quote:Op zaterdag 9 april 2022 22:06 schreef MaJo het volgende:
Misschien dat dat het inderdaad is. Ik zie dat een appartement gemiddeld 3000kWh per jaar verbruikt, daar zitten wij ruim 700 onder. Dus we verbruiken al weinig. Apparaten vervangen zou misschien kunnen ja, wie weet valt daar nog wat te winnen. We hebben trouwens wel altijd de stekkers van koffiezetapparaat/broodrooster/waterkoker erin zitten. Zou dat nog wat kunnen schelen?
Goeie tip, dat kan ik zeker eens proberenquote:Op zondag 10 april 2022 18:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Begin eens met een energiemeter te kopen en her en der een paar dagen te meten wat alles kost. Met name koelen en vriezen kan heel veel schelen. Maar ook een versterker of zo die continu aan staat.
Veel smart stekkers kunnen ook energie meten.
[ afbeelding ]
Door eerst te meten waar je energie heen gaat kan je eenvoudiger bepalen of er eenvoudig iets te bezuinigen is.
April:quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Maart:
810 kWh verbruik (233 kWh voor auto, 207 kWh voor verwarming, 370 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 739 kWh, dus netto slechts 71 kWh dankzij een prachtige zonnige maand![]()
16 m3 gas
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:52 schreef Sometimes het volgende:
Februari:
Stroom: 106 kWh (2021: 93 kWh)
Gas: 100 m3 (2021: 101 m3)
Maart:
Stroom: 125 kWh (2021: 99 kWh)
Gas: 43 m3 (2021: 87 m3)
Half maart is de airco in de woonkamer opgehangen en sindsdien heb ik geprobeerd daar de boel mee te verwarmen. Dat lukt goed wanneer ik alleen ben, maar niet zo goed met meer mensen in huis (waarbij dan eigenlijk meer locaties verwarmd moeten worden).
In mijn eentje gaat het gasverbruik grotendeels naar zomers niveau (alleen douchen), maar bij een dagje naar werk ipv thuiswerken daalt de temperatuur te veel dus slaat de CV alsnog aan.
Mei:quote:Op zondag 1 mei 2022 12:26 schreef monkyyy het volgende:
April:
659 kWh verbruik (170 kWh voor auto, 145 kWh voor verwarming, 344 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 682 kWh, dus netto min 23 kWh
20 m3 gas
Ik ben niet van het lange douchen (en heb geen haar om te wassen) maar gebruik per douchebeurt zo’n 0,15 m3. Dat is best een groot verschil met wat jij aangeeft.quote:Op donderdag 2 juni 2022 10:49 schreef qajariaq het volgende:
Gas, met 7 keer (thuis) douchen deze maand heb ik slechts 0.3 m3 verbruikt
30 tot 50 liter gas per beurt. Ik heb een goede spaarkop al uit de vorige eeuw en sta niet langer dan twee minuten onder de douche. Verder de instelling in de ketel zo laag mogelijk, dat scheelt rendement en opwarmverlies voor de leidingen. Mogelijk heb ik mn temperatuur ook lager dan gemiddeld maar dat weet ik niet.quote:Op donderdag 2 juni 2022 10:57 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik ben niet van het lange douchen (en heb geen haar om te wassen) maar gebruik per douchebeurt zo’n 0,15 m3. Dat is best een groot verschil met wat jij aangeeft.
2 minuten red ik niet, dus dat is inderdaad wel een verschil. Denk dat 5 voor mij wel klopt.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
30 tot 50 liter gas per beurt. Ik heb een goede spaarkop al uit de vorige eeuw en sta niet langer dan twee minuten onder de douche. Verder de instelling in de ketel zo laag mogelijk, dat scheelt rendement en opwarmverlies voor de leidingen. Mogelijk heb ik mn temperatuur ook lager dan gemiddeld maar dat weet ik niet.
Een hoop mensen zien vijf minuten als kort, dan klopt de rekensom dus wel als ik twee minuten als normaal beschouw.
Maar ik vond het zelf ook wel verbazend weinig eigenlijk, net als het aantal keren douchen thuis.
Wat ook kan schelen is dat mijn ketel (Intergas) geen warmtewisselaar heeft maar een aparte spiraal voor warm water, lagere temp mag dan wel. Zeker bij dit gerommel in de marge kan dat net even schelen. Maar het blijft gerommel in de marge. Ik ben aan douchen dus 50 ct kwijt deze maand en jij ¤ 1,50 in vergelijking. inb4 vastrecht is veel hoger, die discussie is niet nodig hier.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
2 minuten red ik niet, dus dat is inderdaad wel een verschil. Denk dat 5 voor mij wel klopt.
Temperatuur (ketel / warm water) staat op 60 graden, lager durf ik niet ivm legionella.
Temperatuur van het water waarmee ik douche is volgens mijn dochters extreem laag, maar dat is meer een man / vrouw verschil.
Ik vind het interessant omdat we hier met 3 douchen en de dames redden het niet met 5 minuten. Dus uiteindelijk gaat het maandelijks om een groter bedrag.quote:Op donderdag 2 juni 2022 11:17 schreef qajariaq het volgende:
Maar het blijft gerommel in de marge. Ik ben aan douchen dus 50 ct kwijt deze maand en jij ¤ 1,50 in vergelijking.
Wat een afschuwelijk lelijk ontwerpquote:Op donderdag 2 juni 2022 11:40 schreef qajariaq het volgende:
Dan ga ik toch even reclame maken voor de douchekop die ik al 25 jaar gebruik.
[ afbeelding ]
https://www.de12ambachten.nl/douchekop.html
Ik heb dan nog de originele versie
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |