Ik ga gewoon af en toe naar de sauna, zij niet, vandaar dat ik denk ik sneller kan douchenquote:Op donderdag 2 juni 2022 12:13 schreef laziness het volgende:
Haha kind neemt hier ook een timer mee om na 5 minuten er onderuit te komen. Maar ik snap 'm wel. Ik douche ook graag lang inclusief stoom
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen, energielabel F.quote:Op zondag 1 mei 2022 13:56 schreef Sometimes het volgende:
April:
Stroom: 142 kWh (2021: 84 kWh)
Teruglevering: 35 kWh (2021: 38 kWh)
Gas: 18 m3 (2021: 62 m3)
Invloed van de airco op zowel het gasverbruik als het stroomverbruik is duidelijk zichtbaar.
Teruggeleverde energie toegevoegd, vorig jaar was ik nog in de veronderstelling dat ik daar geen vergoeding voor zou krijgen omdat de zonnepanelen niet aangemeld zijn.
Ik kan niet zien hoeveel stroom ik verbruik die ik zelf opgewekt heb, maar vind het wel bijzonder dat ik ondanks slechts 3 zonnepaneeltjes van ruim 10 jaar oud toch nog niet alles zelf verbruik.
Instraling door een raam en/of bufferwerking van de muren/dak. Dezelfde reden dat het in een auto 45 graden kan worden ook al is het buiten maar 30 graden.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 09:39 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen, energielabel F.
Mei:
Stroom: 110 kWh (2021: 89 kWh)
Teruglevering: 42 kWh (2021: 33 kWh)
Gas: 7 m3 (2021: 35 m3)
Airco slaapkamer staat sinds half mei elke nacht aan (al vraag ik me af hoe dat in de praktijk werkt; de slaapkamer is te warm, maar de buitenlucht is kouder dan de ingestelde airco temperatuur).
Verder vrij weinig hoeven verwarmen in mei. Werk 2 dagen per week op locatie, voor de rest thuis.
Klopt bovenstaande wel?quote:Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar:
1 Persoons 2323
2 Persoons 3323
3 Persoons 3820
4 Persoons 4565
5 Persoons 5282
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 10:17 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Instraling door een raam en/of bufferwerking van de muren/dak. Dezelfde reden dat het in een auto 45 graden kan worden ook al is het buiten maar 30 graden.
Maar kun je dan niet beter gewoon een raam open zetten?quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:50 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).
Ik doelde eigenlijk op de werking van de airco, die vraag ik om een kamer te koelen terwijl de buitentemperatuur lager is. Ik zou bijna verwachten dat 'ie gewoon buitenlucht naar binnen blaast, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar de kamer heeft geen raam wat open kan. Wel een deur (die naar de uitbouw gaat), maar dat is weer teveel en te kwetsbaar bij regen.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 15:29 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar kun je dan niet beter gewoon een raam open zetten?
Ja, dan snap ik de airco-oplossingquote:Op zaterdag 4 juni 2022 15:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar de kamer heeft geen raam wat open kan. Wel een deur (die naar de uitbouw gaat), maar dat is weer teveel en te kwetsbaar bij regen.
Het raam heeft alleen een rooster en dat is niet voldoende.
Een luchtwarmtepomp/airco ventileert niet, dus verplaatst geen lucht van buiten naar binnen. Deze is daartoe simpelweg niet in staat*. Er loopt geen luchtkanaal ofzo tussen de binnen en buitenunit. Alleen maar leidingen met koudemiddel. Dus blijft het een normaal koelcircuit. De compressor concentreert te energie die de binnenunit onttrekt en maakt deze warm genoeg zodat deze door de buitenunit naar buiten kan worden gebracht. Een relatief lage buitentemperatuur betekent dat de compressor daardoor minder hard hoeft te werken waardoor het benodigd vermogen lager is en de efficiëntie waarmee dat gebeurt hoger. En natuurlijk werkt hij gewoon op thermostaat dus als je hem bijvoorbeeld instelt op 20 graden en het is buiten 15 graden, dan zal de airco gewoon aftikken als hij de 20 heeft bereikt. Immers, als het buiten kouder is dan binnen dan verliest je huis onder de streep energie dus het kan niet meer warmer worden dan. Tenzij je met flink wat mensen binnen bent of een andere warmtebron binnen gebruikt (e.g. koken).quote:Op zaterdag 4 juni 2022 14:50 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Hoe de kamer warm wordt begrijp ik wel (plat dak helpt daar ook flink aan mee).
Ik doelde eigenlijk op de werking van de airco, die vraag ik om een kamer te koelen terwijl de buitentemperatuur lager is. Ik zou bijna verwachten dat 'ie gewoon buitenlucht naar binnen blaast, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Dank voor de uitleg.quote:Op maandag 6 juni 2022 12:51 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Een luchtwarmtepomp/airco ventileert niet, dus verplaatst geen lucht van buiten naar binnen. Deze is daartoe simpelweg niet in staat*. Er loopt geen luchtkanaal ofzo tussen de binnen en buitenunit. Alleen maar leidingen met koudemiddel. Dus blijft het een normaal koelcircuit. De compressor concentreert te energie die de binnenunit onttrekt en maakt deze warm genoeg zodat deze door de buitenunit naar buiten kan worden gebracht. Een relatief lage buitentemperatuur betekent dat de compressor daardoor minder hard hoeft te werken waardoor het benodigd vermogen lager is en de efficiëntie waarmee dat gebeurt hoger. En natuurlijk werkt hij gewoon op thermostaat dus als je hem bijvoorbeeld instelt op 20 graden en het is buiten 15 graden, dan zal de airco gewoon aftikken als hij de 20 heeft bereikt. Immers, als het buiten kouder is dan binnen dan verliest je huis onder de streep energie dus het kan niet meer warmer worden dan. Tenzij je met flink wat mensen binnen bent of een andere warmtebron binnen gebruikt (e.g. koken).
* Behalve de Daikin Ururu Sarara in bij beperkte mate maar dat is de enige uitzondering.
Ja en? Je hebt ook gas.quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
Ik zie net op mijn overzicht dat ik in de maand April best veel opgewekt heb en dat ik nog 70 euro bij moet dokken...
Dan heb je dus meer verbruikt dan opgewekt. Simpel.quote:Op maandag 6 juni 2022 18:21 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ja maar dit bedrag is exclusief het gas.
Wat naar voor je.quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
Ik zie net op mijn overzicht dat ik in de maand April best veel opgewekt heb en dat ik nog 70 euro bij moet dokken...
Halverwege mei zijn de zonnepanelen aangesloten, duidelijk een verschil al met vorige maand.quote:Op zondag 1 mei 2022 15:52 schreef SV-tje het volgende:
Naar aanleiding van de hoeveelheid zonnepanelen in mijn eigen topic. Verbruik april (nog zonder zonnepanelen): 1456kwh
Geen gas.
Wij hebben een warmtepomp en elektrische auto. Gemiddeld verbruik van de auto is rond de 800kwh. Vanaf deze maand ga ik dat ook apart bijhouden.
Is dat niet gewoon je standaard voorschot?quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
En dat is exclusief gas?quote:Op maandag 6 juni 2022 17:04 schreef hoechst het volgende:
Wtf
De meeste mensen kunnen het splitsen, maar dan moet je wel iets van tussenstekkers hebben die je tussen het stopcontact en het apparaat wat je er op aansluit plaatst, bv je koelkast, of je TV of of of.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie dat er hier mensen zijn die hun elektra-verbruik kunnen splitsen. Ik zou graag kunnen zien hoeveel er naar het opladen van de auto gaat, is dat mogelijk?
Ons elektra-verbruik is gigantisch, ons gasverbruik is heel beperkt.
Volgens mij geen powerlader, maar gewoon een laadpaal in de tuin. En dat vreet een hoop, zeker nu Corona voorbij is en er ineens weer veel meer kilometers gemaakt worden.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen het splitsen, maar dan moet je wel iets van tussenstekkers hebben die je tussen het stopcontact en het apparaat wat je er op aansluit plaatst, bv je koelkast, of je TV of of of.
Is dat een snellader/powerlader? Want daar is geen tussenstekker voor die dat vermogen aan kan
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij geen powerlader, maar gewoon een laadpaal in de tuin. En dat vreet een hoop, zeker nu Corona voorbij is en er ineens weer veel meer kilometers gemaakt worden.
Dat weet @het_fokschaap beter, vermoed ikquote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?
Je zal dan een kWh meter in de meterkast tussen de groep van de lader moeten laten zetten. Of elke keer noteren hoeveel de auto zegt dat er in is gegaan.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie dat er hier mensen zijn die hun elektra-verbruik kunnen splitsen. Ik zou graag kunnen zien hoeveel er naar het opladen van de auto gaat, is dat mogelijk?
11 kWh?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik moet de vraag wellicht anders stellen. Met wat voor vermogen wordt de auto geladen?
Ja, dan zul je inderdaad een kWh meter in de meterkast moeten hangen. Er is namelijk geen tussenstekker die 11 kW aan kanquote:
Ik wil vooral de auto scheiden van de rest. Maar kennelijk krijgen we een creditfactuur ivm vergoeding van die kosten ivm auto vd zaak, dus ik zal die eens gaan checken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan zul je inderdaad een kWh meter in de meterkast moeten hangen. Er is namelijk geen tussenstekker die 11 kW aan kan![]()
Ik vroeg het omdat jij eerder aangaf dat er mensen hier zijn die hun verbruik kunnen uitsplitsen, en dat klopt, dat kan, maar dat is dan je tv, koelkast, vaatwasser, etc, en dát kun je doen door een tussenstekker te gebruiken die het verbruik uitleest van het apparaat wat er op is aangesloten.
Maar er is voor zo ver ik weet geen tussenstekker die 11 kW aan kan. Maar ik kan het mis hebben.
Ja, dus je tankt op kosten van de baas. Precies, dus dan krijg je ook een factuur en daar zal toch wel een specificatie op staan, zo van X kWh geladen tegen Y prijs per kWh maakt Z totaalprijs.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil vooral de auto scheiden van de rest. Maar kennelijk krijgen we een creditfactuur ivm vergoeding van die kosten ivm auto vd zaak, dus ik zal die eens gaan checken.
Als je de groep waar de auto op aangesloten is enkel daarvoor gebruikt, kan je een Kwh-meter in de meterkast plaatsen. Wij hebben er één om het verbruik van de auto te kunnen factureren aan ons bedrijf.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga eerst het ene eens scheiden van het andere. Of ik dan de rest ook nog wil scheiden, moet ik nog even over denken. Ligt een beetje aan hoeveel er over blijftquote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus je tankt op kosten van de baas. Precies, dus dan krijg je ook een factuur en daar zal toch wel een specificatie op staan, zo van X kWh geladen tegen Y prijs per kWh maakt Z totaalprijs.
Dan kun dát verbruik weer aftrekken van je totaalverbruik en dan weet je welk gedeelte van je verbruik op gaat aan 'het huis' zeg maar. En dát kun je dan weer verder uitsplitsen naar per apparaat etc etc![]()
En krijg je dingen als dat je per dag, maand en 'altijd' automatisch laat berekenen wat bv de koelkast je gekost heeft op een dag, deze maand, en in totaal
Bedankt voor de link! Dat is zeker interessant.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 17:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als je de groep waar de auto op aangesloten is enkel daarvoor gebruikt, kan je een Kwh-meter in de meterkast plaatsen. Wij hebben er één om het verbruik van de auto te kunnen factureren aan ons bedrijf.
Random linkje: https://www.groepenkastco(...)omponenten/kwh-meter
Juni:quote:Op woensdag 1 juni 2022 11:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Mei:
477 kWh verbruik (128 kWh voor auto, 22 kWh voor verwarming/koeling, 327 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 703 kWh, dus netto min 266 kWh![]()
15 m3 gas
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |