abonnement Unibet Coolblue
pi_205795656
Afwisselend IJsland en Portugal (resp. zomer en winter) zou mijn keuze zijn. De natuur op IJsland is indrukwekkend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205795709
Als ik alleen je tt beoordeeld, kom ik tot de conclusie dat je beter hier kunt blijven wonen.
Nederland is het land bij uitstek om binnen te komen en je hand op te houden.

Je wilt emigreren maar bent te lui om zelf iets te bedenken, denk nog een keer na want in het buitenland sta je zeker op eigen benen.
pi_205795714
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 16:34 schreef Bessensap het volgende:

-Ik ben een levensgenieter en geen werkpaard. Ik werk om te leven, niet andersom. Een samenleving waar men zich niet zo druk maakt past dus het best bij mij

Weet je, toen ik 40 jaar geleden student was, waren er mede studenten die na 8 jaar studeren, hun master haalden en zeiden " ik ga niet solliciteren, want dan neem ik een baan voor een ander in". En bleven vrolijk in een RWW regeling profiteren. Dat nare gevoel roep jij nu ook op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205813461
Allereerst: wat een treurigheid dat jullie meteen roepen dat mensen die de samenleving geld kosten omdat ze dure medicijnen gebruiken maar moeten verhuizen, omdat ze dan geen last meer zijn. Ik krijg zelf ook medicijnen die de samenleving geld kosten. En nee, daar ben ik ook niet blij mee. Ik voel me meer dan eens schuldig over wat ik heb. Ik zou ook liever gezond zijn. Maar de aandoeningen die ik heb zijn geen welvaartsziekten. Eigenlijk kan ik er helemaal niks aan doen dat ik ze heb. Dat mensen mij dan zien als een last voor de maatschappij, vind ik best wel heftig.

Persoonlijk denk ik dat je naar het buitenland moet verhuizen als je verliefd bent op het land en het er helemaal ziet zitten om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Vluchten uit een land is meestal kansloos. Zeker omdat er wereldwijd gewoon afspraken worden gemaakt over hoe beleid uitgevoerd dient te worden. De energieprijzen die in Nederland stijgen, stijgen ook in Duitsland, Noorwegen of Zweden. De instroom van asielzoekers is in sommige andere Europese landen nog hoger dan hier. En vergeet niet dat je je in het buitenland dient aan te passen. Je moet de taal leren, zo snel mogelijk productief worden, sociale contacten opdoen; er zijn verwachtingen. Als je niet aan die verwachtingen voldoet, zal je in het buitenland met de nek worden aangekeken.

Ik denk dat je een stuk nederiger moet worden. Realiseer je dat je als immigrant in het buitenland een ballast bent, en dat je je waarde nog maar moet bewijzen. Vraag jezelf niet af: 'Wat gaat het land voor mij doen?' maar 'Wat kan ik voor het land doen?' Prima als je dat gevoel met Nederland niet hebt (ik heb het ook niet), maar als je wilt emigreren zal je dat gevoel toch wel voor het andere land moet hebben. Denemarken heeft bijvoorbeeld als regel dat je Deens moet kunnen spreken op een behoorlijk niveau en je een baan bij aankomst in het land moeten hebben. Meer dan terecht, als je het aan mij vraagt.

Mind you: veel mensen keren binnen 5 jaar weer terug. Zeker als de voorbereiding minimaal is. Je kunt geen dartpijltjes op de kaart van Europa gooien en zeggen: 'Nou, dan gaan we daar heen.' Als je echt zo klaar bent met Nederland, moet je op andere partijen stemmen en mensen activeren om ook actief op andere partijen te stemmen.
pi_205838738
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:38 schreef Feivel1 het volgende:
Realiseer je dat je als immigrant in het buitenland een ballast bent, en dat je je waarde nog maar moet bewijzen. Vraag jezelf niet af: 'Wat gaat het land voor mij doen?' maar 'Wat kan ik voor het land doen?'
Teveel naar Amerikaanse Cowboyseries gekeken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205902301
(Wenen,) Oostenrijk!

betaalbaar wonen,
goede zorg,
zorgverzekering automatisch via werkgever,
taal is als Nederlander makkelijk te leren,
jongere generaties spreken relatief goed Engels,
vier seizoenen,
relatief weinig regen (regent vooral in de bergen)
Natuur binnen handbereik
Culturele voorzieningen in overvloed (in Wenen dan)
Mooie bergpassen (voor de motor)
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_205907197
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:00 schreef klipper het volgende:
Als ik alleen je tt beoordeeld, kom ik tot de conclusie dat je beter hier kunt blijven wonen.
Nederland is het land bij uitstek om binnen te komen en je hand op te houden.

Je wilt emigreren maar bent te lui om zelf iets te bedenken, denk nog een keer na want in het buitenland sta je zeker op eigen benen.
Behalve als je Nederlander bent. _O- _O- _O-
pi_206031008
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 15:47 schreef Hexagon het volgende:
Gaan emigreren puur omdat je het hier zo kut vind kan alleen maar tegenvallen. :')
je hebt er ervaring mee?
pi_206031541
@Bessensap graag update
  maandag 19 september 2022 @ 17:01:42 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206031742
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:04 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
je hebt er ervaring mee?
Nee, maar het is gewoon een erg negatieve insteek. Mensen die zo denken zijn nergens tevreden.
  maandag 19 september 2022 @ 17:11:06 #111
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206031850
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, maar het is gewoon een erg negatieve insteek. Mensen die zo denken zijn nergens tevreden.
Eén van mijn oude vrienden is de afgelopen jaren behoorlijk geradicaliseerd en is naar Hongarije gevlucht omdat het hier zo gigantisch kut zou zijn. Volgens hem is het daar een paradijsje waar de staat je niet van je bezit berooft en de regering er nog voor het volk zit (uhuh).

Tja, nogal wiedes dat je het daar prima hebt met een naar Nederlandse begrippen behoorlijk vermogen :') .
Huilen dan.
  maandag 19 september 2022 @ 17:16:21 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206031912
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 17:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Eén van mijn oude vrienden is de afgelopen jaren behoorlijk geradicaliseerd en is naar Hongarije gevlucht omdat het hier zo gigantisch kut zou zijn. Volgens hem is het daar een paradijsje waar de staat je niet van je bezit berooft en de regering er nog voor het volk zit (uhuh).

Tja, nogal wiedes dat je het daar prima hebt met een naar Nederlandse begrippen behoorlijk vermogen :') .
Tot hij een keer gezeik krijgt met een of andere ambtenaar of wethouder ofzo.
pi_206032001
Ik zou als ik TS was beginnen bij zelfreflectie.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_206032280
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tot hij een keer gezeik krijgt met een of andere ambtenaar of wethouder ofzo.
Exact.

Je staat dan een beetje voor lul met zo'n argument, totdat je er achter komt dat de bureaucratie daar niet deugt om hele andere redenen _O-
pi_206036411
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 08:14 schreef margaretha_01 het volgende:
(Wenen,) Oostenrijk!

betaalbaar wonen,
goede zorg,
zorgverzekering automatisch via werkgever,
taal is als Nederlander makkelijk te leren,
jongere generaties spreken relatief goed Engels,
vier seizoenen,
relatief weinig regen (regent vooral in de bergen)
Natuur binnen handbereik
Culturele voorzieningen in overvloed (in Wenen dan)
Mooie bergpassen (voor de motor)
Oostenrijk wil ik ook graag heen. Maar betaalbaar wonen? Ik zie toch veel huizen en appartementen die een stuk duurder zijn als Nederland. Maar wellicht zoek ik in de verkeerde regio's.
pi_206039104
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 01:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Oostenrijk wil ik ook graag heen. Maar betaalbaar wonen? Ik zie toch veel huizen en appartementen die een stuk duurder zijn als Nederland. Maar wellicht zoek ik in de verkeerde regio's.
Het kan verschillen per regio inderdaad. Innsbruck en Salzburg zijn de duurste steden om te wonen. Wenen staat in Oostenrijk op de zevende plaats wat huurprijzen betreft (en dat terwijl Oostenrijk maar 5 grote steden telt: Wenen, Salzburg, Graz, Linz, Innsbruck).

Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam en als ik Wenen met Amsterdam vergelijk, is het toch echt een stuk goedkoper! :)

Maar ook in Wenen verschillen de huurprijzen sterk per stadsdeel. Het 1e, 3e, 4e, 6e, 7e, 8e, 9e en 19e Bezirk zijn relatief duur om te wonen. In totaal zijn er 23 Bezirken! ;)
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_206044690
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 12:40 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Het kan verschillen per regio inderdaad. Innsbruck en Salzburg zijn de duurste steden om te wonen. Wenen staat in Oostenrijk op de zevende plaats wat huurprijzen betreft (en dat terwijl Oostenrijk maar 5 grote steden telt: Wenen, Salzburg, Graz, Linz, Innsbruck).

Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam en als ik Wenen met Amsterdam vergelijk, is het toch echt een stuk goedkoper! :)

Maar ook in Wenen verschillen de huurprijzen sterk per stadsdeel. Het 1e, 3e, 4e, 6e, 7e, 8e, 9e en 19e Bezirk zijn relatief duur om te wonen. In totaal zijn er 23 Bezirken! ;)
Wist niet dat Wenen relatief voordelig is. Niet in die regio gekeken. Maar ik wil niet in de stad wonen maar dicht bij de bergen.
pi_206115910
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 14:39 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Behalve als je Nederlander bent. _O- _O- _O-
Nee hoor, NL heeft belachelijk veel voorzieningen voor alles en iedereen. De Nederlander hoeft echt geen problemen te hebben hier.
pi_206115929
Het is idd wel heel typisch Nederlands hoe mensen in dit topic er direct zo op duiken.
Medicijnen zijn geen keuze. Zit ik zelf ook mee, gelukkig niet zo duur.
Die zijn helaas nodig.
En voor zo'n bedrag kan ik mij voorstellen dat je daar niet even voor werkt.

Ik kan mij voorstellen dat je weg wilt. Doe het echter niet als een vlucht. Zoek een plek waar je verliefd op bent.
Neem de tijd daarvoor, anders ga je echt geen geluk vinden.
NL heeft heel veel nadelen, maar ook heel veel voordelen. Zoek die.

Zelf zit ik momenteel in Zwitserland. Prachtig mooi land, veel voorzieningen en mogelijkheden. Wel gigantisch duur.
Hoe alles precies zit weet ik niet.
  dinsdag 1 november 2022 @ 21:08:07 #120
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_206525813
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:33 schreef bianconeri het volgende:
Het is idd wel heel typisch Nederlands hoe mensen in dit topic er direct zo op duiken.
Medicijnen zijn geen keuze. Zit ik zelf ook mee, gelukkig niet zo duur.
Die zijn helaas nodig.
En voor zo'n bedrag kan ik mij voorstellen dat je daar niet even voor werkt.

Ik kan mij voorstellen dat je weg wilt. Doe het echter niet als een vlucht. Zoek een plek waar je verliefd op bent.
Neem de tijd daarvoor, anders ga je echt geen geluk vinden.
NL heeft heel veel nadelen, maar ook heel veel voordelen. Zoek die.

Zelf zit ik momenteel in Zwitserland. Prachtig mooi land, veel voorzieningen en mogelijkheden. Wel gigantisch duur.
Hoe alles precies zit weet ik niet.
Ik denk echt niet da dat de reden is.
Volgens mij in de voornaamste reden van kritiek het feit dat TS zo afgeeft op gelukszoekers, terwijl hij er aan de andere kant zelf ook 1 wil worden. Een die notabene zijn nieuwe samenleving juist geld zal kosten ipv opleveren,zie ook onderstaande quote. (Btw.TS begrijpt volgens mij ook niet helemaal hoe een verzekering werkt).

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 17:50 schreef Bessensap het volgende:

[..]
Er is in mijn ogen nogal een verschil tussen gelukszoekers die pertinent weigeren te integreren, de criminaliteitscijfers explosief hoog houden, handjes blijven ophouden, vooral in hun eigen bubbel blijven en mijn buitenlandse vriendin die binnen een jaar al haar integratie-examens behaald heeft, Nederlands spreekt en fulltime werkt als filiaalmanager in de retail.
Krekker is de bom!
  Moderator dinsdag 22 november 2022 @ 11:05:29 #121
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_206773408
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:46 schreef Bessensap het volgende:

[..]
Zet ik erbij op het lijstje. Thanks.
Wat staat er ondertussen op je lijstje?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_206773526
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee hoor, NL heeft belachelijk veel voorzieningen voor alles en iedereen. De Nederlander hoeft echt geen problemen te hebben hier.
Nee behalve als je een rare achternaam hebt volgens de belastingdienst of in Groningen woont of...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206773995
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 16:37 schreef Zwansen het volgende:
Man die hekel heeft aan gelukzoekers zoekt ander land om z’n geluk te zoeken.
vergeet ook niet dat hij kennelijk zelf niet in staat is zelf zijn immigratie te besluiten, maar wil graag hulp daarbij van anderen.

een belangrijke afweging is ook dat hij de 5000 euro aan medicijnen die hij maandelijks nodig heeft, wel gratis wil blijven krijgen:
quote:
Ik ben geboren met een aandoening waar ik maandelijks medicijnen á 5000 euro nodig heb. Verder totaal nergens last van, maar ik moet deze medicijnen wel krijgen. Dat moet dus vergoed worden, net zoals in Nederland
... z'n vriendin komt zelf uit het buitenland (kennelijk ook buiten de EU), en hij wil eerst wachten tot zijn vriendin ook haar nederlandse paspoort heeft omdat een nederlands pasoort natuurlijk ook voor haar alles makkelijke maakt:
quote:
Ik heb een buitenlandse vriendin die hier momenteel bijna 3 jaar woont. Zij is bezig met haar naturalisatie en zodra ze haar NL paspoort heeft, maakt dat de verhuizing naar een ander EU land natuurlijk veel makkelijker.
en een belangrijke afweging is ook dat hij lekker dichtbij zn ouders wil blijven wonen (en die blijven gewoon in nederland)

:') x1000
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206774227
quote:
16s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee behalve als je een rare achternaam hebt volgens de belastingdienst of in Groningen woont of...
Ik woon in Groningen, woon je perfect ^O^
pi_206775072
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:53 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik woon in Groningen, woon je perfect ^O^
Is goed... schurk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206784356
Is er een maximum aantal maanden dat je per jaar in Nederland mag verblijven als je geëmigreerd bent?
pi_206784373
Is ts nu nog niet weg?
pi_206959367
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Is er een maximum aantal maanden dat je per jaar in Nederland mag verblijven als je geëmigreerd bent?
Ja. Die regels zijn in de hele EU hetzelfde. Je moet minstens 184 dagen per jaar in je woonland zijn.
  maandag 26 december 2022 @ 22:02:00 #129
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_207245757
Another one that's about to bite the dust. Veel geluk. :D
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_207488476
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Is er een maximum aantal maanden dat je per jaar in Nederland mag verblijven als je geëmigreerd bent?
Je mag toch gewoon zolang blijven als je wilt?
  maandag 9 januari 2023 @ 20:58:06 #131
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207488620
Servie sinds je toch van moslims af wil :Y
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_207488662
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 20:58 schreef corehype het volgende:
Servie sinds je toch van moslims af wil :Y
Daar gaan ze vast zijn medicijnen niet betalen. :+
  maandag 9 januari 2023 @ 21:10:47 #133
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207488916
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 17:50 schreef Bessensap het volgende:

[..]
Er is in mijn ogen nogal een verschil tussen gelukszoekers die pertinent weigeren te integreren, de criminaliteitscijfers explosief hoog houden, handjes blijven ophouden, vooral in hun eigen bubbel blijven en mijn buitenlandse vriendin die binnen een jaar al haar integratie-examens behaald heeft, Nederlands spreekt en fulltime werkt als filiaalmanager in de retail.
En wie zegt dat je Oekraiense bij je blijft als ze dr paspoort binnen heeft :')

Ze heeft verdomme in Dubai gewerkt _O-
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_207489481
Zuid-Frankrijk / Italië passen dan denk ik het beste.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 00:16:18 #135
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_207492362
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 16:34 schreef Bessensap het volgende:
ik wil benadrukken dat ik zéker geen racist ben (ik heb een buitenlandse vriendin)
:')
pi_209234862
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 17:03 schreef PiyeReloaded het volgende:
Balkan en voor een westers IT-bedrijf werken. Ze hebben seizoenen, maar een warmere standaard dan noordelijkere opties. Er is ruimte, mooie natuur en een relatief relaxte levensvisie en op de juiste plekken zijn er ook zat mensen die moslims stom vinden (dan zou ik Bosnië niet doen, eerder Servië). Qua medicatie moet je even kijken of dat lukt (eventueel om het zelf te betalen).
Geen idee maar denk je dat je moslims in Nederland kunt vergelijken met moslims in Bosnië?

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:38 schreef Feivel1 het volgende:
En vergeet niet dat je je in het buitenland dient aan te passen. Je moet de taal leren, zo snel mogelijk productief worden, sociale contacten opdoen; er zijn verwachtingen. Als je niet aan die verwachtingen voldoet, zal je in het buitenland met de nek worden aangekeken.
Dit inderdaad. Neem bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje. In Spanje kunnen ze amper tot geen Engels en in Frankrijk zijn ze van "jij komt hier wonen dus dan praat je maar Frans". Anders kom je letterlijk nergens. Het is zelfs beter om basis Frans onder de knie te hebben voordat je überhaupt naar Frankrijk gaat verhuizen. In Duitsland net zo al zijn ze misschien in het begin iets wat coulanter.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 17:38 schreef Feivel1 het volgende:
Denemarken heeft bijvoorbeeld als regel dat je Deens moet kunnen spreken op een behoorlijk niveau en je een baan bij aankomst in het land moeten hebben. Meer dan terecht, als je het aan mij vraagt.
Vind ik ook terecht. "Ach wij kunnen toch allemaal Engels" is de grote fout die wij maken als mensen naar Nederland Emigreren. Je moet immigranten duidelijk maken dat ze zich aan ons land moeten aanpassen en de taal moeten leren spreken. Zo krijg je immigranten die na 10 jaar nog amper een woord Nederlands kunnen.

[ Bericht 28% gewijzigd door HSG op 21-05-2023 23:21:22 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209234937
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 21:14 schreef Dennisweb het volgende:

[..]
Ja. Die regels zijn in de hele EU hetzelfde. Je moet minstens 184 dagen per jaar in je woonland zijn.
Want anders moet je toch belasting aan het andere land betalen of zo?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209234982
quote:
7s.gif Op zondag 21 mei 2023 23:22 schreef HSG het volgende:

[..]
Want anders moet je toch belasting aan het andere land betalen of zo?
Nederland kijkt naar waar het centrum van je sociale leven is. Dat kan ook in Nederland zijn als je er minder dan 184 dagen per jaar bent.
pi_209235018
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 23:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nederland kijkt naar waar het centrum van je sociale leven is. Dat kan ook in Nederland zijn als je er minder dan 184 dagen per jaar bent.
Die snap ik niet. Ik dacht als je b.v. langer dan 184 in Spanje woont b.v. dat je belasting aan Spanje moet betalen of zo.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209257885
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:00 schreef Nismo1991 het volgende:
Als je Remote werkt kun ie je nl zorgverzekering houden.
Ook handig voor opbouw aow.

Bij ons spookt hetzelfde idee, meer omdat NL steeds meer naar de tering gaat.

Ga dit wel in de gaten houden.
Hangt er vanaf of er een Nederlands bedrijf is dat dat wil toestaan dat jij remote kan werken vanuit een ander EU-land. Er zijn natuurlijk ook internationale bedrijven maar als jij b.v. remote in Spanje gaat werken wordt je gekoppeld aan een standplaats die in dat land bevind en mag je alsnog belasting aan de Spaanse regering gaan afdragen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 09:43:00 #141
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_209273470
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 22:12 schreef HSG het volgende:

[..]
Hangt er vanaf of er een Nederlands bedrijf is dat dat wil toestaan dat jij remote kan werken vanuit een ander EU-land. Er zijn natuurlijk ook internationale bedrijven maar als jij b.v. remote in Spanje gaat werken wordt je gekoppeld aan een standplaats die in dat land bevind en mag je alsnog belasting aan de Spaanse regering gaan afdragen.
Yup, heb hier in den lijve ervaring mee. Tevens, merendeel vd werkgevers ziet het niet zitten. Belastingtechnisch te ingewikkeld voor ze plus ze gaan piepen dat je er dan nooit fysiek bent...
Zullen hopelijk in de toekomst misschien wat meer bedrijven hier flexibel mee omgaan maar anno 2023 is het nog voor veel werkgevers helaas een no-no.

Tevens, volgens mij is TS al lang afgehaakt. Daarnaast, een topic op FOK! openen omdat je hulp wilt met emigreren :') Als je écht serieus bent DOE je het gewoon ipv vanaf je zolderkamer er een topic over te openen :D
pi_209273841
quote:
15s.gif Op donderdag 25 mei 2023 09:43 schreef dick_laurent het volgende:
Yup, heb hier in den lijve ervaring mee. Tevens, merendeel vd werkgevers ziet het niet zitten. Belastingtechnisch te ingewikkeld voor ze plus ze gaan piepen dat je er dan nooit fysiek bent...
Zullen hopelijk in de toekomst misschien wat meer bedrijven hier flexibel mee omgaan maar anno 2023 is het nog voor veel werkgevers helaas een no-no.
Dat zou makkelijker moeten gaan maar helaas zijn we nog niet zo ver in Europa. Kijk.... dat je twee weken vanuit Frankrijk je werk doet mag gewoon maar als je daar permanent gaat wonen wordt het een ander verhaal. Onze consultants werken bij een internationaal bedrijf en de een heeft zijn standplaats bij Schiphol en de ander in Utrecht. Nou ja kantoor... een gebouw met wat vergaderzaaltjes, een kantine en een paar werkplekken en meer niet.

Wat voor ervaring heb jij precies? Jij wilt ergens permanent elders in Europa gaan werken maar je werkgever doet moeilijk?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 10:57:38 #143
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_209274226
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:20 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat zou makkelijker moeten gaan maar helaas zijn we nog niet zo ver in Europa. Kijk.... dat je twee weken vanuit Frankrijk je werk doet mag gewoon maar als je daar permanent gaat wonen wordt het een ander verhaal. Onze consultants werken bij een internationaal bedrijf en de een heeft zijn standplaats bij Schiphol en de ander in Utrecht. Nou ja kantoor... een gebouw met wat vergaderzaaltjes, een kantine en een paar werkplekken en meer niet.

Wat voor ervaring heb jij precies? Jij wilt ergens permanent elders in Europa gaan werken maar je werkgever doet moeilijk?
Klopt. Nee ik ben sinds kort zelf geemigreerd naar Spanje, samen met mijn vrouw :)
Helaas heb ik mijn baan bij mijn NLse werkgever moeten opzeggen. Ik heb dus wel een poging gedaan om het contract remote voort te zetten (ICT baan, dus in theorie had het gewoon gekund) maar ze waren vrijwel meteen van NOPE, willen we niet. Kwamen met vaag geneuzel over CAO en dat je standplaats in Nederland "moet" zijn, en kan echt niet bla bla bla.

Oke, dan niet, jammer. Dus nu hier aan het zoeken naar ander werk, wat op zich al redelijk gaat, heb al wat dingetjes lopen, dus ik kom heus wel aan ander werk.
Maar het is vooral zonde. Sinds de covid pandemie werkte ik namelijk al 90% thuis dus het is niet alsof op afstand werken niet ging of niet ''mogelijk'' was.
Ze wilden denk ik vooral gewoon niet de uitzondering voor mij maken. Zelfs niet met tekorten op de werkvloer. Vrij stupide, vonden zelfs mijn naaste collega's. Maar als dat het beleid is wat HR voert, dan kan je er weinig aan doen.
pi_209282406
quote:
12s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:57 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Klopt. Nee ik ben sinds kort zelf geemigreerd naar Spanje, samen met mijn vrouw :)
Helaas heb ik mijn baan bij mijn NLse werkgever moeten opzeggen. Ik heb dus wel een poging gedaan om het contract remote voort te zetten (ICT baan, dus in theorie had het gewoon gekund) maar ze waren vrijwel meteen van NOPE, willen we niet. Kwamen met vaag geneuzel over CAO en dat je standplaats in Nederland "moet" zijn, en kan echt niet bla bla bla.

Oke, dan niet, jammer. Dus nu hier aan het zoeken naar ander werk, wat op zich al redelijk gaat, heb al wat dingetjes lopen, dus ik kom heus wel aan ander werk.
Maar het is vooral zonde. Sinds de covid pandemie werkte ik namelijk al 90% thuis dus het is niet alsof op afstand werken niet ging of niet ''mogelijk'' was.
Ze wilden denk ik vooral gewoon niet de uitzondering voor mij maken. Zelfs niet met tekorten op de werkvloer. Vrij stupide, vonden zelfs mijn naaste collega's. Maar als dat het beleid is wat HR voert, dan kan je er weinig aan doen.
Ik neem aan dat de baankansen in de IT in Spanje ook wel goed is. ;) Wel jammer dat het zo rot voor je is gegaan want wat je zei het had allemaal makkelijk remote gekund. Ze hebben gewoon geen zin in gedoe met de belasting want je CAO zegt geen reet over dat je perse in Nederland moet zijn.

Ik weet overigens niet hoeveel je netto verdient want als je ¤2000,- netto in Spanje verdient doe je het voor Spaanse begrippen het ontzettend goed. :)

Onze consultant heeft ooit getracht mij binnen het bedrijf waar hij werkt binnen te trekken. Dubbel salaris, bonus, auto, 99% remote met standplaats Madrid. Heb ik afgewezen omdat waar ik nu werk nog lekker op mijn plek zit. Wel gezegd dat ik graag de lijnen open wil houden. :)
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209300827
quote:
12s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:57 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Klopt. Nee ik ben sinds kort zelf geemigreerd naar Spanje, samen met mijn vrouw :)
Helaas heb ik mijn baan bij mijn NLse werkgever moeten opzeggen. Ik heb dus wel een poging gedaan om het contract remote voort te zetten (ICT baan, dus in theorie had het gewoon gekund) maar ze waren vrijwel meteen van NOPE, willen we niet. Kwamen met vaag geneuzel over CAO en dat je standplaats in Nederland "moet" zijn, en kan echt niet bla bla bla.

Oke, dan niet, jammer. Dus nu hier aan het zoeken naar ander werk, wat op zich al redelijk gaat, heb al wat dingetjes lopen, dus ik kom heus wel aan ander werk.
Maar het is vooral zonde. Sinds de covid pandemie werkte ik namelijk al 90% thuis dus het is niet alsof op afstand werken niet ging of niet ''mogelijk'' was.
Ze wilden denk ik vooral gewoon niet de uitzondering voor mij maken. Zelfs niet met tekorten op de werkvloer. Vrij stupide, vonden zelfs mijn naaste collega's. Maar als dat het beleid is wat HR voert, dan kan je er weinig aan doen.
Bedrijven lijken heel erg vooruitstrevend maar zijn erg behoudend. Ik heb in Februari 2020 ontslag genomen voordat ik emigreerde, ze wilden niet dat ik remote in dienst of als freelancer voor ze bleef werken. Ook goed.

Achteraf gezien had ik gewoon in dienst kunnen blijven, ze hebben 2 jaar thuisgewerkt en een complete omslag gemaakt van op kantoor naar thuis werken. Kantoor? Dit is er niet eens, een verzamelruimte met wat vergaderzaaltjes en een paar werkplekken.

Hij viste nog of ik zin zou hebben om terug te komen maar ik ben er wel klaar mee, ik kreeg echt de zenuwen van dat Agile werken. Niets meer spontaans, alles moest gepland worden. En zeiken als ik een paar uur in wilde plannen voor onderzoek nieuwe technieken.
pi_209315519
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:31 schreef Managarm het volgende:

[..]
Bedrijven lijken heel erg vooruitstrevend maar zijn erg behoudend. Ik heb in Februari 2020 ontslag genomen voordat ik emigreerde, ze wilden niet dat ik remote in dienst of als freelancer voor ze bleef werken. Ook goed.

Achteraf gezien had ik gewoon in dienst kunnen blijven, ze hebben 2 jaar thuisgewerkt en een complete omslag gemaakt van op kantoor naar thuis werken. Kantoor? Dit is er niet eens, een verzamelruimte met wat vergaderzaaltjes en een paar werkplekken.

Hij viste nog of ik zin zou hebben om terug te komen maar ik ben er wel klaar mee, ik kreeg echt de zenuwen van dat Agile werken. Niets meer spontaans, alles moest gepland worden. En zeiken als ik een paar uur in wilde plannen voor onderzoek nieuwe technieken.
Zoals als Microsoft in Nederland. Een pand bij Schiphol met wat vrije werkplekjes en een paar vergaderzalen. Meer niet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209430910
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 12:31 schreef Managarm het volgende:

[..]
Bedrijven lijken heel erg vooruitstrevend maar zijn erg behoudend. Ik heb in Februari 2020 ontslag genomen voordat ik emigreerde, ze wilden niet dat ik remote in dienst of als freelancer voor ze bleef werken. Ook goed.

Achteraf gezien had ik gewoon in dienst kunnen blijven, ze hebben 2 jaar thuisgewerkt en een complete omslag gemaakt van op kantoor naar thuis werken. Kantoor? Dit is er niet eens, een verzamelruimte met wat vergaderzaaltjes en een paar werkplekken.

Hij viste nog of ik zin zou hebben om terug te komen maar ik ben er wel klaar mee, ik kreeg echt de zenuwen van dat Agile werken. Niets meer spontaans, alles moest gepland worden. En zeiken als ik een paar uur in wilde plannen voor onderzoek nieuwe technieken.
2 jaar thuiswerken (in het vestigingsland van het bedrijf) is natuurlijk wel wat anders dan compleet internationaal remote werken. Qua bedrijfscultuur en samenwerking wellicht wel, maar er zit toch wat haken en ogen aan, belasting- en verzekeringstechnisch.

Bij ons in het bedrijf (in Duitsland) is het zo dat we 30 dagen per jaar in het EU-buitenland mogen werken en dat heeft met verzekeringen te maken.
En volgens mij (maar pin me er niet 100% op vast) is het bij ons ook zo makkelijk omdat we in de meeste EU landen een eigen kantoor hebben (dochteronderneming). Heb laatst bij een ander bedrijf gesolliciteerd dat puur Duits is, en daar was het lastiger om vanuit het buitenland remote te werken.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209433119
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 13:54 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
2 jaar thuiswerken (in het vestigingsland van het bedrijf) is natuurlijk wel wat anders dan compleet internationaal remote werken. Qua bedrijfscultuur en samenwerking wellicht wel, maar er zit toch wat haken en ogen aan, belasting- en verzekeringstechnisch.

Bij ons in het bedrijf (in Duitsland) is het zo dat we 30 dagen per jaar in het EU-buitenland mogen werken en dat heeft met verzekeringen te maken.
En volgens mij (maar pin me er niet 100% op vast) is het bij ons ook zo makkelijk omdat we in de meeste EU landen een eigen kantoor hebben (dochteronderneming). Heb laatst bij een ander bedrijf gesolliciteerd dat puur Duits is, en daar was het lastiger om vanuit het buitenland remote te werken.
En toch zijn er genoeg bedrijven die het wel doen, vooral bedrijven uit de VS overigens. Ze houden zich netjes aan de lokale regels, ze zijn allang blij om persooneel te krijgen.
pi_209484933
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 17:02 schreef Managarm het volgende:

[..]
En toch zijn er genoeg bedrijven die het wel doen, vooral bedrijven uit de VS overigens. Ze houden zich netjes aan de lokale regels, ze zijn allang blij om persooneel te krijgen.
Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan, alleen geloof ik best dat het niet zo eenvoudig is als velen denken, en dat sommige (kleinere) bedrijven de moeite niet kunnen/willen nemen, of het personeel niet hebben, om uit te zoeken wat er allemaal geregeld moet worden om het werken vanuit het buitenland mogelijk te maken.

Ik weet bijvoorbeeld dat er bij ons bedrijf (met ongeveer 1500 man op het hoofdkantoor, paar duizend in vestigingen wereldwijd), een klein team van 4 of 5 man binnen HR een klein jaar nodig hebben gehad om een concept uit te werken zodat HQ medewerkers binnen Europa remote mogen werken.
Niet ieder bedrijf heeft de capaciteit om een paar man op zo'n project te zetten.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209527399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 17:02 schreef Managarm het volgende:

[..]
En toch zijn er genoeg bedrijven die het wel doen, vooral bedrijven uit de VS overigens. Ze houden zich netjes aan de lokale regels, ze zijn allang blij om persooneel te krijgen.
Ik heb het laatst aan mijn teamleider gevraagd hoe hij er over dacht als iemand een weekje vanuit een ander EU-land werkte. Hij was er faliekant op tegen. Ik vond hem zelf een beetje fel reageren.

Ik snap niet dat men daar zo moeilijk over doet. Ik ga niet maanden weg of zo maar hooguit een weekje.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')