abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:29:02 #101
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205148624
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
En waar in Nederland vind je preices die "eindeloze landbouw vlaktes"? En als ze er al zijn die zg. "eindeloze vlaktes" daag ik je uit om met met streetview linkjes te komen.
Ik ga even een plaatje/link voor je zoeken.

Ik fietste vroeger veel door de Wieringermeer, en dat reken ik zeker als eindeloze vlaktes maar die laat ik wel buiten beschouwing. Voelt als valsspelen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_205148641
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 18:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Iets met doelpalen...
Even voor de duidelijkheid. Jij vindt de grootte van de veestapel helemaal prima en dat we lekker op de huidige manier door kunnen gaan?
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:34:10 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205148672
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:30 schreef SjonShitcoin het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Jij vindt de grootte van de veestapel helemaal prima en dat we lekker op de huidige manier door kunnen gaan?
Ook dat is het verschuiven van de doelpalen want dat is nl. totaal niet waar het om gaat. Ik vind idd de huidige staat van de flora en fauna in Nederland meer dan prima. Daar gaat het om, de N2K gebieden niet om stikstof, dat is er gemakshalve van gemaakt.

En ja, de huidige veestapel heb ik totaal geen moeite mee.
pi_205148687
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
En waar in Nederland vind je preices die "eindeloze landbouw vlaktes"? En als ze er al zijn die zg. "eindeloze vlaktes" daag ik je uit om met met streetview linkjes te komen.

Hier, mijn omgeving:
[ afbeelding ]

Maar goed, dat is natuurlijk allemaal geen natuur "zoals het heurt" volgens de mensen die hier wonen:
[ afbeelding ]
Fryske Wâlden O+
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:40:49 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:45:14 #106
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205148776
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
En mijn roots:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En daar middenin ligt de boot ook nog steeds. ;)

Volgende week weer ff een weekje op pad.
ja dat is Nederland laat andere landen maar intensieve landbouw en veehouderij doen

kringloop landbouw en recreatie en een gratis mooi nieuw verdienmodel voor de veehouders, leven en laten leven
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:51:16 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205148836
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:29 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik ga even een plaatje/link voor je zoeken.

Ik fietste vroeger veel door de Wieringermeer, en dat reken ik zeker als eindeloze vlaktes maar die laat ik wel buiten beschouwing. Voelt als valsspelen.
Ik ben benieuwd want ik heb in het verleden ook in de kop van Noord Holland gewoond en weinig "eindeloze vlaktes" gezien... Of je moet de bollenvelden (wat wezenlijk iets anders is dan veeteelt en bijbehorende weilanden) als "eindeloze vlaktes" zien.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:56:05 #108
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205148881
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 11:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik eet geen gras maar ik eet wel dieren die gras eten
Oke, maar dan gaat het dus niet om voedselvoorziening aangezien dit een extreem inefficiënte manier is van produceren van voedsel voor mensen.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 19:57:51 #109
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205148895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd want ik heb in het verleden ook in de kop van Noord Holland gewoond en weinig "eindeloze vlaktes" gezien... Of je moet de bollenvelden (wat wezenlijk iets anders is dan veeteelt en bijbehorende weilanden) als "eindeloze vlaktes" zien.
fruittteelt en kleinfruit teelt in de betuwe dat kan ik nog wel pruimen zoals in de Betuwe
mooie teelt techniek
akkerbouw is ook mooi en bloembollen
maar die dode strontweilanden dat vind ik zonde van de ruimte en jammer van die weggemaaide trekvogelnesten, nu mogen de boeren eigenlijk niet maaien of plaggen voor eind mei , maar de meesten trekken zich daar niets van aan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205148925
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wat ik poneer is dat het een belangenafweging moet zijn en als iets te veel of te weinig is kan je dat ook kan meten om te weten waar iemand aan moet schroeven. Iets wat boeren ook op andere vlakken, al voortdurend doen en hebben gedaan.
Het stikstofmodel kijkt alleen naar het eigen (onzekere) model dat daarmee het doel is geworden om te bewijzen. Het model voorspelt niets meetbaars met wat het (idd politiek) beoogd. Het model stelt dat er invloed is en die dus per definitie (Natura2000) ongewenst is. De doelen of gevolgen van beïnvloeding zijn nauwelijks eenduidig kwantificeerbaar (wat is natuur, mooi, vuil, goed, slecht, veel, weinig, meer of minder etc.etc.)
Je maakt hier een boel aannames die allemaal niet kloppen.

Het stikstofmodel 'kijkt' niet naar het eigen (onzekere) model. Het stikstofmodel voorspelt de stikstofdepositie in Nederland. En het doel is helemaal niet om iets te bewijzen. Het doel is om een handvat te bieden aan beleidsmakers, om inzicht te krijgen hoeveel stikstof er neerslaat, en waar er veel of weinig neerslaat, en waar er vooral teveel neerslaat.
Een ander doel is om inzicht te krijgen tussen bron en neerslag, en wat er zou gebeuren als bronnen minder uitstoten.

Het model voorspelt wel degelijk iets meetbaars. Sterker nog, er wordt ook voortdurend gemeten. Het model is gebaseerd op (een deel van de) data uit het verleden, en gekalibreerd en gechecked met overige data uit het verleden, en met huidige data.

Dat er een relatie is is duidelijk, het model geeft alleen inzicht in hoe die relatie zich uit. Dat is niet per definitie onwenselijk. Er zijn kritieke stikstofwaardes voor natura2000 gebieden vastgesteld. Metingen geven inzicht of die kritieke waardes overschreden worden. De modellen geven inzicht waar die stikstof vandaan komt, en of maatregelen zouden kunnen helpen weer onder de kritieke waardes te komen.

De kwaliteit van natuur is heel goed te kwantificeren. Soortenrijkdom, populatietrends. Soortengemeenschappen typisch voor de omstandigheden. Voor vegetatie hangt dat bijv af van bodem, orientering, hoogte, klimaat. Voor dieren hangt dat dan ook weer af van de vegetatie, en vaak ook van de invloed van mensen.

Je maakt wat aannames, die foutief zijn, maar dat besef je niet, en vervolgens bouw je daar op door in je hoofd, zonder enige blijk van kennis. En vervolgens kom je tot verkeerde conclusies. Probeer je redenaties wat meer met bronnen dan met je eigen gedachtes te onderbouwen is mijn advies.
pi_205148948
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 08:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nou als we hier meer dan 50 % van die stront varkens naar Italie exporteren dan kan dat wel zonder
Overigens eet ik alleen Chinees en Pizza;s dus mij hebben ze niet

Verder komen de Jumo eieren uit Spanje en de JUMBO melk uit Denemarken
https://www.zuivelzicht.n(...)tie-naar-denemarken/

https://www.melkvee.nl/ar(...)melkprijs-in-europa/

https://www.nieuwsgrazer.nl/topic/218204/
Voordat die stront geexporteerd kan worden is er al een boel ammoniak uit verdampt. Dat gaat dus niet zo makkelijk.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:05:05 #112
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205148967
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd want ik heb in het verleden ook in de kop van Noord Holland gewoond en weinig "eindeloze vlaktes" gezien... Of je moet de bollenvelden (wat wezenlijk iets anders is dan veeteelt en bijbehorende weilanden) als "eindeloze vlaktes" zien.
In de Wieringermeer wordt wel meer verbouwd dan alleen tulpen/lelies; ook veel aardappelen, uien, e.d.

Maar goed Texel is misschien wel een aardig voorbeeld. Ik vind dit dan al aardig 'eindeloze vlaktes' (wel even van het huis naar de vlakte draaien hè):
https://www.google.com/ma(...)f:0xd584a9dae7a40eca

Terwijl er op Texel ook nog wel authentieker landschappen te vinden zijn met houtwallen e.d.

Misschien verschillen we van mening over wat precies een eindeloze vlakte is, maar ik vind dit soort landschappen minder aantrekkelijk dan wat jij plaatste uit jouw omgeving:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:13:59 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205149040
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:05 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
In de Wieringermeer wordt wel meer verbouwd dan alleen tulpen/lelies; ook veel aardappelen, uien, e.d.

Maar goed Texel is misschien wel een aardig voorbeeld. Ik vind dit dan al aardig 'eindeloze vlaktes' (wel even van het huis naar de vlakte draaien hè):
https://www.google.com/ma(...)f:0xd584a9dae7a40eca

Terwijl er op Texel ook nog wel authentieker landschappen te vinden zijn met houtwallen e.d.

Misschien verschillen we van mening over wat precies een eindeloze vlakte is, maar ik vind dit soort landschappen minder aantrekkelijk dan wat jij plaatste uit jouw omgeving:
[ afbeelding ]
Ik kijk naar een perceel in Slowakije wat te koop staat?

Info
B10 Vám ponúka na predaj dva rovinaté pozemky v okrajovej časti obce Detva o rozlohe 890m2 a 1042m2, za ka¸dý 40.000¤.


  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:16:28 #114
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205149059
quote:
Mooi prijsje :D

En de link naar Texel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:20:05 #115
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205149084
quote:
Of wat ik met die foto uit Slowakije wilde illustreren:

https://www.google.com/ma(...)9:0x921f9855b946f6af
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:21:34 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205149093
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:16 schreef GrumpyFish het volgende:
Mooi prijsje :D
Yup. :D

quote:
En de link naar Texel?
Jij kunt dat "eindeloos" vinden maar midden op Texel en aan beide kanten ongeveer 4 kilometer van zee en ik zie gewoon bomen in de verte, daarbij is het van november 2009... Dus nee, in mijn wereld zijn dit geen "eindeloze vlaktes".
pi_205149110
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook dat is het verschuiven van de doelpalen want dat is nl. totaal niet waar het om gaat. Ik vind idd de huidige staat van de flora en fauna in Nederland meer dan prima. Daar gaat het om, de N2K gebieden niet om stikstof, dat is er gemakshalve van gemaakt.

En ja, de huidige veestapel heb ik totaal geen moeite mee.
Dat is geen doelpalen verzetten. Dat is gewoon helder krijgen hoe je erin staat. En dat is nu duidelijk. Even goede vrienden verder.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:24:54 #118
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205149124
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Yup. :D
[..]
Jij kunt dat "eindeloos" vinden maar midden op Texel en aan beide kanten ongeveer 4 kilometer van zee en ik zie gewoon bomen in de verte, daarbij is het van november 2009... Dus nee, in mijn wereld zijn dit geen "eindeloze vlaktes".
Goed, dan verschillen we daar over de definitie van eindeloze vlaktes, maar ik neem aan dat je liever het coulisselandschap van jouw omgeving hebt, dan die Texelse of Fries grootschalige graslanden/akkers? Of heb ik dat mis?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:28:11 #119
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205149146
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Of wat ik met die foto uit Slowakije wilde illustreren:

https://www.google.com/ma(...)9:0x921f9855b946f6af
Ik zie bomen, sloten, bloemen, riet, water.... Daarbij is dat juist de aardappelteelt hoek (akkerbouw). Als er al iets is wat de Nederlander eet zijn het wel aardappelen...
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:30:42 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205149162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:24 schreef GrumpyFish het volgende:
Goed, dan verschillen we daar over de definitie van eindeloze vlaktes, maar ik neem aan dat je liever het coulisselandschap van jouw omgeving hebt, dan die Texelse of Fries grootschalige graslanden/akkers? Of heb ik dat mis?
Alles heeft zijn charme, ik ben opgegroeid midden tussen de Friese Meren en de melkveehouderijen. En ik vond en vind dat een prima omgeving. Meer water, minder bomen. Ik heb dat persoonlijk nog liever dan het coulissenlandschap aangezien ik een vervent watersporter ben en ik aankomende week hoogstwaarschijnlijk weer vanaf de boot zit te Fokken.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:31:30 #121
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205149170
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:23 schreef SjonShitcoin het volgende:
Dat is geen doelpalen verzetten. Dat is gewoon helder krijgen hoe je erin staat. En dat is nu duidelijk. Even goede vrienden verder.
Nou, vertel maar hoe ik er in sta dan?
pi_205149271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:24 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Goed, dan verschillen we daar over de definitie van eindeloze vlaktes, maar ik neem aan dat je liever het coulisselandschap van jouw omgeving hebt, dan die Texelse of Fries grootschalige graslanden/akkers? Of heb ik dat mis?
Combinatie is mooi. En die foto die je plaatste kan ik wel van genieten.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 20:47:51 #123
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_205149300
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alles heeft zijn charme, ik ben opgegroeid midden tussen de Friese Meren en de melkveehouderijen. En ik vond en vind dat een prima omgeving. Meer water, minder bomen. Ik heb dat persoonlijk nog liever dan het coulissenlandschap aangezien ik een vervent watersporter ben en ik aankomende week hoogstwaarschijnlijk weer vanaf de boot zit te Fokken.
Oh, ik ben het met je eens dat (bijna) alles zijn charme heeft. Ik stel ook niet voor dat heel Nederland een coulisselandschap moet worden.

Mijn eerste post in dit topic ging erover dat het Nederlandse landschap met zo goed is beschadigd door ruilverkaveling/schaalvergroting dan door woningbouw. Dat was het punt dat ik wilde maken.

Idealiter zou ik een herstel van een kleinschaliger landschap zien met biologische landbouw waarbij boeren bijv. verplicht worden om een bepaald percentage van hun land een natuurlijke inrichting te geven, en dat zij daarvoor (en het onderhoud daarvan) een vergoeding krijgen.

De invulling van daarvan zou hopelijk (aangestuurd door overheden?) leiden tot een landschap dat passend is bij de regio. Coulissen in de Achterhoek, houtwallen op Texel, waterrijk in Friesland, etc.

Daarmee pak je m.i. veel van de problemen (symptomen van het systeem) aan: stikstof, CO2, waterkwaliteit, bodemkwaliteit, etc
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_205149408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 19:56 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Oke, maar dan gaat het dus niet om voedselvoorziening aangezien dit een extreem inefficiënte manier is van produceren van voedsel voor mensen.
Dat jij het niet efficient vind wilt niet zeggen dat het niet om de voedselvoorziening gaat.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 21:07:16 #125
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205149415
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:06 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat jij het niet efficient vind wilt niet zeggen dat het niet om de voedselvoorziening gaat.
Het is niet efficiënt.
We hebben in jouw ogen veel landbouwgrond nodig en vervolgens wil je die grond extreem inefficiënt gebruiken. Dan hebben we dus eigenlijk veel minder landbouwgrond nodig dan je voorstelt.
pi_205149426
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:07 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is niet efficiënt.
We hebben in jouw ogen veel landbouwgrond nodig en vervolgens wil je die grond extreem inefficiënt gebruiken. Dan hebben we dus eigenlijk veel minder landbouwgrond nodig dan je voorstelt.
Nee want ik wil vlees en melk
pi_205150446
Herkenbaar?
twitter


[ Bericht 71% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 26-06-2022 13:14:38 ]
  zaterdag 25 juni 2022 @ 23:42:52 #128
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205150884
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 06:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]
grappig hoe jij korte termijn blijft denken en mij verwijten maakt die onterecht zijn
[..]
Ad hominem.. we zijn klaar daar je echte argumenten blijkbaar op zijn
Zeker als jij begint met onwelgevallige argumenten "er niets mee te willen doen" of dat je dan spreekt voor een lobby. Je manier van discussiëren bestaat daarin vooral uit vasthouden van door anderen toegedachte dogma's.
Je zienswijze aangaande Natuur, ongefundeerde korte-termijn en dat boeren schuldig zijn omdat ze er zijn. zijn daarin dan je enige maatstaven omdat zoals je zegt "we daar niets mee gaan doen".

Ik ben voor jou ws niet anders maar (be)denk wel wat breder dan dat boeren hier de schuldigen zouden zijn en jij daar met je woorden "gaan we niets aan doen". Het ontgaat je kennelijk dat het hele stikstof gebeuren, vooral een poltieke keuze is en dan neem ik mij het recht voor om de de lieden die dat nastreven daarop op persoon te dekwalificeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 25-06-2022 23:56:55 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 25 juni 2022 @ 23:55:22 #129
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205150986
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Je maakt hier een boel aannames die allemaal niet kloppen.

Het stikstofmodel 'kijkt' niet naar het eigen (onzekere) model. Het stikstofmodel voorspelt de stikstofdepositie in Nederland. En het doel is helemaal niet om iets te bewijzen. Het doel is om een handvat te bieden aan beleidsmakers, om inzicht te krijgen hoeveel stikstof er neerslaat, en waar er veel of weinig neerslaat, en waar er vooral teveel neerslaat.
Een ander doel is om inzicht te krijgen tussen bron en neerslag, en wat er zou gebeuren als bronnen minder uitstoten.

Het model voorspelt wel degelijk iets meetbaars. Sterker nog, er wordt ook voortdurend gemeten. Het model is gebaseerd op (een deel van de) data uit het verleden, en gekalibreerd en gechecked met overige data uit het verleden, en met huidige data.

Dat er een relatie is is duidelijk, het model geeft alleen inzicht in hoe die relatie zich uit. Dat is niet per definitie onwenselijk. Er zijn kritieke stikstofwaardes voor natura2000 gebieden vastgesteld. Metingen geven inzicht of die kritieke waardes overschreden worden. De modellen geven inzicht waar die stikstof vandaan komt, en of maatregelen zouden kunnen helpen weer onder de kritieke waardes te komen.

De kwaliteit van natuur is heel goed te kwantificeren. Soortenrijkdom, populatietrends. Soortengemeenschappen typisch voor de omstandigheden. Voor vegetatie hangt dat bijv af van bodem, orientering, hoogte, klimaat. Voor dieren hangt dat dan ook weer af van de vegetatie, en vaak ook van de invloed van mensen.

Je maakt wat aannames, die foutief zijn, maar dat besef je niet, en vervolgens bouw je daar op door in je hoofd, zonder enige blijk van kennis. En vervolgens kom je tot verkeerde conclusies. Probeer je redenaties wat meer met bronnen dan met je eigen gedachtes te onderbouwen is mijn advies.
Ga je zelf maar bemesten met je eigen riekende stiksof dan mensen te beoordelen op wat ze wel of niet zouden zijn.
Ik ken je discussie-aanpak :wtf: inmiddels door personen hautain te degraderen die niet jouw gierkelder passen.
Het wordt weer tijd je maar te gaan negeren. Veel plezier met wortelschieten en geniet van de zomer; vol stik en stof. :W
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205151137
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou, vertel maar hoe ik er in sta dan?
:s)
  zondag 26 juni 2022 @ 10:16:52 #131
34027 devlinmr
Trolivier
pi_205152135
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 23:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zeker als jij begint met onwelgevallige argumenten "er niets mee te willen doen" of dat je dan spreekt voor een lobby. Je manier van discussiëren bestaat daarin vooral uit vasthouden van door anderen toegedachte dogma's.
Je zienswijze aangaande Natuur, ongefundeerde korte-termijn en dat boeren schuldig zijn omdat ze er zijn. zijn daarin dan je enige maatstaven omdat zoals je zegt "we daar niets mee gaan doen".

Ik ben voor jou ws niet anders maar (be)denk wel wat breder dan dat boeren hier de schuldigen zouden zijn en jij daar met je woorden "gaan we niets aan doen". Het ontgaat je kennelijk dat het hele stikstof gebeuren, vooral een poltieke keuze is en dan neem ik mij het recht voor om de de lieden die dat nastreven daarop op persoon te dekwalificeren.
Kijk weer geen inhoudelijke argumenten en een stukje nepinfo
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 26 juni 2022 @ 10:22:39 #132
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 26 juni 2022 @ 10:26:03 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 26 juni 2022 @ 10:26:52 #134
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205152198
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 21:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee want ik wil vlees en melk
o als we 60% exporteren dan blijft er voor jouw vlees zal over als er 50% boeren iets anders gaan doen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205152957
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Met je negen posts... :')
Kwaliteit boven kwantiteit.

quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is dan ook gewoon een definitieprobleem.
Wat levert zo'n post nou op? Of is het vrijwilligerswerk voor het geloof?
  zondag 26 juni 2022 @ 12:34:12 #136
378023 Wotte
wotte!?
pi_205153100
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 20:05 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
In de Wieringermeer wordt wel meer verbouwd dan alleen tulpen/lelies; ook veel aardappelen, uien, e.d.

Maar goed Texel is misschien wel een aardig voorbeeld. Ik vind dit dan al aardig 'eindeloze vlaktes' (wel even van het huis naar de vlakte draaien hè):
https://www.google.com/ma(...)f:0xd584a9dae7a40eca

Terwijl er op Texel ook nog wel authentieker landschappen te vinden zijn met houtwallen e.d.

Misschien verschillen we van mening over wat precies een eindeloze vlakte is, maar ik vind dit soort landschappen minder aantrekkelijk dan wat jij plaatste uit jouw omgeving:
[ afbeelding ]
Dat Engelse raaigras is mij ook een doorn in het oog. Nul biodiversiteit. Zaai er wat bloemen en kruiden bij daar gaat dat beest echt niet dood van hoor.
  zondag 26 juni 2022 @ 12:53:45 #137
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205153285
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:34 schreef Wotte het volgende:

[..]
Dat Engelse raaigras is mij ook een doorn in het oog. Nul biodiversiteit. Zaai er wat bloemen en kruiden bij daar gaat dat beest echt niet dood van hoor.
weiland gras wordt iedere twee maanden gemaaid , dus onkruid krijgt echt geen kans

weidevogels ook niet meer
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205153443
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 23:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ga je zelf maar bemesten met je eigen riekende stiksof dan mensen te beoordelen op wat ze wel of niet zouden zijn.
Ik ken je discussie-aanpak :wtf: inmiddels door personen hautain te degraderen die niet jouw gierkelder passen.
Het wordt weer tijd je maar te gaan negeren. Veel plezier met wortelschieten en geniet van de zomer; vol stik en stof. :W
En daar gaan we weer. Ik laat zien dat je (voor velen onnavolgbare redenering) van geen kanten klopt en je voelt je gelijk weer persoonlijk aangevallen. Je redenering klopt niet, ik leg dat duidelijk is. Dat dat bij jou denigrerend of hautain overkomt, zegt meer over je originele redenering dan over mij.

Goeie inhoudelijke reactie ook wel van je :') Laat ook wel zien dat je eigenlijk geen weerwoord hebt :)

[ Bericht 10% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 26-06-2022 13:25:54 ]
pi_205153521
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
weiland gras wordt iedere twee maanden gemaaid , dus onkruid krijgt echt geen kans

weidevogels ook niet meer
Weiland hier in de buurt, Cotswolds in Engeland.

  zondag 26 juni 2022 @ 13:27:01 #140
34027 devlinmr
Trolivier
pi_205153541
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is dan ook gewoon een definitieprobleem.
Nee, de gemeten hoeveelheid stikstof depositie vs wat er opgenomen kan worden vs teruggang in insecten, flora en andere fauna is meetbaar en de oorzaken zijn bekend. De beslissing om daar wat tegen te doen is geen kwestie van keuze noch van definitie
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 26 juni 2022 @ 13:30:21 #141
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205153561
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:16 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Kijk weer geen inhoudelijke argumenten en een stukje nepinfo
het is irritant dat je op het eigen narratief speelt met suggesties die niets toevoegen
Het punt is idd dat het niet gaat om inhoud - zoals gepoogt te "verwijten" - maar vooral te stellen dat boeren "inhoudelijk" schuldig zijn en dus 'maar' hun even bestaan moeten opgeven of wijzigen. Dat verandering niet zo erg is, omdat een boer ook maar een functie-invulling is, is de ander in zijn levenskeuze miskennen.
De schuld die boeren wordt verweten, is dat ze in de buurt van een ingesteld Natura2000 hun bestaan hebben en hadden opgebouwd. Het is de landbouwsector (49% oppervlakte nederland) achteraf schuldig maken aan iets dat voorheen - zelfs met subsidies - werd toegejuicht en gestimuleerd.

Wat "natuur, te veel of te weinig voor wie/wat in welke mate van (bio)diversiteit" is, is vooral een (verkozen) zienswijze hoe iemand dat beleeft. Om vervolgens de subjectiviteit daarvan tot een sturende waarheid of leidraad te maken, wordt het in een politieke h/lobby gegoten. Een lobby die niet schuwt om een valse weergave te geven van omstandigheden die mensen idd zal aanspreken (omdat er anders geen stem voor zal zijn).
Wie wil er geen mooi bloeiende heide met fladderende vlinders waar je tot het einder van glooiende horizon alleen maar het zachte gezoem van bijtjes en krekels kan horen ?

Om die lobby te vestigen, wordt er o.a. een steekhoudende stikstofberekening gehanteerd die (onzeker of moeilijk aantoonbaar) in zichzelf overigens juist is. Zoiets als bewijzen dat water nat is.
Het bewijs toont dan aan dat Stikstofdepositie impact heeft. Miskend wordt, dat die onjuist wordt toegepast als bewijs of die depositie; in welke mate (on)wenselijk is.
Dat de berekening wordt ingebracht om boeren te blameren, is ook volstrekt onjuist.
Boeren en hun redenen van (en daarmee ons menselijk) bestaan, maken immers geen deel uit van de gehanteerde formule als bewijs dat zij als sector een negatieve invloed heeft.
Het is als bewijzen dat nat water dodelijk is omdat mensen er immers in kunnen verdrinken zonder in ogenschouw te willen nemen dat de aanwezigfheid van water zelf, weinig tot niets te verwijten is.
Landbouw en haar werkwijze zoals die in regels ook wordt opgelegd, heeft/geeft per definitie stikstofdepositie. Denk aan de grondgebonden eisen voor landbouw.

De vraag en discussie is & moet vooral gaan of landbouw (on)wenselijk is en is wmb daarmee dan puur politiek (geworden). Onderdeel van uitvoerende politiek is ook dat die betrouwbaar moet zijn zodat mensen - hier boeren en hun bestaan als leefwijze- daar zekerheid aan kunnen ontlenen om hun toekomstverwachting binnen de gestelde regels te realiseren. Dat men dan omgevingsregels gaat instellen op grond dvan berekeningen, is met "nepinfo" veranderen van de voorwaarden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 26 juni 2022 @ 13:40:06 #142
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205153629
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Weiland hier in de buurt, Cotswolds in Engeland.

[ afbeelding ]
Ja zo hoort het met koeien in de wei en niet alleen de pinken en een enkele afgedraaide melkkoe

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 26-06-2022 16:52:50 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 26 juni 2022 @ 13:52:05 #143
34027 devlinmr
Trolivier
pi_205153716
quote:
18s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:30 schreef Vallon het volgende:

[..]
het is irritant dat je op het eigen narratief speelt met suggesties die niets toevoegen
feiten.. geen suggesties. Is je door meerdere users al verteld. Dat het niet doordringt bij je kan ik niet helpen
quote:
Het punt is idd dat het niet gaat om inhoud - zoals gepoogt te "verwijten" - maar vooral te stellen dat boeren "inhoudelijk" schuldig zijn

klaar... Dat zegt niemand. Ze zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de stikstof uitstoot de overheid is daar schuld aan omdat ze hun eigen wetten niet hebben nageleefd
quote:
en dus 'maar' hun even bestaan moeten opgeven of wijzigen.

tegen een zeer ruime vergoeding en het is iets wat ze al heel lang zagen aankomen

quote:
Dat verandering niet zo erg is, omdat een boer ook maar een functie-invulling is, is de ander in zijn levenskeuze miskennen.
wederom doet niemand dat. Je verzint het terplekke
quote:
Knip
Blabla

Bottom line, als we nu niks doen en de veestapel flink inkrimpen is er strak geen insect meer over en leven we in een land van gras bramen en brandnetels

En nee dat is geen verzinsel
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 26 juni 2022 @ 15:18:12 #144
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205154357
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja zo hoort het met koeien in de wei en niet alleen de pinken en een enkele afgedraaide melkkoe
Menig koe staat uit eigen beweging liever in de veilig geventileerde stal vv. krachtvoer & beschutting.
Het is vooral dat (bepaal)de samenleving de koeien graag in de wei wil. Wat iemand vindt maakt niet dat het dus 'hoort'. De koe krijgt dan naast haar primaire functie, veelal ook een aanschouwelijke rol toebedeeld van wat zou horen.

Dat wil zeker niet zeggen dat bv koeien nooit naar buiten zouden "gaan" maar vooral dat zij net als mensen veelal liever binnen blijven indien het buiten onaangenamer & onrustiger is.
Dat boeren ze (in bv de droogtijd) een paar maanden op land zetten is, hoewel duurder vanwege het gewenningsproces daartoe omdat het beantwoordt aan de eigen vrijheidsbeleving (en ook traditie).
Net als mensen is het ook niet optimaal voor het lijf als die koe bijna permanent moet staan (gewrichtsproblemen) of rondliggen in vervuild hooi/gras (denk aan uierinfecties).

Het verschil in kwaliteit tussen stal-, weidemelk en resulterende producten - buiten de beleving daarvan - is nagenoeg verwaarloosbaar. Dat de verschillen zijn te meten, maakt die verschillen - net als stikstof - als gevol nog niet beter of slechter.
Wel dat de koe in de weide, vooral als dat er veel zijn, naast bewerkelijker & daarmee duurder zijn dan een in een moderne stal die meer het uiterlijk heeft van een steriel ogende vleesfabriek.
De mate van (on)wenselijkheid is dan weer voor de één een doel en voor de ander een kille afweging.

Een zienswijze dat "veeteelt" moet worden ingekrompen mag/moet worden opgehangen aan het '(eigen)belang' omtrent een Natura2000 gebied dat een paar kilometer door een ministerie onaantastbaar in Stikstof is gevestigd.
Stikstof is wmb geen technisch of wetenschappelijke discussie maar vooral één van voor(oor)delen om onze boeren tot schuldige te maken van een lokale ongewenste situatie. Het proces daartoe is al jaren gaande en die hier dan weer een zoveelste climax nadert door de sector gedwongen in te laten krimpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 26 juni 2022 @ 15:44:40 #145
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205154496
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:52 schreef devlinmr het volgende:

[..]
feiten.. geen suggesties. Is je door meerdere users al verteld. Dat het niet doordringt bij je kan ik niet helpen
[..]
klaar... Dat zegt niemand. Ze zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de stikstof uitstoot de overheid is daar schuld aan omdat ze hun eigen wetten niet hebben nageleefd
[..]
tegen een zeer ruime vergoeding en het is iets wat ze al heel lang zagen aankomen
[..]
wederom doet niemand dat. Je verzint het terplekke
[..]
Blabla

Bottom line, als we nu niks doen en de veestapel flink inkrimpen is er strak geen insect meer over en leven we in een land van gras bramen en brandnetels

En nee dat is geen verzinsel
Je repliek maakt mij opnieuw duidelijk dat je op geen enkele wijze het anders wilt zien.
Los dat je voortdurend op (eigen) karakter speelt.

Jij vindt dat boeren goed worden onteigend en afgekocht; zonder de boer daar in zelf een gelijk(waardig)e (levens)keuze te bieden. Je miskent daarmee dat een boer als keuze zelf zijn bedrijf nu -en later wil kunnen blijven voeren. Ondernemen is meer dan geld verdienen om selectief volgens eigen maatstaven daarmee slecht te doen.
En dan doorzichtig met woorden doemdenken en ontgoochelen dat boeren niet schuldig zouden zijn maar wel verantwoordelijk worden gemaakt. Vervolgens in die redenatie dus moeten mogen worden aangepakt omdat ze (per definitie) als kleine groep, 49% van het land cultiveren en daarmee volgens een 'rekenmethode' de makkelijkste winst vormen.

Met die aanpak zal niemand boer willen zijn of kunnen worden (wat misschien ook juist de bedoeling als ontmoedigingsbeleid). Net als met hakken in het zand zetten zal er niks ander kunnen groeien dan een vruchteloos tijdsverdrijf waar weinigen in beheer een voordeel van hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205154905
https://www.wyniasweek.nl(...)der-de-wielen-komen/

quote:
De Natura-2000-trein dendert door, hoeveel boerenbedrijven er ook onder de wielen komen

Het stellen van onhaalbare doelen om een irreëel soort natuurherstel te verwezenlijken kan de hele Nederlandse landbouw opvreten.
pi_205154937
Lieve boeren. Kom vooral naar R'dam.
  zondag 26 juni 2022 @ 16:44:15 #148
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205154969
quote:
12s.gif Op zondag 26 juni 2022 15:18 schreef Vallon het volgende:

[..]
Menig koe staat uit eigen beweging liever in de veilig geventileerde stal vv. krachtvoer & beschutting.
Ja dat weet ik wel, koeien zijn lui en willen helemaal niet in de wei lopen . als ze lekker heel eiwit rijk voer binnen krijgen en liggen in de stro

maar het megastallen gedoe levert alleen maar heel veel stront op met koeien die genetisch nauwelijks lijken op hun voorouders , koeien die steeds groter gefokt worden, omdat de boer vergunning krijgt voor een AANTAL koeien

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 26-06-2022 16:54:01 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 26 juni 2022 @ 16:46:33 #149
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205155018
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 16:42 schreef Makrelis het volgende:
Lieve boeren. Kom vooral naar R'dam.
lieve boeren laat je maar lekker uitkopen tegen een stevige vergoeding en ga lekker emigreren naar Hongarije , geen gezeur net zoveel koeien houden als je wilt . dan breng je de melk hierheen

Daar kun je doen wat je wilt,/

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-06-2022 16:54:43 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 26 juni 2022 @ 17:30:02 #150
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205155462
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 16:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja dat weet ik wel, koeien zijn lui en willen helemaal niet in de wei lopen . als ze lekker heel eiwit rijk voer binnen krijgen en liggen in de stro

maar het megastallen gedoe levert alleen maar heel veel stront op met koeien die genetisch nauwelijks lijken op hun voorouders , koeien die steeds groter gefokt worden, omdat de boer vergunning krijgt voor een AANTAL koeien
Ik ben met je eens hoe de groei en aanpak wordt toegepast om dieren uit te nutten, ook niet mijn doel is. Zelf zou ik blijer worden als we zuivel en vlees konden laten groeien zonder dat daar een dier aan vast zit.

Helaas wordt de boer 'gedwongen' om door schaalvergroting, verdeling en onder druk van gestelde (markt)regels, efficiënter dwz economisch rendabel te produceren. Het "voordeel" van op stal staan daarbij is ook dat daarmee beter kan worden beantwoord aan hygiëne-eisen en voorkomen ziekte.

Wanneer het gaat om puur verminderen van "stikstof" als puur veroorzaakt door veeteelt, zou men ook het grondgebonden boeren kunnen verlaten en dan zoals je ergens eerder al zei, dat afval afvoeren naar elders. Neemt niet weg dat je dan nog steeds akkers moet bemesten om die tot wasdom te laten komen. Het bewerken daarvan, heeft weer indirect invloed op Natura2000 gebieden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')