Ook een manier om als Rusland een pluimpje aan jezelf uit te delen door te zeggen dat als je echt had gewild er nog meer burgers konden worden vermoord.quote:Op dinsdag 5 april 2022 21:47 schreef crystal_meth het volgende:
[ twitter ]
During the meeting of the #UN Security Council today, Russian Ambassador Vassily Nebenzya pointed out that his country's forces are not advancing faster in #Ukraine because they are trying to save as many civilians as possible
Zijn die T72's zo slecht? Of is de munitie (Javelin, NLAW, stugna p etc) zo goed? Zouden Leopard 2A6 of Abrams tanks het beter doen? En waarom?quote:Op dinsdag 5 april 2022 21:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Straks rijden ze zelf in T72's... Dat moet toch wel een motiverende gedachte zijn...
Damn wat een geweld. Zo'n turret weegt minstens 5 ton.quote:Op dinsdag 5 april 2022 21:41 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Dat is wel een harde klap geweest. De restanten van de tank staan aardig wat meters verderop.
Het nadeel van die Russische tanks is iig dat de munitie in zo'n ding vaak meteen mee de lucht in gaat. Bij Westerse tanks heeft de crew iets meer overlevingskans na een treffer.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
Zijn die T72's zo slecht? Of is de munitie (Javelin, NLAW, stugna p etc) zo goed? Zouden Leopard 2A6 of Abrams tanks het beter doen? En waarom?
Andere tanks en bv. de Kornet ATGMquote:Op dinsdag 5 april 2022 21:57 schreef Ulx het volgende:
Hebben de Russen daar dan wat tegen? Dit was een topdown impact die in klap alle munitie rond de autoloader liet ontploffen.
De munitiebunker is gescheiden van de bemanning en zit achter een luik met breekbouten. Mocht de munitie klappen dan breken de bouten en gaat de kracht van de explosie naar buiten ipv de toren in.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:01 schreef polderturk het volgende:
Zijn die T72's zo slecht? Of is de munitie (Javelin, NLAW, stugna p etc) zo goed? Zouden Leopard 2A6 of Abrams tanks het beter doen? En waarom?
Daarom mag je daar ook nooit een matskist ofzo op sleutelen omdat je dan dat systeem teniet doet.quote:hy blow-off panels in a tank are crew savers.
You might have seen photos of the Iraqi T-72s with their turret blown off from the hull during both the Gulf Wars, a reason for this was that rounds fired penetrated the tank and caused the ammunition present inside the tank to cook-off causing a catastrophic kill, it is also know as 'jack-in-the-box' effect.
Modern western MBTs were designed with this in mind. Western MBTs like the M1 Abrams, Leopard 2 and LeClerc for example have their ready ammunition stored in isolated compartment in the turret which is separated from the fighting compartment via a blast-door, the isolated compartment has blow-off panels on top of the turret directly above the compartment. What the blow-off panels do is in the case of ammunition cook-off, direct all the force upwards instead of inside the fighting compartment hence keeping the crew safe.
The M1A2 Abrams for instance has 36 of it's 42 rounds stored in the turret in isolated compartment, 18 of the ready rounds are stored near the loader for immediate use and the other 18 are stored behind the tank-commander. Both the ammunition compartments are secured from the fighting compartment via blast doors.
De Leopard 2A7 krijgt ook nog eens de Trophy APS.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
De munitiebunker is gescheiden van de bemanning en zit achter een luik met breekbouten. Mocht de munitie klappen dan breken de bouten en gaat de kracht van de explosie naar buiten ipv de toren in.
Hier een youtube:
Ja speelgoed maar dan snap je het idee.
Daarom mag je daar ook nooit een matskist ofzo op sleutelen omdat je dan dat systeem teniet doet.
Tanks horen nmm wel degelijk in de gereedschapskist thuis van een fatsoenlijke krijgsmacht, lokaal en snel een enorm vuuroverwicht en een gigantische slagkracht. Maar de Leo-2 zit echt aan de limiet nu, er moet wel wat nieuws ontwikkeld worden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:21 schreef Perrin het volgende:
@:AchJa Als Nederland weer flink wat miljarden tegen het leger aan zou gooien, zou je dan hopen op weer wat nieuwe tanks? Of beter investeren in ander spul vanwege de vele manieren waarop je een tank kan roosteren tegenwoordig?
Dat gebeurt dit keer samen met de Fransozen, dus dat kan nog wel even duren ben ik bang.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tanks horen nmm wel degelijk in de gereedschapskist thuis van een fatsoenlijke krijgsmacht, lokaal en snel een enorm vuuroverwicht en een gigantische slagkracht. Maar de Leo-2 zit echt aan de limiet nu, er moet wel wat nieuws ontwikkeld worden.
Volgens mij is dat E-MBT plan alweer in de koelkast gezet...quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:28 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat gebeurt dit keer samen met de Fransozen, dus dat kan nog wel even duren ben ik bang.
De Fransen en de Duitsers doen echt heel veel samen nu.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:28 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat gebeurt dit keer samen met de Fransozen, dus dat kan nog wel even duren ben ik bang.
Niet vergeten dat APS niet onbeperkt blijft werken.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:22 schreef polderturk het volgende:
De Leopard 2A7 krijgt ook nog eens de Trophy APS.
Oekraïne produceert trouwens ook goede APS. De Zaslon.
Ze zouden al hun tanks hiermee moeten uitrusten voordat ze aan een grote offensief beginnen.
Dat valt wel een beetje mee.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:31 schreef polderturk het volgende:
De Fransen en de Duitsers doen echt heel veel samen nu.
Ze werken maar één keer. Daarna moeten ze snel achteraan de stoet aansluiten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet vergeten dat APS niet onbeperkt blijft werken.
Zal wel iets rustiger worden in de Europese havens.quote:bron: eu 05apr22 (mijn samenvatting)
1) import ban on coal from Russia, worth EUR 4 billion per year.
2) full transaction ban on four key Russian banks (23% van wat Rusland bankiert)
3) ban on Russian vessels and Russian-operated vessels from accessing EU ports.
4) further targeted export bans, worth EUR 10 billion,
5) specific new import bans, worth EUR 5.5 billion
6) targeted measures, such as a general EU ban on participation of Russian companies
NB: humanitaire zaken worden zoveel mogelijk vrijgesteld.
Ik zag een foto voorbijkomen van een geschutskoepel die dertig meter verderop op de tweede verdieping van een gebouw was neergekomen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:07 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Damn wat een geweld. Zo'n turret weegt minstens 5 ton.
quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tanks horen nmm wel degelijk in de gereedschapskist thuis van een fatsoenlijke krijgsmacht, lokaal en snel een enorm vuuroverwicht en een gigantische slagkracht. Maar de Leo-2 zit echt aan de limiet nu, er moet wel wat nieuws ontwikkeld worden.
Ik heb de indruk dat met Manpads en drones die tanks gewoon vergane glorie zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk wat voor type gevecht je hebt lijkt me.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat met Manpads en drones die tanks gewoon vergane glorie zijn.
Luchtoverwicht is key.
Ja, maar voor een half miljoen dollar doen mensen veelquote:Op dinsdag 5 april 2022 22:56 schreef kanovinnie het volgende:
https://twitter.com/MrKov(...)53O_WberIiq_1Gw&s=09
Was dit al voorbij gekomen?
quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De tanks als wapen heeft zijn beste tijd gehad.
Wat overblijft zal een soort van IFV worden.
Dat sentiment hoor je heel vaak, ben ik het niet mee eens en met mij nog een hoop lui. En luchtoverwicht was altijd al een vereiste... Zonder luchtoverwicht ben je nergens met al je grondtroepen... Het is en-en, niet of-of. Het vult elkaar aan.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:43 schreef capricia het volgende:
Ik heb de indruk dat met Manpads en drones die tanks gewoon vergane glorie zijn.
Luchtoverwicht is key.
Het is gewoon slechte training en dan vooral op basis zaken die de Duitsers al beter deden in wo2.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk wat voor type gevecht je hebt lijkt me.
Ja. Ik ben maar een leek hė.quote:Op dinsdag 5 april 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat sentiment hoor je heel vaak, ben ik het niet mee eens en met mij nog een hoop lui. En luchtoverwicht was altijd al een vereiste... Zonder luchtoverwicht ben je nergens met al je grondtroepen... Het is en-en, niet of-of. Het vult elkaar aan.
https://carre.nederlandse(...)-2021/toekomst-tank/
Wagner of de Tsjetsjenen dus.quote:
De mooiste vind ik toch echt wel de Tiger 1 gevolgd door de Tiger 2. Maar de Leopard mag er zeker ook zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:07 schreef polderturk het volgende:
De Leopard is de mooiste tank ter wereld. En volgens velen de beste tank.
[ afbeelding ]
een optie is Kaliningrad binnenvallenquote:Op dinsdag 5 april 2022 23:57 schreef capricia het volgende:
Ik mind-play mijzelf wel eens. Dat we met een groepje landen fysiek ingrijpen in Oekraïne. Speciale actie of zo. Geen oorlog. Beetje dezelfde woorden gebruiken als Rusland nu.
En we gaan ook niet de officiële Oekraïnse grenzen te buiten. Geen bommen op Rusland of zo.
Alles binnen Oekraïne, zoals hun democratisch gekozen president vraagt.
Zoiets?
quote:Op dinsdag 5 april 2022 23:24 schreef la_perle_rouge het volgende:
[ twitter ]A 6-year-old boy stands near the grave of his mother, who was buried in their yard in Kyiv oblast. (Ph: Rodrigo Abd/AP)
"Ze" hadden vast en zeker de satellietbeelden van 19mar22 over het hoofd gezien toen doorgedraaide militairen daar burgers door hun kop hadden geschoten.quote:bron: detv (waarschuwing: russisch gebonden nieuwsmedia):
Subsequently, the Russian Ministry of Defense described the published material as another provocation. According to the military, during the period that Bucha was under the control of the Russian military, not a single resident was a victim of violence, while the Ukrainian military shelled the southern parts of the city around the clock. In addition, the Ministry of Defense clarified that the Russian military had completely left Bucha on March 30, while the photos with the corpses only appeared four days later.
Serieus?quote:Op woensdag 6 april 2022 00:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
een optie is Kaliningrad binnenvallen
haalbaar doel en er is geen reet wat de Russen er tegen kunnen doen atm
Je bedoelt een proxy-oorlog a la korea-oorlog. Daar zijn we naast een hele bak gesneuvelde soldaten erg veel mee opgeschoten...quote:Op dinsdag 5 april 2022 23:57 schreef capricia het volgende:
Ik mind-play mijzelf wel eens. Dat we met een groepje landen fysiek ingrijpen in Oekraïne. Speciale actie of zo. Geen oorlog. Beetje dezelfde woorden gebruiken als Rusland nu.
En we gaan ook niet de officiële Oekraïnse grenzen te buiten. Geen bommen op Rusland of zo.
Alles binnen Oekraïne, zoals hun democratisch gekozen president vraagt.
Zoiets?
Vind het vooral raar dat Rusland wel allerlei speciale acties in een land mag uitvoeren. En dat wij dan maar te bang moeten zijn voor nukes ofzo.
Vind je dat hetzelfde?quote:Op woensdag 6 april 2022 00:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je bedoelt een proxy-oorlog a la korea-oorlog. Daar zijn we naast een hele bak gesneuvelde soldaten erg veel mee opgeschoten...
Zijn toch een goede 50 miljoen Zuid-Koreanen die daar waarschijnlijk anders over denken.quote:Op woensdag 6 april 2022 00:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je bedoelt een proxy-oorlog a la korea-oorlog. Daar zijn we naast een hele bak gesneuvelde soldaten erg veel mee opgeschoten...
Uiteindelijk zal er ook weinig draagvlak zijn als Nederlandse militairen gedood en gemarteld worden. De oorlog voelt nog steeds niet als iets waar we ook echt met 'boots on the ground' moeten ingrijpen.quote:Op woensdag 6 april 2022 00:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Serieus?
Maar dat is wel een stuk meer agressief dan een democratisch gekozen president te hulp schieten. Als het over Oekraïne gaat, is Kaliningrad ook wel wat vaag om te bezetten.
De grenzen liggen hetzelfde als voor die oorlog..quote:Op woensdag 6 april 2022 00:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zijn toch een goede 50 miljoen Zuid-Koreanen die daar waarschijnlijk anders over denken.
Buitengewoon vergelijkbaar.quote:
Wat is de grens.quote:Op woensdag 6 april 2022 00:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal er ook weinig draagvlak zijn als Nederlandse militairen gedood en gemarteld worden. De oorlog voelt nog steeds niet als iets waar we ook echt met 'boots on the ground' moeten ingrijpen.
Die oorlog begon toen Kim Il-Sung besloot om het hele schiereiland te veroveren, iets waar die behoorlijk goed naar op weg was voordat de VN ingreep.quote:Op woensdag 6 april 2022 00:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De grenzen liggen hetzelfde als voor die oorlog..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |