Maart:quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:40 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Februari:
918 kWh verbruik (249 kWh voor auto, 327 kWh voor verwarming, 342 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 301 kWh
20 m3 gas
Februari:quote:Op vrijdag 18 februari 2022 07:43 schreef Sometimes het volgende:
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen.
Januari 2022:
Stroom: 138 kWh (2021: 125 kWh)
Gas: 112 m3 (2021: 135 m3)
Het energieverbruik lijkt zo'n 10% hoger te liggen dan vorig jaar (niet alleen in januari, ook voor februari tot nog toe). Geen idee waar dat vandaan komt.
Hoe werkt dit eigenlijk, krijg je dan geld of wordt dit opgeslagen? #energienoobquote:Op zaterdag 2 april 2022 15:22 schreef Leandra het volgende:
Maart 2022:
Verbruik: 599,43 kWh
Opwek: 1.038,60 kWh
Saldo: -439,17 kWh
Geen gasaansluiting.
Verbruik van afrekening tot afrekening wordt verrekend met wat je teruglevert.quote:Op zondag 3 april 2022 00:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hoe werkt dit eigenlijk, krijg je dan geld of wordt dit opgeslagen? #energienoob
Ik wou dat ik het kon opslaanquote:Op zondag 3 april 2022 00:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hoe werkt dit eigenlijk, krijg je dan geld of wordt dit opgeslagen? #energienoob
Bedankt voor de uitgebreide uitlegquote:Op zondag 3 april 2022 00:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verbruik van afrekening tot afrekening wordt verrekend met wat je teruglevert.
Dat heet "salderen".
Stel dat je panelen 3.000kWh per jaar opwekken en je verbruikt 2000kWh dan wordt die 2000kWh 1 op 1 verrekend en heb je zal je daarnaast nog 1000kWh overschot hebben waar je nog wat geld voor krijgt (meestal zo'n 7 t/m 11 cent en met een recent contract kan dat wel weer fors oplopen).
Je afrekening is dan negatief, dus je krijgt meer geld terug dan dat je hebt betaald.
Overigens gaat het salderen in de toekomst vrijwel zeker op de schop, het is al een paar keer uitgesteld maar het plan is om het af te bouwen in zo'n 8 jaar.
Tegen die tijd zou je dan alleen nog een vast bedrag per kWh krijgen (zo'n 9 cent naar verwachting) maar als je panelen nu legt, heb je eerst nog een paar jaar maximaal salderen, dus terugverdienen lukt nog makkelijk.
En ook als salderen niet meer kan, heb je nog een deel "direct verbruik":
Stel dat je panelen 2000Watt produceren en je huishouden verbruikt op dat moment 1400Watt, dan lever je 600Watt terug maar die 1400Watt gebruik je op dat moment zelf. Dat is "direct verbruik", ofwel dat haal je niet uit het lichtnet en "saldeer" je dus eigenlijk binnen je eigen stoppenkast. Door je apparaten aan te zetten als de zon schijnt haal je dan nog het maximum uit je eigen stroom.
In de toekomst zal een thuisaccu mss een alternatief zijn voor salderen, ze moeten dan wel nog zo'n ~3x goedkoper worden per kWh opslag om interessant te worden, anders is de terugverdientijd gelijk aan de levensduur.
Toch mooi dat je gewoon uitbetaald krijgtquote:Op zondag 3 april 2022 01:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wou dat ik het kon opslaan
De energieleverancier verkoopt het dus weer aan andere gebruikers.
Mijn energienota had ik ingesteld op maandelijks ¤ 2,43 betalen, omdat ik niet wist wat het verbruik hier zou zijn, maar de energieleverancier heeft dat inmiddels aangepast en nu storten ze maandelijks ¤ 25 op onze rekening
Het was eigenlijk 420 euro maar met een herberekening kwamen ze hierop uitquote:
Ja, dat zou wel prettig zijn, als je gasverbruik daar lager is zou ook lekker zijn.quote:Op zondag 3 april 2022 20:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het was eigenlijk 420 euro maar met een herberekening kwamen ze hierop uitVariabel gelukkig, no way dat ik dit vast laat leggen
Kan overigens momenteel ook niet. Hopelijk wordt het snel wat warmer, dan krijgen we een groot deel terug. En dan hopen dat de prijzen weer wat dalen tegen de tijd dat we ons contract voor het nieuwe huis vast kunnen leggen.
Dat is wel echt het voordeel van nieuwbouw, het is zoveel zuiniger! Die oude boerderij is super charmant maar met de huidige prijzen niet te betalen qua energiequote:Op zondag 3 april 2022 20:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat zou wel prettig zijn, als je gasverbruik daar lager is zou ook lekker zijn.
Iedere keer dat N zich zit te verlekkeren aan een of andere boerderij in het midden van niks wijs ik hem erop wat voor gasrekening die hut met zich meebrengt, en hoeveel ton ik nodig heb om het tot gasloos te verbouwen
Er is natuurlijk altijd een minimum, ik weet niet wat jullie verbruik is, maar als het al laag is voor jullie huishoudgrootte dan kun je niet veel meer dan oude apparatuur vervangen voor nieuwe.quote:Op zaterdag 9 april 2022 21:34 schreef MaJo het volgende:
Vraagje: ik heb de laatste dagen eens ons verbruik extra in de gaten gehouden. Gas gaat de goede kant op maar qua elektriciteit lukt het me niet om het omlaag te krijgen. Zie ik misschien iets over het hoofd? We zijn de hele dag thuis dus dat het verbruik hoog is klopt wel. De lampen zetten we alleen ‘s ochtends en ‘s avonds aan en wassen/droger/vaatwasser ook ‘s avonds of in het weekend. Mijn man heeft een pc en ik een laptop, die laad ik alleen op als deze bijna leeg is.
Mis ik nou iets belangrijks dat op elektriciteit gaat waarop we nog kunnen besparen
Misschien dat dat het inderdaad is. Ik zie dat een appartement gemiddeld 3000kWh per jaar verbruikt, daar zitten wij ruim 700 onder. Dus we verbruiken al weinig. Apparaten vervangen zou misschien kunnen ja, wie weet valt daar nog wat te winnen. We hebben trouwens wel altijd de stekkers van koffiezetapparaat/broodrooster/waterkoker erin zitten. Zou dat nog wat kunnen schelen?quote:Op zaterdag 9 april 2022 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is natuurlijk altijd een minimum, ik weet niet wat jullie verbruik is, maar als het al laag is voor jullie huishoudgrootte dan kun je niet veel meer dan oude apparatuur vervangen voor nieuwe.
Nah, volgens mij maakt dat weinig uit, een oude koelkast/vriezer is een veel groter probleem.quote:Op zaterdag 9 april 2022 22:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
Misschien dat dat het inderdaad is. Ik zie dat een appartement gemiddeld 3000kWh per jaar verbruikt, daar zitten wij ruim 700 onder. Dus we verbruiken al weinig. Apparaten vervangen zou misschien kunnen ja, wie weet valt daar nog wat te winnen. We hebben trouwens wel altijd de stekkers van koffiezetapparaat/broodrooster/waterkoker erin zitten. Zou dat nog wat kunnen schelen?
Uiteindelijk is qua geld ook het meeste winst te halen bij gasverbruik en dat gaat al aardig de goede kant opQua gas zitten we wel ruim boven het gemiddelde verbruik, wat wil je met energielabel E
quote:Op zaterdag 9 april 2022 22:06 schreef MaJo het volgende:
Misschien dat dat het inderdaad is. Ik zie dat een appartement gemiddeld 3000kWh per jaar verbruikt, daar zitten wij ruim 700 onder. Dus we verbruiken al weinig. Apparaten vervangen zou misschien kunnen ja, wie weet valt daar nog wat te winnen. We hebben trouwens wel altijd de stekkers van koffiezetapparaat/broodrooster/waterkoker erin zitten. Zou dat nog wat kunnen schelen?
Goeie tip, dat kan ik zeker eens proberenquote:Op zondag 10 april 2022 18:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Begin eens met een energiemeter te kopen en her en der een paar dagen te meten wat alles kost. Met name koelen en vriezen kan heel veel schelen. Maar ook een versterker of zo die continu aan staat.
Veel smart stekkers kunnen ook energie meten.
[ afbeelding ]
Door eerst te meten waar je energie heen gaat kan je eenvoudiger bepalen of er eenvoudig iets te bezuinigen is.
April:quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Maart:
810 kWh verbruik (233 kWh voor auto, 207 kWh voor verwarming, 370 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 739 kWh, dus netto slechts 71 kWh dankzij een prachtige zonnige maand![]()
16 m3 gas
Tussenwoning uit 1914, 100 m2, 1,5 persoon, 3 zonnepanelen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:52 schreef Sometimes het volgende:
Februari:
Stroom: 106 kWh (2021: 93 kWh)
Gas: 100 m3 (2021: 101 m3)
Maart:
Stroom: 125 kWh (2021: 99 kWh)
Gas: 43 m3 (2021: 87 m3)
Half maart is de airco in de woonkamer opgehangen en sindsdien heb ik geprobeerd daar de boel mee te verwarmen. Dat lukt goed wanneer ik alleen ben, maar niet zo goed met meer mensen in huis (waarbij dan eigenlijk meer locaties verwarmd moeten worden).
In mijn eentje gaat het gasverbruik grotendeels naar zomers niveau (alleen douchen), maar bij een dagje naar werk ipv thuiswerken daalt de temperatuur te veel dus slaat de CV alsnog aan.
Mei:quote:Op zondag 1 mei 2022 12:26 schreef monkyyy het volgende:
April:
659 kWh verbruik (170 kWh voor auto, 145 kWh voor verwarming, 344 kWh voor de rest)
Opgewekt met zonnepanelen 682 kWh, dus netto min 23 kWh
20 m3 gas
Ik ben niet van het lange douchen (en heb geen haar om te wassen) maar gebruik per douchebeurt zo’n 0,15 m3. Dat is best een groot verschil met wat jij aangeeft.quote:Op donderdag 2 juni 2022 10:49 schreef qajariaq het volgende:
Gas, met 7 keer (thuis) douchen deze maand heb ik slechts 0.3 m3 verbruikt
30 tot 50 liter gas per beurt. Ik heb een goede spaarkop al uit de vorige eeuw en sta niet langer dan twee minuten onder de douche. Verder de instelling in de ketel zo laag mogelijk, dat scheelt rendement en opwarmverlies voor de leidingen. Mogelijk heb ik mn temperatuur ook lager dan gemiddeld maar dat weet ik niet.quote:Op donderdag 2 juni 2022 10:57 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik ben niet van het lange douchen (en heb geen haar om te wassen) maar gebruik per douchebeurt zo’n 0,15 m3. Dat is best een groot verschil met wat jij aangeeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |