Oeps, dat loopt dus best op. Die 600 euro per jaar voor koken en verwarmen kan je ook wel een gasaansluiting en wat gas van betalen.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 21:02 schreef oppiedoppie het volgende:
Vrijstaande geïsoleerde stacaravan van 28m2 met houtkachel 2 personen en douchen en koken op propaangas. 6 zonnepanelen en 8 accus (280 Ah)
Verbruik:
800 kWh/jaar (leveren niet terug)
1 fles propaan a +/-40 euro per 2 maand.
4 kuub hout (helft gekregen, resterende 2 kuub a 80 euro per kuub) per jaar
Dit is gemiddeld, in zomer meer elektrische apparaten als kookplaat, movewasher (wasmachine die handmatig gevuld wordt met warm water), waterkoker (ook voor de afwas) , oven en in de winter meer op gas en op de kachel (voor afwas of aardappels etc.) Swinters ook soms met de was naar een tankstation geweest a 18 kilo in een keer, wegens stroomtekort maar is minder werk dan steeds kleine wasjes in de zomer, kosten kleine 50 euro die komt er eigenlijk ook nog bij.
Dit is tijdelijk want straks als ons (tiny) huis klaar is met massaleemkachel gaat het houtverbruik lager worden.
Juli:quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:02 schreef monkyyy het volgende:
Juni:
551 kWh verbruik (195 kWh voor auto, 32 kWh voor verwarming/koeling, 324 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 695 kWh, dus netto min 144 kWh
16 m3 gas
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 12:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Oeps, dat loopt dus best op. Die 600 euro per jaar voor koken en verwarmen kan je ook wel een gasaansluiting en wat gas van betalen.
Maar goed, jullie hebben en plan zo te zien en dat is veel meer waard in het leven.
Wat doe je in de zomer met stroom overschot? laat je dat gewoon 'liggen'?
Bij die kleine windmolen heb ik een deja vu dat we het daar eerder over gehad hebben. Volgens tweakers doen die niet veel.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:34 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.
Ons doel was om off-grid te gaan en zelfvoorzienend.
Het stroomoverschot krijgen onze buren in de zomer en in de winter krijgen we van hun de stroom die we tekort komen. Daarvoor zijn we van plan een windmolentje aan te schaffen om de 2 wintermaanden op te vangen. 400 watt hebben we genoeg aan.
Ik weet niet om welk windmolentje het gaat maar in de praktijk blijkt dat die kleine windmolens ongeveer 25% van het beloofde rendement halen in redelijk optimale omstandigheden. Je zal dus eerder een 2kW windmolen nodig hebben.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:34 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Voor koken en douchen en verwarmen waren we dit jaar 6x40=240 plus 2x80=160 dus 400 euro kwijt. Denk dat ik dat in het oude huis nu per maand aan gas kwijt was geweest.
Ons doel was om off-grid te gaan en zelfvoorzienend.
Het stroomoverschot krijgen onze buren in de zomer en in de winter krijgen we van hun de stroom die we tekort komen. Daarvoor zijn we van plan een windmolentje aan te schaffen om de 2 wintermaanden op te vangen. 400 watt hebben we genoeg aan.
Aggregaat hebben we ook wel maar afgelopen winter hebben we 3 keer onze accu's opgeladen met stroom van de buren, was makkelijker op dat moment.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet om welk windmolentje het gaat maar in de praktijk blijkt dat die kleine windmolens ongeveer 25% van het beloofde rendement halen in redelijk optimale omstandigheden. Je zal dus eerder een 2kW windmolen nodig hebben.
Je kan misschien nog beter een diesel aggregaat op plantaardige olie erbij neerzetten en daarmee dagelijks je off-grid systeem (accu?) op peil houden. Dat kan ook niet uit maar dan ben je wel off-grid en redelijk CO2-neutraal.
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:55 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Aggregaat hebben we ook wel maar afgelopen winter hebben we 3 keer onze accu's opgeladen met stroom van de buren, was makkelijker op dat moment.
Klopt, we zijn er inderdaad nog steeds niet uit. Maar onze plek is wel heel geschikt voor een windmolen.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij die kleine windmolen heb ik een deja vu dat we het daar eerder over gehad hebben. Volgens tweakers doen die niet veel.
Koelkast is de grootste verbruiker naast de wasmachine die nodig was. Wassen kunnen we uitstellen. We denken er ook over om een gat te graven en zelf een koelkast te maken. Want swinters hebben we geen stroom ervoor maar is het buiten koud genoeg voor een koelkast dus zonde om er stroom aan te verklaaien dat kan anders denken we.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.
Ik weet niet zeker waar de aggregaat op draait, volgens mij diesel. We hadden eerst een oude motor uot een boot die enorm zuonig was maar die hebben we verkocht nu een veel kleinere. We verbruiken gewoon erg weinig.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant. Heb hier een aantal LFP "powerstations" staan maar dat is meer om een koelkast, vriezer en aquarium aan de gang te houden bij stroomuitval. De vriezer van de buren kan er ook nog wel bij op als het nodig is.
Waar draait de aggregaat op? Propaan? LPG? Benzine / Aspen? Diesel? Plantaardige olie?
Dat zijn comfort functies om eerder warm water uit de kraan te krijgen.quote:Op donderdag 1 september 2022 10:21 schreef MaJo het volgende:
Elektra snap ik wel wegens de koelkast e.d. maar gas zou toch niet verbruikt moeten worden als je er niet bent? Het gaat slechts om 0,08 m3 dus aardig te verwaarlozen maar toch best vreemd
Maar hoeveel hebben je zonnepanelen opgeleverd?quote:Op donderdag 1 september 2022 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
Rijtjeshuis uit 1904, behoorlijk goed geïsoleerd, met zonnepanelen en sinds een paar maanden airco
Verbruik gas: 7m3
Verbruik elektriciteit: 125 kWh, 354 kWh terug geleverd, dus een totaal van -229 kWh deze maand
485 kWhquote:Op donderdag 1 september 2022 12:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoeveel hebben je zonnepanelen opgeleverd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |