Ik ga gewoon af en toe naar de sauna, zij niet, vandaar dat ik denk ik sneller kan douchenquote:Op donderdag 2 juni 2022 12:13 schreef laziness het volgende:
Haha kind neemt hier ook een timer mee om na 5 minuten er onderuit te komen. Maar ik snap 'm wel. Ik douche ook graag lang inclusief stoom
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen, energielabel F.quote:Op zondag 1 mei 2022 13:56 schreef Sometimes het volgende:
April:
Stroom: 142 kWh (2021: 84 kWh)
Teruglevering: 35 kWh (2021: 38 kWh)
Gas: 18 m3 (2021: 62 m3)
Invloed van de airco op zowel het gasverbruik als het stroomverbruik is duidelijk zichtbaar.
Teruggeleverde energie toegevoegd, vorig jaar was ik nog in de veronderstelling dat ik daar geen vergoeding voor zou krijgen omdat de zonnepanelen niet aangemeld zijn.
Ik kan niet zien hoeveel stroom ik verbruik die ik zelf opgewekt heb, maar vind het wel bijzonder dat ik ondanks slechts 3 zonnepaneeltjes van ruim 10 jaar oud toch nog niet alles zelf verbruik.
Instraling door een raam en/of bufferwerking van de muren/dak. Dezelfde reden dat het in een auto 45 graden kan worden ook al is het buiten maar 30 graden.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 09:39 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen, energielabel F.
Mei:
Stroom: 110 kWh (2021: 89 kWh)
Teruglevering: 42 kWh (2021: 33 kWh)
Gas: 7 m3 (2021: 35 m3)
Airco slaapkamer staat sinds half mei elke nacht aan (al vraag ik me af hoe dat in de praktijk werkt; de slaapkamer is te warm, maar de buitenlucht is kouder dan de ingestelde airco temperatuur).
Verder vrij weinig hoeven verwarmen in mei. Werk 2 dagen per week op locatie, voor de rest thuis.
Klopt bovenstaande wel?quote:Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar:
1 Persoons 2323
2 Persoons 3323
3 Persoons 3820
4 Persoons 4565
5 Persoons 5282
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:17 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Instraling door een raam en/of bufferwerking van de muren/dak. Dezelfde reden dat het in een auto 45 graden kan worden ook al is het buiten maar 30 graden.
Maar kun je dan niet beter gewoon een raam open zetten?quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:50 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).
Ik doelde eigenlijk op de werking van de airco, die vraag ik om een kamer te koelen terwijl de buitentemperatuur lager is. Ik zou bijna verwachten dat 'ie gewoon buitenlucht naar binnen blaast, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar de kamer heeft geen raam wat open kan. Wel een deur (die naar de uitbouw gaat), maar dat is weer teveel en te kwetsbaar bij regen.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 15:29 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar kun je dan niet beter gewoon een raam open zetten?
Ja, dan snap ik de airco-oplossingquote:Op zaterdag 4 juni 2022 15:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar de kamer heeft geen raam wat open kan. Wel een deur (die naar de uitbouw gaat), maar dat is weer teveel en te kwetsbaar bij regen.
Het raam heeft alleen een rooster en dat is niet voldoende.
Een luchtwarmtepomp/airco ventileert niet, dus verplaatst geen lucht van buiten naar binnen. Deze is daartoe simpelweg niet in staat*. Er loopt geen luchtkanaal ofzo tussen de binnen en buitenunit. Alleen maar leidingen met koudemiddel. Dus blijft het een normaal koelcircuit. De compressor concentreert te energie die de binnenunit onttrekt en maakt deze warm genoeg zodat deze door de buitenunit naar buiten kan worden gebracht. Een relatief lage buitentemperatuur betekent dat de compressor daardoor minder hard hoeft te werken waardoor het benodigd vermogen lager is en de efficiëntie waarmee dat gebeurt hoger. En natuurlijk werkt hij gewoon op thermostaat dus als je hem bijvoorbeeld instelt op 20 graden en het is buiten 15 graden, dan zal de airco gewoon aftikken als hij de 20 heeft bereikt. Immers, als het buiten kouder is dan binnen dan verliest je huis onder de streep energie dus het kan niet meer warmer worden dan. Tenzij je met flink wat mensen binnen bent of een andere warmtebron binnen gebruikt (e.g. koken).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:50 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).
Ik doelde eigenlijk op de werking van de airco, die vraag ik om een kamer te koelen terwijl de buitentemperatuur lager is. Ik zou bijna verwachten dat 'ie gewoon buitenlucht naar binnen blaast, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Dank voor de uitleg.quote:Op maandag 6 juni 2022 12:51 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Een luchtwarmtepomp/airco ventileert niet, dus verplaatst geen lucht van buiten naar binnen. Deze is daartoe simpelweg niet in staat*. Er loopt geen luchtkanaal ofzo tussen de binnen en buitenunit. Alleen maar leidingen met koudemiddel. Dus blijft het een normaal koelcircuit. De compressor concentreert te energie die de binnenunit onttrekt en maakt deze warm genoeg zodat deze door de buitenunit naar buiten kan worden gebracht. Een relatief lage buitentemperatuur betekent dat de compressor daardoor minder hard hoeft te werken waardoor het benodigd vermogen lager is en de efficiëntie waarmee dat gebeurt hoger. En natuurlijk werkt hij gewoon op thermostaat dus als je hem bijvoorbeeld instelt op 20 graden en het is buiten 15 graden, dan zal de airco gewoon aftikken als hij de 20 heeft bereikt. Immers, als het buiten kouder is dan binnen dan verliest je huis onder de streep energie dus het kan niet meer warmer worden dan. Tenzij je met flink wat mensen binnen bent of een andere warmtebron binnen gebruikt (e.g. koken).
* Behalve de Daikin Ururu Sarara in bij beperkte mate maar dat is de enige uitzondering.
Ja en? Je hebt ook gas.quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
Ik zie net op mijn overzicht dat ik in de maand April best veel opgewekt heb en dat ik nog 70 euro bij moet dokken...
Dan heb je dus meer verbruikt dan opgewekt. Simpel.quote:Op maandag 6 juni 2022 18:21 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ja maar dit bedrag is exclusief het gas.
Wat naar voor je.quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
Ik zie net op mijn overzicht dat ik in de maand April best veel opgewekt heb en dat ik nog 70 euro bij moet dokken...
Halverwege mei zijn de zonnepanelen aangesloten, duidelijk een verschil al met vorige maand.quote:Op zondag 1 mei 2022 15:52 schreef SV-tje het volgende:
Naar aanleiding van de hoeveelheid zonnepanelen in mijn eigen topic. Verbruik april (nog zonder zonnepanelen): 1456kwh
Geen gas.
Wij hebben een warmtepomp en elektrische auto. Gemiddeld verbruik van de auto is rond de 800kwh. Vanaf deze maand ga ik dat ook apart bijhouden.
Is dat niet gewoon je standaard voorschot?quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
En dat is exclusief gas?quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
De meeste mensen kunnen het splitsen, maar dan moet je wel iets van tussenstekkers hebben die je tussen het stopcontact en het apparaat wat je er op aansluit plaatst, bv je koelkast, of je TV of of of.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie dat er hier mensen zijn die hun elektra-verbruik kunnen splitsen. Ik zou graag kunnen zien hoeveel er naar het opladen van de auto gaat, is dat mogelijk?
Ons elektra-verbruik is gigantisch, ons gasverbruik is heel beperkt.
Volgens mij geen powerlader, maar gewoon een laadpaal in de tuin. En dat vreet een hoop, zeker nu Corona voorbij is en er ineens weer veel meer kilometers gemaakt worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen het splitsen, maar dan moet je wel iets van tussenstekkers hebben die je tussen het stopcontact en het apparaat wat je er op aansluit plaatst, bv je koelkast, of je TV of of of.
Is dat een snellader/powerlader? Want daar is geen tussenstekker voor die dat vermogen aan kan
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij geen powerlader, maar gewoon een laadpaal in de tuin. En dat vreet een hoop, zeker nu Corona voorbij is en er ineens weer veel meer kilometers gemaakt worden.
Dat weet @het_fokschaap beter, vermoed ikquote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?
Je zal dan een kWh meter in de meterkast tussen de groep van de lader moeten laten zetten. Of elke keer noteren hoeveel de auto zegt dat er in is gegaan.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie dat er hier mensen zijn die hun elektra-verbruik kunnen splitsen. Ik zou graag kunnen zien hoeveel er naar het opladen van de auto gaat, is dat mogelijk?
11 kWh?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?
Ja, dan zul je inderdaad een kWh meter in de meterkast moeten hangen. Er is namelijk geen tussenstekker die 11 kW aan kanquote:
Ik wil vooral de auto scheiden van de rest. Maar kennelijk krijgen we een creditfactuur ivm vergoeding van die kosten ivm auto vd zaak, dus ik zal die eens gaan checken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan zul je inderdaad een kWh meter in de meterkast moeten hangen. Er is namelijk geen tussenstekker die 11 kW aan kan![]()
Ik vroeg het omdat jij eerder aangaf dat er mensen hier zijn die hun verbruik kunnen uitsplitsen, en dat klopt, dat kan, maar dat is dan je tv, koelkast, vaatwasser, etc, en dát kun je doen door een tussenstekker te gebruiken die het verbruik uitleest van het apparaat wat er op is aangesloten.
Maar er is voor zo ver ik weet geen tussenstekker die 11 kW aan kan. Maar ik kan het mis hebben.
Ja, dus je tankt op kosten van de baas. Precies, dus dan krijg je ook een factuur en daar zal toch wel een specificatie op staan, zo van X kWh geladen tegen Y prijs per kWh maakt Z totaalprijs.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil vooral de auto scheiden van de rest. Maar kennelijk krijgen we een creditfactuur ivm vergoeding van die kosten ivm auto vd zaak, dus ik zal die eens gaan checken.
Als je de groep waar de auto op aangesloten is enkel daarvoor gebruikt, kan je een Kwh-meter in de meterkast plaatsen. Wij hebben er één om het verbruik van de auto te kunnen factureren aan ons bedrijf.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga eerst het ene eens scheiden van het andere. Of ik dan de rest ook nog wil scheiden, moet ik nog even over denken. Ligt een beetje aan hoeveel er over blijftquote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus je tankt op kosten van de baas. Precies, dus dan krijg je ook een factuur en daar zal toch wel een specificatie op staan, zo van X kWh geladen tegen Y prijs per kWh maakt Z totaalprijs.
Dan kun dát verbruik weer aftrekken van je totaalverbruik en dan weet je welk gedeelte van je verbruik op gaat aan 'het huis' zeg maar. En dát kun je dan weer verder uitsplitsen naar per apparaat etc etc![]()
En krijg je dingen als dat je per dag, maand en 'altijd' automatisch laat berekenen wat bv de koelkast je gekost heeft op een dag, deze maand, en in totaal
Bedankt voor de link! Dat is zeker interessant.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 17:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als je de groep waar de auto op aangesloten is enkel daarvoor gebruikt, kan je een Kwh-meter in de meterkast plaatsen. Wij hebben er één om het verbruik van de auto te kunnen factureren aan ons bedrijf.
Random linkje: https://www.groepenkastco(...)omponenten/kwh-meter
Juni:quote:Op woensdag 1 juni 2022 11:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Mei:
477 kWh verbruik (128 kWh voor auto, 22 kWh voor verwarming/koeling, 327 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 703 kWh, dus netto min 266 kWh![]()
15 m3 gas
Allemachtig wat een vermogen..quote:Op vrijdag 1 juli 2022 22:08 schreef Leandra het volgende:
Juni:
Verbruik: 396 kWh waarvan 58 kWh warmtepomp
Opwek: 997 kWh
Saldo: -601 kWh
Hetzelfde verbruikt als in mei (0,33 kWh minder), ik ga er vanuit dat de TV die sinds 2 juni op de kamer van de jongste staat daar de oorzaak van is, want de warmtepomp heeft minder verbruikt dan in mei (plus dat mei 31 dagen heeft).
Ik hou het bij in energiemanageronlinequote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Allemachtig wat een vermogen..
Hoe haal jij die gegevens zo makkelijk op?
Sinds 22 april 9 panelen. Lijkt erop dat ik ongeveer 200/220 kwh verbruik..
[ link | afbeelding ]
Is je kachel nog aangeslagen? Of heb je een groot gezin (veel douchen)? Ik vind 20m3 in een maand als juni wel flink namelijkquote:Op zondag 3 juli 2022 06:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Rijtjeshuis uit 1904, behoorlijk goed geïsoleerd, sinds begin juni airco (). 9 zonnepanelen op het dak.
Verbruik: 113 kWh
Opgewekt: 406 kWh
Teruggeleverd: 293 kWh
Verbruik gas: 20 m3
Die 113 is het verschil tussen je opwek en teruglevering maar heb je dan verder niks uit het stopcontact gehaald ‘s avonds?quote:Op zondag 3 juli 2022 06:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Rijtjeshuis uit 1904, behoorlijk goed geïsoleerd, sinds begin juni airco (). 9 zonnepanelen op het dak.
Verbruik: 113 kWh
Opgewekt: 406 kWh
Teruggeleverd: 293 kWh
Verbruik gas: 20 m3
De cijfers uit de OP zijn voor enkel elektra met daarnaast nog gas.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:12 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Klopt bovenstaande wel?
Wij:
2-kapper gasloos, 155 M2, opgeleverd januari 2021.
Totale electra verbruik na 1 jaar wonen (gezin met drie pubers) was 5.400 kWh (inclusief warmtepomp).
De cijfers zijn als volgt:
1.200 kWh verwarmen
1.600 kWh warm water
2.600 kWh tv, koelkast etc.
We zijn met 3, koken op gas en douchen dagelijks. In het begin van de maand had ik de kachel nog niet naar beneden gezet, bedacht me pas later dat dat kon.quote:Op zondag 3 juli 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:
[..]
Is je kachel nog aangeslagen? Of heb je een groot gezin (veel douchen)? Ik vind 20m3 in een maand als juni wel flink namelijk
Ik snap niet wat je zegt.quote:Op zondag 3 juli 2022 09:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Die 113 is het verschil tussen je opwek en teruglevering maar heb je dan verder niks uit het stopcontact gehaald ‘s avonds?
406 (opgewekt) - 293 (teruggeleverd) = 113 (verbruikt)quote:
Daar moet ik ook eens op letten dan, of er een schil in de app en het maandoverzicht zitquote:Op zondag 3 juli 2022 10:55 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
We zijn met 3, koken op gas en douchen dagelijks. In het begin van de maand had ik de kachel nog niet naar beneden gezet, bedacht me pas later dat dat kon.
Edit: in de Vattenfall app zie ik dat we 12 m3 verbruikten. Ergens zit dus een verschil tussen de app en het maandoverzicht wat ik kreeg.
Ook hier zit verschil tussen het maandoverzicht en de app van Vattenfall. In de app staat 132 kWh verbruikt, 353 kWh opgewekt en dus 221 kWh teruggeleverd. Ik kan er ook niet meer van maken. Maar jij vindt dan dat we maar weinig stroom gebruiken, begrijp ik dat goed?quote:Op zondag 3 juli 2022 11:27 schreef Sometimes het volgende:
[..]
406 (opgewekt) - 293 (teruggeleverd) = 113 (verbruikt)
Dat kan alleen wanneer je panelen in het donker ook energie leveren of wanneer je totaal geen stroom verbruikt wanneer het donker is.
Volgens mij weet Vattenfall niet wat je zonnepanelen geleverd hebben, alleen wat je teruggeleverd hebt.quote:Op zondag 3 juli 2022 12:02 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ook hier zit verschil tussen het maandoverzicht en de app van Vattenfall. In de app staat 132 kWh verbruikt, 353 kWh opgewekt en dus 221 kWh teruggeleverd. Ik kan er ook niet meer van maken. Maar jij vindt dan dat we maar weinig stroom gebruiken, begrijp ik dat goed?
Dat klinkt logisch, want we verbruiken niet zo heel veel.quote:Op zondag 3 juli 2022 12:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij weet Vattenfall niet wat je zonnepanelen geleverd hebben, alleen wat je teruggeleverd hebt.
Wat logisch zou zijn bij je Vattenfall overzicht is dat ze 132 kWh geleverd hebben, dat jij 353 kWh teruggeleverd hebt en dat je na saldering daardoor een saldo van -221 kWh hebt.
Als die opwek volgens je omvormer 406 kwh was dan heb je dus 53 kwh direct verbruikt en was je totale verbruik 132+53 = 185 kWh.
Met je aangepaste cijfers krijg je dit: 509 - 353 = 156 rechtstreeks verbruikt en dan nog het verbruik geregistreerd door vattenfall er bovenop is 156 + 132 = 288 aan verbruik.quote:Op zondag 3 juli 2022 13:55 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch, want we verbruiken niet zo heel veel.
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3 personen, 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.quote:Op zondag 3 juli 2022 09:39 schreef Sometimes het volgende:
Juni:
Stroom: 115 kWh (2021: 85 kWh)
Teruglevering: 35 kWh (2021: 38 kWh)
Gas: 6 m3 (2021: 7 m3)
Oeps, dat loopt dus best op. Die 600 euro per jaar voor koken en verwarmen kan je ook wel een gasaansluiting en wat gas van betalen.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 21:02 schreef oppiedoppie het volgende:
Vrijstaande geïsoleerde stacaravan van 28m2 met houtkachel 2 personen en douchen en koken op propaangas. 6 zonnepanelen en 8 accus (280 Ah)
Verbruik:
800 kWh/jaar (leveren niet terug)
1 fles propaan a +/-40 euro per 2 maand.
4 kuub hout (helft gekregen, resterende 2 kuub a 80 euro per kuub) per jaar
Dit is gemiddeld, in zomer meer elektrische apparaten als kookplaat, movewasher (wasmachine die handmatig gevuld wordt met warm water), waterkoker (ook voor de afwas) , oven en in de winter meer op gas en op de kachel (voor afwas of aardappels etc.) Swinters ook soms met de was naar een tankstation geweest a 18 kilo in een keer, wegens stroomtekort maar is minder werk dan steeds kleine wasjes in de zomer, kosten kleine 50 euro die komt er eigenlijk ook nog bij.
Dit is tijdelijk want straks als ons (tiny) huis klaar is met massaleemkachel gaat het houtverbruik lager worden.
Juli:quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:02 schreef monkyyy het volgende:
Juni:
551 kWh verbruik (195 kWh voor auto, 32 kWh voor verwarming/koeling, 324 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 695 kWh, dus netto min 144 kWh
16 m3 gas
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 12:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Oeps, dat loopt dus best op. Die 600 euro per jaar voor koken en verwarmen kan je ook wel een gasaansluiting en wat gas van betalen.
Maar goed, jullie hebben en plan zo te zien en dat is veel meer waard in het leven.
Wat doe je in de zomer met stroom overschot? laat je dat gewoon 'liggen'?
Bij die kleine windmolen heb ik een deja vu dat we het daar eerder over gehad hebben. Volgens tweakers doen die niet veel.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:34 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.
Ons doel was om off-grid te gaan en zelfvoorzienend.
Het stroomoverschot krijgen onze buren in de zomer en in de winter krijgen we van hun de stroom die we tekort komen. Daarvoor zijn we van plan een windmolentje aan te schaffen om de 2 wintermaanden op te vangen. 400 watt hebben we genoeg aan.
Ik weet niet om welk windmolentje het gaat maar in de praktijk blijkt dat die kleine windmolens ongeveer 25% van het beloofde rendement halen in redelijk optimale omstandigheden. Je zal dus eerder een 2kW windmolen nodig hebben.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:34 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.
Ons doel was om off-grid te gaan en zelfvoorzienend.
Het stroomoverschot krijgen onze buren in de zomer en in de winter krijgen we van hun de stroom die we tekort komen. Daarvoor zijn we van plan een windmolentje aan te schaffen om de 2 wintermaanden op te vangen. 400 watt hebben we genoeg aan.
Aggregaat hebben we ook wel maar afgelopen winter hebben we 3 keer onze accu's opgeladen met stroom van de buren, was makkelijker op dat moment.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet om welk windmolentje het gaat maar in de praktijk blijkt dat die kleine windmolens ongeveer 25% van het beloofde rendement halen in redelijk optimale omstandigheden. Je zal dus eerder een 2kW windmolen nodig hebben.
Je kan misschien nog beter een diesel aggregaat op plantaardige olie erbij neerzetten en daarmee dagelijks je off-grid systeem (accu?) op peil houden. Dat kan ook niet uit maar dan ben je wel off-grid en redelijk CO2-neutraal.
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:55 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Aggregaat hebben we ook wel maar afgelopen winter hebben we 3 keer onze accu's opgeladen met stroom van de buren, was makkelijker op dat moment.
Klopt, we zijn er inderdaad nog steeds niet uit. Maar onze plek is wel heel geschikt voor een windmolen.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij die kleine windmolen heb ik een deja vu dat we het daar eerder over gehad hebben. Volgens tweakers doen die niet veel.
Koelkast is de grootste verbruiker naast de wasmachine die nodig was. Wassen kunnen we uitstellen. We denken er ook over om een gat te graven en zelf een koelkast te maken. Want swinters hebben we geen stroom ervoor maar is het buiten koud genoeg voor een koelkast dus zonde om er stroom aan te verklaaien dat kan anders denken we.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.
Ik weet niet zeker waar de aggregaat op draait, volgens mij diesel. We hadden eerst een oude motor uot een boot die enorm zuonig was maar die hebben we verkocht nu een veel kleinere. We verbruiken gewoon erg weinig.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.
Waar draait de aggregaat op? Propaan? LPG? Benzine / Aspen? Diesel? Plantaardige olie?
Dat zijn comfort functies om eerder warm water uit de kraan te krijgen.quote:Op donderdag 1 september 2022 10:21 schreef MaJo het volgende:
Elektra snap ik wel wegens de koelkast e.d. maar gas zou toch niet verbruikt moeten worden als je er niet bent? Het gaat slechts om 0,08 m3 dus aardig te verwaarlozen maar toch best vreemd
Maar hoeveel hebben je zonnepanelen opgeleverd?quote:Op donderdag 1 september 2022 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
Rijtjeshuis uit 1904, behoorlijk goed geïsoleerd, met zonnepanelen en sinds een paar maanden airco
Verbruik gas: 7m3
Verbruik elektriciteit: 125 kWh, 354 kWh terug geleverd, dus een totaal van -229 kWh deze maand
485 kWhquote:Op donderdag 1 september 2022 12:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoeveel hebben je zonnepanelen opgeleverd?
Ook als we 0,0 stoken schakelt de ketel om de zoveel tijd heel kort even in, zeg 1x per dag. Om de boel te checken/stand by te houden of hoe je het ook wilt noemen. Het zou net dat verbruik kunnen zijn.quote:Op donderdag 1 september 2022 10:21 schreef MaJo het volgende:
[..]
Vraagje: we zijn momenteel op vakantie maar er wordt toch elektra en gas verbruikt. Elektra snap ik wel wegens de koelkast e.d. maar gas zou toch niet verbruikt moeten worden als je er niet bent? Het gaat slechts om 0,08 m3 dus aardig te verwaarlozen maar toch best vreemd
Het lijkt wel wat laag voor een comfortstand.quote:Op donderdag 1 september 2022 12:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook als we 0,0 stoken schakelt de ketel om de zoveel tijd heel kort even in, zeg 1x per dag. Om de boel te checken/stand by te houden of hoe je het ook wilt noemen. Het zou net dat verbruik kunnen zijn.
Ah duidelijkquote:Op donderdag 1 september 2022 10:55 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat zijn comfort functies om eerder warm water uit de kraan te krijgen.
https://www.feenstra.com/(...)van-uw-cv-ketel-uit/
Augustus:quote:Op maandag 1 augustus 2022 09:36 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3 personen, 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.
Juli:
Stroom: 176 kWh (2021: 98 kWh)
Teruglevering: 29 kWh (2021: 28 kWh)
Gas: 11 m3 (2021: 8 m3)
Vergelijking met vorig jaar is eigenlijk zinloos. Halverwege juli dit jaar uitbreiding van 1,5 naar 3 personen, extra airco in een slaapkamer ook vanaf halverwege de maand. De airco's hebben op de warme dagen flink hun best gedaan. Ook duidelijk meer stroomverbruik door wassen / vaatwasser en koken.
Maak zelf dan foto's van de meter op die dagen. Hun inschatting is op de een of andere manier altijd minder gunstig voor jou. Geen idee of het bij Vattenvall ook kan maar ik kon altijd tussentijds de meterstand opgeven. Maar een slimme meter is eigenlijk wel zo handig.quote:Op maandag 5 september 2022 16:22 schreef hvan het volgende:
Even een andere vraag.
Per 1 augustus is mijn contract verlopen. Ik heb nu dus variabel. Nu kreeg ik vanmiddag van Vattenfall het bericht dat de tarieven per 1 oktober verder omhoog gaan. Hoe wordt nu bepaald hoeveel kwh en gas in tot 30 september verbruikt heb voor de huidige/oude prijs? Ik heb een oude meter met draaischijf, dus uitlezen kunnen ze niet doen.
heb je een verbruiksapp met een grafiek? Zie je dan elke 90minuten een kleine piek in verbruik?quote:Op donderdag 1 september 2022 10:21 schreef MaJo het volgende:
Vraagje: we zijn momenteel op vakantie maar er wordt toch elektra en gas verbruikt. Elektra snap ik wel wegens de koelkast e.d. maar gas zou toch niet verbruikt moeten worden als je er niet bent? Het gaat slechts om 0,08 m3 dus aardig te verwaarlozen maar toch best vreemd
Ik zit ook zo rond 200 a 250 watt.quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
wat is jullie nachtelijk sluipverbruik?
Ik zit zo rond de 200w per uur. Vind ik vrij veel, ben al op zoek naar de grote boosdoeners, tot nu toe alleen de Ziggo Mediabox gevonden, die was goed voor 30W.
Volgens mij heb ik geen ongewone apparatuur, koelkast, vriezer, CV, VW-pomp (10W), 2x wifi-punt en dan nog een modem en switch.
Verder heb ik wel redelijk wat Hue, maar die verbruiken in stand-by nog geen 1Watt per stuk dacht ik.
Huidig verbruik voor juli en aug 385kWh per maand.
De zonnepanelen liggen helaas doelloos te wachten op de omvormer
5,8 watt. Mijn 2014 Vaillant CV-ketel is de enige verbruiker in de nacht.quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
misschien niet ongewoon..maar als je het doorrekent per dag/jaar...dan is er toch veel winst te behalenquote:Op woensdag 7 september 2022 08:42 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik zit ook zo rond 200 a 250 watt.
50 watt voor internet (ziggo modem, switch, 3 access points, raspberry pi)
Verder wat apparatuur wat standby staat. Ziggo kastje, apple tv, 2 tv's, chromecast, buitenverlichting (LED), 2 koelkasten, CV.
Denk dat het niet zo ongewoon is om 200 watt te hebben in een huis met wat electronica.
Twee onder 1 kap hier met gezin van 4.
Dat is de comfort-stand, dan houdt je ketel warm water beschikbaar voor je. Onze Remeha deed dat ook. We hebben dat via de Tado uitgezet, want het is tamelijk onnodig in ons geval. De ketel geeft vooral warm water voor douchen en het ding hangt letterlijk naast de badkamer. Sorry voor die paar liter extra water dan, maar dit scheelt toch welquote:Op woensdag 7 september 2022 08:32 schreef MrNiles het volgende:
[..]
heb je een verbruiksapp met een grafiek? Zie je dan elke 90minuten een kleine piek in verbruik?
Dat heb ik ook, ben even kwijt of het een Remeha of Nefit ketel is.
Die ketel blijft in een soort van Comfort-stand staan, is ook (bij mij tenminste) niet uit te schakelen.
Er zou een Software update voor moeten komen, als je contact opneemt met de leverancier dan kunne je meer vertellen wellicht
voor wie het nog niet kent:quote:Op woensdag 7 september 2022 09:10 schreef MrNiles het volgende:
[..]
misschien niet ongewoon..maar als je het doorrekent per dag/jaar...dan is er toch veel winst te behalen
Dat is afhankelijk van de tijd van het jaar, maar mijn huidige sluipverbruik begint rond de 400 watt, en zakt af naar ongeveer 190 watt aan het eind van de nacht.quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
Ik zit zo rond de 200w per uur. Vind ik vrij veel, ben al op zoek naar de grote boosdoeners, tot nu toe alleen de Ziggo Mediabox gevonden, die was goed voor 30W.
Volgens mij heb ik geen ongewone apparatuur, koelkast, vriezer, CV, VW-pomp (10W), 2x wifi-punt en dan nog een modem en switch.
Verder heb ik wel redelijk wat Hue, maar die verbruiken in stand-by nog geen 1Watt per stuk dacht ik.
Situatie: Vrijstaand huis 4p + inwonende schoonvader
Klopt. Verlichting is al grotendeels LED, zo heeft mijn schuur waar 's avonds het licht aangaat 0,16 kw verbruikt deze maand. Die is geautomatiseerd van zonsondergang tot middernacht.quote:Op woensdag 7 september 2022 09:10 schreef MrNiles het volgende:
[..]
misschien niet ongewoon..maar als je het doorrekent per dag/jaar...dan is er toch veel winst te behalen
Die tuinverlichting heb ik juist eergisteren uitgeschakeld voor de klotemaanden van het jaar. Dan ben ik toch niet in de tuin, en dat scheelt toch best wel wat.quote:Op woensdag 7 september 2022 09:58 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Klopt. Verlichting is al grotendeels LED, zo heeft mijn schuur waar 's avonds het licht aangaat 0,16 kw verbruikt deze maand. Die is geautomatiseerd van zonsondergang tot middernacht.
Daarnaast draait alles om internet dus 430 kWh per jaar. Maar echt veel minder kan dat niet zonder zaken uit en aan te zetten. 's nachts moet het aan omdat dan alle apparatuur ligt op te laden en dan juist de backups maakt.
Oh en ik had nog niet gezegd dat ik een viertal camera's heb hangen met een recorder. Die zit daar ook bij in.
Er is echt nog wel iets te halen maar niet heel veel denk ik. Daarnaast produceer ik meer stroom met mijn zonnepanelen dan ik verbruik, wordt krap maar gaat lukken dit jaar(hoop ik)
Ik heb even gekeken en je hebt gelijk, om de paar uur geeft ie een kleine piek: 3 uur, 10 uur, 16 uur en 20 uur. Binnenkort komt de monteur langs, ik zal hem er dan ook even naar laten kijkenquote:Op woensdag 7 september 2022 08:32 schreef MrNiles het volgende:
[..]
heb je een verbruiksapp met een grafiek? Zie je dan elke 90minuten een kleine piek in verbruik?
Dat heb ik ook, ben even kwijt of het een Remeha of Nefit ketel is.
Die ketel blijft in een soort van Comfort-stand staan, is ook (bij mij tenminste) niet uit te schakelen.
Er zou een Software update voor moeten komen, als je contact opneemt met de leverancier dan kunne je meer vertellen wellicht
Die "piek" heb ik ook om de zoveel uur, maar dat is bijna verwaarloosbaar, het is bij mij geen 0,08 maar 0,004 kuub per keer.quote:Op woensdag 7 september 2022 12:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken en je hebt gelijk, om de paar uur geeft ie een kleine piek: 3 uur, 10 uur, 16 uur en 20 uur. Binnenkort komt de monteur langs, ik zal hem er dan ook even naar laten kijken
Hier 0,08 kuub per dag, dus 0,02 per dag. Aardig verwaarloosbaar maar toch apartquote:Op woensdag 7 september 2022 14:49 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Die "piek" heb ik ook om de zoveel uur, maar dat is bijna verwaarloosbaar, het is bij mij geen 0,08 maar 0,004 kuub per keer.
Ik heb nog een aquarium wat energie vreet.quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
Idd foto maken van je meterstanden. En in mijn Vattenfall de meterstand doorgeven op 30 Sept.quote:Op maandag 5 september 2022 16:22 schreef hvan het volgende:
Even een andere vraag.
Per 1 augustus is mijn contract verlopen. Ik heb nu dus variabel. Nu kreeg ik vanmiddag van Vattenfall het bericht dat de tarieven per 1 oktober verder omhoog gaan. Hoe wordt nu bepaald hoeveel kwh en gas in tot 30 september verbruikt heb voor de huidige/oude prijs? Ik heb een oude meter met draaischijf, dus uitlezen kunnen ze niet doen.
dat doen ze op basis van een schatting.quote:Op maandag 5 september 2022 16:22 schreef hvan het volgende:
Hoe wordt nu bepaald hoeveel kwh en gas in tot 30 september verbruikt heb voor de huidige/oude prijs?
Circa 200 wattquote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
200 Watt per uur? Hoe zie je dat voor je?quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
Hoe 'hoe zie je dat voor je'?quote:Op zaterdag 10 september 2022 13:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
200 Watt per uur? Hoe zie je dat voor je?
Nee was een beetje flauw, Watt is al energie per tijdseenheid. Dus als je het hebt over 200 Watt per uur zeg je eigenlijk 200 Joule per seconde per uur.quote:
Later zeggen we “vroeger kregen we geld bij het afsluiten van een energiecontract”quote:Op zaterdag 10 september 2022 15:54 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Februari:
29 kWh Verbruikskosten: ¤7.59 Vaste kosten: ¤-36.29 Totaal: ¤-28.70
7 m3 Verbruikskosten: ¤9.75 Vaste kosten: ¤16.33 Totaal: ¤26.08
Kosten februari: -2.62
Juli:
61 kWh Verbruikskosten: ¤14.53 Vaste kosten: ¤-36.20 Totaal: ¤-21.67
5 m3 Verbruikskosten: ¤6.28 Vaste kosten: ¤16.28 Totaal: ¤22.56
Kosten juli: ¤0.89
Ik heb het overzichtje van augustus nog niet gekregen maar verwacht dat het stroomverbruik nog een stuk hoger zal liggen dan in juli wegens langdurig gebruik van ventilator en airco. Voorschotbedrag staat op 0 maar ik krijg ook nog een welkomstkorting van ¤155,- in oktober als dit jaarcontract afloopt dus de verwachting is dat ik dit jaar meer geld terugkrijg dan betaal. Helaas lijkt het feestje van de welkomstbonussen voorbij, ik denk definitief.
ik heb ook jan en juni 2022 gepaktquote:Op zaterdag 10 september 2022 14:50 schreef rosita1 het volgende:
Ik pak twee willekeurige maanden:
Februari en juni 2022:
Februari: 47 kWh en 75 m3 = totale verbruikskosten 90,-
Juni: 39 kWh en 10 m3 = totale verbruikskosten 7,-
Ik betaal 85,- per maand. Zo krijg ik altijd onder aan de streep geld terug.
Varieert tussen de 45-135W met 2x een uitschieter van 750W en 600W (keukenboiler vermoed ik).quote:Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef MrNiles het volgende:
Wij gaan van 30 cent naar 44 cent incl overheidsheffingen, ex vaste kosten. Dat is een pittige verhoging.quote:Op woensdag 14 september 2022 16:06 schreef MrNiles het volgende:
iemand hier ook klant bij Vattenvall, en die de nieuwe tarieven wel begrijpt?
Ik begrijp ze niet...of ik mis iets..want zoals het er nu uit ziet. Dan gaat het tarief omlaag??
Zoals ik het lees ga ik 35 cent per kWh betalen. Dat is incl overheidsheffingen, maar zonder de vaste kosten.
Die komen uit op 83 cent per dag.
Maar dat tarief lijkt mij niet te kloppen....wat zie ik over het hoofd, of wat staat er niet vermeld?
Heb je een screenshot van het overzicht wat je gehad hebt? Want zo kunnen we natuurlijk niet goed inschatten wat je zietquote:Op woensdag 14 september 2022 16:06 schreef MrNiles het volgende:
iemand hier ook klant bij Vattenvall, en die de nieuwe tarieven wel begrijpt?
Ik begrijp ze niet...of ik mis iets..want zoals het er nu uit ziet. Dan gaat het tarief omlaag??
Zoals ik het lees ga ik 35 cent per kWh betalen. Dat is incl overheidsheffingen, maar zonder de vaste kosten.
Die komen uit op 83 cent per dag.
Maar dat tarief lijkt mij niet te kloppen....wat zie ik over het hoofd, of wat staat er niet vermeld?
Links de oude en nieuwe tarieve, Rechts mijn huidige tariefquote:Op donderdag 15 september 2022 07:53 schreef Guppy het volgende:
[..]
Heb je een screenshot van het overzicht wat je gehad hebt? Want zo kunnen we natuurlijk niet goed inschatten wat je ziet
Ja, dit gokte ik al... Hier heb ik laatst over gebeld met Vattenfall, omdat ik er ook de ballen van snapte. Maar rechts, je huidige tarief, is incl. 21% btw. Links, de nieuwe tarieven, zijn incl. 9% btw.quote:Op donderdag 15 september 2022 09:16 schreef MrNiles het volgende:
[..]
Links de oude en nieuwe tarieve, Rechts mijn huidige tarief
en natuurlijk...ik kan veel besparen op verbruik :-)
oud vrijstaand huis, eigenlijk 2 huizen, waarin 1 deel mijn schoonvader woont
September:quote:Op donderdag 1 september 2022 19:15 schreef Sometimes het volgende:
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3 personen, 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.
Augustus:
Stroom: 193 kWh (2021: 106 kWh)
Teruglevering: 19 kWh (2021: 28 kWh)
Gas: 7 m3 (2021: 8 m3)
Rare maand, voor de helft alleen geweest.
Vergelijking met vorig jaar is eigenlijk zinloos. Halverwege juli dit jaar uitbreiding van 1,5 naar 3 personen, extra airco in een slaapkamer ook vanaf halverwege de maand. De airco's hebben op de warme dagen flink hun best gedaan. Ook duidelijk meer stroomverbruik door wassen / vaatwasser en koken.
Dit is van september? Hoe werkt dit precies?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 12:01 schreef qajariaq het volgende:
Elektra
Afname 80 kWh, terug levering 177 kWh, opwek 214 kWh. Verbruik is dan 116 kWh.
80 kWh afgenomen, dus de meterstand hoger dan een maand geleden.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 19:05 schreef Nuff het volgende:
[..]
Dit is van september? Hoe werkt dit precies?
Wauw, jullie gebruikten minder gas deze maand dan mijn kind verdouchte in een week.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:25 schreef Sometimes het volgende:
[..]
September:
Stroom: 165 kWh (2021: 99 kWh)
Teruglevering: 21 kWh (2021: 25 kWh)
Gas: 14 m3 (2021: 9 m3)
Eerste normale maand in de nieuwe samenstelling.
Wat @Leandra zegt of te wel:quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 19:05 schreef Nuff het volgende:
[..]
Dit is van september? Hoe werkt dit precies?
quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 20:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
80 kWh afgenomen, dus de meterstand hoger dan een maand geleden.
214 kWh opgewekt waarvan 177 kWh teruggeleverd, dus 37 direct verbruikt.
80 + 37 = 117 <- totaal verbruikt.
Maar door jaarlijks salderen doet het netto verbruik per maand er feitelijk toch niet toe?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 22:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat @:Leandra zegt of te wel:
afname minus terug levering (= netto verbruik) plus opwek is dus werkelijk verbruik.
Handig is het om even een excel te maken waar je de gegevens invult. Netto verbruik is dan afname minus terug levering. Het voortschrijdend jaarverbruik is de som van de laatste twaalf maanden netto verbruik. Dat geeft dus inzicht wat je rekening gaat worden en of je meer of minder bent gaan verbruiken ten opzichte van je opwek.
Voor de eindafrekening maakt het niet uit. Ik vind het voor mezelf nuttig om bij te houden en het te vergelijken met andere maanden en grote verschillen te kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:17 schreef Nuff het volgende:
[..]
[..]
Maar door jaarlijks salderen doet het netto verbruik per maand er feitelijk toch niet toe?
Ik bedoel, wat maakt het uit of je 37kWh direct verbruikt hebt, het gaat om de 214kWh die je op je eindafrekening kunt salderen, toch?
Of begrijp ik het dan verkeerd?
Maar ik vind ons maandelijks verbruik wel van belang, want als daar rare afwijkingen in zitten moet daar een reden voor zijn, maar dat weet je alleen als je het bijhoudt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:17 schreef Nuff het volgende:
[..]
[..]
Maar door jaarlijks salderen doet het netto verbruik per maand er feitelijk toch niet toe?
Ik bedoel, wat maakt het uit of je 37kWh direct verbruikt hebt, het gaat om de 214kWh die je op je eindafrekening kunt salderen, toch?
Bij mij is netto verbruik wat je dus terug ziet op de rekening, bij elkaar opgeteld is het de jaarafrekening. Werkelijk gebruik geeft je inzicht ongeacht je opwek, tendensen kunnen ontdekken inderdaad.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 23:17 schreef Nuff het volgende:
[..]
[..]
Dit is nieuw voor mijquote:Op zondag 2 oktober 2022 10:23 schreef deadly_kiss het volgende:
Over sept:
270 kwh
9.51 m3
2pers moderne tussenwoning
Ik ben er op aan het letten dat ik de kraan niet meer op warm draai met handenwassen, en ik probeer lauwer te douchen.
Mijn man en ik douchen beide minimaal 1x per dag en voorheen zat het gas op ca 13-15 per maand.
Daarbij probeer ik wasprogramma"s niet meer in te korten omdat die dan meer stroom verbruikt.
Ons jaarverbruik is namelijk ca 3600kwhmaar er is wel altijd iemand thuis dus tv aan,lampje aan,laptop of tel aan lader enz.
We koken electrisch bijna altijd met oven of airfryer enz.
Als ik mijn wasmachine op de zuinigste stand zet (die met het labeltje erbij) dan doet hij er veel langer over dan bij de reguliere stand.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:08 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Dit is nieuw voor mijIk heb altijd gedacht dat dat ecologischer was (maar ik deed het natuurlijk altijd om tijd te besparen
)
Het is echt duurder dan op de zuinige stand. En ik kan het weten, want ik heb het hier uitgeprobeerd en ik kan bij de grootverbruikers per apparaat zien wat ze verbruiken.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:08 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Dit is nieuw voor mijIk heb altijd gedacht dat dat ecologischer was (maar ik deed het natuurlijk altijd om tijd te besparen
)
Dit is exact wat ik ook doe, want het is niet meer dan een kwestie van gewenning, maar die gewenning krijg je alleen maar door het te doen voor het zo ver is, grofweg nu dus.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:13 schreef Leandra het volgende:
Ik probeer vooral wassen te draaien als de zon op de panelen schijnt, om vast een beetje te oefenen voor wanneer salderen niet meer kan.
ik ga een accu kopen als de saldering weg is, want letten wanneer je energie verbruikt vind ik echt teveel inleveren op comfort.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik mijn wasmachine op de zuinigste stand zet (die met het labeltje erbij) dan doet hij er veel langer over dan bij de reguliere stand.
Daarin moet je dus je afweging maken.
Ik probeer vooral wassen te draaien als de zon op de panelen schijnt, om vast een beetje te oefenen voor wanneer salderen niet meer kan.
Dat ga ik sowieso ook doen, maar als het vandaag zonnig is en morgen regent kan ik die was beter vandaag draaien dan morgen, ongeacht of het dan morgen uit de accu komt.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ga een accu kopen als de saldering weg is, want letten wanneer je energie verbruikt vind ik echt teveel inleveren op comfort.
volgens mij heb je domotica nodig om gebruik te maken van het smart systeem van een warmtepomp.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ga ik sowieso ook doen, maar als het vandaag zonnig is en morgen regent kan ik die was beter vandaag draaien dan morgen, ongeacht of het dan morgen uit de accu komt.
Ik moet de installateur ook vragen of hij de instelling van de warmtepomp kan aanpassen zodat die vooral in de middag stroom verbruikt en niet in de nacht, ik vermoed dat dat stroomverbruik primair voor de boiler is.
Verder heeft de WP ook een smart stand waarmee er een koppeling aan de zonnepanelen gemaakt zou moeten kunnen worden, maar ik weet niet of dat zo eenvoudig is te realiseren.
Als in: of dat alleen een digitale koppeling is of ook fysiek.
grappig een huis uit 1940 kom je niet vaak tegen, de meeste zijn na ca 30 jaar gesloopt vanwege de kwaliteit. In welke stad staat dit huis?quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vrijstaand, 1940, 110 vierkante meter, elektrische auto, 21 panelen op zuid, 2 personen:
Verbruik: 550,87
Opwek: 573
Netto: −22,13
Gas: 9,77
2021
Verbruik: 661,71
Opwek: 549
Netto: 112,71
Gas: 23,85
In West Brabant. Het exacte bouwjaar is niet echt bekend. Het is uiterlijk 1940 in elk geval. Het zijn waarschijnlijk 2 huizen geweest waar wat nieuws omheen is gezet. We hebben nog wel ergens een paar stukken muur die veel ouder zijn. Er zijn eigenlijk geen bouwtekeningen. Ze zijn of niet gemaakt of verloren gegaan tijdens de watersnoodramp. Het enige dat ik heb is een bouwtekening van de stal uit 1923.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
grappig een huis uit 1940 kom je niet vaak tegen, de meeste zijn na ca 30 jaar gesloopt vanwege de kwaliteit. In welke stad staat dit huis?
Volgens de Miele app doet mijn apparaat nu 1,7 kWh voor een reguliere 90 was.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
Dan heb ik wel een redelijk onzuinige wasmachine, label C, en hij staat momenteel aan sinds 10.34u. Hij staat op het economische programma, maar heeft op het moment van schrijven wel al 0.98 kWh verbruikt, dus in die grofweg 3 kwartier.
Dat stopt dalijk, want hij zal ergens rond de 1.46 kWh uitkomen in totaal als ik het me goed herinner.
Ik ben geboren in een huis uit 1940. Niets mis mee, staat er ook nog steedsquote:Op zondag 2 oktober 2022 12:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
grappig een huis uit 1940 kom je niet vaak tegen, de meeste zijn na ca 30 jaar gesloopt vanwege de kwaliteit. In welke stad staat dit huis?
90 graden was is een enorme energieslurper.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Volgens de Miele app doet mijn apparaat nu 1,7 kWh voor een reguliere 90 was.
Vrij nieuwe machine.
Is klaar. 1.36 kwh heeft ie verbruikt, maar dat is dus katoen 60 graden, economisch oftewel, het zuinigste (want 60 graden is waar t even om gaat. Zet je hem op 40 graden verbruikt ie véél minder en 90 uiteraard weer veel meer).quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:07 schreef Selenophilia het volgende:
@:leandra & @:coolguy thx weer wat geleerd
Jij maakt er echt een sport van hequote:Op zondag 2 oktober 2022 14:14 schreef CoolGuy het volgende:
Wasmachine wederom aan, droger aan, vaatwasser aan en tv want F1, en nog steeds 2kW aan het terugleveren
Ja een beetje welquote:Op zondag 2 oktober 2022 14:39 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Jij maakt er echt een sport van heOk ik ben om, ik verander mijn wasprogramma
Hoe lang doucht zij dan?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 21:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wauw, jullie gebruikten minder gas deze maand dan mijn kind verdouchte in een week.
Elke dag, soms kort, soms lang. Vandaag staat de teller op een dikke 3 kwartier douche en een uur of 2 bad. Dat gebeurt zelden doordeweeks.quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hoe lang doucht zij dan?ik heb ontdekt dat wij 0,14 kuub verbruiken voor 1 douchebuurt. Zij zou dan 100x zo’n douchebeurt moeten hebben om daar in 1 week aan te komen. Wij douchen denk ik een minuut of 10. Keer 100 zou dat 1000 minuten zijn. Ervan uitgaande dat zij elke dag doucht zou zij ruim 2 uur onder de douche staan
je eerste alinea verraadt al veelquote:Op zondag 2 oktober 2022 15:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Elke dag, soms kort, soms lang. Vandaag staat de teller op een dikke 3 kwartier douche en een uur of 2 bad. Dat gebeurt zelden doordeweeks.
De eerste 40 m³ waren deze maand al verbruikt voor we überhaupt de verwarming aan hadden, ik zou echt niet weten waar het anders aan op zou zijn gegaan.
3 kwartier douche EN 2 uur bad? Door dezelfde persoon? Of begrijp ik het verkeerd? Want als ik het goed begrijp wordt het tijd om even wat normaler te gaan doen zou ik zeggen want ook in niet-crisis-situaties is dat niet helemaal normaal.quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Elke dag, soms kort, soms lang. Vandaag staat de teller op een dikke 3 kwartier douche en een uur of 2 bad. Dat gebeurt zelden doordeweeks.
De eerste 40 m³ waren deze maand al verbruikt voor we überhaupt de verwarming aan hadden, ik zou echt niet weten waar het anders aan op zou zijn gegaan.
als je het kan betalen en graag wilt dan is er toch niks mis mee?quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
3 kwartier douche EN 2 uur bad? Door dezelfde persoon? Of begrijp ik het verkeerd? Want als ik het goed begrijp wordt het tijd om even wat normaler te gaan doen zou ik zeggen want ook in niet-crisis-situaties is dat niet helemaal normaal.
Zwaar, als dat het enige is dat werktquote:Op zondag 2 oktober 2022 15:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tnx.quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zwaar, als dat het enige is dat werkt
Ik zou in dat geval serieus overwegen een (nieuwbouw)huis met warmtepomp te kopen....
Gelukkig, dat is in deze tijd echt mazzel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 16:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tnx.
Ik heb helaas al een huis waar ik blij mee ben, vrij ongeschikt voor een warmtepomp.
Maar wel een relatief gunstig contract en dat loopt nog jaren
Ik had reden om er op tijd bij te zijnquote:Op zondag 2 oktober 2022 16:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig, dat is in deze tijd echt mazzel.
Oh wow, dan gaat het wel hard jaquote:Op zondag 2 oktober 2022 15:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is 100 watt per uur. Dat is niet veel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 17:02 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik zie in de app terug dat wij ongeveer 0,1 kWh per uur aan ‘sluipverbruik’ hebben. Dus ‘s nachts als alle lampen uit zijn, de tv, de wasmachine niet draait etc. Is dat veel, of normaal, of weinig? Ik heb geen idee.
Een oven vreet wel echt een shitload aan stroom.quote:Op zondag 2 oktober 2022 10:23 schreef deadly_kiss het volgende:
Over sept:
270 kwh
9.51 m3
2pers moderne tussenwoning
Ik ben er op aan het letten dat ik de kraan niet meer op warm draai met handenwassen, en ik probeer lauwer te douchen.
Mijn man en ik douchen beide minimaal 1x per dag en voorheen zat het gas op ca 13-15 per maand.
Daarbij probeer ik wasprogramma"s niet meer in te korten omdat die dan meer stroom verbruikt.
Ons jaarverbruik is namelijk ca 3600kwhmaar er is wel altijd iemand thuis dus tv aan,lampje aan,laptop of tel aan lader enz.
We koken electrisch bijna altijd met oven of airfryer enz.
Dat is 1 persoon.quote:Op zondag 2 oktober 2022 16:44 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh wow, dan gaat het wel hard jaZijn de cijfers van vandaag alleen van je dochter of van het hele gezin?
Vroegah in onze bovenwoning zaten wij met 4 personen al boven de 4000 kwh. Plus gas. Ik vind het indrukwekkend dat je met een warmtepomp daar ruim onder blijft.quote:Op zondag 2 oktober 2022 17:05 schreef laziness het volgende:
[..]
Een oven vreet wel echt een shitload aan stroom.
Is een inductieplaat niet een slimmer idee?
Wij verbruiken, volledig elektrisch want warmtepomp, 3400kWh met 3 personen op jaarbasis.
Fijn, dan hoef ik daar me niet mee bezig te houdenquote:Op zondag 2 oktober 2022 17:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is 100 watt per uur. Dat is niet veel.
Zonder meer waar. Bovendien trekken die verbruikers (plus koken) vaak 2 KW en mijn opwek is over de dag gezien vaak wel toereikend maar vrijwel nooit dergelijke vermogens. Dus moet ik dat met een accu gaan vlak trekken of salderen moet op dag- of zelfs uurbasis blijven bestaan. Eigenlijk van den gekke dat in het rijtje huizen er overdag altijd wel voldoende opwek is voor dergelijke apparaten na elkaar maar dat wel iedereen toch een eigen accu moet hebben vanwege het salderen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ga een accu kopen als de saldering weg is, want letten wanneer je energie verbruikt vind ik echt teveel inleveren op comfort.
dat heb ik liever dan iets collectiefsquote:Op zondag 2 oktober 2022 17:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Zonder meer waar. Bovendien trekken die verbruikers (plus koken) vaak 2 KW en mijn opwek is over de dag gezien vaak wel toereikend maar vrijwel nooit dergelijke vermogens. Dus moet ik dat met een accu gaan vlak trekken of salderen moet op dag- of zelfs uurbasis blijven bestaan. Eigenlijk van den gekke dat in het rijtje huizen er overdag altijd wel voldoende opwek is voor dergelijke apparaten na elkaar maar dat wel iedereen toch een eigen accu moet hebben vanwege het salderen.
Soms kan je een kind voordeliger met het badwater weggooien.quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:22 schreef Vanyel het volgende:
Elke dag, soms kort, soms lang. Vandaag staat de teller op een dikke 3 kwartier douche en een uur of 2 bad.
De Eneco app schat je opwek alleen maarquote:Op dinsdag 1 november 2022 08:06 schreef arvensis het volgende:
We hebben significant meer verbruikt deze maand.
Rijtjeswoning 2010, A-label, 2vlws2knd, gasloos.
Verbruik 205 kWh
Teruglevering 151 kWh
Opwek (volgens Enecoapp) 167,9 kWh
Volgens MySolar 222 kWh opwek.
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3 personen, 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 15:25 schreef Sometimes het volgende:
[..]
September:
Stroom: 165 kWh (2021: 99 kWh)
Teruglevering: 21 kWh (2021: 25 kWh)
Gas: 14 m3 (2021: 9 m3)
Half geïsoleerd? Wat versta je daar onder?quote:Op vrijdag 4 november 2022 22:35 schreef Firuze60 het volgende:
Hier verbruik gas afgelopen maand oktober 49 kuub, stroom 134 Kwh. Tussenwoning uit 1966, half geisoleerd. Ik snap echt werkelijk niet hoe het kan zonder de cv af en toe aan te slingeren. Vieze gorige vochtige kou is gewoon niet te harden.
Doorzonwoning met thermopeen glazen ramen?quote:Op vrijdag 4 november 2022 22:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Half geïsoleerd? Wat versta je daar onder?
Ah maar geen spouw vloer of dakisolering?quote:Op vrijdag 4 november 2022 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Doorzonwoning met thermopeen glazen ramen?
Nee, geen spuitgedoe onder de vloer, wel dakisolering. Maar stook alleen in de huiskamer.quote:Op vrijdag 4 november 2022 23:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah maar geen spouw vloer of dakisolering?
Voor de maand oktober gelden de volgende cijfers:quote:Op zaterdag 4 juni 2022 13:12 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Klopt bovenstaande wel?
Wij:
2-kapper gasloos, 155 M2, opgeleverd januari 2021.
Totale electra verbruik na 1 jaar wonen (gezin met drie pubers) was 5.400 kWh (inclusief warmtepomp).
De cijfers zijn als volgt:
1.200 kWh verwarmen
1.600 kWh warm water
2.600 kWh tv, koelkast etc.
November:quote:Op zaterdag 5 november 2022 09:07 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Voor de maand oktober gelden de volgende cijfers:
604,2 kWh opgewekt
119,2 kWh direct verbruikt (voor de meter)
201 kWh verbruikt na de meter
320,2 kWh totaal verbruikt
Is die opwek niet aan de lage kant?quote:Op donderdag 1 december 2022 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vrijstaand, 1940, 110 vierkante meter, elektrische auto, 21 panelen op zuid, 2 personen:
November 2022
Verbruik: 792
Opwek: 166
Netto: 626
Gas: 75
November 2021
Verbruik: 898
Opwek: 116
Netto: 782
Gas: 127
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3 personen (vanaf eind november 3,5), 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:24 schreef Sometimes het volgende:
Oktober:
Stroom: 196 kWh (2021: 120 kWh)
Teruglevering: 6 kWh (2021: 10 kWh)
Gas: 16 m3 (2021: 38 m3)
Vanwege vochtproblemen / natte was staat in een van de slaapkamers een airco overdag te drogen, maar dat lijkt erg weinig energie te kosten.
Aan de zijkant en achterkant van ons huis staan hoge bomen, die helpen in deze tijd van het jaar niet. In de zomer hebben we er nauwelijks last van, dan komt de zon er overheen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 03:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Is die opwek niet aan de lage kant?
Ik heb 12 panelen van 265wp en heb 133 opgewekt.
Wow dat is netjes! Goed geïsoleerd huis of de kachel laag?quote:
Beiden. Overigens hielp de buitentemperatuur ook mee en het feit dat m’n vrouw een weekje in het buitenland zat.quote:Op zondag 1 januari 2023 10:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wow dat is netjes! Goed geïsoleerd huis of de kachel laag?
Ja november was wel uitzonderlijk, mijn warmtepomp liep een paar keer op de backup 3fase e-heater.quote:
Ik denk dat het vermelden dat je een warmtepomp hebt in dit topic wel van belang is, anders vergelijkt het wat lastigquote:Op zondag 1 januari 2023 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja november was wel uitzonderlijk, mijn warmtepomp liep een paar keer op de backup 3fase e-heater.
Maar heb ook wat maanden met meer dan 1000kwh teruggave dus dat compenseert nog steeds
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2022:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
quote:Op zondag 1 januari 2023 17:46 schreef monkyyy het volgende:
Vrijstaand huis uit 1984, 293m2, 2 volwassenen ( in 2021 een tijdje 3 volwassenen), 18 zonnepanelen van 300 wp op zuid
2021:
Verbruik: 11179 kWh
Opwek:5182 kWh
Netto: 5997 kWh
Gas: 416 m3
2022:
Verbruik: 7636 kWh
Opwek:5887 kWh
Netto: 1748 kWh
Gas: 202 m3
Grafiekjes van slimmemeterportal.nl:
2021:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2022:Das toch ook een bizar hoog elektraverbruik? Of heb je hybride?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vakman pur sang
Verwarmen met airco's, een EV, een sauna en thuis kantoor houdenquote:Op zondag 1 januari 2023 18:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das toch ook een bizar hoog elektraverbruik? Of heb je hybride?
Aha dat verklaart het wel ja.quote:Op zondag 1 januari 2023 18:44 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Verwarmen met airco's, een EV, een sauna en thuis kantoor houden
Tjah, voor de komende jaren prima zolang je kan/mag salderen.quote:Op zondag 1 januari 2023 17:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja november was wel uitzonderlijk, mijn warmtepomp liep een paar keer op de backup 3fase e-heater.
Maar heb ook wat maanden met meer dan 1000kwh teruggave dus dat compenseert nog steeds
12 graden?! Dat lijkt me toch ook niet goed voor je? Ik ben echt voor minder verbruik maar het moet ook nog comfortabel zijn.quote:Op zondag 1 januari 2023 17:37 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ons vaste tarief verliep pas een maand geleden, maar eigenlijk hebben we het hele jaar al wat zuiniger aan gedaan. In december extra zuinig, want die tarieven waren niet mals.
Hoekhuis uit 2011 van 140m2.
2021
Gas: 1014m3
Elektra: 3540 kwh (netto 1967 kwh want we kregen in april 2021 5 zonnepanelen)
2022
Gas: 791m3
Elektra: 3550 kwh (netto 1467 kwh)
December:
2021:130m3 gas en 355kwh elektra
2022: 78m3 en 269 elektra (kosten 330 euro)
Het is in onze woonkamer in december 's avonds tot max. 16 graden verwarmd tussen 18:00-20:30 uur. Overdags stond de verwarming op 12 graden. In de koude periode sloeg hij daardoor soms aan gedurende de dag, maar in minder dan 12 graden thuiswerken werd me echt te gortig.
Met wollen sokken en een oodie (zo'n fleecedeken die je aantrekt) aan is 12 graden goed te doen. Het scheelt misschien wel dat ik geen koukleum ben en mijn medebewoners ook niet. Mijn ervaring is dat de lagere temperatuur ook gewoon een kwestie van wennen is. En als we het wel een beetje koud hebben dan trekken we dus gewoon allemaal onze oodie aan en hebben we het zo weer warm.quote:Op zondag 1 januari 2023 19:57 schreef MaJo het volgende:
[..]
12 graden?! Dat lijkt me toch ook niet goed voor je? Ik ben echt voor minder verbruik maar het moet ook nog comfortabel zijn.
Kun je dan niet op kantoor werken?quote:Op zondag 1 januari 2023 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Met wollen sokken en een oodie (zo'n fleecedeken die je aantrekt) aan is 12 graden goed te doen. Het scheelt misschien wel dat ik geen koukleum ben en mijn medebewoners ook niet. Mijn ervaring is dat de lagere temperatuur ook gewoon een kwestie van wennen is. En als we het wel een beetje koud hebben dan trekken we dus gewoon allemaal onze oodie aan en hebben we het zo weer warm.
Het is voor mij overigens ook een principekwestie, ik weiger om voor één maand 500 euro in rook te zien opgaan door zo'n bizar tarief.
Ik ben dus wel een koukleum, onder de 19 vind ik het al koud. Maar met mijn Stoov en mijn dekentje kom ik een heel eind.quote:Op zondag 1 januari 2023 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Met wollen sokken en een oodie (zo'n fleecedeken die je aantrekt) aan is 12 graden goed te doen. Het scheelt misschien wel dat ik geen koukleum ben en mijn medebewoners ook niet. Mijn ervaring is dat de lagere temperatuur ook gewoon een kwestie van wennen is. En als we het wel een beetje koud hebben dan trekken we dus gewoon allemaal onze oodie aan en hebben we het zo weer warm.
Het is voor mij overigens ook een principekwestie, ik weiger om voor één maand 500 euro in rook te zien opgaan door zo'n bizar tarief.
Is erg netjes.quote:Op zondag 1 januari 2023 20:58 schreef PotjeSambal het volgende:
In heel 2022 481 m3 gas. 2 personen, slecht geïsoleerde (huur)etage. Dat is netjes, toch? Of meer dan gemiddeld/te verwachten is?
Kan wel, maar thuiswerken is een stuk fijner en het aantal dagen dagen dat de temperatuur hier in huis echt onder de 14 graden zakt valt mee.quote:Op zondag 1 januari 2023 20:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun je dan niet op kantoor werken?
Ik bedoel dat er een storing was op het buitendeel waardoor er een electrisch element word ingeschakeld die het water elektrisch verwarmt. Die is 9kw bij mij.quote:Op zondag 1 januari 2023 18:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, voor de komende jaren prima zolang je kan/mag salderen.
Wat bedoel je met vet gearceerde?
2231kWh in één maand? Dat is toch bizar veel, ondanks een elektrische auto en warmtepomp?quote:Op zondag 1 januari 2023 21:12 schreef SV-tje het volgende:
December 2022:
Elektra
Productie zonnepanelen: 144 kWh
Verbruik op de meter: 2.243 kWh
Teruglevering op de meter: -12 kWh
Per saldo verbruik: 2.231 kWh op de meter.
Vrijstaande woning uit 1916-1919, 2 volwassenen, warmtepomp, elektrische auto.
Vergelijking 2021 vs 2022
Augustus: 1.136 -543
September: 1.365 353
Oktober: 1.847 503
November: 1.913 974
December: 2.451 2.231
Ik weet niet hoe groot je etage is, maar als het een slecht geïsoleerde etage is dan is minder dan 500m³ gewoon altijd weinig, tenzij je maar 25m² woonoppervlak in totaal hebt ofzo, maar bij een etage verwacht ik meer dan 25m².quote:Op zondag 1 januari 2023 21:24 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Ok thx, 75m3 meer dan vorige bewoners. Dus twijfelde.
45 denk ik incl slaapkamer keuken etcquote:Op zondag 1 januari 2023 21:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe groot je etage is, maar als het een slecht geïsoleerde etage is dan is minder dan 500m³ gewoon altijd weinig, tenzij je maar 25m² woonoppervlak in totaal hebt ofzo, maar bij een etage verwacht ik meer dan 25m².
Dan valt het voor een slecht geïsoleerde etage alles mee.quote:Op zondag 1 januari 2023 21:50 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
45 denk ik incl slaapkamer keuken etc
Zorg dat je in het lage (tot 500m3) capaciteit voor gas komt, dit scheelt ook weer iets van ¤50,- per jaar.quote:Op zondag 1 januari 2023 20:58 schreef PotjeSambal het volgende:
In heel 2022 481 m3 gas. 2 personen, slecht geïsoleerde (huur)etage. Dat is netjes, toch? Of meer dan gemiddeld/te verwachten is?
quote:Op maandag 2 januari 2023 09:40 schreef skrn het volgende:
Dec 2021 - 372 m3
Dec 2022 - 340 m3.
Langzaam gaat het bij mij ook de goede kant op.
Daar valt niets aan te regelen, gaat vanzelf (met een jaar vertraging). Zo staat het ook in je link.quote:Op maandag 2 januari 2023 09:49 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Zorg dat je in het lage (tot 500m3) capaciteit voor gas komt, dit scheelt ook weer iets van ¤50,- per jaar.
Je energieleverancier kan dit voor je regelen, zie:
https://www.echtgeldbespa(...)maal%20te%20besparen.
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 3,5 personen, 3 zonnepanelen (2011), energielabel F.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:04 schreef Sometimes het volgende:
November:
Stroom: 288 kWh (2021: 112 kWh)
Teruglevering: 1 kWh (2021: 1 kWh)
Gas: 28 m3 (2021: 74 m3)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |