Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen. Zeer terecht dus dat ze een vorm van betalen per kilometer in voeren.
Een ruime meerderheid van de Nederlanders is dan ook voor kilometerbeprijzing: https://www.ioresearch.nl(...)r-onder-voorwaarden/
De eerste zin van dit topic waar het hele verhaal op gebaseerd is klopt dan dus al niet.
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:18 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ioresearch, zijn dat niet van die peil tovenaars die er rustig 6 zetels naast zitten?
Ja dat kun je veel goedkoper en of eerlijker regelen, zie toevoeging van mijn postquote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat is een zeer gerenomeerd peilingbureau. Die zitten meestal ook behoorlijk goed (je verwart ze denk ik met De Hond).
De meerderheid van de Nederlanders is helemaal niet zo negatief over betalen naar verbruik en ziet dus best in dat een vorm van betalen per kilometer zeer terecht is. De wegen moeten toch onderhouden worden voor de automobilisten.
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon simpel. De accijns verdwijnt door elektrisch rijden en toch wil je de gebruiker voor onderhoud van de wegen laten betalen.
Je weet helemaal niet of dit meer, meer, meer gaat worden. De geluiden die je nu uit Den Haag hoort zijn dat mensen die heel weinig rijden juist minder zouden gaan betalen. Je betaalt dus niet meer een vermogen voor die klassieker of de camper die bijna het hele jaar stil staan, lijkt me ook terecht.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het geld wat uit alle belastingen op auto's wordt verdiend wordt aan veel andere zaken gespendeerd naast alleen het onderhoud van de wegen en daaromheen.
Het kan dus wel ietsje minder, in plaats van meer meer meer.
MRB verhogen is de simpele oplossing.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:24 schreef Hanca het volgende:
De MRB verhogen, dat zou pas oneerlijk zijn. Dan heb je een auto die 90% van de tijd in een garage staat en moet je daar meer voor gaan betalen. Nee, betalen per kilometer is juist ideaal en kan ook vrij simpel: de kilometerstand doorgeven bij de toch al verplichte APK keuring is bijvoorbeeld een idee. Of er moet een systeem komem zoals de slimme meters van de elektriciteit die iedereen ook al gewoon in huis heeft. Allemaal helemaal niet ingewikkeld, geen rompslomp, niet privacygevoelig, wel eerlijk.
Belachelijk hoge accijnzen? Het gros van de Nederlanders tankt, zucht een keer diep, vloekt op het kabinet en gaat weer rustig verder met de orde van de dag. Alleen de lage inkomens worden hierdoor geraakt, want die kunnen het echt niet meer betalen. De gemiddelde Nederlander kan een bovengemiddeld grote auto aanschaffen en de belasting en benzine moeiteloos aftikken. Daar gaat het om.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Ja, maar dat stopt dus. Per 2035 worden er alleen nog electrische auto's verkocht. En daar zoeken ze dus een oplossing voor. Ander betaalt de rijke autobezitter met een dure elektrische auto niks en de armere met een tweedehands wel.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).quote:Op zaterdag 2 juli 2022 08:50 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
MRB verhogen is de simpele oplossing.
Tolsysteem is de eerlijke oplossing.
Rekeningrijden is zowel geen eerlijke als geen simpele oplossing met ook nog specifieke risico's rondom fraudegevoeligheid en privacy.
Ja, maar het invoeren kost ook gewoon minstens 5 jaar. Dus nu plannen, dan debatten e.d. en dan ben je nog net op tijd voor 2030.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje raar dat een kabinet dat zo weinig draagvlak heeft dat het zelfs op kadaverdiscipline in de fractie niet meer tot de minimale meerderheid zou komen dit soort plannen maakt voor over 8 jaar. Daar zittten nog minstens twee verkiezingen tussen toch....?
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK.
Zelfde systeem als gas/elektriciteit: maandbedrag en een jaarafrekening.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt alleen niet per jaar laten afrekenen.
Via de kilometerstand hoeft minder ingewikkeld te zijn inderdaad. Helaas is die kinderlijk eenvoudig te manipuleren. Veel te fraudegevoelig als je het mij vraagt. En de 20% (?) buitenlandse weggebruikers mogen wel gebruiken maar hoeven niet mee te betalen? Vind ik niet eerlijk.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: per kilometer kan zeer simpel. Zie de slimme meters die jij ook vast in je meterkast hebt. Maar het kan ook heel simpel via de toch al verplichte APK. MRB is oneerlijk en tol werkt in Nederland niet (zie Frankrijk, de enigen die je daar alle binnenwegen ziet nemen om tol te vermijden zijn Nederlanders).
Want zo'n auto kost niks aan afschrijving, onderhoud en elektriciteit is ook gratis zekerquote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar dat stopt dus. Per 2035 worden er alleen nog electrische auto's verkocht. En daar zoeken ze dus een oplossing voor. Ander betaalt de rijke autobezitter met een dure elektrische auto niks en de armere met een tweedehands wel.
Nee, we hebben een TK en een EK met elke 4 jaar verkiezingen maar 2 jaar versprongen zodat er meer draagvlak moet zijn voor langetermijnbeleid dan een incidentele meerderheid. Als je daarin problemen voorziet heb je geen plannen met voldoende draagvlak.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het invoeren kost ook gewoon minstens 5 jaar. Dus nu plannen, dan debatten e.d. en dan ben je nog net op tijd voor 2030.
Nee, het is andersom. De fractieleiders luisteren in de zin van gehoorzamen naar het kabinet en de fractieleden gehoorzamen de voorzitter. Daarom krijgen die plannen, stukken en zelfs presentaties dan ook eerder dan de (andere) volksvertegenwoordigers.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:56 schreef EinarBoe het volgende:
Het kabinet luistert wel degelijk, want het voert het beleid uit dat door de meerderheid van de TK wordt gesteund, met aanpassingen waar die geëist worden door een meerderheid van de TK. Ze luisteren dus naar degenen naar wie ze moeten luisteren.
Totdat er geen auto meer op benzine rijdt...quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:04 schreef Plompzakker het volgende:
Het bestaat al in de vorm van de belachelijk hoge accijnzen op benzine.
En daarmee heb je ook meteen een natuurlijk systeem waar de meeste vervuilende auto per km meer betaalt, iets waar de groene jongens zo dan van zijn. Lekker zo laten zou ik zeggen
Er is nu een heel simpele reden: de accijns gaat verdwijnen, dus moeten ze wel.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
als ergens 30 jaar over wordt gesproken en elke keer wordt uitgesteld, waarom denken mensen dat het dan ook echt komt in 2030?
Je zou zeggen dat mensen na 30 jaar het niet meer geloven, maar aan dit topic te zien is er een rotsvast vertrouwen in de overheid.
ach dat is zo simpel op te lossen... energiebelasting op elektriciteit omhoog doen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is nu een heel simpele reden: de accijns gaat verdwijnen, dus moeten ze wel.
Iemand zonder auto gebruikt de weg niet. Prima om alleen de gebruikers te laten betalen, energie is al duur zat.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ach dat is zo simpel op te lossen... energiebelasting op elektriciteit omhoog doen.
gebruikers van de weg behoren rijtuigenbelasting te betalenquote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Iemand zonder auto gebruikt de weg niet. Prima om alleen de gebruikers te laten betalen, energie is al duur zat.
Dan laat je mensen via hun wasdroger e.d. het probleem oplossen, dat is lijkt me geen optie.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ach dat is zo simpel op te lossen... energiebelasting op elektriciteit omhoog doen.
Ook mensen die de weg niet gebruiken betalen die belasting.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gebruikers van de weg behoren rijtuigenbelasting te betalen
precies maar die mogen de weg dan wel gebruikenquote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:10 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ook mensen die de weg niet gebruiken betalen die belasting.
Milieu is toch altijd de zogenaamde drijfveer achter het laten betalen van de automobilist. Dat is dan toch mooi als mensen massaal in een heiligverklaarde schone elektrische auto rijden.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Totdat er geen auto meer op benzine rijdt...
Eh, nee de wegen worden ook onderhouden, gebouwd, beveiligd, enz. Dat moet toch echt ergens van betaald worden.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:11 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Milieu is toch altijd de zogenaamde drijfveer achter het laten betalen van de automobilist. Dat is dan toch mooi als mensen massaal in een heiligverklaarde schone elektrische auto rijden.
Of gaat het stiekem toch vooral om het uitmelken van automobilisten
Ik ben daar ook niet tegen, vind alleen betalen voor buitenlandse KM’s wel wat problematisch.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:18 schreef capricia het volgende:
Ik ben er wel voor. Dat je degene met de meeste KMs het meeste betalen.
Degenen die het kunnen betalen zullen dat ook gewoon blijven doen, KMs maken.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:18 schreef capricia het volgende:
Ik ben er wel voor. Dat je degene met de meeste KMs het meeste betalen.
Ja. Daar moeten ze nog wat mee.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben daar ook niet tegen, vind alleen betalen voor buitenlandse KM’s wel wat problematisch.
We worden niet bespeeld, tijden veranderen nu eenmaal, als een klein kind gaan stampen lost werkelijk helemaal niets op. Ga anders de politiek in. Ja, het kan altijd beter, maar ik heb het idee dat mensen alleen nog maar aan zichzelf kunnen denken en als ze dan niet hun zin krijgen hard staan schreeuwen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:15 schreef schommelstoel het volgende:
Hoe lang zal het nog duren voordat er weer demonstraties en rellen op de Dam plaatst vinden zoals vorige eeuw.
Dat ging er wel wat heftiger aan toe dan boeren op de snelweg.
Nederlanders laten zich al zo'n 20 jaar lang bespelen, het sukkeltje in de klas van Europa dat elke keer op de knieën zakt voor Brussel.
En de Nederlander lijkt het te slikken, keer op keer.
Mooi, maar net als mijn post, is die van jou ook niks meer dan een mening.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
We worden niet bespeeld, tijden veranderen nu eenmaal, als een klein kind gaan stampen lost werkelijk helemaal niets op. Ga anders de politiek in. Ja, het kan altijd beter, maar ik heb het idee dat mensen alleen nog maar aan zichzelf kunnen denken en als ze dan niet hun zin krijgen hard staan schreeuwen.
Het is ook hypocriet:
We willen allemaal een mobiele telefoon, maar als er een mast wordt neergezet dan gaan we ineens actiegroepen maken om dit te voorkomen
We willen allemaal ergens kunnen wonen, maar als er huizen gebouwd worden, starten de bewoners actiegroepen om dit te voorkomen 'want niet hier!!!'
We willen allemaal betere oplossingen voor energie, maar een windmolen plaatsen zorgt meteen voor extreme opstand
Het is allemaal ikke, ikke ikke, terwijl er verder geen goede oplossingen worden aangedragen en men verwacht dat we gewoon verder kunnen gaan zoals we deden, ondanks dat we toch ons echt moeten gaan aanpassen aan de komende tijden.
Het stikstofprobleem is echt, klimaatverandering is echt en deze kleine veranderingen zijn nog maar het begin van een lange strijd die veel doorzettingsvermogen zal vragen van de bevolking, maar veel haken nu al af.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:32 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Mooi, maar net als mijn post, is die van jou ook niks meer dan een mening.
En dat dingen nu éénmaal veranderen zal niet altijd betekenen dat het goed is dat dingen veranderen.
Dat soort zingen komen uit monden van leraren en ministers.
Precies het praatje van een minister.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het stikstofprobleem is echt, klimaatverandering is echt en deze kleine veranderingen zijn nog maar het begin van een lange strijd die veel doorzettingsvermogen zal vragen van de bevolking, maar veel haken nu al af.
Hoe doe je dat als het aankomt op de klimaatcrisis, 'boven de burger aanpakken'?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:43 schreef schommelstoel het volgende:
Het moet boven de burger aangepakt worden, dan pas gaan er echte veranderingen plaats vinden.
Begin bij bedrijven/fabrieken die het mogelijk maken om schadelijke producten te kopen en of met het gebruik van schadelijke stoffen voor de productie van producten.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 12:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Hoe doe je dat als het aankomt op de klimaatcrisis, 'boven de burger aanpakken'?
En Als burgers niets hoeven doen, wie dan wel (wij zijn namelijk allemaal burgers)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |