Dus verbouw die m2’s van je ergens waar ze zat ruimte hebben, Oekraïne ofzo.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 14:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus? Het bosje piepers wat vanavond op je bord ligt heeft al m2 nodig om te groeien. Voor jouw.
En dat voor iedere dag weer en miljoenen mensen.
Dus ga die feiten eens na en hou je mond gewoon.
En dan komt daar oorlog en heeft de hele wereld tekorten, een beetje 100% zoals het nu gegaan is dusquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dus verbouw die m2’s van je ergens waar ze zat ruimte hebben, Oekraïne ofzo.
Ik noem Oekraïne wat dit betreft natuurlijk een beetje expres.. het is goed dat we de Russen daar proberen tegen te gaan.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:04 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En dan komt daar oorlog en heeft de hele wereld tekorten, een beetje 100% zoals het nu gegaan is dus.
Sja, ik hou het allemaal gewoon liever in eigen land/hand, geen risico op handelconflicten, aanvoerproblemen etc.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik noem Oekraïne wat dit betreft natuurlijk een beetje expres.. het is goed dat we de Russen daar proberen tegen te gaan.
Verder ligt half oost Europa te wachten op de boeren, je bent daar als boer in principe beter af als hier.
Minder regels, goedkoper, meer ruimte.
Soms moet je wat wegwijs worden gemaakt want je kan wel eens tegen corruptie aanlopen waardoor vergunningen vertraagd raken etc, maar dat zijn zaken die te overkomen zijn.
Dat is wel de kern van de zaak. Boeren zijn ongewenst in de samenleving.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 12:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo werkt het toch al jaren?
Guilty by association, waarom denk je dat die Engel zo veel media-aandacht krijgt? Dat is het boegbeeld van de "wappies". Zo veel mogelijk mensen moeten geloven dat alles en iedereen die pro boer is precies is zoals Engel.
En zo maak je "ongewensten" in de samenleving, de taktiek is niet nieuw zullen we maar zeggen.
Dit is dus onmogelijk. Dan is er evenveel te zeggen voor de huidige situatie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, ik hou het allemaal gewoon liever in eigen land/hand, geen risico op handelconflicten, aanvoerproblemen etc.
Nimby.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dus verbouw die m2’s van je ergens waar ze zat ruimte hebben, Oekraïne ofzo.
Precies, daarom het gros van dat land gebruiken voor akkerbouw voor menselijke consumptie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even ter herinnering: als er voedseltekorten zijn is het laatste dat je wil een grote veestapel.
Zo'n 77% van alle landbouwgrond op deze planeet gebruiken we om vee te voeren terwijl we er maar 18% van onze voedingswaarde uit halen.
In Nederland ligt dat grondgebruik voor veevoer lager (rond de 45%) maar dat is vooral omdat we veel veevoer importeren.
Daar tegenover verbouwen we wel weer veel bloemen.
Een kleinere veestapel is de oplossing, niet het probleem.
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat we het daar oneens over hoeven te zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, daarom het gros van dat land gebruiken voor akkerbouw voor menselijke consumptie.
Ik ben niet tegen een kleinere veestapel maar mensen eten geen gras en koeien wel. Veeteelt is gewoon een efficiente voedselproductie op grasland.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even ter herinnering: als er voedseltekorten zijn is het laatste dat je wil een grote veestapel.
Zo'n 77% van alle landbouwgrond op deze planeet gebruiken we om vee te voeren terwijl we er maar 18% van onze voedingswaarde uit halen.
In Nederland ligt dat grondgebruik voor veevoer lager (rond de 45%) maar dat is vooral omdat we veel veevoer importeren.
Daar tegenover verbouwen we wel weer veel bloemen.
Een kleinere veestapel is de oplossing, niet het probleem.
Want op grasland kan niets anders groeien dan gras?quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen een kleinere veestapel maar mensen eten geen gras en koeien wel. Veeteelt is gewoon een efficiente voedselproductie op grasland.
Grasland is grasland omdat er ooit iemand gras heeft ingezaaid.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen een kleinere veestapel maar mensen eten geen gras en koeien wel. Veeteelt is gewoon een efficiente voedselproductie op grasland.
als de boer voermais of voederbieten wil dan spuit ie het gras dood , ploegt het om voor snijmais te zaaien , net hoe de pet staatquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De meest efficiënte manier om voedsel uit schraal grasland te winnen is een geit.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Want op grasland kan niets anders groeien dan gras?
kleigrond is vaak te zwaar voor graan of tarwequote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:39 schreef NoCigar het volgende:
Ik denk ook niet dat alle veeboeren dadelijk akkerbouwers zullen worden. Dat is, heb ik begrepen totaal niet winstgevend. Dus die zullen dan wel uiteindelijk verdwijnen als boer.
Op de schrale zandgronden in onder meer Oost-Brabant waar veel intensieve veehouderij is, valt (begrijp ik) weinig anders te verbouwen. Zware klei schijnt ook voor weinig anders dan weidegrond goed te zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kleigrond is vaak te zwaar voor graan of tarwe
wel goed voor peren
Ja, en dan ook een deel teruggeven aan de natuur zodat Nederland wat minder lelijk wordt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, daarom het gros van dat land gebruiken voor akkerbouw voor menselijke consumptie.
Aardappelen, suikerbieten en voederboetenquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:46 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Op de schrale zandgronden in onder meer Oost-Brabant waar veel intensieve veehouderij is, valt (begrijp ik) weinig anders te verbouwen. Zware klei schijnt ook voor weinig anders dan weidegrond goed te zijn.
Dan ben je gewoon een waardeloze ondernemer, qua teelt heb je gewoon voorlichters en kennis zat in Nederland dus daar kan het niet aan liggen. Investeringen qua materiaal en gebouwen kan ik nog inkomen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 18:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Aardappelen, suikerbieten en voederboeten
kan wel
ik heb in zeeland veel aardappels gehaald altijd met de vrachtwagen
Bintjes veel
maar ook peren groeien daar veel conference ook in Noordholland
en ook bloembollen
De Flevopolder is wel lichtere grond daar is meer akkerbouw en fruitteelt
maar een koeien boer die kan geen akkerbouw gaan doen , de materieel en gebouwen heeft ie niet en ook de kennis niet, die doet wel snijmais zaaien voor de koeien
Ik denk dat koolzaad wel rendabel is op het moment
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7100oogs
Ik heb wel varkensboeren gezien die probeerden fruit te telen , daar kwam niks van terecht
Dat hangt er vanaf.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Want op grasland kan niets anders groeien dan gras?
Het meeste grasland ter wereld niet hoor. Er is best veel land waar je niet zoveel anders mee kunt dan grazers op laten grazen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grasland is grasland omdat er ooit iemand gras heeft ingezaaid.
Dat klopt maar het is dus niet zo simpel dat je zomaar kunt overschakelen op amandelmelk en quinoa. Ik vind het onzin om op dit dichtbevolkte stukje drooggemaakte Noordzee varkens voor China te fokken, maar veeteelt is zeker onderdeel van goed landgebruik.quote:Ik zal de laatste zijn die beweert dat je ieder gewas op iedere grond kan telen maar het is niet zo dat waar gras groeit, nooit iets anders kan groeien (ik heb letterlijk aan grasland gewoond waar later aardappelen verbouwd werden, waar ik geholpen heb om die te rapen en waar nog weer later weer schapen op gras rondliepen).
Wat er wel kan groeien hangt van het gebied af. Waar ik opgegroeid ben is dat voornamelijk klei en dus aardappel (o.a. Bildtstar), suikerbiet, uien, etc.
Eens. Waarbij het uitgangspunt moet zijn dat je niet meer veeteelt hebt dan je veevoer kunt verbouwen, zodat je de mest ook weer kwijt kunt. Die circulariteit krijg je wellicht niet per bedrijf georganiseerd, maar per regio moet te doen zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt maar het is dus niet zo simpel dat je zomaar kunt overschakelen op amandelmelk en quinoa. Ik vind het onzin om op dit dichtbevolkte stukje drooggemaakte Noordzee varkens voor China te fokken, maar veeteelt is zeker onderdeel van goed landgebruik.
Ik verdraai helemaal niks.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 18:19 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
He maar dat doe je bij mij ook.
Sad
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |