Wie zijn de kopers?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
bv de Spanjaarden die ook het wegennet in Texas hebben gekocht, of investeerders met een echt lange horizon, of Duisters, die zijn gek op auobanenquote:
toch knap, zoveel spelfouten in een simpel zinnetjequote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:51 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]
bv de Spanjaarden die ook het wegennet in Texas hebben gekocht, of investeerders met een echt lange horizon, of Duisters, die zijn gek op auobanen
Ah nu ben ik overstag, ze zullen om die reden wel willen kopen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:51 schreef RechtseRukker het volgende:
of Duisters, die zijn gek op auobanen
Niet 1 eigenaar, gewoon per 10 meter oid. verkopen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
En dan zelf bepalen wie er over heen mag rijden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Niet 1 eigenaar, gewoon per 10 meter oid. verkopen.
En op elk stukje moet je tol betalen natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Niet 1 eigenaar, gewoon per 10 meter oid. verkopen.
http://justgetthere.us/bl(...)Texas-toll-road.htmlquote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:55 schreef Klonk het volgende:
ben trouwens wel nieuwsgierig naar een bron van het spanjaarden die wegen in Texas hebben gekocht nog nooit van gehoord
2 voor de prijs van 1quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En op elk stukje moet je tol betalen natuurlijk.
Een spaans bedrijf heeft toestemming gekregen en geld om een tolweg te bouwen, dat is niets nieuws en gebeurt over de hele wereld, een tolweg wordt in bijna alle gevallen door een bedrijf in elkaar geknutseld en die mag er voor een bepaalde tijd geld aan verdienen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:01 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]
http://justgetthere.us/bl(...)Texas-toll-road.html
Dat kunnen eigenaars prima onderling regelen, net zoals peering met internetproviders or roaming met telecomproviders.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En op elk stukje moet je tol betalen natuurlijk.
Klinkt als een puik businessplan. Ik zou geen eigen bedrijf beginnen als ik jou was.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:59 schreef Godtje het volgende:
Dan doe ik nu vast een reservering op de A9 tussen Haarlem en Amsterdam. De weg gaat vervolgens wel dicht vanaf mijn startpunt 10 min voordat ik er ben. 5 min nadat ik weg ben mag het weer open.
Een dergelijke constructie is toch ook mogelijk voor bestaande snelwegen? Het is best mogelijk dat partijen de mogelijkheid krijgen om een (deel) van de snelweg de exploiteren en daar dus tol te heffen. Ik verwacht alleen niet dat het gelijk een succes gaat worden in Nederland.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:03 schreef Klonk het volgende:
[..]
Een spaans bedrijf heeft toestemming gekregen en geld om een tolweg te bouwen, dat is niets nieuws en gebeurt over de hele wereld, een tolweg wordt in bijna alle gevallen door een bedrijf in elkaar geknutseld en die mag er voor een bepaalde tijd geld aan verdienen.
Is heel wat anders dan snelwegen verkopen
Gebeurt over de hele wereld,maar toch had je er nog nooit van gehoordquote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:03 schreef Klonk het volgende:
[..]
Een spaans bedrijf heeft toestemming gekregen en geld om een tolweg te bouwen, dat is niets nieuws en gebeurt over de hele wereld, een tolweg wordt in bijna alle gevallen door een bedrijf in elkaar geknutseld en die mag er voor een bepaalde tijd geld aan verdienen.
Is heel wat anders dan snelwegen verkopen
dikke koekoek, jij hebt het over het verkopen van het snelwegnet en je bedoelt een tolweg, is net zoiets als uitleggen hoe een appel eruit ziet en dan roepen dat je toch een ei bedoeltquote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:06 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]
Gebeurt over de hele wereld,maar toch had je er nog nooit van gehoord
Businessplan? Het is voor privé gebruik slimmerd.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Klinkt als een puik businessplan. Ik zou geen eigen bedrijf beginnen als ik jou was.
Dan heb je zeker geld over.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
Businessplan? Het is voor privé gebruik slimmerd.
Als je dat verschil niet kan zien zou ik als ik jou was ook geen eigen onderneming starten.
Het is wachten op de eerste lamlul met teveel geld die een stuk halverwege de A2 koopt en er grote muren omheen bouwt.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat kunnen eigenaars prima onderling regelen, net zoals peering met internetproviders or roaming met telecomproviders.
Je kunt er natuurlijk wel verschillende eisen aan verbinden, dus die kans is niet aanwezig.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:18 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is wachten op de eerste lamlul met teveel geld die een stuk halverwege de A2 koopt en er grote muren omheen bouwt.
Ah leuk, we krijgen weer argumenten met oneindig geld en muren om dingen heenbouwen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:18 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is wachten op de eerste lamlul met teveel geld die een stuk halverwege de A2 koopt en er grote muren omheen bouwt.
Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen gebeuren. Mensen doen wel achterlijkere dingen for shits & giggles.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah leuk, we krijgen weer argumenten met oneindig geld en muren om dingen heenbouwen.
Niet in de wereld van Boze_appel. daar zijn geen eisen en wetten aan prive-bezit.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je kunt er natuurlijk wel verschillende eisen aan verbinden, dus die kans is niet aanwezig.
Het moet dan ook geen privébezit worden. De exploitatie van de snelwegen kan best uit handen gegeven worden. Natuurlijk moeten daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:22 schreef ethiraseth het volgende:
Niet in de wereld van Boze_appel. daar zijn geen eisen en wetten aan prive-bezit.
ze verdienen alleen als er een hoop volk overheen rijdtquote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:18 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is wachten op de eerste lamlul met teveel geld die een stuk halverwege de A2 koopt en er grote muren omheen bouwt.
wel privatiseren, maar toch overheidsbemoeienis houden,quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je kunt er natuurlijk wel verschillende eisen aan verbinden, dus die kans is niet aanwezig.
Dat is goed mogelijk. Het eigendom blijft in handen van de overheid en de exploitatie (en onderhoud) gaat over naar private partijen die het onder bepaalde voorwaarden mogen vermarkten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:35 schreef Soohr het volgende:
[..]
wel privatiseren, maar toch overheidsbemoeienis houden,
dat is lekker halfslachtig.
Genoeg mensen met teveel geld die niet geven om verdienen. Als ik het geld had zou ik het alleen al doen om te laten zien hoe achterlijk privatiseren van iets als snelwegen is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:30 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]
ze verdienen alleen als er een hoop volk overheen rijdt
Dan zou ik maar flink doorwerken om wat miljoenen bij elkaar te harken waar je enkel andere wegeigenaars rijker mee maakt. Mensen rijden dan gewoon een klein stukje om, om op hun bestemming terecht te komen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Genoeg mensen met teveel geld die niet geven om verdienen. Als ik het geld had zou ik het alleen al doen om te laten zien hoe achterlijk privatiseren van iets als snelwegen is.
oh vast. Kunnen ze lekker met zijn allen op kleine landweggetjes in de file staan omdat ik bijvoorbeeld de A2 heb geblokkeerd met mijn prive-bezit.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan zou ik maar flink doorwerken om wat miljoenen bij elkaar te harken waar je enkel andere wegeigenaars rijker mee maakt. Mensen rijden dan gewoon een klein stukje om, om op hun bestemming terecht te komen.
Inderdaad. Zoals in andere landen is het hier niet mogelijk.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
Nederland is veel te klein voor een tolwegennet.
Die zijn er wel. Als jij een monument koopt is het wel je bezit maar mag je er ook niet alles mee doen wat jij wilt. Als jij in een gemeente woont met een beschermd dorpsgezicht dan mag je ook niet alles met je privé huis doen wat jij wilt. In je eigen huis mag je nog steeds geen wietplantage hebben of verboden wapens bezitten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet in de wereld van Boze_appel. daar zijn geen eisen en wetten aan prive-bezit.
Kleine landweggetjes kunnen prima geasfalteerd worden om jouw muurplan teniet te doen en jouw enkel geld te laten kosten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
oh vast. Kunnen ze lekker met zijn allen op kleine landweggetjes in de file staan omdat ik bijvoorbeeld de A2 heb geblokkeerd met mijn prive-bezit.
Leuk dat je dat zegt want ik kon nergens iets vinden dat relateerd aan het verkopen van wegen door Texas.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:03 schreef Klonk het volgende:
[..]
Een spaans bedrijf heeft toestemming gekregen en geld om een tolweg te bouwen, dat is niets nieuws en gebeurt over de hele wereld, een tolweg wordt in bijna alle gevallen door een bedrijf in elkaar geknutseld en die mag er voor een bepaalde tijd geld aan verdienen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolweg
Is heel wat anders dan snelwegen verkopen
Maar wat is dan het verschil met rekening rijden? Behalve dan dat er tussen de opbrengst en de burger nog een derde partij zit die winst moet maken? Het idee dat het bedrijfsleven altijd alles goedkoper kan doen is gewoon een fabeltje.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat is goed mogelijk. Het eigendom blijft in handen van de overheid en de exploitatie (en onderhoud) gaat over naar private partijen die het onder bepaalde voorwaarden mogen vermarkten.
Correct. Oorlog voeren is iets wat het bedrijfsleven nooit goedkoper kan doen dan overheden om maar wat te noemen. Het bedrijfsleven heeft immers niet de mogelijkheid om mensen te verplichten te vechten voor een lapje grond.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
Het idee dat het bedrijfsleven altijd alles goedkoper kan doen is gewoon een fabeltje.
Waarom doen ze het niet dan?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 11:40 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Correct. Oorlog voeren is iets wat het bedrijfsleven nooit goedkoper kan doen dan overheden om maar wat te noemen. Het bedrijfsleven heeft immers niet de mogelijkheid om mensen te verplichten te vechten voor een lapje grond.
Verder blijft er weinig over wat een overheid goedkoper kan doen dan een vrije markt.
Dat lijkt mij erg onhandig, laat een partij de snelweg kopen, en koop vervolgens gewoon aandelen in die partij. Scheelt een hoop administratie.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Niet 1 eigenaar, gewoon per 10 meter oid. verkopen.
Wat een onzin. Sterker nog, er zijn al een aantal wegen waarop tol betaald moet worden in Nederland. De Westerscheldetunnel en de tunnel onder het Dordtse Kil door.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
Nederland is veel te klein voor een tolwegennet.
Of per weg, kan ook. Als niet heel het wegennet maar niet over gaat naar 1 partij, want dan heb je nog steeds geen concurrentie. Dan heeft iemand gewoon een monopolie overgekocht.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat lijkt mij erg onhandig, laat een partij de snelweg kopen, en koop vervolgens gewoon aandelen in die partij. Scheelt een hoop administratie.
Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet heb ik er weinig aan dat de A67 lekker goedkoop is...quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:18 schreef Boze_Appel het volgende:
Of per weg, kan ook. Als niet heel het wegennet maar niet over gaat naar 1 partij, want dan heb je nog steeds geen concurrentie. Dan heeft iemand gewoon een monopolie overgekocht.
Het overheidstekort zou opgelost worden door het kwartje van Kok..quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef Oud_student het volgende:
Geen slecht idee, het overheids tekort is in 1 klap opgelost.
Je hebt er nog minder dat alles duur is.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 16:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik van Rotterdam naar Amsterdam moet heb ik er weinig aan dat de A67 lekker goedkoop is...
Een kastje in je auto waarmee de ritten geregistreerd worden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:12 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe had je dat dan gedacht tolwegen in Nederland? We hebben hier bijna om de kilometer een afrit.
Dat is natuurlijk aan de marktpartij die de weg koopt. Ze zullen echt wel een handige manier verzinnen gok ik zo.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:12 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe had je dat dan gedacht tolwegen in Nederland? We hebben hier bijna om de kilometer een afrit.
He, laat de overheid nu het zelfde big Brother plan hebbenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:13 schreef Citizen.Erased het volgende:
Een kastje in je auto waarmee de ritten geregistreerd worden.
Er zijn ook anonieme systemen op de markt, er wordt bewust gekozen voor een niet anoniem systeem door de overheid.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef Martijn_77 het volgende:
He, laat de overheid nu het zelfde big Brother plan hebben
Mag natuurlijk niet. Snelwegen hebben een maatschappelijke functie. Naar je privesnelweg kan je fluiten.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
Businessplan? Het is voor privé gebruik slimmerd.
Dat zou ik niet te hard (sarcastisch) roepen, want als we de berichtgeving moeten geloven wordt nu alles veel efficienter gerund, maar voor de afnemers is het er sinds de privatisering iig niet goedkoper op geworden.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:51 schreef Klonk het volgende:
goed plan, eerdere pogingen tot marktwerking en geld verdienen aan voormalige overheidsdiensten zijn ook succesvol, zie de gezondheidszorg, nutsbedrijven, openbaar vervoer
Ja, laat de markt bepalen waar de afritten komenquote:Op dinsdag 2 maart 2010 21:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk aan de marktpartij die de weg koopt. Ze zullen echt wel een handige manier verzinnen gok ik zo.
Bij niuewe wegen zal ook geen 50 meter rechte weg meer aangelegd kunnen worden .quote:Op woensdag 3 maart 2010 00:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, laat de markt bepalen waar de afritten komen
quote:The biggest change was dealing with Indiana’s poorly managed toll road, which runs across the northern part of the state and connects Chicago to Ohio. The turnpike frequently had operated at a loss, and had generated a paltry $130 million of income above operating expenses over 50 years.
“We looked at every option,” Daniels explains. “I remember starting with over 30 options. We didn’t even rule out a gas-tax increase. But it was obvious to me that the single best way to do this, if we could pull it off, was what we finally did.” And what they finally did was sell a 75-year lease to a European company to operate the toll road, putting $3.85 billion into Indiana’s coffers in the process. Daniels called it the “Major Moves” plan.
“On the day we got the bid, I really thought this thing was so obviously in the public interest that it would not be controversial,” Daniels says. “I guarantee that when I said, ‘And the high bid was $3.85 billion,’ all the air went out of the room, and people clapped their hands. At that moment there wasn’t a journalist, politician, road builder, union guy — we had them all in the room — who didn’t think this was going to be an absolute slam dunk.” Daniels was wrong. Leasing a major thoroughfare to a foreign company was something the state had never done before. Just 14 months into his term, there was a major public outcry over the deal. But Daniels held firm as his approval rating dropped 18 points, to 37 percent.
Slowly, the public and the legislature came around to what Daniels calls the “screaming obvious business sense” of the deal — that $3.85 billion would throw off more money in interest in one year than the toll road had earned in the previous 50 years. “People still look at me and say, ‘Was that a good deal?’” Mourdock says. “Yeah, I think that was a damn good deal.”
Klopkoekske... Wat is er fascistisch aan de NR?quote:
ja, wat in Indiana werkt, werkt natuurlijk ook in Nederland (verder negeren we ff dat Nederland waarschijnlijk vele malen dichter bevoklt is, en het wegennet dus duidelijk anders van structuur)quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:23 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft dit in Indiana (dus niet Texas) uitstekend gewerkt, Natuurlijk waren alle Democraten tegen, en dan heb je eigenlijk je garantie al binnen dat het om een briljant plan gaat. Uit de National Review:
[..]
Indiana?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
alles...
die deal in Virginia is hoogst controversieel en er hangt een zweem van corruptie aan
Wie zegt dat de deal 1:1 gecopieerd moet worden? Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig om iets soorgelijks in Nederland van de grond te krijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:30 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
ja, wat in Indiana werkt, werkt natuurlijk ook in Nederland (verder negeren we ff dat Nederland waarschijnlijk vele malen dichter bevoklt is, en het wegennet dus duidelijk anders van structuur)
Niks mis met Afrikaanse tolwegen hoor.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:39 schreef Klopkoek het volgende:
God, als het aan Bolkesteijn ligt wordt het hier echt een soort Afrika.
owja, mitch daniels is van indiana jaquote:
Niks mis met tolwegen, alles mis met wegen die niet van de overheid zijnquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niks mis met Afrikaanse tolwegen hoor.
Tunesie:
[ afbeelding ]
Swaziland:
[ afbeelding ]
Zuid-Afrika:
[ afbeelding ]
Marokko:
[ afbeelding ]
De wegen worden daar gewoon beheerd door een particulier....quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niks mis met tolwegen, alles mis met wegen die niet van de overheid zijn
Jawel hoor. Doe maar hoge tol er op zetten, wordt het lekker rustig. Ik zie alleen voordelen.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Je hebt er nog minder dat alles duur is.
ja, in frankrijk tegenwoordig ook.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De wegen worden daar gewoon beheerd door een particulier....
Wat zijn de nadelen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
ja, in frankrijk tegenwoordig ook.
zie geen grote voordelen. alleen nadelen.
sowieso is het een pure denivellering. ga daar maar op aan. vrachtauto's zullen toch ruimschoots gesubsidieerd blijven net zoals mensen die dagelijks van een stukje weg gebruik maken. dnivelering.
Genoeg voorbeeldmateriaal over heel de wereld om over te schrijven.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk er sterk over om hier mijn scriptie over te gaan schrijven.
En daarna is de staat gelijk van zijn wegenbelasting af.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
Eentje geef ik al.quote:
Moet je zeker doen. Al dan niet gericht op Nederland.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk er sterk over om hier mijn scriptie over te gaan schrijven.
En waarom denk je dat de waarde in de toekomt zal verminderen?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Lees net dat Eurlings weer 2,6 miljard in asfalt investeert, mijn idee is om het hele snelwegennet te verkopen,net als in Texas.
Het evt rekeningrijden kan dan door de nieuwe eigenaar ingevoerd worden, Ik verwacht een opbrengst van minimaal 100 miljard, het liefst 350 miljard
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Dus hier wat losse flodders van mij.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Eentje geef ik al.
Een ander nadeel in zijn algemeenheid is dat de overheid dan te maken heeft met nog een paar grote spelers erbij. Vergis je niet: er zitten grote bedrijven achter. Het wordt daardoor nog lastiger om op het milieu te letten en afspraken te maken over de veiligheid en dergelijke. Ik vind het echt een dom plan omdat je allemaal kleine monopolies krijgt, het heeft immers geen zin om een paralelle weg ernaast te bouwen.
Een variant hierop wordt trouwens nu al in Nederland toegepast. De overheid least als het ware een stuk infrastructuur en na een jaar of 30 is het dan definitief van de overheid. Je ziet nu al wat voor getouwtrek en gedoe dat oplevert. En nog belangrijker: het pakt vaak niet eens goedkoper uit.
Tot slot gaat dit gelazer opleveren ten aanzien van de subsidies. Je weet het wellicht niet maar het vracht- en bedrijfsverkeer wordt zwaar gesubsidieerd in Nederland (via belastingen en accijnzen). Dat moet ook wel want andere landen doen dat ook.
Een private eigenaar zal echter een zwaardere prijs willen vragen voor dat vrachtverkeer. Het belast immers op een enorme schaal zijn wegen. Dit (rechtvaardigheids)argument wordt vaak gebezigd: de gebruiker en vervuiler betaalt naar ratio omdat een private eigenaar daar belang bij heeft.
Waar het op neer zal komen is dat de overheid op expliciete wijze dit moet gaan subsidieren. Je wilt je niet uit de markt prijzen. Het is dus nog zo simpel niet om private wegen toe te staan. Waar de overheid zelf de tolwegen in handen heeft zie je gewoon dat vrachtvervoer een relatief lage prijs hoeft te betalen. Een stuk simpeler.
En hiermee maken we langzamerhand weer het cirkeltje rond; het zal denivellerend gaan uitpakken. Geld verdwijnt in de zakken van het grootkapitaal en de overheid moet de geraakte groepen gaan compenseren (waar zij dat eerst op andere manieren deed maar toen verdween dat niet in de zakken van een graaier).
Ik snap werkelijk niet wat jullie in dit soort feodale toestanden zien.
Dat is nog maar zeer de vraag.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Dus hier wat losse flodders van mij.
De enige reden die ik kan bedenken om tegen dit plan te zijn, is dat het een kans biedt aan de overheid om tafelzilver te verzilveren, om er leuke dingen voor de mensen mee te doen. Net zoals de verkoop van Schiphol, aardgas en KPN. Een voordeel is dat verkoop van een snelwegennet (doe het meteen goed), heel veel cash binnenbrengt, waardoor de overheid haar kaspositie kan verbeteren, en veel minder rente hoeft af te dragen.
De overheid moet klein zijn. Waarom is het haar taak om gaten in de weg dicht te maken? Laat het aub over aan een marktpartij. Het is in het belang van een tolheffer dat wegen tot de volle capaciteit benut worden, wat een grote doorstroming zonder files betekent.
Dan is privacyschending wel toegestaan?quote:Laat het aan een tolheffer over om met een slim tolsysteem te komen + andere snufjes om de doorstroming te verbeteren.
Zou nu ook al moeten gelden.quote:Als de tol te hoog is, zullen mensen andere vormen van vervoer kiezen. Kortom: in handen van de markt zullen snelwegen tot hun maximale capaciteit benut worden.
Waarmee je aan geeft dat je zat te liegen en prima mijn argument snapt dat je een machtige speler introduceert die een heel blik aan lobbyisten zal opentrekken.quote:De overheid heeft daar helemaal geen zin in. Die is van mening dat gebruik geremd moet worden.
Het zal alleen maar meer gaan kosten. Er is maar één weg van amsterdam naar utrechtquote:Dat staakt haaks op het goede beheer van wegen. Het zou me niet verbazen dat met tolwegen in particuliere handen de gebruiker minder geld kwijt is.
En dan vooral over de grote rol die de overheid er dan toch nog in speelt ondanks de mooie praatjesquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Genoeg voorbeeldmateriaal over heel de wereld om over te schrijven.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 22:18 schreef iehlaak het volgende:
Met natural monopolies ben je als afnemer altijd genaaid. Zowel publieke als private leveranciers zijn inefficiënte organisaties die vooral zichzelf centraal stellen en niet de klant. Waarom zouden ze ook? Toch heb ik zelf een lichte voorkeur voor publieke N.V.'s omdat deze organisaties via de stembus te beïnvloeden zijn. Het beste wat je als overheid kan doen is voorkomen dat dit soort organisaties zich via verticale integratie ook andere markten gaan betreden.
ROTFLMAO!!!quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:53 schreef Klonk het volgende:
[..]
toch knap, zoveel spelfouten in een simpel zinnetje
De overheid moet helemaal niet klein zijn. Dan krijg je Amerikaanse toestanden, zoals in hun gezondheidszorg, waar overal regionale megamonopolies zijn. Eén aanbieder bepaalt vrijwel alles, en die kan je niet wegstemmen met je stem en al HELEMAAL niet met je euros. Bij wegen, net zoals bij het treinnet kan je al helemaal niet kiezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
De overheid moet klein zijn. Waarom is het haar taak om gaten in de weg dicht te maken?
Regeren is vooruit zien.
Wees dan ook zo eerlijk om erbij te vertellen dat een ander privatiserings project zo gigantisch mislukte dat Indiana het schielijk weer onder de Staat onderbracht.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:23 schreef Lyrebird het volgende:
In de VS heeft dit in Indiana (dus niet Texas) uitstekend gewerkt, Natuurlijk waren alle Democraten tegen, en dan heb je eigenlijk je garantie al binnen dat het om een briljant plan gaat. Uit de National Review:
Neuh, alle staten in de VS, op een handvol na, zijn de fiscale weg kwijt in hun drang naar small government en lower taxes. Het is gewoon een ponzi scheme. Nu blijkt dat de de Staten 1 triljoen te kort komen de komende 5 jaar om de pensioenen te betalen. Weet je waarom? Omdat ze niet betaald hebben aan de pensioenen om mooi weer te kunnen spelen met belastingen laag te houden.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:23 schreef Illiberal het volgende:
Ik vind het argument van "amerikaanse toestanden" zo'n non argument, er niks Amerikaans aan het budget tekort van Californië. Californië wilt een soort van Europa zijn, maar dat gaat niet lukken.
Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Neuh, alle staten in de VS, op een handvol na, zijn de fiscale weg kwijt in hun drang naar small government en lower taxes. Het is gewoon een ponzi scheme. Nu blijkt dat de de Staten 1 triljoen te kort komen de komende 5 jaar om de pensioenen te betalen. Weet je waarom? Omdat ze niet betaald hebben aan de pensioenen om mooi weer te kunnen spelen met belastingen laag te houden.
Zo doe je dat gewoon, doen we in Nederland ook, dat gaat echt lekker werken.
De RNC party line dus, alle schuld ligt bij de vakbonden, entitlements of socialisme.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je draait volgens mij oorzaak en gevolg om.
Amerikaanse ambtenaren hebben de afgelopen 30 jaar, geholpen door de vakbonden, uitermate luxueuze secundaire arbeidsvoorwaarden afgedwongen. Vaak mogen ze er al met hun 50e uit - politieagenten mogen na 20 jaar dienst met pensioen (50% van laatst verdiende salaris) of 30 jaar (75% laatst verdiende salaris). Vaak worden deze ambtenaren vlak voor hun pensioen nog een salarisschaal gepromoveerd, zodat ze met behoud van salaris met pensioen kunnen.
Het publiek zou deze secundaire arbeidsvoorwaarden nooit hebben goedgekeurd, omdat ze te duur waren. Echter, door ze uit de lopende rekening te betalen, en dus de kosten op volgende generaties af te wenden, hebben overheden deze uitgaven verborgen gehouden.
Zijn de problemen veroorzaakt doordat overheden een mager uitgavenpatroon hebben? Hell no! Deze problemen zijn het resultaat van entitlements, die jezelf terecht als een ponzi scheme betitelt.
Bewijs me het tegendeel.quote:Op donderdag 4 maart 2010 11:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De RNC party line dus, alle schuld ligt bij de vakbonden, entitlements of socialisme.
Politie is echt geen kleine groep, en de getallen die ik gaf zijn niet uit mijn duim gezogen. Daarnaast moeten brandweermannen nu met hun 57e met pensioen (was 55e). Ook TSA officers, je weet wel, die lui die met een metaaldetector je baggage inspecteren, gaan met hun 57e met pensioen.quote:Je hele stuk hangt van aannames en suggestie aan elkaar, sorry hoor, maar de retirement age ligt op tenminste 60 en in sommige staten inmiddels op 62 behalve voor bepaalde beroepsgroepen (politie en militairen, state police is maar een kleine groep, militairen zijn federaal) en dat is wel degelijk goedgekeurd door de bevolking.
Lulbird eerlijk? als dat gebeurt stem ik PVV!!!quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wees dan ook zo eerlijk om erbij te vertellen dat een ander privatiserings project zo gigantisch mislukte dat Indiana het schielijk weer onder de Staat onderbracht.
Kortom, een vogel maakt nog geen zomer
ik hoop dat dat sarcastisch was ?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:49 schreef Netsplitter het volgende:
Dat werkt in engeland ook goed op het spoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |