abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 juli 2022 @ 10:08:20 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205337765
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De aanhangers zijn ook vaak witte oude rijke mannen met autisme of narcisme
Ik heb het idee dat het meestal mensen zijn die het redelijk voor elkaar hebben maar toch ook net niet zo rijk zijn als ze eigenlijk hadden gewild. En ze voelen zich daarom enorm tekort gedaan. Vaak zit er een hoop afgunst achter.
  donderdag 14 juli 2022 @ 10:21:07 #27
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205337850
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ben wel lid van D66 en de dingen die hij zegt zijn bepaald niet in strijd met de standpunten van D66. Die zijn er ook voor dat mensen tegen armoede en uitzichloosheid worden beschermd.
uiteraard vindt iedereen van zichzelf dat ze niet tegen die zaken zijn.
  donderdag 14 juli 2022 @ 10:21:35 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205337859
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
uiteraard vindt iedereen van zichzelf dat ze niet tegen die zaken zijn.
Waaruit blijkt dat het anders zou zijn?
pi_205338827
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 08:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Libertarisme is toch minimaal: geen herverdeling van geld, geen door de overheid betaalde zorg en onderwijs. En in de meest gangbare vorm is er zelfs geen politie of leger en eigenlijk helemaal geen belasting. Deze opmerking moet je dus even uitleggen, denk ik.
Als dat inderdaad libertarisme is, is het toch een totale utopie.
Zie je alleen bij primitieve stammen.
Gaat in de westerse wereld natuurlijk nooit gebeuren.
  donderdag 14 juli 2022 @ 12:37:21 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205338983
Jammer dat Boze_Appel niet meer onder ons is.

Mijn model waarbij je iemand in LIbertopia legaal uit te schakelen door gewoon een ring van 10 cm grond rondom zijn huis op te kopen, en daar een muur te bouwen, maakte hem razend. :o
pi_205338989
Het is een leuk idee omdat in theorie de meest verstandige, creatieve of capabale mensen er van zouden profiteren. Gezien het gebrek aan zekerheden en controlemechanismen zal het er echter toe leiden dat de mensen die bereid zijn het meest onetisch te handelen, of het meeste geweld durven te gebruiken, hiervan zullen profiteren.
Incelfrikandel
pi_205339010
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:37 schreef Hexagon het volgende:
Jammer dat Boze_Appel niet meer onder ons is.

Mijn model waarbij je iemand in LIbertopia legaal uit te schakelen door gewoon een ring van 10 cm grond rondom zijn huis op te kopen, en daar een muur te bouwen, maakte hem razend. :o
_O- Linkje?
Incelfrikandel
  donderdag 14 juli 2022 @ 12:46:32 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205339077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:19 schreef nomina het volgende:

[..]
Als dat inderdaad libertarisme is, is het toch een totale utopie.
Zie je alleen bij primitieve stammen.
Gaat in de westerse wereld natuurlijk nooit gebeuren.
Ja, libertariërs willen inderdaad de wereld laten vervallen richting een middeleeuws systeem. Vroeger waren er kasteelheren die mensen veiligheid gaven maar in ruil daar voor de macht hadden, in een libertarische wereld zullen het bendeleiders hebben die die 'veiligheid' bieden. De persoon met de meeste zware wapens heeft de macht in jouw gebied. Zoals de maffia in Italië.


En bedenk dan dat dingen als infrastructuur ook niet meer in gemeenschappelijk eigendom zijn. Nee, je krijgt dan allerlei wegen, wellicht ook naast elkaar, met allemaal verschillende eigenaren die tol heffen. Ziekenhuizen werken dan dus ook zo, met concurrentie tussen de ziekenhuizen. Uiteindelijk zijn de patiënten en het personeel daar altijd de dupe omdat er een race naar de bottom komt. Is er ingebroken, dan moet je dat zelf oplossen of een bedrijf inhuren om het voor je uit te zoeken. Een moord uitzoeken wordt helemaal onmogelijk. En er is ook geen algemene rechtspraak, dus eigenlijk heeft dat ook geen zin. Bij brand, moet je zelf de brandweer betalen. Als die dat willen, wellicht kunnen ze ergens anders makkelijker meer verdienen. Eerst onderhandelen dus. Bij een ongeluk, moet je eerst de prijzen gaan vergelijken tussen verschillende ambulances. Als die je willen helpen en niet gaan voor een makkelijkere klus of voor iemand die meer biedt. Dus daar gaan abonnementen voor komen, waarschijnlijk. Zelfs dingen als het riool zijn particulier bezit en gaan je een vermogen kosten omdat je niet zonder kunt.

Uiteindelijk wordt de wereld voor iedereen dan ook duurder behalve voor de rijkste paar procent. Je hebt dan wellicht geen belasting meer, maar beveiliging, verzekeringen, tol, abonnementen op allerlei diensten die nu standaard zijn (zoals de brandweer, ambulances) e.d. zullen schreeuwend duur worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 14 juli 2022 @ 12:55:11 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205339118
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:48 schreef Hanca het volgende:

Uiteindelijk wordt de wereld voor iedereen dan ook duurder behalve voor de rijkste paar procent.
Eerde de paar procent grootste hufters

Mel Gibson zette ooit de libertarische werkelijkheid mooi neer
pi_205339174
Vroeger waren er libetariers op fok die vol enthousiasme hierover vertelde hoe geweldig het was. Zelfs het betalen van een cent per dag aan iemand werd verdedigd dat zonder libertarisme deze persoon uberhaupt geen werk had.

Maar ik zie ze helaas niet meer op fok tegenwoordig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205339647
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Eerde de paar procent grootste hufters

Ik gokte dat de rijksten die hufters in zouden huren omdat zij de grote wapens ook kunnen betalen, maar het zou inderdaad ook zo kunnen aflopen dat de rijken gewoon hun geld moeten afstaan aan de criminele bendeleiders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205339912
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik gokte dat de rijksten die hufters in zouden huren omdat zij de grote wapens ook kunnen betalen, maar het zou inderdaad ook zo kunnen aflopen dat de rijken gewoon hun geld moeten afstaan aan de criminele bendeleiders.
Rusland is daar een goed voorbeeld van. Poetin is de über bendeleider en de rijke elite geeft geld om hem te vriend te houden en privileges te ontvangen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_205340172
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Het is een leuk idee omdat in theorie de meest verstandige, creatieve of capabale mensen er van zouden profiteren. Gezien het gebrek aan zekerheden en controlemechanismen zal het er echter toe leiden dat de mensen die bereid zijn het meest onetisch te handelen, of het meeste geweld durven te gebruiken, hiervan zullen profiteren.
Niet in het zogenaamde Nachtwaker model toch?
pi_205340209
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:48 schreef Hanca het volgende:
Is er ingebroken, dan moet je dat zelf oplossen of een bedrijf inhuren om het voor je uit te zoeken. Een moord uitzoeken wordt helemaal onmogelijk. En er is ook geen algemene rechtspraak, dus eigenlijk heeft dat ook geen zin.
Maar niet in het Nachtwaker model toch? De totale Anarchie model vind ik ook nergens op slaan. Dat is gewoon chaos willen. Er moet hoe dan ook áltijd een regering bestaan.
pi_205340220
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vroeger waren er libetariers op fok die vol enthousiasme hierover vertelde hoe geweldig het was. Zelfs het betalen van een cent per dag aan iemand werd verdedigd dat zonder libertarisme deze persoon uberhaupt geen werk had.

Maar ik zie ze helaas niet meer op fok tegenwoordig.
Op de FP heb je er nog een paar.

Het valt trouwens ook wel op dat veel libertariërs geen goed antwoord hebben op hoe zij mondiale problemen zoals georganiseerde misdaad, klimaatverandering of covid willen aanpakken. Vaak volgt er dan een verhaaltje dat er toch geen oplossing voor is, of dat het probleem zelfs niet bestaat.
Incelfrikandel
pi_205340282
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:43 schreef BookFreak het volgende:

[..]
Maar niet in het Nachtwaker model toch? De totale Anarchie model vind ik ook nergens op slaan. Dat is gewoon chaos willen. Er moet hoe dan ook áltijd een regering bestaan.
Het nachtwakermodel is natuurlijk geen echt libertarisme. Geen libertariër die het dan met een andere libertariër eens wordt wat die overheid dan wel mag doen en hoeveel belasting daar dan voor geheven mag worden.

Maar inderdaad, sommige libertariërs zijn alleen voor een hele kleine overheid. Maar waarom dan politie wel mag en zorg (ambulances e.d.) niet, is dan weer een nieuwe discussie. En waar valt brandweer onder, essentieel en dus overheid, of kan ook particulier? Net zo met infrastructuur (incl riolering e.d.).

Je komt dan al heel snel bij gewoon liberalisme ipv libertarisme.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205340315
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 00:40 schreef BookFreak het volgende:
Zijn er nog Libertariers hier? En welke vorm van Libertarisme hangen jullie aan, en waarom?

Wat vinden de tegenstanders de grootste minpunten van Libertarisme?
Zeg jij dan ook eerlijk nee tegen de WW als je ontslagen wordt? En ook tegen je AOW als je met pensioen gaat?
afspraak tandarts verzetten
pi_205341031
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juli 2022 14:53 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Zeg jij dan ook eerlijk nee tegen de WW als je ontslagen wordt? En ook tegen je AOW als je met pensioen gaat?
Kan je aow weigeren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 juli 2022 @ 17:56:31 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205342428
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Kan je aow weigeren?
Je kan het netjes terug overmaken naar de staat.
pi_205342439
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan het netjes terug overmaken naar de staat.
dan krijg je het gewoon weer terug
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 juli 2022 @ 17:58:21 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205342478
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan krijg je het gewoon weer terug
Haal je het van de bank en gooi je het in een anonieme envelop bij het ministerie door de brievenbus.
pi_205342538
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 15:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Kan je aow weigeren?
Je kunt gewoon besluiten je AOW niet aan te vragen.

Voor je pensioengerechtigde leeftijd krijg je een brief en dan kun je je AOW formeel aanvragen. Doe je dit niet dan ontvang je ook niks.

Wacht je vervolgens langer dan een jaar dan vervalt heel je AOW recht alsnog.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_205342612
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 18:01 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Je kunt gewoon besluiten je AOW niet aan te vragen.

Voor je pensioengerechtigde leeftijd krijg je een brief en dan kun je je AOW formeel aanvragen. Doe je dit niet dan ontvang je ook niks.
en als je het hebt aangevraagd en je wilt het niet meer, kan dit ook?

bv WW kan je niet meer vrijwillig stopzetten, net zoals een Wajong. Van bijstand weet ik het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205342827
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en als je het hebt aangevraagd en je wilt het niet meer, kan dit ook?

bv WW kan je niet meer vrijwillig stopzetten, net zoals een Wajong. Van bijstand weet ik het niet.
WW kun je juist wel stopzetten (stoppen met solliciteren). WAO niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')