abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 juli 2022 @ 12:57:12 #51
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205209741
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:53 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Begin bij bedrijven/fabrieken die het mogelijk maken om schadelijke producten te kopen en of met het gebruik van schadelijke stoffen voor de productie van producten.

Je kan wel door blijven vragen Vis, maar ik ga niet meer mee in het rieddeltje dat de burger maar moet aanpassen en zich in de nesten moet werken omdat multinationals het vertikken om zich aan te passen of een jaar minder te verdienen.
Zoek de oplossing bij de fabrieken die auto's moeten gaan produceren die milieuvriendelijker zijn.

Niet alles op de gewone mens verhalen met kosten, terwijl we ons al de tering werken en velen steeds meer moeite krijgen met rondkomen.

Trek je kop eens uit die langspeelplaat.

Zo zie je maar weer dat de kunst van het herhalen effect heeft.
Dat zijn ook burgers uiteindelijk. De boerenbedrijven worden aangepakt, maar dan is het ineens de burger pesten.

Iedereen moet zich aanpassen, bedrijven en burgers. Als je altijd maar denkt dat de ander het moet doen, lost het nooit op. Ook in autoland zijn er veel aanpassingen gaande en onderweg, maar dan gaan sommige mensen weer zeuren dat de burgers gepest worden, want die rijden in die auto's uiteindelijk.

Nogmaals, we zullen ons allemaal moeten aanpassen, niet alleen de ander.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 2 juli 2022 @ 13:04:55 #52
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205209840
Als je graag meer aanpassingen wil van het bedrijfsleven, stem dan op een partij die dat soort bedrijven wil laten aanpassen (of aanpakken, zoals jij dat schetst). Welke partijen zouden zich daar voor inzetten denk je? Als je niet op dat soort partijen stemt, hoe denk je dan dat de regering dat soort bedrijven gaat aanpakken?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 2 juli 2022 @ 13:31:35 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205210140
Het CDA loopt met het CU als lemmingen naar de afgrond

https://www.telegraaf.nl/(...)e-partij-kapot-maken

quote:
NIJKERK - CDA-leider Wopke Hoekstra heeft tijdens een ledenraadpleging over stikstof in Nijkerk ongenadig ervan langs gekregen.
Meerdere CDA-leden verwijten hem onzichtbaarheid en een gebrek aan leiderschap.

Ze willen dat hij terug gaat naar de tekentafel en het stikstofroer drastisch omgooit. Maar daartoe toont de christendemocraat zich niet bereid.
quote:
De vraag is welke conclusies de partij uit de verhitte bijeenkomst in Nijkerk trekt.
Het CDA geeft weliswaar toe dat de boodschap over stikstof niet goed is gebracht, dat het stikstofkaartje een blunder was en dat CU-landbouwminister Staghouwer heeft gefaald door boeren geen perspectief te bieden, maar aan de stikstofdoelen wilde de partij tot dusverre niet tornen.
Zo'n ommezwaai zou de coalitie immers op scherp zetten. Het drukt het CDA in een pijnlijke spagaat.

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205210258
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
We worden niet bespeeld, tijden veranderen nu eenmaal, als een klein kind gaan stampen lost werkelijk helemaal niets op. Ga anders de politiek in. Ja, het kan altijd beter, maar ik heb het idee dat mensen alleen nog maar aan zichzelf kunnen denken en als ze dan niet hun zin krijgen hard staan schreeuwen.

Het is ook hypocriet:

We willen allemaal een mobiele telefoon, maar als er een mast wordt neergezet dan gaan we ineens actiegroepen maken om dit te voorkomen
We willen allemaal ergens kunnen wonen, maar als er huizen gebouwd worden, starten de bewoners actiegroepen om dit te voorkomen 'want niet hier!!!'
We willen allemaal betere oplossingen voor energie, maar een windmolen plaatsen zorgt meteen voor extreme opstand

Het is allemaal ikke, ikke ikke, terwijl er verder geen goede oplossingen worden aangedragen en men verwacht dat we gewoon verder kunnen gaan zoals we deden, ondanks dat we toch ons echt moeten gaan aanpassen aan de komende tijden.
dat is toch logisch? Als de nadelen lokaal worden gehouden en de voordelen landelijk, dan gaan de mensen die de nadelen ervaren in gevecht, en terecht. Ik zou hezelfde doen, nou ja waarschijnlijk zou ik gaan verhuizen trouwens.

Zorg er liever voor dat de mensen die de nadelen ervaren alleen gebruik mogen maken van de voordelen en niemand anders. En dan kostenloos of tegen zeer gereduceerd tarief, want ze betalen al met de nadelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 13:58:01 #55
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205210498
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:11 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Milieu is toch altijd de zogenaamde drijfveer achter het laten betalen van de automobilist. Dat is dan toch mooi als mensen massaal in een heiligverklaarde schone elektrische auto rijden.
Of gaat het stiekem toch vooral om het uitmelken van automobilisten
Ook elektrische auto's hebben wegonderhoud en andere infrastructuur nodig :')
pi_205211346
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:58 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ook elektrische auto's hebben wegonderhoud en andere infrastructuur nodig :')
Electrische auto's gewoon belasten via MRB is te moeilijk gedacht zeker?
pi_205211388
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Electrische auto's gewoon belasten via MRB is te moeilijk gedacht zeker?
Je wil gewoon ook een deel belasten naar gebruik. Zoals nu via de accijns. Anders betaal je voor een auto die 2000 km in het jaar rijdt, net zo veel belasting als een auto die 100.000 km in een jaar rijdt, dat is toch gewoon scheef?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 15:36:30 #58
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205211428
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Electrische auto's gewoon belasten via MRB is te moeilijk gedacht zeker?
Dan betaal je als laaggebruikend persoon evenveel als iemand die intensief van de weggebruikt maakt en meer slijtage veroorzaakt. Dat kan wel, maar dat zou een slecht idee zijn.
  Moderator zaterdag 2 juli 2022 @ 15:42:42 #59
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205211473
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Electrische auto's gewoon belasten via MRB is te moeilijk gedacht zeker?
Dat is vanaf 2024 ook het geval. En vanaf 2030 betaald niemand MRB meer maar gaan de kosten, zoals het nu ligt, per kilometer berekent worden.

Persoonlijk vind ik de nu voorgestelde manier niet erg fair, overigens, buitenlandse kilometers meetellen lijkt mij ook aanvechtbaar voor het gerecht buiten het feit dat het mij nogal oneerlijk voorkomt.
Voor ons persoonlijk maakt het niets uit, wij hebben een zakelijke lease auto dus linksom of rechtsom kost het ons niets meer of minder dan nu.

Ik zou liever rekeningrijden zien volgens daadwerkelijk in Nederland gereden kilometers.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205212171
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is vanaf 2024 ook het geval. En vanaf 2030 betaald niemand MRB meer maar gaan de kosten, zoals het nu ligt, per kilometer berekent worden.

Persoonlijk vind ik de nu voorgestelde manier niet erg fair, overigens, buitenlandse kilometers meetellen lijkt mij ook aanvechtbaar voor het gerecht buiten het feit dat het mij nogal oneerlijk voorkomt.
Voor ons persoonlijk maakt het niets uit, wij hebben een zakelijke lease auto dus linksom of rechtsom kost het ons niets meer of minder dan nu.

Ik zou liever rekeningrijden zien volgens daadwerkelijk in Nederland gereden kilometers.
Misschien komen ze met een verdeelsleutel voor het land waarin je kilometers hebt afgelegd, maar zal wel ingewikkeld worden. Op zich is het ook niet eerlijk dat al dat vrachtverkeer door België dendert zonder er voor te betalen. Vandaar dat het wegenonderhoud er zo slecht is wellicht.
pi_205212348
Als ze nou als tegenprestatie het OV wat goedkoper maakten maar nee.
Twiddel
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:02:32 #62
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205212749
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 13:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is toch logisch? Als de nadelen lokaal worden gehouden en de voordelen landelijk, dan gaan de mensen die de nadelen ervaren in gevecht, en terecht. Ik zou hezelfde doen, nou ja waarschijnlijk zou ik gaan verhuizen trouwens.

Zorg er liever voor dat de mensen die de nadelen ervaren alleen gebruik mogen maken van de voordelen en niemand anders. En dan kostenloos of tegen zeer gereduceerd tarief, want ze betalen al met de nadelen.
Wat je ook aanpast, daar heb je lokaal altijd last van, waar je het ook doet. Wij betalen allemaal met de nadelen, waaronder de kosten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:04:54 #63
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205212814
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 16:43 schreef summer2bird het volgende:
Als ze nou als tegenprestatie het OV wat goedkoper maakten maar nee.
Tegenprestatie voor wat? Ik begrijp graag dat je zo goedkoop mogelijk wil leven, wie wil dat niet, maar ergens moet het allemaal toch betaald worden, niemand werkt gratis, ook hier heb je te maken met onderhoud en technologie.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205212860
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is vanaf 2024 ook het geval. En vanaf 2030 betaald niemand MRB meer maar gaan de kosten, zoals het nu ligt, per kilometer berekent worden.

Persoonlijk vind ik de nu voorgestelde manier niet erg fair, overigens, buitenlandse kilometers meetellen lijkt mij ook aanvechtbaar voor het gerecht buiten het feit dat het mij nogal oneerlijk voorkomt.
Voor ons persoonlijk maakt het niets uit, wij hebben een zakelijke lease auto dus linksom of rechtsom kost het ons niets meer of minder dan nu.

Ik zou liever rekeningrijden zien volgens daadwerkelijk in Nederland gereden kilometers.
Dat laatste kost heel veel geld en is privacy-gevoelig. Ik snap het probleem van de buitenlandse kilometers, maar dat nadeel vind ik echt niet opwegen tegen de voordelen. Betalen naar verbruik is wat mij betreft echt altijd te prefereren tov andere vormen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205212905
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 17:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wat je ook aanpast, daar heb je lokaal altijd last van, waar je het ook doet. Wij betalen allemaal met de nadelen, waaronder de kosten.
nee hoor, als de nadelen gering of niet noemenswaardig zijn dan wordt het wel geaccepteerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 17:18:28 #66
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205213105
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee hoor, als de nadelen gering of niet noemenswaardig zijn dan wordt het wel geaccepteerd.
Men verzint er nu gewoon nadelen bij. Dat zag je toch ook tijdens de coronamaatregelen? Sommige wappies verzinnen altijd wel weer een reden om iets te weigeren en zo houdt het echt nooit op. Waar je het ook neerzet, het is altijd ergens lokaal. Ja je zou kunnen zeggen dat je er in dorp a geen last van hebt als het in dorp b staat, maar het moet ergens staan en ook dorp b is lokaal.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205213202
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 17:18 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Men verzint er nu gewoon nadelen bij. Dat zag je toch ook tijdens de coronamaatregelen? Sommige wappies verzinnen altijd wel weer een reden om iets te weigeren en zo houdt het echt nooit op. Waar je het ook neerzet, het is altijd ergens lokaal. Ja je zou kunnen zeggen dat je er in dorp a geen last van hebt als het in dorp b staat, maar het moet ergens staan en ook dorp b is lokaal.
nee hoor. Ze ervaren echt de nadelen en als ik ze aanhoor dan geef ik ze groot gelijk.
Als je iets aan nimby wil doen, zorg ervoor dat de nadelen weg gaan of compenseer die mensen. Anders blijven ze rechtzaken starten, de boel vertragen en demonstreren. Of accepteer dat ze dit doen, dat kan ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205214629
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je wil gewoon ook een deel belasten naar gebruik. Zoals nu via de accijns. Anders betaal je voor een auto die 2000 km in het jaar rijdt, net zo veel belasting als een auto die 100.000 km in een jaar rijdt, dat is toch gewoon scheef?
Dat is helemaal niet scheef. Een auto die 2000 km per jaar rijd bezet ook een parkeerplaats. Ook voor die auto moet een weg aangelegd worden en onderhouden. Ook die auto slurpt benzine waar nog steeds belasting op zit.

Daarnaast moeten we eerst nog maar eens zien of we in 2030 allemaal electrisch rijden. Ik zie dat namelijk totaal niet gebeuren.
pi_205214633
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:36 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Dan betaal je als laaggebruikend persoon evenveel als iemand die intensief van de weggebruikt maakt en meer slijtage veroorzaakt. Dat kan wel, maar dat zou een slecht idee zijn.
Vandaar dat het kabinet er al 35 jaar over doet om een ander idee in te voeren. Omdat het zo'n geweldig idee is dat rekeningrijden :')
pi_205214657
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:36 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is helemaal niet scheef. Een auto die 2000 km per jaar rijd bezet ook een parkeerplaats. Ook voor die auto moet een weg aangelegd worden en onderhouden. Ook die auto slurpt benzine waar nog steeds belasting op zit.

Daarnaast moeten we eerst nog maar eens zien of we in 2030 allemaal electrisch rijden. Ik zie dat namelijk totaal niet gebeuren.
Niet in 2030, maar vanaf 2035 worden er alleen nieuwe elektrische auto's verkocht dus daarna gaat het vrij snel (het leasepark wordt volledig elektrisch, dan komen er dus ook meer elektrische tweedehandsauto's). En dat dat gaat gebeuren is al besloten in Brussel en de autoproducenten gaan daar nu ook vanuit, dus zullen alleen nog elektrische modellen ontwerpen.


En over het eerste: als je auto op het erf, in de garage of op een privé stalling staat, is dat natuurlijk allemaal niet waar. Betalen naar gebruik is gewoon een goed idee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 19:45:05 #71
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214699
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Vandaar dat het kabinet er al 35 jaar over doet om een ander idee in te voeren. Omdat het zo'n geweldig idee is dat rekeningrijden :')
Het is een heel goed idee maar zoals op vrijwel elk belangrijk dossier in dit land zitten we met regeringen en partijen die liever vasthouden aan waardeloze concepten die ooit ver weg in de jaren '70 zijn ingevoerd, dan daadwerkelijk proberen om ideeën door te voeren waarvan iedereen die er een beetje naar gekeken heeft zegt dat het de betere ideeën zijn. En rekeningrijden is zo'n idee, als je het combineert met een spitsheffing. Wat je dan ook gewoon zou moeten doen. Maar dan staat NSB-blad de Telegraaf natuurlijk vooraan, omdat zij het niet gaan laten gebeuren dat er iets in Nederland eventueel ten goede veranderd - als het aan de Basisweg ligt, dan moet alles gewoon kapot.
pi_205214782
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet in 2030, maar vanaf 2035 worden er alleen nieuwe elektrische auto's verkocht dus daarna gaat het vrij snel (het leasepark wordt volledig elektrisch, dan komen er dus ook meer elektrische tweedehandsauto's). En dat dat gaat gebeuren is al besloten in Brussel en de autoproducenten gaan daar nu ook vanuit, dus zullen alleen nog elektrische modellen ontwerpen.


En over het eerste: als je auto op het erf, in de garage of op een privé stalling staat, is dat natuurlijk allemaal niet waar. Betalen naar gebruik is gewoon een goed idee.
Dan zullen er eerst toxh nog een paar flinke hordes genomen moeten worden willen we in 2035 allemaal in de EV zitten. Nogmaals zie ik dat niet heel snel gebeuren.

Ik weet niet waar jij woont en wat jouw referentie is maar in mijn dorp staan er meer auto's op de openbare weg dan dat er op de oprit staan.
pi_205214829
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:45 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is een heel goed idee maar zoals op vrijwel elk belangrijk dossier in dit land zitten we met regeringen en partijen die liever vasthouden aan waardeloze concepten die ooit ver weg in de jaren '70 zijn ingevoerd, dan daadwerkelijk proberen om ideeën door te voeren waarvan iedereen die er een beetje naar gekeken heeft zegt dat het de betere ideeën zijn. En rekeningrijden is zo'n idee, als je het combineert met een spitsheffing. Wat je dan ook gewoon zou moeten doen. Maar dan staat NSB-blad de Telegraaf natuurlijk vooraan, omdat zij het niet gaan laten gebeuren dat er iets in Nederland eventueel ten goede veranderd - als het aan de Basisweg ligt, dan moet alles gewoon kapot.
Hoezo is rekeningrijden een beter idee? Buiten dat het "eerlijker" zou zijn heb ik nog geen noemenswaardige argumenten gehoord.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:03:13 #74
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205214893
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hoezo is rekeningrijden een beter idee? Buiten dat het "eerlijker" zou zijn heb ik nog geen noemenswaardige argumenten gehoord.
Rekeningrijden is een beter idee omdat je de gebruiker laat betalen. Rekeningrijden met spitsheffing is een beter idee, omdat als je ook maar een kleine verschuiving uit de spits teweeg weet te brengen, je 90% (ok, overdreven maar het is een hoog aantal) van alle files in de spits kan oplossen - en daar heeft iedereen baat bij.
De enige nadelen zijn niet zozeer praktisch van aard, maar vooral de privacy van personen en dat je een systeem moet optuigen dat alles bij gaat houden - en ICT-projecten bij de overheid kunnen wel eens duur uitvallen.
pi_205215046
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 19:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dan zullen er eerst toxh nog een paar flinke hordes genomen moeten worden willen we in 2035 allemaal in de EV zitten. Nogmaals zie ik dat niet heel snel gebeuren.

Ik weet niet waar jij woont en wat jouw referentie is maar in mijn dorp staan er meer auto's op de openbare weg dan dat er op de oprit staan.
Ja, maar auto's die niet vaak gebruikt worden (klassiekers, campers e.d.) staan nou eenmaal meer op een oprit, een garage of in een stalling.

En die hordes zullen moeten worden genomen, want het gaat echt gebeuren in 2035: dan wordt er geen enkele nieuwe elektrische auto meer verkocht. Dan is natuurlijk nog lang niet iedereen om: zo'n 80% van de auto's in Nederland is tweedehands. Maar voor de tweedehands auto's komt er dan natuurlijk wel een markt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205215067
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:03 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Rekeningrijden is een beter idee omdat je de gebruiker laat betalen. Rekeningrijden met spitsheffing is een beter idee, omdat als je ook maar een kleine verschuiving uit de spits teweeg weet te brengen, je 90% (ok, overdreven maar het is een hoog aantal) van alle files in de spits kan oplossen - en daar heeft iedereen baat bij.
De enige nadelen zijn niet zozeer praktisch van aard, maar vooral de privacy van personen en dat je een systeem moet optuigen dat alles bij gaat houden - en ICT-projecten bij de overheid kunnen wel eens duur uitvallen.
De praktische problemen kun je ondervangen door gewoon per jaar te betalen nav de kilometerstand. Dan is spitsheffing wel onmogelijk en betaal je ook voor je buitenlandse kilometers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:25:36 #77
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205215088
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
De praktische problemen kun je ondervangen door gewoon per jaar te betalen nav de kilometerstand. Dan is spitsheffing wel onmogelijk en betaal je ook voor je buitenlandse kilometers.
Ja, zoals ze nu willen. Maar dan is rekeningrijden wel weer een stuk minder effectief natuurlijk.
pi_205215117
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:25 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, zoals ze nu willen. Maar dan is rekeningrijden wel weer een stuk minder effectief natuurlijk.
Klopt. Maar de vraag is of spitsheffing wel een goed middel tegen file's is, dan zou het kwaad en de kosten wel eens hoger zijn dan de opbrengst.

Verder is rekeningrijden vaak alleen op de grote wegen, de snelwegen en wellicht de N wegen. Dan zul je extreem veel sluipverkeer gaan krijgen. Zie Frankrijk, waar je op de parallelwegen van de tolwegen allemaal Nederlanders tegen komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:54 #79
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_205215177
En wat gaat er gebeuren met al die Oosteuropese kentekens die elke dag bij distributiecentra en transportbedrijven op de parkeerplaats staan? Van mensen die hier wonen, maar met hun eigen auto blijven rondrijden?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_205215235
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En wat gaat er gebeuren met al die Oosteuropese kentekens die elke dag bij distributiecentra en transportbedrijven op de parkeerplaats staan? Van mensen die hier wonen, maar met hun eigen auto blijven rondrijden?
Net als in Zwitserland een vignet, zou ik zeggen. En dan moet je dat niet te voordelig maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205215241
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar auto's die niet vaak gebruikt worden (klassiekers, campers e.d.) staan nou eenmaal meer op een oprit, een garage of in een stalling.

En die hordes zullen moeten worden genomen, want het gaat echt gebeuren in 2035: dan wordt er geen enkele nieuwe elektrische auto meer verkocht. Dan is natuurlijk nog lang niet iedereen om: zo'n 80% van de auto's in Nederland is tweedehands. Maar voor de tweedehands auto's komt er dan natuurlijk wel een markt.
Die klassiekers betalen een schijnt aan MRB dus probeer dat aub niet als excuus op te voeren. Anderzijds, doe even een tripje met de camper en er staat zo 2000km op.


Ik noem 2 hordes:
Het energie net is nu op veel plekken al over belast. Oprecht geen idee hoe dat probleem met de huidige looptijd van vergunningaanvragen opgelost moet worden voor 2035.
Die 2ehands markt. Dan zullen er toch nog significante verbeteringen doorgevoerd moeten worden aan de EVs want wie nu een goede gebruikte koopt van zeg een jaar of 5 oud kan binnen een paar jaar een paar ruggen wegleggen voor een nieuw accupakket. Dat is voor meer dan de helft van Nederland vooralsnog niet weggelegd.
pi_205215258
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:42 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die klassiekers betalen een schijnt aan MRB dus probeer dat aub niet als excuus op te voeren. Anderzijds, doe even een tripje met de camper en er staat zo 2000km op.


Ik noem 2 hordes:
Het energie net is nu op veel plekken al over belast. Oprecht geen idee hoe dat probleem met de huidige looptijd van vergunningaanvragen opgelost moet worden voor 2035.
Die 2ehands markt. Dan zullen er toch nog significante verbeteringen doorgevoerd moeten worden aan de EVs want wie nu een goede gebruikte koopt van zeg een jaar of 5 oud kan binnen een paar jaar een paar ruggen wegleggen voor een nieuw accupakket. Dat is voor meer dan de helft van Nederland vooralsnog niet weggelegd.
Ik zeg ook niet dat de tweedehands rijders in 2035 allemaal elektrisch rijden, wel lezen. En die accu's gaan echt wel langer mee. Bij de huidige nieuwe auto's is dat zo'n 20 jaar.

Verder daalt de prijs van accu's behoorlijk: https://blog.evbox.com/nl(...)elektrische-auto-mee
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 3 juli 2022 @ 14:43:00 #83
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_205221732
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Net als in Zwitserland een vignet, zou ik zeggen. En dan moet je dat niet te voordelig maken.
Ja ja. Dus wij betalen voor elke km, zelfs in het buitenland en zij betalen een vast bedrag en kunnen qua kms 6 x de wereld rond voor dat bedrag?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_205221771
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja ja. Dus wij betalen voor elke km, zelfs in het buitenland en zij betalen een vast bedrag en kunnen qua kms 6 x de wereld rond voor dat bedrag?
Tja, nu betalen die buitenlandse auto's volgens mij helemaal geen MRB. Aangezien dit naast de accijns ook de MRB moet vervangen, zouden buitenlandse auto's wellicht wel duurder uit zijn met een jaarvignet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205222232
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, nu betalen die buitenlandse auto's volgens mij helemaal geen MRB. Aangezien dit naast de accijns ook de MRB moet vervangen, zouden buitenlandse auto's wellicht wel duurder uit zijn met een jaarvignet?
Een vignet voor buitenlanders lijkt me eigenlijk alleen haalbaar als de MRB gehandhaafd blijft. Als je die afschaft, betaalt een Nederlander die in een jaar één kilometer rijdt immers 10 cent ofzo, terwijl een Belg die één kilometer in Nederland rijdt meteen een duur jaarvignet nodig heeft. Dat is benadeling van buitenlanders en daar is de EU doorgaans vrij scherp op.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205225142
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 15:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Een vignet voor buitenlanders lijkt me eigenlijk alleen haalbaar als de MRB gehandhaafd blijft. Als je die afschaft, betaalt een Nederlander die in een jaar één kilometer rijdt immers 10 cent ofzo, terwijl een Belg die één kilometer in Nederland rijdt meteen een duur jaarvignet nodig heeft. Dat is benadeling van buitenlanders en daar is de EU doorgaans vrij scherp op.
Vignetten kun je natuurlijk in verschillende versies maken, 1 dag, een week en maand zou ook moeten kunnen. Oostenrijk heeft 10 dagen, 2 maand en een jaar. Als je dat tegenover een kilometerheffing zet, kan dat volgens mij Europees prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 3 juli 2022 @ 19:02:02 #87
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205226663
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 01:58 schreef zetalore het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)en-per-autokilometer

Er is zo hard geprotesteerd tegen het rekening rijden. Zowat iedereen in Nederland is tegen het rekening rijden, en de uitvoering hiervan is praktisch onhoudbaar, en de adminstratieve rompslomp dat dit met zich mee gaat brengen gaat veel meer kosten dan dat het ooit gaat opleveren.

We weten dat het een enorme chaos is bij de belastingdienst. Let wel, rekening rijden bestaat al voor bedrijfs auto's. En dat is me toch nog een gedoe om dat allemaal bij te houden. Jaren geleden dacht ik al bij mezelf, dit systeem slaat helemaal nergens op. Je bent beter af om per auto een vast bedrag te heffen, dan dat je elke kilometer moet bij gaan houden. Je maakt je eigen leven super onnodig moeilijk, en zie maar eens fraudeurs op te speuren tussen die 9 miljoen auto's. Alleen dat al maakt het rekening rijden een zeer onaantrekkelijk systeem.

Politiek Den Haag wil graag de overheids kas spekken, maar vergeet daarbij dat de automobilist al veel en veels te veel moet betalen voor het auto-gebruik. We hebben al de HOOGSTE benzine prijs van de hele wereld. Deze enorme accijnzen tezamen met de energie crisis die er al is maakt dat het kabinet de auto gebruiker, keer op keer afstraft voor het auto-gebruik. Men is in het kabinet zogenaamd voorstander van openbaar vervoer. Maar het openbaar vervoer is slecht, langzaam, smerig, en 1 grote chaos en vooral niet op tijd ofwel onbetrouwbaar. Om deze redenen willen mensen niet gebruik maken van het openbaar vervoer.

Het gaat het kabinet helemaal niet om "eerlijk vervoer" en dat betalen per kilometer zogenaamd "beter is" zoals men beweert, het gaat er alleen maar om , om de overheids kas nog meer te spekken, en dat we nog meer gaan betalen. Het is in al die jaren nog nooit beter, of goedkoper geworden om auto te rijden, het is alleen maar duurder geworden.

De overheid moet ermee stoppen om het leven van de burgers onmogelijk te maken. En in plaats daarvan het leven dragelijk en betaalbaar te houden.
Het gaat er ook om de burger te volgen he , naar goed gebruik in China
Big Brother is watching you is gearriveerd

Daarnaast is het regeltjes maken en geld rondpompen bij de regeringspartijen ook een doel op zich
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator zondag 3 juli 2022 @ 19:19:48 #88
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205226843
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 19:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het gaat er ook om de burger te volgen he , naar goed gebruik in China
Big Brother is watching you is gearriveerd

Daarnaast is het regeltjes maken en geld rondpompen bij de regeringspartijen ook een doel op zich
Beetje een vreemde opmerking want deze voorgestelde aanpak is nu juist niet om de burger te volgen. Rekening rijden op traject basis is dat wel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205226908
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 19:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het gaat er ook om de burger te volgen he , naar goed gebruik in China
Big Brother is watching you is gearriveerd

Daarnaast is het regeltjes maken en geld rondpompen bij de regeringspartijen ook een doel op zich
Jij voelt je ook gevolgd door het waterbedrijf en de energiebedrijven? Want het enige idee is: je geeft elk jaar de kilometerstand van de auto door. Waar die kilometers gereden zijn weet alleen jijzelf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205229861
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 17:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vignetten kun je natuurlijk in verschillende versies maken, 1 dag, een week en maand zou ook moeten kunnen. Oostenrijk heeft 10 dagen, 2 maand en een jaar. Als je dat tegenover een kilometerheffing zet, kan dat volgens mij Europees prima.
Oostenrijk heeft een uitzonderingspositie omdat ze het vignet als compensatie voor een deel van de wegenbelasting al hadden voor ze tot de EU toetraden. Je kan het beter vergelijken met Duitsland dat zo’n tien jaar terug een vignet wilde invoeren en ter compensatie de Duitse wegenbelasting wilde afschaffen. Dat hield geen stand bij het Europees Hof, en dat ging bij de kortste versie om een vignet van 2,50 per 10 dagen. Dan is het zeer twijfelachtig of een kilometerheffing, waarbij het kortste ritje automatisch goedkoper is dan het kortstdurende vignet er wel doorkomt.

Je moet voor een vignet in Nederland dan dus de wegenbelasting in stand houden of in plaats van een kilometerheffing met vignetten voor iedereen werken. Waarbij dat laatste niet noodzakelijkerwijs een slecht idee hoeft te zijn, als je daadwerkelijk jaar- tot dagvignetten kan kopen. Het bespaart een ICT-drama bij de overheid, lost het probleem van niet-betalende buitenlanders op, laat Nederlanders niet betalen over de grens, legt de pijn niet onevenredig bij lage inkomens met een lange forensafstand en het moedigt aan om de auto op zo veel mogelijk dagen niet te gebruiken.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')