieve oudere subsystemen met franse VLS en optiek. Kan vls en werking/prestaties niet op waarde beoordelen met plaatjes maar ik was wel verbaasd over met name de inrichting en bediening van bv bestuurder instrumentarium. Allemaal wat gedateerd ogend. Wel een indrukwekkend RCWS erop.

Moet een schat aan informatie opleveren. Is een momentje dat te vergelijken is met buitmaken van de Tiger1 in tunesie tijdens ww2.

https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=share
Zijn deze nog wel uit te schakelen met de NLAW en Javelins?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 19 september 2022 @ 00:03:57 #39
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206025370
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 00:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zijn deze nog wel uit te schakelen met de NLAW en Javelins?
? Ja natuurlijk.
Evengemakkelijk als de T72 en de T80.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206025390
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:03 schreef Pumatje het volgende:

[..]
? Ja natuurlijk.
Evengemakkelijk als de T72 en de T80.
Omdat allicht de bepansering van een betere/hogere kwaliteit zou kunnen zijn bij een dergelijke upgrade. Maar de reacties lezend bij Reddit is het voor een naam dingetje en zijn veel t-90 geupdate t-72 tanks.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 19 september 2022 @ 00:21:59 #41
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206025441
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 00:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat allicht de bepansering van een betere/hogere kwaliteit zou kunnen zijn bij een dergelijke upgrade. Maar de reacties lezend bij Reddit is het voor een naam dingetje en zijn veel t-90 geupdate t-72 tanks.
Het is de werking van de door jou genoemde anti tank wapens die een tank kwetsbaar maken, niet het type tank. Een T-90 zit exact hetzelfde in elkaar als een T-72. Beter nog, het is een evolutie ervan met dezelfde ontwerpfouten. En ook het top-pantser van een T-90 is speculaas voor deze dingen.

Maar een T-72 blijft een T-72, die is opgewaardeerd naar de T-72B3 standaard, een T-90 is zelfs van mindere kwaliteit schijnt. Overgewaardeerd apparaat. De buitgemaakte variant is volgens mij wel van een beter type T-90, maar alsnog speculaas bovenkant. Het hele idee van een NLAW en Javelin is dat ze de bovenkant van een tank pakken, wil je daar wat tegen doen moet je degelijke APS fixen of een halve meter staal erop plakken. De bovenkant dus. Aangezien dat onwerkbaar is, zijn ze even kwetsbaar.

Onbemande torens kunnen hier wat aan veranderen wellicht, zoals de T-14. Maar dat zijn allemaal rijdende prototypes.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206028581
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:14 schreef Aezeal het volgende:

Waarom obsolete dan? Met alleen door armor gaan kunnen ben je er niet, dat snap ik ook wel. Maar als je met zo'n half kanon een tank kan uitschakelen is het wel goedkoper dan een raket en op 1.5 Km nog redelijk veilig voor de schutter. Tuurlijk is een raket beter.. maar als de kosten een rol spelen... en denk dat deze patronen ook makkelijker te fabriceren zijn dan de gemiddelde raket.
Eigenlijk is die vraag hierboven door @sp3c en @Pumatje al beantwoord...

Een tank schakel je er per definitie niet mee uit.

En als je personeel wil sniperen op grotere afstand kan dat net zo goed met een Accuracy oid. Is een stuk makkelijker mee te sjouwen en schiet bijna net zo ver... Los van het feit dat er een confirmed kill op 2475m afstand is geregistreerd met de Accuracy.

Zoals al gezegd het is leuk voor de peppie foto's maar het heeft geen toegevoegde waarde.
pi_206030012
Er ziin 2 vreemde sitautaies aan het front:

1. Oekraine heeft Lyman nog steeds niet cht geprobeerd in te nemen, hoewel het licht verdedigd wordt door militie en Rosgvardia.
2. Wagner huurlingen nemen nog steeds her en der dorpjes in, ongeacht de alarmerende situatie op hun flanken.

De 2e situatie kan ik wel verklaren. Als je naar de russische berichtgeving kijkt, dan zie je dat berichten over het her en der dorpjes innemen pontificaal, vooraan op de frontpage staat van alle staatsmedia (soms zelfs dorpjes met 6 inwoners). Zie bijvoorbeeld RIA vandaag.: "Pushilin kondigde de opmars van de DPR-troepen in verschillende richtingen aan". Dit is letterlijk non-nieuws, nul nieuwswaarde.
Het Donass offensief is op dit moment puur politiek geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 19-09-2022 18:15:57 ]
pi_206030130
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 12:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
Eigenlijk is die vraag hierboven door @:sp3c en @:pumatje al beantwoord...

