abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 juni 2022 @ 00:01:40 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205142966
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’



https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205143093
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 00:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
De EWR vervalt na 3 jaar geen hypotheek en geen eigen woning.
Zonder EWR gaat die 30 jaar weer opnieuw tellen.
Ja dat zei je al, dat het volgens jou zo werkt. Maar volgens mij niet. :D Je EWR, en daarmee de bijleenregeling gevolgen, vervallen na 3 jaar.
Maar je eigen woning verleden, en daarmee de reeds genoten hypotheekrenteaftrek, vervalt naar mijn weten niet na 3 jaar.

Maar wat ik zei, het is even geleden dat ik die diploma’s gehaald heb dus ik weet niet zeker of mijn idee klopt. Kan zijn dat de 3 jaar huren voldoende is idd.
pi_205144078
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 00:16 schreef Bami het volgende:
Maar je eigen woning verleden, en daarmee de reeds genoten hypotheekrenteaftrek, vervalt naar mijn weten niet na 3 jaar.
Klopt.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 12:57:47 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205145993
De BD is hier niet duidelijk over:

https://www.belastingdien(...)eteen-een-nieuw-huis

En stelt:
quote:
Aftrekbare rente
Voor uw nieuwe woning mag u de rente over de volledige eigenwoningschuld aftrekken: ¤ 260.000.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205146146
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 12:57 schreef Leandra het volgende:
De BD is hier niet duidelijk over:

https://www.belastingdien(...)eteen-een-nieuw-huis

En stelt:
[..]

Ja ze zeggen alleen niet voor hoelang. Dus daar heb je precies niks aan in deze casus. :D
  zaterdag 25 juni 2022 @ 13:21:21 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205146175
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 13:17 schreef Bami het volgende:

[..]
Ja ze zeggen alleen niet voor hoelang. Dus daar heb je precies niks aan in deze casus. :D
Die beperking geven ze er ook niet aan, ze stellen dat het weer volledig aftrekbaar is.
Het is immers ook een nieuwe (hogere) hypotheek die aan de nieuwe eisen moet voldoen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205150427
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 13:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die beperking geven ze er ook niet aan, ze stellen dat het weer volledig aftrekbaar is.
Het is immers ook een nieuwe (hogere) hypotheek die aan de nieuwe eisen moet voldoen.
Ja maar volledig aftrekbaar voor 30 jaar of 16 jaar (zoals in de vraag uit het vorige topic). Dat staat er dus niet, en maakt wel uit. Ik heb er in mijn snelle zoektocht nog niet een volledig eenduidig antwoord op kunnen vinden, maar vanuit de gedachte dat je maximaal 30 jaar renteaftrek hebt zou het logisch zijn als je nog maar 16 jaar aftrek hebt.
pi_205150989
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 22:50 schreef Bami het volgende:

[..]
Ja maar volledig aftrekbaar voor 30 jaar of 16 jaar (zoals in de vraag uit het vorige topic). Dat staat er dus niet, en maakt wel uit. Ik heb er in mijn snelle zoektocht nog niet een volledig eenduidig antwoord op kunnen vinden, maar vanuit de gedachte dat je maximaal 30 jaar renteaftrek hebt zou het logisch zijn als je nog maar 16 jaar aftrek hebt.
Op https://www.sdu.nl/sites/(...)eer_eigen_woning.pdf lees ik hierover:

quote:
Volledig afgelost
Schuld ‘gestuit’
Bij volledige aflossing van de eigenwoningschuld treedt er een bijzondere
werking op van de 30-jaarstermijn. De schuld wordt dan zogenaamd ‘gestuit’.

Voorbeeld
Stel, de eigenwoningschuld van Carel heeft tien jaar gelopen en hij lost deze volledig
af. De lening wordt dan gestuit. Als Carel na bijvoorbeeld vijf jaar weer een eigen
woning koopt, begint de looptijd van zijn nieuwe eigenwoningschuld niet opnieuw
met een 30-jaarstermijn. Voor zover hij al een eigenwoningschuld heeft gehad,
herleeft de 30-jaarstermijn van zijn al eerder afgesloten eigenwoningschuld. Voor dit
deel van de schuld zal hij dus nog 20 jaar renteaftrek hebben. Als Carel een hogere
eigenwoningschuld is aangegaan omdat hij bijvoorbeeld een duurdere woning heeft
gekocht, kan voor het deel van de eigenwoningschuld dat uitstijgt boven de oude
eigenwoningschuld, wel een nieuwe 30-jaarstermijn gaan lopen.

Let op. Als Carel niet de hele schuld aflost maar slechts een gedeelte, dan wordt
de eigenwoningschuld niet gestuit. De oorspronkelijke einddatum (30 jaar na
het aangaan van de lening) blijft gelden. Het opschuiven van de einddatum
gebeurt dus alleen bij algehele aflossing.
  zondag 26 juni 2022 @ 00:19:51 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205151109
quote:
:{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 26 juni 2022 @ 00:47:51 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205151223
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2022 22:50 schreef Bami het volgende:

[..]
Ja maar volledig aftrekbaar voor 30 jaar of 16 jaar (zoals in de vraag uit het vorige topic). Dat staat er dus niet, en maakt wel uit. Ik heb er in mijn snelle zoektocht nog niet een volledig eenduidig antwoord op kunnen vinden, maar vanuit de gedachte dat je maximaal 30 jaar renteaftrek hebt zou het logisch zijn als je nog maar 16 jaar aftrek hebt.
Je hebt gelijk.
My bad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205151516
Die 30 jaar komt oa hier wel terug op de site van de bd.
  zondag 26 juni 2022 @ 08:31:27 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205151649
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2022 07:19 schreef Serinde het volgende:
Die 30 jaar komt oa hier wel terug op de site van de bd.
Uiteraard, maar daar staat helemaal niets over een volledig afgeloste hypotheek.
Sterker nog: bij de na 2013 gekocht situatie staat zelfs specifiek die lening.

[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 26-06-2022 08:37:41 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 26 juni 2022 @ 11:14:38 #13
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_205152487
Hoe gaat het trouwens straks met een nieuwe hypotheek(bijvoorbeeld 600k) als je straks weer extra aflost?
Hypotheek 300k met 16 jaar HRA en hypotheek van 300 k met 30 jaar HRA
Gaat het dan eerst van de 16 jaar hra?

En wie gaan deze onzin eigenlijk bijhouden ?
  zondag 26 juni 2022 @ 11:22:49 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205152551
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:14 schreef foetre het volgende:
Hoe gaat het trouwens straks met een nieuwe hypotheek(bijvoorbeeld 600k) als je straks weer extra aflost?
Hypotheek 300k met 16 jaar HRA en hypotheek van 300 k met 30 jaar HRA
Gaat het dan eerst van de 16 jaar hra?

En wie gaan deze onzin eigenlijk bijhouden ?
Ik let er wel op dat ik extra aflos op het hypotheekdeel dat tot 2031 aftrekbaar is, we hebben de hypotheekdelen ook verdeeld in zijn (tot 2031 aftrekbaar), mijn (tot 2043 aftrekbaar, 13% niet aftrkebaar, want rentedepot), en nieuw; tot 2050 aftrekbaar.

Als ik extra aflos doe ik dat op deel 1.
Overigens is een deel daarvan waarschijnlijk wel wat langer aftrekbaar (2036), maar dat is een drama qua berekenen, en ik moet nog maar eens zien dat de BD de boel in 2031 zo op orde heeft dat ze dat idd kunnen opsplitsen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205153590
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 11:14 schreef foetre het volgende:
Hoe gaat het trouwens straks met een nieuwe hypotheek(bijvoorbeeld 600k) als je straks weer extra aflost?
Hypotheek 300k met 16 jaar HRA en hypotheek van 300 k met 30 jaar HRA
Gaat het dan eerst van de 16 jaar hra?

En wie gaan deze onzin eigenlijk bijhouden ?
In theorie de belastingdienst, in de praktijk heeft niemand nog een idee hoe het zit. :') Mede daarom ben ik voorstander van stoppen met hypotheekrenteaftrek, het is gewoon te ingewikkeld geworden om nog goed te kunnen doen.

Maar wat Leandra zegt klopt wel, meestal splits je het in losse leningdelen en dan kan je dus kiezen op welk leningdeel je extra aflost. Waarbij het verstandig is om dat te doen op het leningdeel waarvan de rente het kortst aftrekbaar is. ;)
pi_205153600
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:33 schreef Bami het volgende:
Waarbij het verstandig is om dat te doen op het leningdeel waarvan de rente het kortst aftrekbaar is. ;)
Hangt ervan af. :)
pi_205153610
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:35 schreef Socios het volgende:

[..]
Hangt ervan af. :)
Haha ja je hebt gelijk. :D zelfs als het verder gelijke leningdelen zijn qua aflosvorm enzo, dan nog is het ook afhankelijk van wat je wilt bereiken met je extra aflossing.
pi_205153677
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:36 schreef Bami het volgende:

[..]
Haha ja je hebt gelijk. :D zelfs als het verder gelijke leningdelen zijn qua aflosvorm enzo, dan nog is het ook afhankelijk van wat je wilt bereiken met je extra aflossing.
En vergeet niet de verschillende rentes op verschillende hypotheekdelen.
  zondag 26 juni 2022 @ 14:04:22 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205153828
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:36 schreef Bami het volgende:

[..]
Haha ja je hebt gelijk. :D zelfs als het verder gelijke leningdelen zijn qua aflosvorm enzo, dan nog is het ook afhankelijk van wat je wilt bereiken met je extra aflossing.
Het is echt bizar, hoe moet je in godsnaam bijhouden welk deel tot wanneer aftrekbaar is?
Mijn man kocht rond 2000 samen met zijn ex, dus de helft van dat hypotheekdeel is dan tot 2031 aftrekbaar, in 2006 kocht hij zijn ex uit, het deel wat hij erbij heeft moeten lenen om zijn ex uit te kopen zal tot 2036 aftrekbaar zijn.
Ik heb geen idee welk deel dat is, ik weet alleen wat er nog aan resterende hypotheek was toen hij in 2013 verkocht, en met verlies. Ik reken dat deel (wat in principe meegenomen zou zijn uit 2013) als aftrekbaar tot 2031 terwijl een flink deel daarvan tot 2036 aftrekbaar zal zijn.

Ik ben toch echt benieuwd hoe de BD dat gaat duiden tegen die tijd.

Bij ons zijn alle delen annuïtair en hebben allemaal dezelfde rente, dus vandaar mijn keuze voor het leningdeel dat aftrekbaar is tot 2031.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 26-06-2022 14:09:28 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205153889
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
pi_205153931
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 08:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Uiteraard, maar daar staat helemaal niets over een volledig afgeloste hypotheek.
Sterker nog: bij de na 2013 gekocht situatie staat zelfs specifiek die lening.
Klopt maar als ik vervolgens de uitleg lees, vind ik het best duidelijk.
pi_205153958
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 13:33 schreef Bami het volgende:

[..]
In theorie de belastingdienst, in de praktijk heeft niemand nog een idee hoe het zit. :') Mede daarom ben ik voorstander van stoppen met hypotheekrenteaftrek, het is gewoon te ingewikkeld geworden om nog goed te kunnen doen.

Maar wat Leandra zegt klopt wel, meestal splits je het in losse leningdelen en dan kan je dus kiezen op welk leningdeel je extra aflost. Waarbij het verstandig is om dat te doen op het leningdeel waarvan de rente het kortst aftrekbaar is. ;)
In theorie niet de bd maar de belastingplichtige zelf. De bd voert uit en houdt toezicht maar het is aan de belastingplichtige om (recht op) aftrekposten aan te tonen

De vraag is vervolgens wel hoe de bd dan kan toetsen of het klopt. Daar heb je wel een punt :')
  zondag 26 juni 2022 @ 14:31:08 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205154015
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:20 schreef Serinde het volgende:

[..]
Klopt maar als ik vervolgens de uitleg lees, vind ik het best duidelijk.
Nou nee, in die uitleg staat vervolgens niets over wat er gebeurt als je de hypotheek in 10 jaar aflost in plaats van in 30 jaar.
Het hele stuiten van de hypotheek komt op de site van de belastingdienst niet eens voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 26 juni 2022 @ 14:33:58 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205154034
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:12 schreef ISVV het volgende:
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
Ach joh, lekker laten lullen, tsja jammer dan dat je de superlage rente gemist hebt, shit happens, het is allang fijn dat je de lage rente die je hebt mee kunt nemen met een kleine verhoging.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205154146
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ach joh, lekker laten lullen, tsja jammer dan dat je de superlage rente gemist hebt, shit happens, het is allang fijn dat je de lage rente die je hebt mee kunt nemen met een kleine verhoging.
Is ook. Geldt wel voor maar de helft van het bedrag. Daarnaast hebben wij meteen een fijn huis gekocht, onze familieleden hebben echt hele matige, oude eerste huizen gehad. Wij wonen voor een eerste huis al relatief luxe.
  zondag 26 juni 2022 @ 15:00:58 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205154235
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:48 schreef ISVV het volgende:

[..]
Is ook. Geldt wel voor maar de helft van het bedrag. Daarnaast hebben wij meteen een fijn huis gekocht, onze familieleden hebben echt hele matige, oude eerste huizen gehad. Wij wonen voor een eerste huis al relatief luxe.
Familie en vrienden maken slechte raadgevers. Gewoon je eigen plan trekken.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 15:32:09 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205154425
Er zijn geen goede manieren om een hypotheek te nemen je zit hoe dan ook niet ideaal. Je zit gewoon altijd volgens de huidige situatie op het moment dat je koopt. En de situatie later is anders.

Het is een kloterig sociaal/economisch process dat niet rationeel te benaderen valt.

Iedereen doet maar wat, de mensen die perongeluk gunstig zitten zeggen dat je het zo moet doen, de mensen die per ongeluk ongunstig zitten zeggen dat je het vooral anders moet doen. Er is geen pijl op te trekken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205155108
Nu valt er wel wat voor te zeggen dat in een tijd van idiote tekorten op zowel materiaal als personeel, verhuizen niet echt de beste timing is.
Als je moet, dan vooral doen, als het een luxe verhuizing is dan zou ik ook kiezen voor een aantal jaren uitstel.
pi_205155676
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 16:50 schreef Adames het volgende:
Nu valt er wel wat voor te zeggen dat in een tijd van idiote tekorten op zowel materiaal als personeel, verhuizen niet echt de beste timing is.
Als je moet, dan vooral doen, als het een luxe verhuizing is dan zou ik ook kiezen voor een aantal jaren uitstel.
Tja, het kan zomaar zo zijn dat we aan een volgend huis de eerste vijf jaar toch relatief weinig doen. Maar het zou voor ons om een luxe verhuizing gaan ja. Aan de andere kant, dan zou ik wel weer een dakkapel op mijn huidige huis willen en wellicht ook een overkapping. Dus dan gaat dat argument van dure materialen ook niet op. En dat personeelstekort blijft nog wel even, dus om daar nou op te wachten vind ik ook weer een risico.

Al snap ik wel wat je bedoelt hoor. Daarom zit ik ook zo in dubio. Mijn wedethelft is veel relaxter, die zit er meer in van 'we zien wel'..
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 18:07:08 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205155848
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:12 schreef ISVV het volgende:
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
Zit op mijn telefoon dus te lang verhaal om te typen, maar als ik vanaf 2008 had geluisterd naar alle mensen om me heen die alles wat ik deed een slecht idee vonden dan zat ik er nu net zo bij als die mensen.

Nee dank je. Luister naar jezelf. Die andere mensen reageren meestal vanuit een vorm van jaloezie want veel mensen trekken het niet als je een huis koopt dat beter/mooier/groter is dan dat van hun. Luister naar jezelf.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205155853
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:12 schreef ISVV het volgende:
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
Volgens mij is het heel simpel, kun je het betalen en is een toekomstige huis het geld wat je meer betaald tov nu waard.

Even een flauw voorbeeld, maar wij wonen in een prima huis en betalen iets onder de 900 bruto aan hypotheek.
Als we een stap willen maken naar iets groters gaan we ongeveer 700-800 bruto meer betalen dan nu.
Wij vinden dat het niet waard.
pi_205155855
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zit op mijn telefoon dus te lang verhaal om te typen, maar als ik vanaf 2008 had geluisterd naar alle mensen om me heen die alles wat ik deed een slecht idee vonden dan zat ik er nu net zo bij als die mensen.

Nee dank je. Luister naar jezelf. Die andere mensen reageren meestal vanuit een vorm van jaloezie want veel mensen trekken het niet als je een huis koopt dat beter/mooier/groter is dan dat van hun. Luister naar jezelf.
Bedankt, goed om te horen.

En sorry voor mijn gezeik, maar ik wil het natuurlijk graag goed doen voor mijn geliefden. Het is geen pakje boter..
pi_205155866
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:07 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens mij is het heel simpel, kun je het betalen en is een toekomstige huis het geld wat je meer betaald tov nu waard.

Even een flauw voorbeeld, maar wij wonen in een prima huis en betalen iets onder de 900 bruto aan hypotheek.
Als we een stap willen maken naar iets groters gaan we ongeveer 700-800 bruto meer betalen dan nu.
Wij vinden dat het niet waard.
Duidelijk.
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 18:13:41 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205155899
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:08 schreef ISVV het volgende:

[..]
Bedankt, goed om te horen.

En sorry voor mijn gezeik, maar ik wil het natuurlijk graag goed doen voor mijn geliefden. Het is geen pakje boter..
Dat klopt, maar die mensen om je heen komen je geen cent brengen als je de foute keuze maakt, maar zien ook groen van jaloezie als je de goede keuzes maakt. Maar 'de goede keuze' is van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk is.

Veruit de meeste mensen willen je stiekem zien falen of op zijn minst het niet beter doen/hebben/krijgen dan zijzelf. Die mensen draaien het ook altijd negatief. Waarom heb je niet 2 jaar geleden gekocht of ik zou niet nu kopen of of of. Het is meestal een negatieve insteek.

Stop telling your big dreams to small minded people.

Ik heb 3 huizen gekocht en (Dus) 2 huizen verkocht. Bij alle verkopen en alle aankopen was het het stomste wat ik kon doen. Volgens die mensen dan.

De realiteit was anders. ;)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205155966
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:12 schreef ISVV het volgende:
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
Wat kost een woning welke je nu op het oog hebt dan ongeveer? Ik zou zelf zorgen dat de hypotheek tussen de 1000 en 1500 zit, niet hoger (wordt 't krap) of lager .

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 18:47:17 ]
pi_205155987
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt, maar die mensen om je heen komen je geen cent brengen als je de foute keuze maakt, maar zien ook groen van jaloezie als je de goede keuzes maakt. Maar 'de goede keuze' is van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk is.

Veruit de meeste mensen willen je stiekem zien falen of op zijn minst het niet beter doen/hebben/krijgen dan zijzelf. Die mensen draaien het ook altijd negatief. Waarom heb je niet 2 jaar geleden gekocht of ik zou niet nu kopen of of of. Het is meestal een negatieve insteek.

Stop telling your big dreams to small minded people.

Ik heb 3 huizen gekocht en (Dus) 2 huizen verkocht. Bij alle verkopen en alle aankopen was het het stomste wat ik kon doen. Volgens die mensen dan.

De realiteit was anders. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205156199
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:21 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Wat kost een woning welke je nu op het oog hebt dan ongeveer? Ik zou zelf zorgen dat de hypotheek tussen de 1000 en 1500 zit, niet hoger (wordt 't krap) of lager (zonde want huizenprijzen zijn over 30j veel hoger dus het is een goed extra pensioen of schenking aan je kinderen).
Netto of bruto?

Nu kom je wel op 1700 bruto uit, eerste jaren 14/150p netto. na verloop van tijd gaan we dat dan ongeveer 17pp betalen maar dan liggen onze lonen ook hoger. Wel kinderwens.

[ Bericht 8% gewijzigd door ISVV op 26-06-2022 18:54:19 ]
pi_205156226
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:47 schreef ISVV het volgende:

[..]
Kom je wel op 1700 bruto uit, na verloop van tijd gaan we dat dan ongeveer netto betalen. Wel kinderwens, maar ook nog perspectief om te groeien qua loon..
Als je 650k kunt lenen (120k inkomen oid) dan vind ik 1700 best krap, reken voor kinderen ook 800 -1200 netto per maand aan opvang.

Wij hebben nog een groot deel aflossingsvrij (rente 1,52%), maar met een rente van 3% is dat ook niet meer leuk.

Maar als je denkt dat je 1700 goed kunt opbrengen dan is historisch gezien een grotere woning een goede investering, voor nu (woongenot) en in de toekomst (tzt kleiner wonen en paar ton komt vrij, kun je mooi je kinderen een ton meegeven) :).

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 18:55:41 ]
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 18:52:40 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205156254
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:23 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk hoorde je daar niemand over want dat was nou exact wat ze niet zo goed konden hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205156290
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk hoorde je daar niemand over want dat was nou exact wat ze niet zo goed konden hebben.
"Ja jullie hebben geluk" - ook zo vaak gehoord :+
  zondag 26 juni 2022 @ 19:01:42 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205156339
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:56 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
"Ja jullie hebben geluk" - ook zo vaak gehoord :+
Geluk terwijl je hun adviezen in de wind slaat :D
Dat is wat ze vooral tegenstaat, dat hun adviezen nonsens bleken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205156442
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:50 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Als je 650k kunt lenen (120k inkomen oid) dan vind ik 1700 best krap, reken voor kinderen ook 800 -1200 netto per maand aan opvang.

Wij hebben nog een groot deel aflossingsvrij (rente 1,52%), maar met een rente van 3% is dat ook niet meer leuk.
Snap ik ja, aflossingsvrij is voor ons geen optie meer.

Maar even voor de duidelijkheid (kan zijn dat ik er naastzit): wij zouden nu voor een huis van 480k ongeveer kunnen gaan kijken. Daar gaat dan een ton overwaarde vanaf. Dus nog een hypotheek van 380k. Dan betalen we de eerste tien jaar 1300/1400/1500 euro netto (verschil bruto/netto wordt geleidelijk kleiner) en dat is dan volledig annuïtair.

Overigens kunnen we nu 630k of zo lenen maar nu werken we allebei fulltime en nog geen kinderen. Hebben al laten berekenen op 60% van het inkomen van mijn vriendin en voorzichtig gerekend met de overwaarde.
pi_205156463
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 14:12 schreef ISVV het volgende:
Ik krijg wel echt de schijt van deze markt, lijkt erop alsof er toch veel gaat veranderen. Wij zitten nu in een rare situatie: hebben een ruim uitgebouwde tussenwoning in het zuiden van Gelderland. Is een redelijk gewilde regio. Makelaar zei twee maanden geleden dat ons huis voor 350k op Funda zou komen en voor 370k weg zou gaan. Wij hebben een rente van 2.4% die we voor het openstaande leningdeel (nu nog 224k) mee kunnen nemen. Als we nu kopen wordt het dus voor het resterende aankoopbedrag een hogere rente + geen NHG waardoor die 2.4 naar 2.8 gaat. Om er qua huis op vooruit te gaan moet je significant meer gaan betalen, maar we willen eigenlijk wel doorpakken.

Ondertussen word ik horendol van alle mensen om ons heen. Met name paar leden in de schoonfamilie lijken het niet te kunnen verkroppen dat we wellicht groter gaan wonen dan zijn. Dan krijg je opmerkingen als:

- "nu is een slechte tijd om te kopen, beter twee jaar wachten". Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. We kunnen een deel van de rente meenemen en ons huis nog steeds goed verkopen. Daarnaast blijft de rente wellicht nog wel even stijgen + onze hypotheek op het duurdere huis wordt annuïtair, we zijn nu allebei 30 dus dan kunnen we meteen af gaan lossen. Als we nog vijf jaar wachten hebben we ook vijf jaar minder om af te lossen.

-"ik snap niet dat jullie een jaar geleden niet gegaan zijn" --> gast, toen woonden we net twee jaar in ons huis. In de huidige / toenmalige markt hadden we dan al minimaal een jaar daarvoor moeten gaan zoeken. Dat zou dus betekenen dat we een jaar nadat we de sleutel kregen al bij de hypotheekadviseur moeten zitten.

Daarnaast zijn ze allemaal heel benieuwd hoeveel we kunnen lenen, maar dat is toch niet zo spannend? Wij redeneren vanuit de maandlasten, dit willen we betalen. Dat we 6.5 ton kunnen lenen is leuk, maar als we dan 3k per maand aan hypotheek moeten betalen hebben we er nog niks aan.

Al met al is het lastig en word ik moe van al die (soms wat minder-)goedbedoelde adviezen van iedereen, dan kan je zeggen trek je er niets van aan, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik schommel ook dagelijks tussen we blijven in dit huis naar nee we gaan toch maar verhuizen..
Achteraf heeft altijd iedereen het beste advies. Een jaar geleden adviseerde de schoonfamilie zo lang mogelijk te wachten met verkopen
( gaan naar een nieuwbouw ) en nu roepen ze dat we al een jaar geleden hadden moeten verkopen. Daarnaast menen ze ook precies inzichtelijk te hebben wat we gaan lenen en wat de bijbehorende maandlasten zijn. Inkomsten ( eigen bedrijf ) idem dito. Ik lach het altijd maar een beetje weg.
Feit is dat niemand een glazen bol heeft en als nu verhuizen goed voor jullie voelt en het financiële plaatje daarbij geeft jullie ook geen slapeloze nachten dan moet je ervoor gaan.
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 19:19:52 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205156482
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 19:16 schreef jesseax het volgende:

[..]
Achteraf heeft altijd iedereen het beste advies. Een jaar geleden adviseerde de schoonfamilie zo lang mogelijk te wachten met verkopen
( gaan naar een nieuwbouw ) en nu roepen ze dat we al een jaar geleden hadden moeten verkopen. Daarnaast menen ze ook precies inzichtelijk te hebben wat we gaan lenen en wat de bijbehorende maandlasten zijn. Inkomsten ( eigen bedrijf ) idem dito. Ik lach het altijd maar een beetje weg.
Feit is dat niemand een glazen bol heeft en als nu verhuizen goed voor jullie voelt en het financiële plaatje daarbij geeft jullie ook geen slapeloze nachten dan moet je ervoor gaan.
Ja en dát is dus waarom ik niemand vertel wat ik verdien. Want dat soort verhalen zijn dan altijd 'dat kun je helemaal niet betalen' of 'waar doet hij het van/kredietje'. Het is gewoon vissen naar cijfers en die geef ik niet. Het komt allemaal voort uit jaloezie want de meeste mensen zijn dat gewoon heel erg, om het even of het om huizen, vakanties, spullen, whatever is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205156891
Mijn vader is altijd de durfal van de familie geweest als het op huizen kopen aankomt, zelfs destijds met 13% rente. Mijn keuzes zouden het allemaal niet zijn geweest, maar hij ligt er niet wakker van en het heeft altijd goed uitgepakt.
pi_205156978
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:47 schreef ISVV het volgende:

[..]
Netto of bruto?

Nu kom je wel op 1700 bruto uit, eerste jaren 14/150p netto. na verloop van tijd gaan we dat dan ongeveer 17pp betalen maar dan liggen onze lonen ook hoger. Wel kinderwens.
Bruto bedoel ik.

Ik zou uitgaan wat je nu betaalt, de hogere lasten in de toekomst worden gecompenseerd met loonstijgingen.
pi_205156983
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 19:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja en dát is dus waarom ik niemand vertel wat ik verdien. Want dat soort verhalen zijn dan altijd 'dat kun je helemaal niet betalen' of 'waar doet hij het van/kredietje'. Het is gewoon vissen naar cijfers en die geef ik niet. Het komt allemaal voort uit jaloezie want de meeste mensen zijn dat gewoon heel erg, om het even of het om huizen, vakanties, spullen, whatever is.
Sowieso praat ik niet over geld/salaris irl.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 26 juni 2022 @ 20:19:11 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205157048
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn vader is altijd de durfal van de familie geweest als het op huizen kopen aankomt, zelfs destijds met 13% rente. Mijn keuzes zouden het allemaal niet zijn geweest, maar hij ligt er niet wakker van en het heeft altijd goed uitgepakt.
Op de lange termijn pakt het altijd goed uit, plus dat als je aflost het risico zelfs op korte termijn te verwaarlozen is.

Punt is dat mensen altijd naar de korte termijn kijken "Ja maar, als je in 2008 kocht en in 2011 moest verkopen dan...."
Nou, als je in 2008 kocht en gelijk begon met aflossen viel de schade nog mee als je in 2011 moest verkopen, maar het punt is dat het binnen drie jaar moeten verkopen echt vrij weinig voorkomt.
En ja, je kunt net die pechvogel zijn, baan kwijt, scheiding, beide.... maar het gros is dat niet en woont 7 jaar later nog steeds in het huis wat ze kochten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205157085
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op de lange termijn pakt het altijd goed uit, plus dat als je aflost het risico zelfs op korte termijn te verwaarlozen is.

Punt is dat mensen altijd naar de korte termijn kijken "Ja maar, als je in 2008 kocht en in 2011 moest verkopen dan...."
Nou, als je in 2008 kocht en gelijk begon met aflossen viel de schade nog mee als je in 2011 moest verkopen, maar het punt is dat het binnen drie jaar moeten verkopen echt vrij weinig voorkomt.
En ja, je kunt net die pechvogel zijn, baan kwijt, scheiding, beide.... maar het gros is dat niet en woont 7 jaar later nog steeds in het huis wat ze kochten.
Het is een beetje als met beleggen. Je moet 'n moeilijke periode uit kunnen zitten.

Beleggen is op langere termijn ook gunstig. Maar als je bv. vorig jaar in hebt gelegd en nu je geld nodig hebt, dan ben je flink wat kwijt.

Met huizen kopen is dat idem dito. Als je een keer moet verkopen, dan moet dat maar net vallen in een gunstige periode. Als je zelf kunt bepalen wanneer je verkoopt en of je verkoopt, heb je daar minder last van.
pi_205157108
Nu bv. met beheerd beleggen 11% eraf in 'n week of zo. :') Dat zal de komende jaren wel rechtgetrokken worden, maar als je die tijd niet hebt...

Omgekeerd dan. Als je je geld gewoon laat staan en er verder niks mee doet. Dan heb je niet eens in de zoveel tijd zo'n hap eruit, maar verlies je wel gewoon elk jaar op inflatie.
pi_205157116
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Op de lange termijn pakt het altijd goed uit, plus dat als je aflost het risico zelfs op korte termijn te verwaarlozen is.

Punt is dat mensen altijd naar de korte termijn kijken "Ja maar, als je in 2008 kocht en in 2011 moest verkopen dan...."
Nou, als je in 2008 kocht en gelijk begon met aflossen viel de schade nog mee als je in 2011 moest verkopen, maar het punt is dat het binnen drie jaar moeten verkopen echt vrij weinig voorkomt.
En ja, je kunt net die pechvogel zijn, baan kwijt, scheiding, beide.... maar het gros is dat niet en woont 7 jaar later nog steeds in het huis wat ze kochten.
Als ik hem een beetje inschat lost mijn vader niet af, maar hij heeft een paar keer een leuke overwaarde kunnen realiseren. En een groot deel van de tijd waren mijn ouders anderhalfverdieners in een periode dat mensen om hen heen dat niet waren. Maar mijn vader is echt wel eens thuisgekomen met de mededeling: zo, ik heb een stuk grond cq een huis gekocht 8)7
  zondag 26 juni 2022 @ 20:30:50 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205157137
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:26 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Als ik hem een beetje inschat lost mijn vader niet af, maar hij heeft een paar keer een leuke overwaarde kunnen realiseren. En een groot deel van de tijd waren mijn ouders anderhalfverdieners in een periode dat mensen om hen heen dat niet waren. Maar mijn vader is echt wel eens thuisgekomen met de mededeling: zo, ik heb een stuk grond cq een huis gekocht 8)7
Als hij met 13% rente kocht zal dat rond 1980 zijn geweest, toen kon je alleen maar kiezen tussen annuïtair en lineair, andere smaken waren er niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205157176
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hij met 13% rente kocht zal dat rond 1980 zijn geweest, toen kon je alleen maar kiezen tussen annuïtair en lineair, andere smaken waren er niet.
Ja, toen wel, maar zodra de mogelijkheid kwam ging hij naar aflossingsvrij. Onlangs z’n hypotheek opgehoogd om z’n woning gasvrij te maken, ik geef ‘m groot gelijk.
Maar de mensen om ‘m heen vonden destijds dat hij een enorm risico nam door een huis te gaan kopen (en een paar jaar later een huis te laten bouwen en dat nog een paar keer herhalen), want ‘dat doet ons soort mensen niet’
  zondag 26 juni 2022 @ 20:51:50 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205157282
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:37 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, toen wel, maar zodra de mogelijkheid kwam ging hij naar aflossingsvrij. Onlangs z’n hypotheek opgehoogd om z’n woning gasvrij te maken, ik geef ‘m groot gelijk.
Maar de mensen om ‘m heen vonden destijds dat hij een enorm risico nam door een huis te gaan kopen (en een paar jaar later een huis te laten bouwen en dat nog een paar keer herhalen), want ‘dat doet ons soort mensen niet
Dat snap ik dan weer niet....
Een huis laten bouwen kost gewoon een hoop geld, het soort mensen dat dat niet doet is het soort mensen dat het niet kan betalen, dus dat is dan puur de kift geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 21:17:27 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205157413
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 20:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat snap ik dan weer niet....
Een huis laten bouwen kost gewoon een hoop geld, het soort mensen dat dat niet doet is het soort mensen dat het niet kan betalen, dus dat is dan puur de kift geweest.
Kan ook plek zijn natuurlijk op de meeste plekken kan je niet bouwen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 21:28:46 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205157485
Maar het ons soort mensen argument heb ik nooit een argument gevonden :D heb altijd mijn best gedaan om niet bij een soort mensen te horen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 21:41:48 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205157603
quote:
88s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar het ons soort mensen argument heb ik nooit een argument gevonden :D heb altijd mijn best gedaan om niet bij een soort mensen te horen.
Daarmee hoor je bij de soort mensen die niet proberen om bij een soort mensen te horen :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 26 juni 2022 @ 21:49:16 #58
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205157667
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 21:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daarmee hoor je bij de soort mensen die niet proberen om bij een soort mensen te horen :P
Klopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205159106
quote:
88s.gif Op zondag 26 juni 2022 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Er zijn geen goede manieren om een hypotheek te nemen je zit hoe dan ook niet ideaal. Je zit gewoon altijd volgens de huidige situatie op het moment dat je koopt. En de situatie later is anders.

Het is een kloterig sociaal/economisch process dat niet rationeel te benaderen valt.

Iedereen doet maar wat, de mensen die perongeluk gunstig zitten zeggen dat je het zo moet doen, de mensen die per ongeluk ongunstig zitten zeggen dat je het vooral anders moet doen. Er is geen pijl op te trekken.
Toch frappant dat zoveel adviezen worden gegeven omtrent "de enige en allerbeste hypotheek voor u: nu en later".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 27 juni 2022 @ 08:59:13 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205159490
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 07:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Toch frappant dat zoveel adviezen worden gegeven omtrent "de enige en allerbeste hypotheek voor u: nu en later".
Dat is reclame, dat is de beste hypotheek voor ons (hypotheek verstrekker) op dit moment.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 27 juni 2022 @ 09:04:07 #61
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205159521
Vergelijkingssite laden en de beste kiezen die jij wilt overwegen qua aanbieder en die direct benaderen ...

https://www.actuelerentes(...)-vast.asp#goto-table

Geen adviseur voor nodig om dat uit te zoeken.

Eigenlijk wel interessant. Voor internet ging dat dus allemaal op papier, en moest je maar aannemen dat je de beste deal kreeg. Vergelijken was irritant, zeker zoveel opties en smaken.
Dum de dum
pi_205159545
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:04 schreef Fe2O3 het volgende:
Vergelijkingssite laden en de beste kiezen die jij wilt overwegen qua aanbieder en die direct benaderen ...

https://www.actuelerentes(...)-vast.asp#goto-table

Geen adviseur voor nodig om dat uit te zoeken.

Eigenlijk wel interessant. Voor internet ging dat dus allemaal op papier, en moest je maar aannemen dat je de beste deal kreeg. Vergelijken was irritant, zeker zoveel opties en smaken.
Rente is niet het enige belangrijke punt, met de voorwaarden die ik zocht kwam ik uit bij Florius en daar kan je niet rechtstreeks afsluiten, dus ik had sowieso een adviseur nodig.
  maandag 27 juni 2022 @ 09:13:13 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205159563
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:09 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Rente is niet het enige belangrijke punt, met de voorwaarden die ik zocht kwam ik uit bij Florius en daar kan je niet rechtstreeks afsluiten, dus ik had sowieso een adviseur nodig.
Ja, of zoals in ons geval bij zelfbouw... daar hebben een heleboel hypotheekbanken moeite mee en sommige doen het helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205159660
Als doorstromer kan je sowieso nergens terecht zonder adviseur. Mede door het hele verhaal van renteaftrek, verschillende overgangsrechten en looptijden van leningdelen, etc.

Maar als starter heb je wel opties idd, als je hypotheken goed genoeg snapt.
Al moet je dan idealiter wel een starter zijn die in loondienst is, met een vast contract of een intentieverklaring, niet binnen 10 jaar met pensioen gaan en niet gescheiden zijn. Anders vinden ze het al snel spannend en moet je alsnog naar een adviseur. :+

En wat Leandra zegt, ook niet iets ingewikkelds qua onderpand willen.
  maandag 27 juni 2022 @ 09:34:27 #65
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205159695
Ja natuurlijk, als het bijzonder wordt dan is iemand die voor jou de eindjes aan elkaar knoopt wel handig

Rente is nu 3% hoger dan toen wij kochten in Oktober, gaat wel erg hard zo
Dum de dum
pi_205160255
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 09:29 schreef Bami het volgende:
Als doorstromer kan je sowieso nergens terecht zonder adviseur.
:N
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 27 juni 2022 @ 11:54:34 #67
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205160615
Misschien niet helemaal duidelijk trouwens, met adviseur bedoel ik dan wel de contactpersoon v/d instantie die de hypotheek regelt. Een adviseur die voor jou gaat shoppen bij div. banken is imho echt wel overbodig, je kan dat perfect zelf bekijken.

Als er dan banken zijn die niet met jou direct willen praten, mja, dan heb je een onafhankelijke contactpersoon nodig (ook een adviseur maar toch iets anders qua inhoud/activiteiten die hij/zij uitvoert voor jou).
Dum de dum
pi_205160778
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 11:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Als er dan banken zijn die niet met jou direct willen praten, mja, dan heb je een onafhankelijke contactpersoon nodig (ook een adviseur maar toch iets anders qua inhoud/activiteiten die hij/zij uitvoert voor jou).
Die contactpersoon noemt zich ook hypotheekadviseur en heeft een paar kolommen met banken/hypotheeknemers die die op z'n internetsite heeft staan. Been there, seen that: bij "onze" ING-bank moesten we wel via zo'n adviseur de hypotheek afsluiten; in de praktijk werkt ie uitsluitend voor de ING bank.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 27-06-2022 14:44:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205160912
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 11:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Misschien niet helemaal duidelijk trouwens, met adviseur bedoel ik dan wel de contactpersoon v/d instantie die de hypotheek regelt. Een adviseur die voor jou gaat shoppen bij div. banken is imho echt wel overbodig, je kan dat perfect zelf bekijken.

Als er dan banken zijn die niet met jou direct willen praten, mja, dan heb je een onafhankelijke contactpersoon nodig (ook een adviseur maar toch iets anders qua inhoud/activiteiten die hij/zij uitvoert voor jou).
Via mijn hypotheekadviseur kreeg ik een hogere hypotheek dan via de ing adviseur.

Een goede adviseur kan echt wel een meerwaarde zijn.
pi_205160967
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 11:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Misschien niet helemaal duidelijk trouwens, met adviseur bedoel ik dan wel de contactpersoon v/d instantie die de hypotheek regelt. Een adviseur die voor jou gaat shoppen bij div. banken is imho echt wel overbodig, je kan dat perfect zelf bekijken.

Als er dan banken zijn die niet met jou direct willen praten, mja, dan heb je een onafhankelijke contactpersoon nodig (ook een adviseur maar toch iets anders qua inhoud/activiteiten die hij/zij uitvoert voor jou).
Nee, die onafhankelijke contactpersoon is gewoon de hypotheekadviseur
pi_205161082
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:28 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Een goede adviseur kan echt wel een meerwaarde zijn.
Een goede adviseur, dan zeg je wel wat...

Veel adviseurs zijn niet veel meer dan papier schuivers, die echt niet meer waard zijn dan het papier van hun visitekaartje.
pi_205161530
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:28 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Via mijn hypotheekadviseur kreeg ik een hogere hypotheek dan via de ing adviseur.

Een goede adviseur kan echt wel een meerwaarde zijn.
Helemaal mee eens. Mijn hypotheekadviseur heeft mij zo goed begeleid. Zonder die man had ik hele andere keuzes gemaakt die een stuk slechter uit zouden zijn gevallen. Ik vond een onafhankelijke adviseur het geld dubbel en dwars waard.
pi_205176976
Geloof er eigenlijk geen reet van maar volgens die Funda waardemeter zou mijn appartement het afgelopen jaar 70k meer waard zijn geworden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205177018
- ONZ is ergens anders -

[ Bericht 96% gewijzigd door CoolGuy op 29-06-2022 07:27:51 ]
pi_205177606
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 00:36 schreef ludovico het volgende:
Geloof er eigenlijk geen reet van maar volgens die Funda waardemeter zou mijn appartement het afgelopen jaar 70k meer waard zijn geworden.
En wat is ie nu waard?
Bij mij zijn vergelijkbare flats idd in een goed jaar idd net zoveel in waarde gestegen, en dan heb ik het over redelijk oude zooi!
  woensdag 29 juni 2022 @ 10:00:55 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205178322
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:56 schreef namliam het volgende:

[..]
Een goede adviseur, dan zeg je wel wat...

Veel adviseurs zijn niet veel meer dan papier schuivers, die echt niet meer waard zijn dan het papier van hun visitekaartje.
Op basis waarvan weet je dit?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205180125
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 10:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Op basis waarvan weet je dit?
Op basis van ervaring, mijn persoonlijke ervaring en aangevuld met die van vrienden en omgeving.
Hoor overal hetzelfde verhaal, onjuistheden, fouten en blunders...
Zaken die niet lopen zoals afgesproken of bedoeld, niet op tijd communiceren etc etc.

Is natuurlijk alsnog een vrij beperkte steekproef, zelfs al zou dit 100 verschillende personen zijn... dat besef ik me... Uiteindelijk als je er een treft die echt goed is, doet hij niet veel wat je niet zelf zou moeten kunnen.

Hetzelfde is trouwens waar voor o.a. een taxateur en een makelaar en zelfs deels een notaris...
Een notaris durft 20 euro forfaitair negatieve rente rekenen bij bedragen tot 200.000 eur, terwijl die bedragen nog geen halve week op zijn rekening staan. Terwijl ook die halve week nog te lang is.... alleen maar omdat.
Daarnaast ook nog eens 20 euro per overboeking in rekening brengt, terwijl ik net zo makkelijk zelf die overschrijving kan doen.

Zijn allemaal mensen die zwaar overschat en overbetaald werk doen, je koopt natuurlijk een stukje gemak.... maar dan nog
pi_205181709
Mijn laatste ervaring met hypotheekadviseurs dateert nog van voor het provisieverbod, daarvan heb ik niet de indruk overgehouden dat dat ik mijzelf beter kan adviseren. Maar wellicht is dat met het provisieverbod verbeterd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205181818
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 16:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Mijn laatste ervaring met hypotheekadviseurs dateert nog van voor het provisieverbod, daarvan heb ik niet de indruk overgehouden dat dat ik mijzelf beter kan adviseren. Maar wellicht is dat met het provisieverbod verbeterd.
Huh? dit lijkt elkaar tegen te spreken.

Ooit nog eens ook maar een piep van je adviseur gehoord?
Zeer waarschijnlijk niet.... maar nazorg is wel een van de zaken waar je (vooraf en dik) voor betaald.
pi_205182783
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 13:30 schreef namliam het volgende:

[..]
Op basis van ervaring, mijn persoonlijke ervaring en aangevuld met die van vrienden en omgeving.
Hoor overal hetzelfde verhaal, onjuistheden, fouten en blunders...
Zaken die niet lopen zoals afgesproken of bedoeld, niet op tijd communiceren etc etc.

Is natuurlijk alsnog een vrij beperkte steekproef, zelfs al zou dit 100 verschillende personen zijn... dat besef ik me... Uiteindelijk als je er een treft die echt goed is, doet hij niet veel wat je niet zelf zou moeten kunnen.

Hetzelfde is trouwens waar voor o.a. een taxateur en een makelaar en zelfs deels een notaris...
Een notaris durft 20 euro forfaitair negatieve rente rekenen bij bedragen tot 200.000 eur, terwijl die bedragen nog geen halve week op zijn rekening staan. Terwijl ook die halve week nog te lang is.... alleen maar omdat.
Daarnaast ook nog eens 20 euro per overboeking in rekening brengt, terwijl ik net zo makkelijk zelf die overschrijving kan doen.

Zijn allemaal mensen die zwaar overschat en overbetaald werk doen, je koopt natuurlijk een stukje gemak.... maar dan nog
Je beseft dat er een reden is waarom het bij de notaris staat voor de overboeking en niet op jouw bank of de verkoper van je huis. Toch?
pi_205182937
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:56 schreef namliam het volgende:

[..]
Een goede adviseur, dan zeg je wel wat...

Veel adviseurs zijn niet veel meer dan papier schuivers, die echt niet meer waard zijn dan het papier van hun visitekaartje.
Vaak kun je bij het eerste ( veelal gratis ) adviesgesprek de goede er al uithalen. Om mij heen al vaak zat gezien. Men gaat voor een eerste gesprek naar een hypotheekadviseur, deze rekent even snel door obv de loonstrook wat er geleend kan worden en men gaat daarmee de markt op. Vervolgens bij het regelen van de daadwerkelijke financiering komen er allerlei zaken naar boven welke van invloed zijn op de leencapaciteit en dan blijkt het ineens niet meer haalbaar te zijn.
pi_205183797
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 18:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je beseft dat er een reden is waarom het bij de notaris staat voor de overboeking en niet op jouw bank of de verkoper van je huis. Toch?
Nou leg eens uit, waarom kan ik niet mijn eigen rekening voldoen?
Afgezien daarvan, als het het werk is van een notaris dat geld te ontvangen en door te betalen, dan hoort dat in de transactie te zitten.... en niet nog eens een belachelijke fee te rekenen om het geld over te boeken en andere randzaken die "er bij horen"
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:22:29 #83
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205183812
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:21 schreef namliam het volgende:

[..]
Nou leg eens uit, waarom kan ik niet mijn eigen rekening voldoen?
Afgezien daarvan, als het het werk is van een notaris dat geld te ontvangen en door te betalen, dan hoort dat in de transactie te zitten.... en niet nog eens een belachelijke fee te rekenen om het geld over te boeken en andere randzaken die "er bij horen"
Om zeker te zijn dat het overgemaakt is wellicht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205183825
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 19:05 schreef jesseax het volgende:

[..]
Vaak kun je bij het eerste ( veelal gratis ) adviesgesprek de goede er al uithalen.
Voor zover je nog een eerste gratis advies kan krijgen... en als het gratis is kom je vaak niet verder dan algemene zaken.

Vaak als je zaak iets anders is dan een gewone starter dan moeten ze al "te diep" de materie in.
pi_205183871
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:22 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Om zeker te zijn dat het overgemaakt is wellicht?
Hoezo? Want de rekening van "meneer de adviseur" "mevrouw de taxateur" etc kan ik niet zelf betalen?
Valt me nog mee dat de notaris niet een factuur naar zich zelf stuurt, dan kan hij nog een keer zijn fee voor een betaling in rekening brengen. Het geld moet immers van de derden rekening naar zijn eigen rekening.

Zelfs een echt groot bedrag als 5 ton voor de koop van een huis kan de hypotheek gever dan toch rechtstreeks naar de verkoper overmaken? Waarom moet een belachelijke fee voor de notaris daar tussen zitten?
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:29:08 #86
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205183896
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:26 schreef namliam het volgende:

[..]
Hoezo? Want de rekening van "meneer de adviseur" "mevrouw de taxateur" etc kan ik niet zelf betalen?
Valt me nog mee dat de notaris niet een factuur naar zich zelf stuurt, dan kan hij nog een keer zijn fee voor een betaling in rekening brengen. Het geld moet immers van de derden rekening naar zijn eigen rekening.

Zelfs een echt groot bedrag als 5 ton voor de koop van een huis kan de hypotheek gever dan toch rechtstreeks naar de verkoper overmaken? Waarom moet een belachelijke fee voor de notaris daar tussen zitten?
Omdat het wel prettig is om zeker te weten dat dat geld goed overkomt. Ja, bij jou gaat het goed. Maar wie zegt dat het bij iedereen goed gaat?

Maar wat staat je tegen om dit te eisen als je de volgende keer een huis koopt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205183941
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Omdat het wel prettig is om zeker te weten dat dat geld goed overkomt. Ja, bij jou gaat het goed. Maar wie zegt dat het bij iedereen goed gaat?

Maar wat staat je tegen om dit te eisen als je de volgende keer een huis koopt?
Ja want als je een stapeltje witgoed koopt doet de notaris dat ook toch?
Tuurlijk is een ander bedrag....

Maar een nieuwe auto...
Of bij een beetje nieuw huis, een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, stapelt het bedrag flink op... gaat de notaris ook mijn gas en licht betalen, want dan komt het geld zeker aan....

Niet alsof het spannend is dat ipv "Mijn bank" ziet notaris akte, maakt geld over naar "verkoper bank"
In plaats van dat de notaris daar tussen zit met zijn vork

En dan nog, de kosten van taxateur en adviseur et all zijn nou ook weer niet 100k.
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:36:46 #88
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205183994
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:32 schreef namliam het volgende:

[..]
Ja want als je een stapeltje witgoed koopt doet de notaris dat ook toch?
Tuurlijk is een ander bedrag....

Maar een nieuwe auto...
Of bij een beetje nieuw huis, een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, stapelt het bedrag flink op... gaat de notaris ook mijn gas en licht betalen, want dan komt het geld zeker aan....
Dat kan de notaris vast doen als je wilt.
quote:
Niet alsof het spannend is dat ipv "Mijn bank" ziet notaris akte, maakt geld over naar "verkoper bank"
In plaats van dat de notaris daar tussen zit met zijn vork

En dan nog, de kosten van taxateur en adviseur et all zijn nou ook weer niet 100k.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:29 schreef kanovinnie het volgende:
Maar wat staat je tegen om dit te eisen als je de volgende keer een huis koopt?
Maaruh?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:52:22 #89
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205184155
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:23 schreef namliam het volgende:

[..]
Voor zover je nog een eerste gratis advies kan krijgen... en als het gratis is kom je vaak niet verder dan algemene zaken.

Vaak als je zaak iets anders is dan een gewone starter dan moeten ze al "te diep" de materie in.
Toch niet mee eens.
Zelfs een eerste gesprek bij de hypotheker neemt men je situatie met verschillende leningdelen als doorstromer gewoon met je door is mijn ervaring.

Eerste huis hadden we een adviseur die geen stap extra deed voor zijn geld en ook geen zinvol advies gaf.

Nu hebben we een adviseur, die we nog geen cent betaald hebben want nog niks aangekocht, die ons al van zeer goed advies heeft voorzien in het voortraject.
Deze man betaal ik straks graag voor zijn hulp. In tegenstelling tot de vorige die voor een hypotheekofferte aanvragen zeer veel geld verdient heeft.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205184809
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Toch niet mee eens.
Zelfs een eerste gesprek bij de hypotheker neemt men je situatie met verschillende leningdelen als doorstromer gewoon met je door is mijn ervaring.

Eerste huis hadden we een adviseur die geen stap extra deed voor zijn geld en ook geen zinvol advies gaf.

Nu hebben we een adviseur, die we nog geen cent betaald hebben want nog niks aangekocht, die ons al van zeer goed advies heeft voorzien in het voortraject.
Deze man betaal ik straks graag voor zijn hulp. In tegenstelling tot de vorige die voor een hypotheekofferte aanvragen zeer veel geld verdient heeft.
En je schulden, je BKR, je hele shit. Als je het gewoon zelf ook netjes voorbereid
pi_205184993
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:26 schreef namliam het volgende:

[..]
Hoezo? Want de rekening van "meneer de adviseur" "mevrouw de taxateur" etc kan ik niet zelf betalen?
Valt me nog mee dat de notaris niet een factuur naar zich zelf stuurt, dan kan hij nog een keer zijn fee voor een betaling in rekening brengen. Het geld moet immers van de derden rekening naar zijn eigen rekening.

Zelfs een echt groot bedrag als 5 ton voor de koop van een huis kan de hypotheek gever dan toch rechtstreeks naar de verkoper overmaken? Waarom moet een belachelijke fee voor de notaris daar tussen zitten?
Serieus? :D Het concept AVG is je vreemd? Naast dat de meeste banken zulke grote transacties van particulieren niet accepteren, gaat een hypotheekverstrekker er niet op vertrouwen dat jij het juiste rekeningnummer doorgeeft van een verkopende partij. Maar omdat de verkopende partij geen bij jouw hypotheek betrokken partij is, mogen ze daar ook niet zomaar gegevens en bankafschriften van opvragen. Daarom zit dus de notaris ertussen, die er daarnaast zorg voor draagt dat de verschillende bedragen op tijd beschikbaar zijn op de juiste plek. Je moet namelijk als verkoper een huis schuldenvrij opleveren, maar een hypotheekverstrekker gaat jou als koper niet alvast het geld geven als je nog geen eigenaar van de woning bent. Dat al die (geld)stromen correct lopen en in de juiste volgorde uitgevoerd worden zodat alles juridisch klopt, daar heb je dus de notaris voor. :D
pi_205185015
Taxateur en adviseur kan je trouwens best vaak gewoon rechtstreeks betalen als je wilt, of gewoon een fatsoenlijke notaris zoeken die niet voor elke aparte transactie kosten in rekening brengt.
Maar juist de daadwerkelijke aan de hypotheek gerelateerde euro’s, die kunnen beter door de notaris overgeboekt worden.
pi_205185287
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 22:14 schreef Bami het volgende:

[..]
Serieus? :D Het concept AVG is je vreemd? Naast dat de meeste banken zulke grote transacties van particulieren niet accepteren, gaat een hypotheekverstrekker er niet op vertrouwen dat jij het juiste rekeningnummer doorgeeft van een verkopende partij. Maar omdat de verkopende partij geen bij jouw hypotheek betrokken partij is, mogen ze daar ook niet zomaar gegevens en bankafschriften van opvragen. Daarom zit dus de notaris ertussen, die er daarnaast zorg voor draagt dat de verschillende bedragen op tijd beschikbaar zijn op de juiste plek. Je moet namelijk als verkoper een huis schuldenvrij opleveren, maar een hypotheekverstrekker gaat jou als koper niet alvast het geld geven als je nog geen eigenaar van de woning bent. Dat al die (geld)stromen correct lopen en in de juiste volgorde uitgevoerd worden zodat alles juridisch klopt, daar heb je dus de notaris voor. :D
De AVG is niet eens het probleem hier. Vooral dat een bank je het geld gewoon echt niet gaat geven voor je eigenaar bent etc.
pi_205186768
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:26 schreef namliam het volgende:

[..]
Hoezo? Want de rekening van "meneer de adviseur" "mevrouw de taxateur" etc kan ik niet zelf betalen?

Blijkbaar maak je zelf gewoon verdomd slechte afspraken.

Je kunt de adviseur, makelaar, taxateur etc gewoon vanaf je eigen bankrekening betalen als je bij hen aangeeft dat je hen vanuit je eigen middelen zult betalen.

Zowel bij de eerste woning als bij de tweede woning die ik heb gekocht was dit geen enkel probleem.
pi_205186788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 22:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De AVG is niet eens het probleem hier. Vooral dat een bank je het geld gewoon echt niet gaat geven voor je eigenaar bent etc.
Precies. En omgekeerd gaat de verkoper je geen woning geven als er niet door een externe beëdigde partij is bevestigd dat het geld beschikbaar is op een derdengeld rekening. De koopsom + notariskosten moet je dus simpelweg voldoen aan de notaris.

Het overige is in principe ook buiten de notaris om te regelen.
pi_205186802
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 08:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Precies. En omgekeerd gaat de verkoper je geen woning geven als er niet door een externe beëdigde partij is bevestigd dat het geld beschikbaar is op een derdengeld rekening. De koopsom + notariskosten moet je dus simpelweg voldoen aan de notaris.

Het overige is in principe ook buiten de notaris om te regelen.
Zeker
Maar dan zal het nog niet gratis zijn. Daargelaten dat mensen zelfs voor lening aanvragen hij loonstrookjes photoshoppen. Of makelaars niet vertrouwen die ook hun wettelijke plichten hebben. Laat staan dat ze cheapskate-derdengeldenrekeninf b.v. willen vertrouwen
pi_205186885
Misschien een afkoeling, maar geen implosie van de markt. 2 vrienden van mij hebben onlangs hun huis te koop gezet, en hebben hem in korte tijd toch van de hand gedaan.

Analyses?
pi_205186912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:26 schreef namliam het volgende:

[..]
Hoezo? Want de rekening van "meneer de adviseur" "mevrouw de taxateur" etc kan ik niet zelf betalen?
Valt me nog mee dat de notaris niet een factuur naar zich zelf stuurt, dan kan hij nog een keer zijn fee voor een betaling in rekening brengen. Het geld moet immers van de derden rekening naar zijn eigen rekening.

Zelfs een echt groot bedrag als 5 ton voor de koop van een huis kan de hypotheek gever dan toch rechtstreeks naar de verkoper overmaken? Waarom moet een belachelijke fee voor de notaris daar tussen zitten?
De hypotheekgever het niks met de verkoper te maken dus die maken over naar het tussenstation. De hypotheekgever gaat nooit van zijn leven geld naar een particulier overmaken want voor hetzelfde geld besluit die particulier met de noorderzon te vertrekken
pi_205189449
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2022 08:30 schreef opgebaarde het volgende:
De hypotheekgever het niks met de verkoper te maken dus die maken over naar het tussenstation. De hypotheekgever gaat nooit van zijn leven geld naar een particulier overmaken want voor hetzelfde geld besluit die particulier met de noorderzon te vertrekken
Hypotheeknemer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205189488
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2022 08:26 schreef skrn het volgende:
Misschien een afkoeling, maar geen implosie van de markt. 2 vrienden van mij hebben onlangs hun huis te koop gezet, en hebben hem in korte tijd toch van de hand gedaan.

Analyses?
Analyse = N = 2

Overigens, wat ik zie hier in de buurt: huizen van 7 ton tot > miljoen, gaan nog steeds snel weg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')