abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:14:48 #151
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203828259
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dan moet hij dat wel doen op een manier dat hij een overwinning kan claimen, anders is het ook slecht voor zijn draagvlak.
Je gaat er aan voorbij dat Poetin wel bepaald welke informatie en in welke vorm het Russiche volk krijgt. En dat al jaren doet. En het minimale verzet is en word keihard aangepakt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:18:28 #152
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203828325
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ze zullen op korte termijn wel winnen. Maar daarna begnt het vervelende. Wat ga je met dat gewonnen land waar je niet welkom bent doen? Hun soldaten zijn daar een wandelende schietschijf voor allerlei anti-Russische rebellen die ongetwijfeld gaan komen.
Ik hoop het. Maar dan nog kan dat jaren duren. En ligt Poetin daar niet wakker van. En het leger van Rusland is moderner geworden en heeft ruime ervaring wat de oorlogsvoering in steden en dorpen aangaat. En het bestrijden van kleine verzetsgroepen. Het is al lang geen Sovjet leger meer. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Syrië.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203828342
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:14 schreef Megumi het volgende:

[..]
Je gaat er aan voorbij dat Poetin wel bepaald welke informatie en in welke vorm het Russiche volk krijgt. En dat al jaren doet. En het minimale verzet is en word keihard aangepakt.
Ja, maar dat doet hij door de waarheid anders te brengen, niet zozeer door forse leugens te verspreiden. Russen hebben ook gewoon social media en internationaal nieuws. Hij kan echt niet claimen dat hij heel Oekraïne heeft veroverd als hij niet verder komt dan nu. Er zal echt wel iets moeten gebeuren wat verkocht kan worden als een overwinning.

Ik gok nu toch echt op Kiev veroveren en dan iets van een bestand afdwingen waarin hij in elk geval de seperatistische gebieden houdt en wellicht nog wat eisen op tafel kan leggen. Dat kan Poetin verkopen als zege in eigen land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:20:14 #154
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203828363
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:19 schreef Hanca het volgende:

Russen hebben ook gewoon social media en internationaal nieuws.
Dit hebben ze dus niet. Alles is gecontroleerd door de staat. Vrije sociale media en nieuws bestaat daar niet meer.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:22:08 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203828404
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:18 schreef Megumi het volgende:

[..]
Ik hoop het. Maar dan nog kan dat jaren duren. En ligt Poetin daar niet wakker van. En het leger van Rusland is moderner geworden en heeft ruime ervaring wat de oorlogsvoering in steden en dorpen aangaat. En het bestrijden van kleine verzetsgroepen. Het is al lang geen Sovjet leger meer.
Dan nog. Ook de Amerikanen hebben zich meerdere malen verkeken op het bezet houden van zwakke landjes waar ze niet welkom waren.
pi_203828453
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:20 schreef Megumi het volgende:

[..]
Dit hebben ze dus niet. Alles is gecontroleerd door de staat.
Genoeg Russen hebben dat wel. En Russen reizen deels ook gewoon naar het buitenland. Ook mensen met invloed, zoals sporters.

Dat er wel gewoon social media is blijkt uit dit bericht: https://nos.nl/collectie/(...)ngeluid-wel-te-horen

Ja, Rusland heeft de mogelijkheid om internet volledig af te sluiten, maar dat lijkt me ook geen langdurig houdbare situatie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:25:17 #157
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203828458
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dan nog. Ook de Amerikanen hebben zich meerdere malen verkeken op het bezet houden van zwakke landjes waar ze niet welkom waren.
Daar heeft Oekraïne niet aan op dit moment. En het is niet onmogelijk dat er van dit soort fouten geleerd is door de Russiche strategen in de legerleiding. En kijk je een beetje naar andere dictators worden die niet gehinderd in het uitdelen van bevelen naar een leger die niet logisch zijn maar ondanks dat gewoon worden uitgevoerd.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:26:59 #158
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203828489
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Genoeg Russen hebben dat wel. En Russen reizen deels ook gewoon naar het buitenland. Ook mensen met invloed, zoals sporters.

Dat er wel gewoon social media is blijkt uit dit bericht: https://nos.nl/collectie/(...)ngeluid-wel-te-horen

Ja, Rusland heeft de mogelijkheid om internet volledig af te sluiten, maar dat lijkt me ook geen langdurig houdbare situatie.
Dus Rusland is een vrij land waar je alles kan doen en dergelijke? Ik denk van niet. Lees maar eens hoe demonstranten zijn behandeld bijvoorbeeld. De vrije media die weg is en of in de gevangenis zit en zo kan ik wel doorgaan.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:27:56 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203828511
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:25 schreef Megumi het volgende:

[..]
Daar heeft Oekraïne niet aan op dit moment. En het is niet onmogelijk dat er van dit soort fouten geleerd is door de Russiche strategen in de legerleiding. En kijk je een beetje naar andere dictators worden die niet gehinderd in het uitdelen van bevelen naar een leger die niet logisch zijn maar ondanks dat gewoon worden uitgevoerd.
Nou dan ben ik benieuwd of Poetin voldoende lijkkisten voor Russische militairen heeft besteld.
pi_203828517
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:25 schreef Megumi het volgende:

[..]
Maar zo'n dictator heeft geen moeite met heel veel dode militairen, op dit moment lijkt Rusland echt niet bereid om zo massaal soldaten op te offeren. Anders zou de inzet echt wel groter zijn en de verovering sneller gaan.
pi_203828557
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:26 schreef Megumi het volgende:

[..]
Dus Rusland is een vrij land waar je alles kan doen en dergelijke? Ik denk van niet. Lees maar eens hoe demonstranten zijn behandeld bijvoorbeeld. De vrije media die weg is en of in de gevangenis zit en zo kan ik wel doorgaan.
Nee, natuurlijk is Rusland geen vrij land. Social media gebruiken is zelfs illegaal, maar daarom is het er nog wel en zelfs vrij massaal. Ook zijn er heel veel Russen die in het buitenland studeren, bijvoorbeeld.

Je kunt dus wel de waarheid anders brengen, maar echt groffe leugens komt ook Poetin gewoon niet mee weg.
pi_203831508
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 09:50 schreef laforest het volgende:

[..]
De vraag is of hij Moldavië ook meteen neemt.
Wat moet 'ie met Moldavië?

Vraag is ook wat Roemenië dan doet. Behoorlijk deel van de Roemeense bevolking en politici beschouwen Moldavië als Roemeens.
pi_203831984
Laatste update van het front. Als Kiev valt zal dat de politieke situatie niet bepaald verbeteren, tegelijkertijd acht ik de kans toch echt niet groot dat met deze kleine veroverde gebieden Rusland serieus controle over een heel land kan uitoefenen.

@Perrin

pi_203832181
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Land is land, en dit soort lui zijn altijd dol op elke vierkante kilometer die ze aan hun rijk kunnen toevoegen.
pi_203832253
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Land is land, en dit soort lui zijn altijd dol op elke vierkante kilometer die ze aan hun rijk kunnen toevoegen.
Het lukt hem nauwelijks een paar km2 te veroveren in Oekraïne, alleen bij de eerste verrassing was er echt voortgang. Een extra land zit er dus voorlopig niet echt in.
pi_203832617
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 15:32 schreef Megumi het volgende:

[..]
Oekraïne moet proberen het de Russen zo lastig mogelijk te maken. En er mee rekening houden dat niemand hun gaat helpen. Net als toen ze aangevallen werden door de Nazi. En dan moet je meer denken aan Partizanen/Verzet en dergelijke.
Juist een guerillaoorlog door de bewapende Oekrainse bevolking zelf met constante bomaanslagen op Russische militairen is de enige effectieve oplossing tegen een bezetting. Dat is ook in Afghanistan gebeurd. Op een gegeven moment gaat de Russische bevolking, die geen oorlog wil, daardoor in verzet komen tegen Poetin.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_203832667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vraag is ook wat Roemenië dan doet. Behoorlijk deel van de Roemeense bevolking en politici beschouwen Moldavië als Roemeens.
Heeft veel wijngaarden.
pi_203832956
Update van het front. In vergelijking met gisteren zijn de Russen er toch in geslaagd om een aaneengesloten front te vormen. In het zuiden is er geen enkele progressie, in het noorden wordt het zorgelijker.

pi_203832975
Ter vergelijking de situatie gisteren:

pi_203833267
Update ook in de OP aangepast.
pi_203837023
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik gok nu toch echt op Kiev veroveren en dan iets van een bestand afdwingen waarin hij in elk geval de seperatistische gebieden houdt en wellicht nog wat eisen op tafel kan leggen. Dat kan Poetin verkopen als zege in eigen land.
Rusland wil nu al overleggen: https://nos.nl/artikel/24(...)-met-neutrale-status
pi_203837279
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 15:24 schreef paulgo het volgende:

[..]
Juist een guerillaoorlog door de bewapende Oekrainse bevolking zelf met constante bomaanslagen op Russische militairen is de enige effectieve oplossing tegen een bezetting. Dat is ook in Afghanistan gebeurd. Op een gegeven moment gaat de Russische bevolking, die geen oorlog wil, daardoor in verzet komen tegen Poetin.
Je heb teveel sylvester stallone films gezien vriend

Je kan in dit soort gevallen een technische analyse maken bij het wapenarsenaal wat door de oekrainiers is ingekocht tegenover die van de russen.

Dan weet je bij voorbaat dat de Oekraniers helemaal kansloos zijn.

Oekraine moet zich in eerste instantie gaan overgeven en kijken wat de russen nou precies willen.

Dat is plan 1

Met wat geluk laten de russen dan oekrainiers verder met rust.

Plan 2 gaat pas in werking als de russen toch het land willen controleren en de oekrainiers willen onderdrukken.

Dan kan je met een geheime infiltratie proberen het kremlin binnen te treden om Poetin te vermoorden.

Een andere optie is russen in het buitenland met bommen om zeep te helpen. Zo werkt dit nu eenmaal.

Conclusie is eigenlijk is dat dit jaren en jaren gaat duren en heel veel doden gaat opleveren zonder winnaars.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 25 februari 2022 @ 20:52:19 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203837798
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 20:26 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Je kan in dit soort gevallen een technische analyse maken bij het wapenarsenaal wat door de oekrainiers is ingekocht tegenover die van de russen.

Oekraine moet zich in eerste instantie gaan overgeven en kijken wat de russen nou precies willen.

Dat is plan 1

Plan 2 gaat pas in werking als de russen toch het land willen controleren en de oekrainiers willen onderdrukken.

Dan kan je met een geheime infiltratie proberen het kremlin binnen te treden om Poetin te vermoorden.

Een andere optie is russen in het buitenland met bommen om zeep te helpen. Zo werkt dit nu eenmaal.

Conclusie is eigenlijk is dat dit jaren en jaren gaat duren en heel veel doden gaat opleveren zonder winnaars.
Daar is niks Stallone aan. De Amerikanen hebben nocht nachtmerries van hun bezettingen in Vietnam, Afghanistan en Irak. Een land bezetten waar je niet welkom bent is vragen om een hele hoop dode militairen na de "overwinning".
pi_203838297
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 15:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Update van het front. In vergelijking met gisteren zijn de Russen er toch in geslaagd om een aaneengesloten front te vormen. In het zuiden is er geen enkele progressie, in het noorden wordt het zorgelijker.

[ afbeelding ]
Waar haal je deze kaartjes vandaan?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_203842096
quote:

[..]

Dat is plan 1

De Afghaanse en Irakese legers waren immers ook sterker dan het Amerikaanse, of hoe moet ik dat zien?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_203844214
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 09:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]
De Afghaanse en Irakese legers waren immers ook sterker dan het Amerikaanse, of hoe moet ik dat zien?
Hoe bedoel je?

In principe waren Irak en Afghanistan vrij snel ingenomen door de geallieerden. Dat er af en toe wat tegenaanvallen waren was logische.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_203844392
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 11:33 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?

In principe waren Irak en Afghanistan vrij snel ingenomen door de geallieerden. Dat er af en toe wat tegenaanvallen waren was logische.
Duurde toch 'n week of drie voordat de Amerikanen Bagdad echt in hadden genomen?
pi_203844455
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 11:43 schreef Halcon het volgende:

[..]
Duurde toch 'n week of drie voordat de Amerikanen Bagdad echt in hadden genomen?
Dat was ook het strategische plan

Die luchtbombardementen duurde best wel lang. Grond troepen worden pas ingeschakeld als er ingeschat wordt dat er zo weinig slachtoffers zullen gaan vallen. Die Irakezen hadden toe best veel van die afweerraketten ingekocht van heel toevallig Russische makelij.
pi_203844521
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 11:33 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?

Af en toe wat tegenaanvallen? Die oorlogen hebben acht naar geduurd, de geïnstalleerde regeringen zaten daar voor de sier en hadden niks te vertellen, en toen men vertrok was alles nog precies hetzelfde.

De VS heeft verloren in Afghanistan, Irak en Vietnam. Landen met legers van niks, maar met een strijdvaardige bevolking. Oekraïne heeft dat ook. Dan kun je het inderdaad zo spelen dat je in je tank rondjes rijdt over Maidan maar daarmee heb je nog niet gewonnen, en ik betwijfel absoluut of de Russische economie in staat is zo'n oorlog echt lang vol te houden.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zaterdag 26 februari 2022 @ 12:57:52 #180
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203845437
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 15:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[ afbeelding ]
En toch zal het ze tegenvallen denk ik. Los daarvan: het lijkt er op dat ze toch ten oosten van de Dnepr zullen blijven (of ze komen in het zuiden domweg de Dnepr niet over).
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_203847132
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 11:51 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Af en toe wat tegenaanvallen? Die oorlogen hebben acht naar geduurd, de geïnstalleerde regeringen zaten daar voor de sier en hadden niks te vertellen, en toen men vertrok was alles nog precies hetzelfde.

De VS heeft verloren in Afghanistan, Irak en Vietnam. Landen met legers van niks, maar met een strijdvaardige bevolking. Oekraïne heeft dat ook. Dan kun je het inderdaad zo spelen dat je in je tank rondjes rijdt over Maidan maar daarmee heb je nog niet gewonnen, en ik betwijfel absoluut of de Russische economie in staat is zo'n oorlog echt lang vol te houden.
Baghdad was volgens mij toch al snel gevallen, Wat is snel. Het doel was Saddam Hoessein en zijn regime af te zetten.

Dat er inderdaad een hoop oorlogen zinloos zijn geweest lijkt me duidelijk.
pi_203847649
Dag 3 van de invasie. Het begint er steeds penibeler uit te zien. Grote doorbraak in het zuiden. Oekraïense troepen lopen nu een groot risico om afgesneden te worden. Wat we hier zien is niet veel anders dan aan het Oostfront 1941-1944.

zaterdag 26 februari 2022 @ 16:00:20 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203847676
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 15:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dag 3 van de invasie. Het begint er steeds penibeler uit te zien. Grote doorbraak in het zuiden. Oekraïense troepen lopen nu een groot risico om afgesneden te worden. Wat we hier zien is niet veel anders dan aan het Oostfront 1941-1944.

[ afbeelding ]
De vraag is, heeft de Krim nu weer toegang tot zoet water
pi_203847769
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 16:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De vraag is, heeft de Krim nu weer toegang tot zoet water
ja, ik geloof al vanaf dag 1 van deze oorlog. Ze moeten nog wel een en ander schoonmaken. Veel over te vinden met google, dus plaats even geen link
pi_203850691
quote:

[..]

quote:

Dat is plan 1

De grootste onzin op Fok die ik ooit gehoord heb. Dat heeft Nederland tijdens de Duitse bezetting ook gedaan en heeft averechts uitgewerkt. De bezetters ,of het nou de duitsers of de Russen zijn, ze roven eerst alle wapens weg, die al onder de Oekrainse bevolking nu verspreid zijn, en terroriseren daarna de bevolking.

Met de wapens heeft Oekraine nu nog een troefkaart in handen net zoals Zwitserland tijdens WOII, waar de nazi's nooit zijn binnengevallen vooral omdat elke Zwitser van overheidswege bewapend is.
quote:

Waanzin dat lukt nooit zelfs de Amerikanen kunnen dat niet, want anders hadden VS dat al lang gedaan. Je hebt teveel Sylvester Stallone films gezien
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_203851446
Aan niemand een persoonlijk verwijt verder maar ben wel wat teleurgesteld in mijn medefokkers wat betreft tactische analyse.

Het is wel duidelijk dat we 80 jaar geen oorlog meer hebben gehad, in de Tweede Wereldoorlog zaten talloze jonge mannen in kranten kaartjes te bestuderen van het front. :D

Nu krijgen we alleen maar enorme brokken informatie en nauwelijks overzicht al moet ik zeggen dat specialisten Bod Deen, Mart de Kruijf en Frans Osinga het goed doen in de praatprogramma's.

Anyway, tactiek. In het zuiden zijn de Russen nu echt doorgebroken. Omdat er tienduizenden troepen in het oosten zitten riskeren de Oekraïeners in de Donbass-regio omsingeling. Dat zou een enorme klap zijn voor het moraal.

Verder lijkt de slag om Kiev niet slecht te verlopen. Mijn voorlopige voorspelling in die sector is een uitputtingsslag met enorme aantallen doden. Een omsingeling door de Russen lijkt me voorlopig uitgesloten.
pi_203852090
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 19:56 schreef paulgo het volgende:

[..]
[..]
De grootste onzin op Fok die ik ooit gehoord heb. Dat heeft Nederland tijdens de Duitse bezetting ook gedaan en heeft averechts uitgewerkt. De bezetters ,of het nou de duitsers of de Russen zijn, ze roven eerst alle wapens weg, die al onder de Oekrainse bevolking nu verspreid zijn, en terroriseren daarna de bevolking.

Met de wapens heeft Oekraine nu nog een troefkaart in handen net zoals Zwitserland tijdens WOII, waar de nazi's nooit zijn binnengevallen vooral omdat elke Zwitser van overheidswege bewapend is.
[..]
Waanzin dat lukt nooit zelfs de Amerikanen kunnen dat niet, want anders hadden VS dat al lang gedaan. Je hebt teveel Sylvester Stallone films gezien
Jij snapt er geen bal van hoe oorlogen gevoerd worden en wat de gevolgen en oplossingen kunnen zijn

Als ik het over infiltreren heb bedoel ik bijvoorbeeld dat binnen de russische top gezocht moet worden naar personen die dicht bij Poetin staan en die volledig vertrouwd worden maar die het niet eens zijn met zijn beleid.

Er zullen vast wel een aantal lekken te vinden zijn die misschien willen overlopen en die poetin om zeep willen helpen.

Misschien zijn er ook generaals die het niet eens zijn met Poetin en die het leger tegen Poetin kunnen opzetten en misschien een staatsgreep in Rusland willen uitvoeren.

Dat zijn operaties die misschien al ondergronds aan de gang zijn om Poetin omver te werpen. Het gaat waarschijnlijk al om russen die door de amerikanen al zijn omgekocht of al ergens geinfiltreerd zijn binnen het leger of posities in de regering van Poetin.

Poetin heeft altijd al zijn vijanden uitgeschakeld en denkt dat hij nu alleen vertrouwelingen om zich heen heeft verzameld.

Maar er hoeft maar 1 kleine lek te zijn die grote gevolgen kan hebben.

Misschien moet jij om te beginnen meer sylvester stallone films gaan kijken jongen....
pi_203852155
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 20:55 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Jij snapt er geen bal van hoe oorlogen gevoerd worden en wat de gevolgen en oplossingen kunnen zijn

Als ik het over infiltreren heb bedoel ik bijvoorbeeld dat binnen de russische top gezocht moet worden naar personen die dicht bij Poetin staan en die volledig vertrouwd worden maar die het niet eens zijn met zijn beleid.

Er zullen vast wel een aantal lekken te vinden zijn die misschien willen overlopen en die poetin om zeep willen helpen.

Misschien zijn er ook generaals die het niet eens zijn met Poetin en die het leger tegen Poetin kunnen opzetten en misschien een staatsgreep in Rusland willen uitvoeren.

Dat zijn operaties die misschien al ondergronds aan de gang zijn om Poetin omver te werpen. Het gaat waarschijnlijk al om russen die door de amerikanen al zijn omgekocht of al ergens geinfiltreerd te zijn binnen het leger of posities in de regering van Poetin.

Poetin heeft altijd al zijn vijanden uitgeschakeld en denkt dat hij nu alleen vertrouwelingen om zich heen heeft verzameld.

Maar er hoeft maar 1 kleine lek te zijn die grote gevolgen kan hebben.

Misschien moet jij om te beginnen meer sylvester stallone films gaan kijken jongen....
Kun je stoppen met filmscenario's in POL posten? BNW is een betere plek voor zulke nonsens.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 21:32:19 #189
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203853072
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 20:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Aan niemand een persoonlijk verwijt verder maar ben wel wat teleurgesteld in mijn medefokkers wat betreft tactische analyse.

Het is wel duidelijk dat we 80 jaar geen oorlog meer hebben gehad, in de Tweede Wereldoorlog zaten talloze jonge mannen in kranten kaartjes te bestuderen van het front. :D

Nu krijgen we alleen maar enorme brokken informatie en nauwelijks overzicht al moet ik zeggen dat specialisten Bod Deen, Mart de Kruijf en Frans Osinga het goed doen in de praatprogramma's.

Anyway, tactiek. In het zuiden zijn de Russen nu echt doorgebroken. Omdat er tienduizenden troepen in het oosten zitten riskeren de Oekraïeners in de Donbass-regio omsingeling. Dat zou een enorme klap zijn voor het moraal.

[ afbeelding ]

Verder lijkt de slag om Kiev niet slecht te verlopen. Mijn voorlopige voorspelling in die sector is een uitputtingsslag met enorme aantallen doden. Een omsingeling door de Russen lijkt me voorlopig uitgesloten.
De positie ten westen van Kiev kan gevaarlijk zijn voor de Russen als er counteroffensieven vanuit West-Oekraïne komen. Voor de verdedigers is er het probleem dat de volgende brug over de Dnjepr (ten zuiden van Kiev) pas in Kaniv (128km) ligt. Dat maakt terugtrekken een moeilijk scenario.

De snellere opmars in het zuiden lijkt me ook wel logisch aangezien de lokale bevolking daar in meerderheid Russisch spreekt en pro-Russischer (geen idee of dat na de invasie nog zo is) schijnt te zijn.

Dit plaatje wat eerder geplaatst is, lijkt me een erg realistisch scenario.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_203853259
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 21:32 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De positie ten westen van Kiev kan gevaarlijk zijn voor de Russen als er counteroffensieven vanuit West-Oekraïne komen. Voor de verdedigers is er het probleem dat de volgende brug over de Dnjepr (ten zuiden van Kiev) pas in Kaniv (128km) ligt. Dat maakt terugtrekken een moeilijk scenario.

De snellere opmars in het zuiden lijkt me ook wel logisch aangezien de lokale bevolking daar in meerderheid Russisch spreekt en pro-Russischer (geen idee of dat na de invasie nog zo is) schijnt te zijn.

Dit plaatje wat eerder geplaatst is, lijkt me een erg realistisch scenario.
[ afbeelding ]
Kijk dit is klasse. Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben is hoe de troepenaantallen verdeeld zijn. Als de Oekraïeners de meerderheid van hun troepen ten oosten van de Dnepr hebben dan lopen ze inderdaad een enorm risico.

Ik zie ook nergens kaarten van potentiële verdedigingslinies. Aangezien de Russen in het zuiden de Dnepr al over zijn zou je zeggen dat ze met voldoende benzine ook vanuit het zuiden vrijwel ongehinderd naar het noorden kunnen optrekken vanuit de regio Kherson.

Zou graag wat meer van dit soort stafkaarten zien.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 22:24:09 #191
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203854210
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 21:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Kijk dit is klasse. Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben is hoe de troepenaantallen verdeeld zijn. Als de Oekraïeners de meerderheid van hun troepen ten oosten van de Dnepr hebben dan lopen ze inderdaad een enorm risico.

Ik zie ook nergens kaarten van potentiële verdedigingslinies. Aangezien de Russen in het zuiden de Dnepr al over zijn zou je zeggen dat ze met voldoende benzine ook vanuit het zuiden vrijwel ongehinderd naar het noorden kunnen optrekken vanuit de regio Kherson.

Zou graag wat meer van dit soort stafkaarten zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas
Strength : 64.000 aan Oekraïnse kant. Dat zal vast niet precies kloppen, het is echter een indicatie.

Wat ik denk dat er gebeurt is dat de Russen de grote steden vermijden en dat de daarachter komende bevoorradingskonvooien aangevallen worden door Oekraïners. Daardoor zal de opmars uiteraard veel trager verlopen.

Hier een kaartje met de bruggen. De aanvoerwegen richting deze bruggen zijn van levensbelang. Het is in principe een koud kunstje om oost en west Oekraïne van elkaar te vervreemden.
Het is veelzeggend dat de Russen deze bruggen niet gebombardeerd hebben.

Ook geeft het duidelijk aan waarom Chernihiv zo hard verdedigd wordt, het opgeven van bruggen over de Dnjepr kan snel fataal worden voor troepen in het oosten.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_203858161
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 22:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas
Strength : 64.000 aan Oekraïnse kant. Dat zal vast niet precies kloppen, het is echter een indicatie.

Wat ik denk dat er gebeurt is dat de Russen de grote steden vermijden en dat de daarachter komende bevoorradingskonvooien aangevallen worden door Oekraïners. Daardoor zal de opmars uiteraard veel trager verlopen.

Hier een kaartje met de bruggen. De aanvoerwegen richting deze bruggen zijn van levensbelang. Het is in principe een koud kunstje om oost en west Oekraïne van elkaar te vervreemden.
Het is veelzeggend dat de Russen deze bruggen niet gebombardeerd hebben.

Ook geeft het duidelijk aan waarom Chernihiv zo hard verdedigd wordt, het opgeven van bruggen over de Dnjepr kan snel fataal worden voor troepen in het oosten.

[ afbeelding ]
Vannacht heeft het er toch alle schijn van dat ze Charkov vrij eenvoudig hebben ingenomen, dat zou een harde klap zijn.

Zo langzaam gaat het overigens niet als je ziet dat ze nu al een aantal zeer belangrijke logistieke punten in handen hebben.

Ter vergelijking: In de Tweede Wereldoorlog deed de Wehrmacht er meer dan een week over om Warschau te komen, en dat vonden we toen al extreem snel.
pi_203858665
@BlaZ Interessant draadje, ook hier wordt de race naar de Dnepr benadrukt.

twitter
  zondag 27 februari 2022 @ 12:53:25 #194
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203861032
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 08:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vannacht heeft het er toch alle schijn van dat ze Charkov vrij eenvoudig hebben ingenomen, dat zou een harde klap zijn.

[ afbeelding ]

Zo langzaam gaat het overigens niet als je ziet dat ze nu al een aantal zeer belangrijke logistieke punten in handen hebben.

Het laatste nieuws is dat er gevochten wordt in Charkiv, dus dat is nog niet gevallen. Breed bekenen zou ik zenuwachtig worden als de troepen die nu met Sumy bezig zijn richting Kiev komen. En die uitbraak over de Dnepr voorbij Cherson is een bruggenhoofd richting Odessa. De troepen die nu in het zuiden, oosten en bij Charkiv bezig zijn zullen wel opstoten naar Dnepro en omgeving.

Anywho, het valt mij niet tegen van de Oekraïners. Dit kunnen ze materieel gezien natuurlijk niet winnen, maar logistiek, moraal en de druk vanaf het thuisfront spelen hier ook een rol. Ik ben benieuwd of de Russen koste wat het kost doorzetten of dat ze onder de (tijds)druk bezwijken. Elke dag extra is winst voor Oekraïne. Moreel, maar ook materieel. Als die gelekte tweets kloppen dan hebben ze nog 6 dagen voordat de peut op is. Ik vind het iig tekenend dat Poetin als klaarzat in Belarus. Als je er vanuit durfde te gaan dat je het wel zowat voor elkaar had dan ging je niet (al) om de onderhandelingstagel.

NB: ik heb geprobeerd om een kaartje te bouwen met daarop info van eenheden (type, omvang, etc), maar ik kan nauwelijks iets vinden - al helemaal niet van de Oekraiense kant.

pi_203862567
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 12:53 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik vind het iig tekenend dat Poetin als klaarzat in Belarus. Als je er vanuit durfde te gaan dat je het wel zowat voor elkaar had dan ging je niet (al) om de onderhandelingstafel.
Ik ook. Verder lijkt het me ook een oorlog die Rusland nauwelijks kan winnen. Dat land bezet houden gaat ze echt ontzettend veel kosten. Aan militairen, maar ook financieel. Ik verwacht dan ook dat dit wel gewoon aan de onderhandelingstafel gaat eindigen, misschien komende week al wel.
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 14:39:18 #196
236264 crew  capricia
pi_203862586
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 14:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ook. Verder lijkt het me ook een oorlog die Rusland nauwelijks kan winnen. Dat land bezet houden gaat ze echt ontzettend veel kosten. Aan militairen, maar ook financieel. Ik verwacht dan ook dat dit wel gewoon aan de onderhandelingstafel gaat eindigen, misschien komende week al wel.
Voorlopig escaleert het alleen maar verder. Kernwapens op scherp enzo.
Wie blinkt het eerst?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 27 februari 2022 @ 14:52:03 #197
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203862790
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 14:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Wie blinkt het eerst?
Ik las het ja. Shit got even more real. Maar goed, hij weet ook dat zodra er een ICBM de lucht in gaat hij ze ook terug moet koppen. De Amerikanen zullen wel op full alert gaan nu.. En ik vraag me af of de Chinezen hier blij van worden.

Enfin: Zelenski meldt ook dat hij om tafel wil.

pi_203863392
quote:

[..]
Wie blinkt het eerst?
Amerika heeft net een set gloednieuwe onderzeeërs met langeafstands kernraketten uitgerust. Denk niet dat Rusland die gok aan durft.
pi_203863750
quote:

[..]
Wie blinkt het eerst?
Misschien is het een reactie ook op het besluit van Scholz om Duitsland militair fors te versterken
pi_203863890
quote:
Afschrikkingsmiddel

De verklaring van Poetin is vooral bedoeld als afschrikkingsmiddel, zegt Rusland-kenner Jan Balliauw, om duidelijk te maken dat Rusland nog altijd een kernmacht is en zich desnoods nucleair zal verdedigen als het moet. Rusland is namelijk heel kwetsbaar op dit moment, met een groot deel van het leger in en rond Oekraïne.

Daarnaast heeft Rusland ook kleinere, tactische kernwapens. Die zouden ingezet kunnen worden in Oekraïne als het huidige offensief zou mislopen. Rusland wil daarmee wellicht duidelijk maken aan Oekraïne dat als het zich zo blijft verzetten, er ook nog een nucleaire mogelijkheid is. Al blijft het zeer de vraag of Poetin het zo ver zal laten komen.
Liveblog - Russische president Poetin brengt kernwapens in staat van paraatheid, "Bedoeld als afschrikkingsmiddel"
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ekraine-27-februari/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')