Een tank schakel je er per definitie niet mee uit.

En als je personeel wil sniperen op grotere afstand kan dat net zo goed met een Accuracy oid. Is een stuk makkelijker mee te sjouwen en schiet bijna net zo ver... Los van het feit dat er een confirmed kill op 2475m afstand is geregistreerd met de Accuracy.

Zoals al gezegd het is leuk voor de peppie foto's maar het heeft geen toegevoegde waarde.
wut
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_206030201
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zucht... Lekker belangrijk natuurlijk.... Ik noem dat wapen gewoon een anti-tank geweer. Dat jij het daar niet mee eens bent moet je zelf maar weten.
Voor de nieuwe invasie gebruikten ze dit soort geweren al in de loopgraven om net iets verder en harder te kunnen schieten dan de tegenstander.
  maandag 19 september 2022 @ 14:49:22 #46
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206030254
quote:
11s.gif Op maandag 19 september 2022 14:41 schreef Barbusse het volgende:

[..]
wut
quote:
In November 2009, British Army sniper Corporal of Horse (CoH) Craig Harrison, a member of the Household Cavalry, set the record for longest recorded sniper kill, at the time, by killing two Taliban machine gunners consecutively south of Musa Qala in Helmand Province in Afghanistan at a range of 2,475 m (2,707 yd) taking 10 shots to hit the target, using a L115A3 Long Range Rifle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Accuracy_International_AWM
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206030275
quote:
Dan ben je wel een vakman zeg, damn...
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  maandag 19 september 2022 @ 15:00:06 #48
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206030375
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 12:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
Eigenlijk is die vraag hierboven door @:sp3c en @:pumatje al beantwoord...

Een tank schakel je er per definitie niet mee uit.
Maar is het obsolete als je doel niet is er een tank mee uit te schakelen, maar iets met lichtere bepantsering? Zo'n kogel zal een stuk goedkoper zijn dan een stuk Javelin munitie, etc.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 19 september 2022 @ 15:03:30 #49
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206030430
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:50 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Dan ben je wel een vakman zeg, damn...
Een haartje je loop bewegen en je schiet 15cm naast je doel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206030472
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:00 schreef SillyWalks het volgende:

Maar is het obsolete als je doel niet is er een tank mee uit te schakelen, maar iets met lichtere bepantsering? Zo'n kogel zal een stuk goedkoper zijn dan een stuk Javelin munitie, etc.
Je schiet er een gat in en verder blijft die bak gewoon rijden en terug schieten hoor. Wat dacht je dat ze net zo exploderen als bij een treffer van een Javelin? Een mobility kill zit er vaak niet eens in.

Dus ja obsolete en onbruikbaar.
  maandag 19 september 2022 @ 15:11:51 #51
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206030509
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je schiet er een gat in en verder blijft die bak gewoon rijden en terug schieten hoor.
Motor of chauffeur kaput.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206030539
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:30 schreef oheng het volgende:
Er ziin 2 vreemde sitautaies aan het front:

1. Oekraine heeft Lyman nog steeds cht geprobeerd in te nemen, hoewel het licht verdedigd wordt door militie en Rosgvardia.
2. Wagner huurlingen nemen nog steeds her en der dorpjes in, ongeacht de alarmerende situatie op hun flanken.

De 2e situatie kan ik wel verklaren. Als je naar de russische berichtgeving kijkt, dan zie je dat berichten over het her en der dorpjes innemen pontificaal, vooraan op de frontpage staat van alle staatsmedia (soms zelfs dorpjes met 6 inwoners). Zie bijvoorbeeld RIA vandaag.: "Pushilin kondigde de opmars van de DPR-troepen in verschillende richtingen aan". Dit is letterlijk non-nieuws, nul nieuwswaarde.
Het Donass offensief is op dit moment puur politiek geworden.
Kan het zijn dat Lyman niet meteen een dorp is die je strategisch hebben wil? Je moet hem ook zien te houden dan. Misschien schuiven ze liever het complete front in 1 beweging door of nemen ze liever eerst de flanken?
  maandag 19 september 2022 @ 15:37:18 #53
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206030717
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:30 schreef oheng het volgende:
Er ziin 2 vreemde sitautaies aan het front:

1. Oekraine heeft Lyman nog steeds cht geprobeerd in te nemen, hoewel het licht verdedigd wordt door militie en Rosgvardia.

Ik heb begrepen dat ze het juist wel hebben geprobeerd, maar dat het goed verdedigd wordt en dat er sterke verdedigingslinies zijn aangelegd.
Nu zullen ze wel proberen van de flanken en van achter te komen, terwijl ze frontaal druk blijven zetten. Zal even duren voor ze op de flanken zitten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206031709
Lang verhaal, oa Lyman wordt genoemd.

twitter
  maandag 19 september 2022 @ 17:00:37 #55
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206031728
In deze situatie kun je een heel topic volspammen met wat je gehoord en gelezen hebt.. heeft geen zin.

Afwachten op concrete feiten of controleerbare gebeurtenissen is het devies.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206032027
Feit:
Vraag: Waar zijn de bergen?
twitter
pi_206032095
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:11 schreef SillyWalks het volgende:
Motor of chauffeur kaput.
Veel succes op 1500 meter afstand op een bewegend doel met je enkelschots buks... En oh ja, de chauf zit ook onder panter. Het heeft een reden dat moderne AT wapens guided zijn he.
  maandag 19 september 2022 @ 17:47:22 #58
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206032214
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Veel succes op 1500 meter afstand op een bewegend doel met je enkelschots buks... En oh ja, de chauf zit ook onder panter. Het heeft een reden dat moderne AT wapens guided zijn he.
Waar staat dan dat het voor bewegende doelen is bedoeld? Zo'n stilstaande colonne zoals we er al velen hebben gezien van de Russen, zou een goed doel zijn.
En chauffeur onder pantser? Over welk voertuig heb je het dan, en hoeveel pantser is het?

Ik heb al zoveel beelden gezien van voertuigen die de Russen gebruiken die je met dit geweer zou kunnen uitschakelen. Vrachtwagens, busjes, etc. Daar ga je geen schaarse, dure anti-tank wapens op afvuren, als zo'n kogel het werk ook doet.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206032249
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:47 schreef SillyWalks het volgende:

Waar staat dan dat het voor bewegende doelen is bedoeld? Zo'n stilstaande colonne zoals we er al velen hebben gezien van de Russen, zou een goed doel zijn.
En chauffeur onder pantser? Over welk voertuig heb je het dan, en hoeveel pantser is het?

Ik heb al zoveel beelden gezien van voertuigen die de Russen gebruiken die je met dit geweer zou kunnen uitschakelen. Vrachtwagens, busjes, etc. Daar ga je geen schaarse, dure anti-tank wapens op afvuren, als zo'n kogel het werk ook doet.
Zucht, hou toch op met zaniken. Er zijn nu al meerdere lui die je uitgelegd hebben dat zo'n apparaat totaal niet praktisch is en weinig nut heeft. Dat je het daar niet mee eens bent prima maar ik ga hier geen ellenlang welles nietes spelletje spelen. Kan mijn tijd wel beter gebruiken.
  maandag 19 september 2022 @ 18:05:49 #60
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206032403
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zucht, hou toch op met zaniken. Er zijn nu al meerdere lui die je uitgelegd hebben dat zo'n apparaat totaal niet praktisch is en weinig nut heeft. Dat je het daar niet mee eens bent prima maar ik ga hier geen ellenlang welles nietes spelletje spelen. Kan mijn tijd wel beter gebruiken.
Kom dan met argumenten, als je me wilt overtuigen. Je begint elke keer alleen maar over tanks, en het is voor iedereen toch duidelijk dat dit geweer niet geschikt is om tanks mee uit te schakelen?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206032492
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:14 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Kan het zijn dat Lyman niet meteen een dorp is die je strategisch hebben wil? Je moet hem ook zien te houden dan. Misschien schuiven ze liever het complete front in 1 beweging door of nemen ze liever eerst de flanken?
Ja, maar tijdens het offensief hadden ze na de inname van Lyman de terugtrekkende troepen uit Izium in kunnen sluiten.

En er was paniek aan dit hele front, en Lyman werd verdedigd door het Kuban vrijwilligersbattalion en Rosgvardia, versus o.a. Azov regiment. Maar Oekraine heeft daar amper een poging gedaan.

En dat Oekraine het front wil rechttrekken klopt ook niet echt: zie het innemen van Bilohorvka en mogelijk zelfs Lysychansk en Kremmina.

Beetje vreemd wat daar gebeurt. Goed om te zien dat Oekraine eerst rustig hergroepeert op het Kharkiv front, en eerst begint met kleine "probing attacks".

Duitsland stuurt trouwens 4 extra Phz2000's, onderhoud wordt gepleegd in Litouwen IIRC.

Vannacht waren er gevechten in Kherson stad, mogelijk tussen 2 russische eenheden.
pi_206032540
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:37 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat ze het juist wel hebben geprobeerd, maar dat het goed verdedigd wordt en dat er sterke verdedigingslinies zijn aangelegd.
Nu zullen ze wel proberen van de flanken en van achter te komen, terwijl ze frontaal druk blijven zetten. Zal even duren voor ze op de flanken zitten.
Zie mijn post hierboven.

Het is natuurlijk wel zo, dat Oekraine (terecht) koste wat het kost gn offensieve stadsgevechten wil. Maar dan hadden ze Lyman op een zwakke plek kunnen omzeilen (zoals jij al zegt). Naja, ik denk dat dat zeer binnenkort alsnog wel gebeurt.
pi_206032608
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:15 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar tijdens het offensief hadden ze na de inname van Lyman de terugtrekkende troepen uit Izium in kunnen sluiten.

En er was paniek aan dit hele front, en Lyman werd verdedigd door het Kuban vrijwilligersbattalion en Rosgvardia, versus o.a. Azov regiment. Maar Oekraine heeft daar amper een poging gedaan.

En dat Oekraine het front wil rechttrekken klopt ook niet echt: zie het innemen van Bilohorvka en mogelijk zelfs Lysychansk en Kremmina.

Beetje vreemd wat daar gebeurt. Goed om te zien dat Oekraine eerst rustig hergroepeert op het Kharkiv front, en eerst begint met kleine "probing attacks".

Duitsland stuurt trouwens 4 extra Phz2000's, onderhoud wordt gepleegd in Litouwen IIRC.

Vannacht waren er gevechten in Kherson stad, mogelijk tussen 2 russische eenheden.
Ik vroeg me toen ook al af in hoeverre de Oekrainers zouden doorstoten.

Met name wat betreft de bruggenhoofden die ze later nodig zouden hebben.
Viel me toen iets tegen (wat weet ik er ook van), maar moet wel zeggen dat Oekrane aardig weet waar ze mee bezig zijn en hoe ze het spelen moeten.
Ik denk dat ze duidelijke doelen stellen en alleen pakken wat ze denken te kunnen houden.
pi_206032759
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik vroeg me toen ook al af in hoeverre de Oekrainers zouden doorstoten.

Met name wat betreft de bruggenhoofden die ze later nodig zouden hebben.
Viel me toen iets tegen (wat weet ik er ook van), maar moet wel zeggen dat Oekrane aardig weet waar ze mee bezig zijn en hoe ze het spelen moeten.
Ik denk dat ze duidelijke doelen stellen en alleen pakken wat ze denken te kunnen houden.
Ja, ik denk dat dat "gewoon het plan was"; uiterlijk tot de Oskil rivier (en tot Lyman) en dan hergroeperen.
  maandag 19 september 2022 @ 18:44:22 #66
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206032764
Generaal Ben Hodges. Oud-commanding general, United States Army Europe.


Beetje capita selecta die we al kennen. Maar vanaf ongeveer 05.45 vooruitblik en wijde vergezichten. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206033394
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:44 schreef oheng het volgende:
Ja, ik denk dat dat "gewoon het plan was"; uiterlijk tot de Oskil rivier (en tot Lyman) en dan hergroeperen.
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
pi_206033496
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:05 schreef SillyWalks het volgende:
Kom dan met argumenten, als je me wilt overtuigen. Je begint elke keer alleen maar over tanks, en het is voor iedereen toch duidelijk dat dit geweer niet geschikt is om tanks mee uit te schakelen?
Ongepantserde voertuigen zoals jeeps, vrachtwagens etc. schiet je met een MAG (7.62) op een kilometer afstand ook gewoon aan flarden met een paar vuurstoten. Licht gepantserde voertuigen zoals een BMP etc. knal je met de reguliere .50 BMG op 2 kilometer met een paar vuurstoten aan flarden. Er bestaat helemaal geen noodzaak om een lomp bijna niet te tillen enkelschots wapen met een exotisch kaliber mee te zeulen voor dat soort doeleinden... Zoals al gezegd, leuk voor de foto-ops, nul toegevoegde waarde.
pi_206033653
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
Toch hebben de Oekraners al wat bruggenhoofden kunnen slaan en rukken ze gestaag op.

Voor zover ik zaken kan beoordelen gaan de Oekraners over het algemeen behoedzaam te werk.
Ze weten gebieden lang te verdedigen zonder dat de boel in elkaar valt en bij het aanvallen lijken ze goed na te denken over hun plannen.

Nogmaals ik ben hier de expert niet, maar al met al mogen we best wat respect hebben voor de Oekraners.
pi_206033734
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:15 schreef oheng het volgende:

[..]
Ja, maar tijdens het offensief hadden ze na de inname van Lyman de terugtrekkende troepen uit Izium in kunnen sluiten.

En er was paniek aan dit hele front, en Lyman werd verdedigd door het Kuban vrijwilligersbattalion en Rosgvardia, versus o.a. Azov regiment. Maar Oekraine heeft daar amper een poging gedaan.

En dat Oekraine het front wil rechttrekken klopt ook niet echt: zie het innemen van Bilohorvka en mogelijk zelfs Lysychansk en Kremmina.

Beetje vreemd wat daar gebeurt. Goed om te zien dat Oekraine eerst rustig hergroepeert op het Kharkiv front, en eerst begint met kleine "probing attacks".

Duitsland stuurt trouwens 4 extra Phz2000's, onderhoud wordt gepleegd in Litouwen IIRC.

Vannacht waren er gevechten in Kherson stad, mogelijk tussen 2 russische eenheden.
Ging me niet zo zeer om dat ze alle fronten recht willen trekken, maar kan me voorstellen dat je op de ene plek wel vooruitgeschoven posities wil hebben en bij een ander liever ook je flanken meteen inneemt.
pi_206034844
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:05 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ging me niet zo zeer om dat ze alle fronten recht willen trekken
Ik heb geen idee waarom ik het rechttrekken van het front aan jou toebedeelde. :7
pi_206035481
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 21:22 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik heb geen idee waarom ik het rechttrekken van het front aan jou toebedeelde. :7
Tja, ik heb ook liever dat je dat mij toebedelen met een halve ton deed ofzo.
pi_206035862
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
Ik denk dat ze in het oosten nog wel tot de volgende rivier gaan en oa Lyman innemen voor het weer het lastig maakt. Over een week ofzo verder. Bron: mijn duim.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 september 2022 @ 22:53:29 #74
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_206035917
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 17:28 schreef AnneX het volgende:
Feit:
Vraag: Waar zijn de bergen?
[ twitter ]


Ik gok de Karpathen, ten zuiden van Lviv
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_206035922
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 17:28 schreef AnneX het volgende:
Feit:
Vraag: Waar zijn de bergen?
[ twitter ]
De Karpaten in het westen, grofweg in de driehoek Oezjhorod - Tsjernivtsi - Lviv.
  maandag 19 september 2022 @ 22:56:24 #76
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206035942

Geeft inzicht in de huidige situatie in het hoofd van de RUS en het Thuisfront van de rus, gaat over gebied bij Donetsk en Izium, Russen omsingeld. Telefoontje naar huis. Totale verwarring bij thuisfront.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 19 september 2022 @ 23:02:50 #77
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206035983
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
Nou, niet helemaal, want de Oekrainers zijn een stuk beter uitgerust, hebben betere tactieken en vechten niet in een gebied waar de bevolking en omgeving ze vijandig is gezind. Dit maakt het iets minder risicovol. Tevens beschikkend de russen niet in dezelfde mate over precisie wapens die zo vernietigend zijn als de Oekrainers. En indien er wat kapot gaat, is het een stuk makkelijker te repareren.

Ik denk ook niet dat we al tegen de patstelling aan zitten te kijken, ze gaan door. Niet in dezelfde sector. Maar ze rusten nog geen pauze in. Daarvoor beweegt er nog teveel en zijn de ambities te groot.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pumatje op 19-09-2022 23:10:40 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206036144
Ben wel benieuwd hoe het bij Bakhmut er aan toe gaat.
pi_206036183
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 23:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nou, niet helemaal, want de Oekrainers zijn een stuk beter uitgerust, hebben betere tactieken en vechten niet in een gebied waar de bevolking en omgeving ze vijandig is gezind. Dit maakt het iets minder risicovol. Tevens beschikkend de russen niet in dezelfde mate over precisie wapens die zo vernietigend zijn als de Oekrainers. En indien er wat kapot gaat, is het een stuk makkelijker te repareren.

Ik denk ook niet dat we al tegen de patstelling aan zitten te kijken, ze gaan door. Niet in dezelfde sector. Maar ze rusten nog geen pauze in. Daarvoor beweegt er nog teveel en zijn de ambities te groot.
En ze lijken reserves te hebben. Je gaat mij niet vertellen dat ze overal met pijn en moeite stand houden, maar wel op 2 fronten een offensief kunnen beginnen.
pi_206036186
Betrekkelijk kansloos dus voor de Russen als wij deze analyse mogen geloven.
Lijkt mij opzich geloofwaardig.


pi_206036295
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
Ik denk niet dat er iemand is die de Oskil rivier meer ziet dan een zeer tijdelijke barrire. Zie bijvoorbeeld de map update van Rybar, die het ook heeft over troepenopbouw, zie spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het russische leger had voor dit offensief al niet meer genoeg eenheden om Kupyansk-Izium te verdedigen, en nu is die situatie enorm verslechterd. Zie bijvoorbeeld het de status van het "1st Guards Tank Army". Moraal is beneden alle peil, en de verliezen zijn vernietigend. Je kunt niet even deze eenheden vervangen. Zie ook de uiteindelijke nederlaag bij Trostianets.
Ondertussen zijn er in diverse landen nog steeds complete Oekrainsche eenheden in opleiding. In bijvoorbeeld Estonia, met de FH70.

Dit is absoluut niet het einde van dit offensief. rusland kan niet anders dan het ene gat met het andere gat vullen.
Strategisch is dit een absolute nachtmerrie voor de russen.

Het is een kwestie van dagen voordat Oekraine een poging gaat doen om verder richting het oosten te trekken. Want wie zal ze stoppen? Het Oskil riviertje zeker niet. Alleen al bij Sviatohirsk is er een 6km brede landbrug.

Ik weet alleen niet welke eenheid het gat bij Kharkiv moet opvullen. Het 3e Legerkorps was ook al een teleurstelling.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 20-09-2022 00:37:16 ]
pi_206036938
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Rivieroversteken zijn voor elke partij enorm lastig niet alleen voor de Russen... Het is nu simpelweg een patstelling, beide aan een kant en de winter uitzitten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat bij Kherson ook zou gebeuren maar zover zijn de Oekraieners niet gekomen.
Waarom ‘de winter uitzitten’? Het is toch geen voetbalcompetitie met een winterstop?
Gezien de foto’s van de nieuwe Russische Wagner-rekruten uit de gevangenis op slippers, zou ik in de winter niet stoppen. De Finnen vochten hun Winteroorlog toch uit op ski’s?
Serieuze vraag: waarom heeft iedereen het over een winterstop?

[ Bericht 0% gewijzigd door la_perle_rouge op 20-09-2022 13:56:53 ]
  dinsdag 20 september 2022 @ 07:44:27 #83
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206036949
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:42 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Waarom ‘de winter uitzitten’? Het is toch geen voetbalcompetitie met een winterstop?
Geziene de foto’s van de nieuwe rekruten uit de gevangenis op slippers, zou ik in de winter niet stoppen. De Finnen vochten hun Winteroorlog toch uit op ski’s?
Serieuze vraag: waarom heeft iedereen het over een winterstop?
Omdat het terrein in grote delen van Oekrane onbegaanbaar wordt..
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206037016
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Omdat het terrein in grote delen van Oekrane onbegaanbaar wordt..
Maar is dat ook het gebied rondom Kherson?

Het 'wehrmachtsloch' lag veel noordelijker, begon pas boven Kiev.
Ook Kharkiv is idd daardoor lastig, maar Kherson ligt vl zuidelijk, daartussen ligt bijna 600km

Juist aangezien er sowieso naar het schijnt veel partisanenstrijd is in het gebied beneden Zaporizhia kan dat uitgenut worden, zolang de oekrainers masr niet afhankelijk zijn van snelle bewegingen van zwaarder materieel.

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 20-09-2022 08:08:01 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:04:25 #85
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206037044
Omdat een groot deel van de wegen onverhard is en tanks zinken. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:08:34 #86
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206037062
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Maar is dat ook het gebied rondom Kherson?

Het 'wehrmachtsloch' lag veel noordelijker, begon pas boven Kiev.

...

Bedoel je niet de Pripjat moerassen, tegen de grens met Belarus?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pripjatmoerassen
Daar is het nog 10 keer erger. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206037085
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:04 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat een groot deel van de wegen onverhard is en tanks zinken. :)
[ afbeelding ]
In de winter boven de 300 500 meter met een landklimaat zijn die terreinen toch stijf bevroren? Eind februari-begin maart, als de dooi weer intreedt begint die modderzooi toch pas? Was in het begin niet het probleem voor de Russen dat Rusland gewacht had tot na de olympische spelen, dat in de winter de tanks gemakkelijker vooruit waren gekomen?
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:20:05 #88
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206037119
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:13 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
In de winter boven de 300 500 meter met een landklimaat zijn die terreinen toch stijf bevroren? Eind februari-begin maart, als de dooi weer intreedt begint die modderzooi toch pas? Was in het begin niet het probleem voor de Russen dat Rusland gewacht had tot na de olympische spelen, dat in de winter de tanks gemakkelijker vooruit waren gekomen?
Droog of stijf bevroren is te doen. Dooi of nat is knudde.
Echt koud wordt het er, gemiddeld, niet.
Verder weet ik het ook niet, qua soorten klei ed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kherson
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:23:10 #89
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206037135
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:13 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
In de winter boven de 300 500 meter met een landklimaat zijn die terreinen toch stijf bevroren? Eind februari-begin maart, als de dooi weer intreedt begint die modderzooi toch pas? Was in het begin niet het probleem voor de Russen dat Rusland gewacht had tot na de olympische spelen, dat in de winter de tanks gemakkelijker vooruit waren gekomen?
Het ligt best zuidelijk, zo stijf bevroren is het daar vaak niet de hele winter lang.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:33:15 #90
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206037196
Duitse wiki geeft een "gebieds-definitie":

quote:
Zwischen der sowjetischen Grenze von 1941 und den drei Stdten St. Petersburg, Moskau und Kiew, die je etwa 1000 km voneinander entfernt liegen, gibt es keine Bodenerhebung hher als 150 Meter. Die Wassermassen der Schneeschmelze und die der Herbstregenflle knnen daher nicht rasch ab- und zusammenlaufen. Auch Hgel oder Berge, in denen je nach Gesteinsart Niederschlge in groen Mengen versickern knnen, um nach Zwischenspeicherung spter aus Quellen wieder an Bche abgegeben zu werden, gibt es nicht. Der Boden weicht folglich tief auf und wird grundlos.
https://de.wikipedia.org/wiki/Rasputiza

Dus dan zal het in Kherson waarschijnlijk van minder invloed zijn. Maar ik vermoed dat je ook daar niet te ver van de verharde weg moet dwalen met je tankie.

WW2 kaart met ingetekende moerasgebieden en rivieren


[ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 20-09-2022 08:40:17 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:56 #91
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_206037239
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 00:10 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik denk niet dat er iemand is die de Oskil rivier meer ziet dan een zeer tijdelijke barrire. Zie bijvoorbeeld de map update van Rybar, die het ook heeft over troepenopbouw, zie spoiler.

Ik weet alleen niet welke eenheid het gat bij Kharkiv moet opvullen. Het 3e Legerkorps was ook al een teleurstelling.
Het derde legerkorps bestaat al vrijwel niet meer. Dat waren de jongens die de Oskil zijn over gerend toen UA vanuit Charkiv aankwam.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_206037461
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:04 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat een groot deel van de wegen onverhard is en tanks zinken. :)
[ afbeelding ]
Is dit een gewone weg of een soort van geprepareerde val voor deze tanks?
I'm right and you know it
  dinsdag 20 september 2022 @ 09:23:21 #93
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206037579
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Omdat het terrein in grote delen van Oekrane onbegaanbaar wordt..
In de winter wordt het juist beter begaanbaar. Helemaal voor wielboertuigen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 20 september 2022 @ 09:23:39 #94
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_206037581
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:04 schreef Hyperdude het volgende:
Omdat een groot deel van de wegen onverhard is en tanks zinken. :)
[ afbeelding ]
Onzin. Al helemaal russische tanks, die zijn juist gemaakt om in moerasachtige omgevingen gebruikt te kunnen worden. En kregen vanaf de basis een lage bodemdruk per cm2 mee.

Ze hebben die dingen zelf ontworpen specifiek voor o.a die regios. En nooit om via de weg gebruikt te worden. Weggezakte tanks is te wijten aan operationeel falen op wederom alle niveaus.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_206038215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:23 schreef Pumatje het volgende:
In de winter wordt het juist beter begaanbaar. Helemaal voor wielboertuigen.
Nog nooit een winterinzetje in Hohenfels gehad? Is geen doorkomen aan...

Op het moment dat de bodem stijfbevroren is gaat het wel maar met wat sneeuw en half bevroren bagger is het gewoon een puinhoop.

quote:
HET WAS tijdens een winteroefening tegen de Amerikanen, diep in het zuiden van Duitsland, dat de ene na de andere Nederlandse tank verongelukte. De Leopards klapten op elkaar in extreem slecht weer. 'De meeste generaals hadden die oefening afgeblazen', zegt een betrokkene. 'Maar Seijn niet.'
* AchJa was er bij.

[ Bericht 15% gewijzigd door AchJa op 20-09-2022 10:55:09 ]
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:59:30 #96
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206038311
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:23 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Onzin. Al helemaal russische tanks, die zijn juist gemaakt om in moerasachtige omgevingen gebruikt te kunnen worden. En kregen vanaf de basis een lage bodemdruk per cm2 mee.

Ze hebben die dingen zelf ontworpen specifiek voor o.a die regios. En nooit om via de weg gebruikt te worden. Weggezakte tanks is te wijten aan operationeel falen op wederom alle niveaus.
Daarom stonden ze allemaal op een rijtje te wachten op de weg naar Kyiv?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 20-09-2022 11:18:50 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206038400
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:23 schreef Pumatje het volgende:
Onzin. Al helemaal russische tanks, die zijn juist gemaakt om in moerasachtige omgevingen gebruikt te kunnen worden. En kregen vanaf de basis een lage bodemdruk per cm2 mee.

Ze hebben die dingen zelf ontworpen specifiek voor o.a die regios. En nooit om via de weg gebruikt te worden. Weggezakte tanks is te wijten aan operationeel falen op wederom alle niveaus.
Op het moment dat het terrein kut is kun je van alles verzinnen maar als het niet gaat gaat het niet, simpel zat. Je hoeft niet heel hard je best te doen om compleet vastzittende tanks te vinden op Google. Daarnaast is de begaanbaarheid van het terrein door de tanks maar 1 aspect, brandstof gaat er veel sneller doorheen, mensen vallen sneller uit, er gaat veel meer KL1 doorheen, water is een probleem (bevriezing) en noem alles maar op, je alghele inzetbaarheid halveert gewoon. De logistiek moet veel meer KL1 t/m KL4 aanvoeren (KL5 laat ik buiten beschouwing want dat verandert niet heel veel) onder veel slechtere omstandigheden... En het gevecht gaat maar zo snel als de logistiek kan volgen, dat geldt ook voor Oekraine.

Het is niet dat ik het verzin dat de winter gewoon een enorme beperking oplevert voor wie dan ook:

quote:
One key factor in the ongoing conflict will be the winter and the challenges that may bring.

"Clearly, the Ukrainians have the momentum and they will probably continue to hold that momentum going into the winter," he said. "The winter season changes everything...Who knows what's going to happen when things begin to get cold."
pi_206038411
Het klinkt alsof we hopen moeten dat de Russen het gaan proberen. Fijn offensiefje, die de Amerikanen waarschijnlijk ver van te voren aan zien komen, met ongemotiveerde, bezopen troepen zonder ervaring of afdoende training.
pi_206038446
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het klinkt alsof we hopen moeten dat de Russen het gaan proberen. Fijn offensiefje, die de Amerikanen waarschijnlijk ver van te voren aan zien komen, met ongemotiveerde, bezopen troepen zonder ervaring of afdoende training.
Zelfs de Russen gaan dat niet doen... Alhoewel ik nergens meer van sta te kijken... :')
pi_206038473
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zelfs de Russen gaan dat niet doen... Alhoewel ik nergens meer van sta te kijken... :')
Een Seijn of een kontenkruiper bij Putin is genoeg lijkt me. *)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')