quote:Op donderdag 28 april 2022 12:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het kan van alles zijn, deinternationale gemeenschap, een coalitie, een buurland, maar een genocide de-escaleren zonder de agressor op één of andere manier militair te verslaan/te verjagen, is volgens mij een utopie.
Nu denk ik overigens dat deze oorlog naar een genocide beweegt, of het er al één is kan ik nu iets goed overzien.
Welke structuren, denk je aan dan?quote:Op donderdag 28 april 2022 12:18 schreef Panthera. het volgende:
[..]
In mijn ogen is het grootste risico dat er veel minder structuren zijn dan in de Koude Oorlog die balancerend werken. Die inbalans is overigens gecreëerd door Putin met z'n landjepik, dat was tijdens de Koude Oorlog ondenkbaar in Europa.
Daar heb je gelijk in, massamoord of genocide, dat is voor de slachtoffers een bureaudiscussiequote:Op donderdag 28 april 2022 12:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
[ twitter ]
Al vind ik het onderscheid niet zo super boeiend. Het is verleidelijk om hier, te gaan discuzeuren over of "het wel alle vakjes aanvinkt voor het wel een ECHTE genocide is".
Wat als een paal boven water staat is dat bezetting voor Oekraïne veel bloedvergieten gaat inhouden.
RUS heeft er historisch een handje van om in dit soort situaties achteraf iedereen die 'eerlijk gevochten' heeft alsnog op te pakken en af te maken. Doen ze ook met ex-politieagenten etc.
En this just in;
[ twitter ]
Dus of het volgens de definitie nou wel genocide is of niet, boeit zeer weinig.
Idd een beetje raar eigenlijk dat het of niets of meteen genocide.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
[ twitter ]
Al vind ik het onderscheid niet zo super boeiend. Het is verleidelijk om hier, te gaan discuzeuren over of "het wel alle vakjes aanvinkt voor het wel een ECHTE genocide is".
Wat als een paal boven water staat is dat bezetting voor Oekraïne veel bloedvergieten gaat inhouden.
RUS heeft er historisch een handje van om in dit soort situaties achteraf iedereen die 'eerlijk gevochten' heeft alsnog op te pakken en af te maken. Doen ze ook met ex-politieagenten etc.
En this just in;
[ twitter ]
Rusland weet ook dat de kans aannemelijk is dat wij na het ontvangen van een kernbom niet antwoorden met één of meerdere kernbommen.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het probleem is dat je die berekening niet echt kan maken op dit moment.
Als je 100% zekerheid had dat X doen zorgt dat Y steden kapot gaan dan nee, is het niet waard. Maar Rusland heeft ook geen duidelijke rode lijnen dus stel het is bluf, dan was het achteraf wel waard.
Ik denk ook niet dat er geen tussenstappen zijn tussen nu en een nuke. Daartussen zitten tientallen escalerende stappen die eerst gedaan gaan worden door Rusland voordat ze daadwerkelijk een nuke gaan gooien.
Ook rusland moet die berekening maken; is het waard om moskou of St petersburg te verliezen voor wat drassig land in oekraine?
Ah okee. Want in bv. het geval van Rwanda zat de internationale gemeenschap daar al, ze hadden alleen een veel te gebrekkig mandaat.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:06 schreef Hatseflats22 het volgende:
Het kan van alles zijn, deinternationale gemeenschap, een coalitie, een buurland, maar een genocide de-escaleren zonder de agressor op één of andere manier militair te verslaan/te verjagen, is volgens mij een utopie.
Wanneer het een genocide is is redelijk nauwkeurig omschreven. Ik denk niet dat dat al het geval is.quote:Nu denk ik overigens dat deze oorlog naar een genocide beweegt, of het er al één is kan ik nu iets goed overzien.
De rode telefoon, om maar wat te noemen (die er overigens kwam na de Cuba crisis die nog veel gevaarlijker was dan wat we nu hebben). Er is naar ik begrijp vrijwel geen overleg meer tussen Rusland en de VS. Maar eigenlijk bovenal het type conflict: tijdens de Koude oorlog was alles erop gericht om te voorkomen dat strijdmachten met elkaar in conflict kwam, een oorlog voor gebiedsvergroting was ondenkbaar. Nu is dat volledig anders en al is Oekraïne geen onderdeel van een machtsblok en ontstaat er daardoor vooralsnog geen groter conflict, moeten we wel weer leren omgaan met een nieuwe situatie.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke structuren, denk je aan dan?
Is dat niet uiteindelijk aan de Oekraïners als meest waarschijnlijke ontvanger van zo'n kernbom om te bepalen of ze dat risico het waard vinden?quote:Op donderdag 28 april 2022 12:25 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Rusland weet ook dat de kans aannemelijk is dat wij na het ontvangen van een kernbom niet antwoorden met één of meerdere kernbommen.
Is dat het waard? Is onze been gestrekt houden met de mogelijkheid dat de agressor een domme zet doet, is dat het waard?
Dat is volgens mij wat De Wijk probeert duidelijk te maken. Je kan die mafkees in de kroeg wel tegen de muur vastzetten, maar eens haalt hij uit met een kapot glas richting jouw hoofd.
Het verbaast me dat het woord genocide zo snel in de mond wordt genomen nu. Ik denk ook dat we daar nog niet zijn al zijn er enkele genocidale elementen, maar los daarvan deden we er in Rwanda alles aan om de daadwerkelijke genocide niet zo te noemen omdat dat eigenlijk betekende dat we wel moesten ingrijpen. Dat lijkt nu een beetje vergeten te zijn.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah okee. Want in bv. het geval van Rwanda zat de internationale gemeenschap daar al, ze hadden alleen een veel te gebrekkig mandaat.
[..]
Wanneer het een genocide is is redelijk nauwkeurig omschreven. Ik denk niet dat dat al het geval is.
Zodra dit punt bereikt gaat worden ben je toch al weg?quote:Op donderdag 28 april 2022 10:33 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
In Bucha worden de vaders ook overhoop geschoten. Met de handen op de rug geboeid.
Genocide, want daar loopt dit op uit, wordt meestal pas beëindigd door met een ander leger er een einde aan te maken.
(Holocaust, Rwandese genocide, Cambodja, Armeens genocide etc...)
Dus een algehele dienstplicht is triest, maar onvermijdelijk voor Zelensky.
Overigens mogen jij en ik ons ook gelijk melden, want de dienstplicht wordt in een soortgelijk geval direct geactiveerd in Nederland.
En terecht.
Je vecht niet voor Rutte, maar voor het leven van jou, je familie en alles waar je omgeeft
Putin dreigt naar ons en niet naar Zelensky dat Zelensky moet stoppen met het accepteren van wapens. Dus dan kan ook een van onze steden wel eens de klos zijn.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is dat niet uiteindelijk aan de Oekraïners als meest waarschijnlijke ontvanger van zo'n kernbom om te bepalen of ze dat risico het waard vinden?
Ik neig er wel steeds meer naar om dat wel te vinden. Wat bij mij eigenlijk het omslagpunt was waren twee dingen. Een was dat dat Bucha regiment promotie kreeg gecombineerd met de gemelde aanpassing van lesmateriaal over Oekraïne. Dan ben je dus bezig met een geweldscampagne met de intentie om een bevolkingsgroep hun bestaansrecht te ontzeggen.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah okee. Want in bv. het geval van Rwanda zat de internationale gemeenschap daar al, ze hadden alleen een veel te gebrekkig mandaat.
[..]
Wanneer het een genocide is is redelijk nauwkeurig omschreven. Ik denk niet dat dat al het geval is.
https://www.washingtontim(...)an-military-putins-/quote:Op donderdag 28 april 2022 12:28 schreef Panthera. het volgende:
[..]
De rode telefoon, om maar wat te noemen (die er overigens kwam na de Cuba crisis die nog veel gevaarlijker was dan wat we nu hebben). Er is naar ik begrijp vrijwel geen overleg meer tussen Rusland en de VS. Maar eigenlijk bovenal het type conflict: tijdens de Koude oorlog was alles erop gericht om te voorkomen dat strijdmachten met elkaar in conflict kwam, een oorlog voor gebiedsvergroting was ondenkbaar. Nu is dat volledig anders en al is Oekraïne geen onderdeel van een machtsblok en ontstaat er daardoor vooralsnog geen groter conflict, moeten we wel weer leren omgaan met een nieuwe situatie.
Alhoewel ik ook al heb gehoord dat van Amerikaanse zijde gezegd wordt dat hij niet meer opgenomen wordt.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:38 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://www.washingtontim(...)an-military-putins-/
Die hotline is er inmiddels weer.
Uiteindelijk is iets een genocide noemen een functie van onze collectieve verontwaardiging.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:31 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Het verbaast me dat het woord genocide zo snel in de mond wordt genomen nu. Ik denk ook dat we daar nog niet zijn al zijn er enkele genocidale elementen, maar los daarvan deden we er in Rwanda alles aan om de daadwerkelijke genocide niet zo te noemen omdat dat eigenlijk betekende dat we wel moesten ingrijpen. Dat lijkt nu een beetje vergeten te zijn.
Andere as waarlangs dat valt te beargumenteren: laat het aan de russen over en de Oekraïense taal en cultuur is op den duur weg.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik neig er wel steeds meer naar om dat wel te vinden. Wat bij mij eigenlijk het omslagpunt was waren twee dingen. Een was dat dat Bucha regiment promotie kreeg gecombineerd met de gemelde aanpassing van lesmateriaal over Oekraïne. Dan ben je dus bezig met een geweldscampagne met de intentie om een bevolkingsgroep hun bestaansrecht te ontzeggen.
Ja. Maar dan zit je meer op een etnische zuivering. Voor genocide moet je echt die vernietiging hebben.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Andere as waarlangs dat valt te beargumenteren: laat het aan de russen over en de Oekraïense taal en cultuur is op den duur weg.
Dan is de Oekraïense cultuur toch vernietigd? En hun taal?quote:Op donderdag 28 april 2022 12:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Maar dan zit je meer op een etnische zuivering. Voor genocide moet je echt die vernietiging hebben.
Ja de taal die gebruikt wordt, door Poetin en staatsmedia, dat doet me denken aan ausradieren van Hitler en de praat over kakkerlakken in Rwanda.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik neig er wel steeds meer naar om dat wel te vinden. Wat bij mij eigenlijk het omslagpunt was waren twee dingen. Een was dat dat Bucha regiment promotie kreeg gecombineerd met de gemelde aanpassing van lesmateriaal over Oekraïne. Dan ben je dus bezig met een geweldscampagne met de intentie om een bevolkingsgroep hun bestaansrecht te ontzeggen.
Die taal wel inderdaad. Als jij zegt dat elke Oekraïner een nazi is dan is dat zeker weer wat gewicht in de genocidale schaal.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:46 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ja de taal die gebruikt wordt, door Poetin en staatsmedia, dat doet me denken aan ausradieren van Hitler en de praat over kakkerlakken in Rwanda.
Plus het compleet met de grond gelijk maken van Marienpol binnen een paar weken
Maar niet de mensen en daar gaat het om.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan is de Oekraïense cultuur toch vernietigd? En hun taal?
Huh? Maar Rusland is toch tegen nazi's? Wie is er nu in de war, zij of wij? (zij, uiteraard want anders ben je niet extreem-rechts)quote:
Het is zeker wel relevant want als het volgens de defintie een genocide is verplicht dat de internationale gemeenschap min of meer tot ingrijpen. Dat de Canadezen het nu genocide noemen is prima maar dan zouden de Canadezen nu zelf ook in moeten grijpen lijkt me.quote:Op donderdag 28 april 2022 12:19 schreef ExTec het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |