HSG | woensdag 17 augustus 2022 @ 13:56 |
Bron. Heb ik geen last van. | |
EttovanBelgie | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:08 |
Terecht. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:24 |
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen. | |
Fleischmeister | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:29 |
Staken is een recht. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:46 |
Dat kunnen we veranderen. Bovendien is dat recht verre van absoluut. | |
HSG | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:53 |
Personeel zoals conducteurs krijgen onder andere steeds meer te maken met geweld. Dus terecht. | |
TjjWester | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:57 |
Niet helemaal, voor kritische beroepen is er een uitzondering. | |
Tocadisco | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:12 |
Maar goed, dan manifesteert de onvrede zich doordat er verder geen hond meer wil werken. Dan heb ik eigenlijk liever dat ze eens een keer staken, dat is eenvoudiger op te lossen dan dat je met allerlei problemen te maken krijgt door een tekort aan personeel. | |
Jaeger85 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:22 |
Het is een van de weinige pressiemiddelen die werknemers hebben tegenover werkgevers hebben. Lijkt me niet wenselijk dat te veranderen. Dan is de machtsverhouding helemaal zoek. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:25 |
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen? | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:25 |
Spoorbonden zijn wel klassieke vakbondbastionnen. Het is een wonder dat er zolang geen staking was op het spoor eigenlijk. | |
Farenji | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:27 |
Als het belangrijke publieke dienstverlening is, waarom is de ns dan geen publiek bedrijf? | |
damsco | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:27 |
Jij bent ook niet helemaal objectief omtrent dit onderwerp natuurlijk. | |
Jaeger85 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:27 |
We leven echter wel in de tijden van enorme persoonstekorten en kosten die uit voor de gewone burger uit de pan rijzen. Als je de staking zou verbieden is de kans aanwezig dat personeel massaal gaat weglopen en dan kan de NS zijn diensten helemaal niet meer op een normale manier verlenen. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:30 |
bij onredelijke eisen heb je gelijk, maar dat speelt nu bij lange na niet. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:30 |
defensie mag niet staken dus het is geen absoluut recht | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:31 |
Ik heb gewoon de beschikking over een rijbewijs en een auto hoor | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:32 |
Dat is het natuurlijk wel, de staat is 100% aandeelhouder. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:32 |
omdat ze dus zo belangrijk zijn zou de werkgever er alles aan moeten doen om ze tevreden te houden. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:32 |
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33 |
jawel hoor dat kan prima, dan gaan de klanten gewoon meer betalen. | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33 |
Dat mag niet zomaar. | |
Cherni | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33 |
Welke onredelijke eisen? | |
damsco | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33 |
Ik moest m gewoon even maken | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:34 |
dan moet dat veranderen | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:35 |
20% verhoging | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:35 |
dat is toch niet onredelijk? Het zal wel weer gaan over een periode van 2 of 3 jaar, en met 3 jaar is dat net de inflatiecorrectie. De prijzen mogen ook omhoog met de inflatie, dus dan kunnen de lonen daar ook mee omhoog. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:36 |
Goedemiddag, u spreekt met het ongebruikelijke samenwerkingsverband van de ANWB, GreenPeace en de BOVAG. Wij zijn hier tegen. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:36 |
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden. | |
Tijn | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:36 |
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks. | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:36 |
Daar gaat de NS niet over. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:37 |
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is. | |
TweedeKlum | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:37 |
Mooi. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:37 |
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%. | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:38 |
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan? | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:38 |
die 20% zal waarschijnlijk gaan over meer dan 1 jaar, dus het kan echt prima. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:38 |
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc. | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:39 |
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:39 |
klopt dat moet denk ik de aandeelhouder dan doen. Daar is niks mis mee | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:40 |
die verbanden zie ik niet | |
Cherni | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:40 |
Ja leuk bedacht van NS. Maar die 20% gaat niet om de loonsverhoging. Dat is het totaal pakket dat het NS zou gaan kosten incluis andere regelingen die men wil versoberen. En uiteraard kosten om de sociale veiligheid te garanderen. Maar het word weer leuk gebracht. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:40 |
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken? | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:41 |
misschien wel, dat mogen ze zelf weten | |
Tijn | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:43 |
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst. | |
Sebbeszweet | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:43 |
De brandweer gaat toch ook niet stoppen met blussen? De NS kan dit niet maken, is een essentiële levensader | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:44 |
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:45 |
dan doen ze dat toch... dat scheelt weer dan kan de NS dat niet als argument gebruiken | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:45 |
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligen | |
Sebbeszweet | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:46 |
Nee kan ook op een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te bezetten ofzo | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:48 |
Het is buitengewoon onsympathiek om direct over te gaan tot zulke ingrijpende stakingen zonder eerst publieksvriendelijke acties (bijv. niet controleren) te proberen. En voordat iemand zegt dat dat juridisch niet mogelijk is: ik heb even een onderzoekje gedaan en dat is door de FNV bedacht nepnieuws. Het is uitdrukkelijk wel mogelijk, maar het kan leiden tot (gedeeltelijke) inhouding van loon. Maar dat geldt voor een volledige staking natuurlijk ook. | |
Stephen_Dedalus | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:50 |
Veel werkgevers lakeien in dit topic. | |
EinarBoe | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:54 |
Met het oog op de toekomst kun je je winst wel beter uitgeven dan alleen aan vermeerderde loonkosten. En NS biedt ook wel een behoorlijke loonsprong. | |
Tijn | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:55 |
Daar is het personeel het blijkbaar niet mee eens, he | |
marcb1974 | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:57 |
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper. Ik vind wel bizar dat ze gaan staken, wat mij betreft komen ze nu op de lijst met de terreurboeren. | |
Tijn | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:57 |
Een treinkaartje hoeft natuurlijk niet 20% duurder te worden om het personeel een loonsverhoging van 20% te gunnen. De personeelskosten maken in het geval van NS slechts 35% uit van de totale bedrijfskosten. | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:58 |
Nee, daar heb je een punt. Maar het is wel een grote schande dat de FNV bewust nepnieuws verspreidt ter beïnvloeding van de publieke opinie. | |
Waldorf22 | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02 |
Staakten er maar meer mensen. | |
Cherni | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:17 |
Die 20% is gewoon het totale plaatje. Het is niet die loonsverhoging alleen per medewerker. In die eis is het schrappen van jeugdlonen(een terechte eis) ook verwerkt incluis de 14euro minimumloon, arbeidstijden, ouderen regeling etc. om wat voorbeelden te benoemen. [ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 17-08-2022 16:57:12 ] | |
Starhopper | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:03 |
Waarom zou een betrekkelijk klein clubje het recht hebben personeel uit te knijpen? | |
Jan_Onderwater | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:04 |
Ik ben zo blij dat ik jaren geleden de trein tabee gezegd heb. | |
tesssssssss | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:06 |
Wat kunnen ze dan anders doen om dat toenemende geweld te stoppen? | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:07 |
Niet controleren bijvoorbeeld. | |
Jan_Onderwater | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:08 |
Er zijn veel meer manieren van actievoeren, bedenk eens wat publieksvriendelijk en directievijandigs. | |
tesssssssss | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:08 |
Meen je dat nou? | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:09 |
Ja hoor. Stuk publieksvriendelijker en een groot deel van de ellende komt toch daar vandaan. Als jij gewoon fluit, de deuren sluit en in je kantoortje gaat zitten heb je van agressie geen last. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:11 |
Precies. Niet controleren dus. Of laat je unifomjasje bedrukken met iets ludieks. Of bezet de parkeerplaats. Zo veel te verzinnen. | |
Jan_Onderwater | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:13 |
In mijn vorige woonplaats waren postbodes boos dat ze geen korte broek aanmochten. Ik zei tegen ze, draag dan allemaal een korte rok, dan laat je lekker een dikke vinger zien. Maar nee, dat vonden ze weer niets. Bekrompen figuren. | |
tesssssssss | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:16 |
Ik denk dat er dan wel meer mensen met de trein gaan, ja. | |
Tocadisco | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:20 |
' Hoezo dat, het is toch niet zo alsof ze met een intercity de A2 gaan blokkeren of zo? | |
WesCAddle | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:22 |
NSert hier... Als het aan mij ligt blijf ik het liefste ook de gehele dienstregeling rijden, maar gooien we overal alle poorten open, controleren we niet meer en schrijven we de abonnementen niet meer af. Het publiek 'profiteert' ervan dus zal je eerder achter je krijgen. Helaas, wat ik begreep, zijn dergelijke acties verboden door een rechter en zal er qua acties ook niet heel veel qua alternatief te kiezen zijn. Spijtig, want naar mijn mening is dit nergens voor nodig als de NS wat serieuzer de onderhandelingen was ingegaan. Overigens, de 20% waar je aan refereerde: Ik heb behoorlijk wat correspondentie van de vakbonden langs zien komen de afgelopen weken/maanden, maar ik heb werkelijk nergens gehoord dat 'we' er 20% bij wilden totdat dit vanuit de NS zelf werd geopperd. Als er daadwerkelijk 20% werd gevraagd ga ik er vanuit dat dit een reactie was op het lage bod vanuit de NS in de hoop ergens in het midden uit te komen. Feit is wel dat er iets moet veranderen: personeel wordt door de huidige gang van zaken de deur uitgejaagd terwijl het personeelstekort alleen maar groter wordt. Als ze al niet langdurig ziek thuiszitten vanwege allerlei fysieke en mentale ongemakken. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:28 |
@Aratanax kom er maar in. Heb je toevallig de ecli/het linkje bij de hand? | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:28 |
Dit is door de FNV verspreid nepnieuws. Dergelijke acties zijn NIET verboden. Wel kan je loon worden ingehouden. | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:30 |
O.a. ECLI:NL:GHAMS:2016:96. Dit heeft de FNV vertaald naar 'strafbaar' en 'diefstal'. Kletskoek. | |
WesCAddle | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:41 |
Ja, had het op een aantal nieuwssites gelegen, maar ik heb geen idee of dit via de FNV komt of vanuit een andere bron. Wat mij betreft, zoals ik net al zei, blijf ik het liefste rijden maar houden we het, mits mogelijk, bij publieksvriendelijke acties. Ben dan wel benieuwd hoe dat inhouden van loon werkt, of beter gezegd hoe er 'gecontroleerd' gaat worden dat iemand bijvoorbeeld geen kaartje schrijft waar hij of zij dat normaal wél had gedaan en hoeveel het deze collega dan 'kost'. | |
rutger05 | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:01 |
Erg jammer voor al die reizigers die afhankelijk zijn van de trein en die door deze stakingen gedupeerd worden. | |
sjorsie1982 | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:16 |
Ja dat terwijl het gewoon onnodig is. | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:23 |
Het komt vanuit de FNV. https://www.gld.nl/nieuws(...)s-niet-gratis-reizen https://beuningen.nieuws.(...)-verloopt-succesvol/ Tweemaal schaamteloos nepnieuws. Schandalig. Dit zijn inderdaad ingewikkelde vragen. Hangt af van de omstandigheden, voert te ver om een volledige uiteenzetting te geven van het juridisch kader. | |
maan_man | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:39 |
Als trein ben jij natuurlijk niet helemaal objectief in deze casus. | |
Sapstengel | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:42 |
Ja of de treinen wel laten rijden, maar dan alleen heel langzaam zodat mensen 3x zo lang onderweg zijn. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:44 |
“Boete” euhm nee. Korting op het salaris. Ik heb nieuws voor de fnv: bij een algehele staking mag zelfs het gehele loon voor die dag ingehouden worden. Heb je gelezen wat ze nog trachtten aan te voeren die gekken? “Ja u mag niet alleen stakenden korten, maar moet iedereen korten”. Mafklappers | |
Dutchguy | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:55 |
Ik weet nog dat de NS hun personeel kerstsokken als kerstcadeau durfde te aan te smeren. Ik ben geneigd achter het personeel te staan. | |
torentje | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:59 |
De directeuren kunnen best iets van hun salarissen inleveren. | |
WesCAddle | woensdag 17 augustus 2022 @ 19:12 |
Corrigeer me als ik het fout zeg, maar volgens mij kwamen de Happy Socks niet van de NS, maar vanuit de FNV (zit zelf bij de VVMC, dus heb ze zelf niet ontvangen). Kerstcadeau van de NS was een doos Merci chocolaatjes en 2 eerste klasse kaartjes waarvan het de bedoeling was dat wij deze zouden weggeven. Tsja... | |
TegendraadseTelg | woensdag 17 augustus 2022 @ 19:15 |
Ik forens inmiddels al 11 jaar en de prijzen van treinreizen zijn in die tijd een stuk meer gestegen dan de inflatie van al die jaren. Vraag me af waar al dat geld naar toe gaat als het personeel er niets van merkt. Misschien dat Fyra debacle. | |
Isane | woensdag 17 augustus 2022 @ 20:24 |
Ik had wel interesse in een baan bij de NS als machinist..totdat ik het salaris zag Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, is dat onder andere: Een goed start salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de ¤ 1.574 en ¤ 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Ik verdien nu 800 euro bruto meer dan de max. Mensen die nu al gewoon fulltime werken gaan natuurlijk nooit de stap maken [ Bericht 0% gewijzigd door Isane op 17-08-2022 20:58:32 ] | |
Dutchguy | woensdag 17 augustus 2022 @ 20:41 |
Dan heb ik het verkeerd maar was het niet veel beter. | |
Zelva | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:30 |
100 euro loonsverhoging geëist. 100 gedeeld door 5 = 20, dus als 100 euro verhoging 20 procent is, dan is het loon volgens NS kennelijk 500 euro bruto. Met zo'n bedrag zou ik ook allang het werk hebben neergelegd. | |
Mortaxx | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:40 |
Heel mooi | |
Mortaxx | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41 |
Als ze zo belangrijk zijn is het tijd eens een fatsoenlijke loonsverhoging te geven mafklapper | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:47 |
Mafklapper nog wel… | |
Aratanax | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:11 |
Ja ze proberen dat sfeertje te creëren waarin je oncollegiaal bent als je niet meedoet aan de staking. Walgelijk. | |
Tocadisco | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:35 |
Maare... Als we er nou inderdaad hard in gaan en deze staking verbieden wat is dan de volgende stap? Want het personeelstekort op het spoor los je daar immers echt niet mee op (als je het tegendeel er al niet mee bereikt). | |
Mortaxx | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:37 |
Personeel verbieden om ontslag te nemen | |
Daboman | woensdag 17 augustus 2022 @ 23:08 |
Ik reis nu wekelijks met de trein, maar ik vind het terecht dat het personeel gaat staken. Of de 20% realistisch is doet er niet eens toe, het is een duidelijk signaal dat de directie onvoldoende voor haar personeel zorgt. Ze hadden moeten voorkomen dat de situatie onhoudbaar wordt, ze worden er immers dik voor betaald. Ondertussen wel dikke bonussen voor de directeur. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook bij de NS zo is, maar op dat niveau zijn zulke salarisverhogingen helemaal niet zo vreemd. Waarom bij het personeel wel, denk ik dan. Medewerkers worden echt teveel gezien als een risico en/of kostenpost ipv een asset. | |
Cherni | woensdag 17 augustus 2022 @ 23:13 |
Het probleem bij jongeren of oudere starters. Ik sta inmiddels op de eindtrede en dan hoor je mij niet klagen. De weg naar de eindtrede duurt veel te lang en past niet meer in deze tijd. | |
Fleischmeister | woensdag 17 augustus 2022 @ 23:39 |
Wat heeft leeftijd hier trouwens mee te maken, even ervan uitgaand dat je in beide gevallen nooit eerder in zo'n cabine gezeten hebt? | |
Cherni | woensdag 17 augustus 2022 @ 23:52 |
Een ouder iemand(starter) komt in een iets hogere trede te staan maar wel in dezelfde schaal. Dat scheelt overigens niet heel veel. Een 18 jarige valt natuurlijk in de jeugdschalen. Waar je vroeger minimaal 21 jaar moest zijn om zelfstandig op de vrije baan te rijden is dat nu 18 jaar. En juist daar ben ik tegen. Het is ook in mijn belang dat jongeren sneller een hoger loon hebben en het vak interessant blijft. Anders krijg je straks niemand meer voor dit werk waardoor ouderen dat ook gaan merken. | |
Starhopper | maandag 29 augustus 2022 @ 09:06 |
Allemaal boze toeristen, vooral Duitsers, op het station Die willen graag naar huis denk ik | |
Elan | maandag 29 augustus 2022 @ 17:04 |
Morgen dus nergens treinen behalve wat van en naar Schiphol en en overmorgen is het Zuiden aan de beurt. | |
Zelva | maandag 29 augustus 2022 @ 17:24 |
En dat heeft niets met de staking in midden-Nederland te maken, maar met de NS-directie die preventief geen enkele trein vertraging wil laten oplopen.
| |
Janneke141 | maandag 29 augustus 2022 @ 17:28 |
Staken Werkweigering zal je bedoelen. | |
Waldorf22 | maandag 29 augustus 2022 @ 17:33 |
Hoe durven ze dit een goed salaris te noemen staak nog maar wat langer. | |
Jan_Onderwater | maandag 29 augustus 2022 @ 17:47 |
Oh wow Als je dit vergelijkt met de Schoonmaak CAO.. Verdien je meer met kantoren poetsen dan als Machinist. Een Machinist in Duitsland bij de DB verdient 44.000 tot 52.500 Euro per jaar Een Machinist in NL dus van ¤ 19.721 tot ¤ 42.731 per jaar als ik het ff achterkant bierviltje uitreken, [ Bericht 7% gewijzigd door Jan_Onderwater op 29-08-2022 17:54:39 ] | |
WheeledWarrior | maandag 29 augustus 2022 @ 17:56 |
sjorsie1982 | maandag 29 augustus 2022 @ 18:26 |
in NL geldt: hoe ouder je bent hoe meer je verdiend bij dezelfde baan | |
sjorsie1982 | maandag 29 augustus 2022 @ 18:27 |
ziek melden verbieden? | |
praadje | maandag 29 augustus 2022 @ 18:41 |
In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist. De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren. [ Bericht 33% gewijzigd door praadje op 29-08-2022 21:25:26 ] | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 19:07 |
Hmmm is dat de reden dat machinisten van Arriva massaal overlopen naar NS. Althans in het zuiden. Als die 600 euro meer verdienen dan stap ik gelijk over naar Arriva. Hoef ik gelijk niet meer te pendelen van Maastricht naar Eindhoven voor mijn werk. https://www.1limburg.nl/n(...)ge-machinistentekort [ Bericht 7% gewijzigd door Cherni op 29-08-2022 19:13:40 ] | |
Starhopper | maandag 29 augustus 2022 @ 19:14 |
Dit is nog echt ook | |
Toine51 | maandag 29 augustus 2022 @ 19:18 |
Ja hallo, dit kan toch niet echt waar zijn? ¤2444 bruto..... Ik werk minder uren en heb ¤2000 meer dan de max... | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 19:25 |
Dat is een starters salaris. Iemand in opleiding dus, die in schaal 54 begint. En afhankelijk van je leeftijd klopt dit. Iemand van 18 jaar zal die 1574 hebben. Een starter die de 50 is gepasseerd die 2444. Allemaal zonder toeslag. Bovendien is het een functie op mbo n3 niveau. | |
Toine51 | maandag 29 augustus 2022 @ 19:53 |
Ja, dan nog te weinig. Beter machinist zijn op goederenvervoer, dat verdient wel prima | |
Jan_Onderwater | maandag 29 augustus 2022 @ 19:54 |
Begrijp dat er nogal wat Machinisten zelf een goederen transport Loc gekocht hebben en zelfstandig zijn gegaan. | |
Sebbeszweet | maandag 29 augustus 2022 @ 19:57 |
Klootzakken zijn het | |
Janneke141 | maandag 29 augustus 2022 @ 19:58 |
Dat zal dan niet in Nederland geweest zijn. | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 19:59 |
Als er een punt is waar ik niet over klaag is het wel het salaris. Uiteraard ik zit in de eindtrede en hoogste schaal. Wat mij dwars zit is de uitholling van het vak, centralisatie van diverse onderdelen en de sociale veiligheid. Dat die doorgroei naar de max. zo lang duurt past in deze tijd inderdaad niet meer. Het goederenvervoer mag dan wel meer opbrengen maar hoe zit het met diverse andere regelingen en arbeidstijden. | |
Jan_Onderwater | maandag 29 augustus 2022 @ 20:09 |
Nee? Meen daar paar jaar geleden eens een artikel over gelezen te hebben in NRC. Dat was de reden waarom er zoveel (ouwe) diesellocks reden op de Betuwe route Hier de toegelaten vrachtvervoersbedrijven op het spoor in NL https://www.nvbs.com/kenn(...)goederenvervoerders/ | |
Janneke141 | maandag 29 augustus 2022 @ 20:13 |
De meeste daarvan zijn dochterondernemingen van (buitenlandse) spoorwegondernemingen en/of van havenbedrijven en dergelijke. Daarnaast zijn ouwe diesellocs helemaal niet toegelaten op de Betouweroute. Je kunt misschien wel een oude locomotief op de kop tikken (succes met daar een lening voor afsluiten trouwens), maar daarmee heb je nog geen licentie. En die krijg je ook echt niet zomaar als zzp-machinist - ik kan me in elk geval niet herinneren dat het gebeurd is in Nederland. Het is geen wegtransport waar je zomaar vrije rijder kan worden. Dit is echt ingewikkelder. | |
Immerdebestebob | maandag 29 augustus 2022 @ 20:14 |
Daar mag wel 1000 euro boven op. | |
Jan_Onderwater | maandag 29 augustus 2022 @ 20:19 |
Dank je voor je uitleg, herinner me het dan verkeerd, of het is veranderd, want op Wikipedia lees ik
| |
Janneke141 | maandag 29 augustus 2022 @ 20:40 |
Nee, wikipedia heeft wel gelijk maar ik reageerde iets te kort door de bocht op je statement over tweedehandsjes. Er zijn op zich wel diesellocs toegelaten, maar die moeten voorzien zijn van ERTMS, een modern veiligheidssysteem dat nogal duur is en waar het gemiddelde NS-diesel-afdankertje echt niet aan voldoet. Maar goed, wat ik nog wel zie gebeuren is dat machinisten zich net als leraren of zorgverleners als zzp'er aan gecertificeerde bedrijven gaan verhuren. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt niet bepaald kansloos. | |
Kaatje2658 | maandag 29 augustus 2022 @ 20:56 |
Ik vind dat elk OV-bedrijf contant geld als betaalmiddel mogelijk moet maken. De NS is hier heel toegankelijk in, maar bijvoorbeeld vervoerder Blauwnet (van Keolis) schuift deze verantwoordelijkheid af naar de NS waardoor Blauwnet-stations minder toegankelijk zijn. Sowieso vind ik de meeste OV-bedrijven laks omgaan met de mogelijkheid tot contant geld als betaalmiddel. En dat terwijl de NS hierin juist uitblinkt. Het openbaar vervoer is leuk maar de NS is toch echt meester in het openbaar vervoer. | |
Jan_Onderwater | maandag 29 augustus 2022 @ 20:56 |
Is dat niet allang het geval? | |
Janneke141 | maandag 29 augustus 2022 @ 20:59 |
Weet ik eigenlijk niet. Misschien dat @Cherni daar iets zinnigs over kan zeggen. | |
Micson | maandag 29 augustus 2022 @ 21:00 |
Met geweld neerslaan. Alle stakers een week lang in een isoleercel en ze daarna vragen of ze weer aan het werk willen gaan. Ik heb een zeer belangrijke afspraak gemist vandaag en die was niet in Noord-Holland maar in Nijmegen godverdomme. | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 21:07 |
Bij goederenvervoer weet ik zeker dat er zppers werken. Er zijn ook speciale uitzendbureaus voor machinisten. Bij NS ken ik niet een zelfstandige machinist. Dat een stel machinisten zelf een loc hebben gekocht heb ik nog nooit iets van vernomen. Alleen al de regelgeving is een dusdanige barrière dat een stel machinisten dit niet snel ondernemen. Meestal zijn het allemaal dochteronderneming die wel machinisten inhuren en er eventueel als zzpers werken. | |
praadje | maandag 29 augustus 2022 @ 21:25 |
[/quote]In de Telegraaf staat iedere week een rubriek 'wat verdient een'. Een tijdje terug was dat het salaris van een machinist. De machinisten van Arriva verdienen zo'n 600 euro meer per maand ten opzichte van die van de NS kwam daaruit naar voren. Excuses, het gaat over het salaris van een conducteur Artikel is van mei 2022 | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 21:33 |
Dat is natuurlijk onmogelijk. Als je starters veel sneller laat doorgroeien heb je al een groot probleem opgelost. Men groeit niet snel genoeg door. Dat past niet meer in deze tijd omdat de opleidingen en werkzaamheden van een machinist lang niet meer hetzelfde zijn als 30 jaar geleden. Waar je moet voor waken en dat ga ik niet meer meemaken dan passen ze de naam van de functie aan van machinist naar treinbestuurder en dan mag je opnieuw solliciteren op je functie met compleet andere schalen met een max van 56 ipv 57. Dan ga je behoorlijk inleveren. Maar daar zullen de jongeren voor moeten waken dat ze dat niet laten gebeuren. Of je krijgt zoals in Duitsland 2 verschillende cao's waarbij starters er dan slechter af zijn. | |
mir1986 | maandag 29 augustus 2022 @ 22:06 |
Mensen in de zorg verdienen niet veel meer dan dat hoor. Schaal 40, GGZ, maximaal 3190 excl. vakantiegeld en 13e maand. Heb je gewoon een HBO-functie. Dat is alleen het startsalaris hé, je groeit uiteindelijk door naar 3300 ofzo? | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 22:21 |
3343,68 cao 2019 maximale dat een machinist bruto kan halen exclusief onregelmatigheid, vakantiegeld, kerstgeld en nog wat andere vergoedingen afhankelijk van de diensten. Daar was ik wel 17 jaar mee bezig om die eindtrede te bereiken. En die 17 jaar past niet meer in deze tijd. Toen ik op 40 jarige leeftijd begon had ik gigantisch moeten inleveren. De omgeving verklaarde mij voor gek .Maar in mijn geval geheel vrijwillig en nog geen dag spijt van gehad ondanks dat ik het natuurlijk ook niet overal mee eens ben. | |
mir1986 | maandag 29 augustus 2022 @ 22:25 |
GGZ duurt het maximaal 12 jaar en dan ben je ook klaar met groeien. | |
probeer | maandag 29 augustus 2022 @ 22:31 |
Goedzo! Hup NS medewerkers! | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 22:37 |
Ik weet natuurlijk niet waar men die 12 jaar op baseert. Maar een machinist in deze tijd, daar mag je vanuit gaan dat hij binnen 2 jaar precies dezelfde werkzaamheden verricht dan een machinist die al 40 jaar op de bok zit. In het verleden moest je eerst een aantal jaren rangeren, dan goederen, dan pas e tractie en reizigers. Nu rijden machinisten na gemiddeld 2 jaar compleet zelfstandig IC's door het gehele land. Maw precies dezelfde werkzaamheden dan een machinist die 40 jaar op de bok zit. En daarom vind ik die 17 jaar niet meer passen in deze tijd. | |
Leandra | maandag 29 augustus 2022 @ 22:40 |
Beetje odd die ¤ 1.600 bruto, want het wettelijk minimumloon was per 1 januari dit jaar al ¤ 1.725 En 36 uur is standaard bij de NS dus minder dan dat zou het niet mogen zijn bij fulltime dienstverband. | |
Mortaxx | maandag 29 augustus 2022 @ 22:43 |
Die 1725 is vanaf 21 jaar. | |
Leandra | maandag 29 augustus 2022 @ 22:44 |
Zijn er serieus conducteurs die jonger zijn? | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 22:47 |
Dat gaat om 18 jarigen(machinisten). Bij 21 jaren oud heb je als starter een dikke 1900 euro bruto zonder alle toeslagen etc. | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 22:48 |
Ja en ook machinisten. Ik vind dat te jong voor dit soort functies. Maar wie ben ik. | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 22:57 |
Hmmm vreemd. Voor een machinist die in 54 start? Ik weet niet waar een conducteur(hc) in start. Dat zou ik moeten navragen. | |
Mortaxx | maandag 29 augustus 2022 @ 22:58 |
Wat is daar mis mee? | |
Raw85 | maandag 29 augustus 2022 @ 23:01 |
Een betere reclame voor het kopen van een auto kan de NS de auto-industrie niet cadeau doen. Als ik een keer wil zuipen en ‘s avonds nog terug moet overweeg ik een enkele keer nog wel een ritje met de trein maar als ik iets serieus heb dan is het OV gewoon echt niet betrouwbaar genoeg. Of je staat met veel te veel mensen in een half wagonnetje ofzo. Heb als student zo ontzettend veel gezeik gehad met de trein, laat staan dat lachwekkend slecht geregelde vervangend vervoer, dat ik zodra ik een huis had waar ik een auto bij kwijt kon direct een auto heb gekocht | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 23:13 |
Ik hoop niet dat 18 jarigen zich nu aangevallen voelen. Er is niets mis mee. Maar te jong vanwege onregelmatigheid en je moet erg sterk in je schoenen staan, zeker als conducteur zijnde als 18 jarige. En laat juist in die groep de meeste afvallen na een jaartje. Oké je hebt uitzonderingen. | |
Mortaxx | maandag 29 augustus 2022 @ 23:15 |
Niet heel raar dat ze afvallen met zo'n jodenfooi als salaris. Je kunt nog beter vakken gaan vullen. 18 jarigen mogen in het leger, bij de politie. Maar conducteur is te zwaar (lol) | |
Cherni | maandag 29 augustus 2022 @ 23:20 |
Ik zou zeggen loop eens in je eentje door de trein in de avonduren en ga maar controleren. De sociale veiligheid wat uiteraard ook een maatschappelijk probleem is, speelt een zeer grote rol. Een conducteur/conductrice zou moeten optreden waar normaal een aantal man politie mensen voor nodig zijn. Maar natuurlijk de beste stuurlui staan aan wal. | |
Starhopper | woensdag 31 augustus 2022 @ 15:34 |
Volgende week gaan ook de bussen staken Busreiziger ook de klos: 'Zeker helft van de bussen rijdt volgende week niet door staking' | |
Janneke141 | maandag 5 september 2022 @ 19:23 |
Vrijdag en volgende week opnieuw stakingsdagen. De treinreiziger kan de boom in. | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 19:37 |
| |
sjorsie1982 | maandag 5 september 2022 @ 19:45 |
Goed nieuws! | |
sjorsie1982 | maandag 5 september 2022 @ 19:46 |
De ns vindt hun klanten en hun werknemers blijkbaar niet belangrijk | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 19:47 |
Op naar landelijke stakingen | |
sjorsie1982 | maandag 5 september 2022 @ 19:48 |
Of stakingen tot er een cao ligt! | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 19:50 |
Dat is de volgende stap denk ik. Na een aantal landelijke stakingsdagen geen CAO = de boel platgooien tot er een nieuwe CAO ligt [ Bericht 0% gewijzigd door Starhopper op 06-09-2022 11:53:02 ] | |
Mortaxx | maandag 5 september 2022 @ 19:51 |
Absoluut. Kunnen het maar beter gehad hebben. Gewoon de hele boel plat tot de NS toegeeft | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 19:52 |
De arbeiders zijn de baas | |
Leandra | maandag 5 september 2022 @ 20:10 |
Staking Midden staat al zo ongeveer gelijk aan landelijk als het om de NS gaat. Als de driehoek Amersfoort - Hilversum - Utrecht eruit ligt kun je al vrijwel niets meer, al was het alleen al omdat personeel dat in Utrecht nodig is dan niet in Utrecht kan komen. | |
Janneke141 | maandag 5 september 2022 @ 20:11 |
Tijd om stakingen in de publieke sector te verbieden. | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 20:12 |
Tijd om werknemers uitknijpen te verbieden | |
Janneke141 | maandag 5 september 2022 @ 20:14 |
Arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgever en werknemer en eventueel vakbond. Daar moet je de reiziger buiten houden. Het moet niet kunnen dat een groep werknemers die ontevreden is over zijn baas het halve land plat gooit. | |
Tocadisco | maandag 5 september 2022 @ 20:15 |
En hoe zou het personeel van de NS dan druk moeten zetten zonder reizigers te treffen? | |
Prego | maandag 5 september 2022 @ 20:16 |
Je snapt het hele punt van een staking niet volgens mij. | |
Janneke141 | maandag 5 september 2022 @ 20:20 |
Hoe is dat het probleem van de treinreiziger? | |
_Arual_ | maandag 5 september 2022 @ 20:40 |
Nou fijn. Ik moet uitgerekend volgende week met de trein naar de andere kant van het land, voor een cursus. Ik rijd geen auto en niet op komen dagen is geen optie, dat wordt een dure grap. Als ze echt stoer waren geweest, hadden ze gisteren rondom Zandvoort gestaakt. Waardeloos dit. | |
Starhopper | maandag 5 september 2022 @ 21:21 |
Als er straks geen personeel meer te vinden is heeft de reiziger een groter probleem | |
-Sigaartje | maandag 5 september 2022 @ 21:22 |
Heerlijk dat thuiswerken! | |
marcb1974 | maandag 5 september 2022 @ 21:23 |
Die stakers horen nu ook bij de terroristen, samen met de boeren . | |
EinarBoe | maandag 5 september 2022 @ 21:43 |
De FNV doet blijkbaar doodleuk alsof hun 'lokale' stakingen niet verkapte landelijke stakingen zijn. Uiteindelijk reed er niets zodra Utrecht eruit lag. Wat is nou precies het plan van de FNV? Blijven staken en mensen blijvend wegjagen uit de trein? Voor een loonsverhoging van 10%? En dat mag de nu elke keer al gedupeerde reiziger dan gaan betalen in de kaartjes? | |
Lucifer_Doosje | maandag 5 september 2022 @ 22:37 |
FNV is net als een klein kind. Een klein kind gaat janken als het zijn zin niet krijgt, FNV gaat staken. Enige wat zij kunnen is moedwillig de boel kapot maken. Walgelijke kneuzen club is het | |
nostra | maandag 5 september 2022 @ 22:38 |
Greenwheelsje geboekt dan maar. | |
Sjeen | maandag 5 september 2022 @ 23:15 |
Gaan we weer… | |
Isabeau | maandag 5 september 2022 @ 23:16 |
Ik kan met de bus. Twee uur reizen enkele reis ipv 20 minuten | |
trein2000 | maandag 5 september 2022 @ 23:19 |
Als boer Harms het doet spreekt iedereen er terecht schande van. Nu weet ik dat die een illegaal middel gebruikten, maar volgens mij is dat geen fundamenteel verschil. Je hebt niet het recht om een ander onredelijk tot last te zijn. Wat dat betreft gaan de NSers nu wel een grens over, een dag om een punt te maken en de aandacht op te eisen valt nog wel te billijken. Maar wat ze nu gaan doen is daar niet meer op gericht, dat is gericht op maximaal overlast veroorzaken. Dat vind ik wel fundamenteel wat anders. | |
maan_man | maandag 5 september 2022 @ 23:33 |
Ik lees dat in Nederland zo'n 18% lid is van een vakbond. Volgens mij zijn in het personenvervoer meer mensen lid van een vakbond, maar hoeveel zijn er dat daadwerkelijk. Kunnen die niet met een hesje op het perron gaan staan, terwijl de rest een substantieel deel van de treinen laat rijden. | |
Isabeau | maandag 5 september 2022 @ 23:36 |
Al laat je maar 1 trein per uur rijden, dat is dan toch iets voor mensen die geen ander vervoer hebben. | |
maan_man | maandag 5 september 2022 @ 23:37 |
Je moet wel een bepaald percentage kunnen garanderen. Anders krijg je verdrukking en onwelwordingen in overvolle treinen. | |
MissHobje | maandag 5 september 2022 @ 23:47 |
Avond ervoor..hotel? Verblijven bij vrienden of familie? | |
Jan_Onderwater | dinsdag 6 september 2022 @ 01:32 |
Iemand je weg laten brengen evt de avond ervoor naar hotel? | |
Prego | dinsdag 6 september 2022 @ 01:35 |
Tja jammer voor je. Maar je snapt dat het niet om jou draait toch? | |
Document1 | dinsdag 6 september 2022 @ 01:46 |
Al je verworvenheden qua arbeid heb je onder andere aan vakbonden te danken. Maar noem het maar kneuzen hoor. | |
nostra | dinsdag 6 september 2022 @ 06:32 |
Het is echt van de zotten dat die lui het halve land gijzelen om hun puntje door te drammen. Sowieso leven die vakbonden nog een jaar of vijftig geleden, wat de minieme participatie ook wel verklaart, hoewel dat bij spoor wel wat hoger zal liggen. Bij ultieme escalatie kan dit nog een dag, maar bij de eerste de beste tegenslag in onderhandelingen grijpt men al meteen naar dit middel. Blijf gewoon aan tafel in plaats van dit recalcitrante puberale verzet. | |
Enawh | dinsdag 6 september 2022 @ 07:10 |
Als ze ballen hadden moesten ze tijdens Zandvoort doen en niet ervoor en erna. Dan had je een statement, maar nee ff burgers pesten | |
_Arual_ | dinsdag 6 september 2022 @ 07:35 |
Natuurlijk. Maar ik mag toch wel balen als ik zomaar voor een enorm probleem gesteld word? Da’s toch echt mijn allereerste reactie. Met de bus zou ik er ruim 5 uur over doen (en nooit op tijd komen). Alternatief vervoer probeer ik vandaag te regelen, maar het is echt een roteind rijden. Met de trein was het ook al een hele onderneming geweest. | |
Farenji | dinsdag 6 september 2022 @ 10:41 |
Ik mis wel een beetje solidariteit met de werkers hier. Ik begrijp dat het kut is als je trein niet rijdt, maar richt die frustratie dan op de NS en niet de stakers. De eisen die ze hebben zijn echt niet onredelijk. En behalve staken hebben ze geen ander drukmiddel dat echt werkt. | |
Tocadisco | dinsdag 6 september 2022 @ 10:51 |
Tsja, Nederland hè. Om de een of andere reden menen we hier dat iedereen die in de publieke sector werkt het maar uit pure liefdadigheid moet doen. En het dan ook maar vreemd vinden dat we al jaren geen gekken kunnen vinden die het willen (blijven) doen. [ Bericht 0% gewijzigd door Tocadisco op 06-09-2022 11:02:14 ] | |
Farenji | dinsdag 6 september 2022 @ 11:10 |
Het is ook tekenend dat de overheid wel het bedrijfsleven aanspoort om de lonen te verhogen, maar dat ze als grootaandeelhouder van de ns geen poot uitsteekt. Praatjes vullen geen gaatjes. | |
Leandra | dinsdag 6 september 2022 @ 11:16 |
Ja, typisch weer, terwijl ze wel de boetes met 8,6% verhogen, want inflatie. | |
Cherni | dinsdag 6 september 2022 @ 11:46 |
Er schijnt een akkoord op de plank te liggen waar beide partijen mee kunnen leven. Het is wat vroeg om een conclusie te trekken. Even afwachten dus. | |
Janneke141 | dinsdag 6 september 2022 @ 11:48 |
https://www.gelderlander.(...)gereageerd~a043f4c8/ Ik heb niet echt een mening over de financiële kant, maar het lijkt me in elk geval wel goed dat ze ook werkdrukgerelateerde issues in de cao opnemen. | |
Kopiko | dinsdag 6 september 2022 @ 11:50 |
@Starhopper begint de problemen door elkaar te halen. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 6 september 2022 @ 11:52 |
Inderdaad. Doordeweeks treffen ze voornamelijk mensen die voor hun werk of studie afhankelijk zijn van het openbaar vervoer dus doe maar tijdens grote festiviteiten in het weekend. | |
Starhopper | dinsdag 6 september 2022 @ 11:53 |
| |
Cherni | dinsdag 6 september 2022 @ 11:55 |
Klopt. Wat mij dwars zat is het zakelijke, roosters en sociale veiligheid. De sociale veiligheid zal wel een hot item blijven omdat het ook een maatschappelijk probleem is. Voor jongeren is het financiële plaatje wel een vooruitgang. Dat speelde bij mij veel minder. | |
Sodeknetters | dinsdag 6 september 2022 @ 12:04 |
Gelukkig wel, de werkdruk en structureel geen verlof op kunnen nemen was ook mijn grootste pijnpunt toen ik nog machinist was. Is echt al jaren zo. Ben wel benieuwd hoe ze dat gegarandeerde snipperverlof vorm gaan geven, er is nog steeds een nijpend tekort aan machinisten en conducteurs. | |
Cherni | dinsdag 6 september 2022 @ 12:09 |
Naast het rijden van treinen ben ik ook roosterraar. Ik heb in iedergeval de hoop dat ik voor 2023 daar waar mogelijk sociale roosters kan maken. Alles is natuurlijk afhankelijk van de werklijnen die je krijgt per standplaats. Het nijpend tekort word opgevangen door minder treinen te laten rijden. | |
Janneke141 | dinsdag 6 september 2022 @ 18:34 |
En ze gaan toch gewoon staken. Fuck die reiziger | |
Cherni | dinsdag 6 september 2022 @ 18:42 |
Ik hoor dat net ook pas. Vreemd allemaal. Mogelijk komt er toch nog wel een akkoord. Daarom was ik al wat voorzichtig en dat we het even moeten afwachten. Ik was positief maar dit valt mij wat tegen. | |
Nielsch | dinsdag 6 september 2022 @ 22:46 |
Mijn halve schoonfamilie is actief bij de VVMC dus er werd vandaag weer strijdlustig geappt in de familieappgroep, ook na het aanbod. Ik heb er zo m'n mening over maar ik hou wijselijk m'n mond. | |
Mortaxx | dinsdag 6 september 2022 @ 22:58 |
Als ze nu direct de staking cancellen is de onderhandelingspositie weg. Gaat komende dagen heus nog wel over gepraat worden | |
Sodeknetters | dinsdag 6 september 2022 @ 23:16 |
Sociale roosters kan al een heel verschil maken. Ik zie nu mensen die net klaar zijn met de opleiding afhaken vanwege het twee van de drie weekeinden werken en het niet krijgen van verlof. Ook al is het een maand van tevoren aangevraagd. Minder treinen die ook nog korter zijn vanwege het tekort aan HC’s en de bakkennorm. We hebben gewoon snel vers bloed nodig. Heel snel. | |
Sodeknetters | dinsdag 6 september 2022 @ 23:18 |
Ongetwijfeld. Merk alleen wel dat de actiebereidheid hoog is. En niet alleen onder rijdend personeel. | |
Sjeen | woensdag 7 september 2022 @ 08:01 |
De actiebereidheid is er dus wel, maar geen greintje creativiteit… waardoor een massa aan mensen die totaal geen invloed hebben op de situatie steeds in de shit terechtkomen. Ik vind dat wel jammer. | |
Sodeknetters | woensdag 7 september 2022 @ 10:08 |
Voor de mensen die het treft is het vervelend inderdaad. Heb er zelf de vorige keer ook flink last van gehad. Maar ja, als het het enige machtsmiddel is dat ze hebben.. | |
Jor_Dii | woensdag 7 september 2022 @ 14:32 |
https://nos.nl/artikel/24(...)iostakingen-doorgaan Man, man, man | |
EinarBoe | woensdag 7 september 2022 @ 14:52 |
Treurig. Dan maar nieuwe snelwegen aanleggen. | |
Starhopper | woensdag 7 september 2022 @ 15:51 |
| |
Tocadisco | woensdag 7 september 2022 @ 15:54 |
En dan maar hopen dat die wegwerkers geen enorme loonsverhoging eisen als ze merken dat de vraag naar hen enorm toeneemt ? | |
EinarBoe | woensdag 7 september 2022 @ 15:58 |
Als je ze niet aanlegt, kun je in ieder geval nog de al bestaande snelwegen gebruiken. Die vlieger gaat bij de trein niet op - als de conducteurs niet willen rijden, liggen de sporen er voor niets en heeft iedereen pech gehad. | |
Mexicanobakker | woensdag 7 september 2022 @ 17:50 |
NS-troep. Flikker toch op. | |
Isabeau | woensdag 7 september 2022 @ 17:59 |
Dus vrijdag, dinsdag en donderdag in heel Nederland geen treinen Lekker dan. | |
Janneke141 | woensdag 7 september 2022 @ 18:50 |
Boete geven wegens contractbreuk. | |
Nielsch | woensdag 7 september 2022 @ 19:48 |
Echt fucking kinderachtig van die vakbonden dat ze ondanks dat er weer gesprekken zijn alsnog gaan staken. Ze willen echt het onderste uit de kan van een verliesleidend bedrijf dat enkel op de been blijft door de belastingbetaler. Te zot voor woorden. | |
probeer | woensdag 7 september 2022 @ 19:57 |
OV hoort dan ook gewoon zonder winstoogmerk te opereren. Maarja, (semi-)privatisering dankzij de neo-liberalen. | |
Cherni | zondag 11 september 2022 @ 10:35 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stakingen-opgeschort Zou het dan eindelijk lukken. Ik kan niet voor elk lid spreken maar dit is toch een mooi pakket. [ Bericht 6% gewijzigd door Cherni op 11-09-2022 11:08:06 ] | |
sjorsie1982 | zondag 11 september 2022 @ 11:10 |
ik vind een verhoging met absolute euro's voor iedereen wel een echte verbetering dan het ouderwetse systeem met percentages. Ik zou hier wel voor stemmen. | |
Cherni | zondag 11 september 2022 @ 11:19 |
Ik ben hiermee zeer tevreden. Voor de laagste schalen is dit uniek. | |
Mortaxx | zondag 11 september 2022 @ 11:28 |
Heel goed dat de er vrijdag gewoon gestaakt is. Laat zien dat er veel meer mogelijk is dan werkgevers aan werknemers gunnen | |
Tengano | zondag 11 september 2022 @ 11:36 |
Het maakt iig dat er niet meer gestaakt zal worden verwacht ik. Als je over dit soort voorstellen in gesprek bent, lijkt me dat een beetje ongepast. Blijkbaar is er bereidheid. Positief dus. | |
Leandra | zondag 11 september 2022 @ 11:59 |
Dat lijkt mij ook, zeker mooi hoe ze die 5% geregeld hebben als 5% van het loon minder dan ¤ 185 is, dat geldt voor alle inkomens onder de ¤ 3.700 en dat is best een flink bedrag voor zo'n grens. |