Tja, zeg het maar...quote:In de VS geldt het aan negro verwante woord nigger als zeer beledigend. Als geuzennaam is wel het woord nigga in gebruik in sommige Afro-Amerikaanse subculturen, onder meer in rap en hiphop. Het gebruik van die term door mensen die zelf niet zwart zijn, wordt doorgaans niet geaccepteerd.
Dat was ooit ook niet acceptabel.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:34 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind het nog steeds raar om iemand "zwarte" te noemen.
Zijn maar weinig mensen echt zwart toch?
Tja, als het ergens ander naartoe moet... be my guest... Ik dacht hier maar...quote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:37 schreef laforest het volgende:
Kunt je precies aangeven hoe dit topic in F&L thuispast?
Lijkt me een nette benaming inderdaad.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:00 schreef Tyr80 het volgende:
Op de NPO wordt bij FC Kip het woord ‘joekel’ gehanteerd, en zij zullen vast hun best gedaan hebben om een correcte term te vinden, dus laten we dat voortaan allemaal zeggen.
Borrowed from Romani ʒukel (“dog”), from Persian جاهل (jâhel, “foolish, ignorant”), from Arabic جاهِل (jāhil, “ignorant”).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:00 schreef Tyr80 het volgende:
Op de NPO wordt bij FC Kip het woord ‘joekel’ gehanteerd, en zij zullen vast hun best gedaan hebben om een correcte term te vinden, dus laten we dat voortaan allemaal zeggen.
Vind joekel ook nix... joekel komt op mij over als groot... "Een joekel van een toverbal!"quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:11 schreef laforest het volgende:
Vroeg scholden mensen met zwartjoekel. Vind joekel zelf alleen ook geen goede benaming.
Ga je lekker klagen bij Judeska.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Borrowed from Romani ʒukel (“dog”), from Persian جاهل (jâhel, “foolish, ignorant”), from Arabic جاهِل (jāhil, “ignorant”).
Vroeg scholden mensen met zwartjoekel. Vind joekel zelf alleen ook geen goede benaming.
Nee, dat zijn Afrikaners.quote:Op zondag 5 juni 2022 00:43 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Maar dit zijn ook Afrikanen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van die eerste kan je dat zeggen, maar die laatste twee zijn gewoon Afrikanen (uit Noord-Afrika).quote:
Ik denk dat je nikker bedoelt?quote:Op zondag 5 juni 2022 01:12 schreef Dr.Mikey het volgende:
Vroeger kon neger gewoon.
Nigger en Neger is ook wel hele andere lading althans voor die woke hype toen de wereld nog gewoon was en een homo was gewoon een homo niet die rare fratsen van tegenwoordig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Niks mis met negertsquote:Op zondag 5 juni 2022 03:14 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik denk dat je nikker bedoelt?
Maar goed, ik zeg gewoon neger. Als iemand daar een probleem mee heeft mag ‘ie verhaal komen halen.
En dit, als iemand mij zwarte of zwarte man noemt hebben we hele grote problemenquote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:34 schreef Filosoofert het volgende:
Ik zou intens genieten als dit de nieuwe standaard zou wordenquote:Op zaterdag 4 juni 2022 22:00 schreef Tyr80 het volgende:
Lolquote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:38 schreef Fok-it het volgende:
Ik zie het filosofische randje niet van deze vraag maar oke.
Ik gebruik liever zwarte dan neger, of donkere. Ligt er per situatie natuurlijk ook beetje aan. Het liefst gewoon wat persoonlijkere termen zoals simpelweg een naam
Jij bent er toch zo een als deze gast?quote:Op zondag 5 juni 2022 03:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
En dit, als iemand mij zwarte of zwarte man noemt hebben we hele grote problemen
Neger hangt af van de context
Ik ben niet wit, dus sowieso geen racist.quote:Op zondag 5 juni 2022 04:27 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Nee hij bedoelde naggers, ben jij als racist even mooi door de mand gevallen jongen!
Dat is waar, was vergeten dat alleen tatas racisten kunnen zijn.quote:Op zondag 5 juni 2022 04:28 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Ik ben niet wit, dus sowieso geen racist.
Nee, daar kan bijv. de politie niks mee. "De dader wordt omschreven als persoon van kleur",quote:Op zondag 5 juni 2022 05:12 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Is "persoon van kleur" niet tegenwoordig de gangbare benaming?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blanken worden tegenwoordig wit genoemd, dat gemist of zo?quote:Op zondag 5 juni 2022 03:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lol
Zwarte moet je echt nooit tegen iemand zeggen tenzij je ruzie zoekt
Zwarte man/vrouw ok ligt aan de negert maar met zwarte jaag je echt iedereen op de kast
Witte of gele of rooie is toch ook niet ok?
Geen idee? Zoals FC zegt wordt de term witte ook gebezigd dus zou het alleen maar logisch zijn dat het antoniem zwarte ook gewoon gebruikt mag wordenquote:Op zondag 5 juni 2022 03:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lol
Zwarte moet je echt nooit tegen iemand zeggen tenzij je ruzie zoekt
Zwarte man/vrouw ok ligt aan de negert maar met zwarte jaag je echt iedereen op de kast
Witte of gele of rooie is toch ook niet ok?
Iets negeriger toch nogquote:Op zondag 5 juni 2022 04:28 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Jij bent er toch zo een als deze gast?
[ afbeelding ]
Tuurlijk mag hetquote:Op zondag 5 juni 2022 10:32 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Geen idee? Zoals FC zegt wordt de term witte ook gebezigd dus zou het alleen maar logisch zijn dat het antoniem zwarte ook gewoon gebruikt mag worden
Zit ook iedereen over te miepen maar dat heb jij dan weer gemist denk ikquote:Op zondag 5 juni 2022 10:17 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Blanken worden tegenwoordig wit genoemd, dat gemist of zo?
Of 'zwartje' (ik hoor het weleens). Nog erger: Zwartjoekel, roetmop (idem).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:34 schreef Filosoofert het volgende:
Inderdaad. Ik weet het ook niet meer. En meestal als ik toch iets probeer, wordt ik direct op mijn vingers getikt.quote:Op zondag 5 juni 2022 16:48 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet het zelf ook niet meer![]()
Neger en joekel vind ik vreselijk racistisch. Zwarte is dit zo te lezen duidelijk ook.
Ik zeg meestal: een donkere meneer of mevrouw. Of een Afrikaanse meneer of mevrouw.
Kan dat?
"Ik denk, bel moar eeb'm."quote:Op zondag 5 juni 2022 01:15 schreef Fer het volgende:
Zwarte associeer ik echt met het platte land. “He, kiek daar leup zo’n swatte deu de straad.”
Dus niet miepen en mensen wit en zwart noemen?quote:Op zondag 5 juni 2022 14:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Iets negeriger toch nog
Denk twee of drie tinten
[..]
Tuurlijk mag het
De term kkzwarte bezigen mensen ook maar dat zou ik ook niet gebruiken tijdens een r&b festival ofzo
Read the room
[..]
Zit ook iedereen over te miepen maar dat heb jij dan weer gemist denk ik
Ik zou beiden niet direct gebruiken tenzij ik vervelend wil doenquote:Op zondag 5 juni 2022 17:18 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dus niet miepen en mensen wit en zwart noemen?
Als iedereen nou even met elkaar naar bed gaat is het probleem met een paar generaties wegquote:Op zondag 5 juni 2022 17:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zou beiden niet direct gebruiken tenzij ik vervelend wil doen
Wat wel voorkomt
Nou in het Surinaams zeggen we gewoon nengre en daarmee kan bedoeld worden een neger of man. Ook de taal Sranan Tongo wordt wel eens nengre genoemd.quote:Op zondag 5 juni 2022 16:48 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet het zelf ook niet meer![]()
Neger en joekel vind ik vreselijk racistisch. Zwarte is dit zo te lezen duidelijk ook.
Ik zeg meestal: een donkere meneer of mevrouw. Of een Afrikaanse meneer of mevrouw.
Kan dat?
Zijn zij niet creolen?quote:Op zondag 5 juni 2022 18:17 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Nou in het Surinaams zeggen we gewoon nengre en daarmee kan bedoeld worden een neger of man. Ook de taal Sranan Tongo wordt wel eens nengre genoemd.
En kinderen noemen we kleine negers.Laat je niet gek maken door een kleine groep activisten (lees: zeikerds).
Bijna iedereen heeft wel een kleur.quote:Op zondag 5 juni 2022 19:59 schreef summer2bird het volgende:
Taal is dynamisch.
Ik zeg gewoon persoon van kleur. Als ik iemand moet beschrijven zeg ik dat diegene een donkere huidskleur heeft.
Dieje mens met die zwarte huid.. Ja, je zou 'm maar in een groep van 20 man moeten aanduiden.quote:Op zondag 5 juni 2022 20:23 schreef Adames het volgende:
[..]
Bijna iedereen heeft wel een kleur.
Dan hou het gewoon bij 'mens'. Iedereen is mens. Verder geen specificatie.
Das net zoiets als iedere Nederlander een Hollander noemenquote:Op zondag 5 juni 2022 19:57 schreef damsco het volgende:
Ikzelf zeg bosneger, maar weet niet of dat tegenwoordig woke genoeg is?
Nee 'zwarte' klinkt lekker..de meeste negers zijn ook helemaal niet zwart toch?quote:Taaltelefoon, de taaladviesdienst van de Vlaamse Overheid i.s.m. de Nederlandse Taalunie, stelt dat neger en negerin als minachtend en discriminerend worden ervaren en adviseert het gebruik van zwarte, of man/vrouw/persoon met Afrikaanse roots.[
Hoezo verwarrend?quote:Op maandag 6 juni 2022 02:24 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Verwarrende term die ik liever niet gebruik.
Ja dat zal werkenquote:Op maandag 6 juni 2022 10:41 schreef Tobias19xx het volgende:
Belangrijker is om aan donkere mensen te vragen hoe ze genoemd willen worden, dat is: magumu ng'ombe ni zamu yako kupeleka takataka nje kiangazi ng'ang'ana. Oftewel broeder of zuster.
Ik zei niet dat je ze individueel moet vragen, maar dat de broeders en zusters een keer zelf officieel moeten besluiten hoe ze genoemd willen worden.quote:Op maandag 6 juni 2022 10:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja dat zal werken![]()
Sta je bv in het voetbalveld en moet je eerst vragen hoe hij genoemd wilt worden.... Je vraagt die blonde, rooie, dikke, dunne, lange, kleine of kkkaas toch ook niet eerst hoe ze genoemd moeten worden?
Inderdaad! En anders niet zeuren!quote:Op maandag 6 juni 2022 10:53 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Ik zei niet dat je ze individueel moet vragen, maar dat de broeders en zusters een keer zelf officieel moeten besluiten hoe ze genoemd willen worden.
Misschien niet zozeer verwarrend, maar te specifiek mbt afkomst. Hoe moet ik nou weten welke zwarte personen er wel of niet afstammen van slaven? Neger is wat dat betreft minder specifiek.quote:
Wat een gelul. Je ziet nu hetzelfde bij witte mensen. De een heeft geen probleem met die term de ander loopt te janken dat ‘ie “blank” genoemd wil worden.quote:Op maandag 6 juni 2022 10:53 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Ik zei niet dat je ze individueel moet vragen, maar dat de broeders en zusters een keer zelf officieel moeten besluiten hoe ze genoemd willen worden.
Dat is beter dan de tig benamingen die we nu hebben voor onze broeders en zusters. Denk dat broeders en zusters ook niet zo snel janken en klagen als de witte mens.quote:Op maandag 6 juni 2022 12:02 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Wat een gelul. Je ziet nu hetzelfde bij witte mensen. De een heeft geen probleem met die term de ander loopt te janken dat ‘ie “blank” genoemd wil worden.
Huh? In Suriname zeggen ze toch creolen voor alle negers? Of heb ik dat mis?quote:Op maandag 6 juni 2022 11:59 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Misschien niet zozeer verwarrend, maar te specifiek mbt afkomst. Hoe moet ik nou weten welke zwarte personen er wel of niet afstammen van slaven? Neger is wat dat betreft minder specifiek.
Maar ik woon in Nederland.quote:Op maandag 6 juni 2022 13:08 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Huh? In Suriname zeggen ze toch creolen voor alle negers? Of heb ik dat mis?
Bij de witte mensen loopt het toch veel minder. Ik denk dat degenen die janken mensen zijn die dat doen omdat de negers het doen. En gek genoeg zijn de meesten juist racisten....quote:Op maandag 6 juni 2022 12:02 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Wat een gelul. Je ziet nu hetzelfde bij witte mensen. De een heeft geen probleem met die term de ander loopt te janken dat ‘ie “blank” genoemd wil worden.
En als je de naam niet kentquote:
Staat onderin diezelfde post van mij.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 08:29 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
En als je de naam niet kent![]()
Of je zou iemand zijn signalement moeten doorgeven, hoe dan?
quote:Op zondag 5 juni 2022 10:55 schreef matigeuser het volgende:
Ja hoor, gewoon blijven gebruiken. Het gaat om je intentie erachter, niet het woord.
Net zoals negers mij een 'blanke' zullen noemen, of in hun eigen taal vast een eigen woord hebben bedacht voor blanke mensen zoals ik, hebben wij een woord voor donkere mensen. En daar is niks mis mee, want 'neger' betekent niets meer dan 'zwart' / 'donker'.
Overigens is het wel onnodig om dit woord te pas en te onpas te gebruiken. Ik zou het alleen gebruiken indien het noodzakelijk is om iemands uiterlijke kenmerken te beschrijven.
Net zoals je kunt zeggen 'die persoon met die bril', 'die wat stevige man', 'die oude mevrouw', of die 'donkere meneer' (met zijn grote lul).
gr gr
Noem elkaar dan ook geen nigger denk ik dan altijdquote:Op zondag 18 september 2022 07:57 schreef DW457 het volgende:
Dit topic... Ja, neger is racistisch en ik verbaas me oprecht over de vele reacties hier van mensen die het wel ok vinden. Dit, in combinatie met de veelvoud aan 'ik haat asielzoekers' posts hier, laat wel zien dat FOK! is afgegleden naar n bedroevend niveau, waarbij racisme en discriminatie ok is.
Wil je weten of neger ok is? Wees dan echt flink en kom van je zolderkamer af en zeg het of vraag t tegen/aan n goepje Surinamers of Antillianen op straat. Maar dat zal je waarschijnlijk niet durven...
Precies.quote:Op zondag 18 september 2022 09:36 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Noem elkaar dan ook geen nigger denk ik dan altijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |