abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:30:51 #51
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205017782
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:23 schreef Breekfast het volgende:
En dat we al bijna geen natuur meer hebben in NL zou toch juist eens te denken moeten geven of de landbouwsector in het verleden al niet veel te veel ruimte heeft geclaimd in onze kleine land.

En het is niet zo dat ze die ruimte nodig hebben om onze eigen bevolking te kunnen voeden. Nee, de landbouwsector is voor een groot deel op de export gericht.
Dat ben ik wel met je eens!

Ik ben er best voor te porren dat er geen nieuwe megastallen bijkomen maar dan alleen omdat het overgrote deel geëxporteerd wordt. Ik ben tegen onteigening van boeren onder het mom van "natuur" terwijl er allemaal weten dat de stikstof ruimte nodig is voor woningbouw. Dus omdat de projectontwikkelaar vriendjes is mogen de boeren hun land opgeven. Dat kan niet in mijn optiek

Ik ben
voor natuur
voor ecologisch herstel

Maar tegen
Overproductie enkel voor export
Teloorgang van natuur
Alles opofferen voor woningbouw en mega distributiehallen en datacenters

Ben echter ook realistisch genoeg om te weten dat mijn ideale wereld nooit meer gerealiseerd kan worden. Het zit in de aard van de mens om alles te vernietigen onder het mom van "vooruitgang"
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:31:45 #52
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205017788
quote:
En dat we al bijna geen natuur meer hebben in NL zou toch juist eens te denken moeten geven of de landbouwsector in het verleden al niet veel te veel ruimte heeft geclaimd in onze kleine land.

En het is niet zo dat ze die ruimte nodig hebben om onze eigen bevolking te kunnen voeden. Nee, de landbouwsector is voor een groot deel op de export gericht.
We leven nu eenmaal in klein land en afgezet tegen andere landen is de omvang van de landbouw in Nederland helemaal niet zo groot. En als de Nederlandse landbouw zich teveel op export richt dan is het misschien verstandiger om een aanpak daarop te richten (in de zin van omvorming richting het voeden van de eigen bevolking) en niet zozeer op het verkleinen van de omvang.
  Admin vrijdag 10 juni 2022 @ 22:32:43 #53
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_205017792
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja, nu zit de reeks er al op dzv @:Yvonne slimpie.
})
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:33:40 #54
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205017796
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja, nu zit de reeks er al op dzv @:Yvonne slimpie.
Daarvoor heeft @yvonne advies gekregen van @Snakey B-)

Toch? O-) })
pi_205017797
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:31 schreef beantherio het volgende:

[..]
We leven nu eenmaal in klein land en afgezet tegen andere landen is de omvang van de landbouw in Nederland helemaal niet zo groot. En als de Nederlandse landbouw zich teveel op export richt dan is het misschien verstandiger om een aanpak daarop te richten (in de zin van omvorming richting het voeden van de eigen bevolking) en niet zozeer op het verkleinen van de omvang.
De veehouderij is op zich wel groot t.o.v. ons landoppervlak.

We hebben hier zo'n 3 tot 5x meer (pluim)vee per km2 dan omringende landen als Duitsland of Frankrijk.

edit:

vrijdag 10 juni 2022 @ 22:34:01 #56
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205017799
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:30 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Ben echter ook realistisch genoeg om te weten dat mijn ideale wereld nooit meer gerealiseerd kan worden. Het zit in de aard van de mens om alles te vernietigen onder het mom van "vooruitgang"
Misschien later dan, op de puinhopen van de vooruitgang.
pi_205017900
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
zo'n 3 tot 5x meer (pluim)vee per km2 dan omringende landen als Duitsland o
Als we dat op het niveau van Duitsland weten te krijgen en ook nog eens een zelfde aantal inwoners per vierkante kilometer dan maken we een mooie slag.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:51:32 #58
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205017943
quote:

Het voeden van de eigen bevolking doen ze niet eens. Anders zouden we nu geen te kort aan graan hebben.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:51:56 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205017944
quote:

[..]

We hebben hier zo'n 3 tot 5x meer (pluim)vee per km2 dan omringende landen als Duitsland of Frankrijk.

edit:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vermeld ook het verschil tussen de regels van beide landen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:53:53 #60
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_205017959
quote:

[..]

edit:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nogmaals: Nederland is een klein land. Dat je dus in dit soort vergelijkingen dat soort verschillen ziet is dus ook wel logisch. Ik las dat Duitsland voor 14,7% bestaat uit berggebied: dat zal nooit zoveel kunnen bijdragen aan veehouderij dan het platte en al eeuwenlang uitvoerig gecultiveerde land van Nederland. Dat soort dingen dragen allemaal bij aan de verschillen in cijfers.

En wat ik ook al eerder heb aangegeven is dat je je af moet vragen of Nederland wel echt natuur heeft. Ooit was Nederland voor het grootste deel bebost maar dit is al eeuwen lang niet meer zo. De vergelijking is niet echt eerlijk.
pi_205017960
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Vermeld ook het verschil tussen de regels van beide landen.
Nou?
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:54:34 #62
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_205017967
quote:
84s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het voeden van de eigen bevolking doen ze niet eens. Anders zouden we nu geen te kort aan graan hebben.
De tarwe die hier geproduceerd kan worden schijnt van relatief slechte kwaliteit te zijn, in elk geval ten opzichte van de huidige standaarden.

Maar goed, we zouden roggebrood kunnen eten, en spelt schijnt ook mogelijkheden te bieden.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:54:42 #63
24533 ACT-F
pi_205017971
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou?
Nou, doe eens vermelden.
pi_205017977
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:53 schreef beantherio het volgende:

[..]
Nogmaals: Nederland is een klein land. Dat je dus in dit soort vergelijkingen dat soort verschillen ziet is dus ook wel logisch. Ik las dat Duitsland voor 14,7% bestaat uit berggebied: dat zal nooit zoveel kunnen bijdragen aan veehouderij dan het platte en al eeuwenlang uitvoerig gecultiveerde land van Nederland. Dat soort dingen dragen allemaal bij aan de verschillen in cijfers.

En wat ik ook al eerder heb aangegeven is dat je je af moet vragen of Nederland wel echt natuur heeft. Ooit was Nederland voor het grootste deel bebost maar dit is al eeuwen lang niet meer zo. De vergelijking is niet echt eerlijk.
We hebben het over 300 tot 500% meer vee per km2.

Niet over 50% meer ofzo.
pi_205017980
- geen zin in dit spelletje -

[ Bericht 47% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-06-2022 23:03:14 ]
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:57:09 #66
24533 ACT-F
pi_205017991
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jij begint over verschillen, ik niet.
Degene die begon met verschillen was jij met je plaatje. Wees dan flink en vermeld ook de verschillen in regels.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:13:30 #67
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205018096
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 17:16 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Als je zoiets daadwerkelijk hoopt dan ben je gewoon een debiel. Bedenk even wat mensen die het oneens zijn met jouw favoriete politici dan ook zouden mogen doen als je zoiets goedkeurt.
Hoezo debiel?
Ik vraag nergens om slachtoffers maken. Vraag alleen om onmogelijk maken dit uit te voeren.

En mij favo politici?
Die worden bij voorbaat weggezet als nazi extreem rechts voordat ze een woord hebben uitgesproken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:15:11 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205018113
Waar woont ONZE minister dan?

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2022 23:16:00 ]
pi_205018163
quote:
Hoeveel koeien of varkens per inwoner is helemaal niet relevant.

Het gaat om het oppervlak dat Nederland heeft en de in verhouding veel te grote veestapel.

Hoe dan ook, de veestapel gaat krimpen.
pi_205018212
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoeveel koeien of varkens per inwoner is helemaal niet relevant.

Het gaat om het oppervlak dat Nederland heeft en de in verhouding veel te grote veestapel.

Hoe dan ook, de veestapel gaat krimpen.
Dat is wel relevant.
Aangezien mensen ook stikstof uitstoten.
Daarnaast zijn mensen ook dieren.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:33:36 #72
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_205018219
En we fokken varkens voor China.....

China.....
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:41:57 #74
24533 ACT-F
pi_205018260
quote:
- geen zin in dit spelletje -
Het heeft geen zin om je reactie weg te halen als het al geciteerd is :') Degene die het spelletje begint ben jij door selectief zaken te publiceren zonder te vermelden waarom die verschillen er zijn. Dus wees flink en zet ook de verschillen in regelgeving neer tussen Nederland en Duitsland. Ik ga je één voorbeeld geven:

Nederland:

Duitsland:

Met minder strenge regels is het goedkoper boeren waardoor je minder hoeft te produceren om rond te komen. Logisch dat je als Duitse boer genoeg hebt aan minder productie. Maar betekent dat ook dat Duitse boeren minder ammoniak uitstoten? En stopt ammoniak bij de landsgrenzen?
pi_205018263
quote:
Antwerpen en het Ruhrgebied
pi_205018271
quote:
Dat is geen NH3 ;)
  vrijdag 10 juni 2022 @ 23:45:26 #77
24533 ACT-F
pi_205018274
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:33 schreef ondeugend het volgende:
En we fokken varkens voor China.....

China.....
En we kopen aardappels uit Israel.....

Israel.....

pi_205018280
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En stopt ammoniak bij de landsgrenzen?
Nee, de Nederlandse stikstof slaat deels ook in het buitenland neer.

Nederland produceert per hectare de grootste hoeveelheid stikstof van heel Europa, 4x meer dan het gemiddelde. En er komt drie keer meer Nederlandse stikstof in het buitenland terecht, dan er vanuit andere landen bij ons binnenkomt, waardoor Nederland een netto-exporteur van stikstof is.
pi_205018290
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is geen NH3 ;)
Zie hier NH3.

https://squares.ulb.be/NH3-IASI.html
pi_205018310
quote:
Ok.
En wat betekent dit voor de natuurgebieden in Nederland? ;)
pi_205018324
quote:

[..]
We hebben het over 300 tot 500% meer vee per km2.

Niet over 50% meer ofzo.
En we hebben het over 0.73% van het continentale aardoppervlak.

En wij, Nederland, met dit minimale stuklje aardkloot moeten het qua stikstoffuitstoot opnemen tegen gigantische landen als China, de VS, Rusland, India, Brazilie, Mexico, etc die hun stikstof (smog) metropolen kunnen compenseren met enorme lege (natuur)gebieden.

Dan is het een betere vergelijking als je Nederland qua stikstofuitstoot zou vergelijken met de agglomeraties van bv Shangai, Mexico Stad, Los Angeles, etc.

Er is niets mis om de uitstoot te willen verminderen, maar alleen als Nederland begin je 0,0 tegen de 'opwarming' als de rest van de wereld niet meedoet.

Het lijkt me daarom juist beter voor ONZE economie om aan de reductie-stikstof polonaise pas aan te sluiten als de grote landen het voorbeeld geven, ipv voor de zoveelste keer weer het beste jongetje van de klas te willen zijn terwijl je eigen burgers creperen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_205018337
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:00 schreef Montagui het volgende:

[..]
En we hebben het over 0.73% van het continentale aardoppervlak.
Ja, maar we leven er wel.

quote:
En wij, Nederland, met dit minimale stuklje aardkloot moeten het qua stikstoffuitstoot opnemen tegen gigantische landen als China, de VS, Rusland, India, Brazilie, Mexico, etc die hun stikstof (smog) metropolen kunnen compenseren met enorme lege (natuur)gebieden.
We hoeven het niet "op te nemen" want het gaat om lokale stikstofdepositie.

quote:
Dan is het een betere vergelijking als je Nederland qua stikstofuitstoot zou vergelijken met de agglomeraties van bv Shangai, Mexico Stad, Los Angeles, etc.

Er is niets mis om de uitstoot te willen verminderen, maar alleen als Nederland begin je 0,0 tegen de 'opwarming' als de rest van de wereld niet meedoet.
Heeft niets te maken met opwarming, wél alles met flora en de daarin levende fauna.

quote:
Het lijkt me daarom juist beter voor ONZE economie om aan de reductie-stikstof polonaise pas aan te sluiten als de grote landen het voorbeeld geven, ipv voor de zoveelste keer weer het beste jongetje van de klas te willen zijn terwijl je eigen burgers creperen.
Het heeft niets te maken met andere landen. Stikstof reductie doe je 70% voor je eigen land.
pi_205018344
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok.
En wat betekent dit voor de natuurgebieden in Nederland? ;)
Goede vraag en ik wens de rechters die straks 10.000 rechtszaken hierover krijgen veel succes. De boeren gaan allemaal aanvoeren dat hun bedrijf al 50 jaar bestaat en dat zij niet de oorzaak zijn. Bij wie ligt de bewijslast?
pi_205018354
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:04 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Goede vraag en ik wens de rechters die straks 10.000 rechtszaken hierover krijgen veel succes. De boeren gaan allemaal aanvoeren dat hun bedrijf al 50 jaar bestaat en dat zij niet de oorzaak zijn. Bij wie ligt de bewijslast?
Je meet rond en in een natuurgebied de stikstofdepositie. Vervolgens ga je kijken welke bronnen voor stikstof (NH3 / NOx) er in de buurt zitten. Dat kan een snelweg zijn, dat kan een fabriek zijn, dat kan een boerenbedrijf zijn. Daar ga je meten en indien nodig maatregelen nemen. Stikstofdepositie is voor ongeveer 70% een lokale aangelegenheid; het slaat dichtbij neer.
pi_205018371
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, maar we leven er wel.
[..]
We hoeven het niet "op te nemen" want het gaat om lokale stikstofdepositie.
[..]
Heeft niets te maken met opwarming, wél alles met flora en de daarin levende fauna.
[..]
Het heeft niets te maken met andere landen. Stikstof reductie doe je 70% voor je eigen land.
Onzin. Jouw en mijn levensstanddaard wordt bepaald door overheidsbeleid. En ONS overheidsbeleid wil het beste jongetje van de klas zijn. En als de rest van de wereld niet meedoet heeft dat geen enkele zin omdat we dan 'one way or the other' toch nog verdoemd zijn.

En dan betekent 'lokaal' dus ook helemaal niets.

Ofwel, wereldwijd, of dan maar zo lang mogelijk het beste eruit halen.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 00:09:19 #86
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_205018374
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En we kopen aardappels uit Israel.....

Israel.....

[ afbeelding ]
Ja onnodig
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_205018383
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:08 schreef Montagui het volgende:

[..]
Onzin. Jouw en mijn levensstanddaard wordt bepaald door overheidsbeleid. En ONS overheidsbeleid wil het beste jongetje van de klas zijn. En als de rest van de wereld niet meedoet heeft dat geen enkele zin omdat we dan 'one way or the other' toch nog verdoemd zijn.

En dan betekent 'lokaal' dus ook helemaal niets.

Ofwel, wereldwijd, of dan maar zo lang mogelijk het beste eruit halen.
Je bazelt, je probeert "globale, CO2-achtige" argumenten toe te passen op lokaal stikstofbeleid.

Stikstofbeleid voer je voor de lokale vegetatie, de lokale flora en fauna.

Zo hou je de juiste insecten voor de juiste libellen, amfibieën, knaagdieren, egels, vogels en hoger in de keten weer roofvogels, vossen, marterachtigen, etc. Dus naast (of dankzij) de vegetatie bescherm je ook die voedselketen.

Bijvoorbeeld: is een plantensoort weg (overwoekerd door een stikstof lievende plant) in een gebied, zijn de insecten die daar op afkomen ook weg, zijn de vogels die daar op afkomen ook weg, etc. En dan heb ik het nog niet over verzuring, minder calcium in de grond, wat ook weer z'n effect heeft op de groei. Verzuring heeft overigens meerdere oorzaken, niet alleen stikstof.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-06-2022 00:18:17 ]
pi_205018426
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je meet rond en in een natuurgebied de stikstofdepositie. Vervolgens ga je kijken welke bronnen voor stikstof (NH3 / NOx) er in de buurt zitten. Dat kan een snelweg zijn, dat kan een fabriek zijn, dat kan een boerenbedrijf zijn. Daar ga je meten en indien nodig maatregelen nemen. Stikstofdepositie is voor ongeveer 70% een lokale aangelegenheid; het slaat dichtbij neer.
De hele wetgeving draait niet om de stikstof maar om de achteruitgang van soorten in een natuurgebied. Als bewezen is dat die achteruitgaan, dan moet gekeken worden welke bronnen daar een aandeel in hadden. Daar worden vervolgens maatregelen genomen.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 00:19:31 #89
24533 ACT-F
pi_205018433
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 23:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, de Nederlandse stikstof slaat deels ook in het buitenland neer.

Nederland produceert per hectare de grootste hoeveelheid stikstof van heel Europa, 4x meer dan het gemiddelde. En er komt drie keer meer Nederlandse stikstof in het buitenland terecht, dan er vanuit andere landen bij ons binnenkomt, waardoor Nederland een netto-exporteur van stikstof is.
En hoe relevant is dat? Kijk eens even goed naar de Povlakte in Italië op de ammoniakkaart wat boven je gepost is. Als we de Povlakte tot een onafhankelijk land uitroepen dan is Nederland er niets bij. Maar wat verandert er nu effectief? Helemaal niets, want we zitten denkbeeldige lijnen te trekken en noemen dat land en we definiëren probleem of geen probleem. Snap je nu waarom dit hele ammoniakverhaal vooral een papieren werkelijkheid is?

De uitstoot is helemaal niet relevant voor het hele Natura 2000 verhaal, want het gaat om de depositie. Je snapt natuurlijk ook wel dat de situatie in Nederland een stuk gezonder is dan in de Povlakte. Maar is het een eerlijke vergelijking om iets erbij te halen wat erger is om je eigen straatje goed te praten? Natuurlijk niet, maar dat spelletje speel je wel met je kaart over de veestapel per hoofd van de bevolking wat volstrekt irrelevant is. Het gaat om de werkelijke uitstoot en niet de berekende uitstoot per dier. Dat is de reden waarom de boeren boos zijn op het RIVM. De boeren willen werkelijke gemeten waardes en niet de berekende waardes wat het RIVM hanteert.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 00:27:07 #90
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205018475
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:18 schreef Jojoke het volgende:

[..]
De hele wetgeving draait niet om de stikstof maar om de achteruitgang van soorten in een natuurgebied. Als bewezen is dat die achteruitgaan, dan moet gekeken worden welke bronnen daar een aandeel in hadden. Daar worden vervolgens maatregelen genomen.
Het is een ontzettend leuk verhaal, maar een goede uitleg waarom die afname van of verandering in biodiversiteit in een klein natuurgebied in Nederland zo vreselijk erg is, zie ik niet.
pi_205018481
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je bazelt, je probeert "globale, CO2-achtige" argumenten toe te passen op lokaal stikstofbeleid.

Stikstofbeleid voer je voor de lokale vegetatie, de lokale flora en fauna.

Zo hou je de juiste insecten voor de juiste libellen, amfibieën, knaagdieren, egels, vogels en hoger in de keten weer roofvogels, vossen, marterachtigen, etc. Dus naast (of dankzij) de vegetatie bescherm je ook die voedselketen.

Bijvoorbeeld: is een plantensoort weg (overwoekerd door een stikstof lievende plant) in een gebied, zijn de insecten die daar op afkomen ook weg, zijn de vogels die daar op afkomen ook weg, etc. En dan heb ik het nog niet over verzuring, minder calcium in de grond, wat ook weer z'n effect heeft op de groei.
Finally, daarin geef ik je gelijk, dat is een effectieve reden.

Feit is wel dat het aantal vee- en landbouwbedrijven al lang dalende is, terwijl het aantal bouwgebieden stijgende is.

Ben benieuwd wanneer we het breakeven point bereiken, en of we dat ooit bereiken voordat Nederland omkomt/ophoudt te bestaan of whatever door o/a de armoede.

Onze regering zit er voor ons, Nederlanders. Daar lijkt het echter niet op. Dit kan escaleren.

Er is geen links/rechts meer, maar eerder 'elite' vs 'plebs'.
pi_205018544
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het is een ontzettend leuk verhaal, maar een goede uitleg waarom die afname van of verandering in biodiversiteit in een klein natuurgebied in Nederland zo vreselijk erg is, zie ik niet.
Het is niet wenselijk maar ook geen levensbedreigend probleem. Als ik even naar India gluur, dan denk ik: het kan nog heel veel erger. Is het een luxeprobleem? Ik denk wel in zekere zin. Ik denk wel nog steeds dat we de megastallen moeten afschaffen. Puur alleen al om dierenwelzijn. Alle boeren afschaffen is compleet onnodig vind ik.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 00:44:17 #93
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205018560
Ik geloof dat mevrouw van der Wal boos is dat dr kinderen trillen als er boeren voor de deur staan.

Maar ik geloof ook dat er tientallen kinderen gaan trillen als tientallen boerenbedrijven opeens een andere baan moeten zoeken.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205018573
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:44 schreef hollandia02 het volgende:
Ik geloof dat mevrouw van der Wal boos is dat dr kinderen trillen als er boeren voor de deur staan.

Maar ik geloof ook dat er tientallen kinderen gaan trillen als tientallen boerenbedrijven opeens een andere baan moeten zoeken.
Mensen moeten bewindspersonen niet thuis opzoeken. Dat is gewoon not done.
pi_205018586
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:44 schreef hollandia02 het volgende:

Dat overkomt duizenden ouders per jaar (zonder riante uitkoopregeling trouwens) maar nu het boeren overkomt is dat ineens het grootste probleem van de planeet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tocadisco op 11-06-2022 01:04:05 ]
pi_205018605
Valt de glastuinbouw hier eigenlijk ook onder? Of de bloementeeld? Is het niet gewoon versneld ingevoerd vanwege het gas verbruik?
pi_205018611
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:48 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Mensen moeten bewindspersonen niet thuis opzoeken. Dat is gewoon not done.
Dan neem ik aan dat je ook niet wil dat 'de overheid' de boer thuis gaat opzoeken?
  zaterdag 11 juni 2022 @ 01:10:34 #98
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205018633
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 00:38 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Het is niet wenselijk maar ook geen levensbedreigend probleem. Als ik even naar India gluur, dan denk ik: het kan nog heel veel erger. Is het een luxeprobleem? Ik denk wel in zekere zin. Ik denk wel nog steeds dat we de megastallen moeten afschaffen. Puur alleen al om dierenwelzijn. Alle boeren afschaffen is compleet onnodig vind ik.
Eens dat het een luxeprobleem is. Als de ene plantensoort wordt verdrongen door de andere: who gives a fuck? Beiden zijn fotosynthetisch en zetten dus CO2 om in zuurstof. Als een vogelsoort verdwijnt of een andere plek opzoekt: nou en? Zoals in het artikel van Plasterk al staat: het is al allemaal kunstmatig hoe het nu is in Nederland. Slaat nergens op om dat om volslagen irrationele redenen te willen 'behouden' of 'beschermen'.

Er worden in dit artikel wat EU-wauwelredenen genoemd waarom het zo vreselijk belangrijk is voor ons voortbestaan: https://www.europarl.euro(...)wat-zijn-de-oorzaken

Onder andere dat "bestuivers essentieel zijn voor de voortplanting van planten, die essentieel zijn voor onze voedselvoorziening". Voor zover ik weet gaan we dagelijks na ons werk niet meer massaal met een mandje en een speer de bossen in om o.a. wilde bramen en bessen te plukken zodat er iets op tafel komt. Dat eten komt gewoon uit de tuinbouw en van landbouwakkers, waar al tijden gebruik wordt gemaakt van hommels die gewoon per kolonie in een doos bij gespecialiseerde bedrijven vandaan komen. Wat een gelul zeg.

Het einde van het artikel is het allermooist:
quote:
Het is onmogelijk om de exacte gevolgen van massale uitsterving voor mensen te voorspellen, maar we weten wel dat de huidige diversiteit van de natuur ons in staat stelt om te gedijen.
:') "We weten niet waarom het zo belangrijk is, maar het is wel zo!"
pi_205018670
Als ik moet kiezen tussen bos of hei kies ik bos.
pi_205018688
Smerige megastallen moeten plaats maken voor mooie bossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')