en bovenal in een markt met sterk oplopende rente (en dus minder kopers en die wel willen kopen bieden véél minder).... je probleem is dan dat je juist gedwongen bent te verkopen (of te herfinancieren) op het moment dat dat totaal ongunstig is en dat je enorm veel kan gaan kosten...quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het huis waar je in woont en die ander is verhuurd. Succes.
En als de hemel naar beneden komt ben je doodquote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het huis waar je in woont en die ander is verhuurd. Succes.
Lees even je voorwaarden van hypotheek 2 door en kom erachter dat je jezelf keihard kunt naaien op deze manier. Ik kan het weten, heb zelf net ons huidige huis “gekocht” terwijl mijn nieuwbouwwoning straks opgeleverd wordt. Heb wel even fiscaal alles dichtgetimmerd.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:30 schreef Confetti het volgende:
[..]
Strikt genomen inderdaad niet, maar bij de berekening van de leennorm wordt geen rekening gehouden met de lasten van hypotheek A als jij aangeeft dat je voornemens bent te gaan verkopen. Anders zou niemand een huis kunnen kopen voordat ze hun huidige huis hebben verkocht.
Als je dan bijvoorbeeld door 'gewijzigde marktomstandigheden' (ik roep maar wat) besluit toch niet te gaan verkopen, dan moet bank B wel héél vervelend zijn om om executie te vragen, voor een hypotheek die je netjes afbetaald, omdat je niet aan de leennormen hebt voldaan. Je komt dan al gauw in de sfeer van misbruik van recht.
Ik keur dit allemaal niet goed, maar het kan wel. In feite is het de enige manier voor gewone mensen om veel leverage te krijgen. Als de haves ooit de huizenprijsstijging niet meer kunnen voort laten woekeren word je uiteraard wel dubbel zo hard geraakt.
Dan heb je het over een incourant model. Onderhoud zorgt ervoor dat het niet instort en zo. Als je je auto verzorgt wordt ie slechts langzamer minder waard dan als je dat niet doet. Maar meer waard wordt ie nooit. Waarom is dat bij huizen wel zo? En waarom vindt het gros het "gunstig" als dingen duurder worden? Dat is met geen enkel ander goed zo.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 22:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een onderhouden woning neemt toe in waarde. Immers er is dan geen enkel glas meer enz.
Als dat niet is, moeten we leren we niet voor te betalen.
Zozo.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 14:33 schreef Scorpie het volgende:
Heb wel even fiscaal alles dichtgetimmerd.
De grond wordt duurder en er is schaarste.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan heb je het over een incourant model. Onderhoud zorgt ervoor dat het niet instort en zo. Als je je auto verzorgt wordt ie slechts langzamer minder waard dan als je dat niet doet. Maar meer waard wordt ie nooit. Waarom is dat bij huizen wel zo? En waarom vindt het gros het "gunstig" als dingen duurder worden? Dat is met geen enkel ander goed zo.
De perceptie is verkeerd en zorgt voor een kloof tussen de haves en de not haves. Dat is niet goed.
En dan ook: welke originele prijs?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:42 schreef potjecreme het volgende:
[..]
De grond wordt duurder en er is schaarste.
Verder wordt alles duurder. Materiaal en werklui om je huis te onderhouden.
Om een jaren 30 woning maar deze tijd te tillen heb je veel geld nodig. Zou raar zijn om bij verkoop de originele prijs te vragen nadat je het hebt gerenoveerd.
Die je zelf betaald hebt toen je het pand kocht?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan ook: welke originele prijs?
Dus ik koop in 1998 voor 300.000 gulden een bouwval, smijt daar 7 ton euro tegenaan en maak het weer helemaal als nieuw, maar dan naar deze tijd, dan mag ik er 300.000 gulden voor vragen?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 20:02 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Die je zelf betaald hebt toen je het pand kocht?
Lijkt me niet zo ingewikkeld dus wat zie ik over het hoofd
Dan moet je ook de originele prijs van de keuken/badkamer/tuin betalen zelfs al is het uitgewoond.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:08 schreef Leandra het volgende:
Hoe reken je dat met een nieuwbouwwoning trouwens?
Er komt zo 50.000 tot 100.000 boven de verkoopprijs op voor de keuken, badkamer, tuin enz.
Wat wordt de prijs waarvoor je het "mag" verkopen dan?
En wat als je het risico dat aan nieuwbouw hangt zelf neemt, en zelf een huis laat bouwen?
Of nog erger: als je letterlijk zelf je huis bouwt?
Dus dan raak je eigenlijk geld kwijt door de inflatie en worden bestaande bouw woningen relatief gezien steeds goedkoper?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 20:02 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Die je zelf betaald hebt toen je het pand kocht?
Lijkt me niet zo ingewikkeld dus wat zie ik over het hoofd
Of mensen halen onderhoud en verbeteringen door elkaar. Want je kan een kapotte ruit weer gewoon vervangen voor enkelglas (onderhoud) of meteen doorpakken en er triple glas in zetten (verbetering).quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan heb je het over een incourant model. Onderhoud zorgt ervoor dat het niet instort en zo. Als je je auto verzorgt wordt ie slechts langzamer minder waard dan als je dat niet doet. Maar meer waard wordt ie nooit. Waarom is dat bij huizen wel zo? En waarom vindt het gros het "gunstig" als dingen duurder worden? Dat is met geen enkel ander goed zo.
De perceptie is verkeerd en zorgt voor een kloof tussen de haves en de not haves. Dat is niet goed.
Ja dat was dom van mij. Ik had niet volledig gelezen en dacht dat het over het nieuwe belastingplan ging waarbij je over je overwaarde zou moet betalenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus dan raak je eigenlijk geld kwijt door de inflatie en worden bestaande bouw woningen relatief gezien steeds goedkoper?
Sterker nog, dezelfde woning maar de ene onderhouden en de andere niet zouden ook voor dezelfde prijs gaan.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:14 schreef Leandra het volgende:
Het zou ook raar zijn: iemand die in 1966 een nieuwbouwwoning kocht, deze keurig onderhouden heeft, krijgt dan dus altijd minder voor het huis dan de buurman die het in 2018 kocht?
Zelfs als het huis van de buurman in veel beroerdere staat is?
Haha mooi niet, want je moet in guldens betalen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:16 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ja dat was dom van mij. Ik had niet volledig gelezen en dacht dat het over het nieuwe belastingplan ging waarbij je over je overwaarde zou moet betalen
Leuk plan van Bart. Iedereen wil in een originele jaren dertig villa wonen, zit je gebeiteld voor ¤ 8.000.
quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Haha mooi niet, want je moet in guldens betalen.
Kan je voor een grijpstuiver een villa kopenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:18 schreef Leandra het volgende:
[..]![]()
Ik heb nog wel een paar stuivers
Dat was toch wat de onwetende bedoelde?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ik koop in 1998 voor 300.000 gulden een bouwval, smijt daar 7 ton euro tegenaan en maak het weer helemaal als nieuw, maar dan naar deze tijd, dan mag ik er 300.000 gulden voor vragen?
Op de naastgelegen kavel laat jij een kopie van mijn huis helemaal nieuw bouwen, dat kost je inclusief de grond ¤ 987.654
En dan mag jij jouw huis voor bijna een miljoen verkopen en ik mijn volledig gerenoveerde origineel op een grotere lap grond voor minder?
Ongeacht of dat dan die 300.000 gulden of die 7 ton renovatiekosten plus die 300.000 gulden is.
Daarbij gaat het auto-argument niet op, probeer maar eens een Golf 1 in nieuwstaat te kopen, die kost je meer dan hij nieuw ooit gekost heeft.
Of mag die jaren 30 woning niet meer kosten dan hij 90 jaar geleden gekost heeft?
Enkel glas vervangen voor enkel glas is geen onderhoud. Dat is bewuste devaluatie van je object.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of mensen halen onderhoud en verbeteringen door elkaar. Want je kan een kapotte ruit weer gewoon vervangen voor enkelglas (onderhoud) of meteen doorpakken en er triple glas in zetten (verbetering).
Ik wist wel dat het nut had dat ik de stuivers spaarde!quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je voor een grijpstuiver een villa kopen
Ik heb een huis dat x waard is maar waar nog een paar enkelglas-ruiten in zitten. Morgen breekt zo'n ruit en 2 uur later vervangt de glaszetter hem door een identieke enkelglasruit. Maar mijn huis is op het moment dat het glas 1:1-vervangen waard minder geworden? Terwijl het in niets verschilt van het huis dat er een paar uur eerder stond?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Enkel glas vervangen voor enkel glas is geen onderhoud. Dat is bewuste devaluatie van je object.
Nee, daar heb je gelijk in. Alleen als je die voorrijkosten moeten toch al betaald worden. Dus dan is de minimale meerprijs van een beter geïsoleerd raampje niet zozeer een "verbetering" maar juist verstandig onderhoud. Helemaal omdat slechter geïsoleerde woningen met huidig beleid en energieprijzen minder waard zijn (en nog is minder slechts arbitrair, want het blijft allemaal veel geld). Maar je mag het verbetering noemen, maar iets wat al af is vervangen voor iets onverstandig noem ik geen onderhoud.quote:Op zondag 6 februari 2022 07:52 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik heb een huis dat x waard is maar waar nog een paar enkelglas-ruiten in zitten. Morgen breekt zo'n ruit en 2 uur later vervangt de glaszetter hem door een identieke enkelglasruit. Maar mijn huis is op het moment dat het glas 1:1-vervangen waard minder geworden? Terwijl het in niets verschilt van het huis dat er een paar uur eerder stond?
Ja precies, je haalt onderhoud en verbeteren door elkaar.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, daar heb je gelijk in. Alleen als je die voorrijkosten moeten toch al betaald worden. Dus dan is de minimale meerprijs van een beter geïsoleerd raampje niet zozeer een "verbetering" maar juist verstandig onderhoud. Helemaal omdat slechter geïsoleerde woningen met huidig beleid en energieprijzen minder waard zijn (en nog is minder slechts arbitrair, want het blijft allemaal veel geld). Maar je mag het verbetering noemen, maar iets wat al af is vervangen voor iets onverstandig noem ik geen onderhoud.
Nee, ik vind een kapot enkel glaasje terug plaatsen als enkel glas geen onderhoud. Dat is verwaarlozing, verkrotting zelfs.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja precies, je haalt onderhoud en verbeteren door elkaar.
Overigens ben ik het helemaal met je eens hoor, als zo'n enkel glas ruitje breekt is dat een prima moment om hem voor dubbel glas te vervangen. En wellicht de hele zwits enkele glazen in 1 keer meepakken als je toch bezig bent.
Verwaarlozing/verkrotting=een kapot glaasje niet vervangenquote:Op zondag 6 februari 2022 10:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, ik vind een kapot enkel glaasje terug plaatsen als enkel glas geen onderhoud. Dat is verwaarlozing, verkrotting zelfs.
Jouw mening strookt dus niet met de definitie van het woord...quote:Onderhoud is het totaal van activiteiten met als doel, het in "een aanvaardbare conditie" houden of terugbrengen van machines, gebouwen, verkeersinfrastructuur, computerprogramma's, natuur enzovoort, teneinde (direct en op termijn) de "gevraagde mate van functionaliteit" te borgen.
Dit dus. Idem dito als dat enkele glas niet gebroken is en je het toch niet vervangt. Dan heb je uiteindelijk een niet onderhouden woning. Ook al is dat glas niet kapot.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, ik vind een kapot enkel glaasje terug plaatsen als enkel glas geen onderhoud. Dat is verwaarlozing, verkrotting zelfs.
Daar ben ik het niet mee eens. Er staat "direct en op termijn" "de gevraagde mate van functionaliteit" te borgen en in "een aanvaardbare conditie" houden.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Verwaarlozing/verkrotting=een kapot glaasje niet vervangen
Onderhoud=het glaasje 1:! vervangen.
Verbeteren=naar dubbel glas.
[..]
Jouw mening strookt dus niet met de definitie van het woord...
Dus als je je spullen goed onderhoud, onderhoud je het niet? Wat?quote:Op zondag 6 februari 2022 11:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit dus. Idem dito als dat enkele glas niet gebroken is en je het toch niet vervangt. Dan heb je uiteindelijk een niet onderhouden woning. Ook al is dat glas niet kapot.
Gedateerd is hetzelfde als niet onderhouden?quote:Niet voor niets spreekt men vaak van een gedateerde keuken of een gedateerde badkamer. Daar doet alles het nog, maar het is wel een synoniem voor oude meuk.
Raar om dat pas te doen als iets stuk is, ipv op het moment dat het niet meer voldoet aan de gestelde eisen...quote:Op zondag 6 februari 2022 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Er staat "direct en op termijn" "de gevraagde mate van functionaliteit" te borgen en in "een aanvaardbare conditie" houden.
Eisen aan woningen nemen toe. Iets wat 30 jaar geleden "een aanvaardbare conditie" was en "de gevraagde mate van functionaliteit" is dat nu vaak niet meer.
Ja, eens. Dat enkel glas niet kapot is, is nu natuurlijk geen enkel argument om het niet te vervangen door dubbel- of triple glas.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Raar om dat pas te doen als iets stuk is, ipv op het moment dat het niet meer voldoet aan de gestelde eisen...
Alleen gaat de gevraagde mate van functionaliteit nogal veranderen he, gelet op je woningwaarde. Dan is bij reparatie niet vervangen voor hr++ in mijn ogen geen onderhoud. Als het raam heel is, ja dan heb je gelijk, verbetering.quote:
In het geval van een huis onderhoud je niet inderdaad als je enkel glas laat zitten, omdat het niet kapot is. Een huis met enkel glas kun je nu moeilijk nog een "aanvaardbare conditie" noemen.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus als je je spullen goed onderhoud, onderhoud je het niet? Wat?
[..]
Gedateerd is hetzelfde als niet onderhouden?Schiet mij maar lek. Ik dacht altijd dat je met goed onderhoud lang met je spullen kan doen, dus dat het op den duur gedateerd maar nog steeds functioneel is.
Woningwaarde heeft er toch weinig mee te maken? Ik zou dan eerder aan energiezuinigheid denken.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen gaat de gevraagde mate van functionaliteit nogal veranderen he, gelet op je woningwaarde. Dan is bij reparatie niet vervangen voor hr++ in mijn ogen geen onderhoud. Als het raam heel is, ja dan heb je gelijk, verbetering.
Kloptquote:Maar hier gaan we niet uit komen.
Alle keukens die ik heb zien verdwijnen uit gekochte huizen waren allemaal nog goed. Alleen niet naar de smaak van de nieuwe eigenaren. Dus dat vind ik niet een heel sterk argument.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
In het geval van een huis onderhoud je niet inderdaad als je enkel glas laat zitten, omdat het niet kapot is. Een huis met enkel glas kun je nu moeilijk nog een "aanvaardbare conditie" noemen.
Voor een keuken eigenlijk idem dito. Als 99% van de kopers van je huis die oude keuken er meteen uit zou slopen, is dat eigenlijk ook geen "aanvaardbare conditie" meer.
Daar vergelijk je het ene uiterste met het andere uiterste...quote:Onderhoud vind ik ook het up-to-date houden van een woning. Kapot enkel glas door kapot enkel glas vervangen of een kapotte, oude keuken vervangen door een werkende, oude keuken vind ik meer de broodnodige herstelwerkzaamheden. Met goedkoop kunst- en vliegwerk zorg je dan dat het niet binnen regent en dat je 'n pan op het vuur kunt zetten, maar niet meer dan niet.
Verbeteren vind ik bijvoorbeeld een uitbouw, een dakkapel, een garage bouwen als je die nog niet had....
Dat is een ander verhaal, maar als je oven dan stuk gaat, zet je er dan een originele 1970 oven in of een modernere oven die naast energiezuiniger is ook nog werkelijk iets doet met de waarde van de woning. Als je die 1970 oven er in zet, dan noem ik dat inderdaad geen onderhoud.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:56 schreef Leandra het volgende:
True, als je 1970 badkamer en Bryunzeelkeuken er nog als nieuw uitzien dan heb de de boel gewoon goed onderhouden, en dat geldt dan vast niet alleen voor die keuken en badkamer.
Uiteraard het nieuwste van het nieuwste.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal, maar als je oven dan stuk gaat, zet je er dan een originele 1970 oven in of een modernere oven die naast energiezuiniger is ook nog werkelijk iets doet met de waarde van de woning. Als je die 1970 oven er in zet, dan noem ik dat inderdaad geen onderhoud.
En daarom vind ik dat kapotte raampje vervangen voor hr++(+) onderhoud en geen verbetering 🤣quote:Op zondag 6 februari 2022 12:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard het nieuwste van het nieuwste.
Als je 1970 keuken en badkamer nog in nieuwstaat zijn dan hou je van kwaliteit, dus dan heb je destijds ook al voor hoge kwaliteit gekozen (anders was het nu niet meer in nieuwstaat), en dan vervang je ook met kwaliteit, van dit moment.
Kans is ook 90% dat er in een huis met een originele 1970 badkamer en keuken in nieuwstaat een Miele wasmachine staat (niet uit 1970)
Hoe energiezuinig een woning is, heeft wel te maken met de waarde van een woning. Een energiezuinige woning is meer waard van diezelfde woning als die niet energiezuinig zou zijn. Dat laatste zorgt voor hogere energiekosten of gewoon een smak geld die je er tegenaan moet gooien om die woning wel energiezuinig te krijgen.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Woningwaarde heeft er toch weinig mee te maken? Ik zou dan eerder aan energiezuinigheid denken.
[..]
Klopt
[..]
Alle keukens die ik heb zien verdwijnen uit gekochte huizen waren allemaal nog goed. Alleen niet naar de smaak van de nieuwe eigenaren. Dus dat vind ik niet een heel sterk argument.
[..]
Daar vergelijk je het ene uiterste met het andere uiterste...
Geregeld komen hier woningen voorbij waarbij de hele boel allemaal ouwe troep is. Ouwe Bruynzeel keukens, badkamers met donkerbruine tegels, dik tapijt op de woontafel, schrootjes etc etc. Maar het is wel nog allemaal knap doordat de mensen er zuinig op zijn geweest. Dan heb je je woning toch ook goed onderhouden, ondanks dat de buurman in hetzelfde huis er wel al 3 keer een nieuwe keuken in gezet heeft?
Dat is een andere situatie als je t mij vraagt. Zou daar dan ook voor kiezen.quote:Op zondag 6 februari 2022 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Het jaren 70 figuurglas hier bij de voordeur is gewoon vervangen door hetzelfde glas toen het kapotgeslagen was, het ziet er echt niet uit als je dat opeens door modern glas vervangt. Datzelfde glas zit ook boven de voordeur en in de voordeur.
Da's waarquote:Op zondag 6 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, zijn we nou niet heel erg aan het voortborduren op de bullshit die gepost werd over je huis niet voor meer mogen verkopen dan waar je het voor gekocht hebt?
We weten toch allemaal dat dat vage verzinsels zijn van iemand die alleen maar in dit topic komt om te trollen?
Ik zou niet weten waarom we ons er überhaupt druk om zouden moeten maken, van die figuren die vinden dat ze een huis voor een 1990 prijs moeten kunnen kopen met hun 2022 inkomen.
Ik vind de discussie over onderhoud versus verbeteringen wel 'n andere (en leuker) dan de onzinnige stelling dat je een huis wat je ooit hebt gekocht voor 75.000 gulden nu voor iets minder dan 35 duizend euro zou moeten verkopen.quote:Op zondag 6 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, zijn we nou niet heel erg aan het voortborduren op de bullshit die gepost werd over je huis niet voor meer mogen verkopen dan waar je het voor gekocht hebt?
We weten toch allemaal dat dat vage verzinsels zijn van iemand die alleen maar in dit topic komt om te trollen?
Ik zou niet weten waarom we ons er überhaupt druk om zouden moeten maken, van die figuren die vinden dat ze een huis voor een 1990 prijs moeten kunnen kopen met hun 2022 inkomen.
Goed onderhoud en verbeteringen betalen zichzelf vanzelf terug.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind de discussie over onderhoud versus verbeteringen wel 'n andere (en leuker) dan de onzinnige stelling dat je een huis wat je ooit hebt gekocht voor 75.000 gulden nu voor iets minder dan 35 duizend euro zou moeten verkopen.
Dat laatste is natuurlijk ->![]()
![]()
Ja, denk ik ook. Als je twee identieke huizen naast elkaar hebt staan, waarbij de een voldoet aan wat er vandaag de dag qua energiemaatregelen wordt verwacht en bij de ander kapot enkel glas is vervangen door nieuw enkel glas, weet ik wel waar ik het meeste voor over zou hebben.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Goed onderhoud en verbeteringen betalen zichzelf vanzelf terug.
Als je nu investeert in het goed isoleren en gasloos maken van je huis en we hebben nog 2 winters als deze met een hoofdprijs voor gas dan is je huis daardoor echt een stuk meer waard dan dezelfde doorwaaiwoning van de buren.
ligt aan de prijs en aan mijn verbouwingsbudget.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, denk ik ook. Als je twee identieke huizen naast elkaar hebt staan, waarbij de een voldoet aan wat er vandaag de dag qua energiemaatregelen wordt verwacht en bij de ander kapot enkel glas is vervangen door nieuw enkel glas, weet ik wel waar ik het meeste voor over zou hebben.
Ongeacht de prijs en je (verbouwings)budget lijkt het me sterk dat je voor de doorwaaiwoning net zoveel over zou hebben als voor de woning die al naar 2022 gerenoveerd is.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:32 schreef potjecreme het volgende:
[..]
ligt aan de prijs en aan mijn verbouwingsbudget.
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe het gedaan is. Hier in de straat staan allemaal 19de eeuwse herenhuizen (helaas geen beschermd stadsgezicht). Een paar huizen verderop hebben ze het een paar jaar geleden beter geïsoleerd maar gezien de manier waarop zou ik daar echt niet meer geld voor over hebben. Prima isolerende maar esthetische compleet misplaatste kozijnen in de ramen, boeiboord dat er niet meer uitziet omdat het geïsoleerde dak hoger is komen te liggen en dat soort dingen.quote:Op zondag 6 februari 2022 22:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ongeacht de prijs en je (verbouwings)budget lijkt het me sterk dat je voor de doorwaaiwoning net zoveel over zou hebben als voor de woning die al naar 2022 gerenoveerd is.
Dat betekent waarschijnlijk dat men een prijs overeengekomen is maar dat het voorlopig koopcontract nog niet is getekend en/of de 3 dagen bedenktijd nog niet voorbij zijn.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:08 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een woning gezien die momenteel onder bod staat. Ik ben nieuw in de woningmarkt dus even wat advies gevraagd. Deze woning staat momenteel al ruim een week onder bod. Betekend het dat de onderhandelingen dan waarschijnlijk stroef gaan? Heeft het nog zin om deze woning te bezichtigen?
Dan gewoon die users/posts negeren in plaats van ze serieus te nemen en er op in te gaanquote:Op zondag 6 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
Dat heb ik ook gedaan, daarom wees ik de rest er nog even op dat ze met de discussie feitelijk een troll legitimeren.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan gewoon die users/posts negeren in plaats van ze serieus te nemen en er op in te gaan
Als je nog een bezichtiging kunt regelen dan zou ik dat gewoon doen, dus bel de makelaarquote:Op maandag 7 februari 2022 10:08 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een woning gezien die momenteel onder bod staat. Ik ben nieuw in de woningmarkt dus even wat advies gevraagd. Deze woning staat momenteel al ruim een week onder bod. Betekend het dat de onderhandelingen dan waarschijnlijk stroef gaan? Heeft het nog zin om deze woning te bezichtigen?
Denk niet dat dat gaat lukken.quote:Op maandag 7 februari 2022 11:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Als je nog een bezichtiging kunt regelen dan zou ik dat gewoon doen, dus bel de makelaar
Dat lijkt me ook niet, maar als het wel kan dan gewoon doen, van iedere bezichtiging leer je weerquote:
Ja, je kunt het altijd vragen. Telefoontje kost je nog geen minuut en dan weet je het.quote:Op maandag 7 februari 2022 11:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet, maar als het wel kan dan gewoon doen, van iedere bezichtiging leer je weer
Maar, wat zoek je en waar zoek je, misschien kunnen we helpen (en ik struin graag over Funda met een doelquote:Op maandag 7 februari 2022 11:40 schreef Pinuts het volgende:
Heb even gebeld maar niet meer mogelijk inderdaad.
quote:Op maandag 7 februari 2022 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar, wat zoek je en waar zoek je, misschien kunnen we helpen (en ik struin graag over Funda met een doel).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nadeel is dat ik alleenstaand bent en een budget van ongeveer 2 ton heb. Dus ik ben voornamelijk op zoek naar een appartementje of woning waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Want instapklaar kom je met dit budget niet tussen.
quote:Op maandag 7 februari 2022 11:59 schreef Pinuts het volgende:
[..]Ik ken de regio niet goed genoeg om te weten welke wijken je moet ontwijken, maar dorpjes en appartementen is sowieso vaak een lastige combinatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nadeel is dat ik alleenstaand bent en een budget van ongeveer 2 ton heb. Dus ik ben voornamelijk op zoek naar een appartementje of woning waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Want instapklaar kom je met dit budget niet tussen.
Maar ik ga voor je kijken
Overigens valt me wel vaak op dat makelaars in die regio hun woningen soms helemaal niet op Funda zetten.
of twee weken voor de show, om deverkoper een plezier te doen , terwijl de makelaar het allang onderhands gegund heeft voor wat extra zakgeldquote:Op maandag 7 februari 2022 12:01 schreef Leandra het volgende:
Overigens valt me wel vaak op dat makelaars in die regio hun woningen soms helemaal niet op Funda zetten.
Alsof de makelaar daar over gaatquote:Op maandag 7 februari 2022 12:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of twee weken voor de show, om deverkoper een plezier te doen , terwijl de makelaar het allang onderhands gegund heeft voor wat extra zakgeld
Ja, slechts een koper aan te bieden mee in gesprek te blijvenquote:
Daar komt een makelaar in deze tijd echt niet mee weg hoor.quote:Op maandag 7 februari 2022 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, slechts een koper aan te bieden mee in gesprek te blijven
Ook in dorpjes zijn tegenwoordig wel appartementen.quote:Op maandag 7 februari 2022 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ken de regio niet goed genoeg om te weten welke wijken je moet ontwijken, maar dorpjes en appartementen is sowieso vaak een lastige combinatie.
Maar ik ga voor je kijken
ja tuurlijk 3 of 4 hoog en zonder liftquote:Op maandag 7 februari 2022 13:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook in dorpjes zijn tegenwoordig wel appartementen.
Oh daar zou ik zo mee akkoord gaan hoor.quote:Op maandag 7 februari 2022 13:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja tuurlijk 3 of 4 hoog en zonder lift
Ik voel me hierdoor wat tekort gedaan.quote:Op zondag 6 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
Belasting over inflatie?quote:Op maandag 7 februari 2022 18:49 schreef Adames het volgende:
Belasting overwaarde zoals in frankrijk klinkt overigens wel redelijk
Zeker in een land als Nederland, waar "aflossen" vaak nog als vies woord gezien wordt zou het bizar zijn dat dat op die manier ook nog een keer bestraft zou worden.quote:
Op welke manier haalt dat de impasse uit het systeem dan? Want ik vond het al een nogal ondoordachte maatregel klinken. Alleen zie ik misschien wat over het hoofdquote:Op maandag 7 februari 2022 18:49 schreef Adames het volgende:
De impasse is ook maar een momentopname, vooral veroorzaakt door het feit dat iedereen gebruik wil maken van de lage rente.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Op welke manier haalt dat de impasse uit het systeem dan? Want ik vond het al een nogal ondoordachte maatregel klinken. Alleen zie ik misschien wat over het hoofd.
Precies. De knop om aan te draaien zit bij de ECB. Maar die durven niet. Want dan gaan er een aantal Zuid Europese landen onderuit.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
De impasse is ook maar een momentopname, vooral veroorzaakt door het feit dat iedereen gebruik wil maken van de lage rente.
Laten we nou niet doen alsof er in 2013 veel meer beschikbare huizen waren, maar toen wilde niemand kopen.
Dat ook nog. HRA was al een prikken om veel schulden te maken, dat is belasting op overwaarde ook. En zolang je niet verkoopt, heb je ook geen overwaarde. Dat gaat de huizenprijzen natuurlijk niet beteugelen.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zeker in een land als Nederland, waar "aflossen" vaak nog als vies woord gezien wordt zou het bizar zijn dat dat op die manier ook nog een keer bestraft zou worden.
Frankrijk doet dat alleen bij tweede huizen. Voor eerste huizen geldt dat om hele goede redenen niet.quote:Op maandag 7 februari 2022 18:49 schreef Adames het volgende:
Geen idee.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:19 schreef Leandra het volgende:
Maar ik wil even weten hoe dat dan gezien wordt: overwaarde die je niet cash hebt wordt dan belast ofzo?
Dat je je hypotheek moet verhogen om je overwaardebelasting te kunnen betalen? Dat idee?
Uiteraard, het is een administratieve draak, onnodig moeilijk en wederom een straf op aflossen.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee.
Je zou verkoopbedrag minus hypotheek kunnen doen, maar dat zou het afstraffen van prudent leengedrag zijn. Voor de hand liggender is dan verkoopbedrag minus aankoopbedrag, maar daar zit natuurlijk ook inflatie in, verbeteringen die je aan de woning hebt aangebracht, etc.
Eventueel zou je dat laatste er weer af kunnen halen. Wel een administratieve draak lijkt me.
Eventueel ook een straf op verbeteringen aanbrengen van je woning. En je gaat belasting betalen over de stijging die grotendeels wordt veroorzaakt door de overheid.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, het is een administratieve draak, onnodig moeilijk en wederom een straf op aflossen.
Gaat m niet worden.
Liever niet uiteraard. Ik vind het zo wel prima.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Leandra het volgende:
Als je dan toch huizenbezitters wilt straffen begin dan maar eens met de mensen die huizen hebben waar ze niet zelf wonen.
Als iedereen zijn eigen woning (in de zin van "de woning die hij/zij bewoont") onbelast mag hebben en houden dan is er bij alle 2de, 3de en tigste woningen nog genoeg te halen, al dan niet door het belasten van huuropbrengsten.
Een 2de, 3de en tigste woning zit nu al in box 3. Zodra daar niet meer van het dubbelfictieve forfaitair rendement wordt uitgegaan maar van werkelijke rendementen, belast je automatisch ook de overwaarde en/of huuropbrengsten. Daarvoor hoef je het belastingstelsel of de plek van tweede woningen niet eens aan te passen.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Leandra het volgende:
Als je dan toch huizenbezitters wilt straffen begin dan maar eens met de mensen die huizen hebben waar ze niet zelf wonen.
Als iedereen zijn eigen woning (in de zin van "de woning die hij/zij bewoont") onbelast mag hebben en houden dan is er bij alle 2de, 3de en tigste woningen nog genoeg te halen, al dan niet door het belasten van huuropbrengsten.
Dat overheidsbeleid is natuurlijk geen constante, dat kan aangepast worden als er maar genoeg mensen zijn die er baat bij hebben.quote:Op maandag 7 februari 2022 19:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eventueel ook een straf op verbeteringen aanbrengen van je woning. En je gaat belasting betalen over de stijging die grotendeels wordt veroorzaakt door de overheid.
Er zijn zat dingen die vanzelf meer waard worden zoals goud, kunst, dure sportauto’s, bitcoins, aandelen, Lego etc. Dat het niet altijd maar in waarde toeneemt dat klopt, het fluctueert, net als de huizenprijzen.quote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat ik beweerde: werkelijk niets wordt automagisch meer waard. Behalve huizen. Waarom is dat en waarom vinden we het uitstekend dat dingen steeds duurder worden en niet goedkoper? Dat is met werkelijk niets anders zo. Daar kan dus niets anders achter zitten dan een zeker eigenbelang. Dat is blijkbaar de bubble hier. Hoger hoger hoger en dat is goed,
Zodat als we er eerst 10 jaar in gewoond hebben het met 300% winst aan een not have kunnen doorverkopen.
Dankjewel voor de Lego reclames. Moet ik daar weer investeren.quote:Op maandag 7 februari 2022 23:55 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Er zijn zat dingen die vanzelf meer waard worden zoals goud, kunst, dure sportauto’s, bitcoins, aandelen, Lego etc. Dat het niet altijd maar in waarde toeneemt dat klopt, het fluctueert, net als de huizenprijzen.
not sure if serious…quote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
Wat ik beweerde: werkelijk niets wordt automagisch meer waard. Behalve huizen. Waarom is dat en waarom vinden we het uitstekend dat dingen steeds duurder worden en niet goedkoper? Dat is met werkelijk niets anders zo. Daar kan dus niets anders achter zitten dan een zeker eigenbelang. Dat is blijkbaar de bubble hier. Hoger hoger hoger en dat is goed,
Zodat als we er eerst 10 jaar in gewoond hebben het met 300% winst aan een not have kunnen doorverkopen.
We zijn met meer, leven langer alleen en de grond wordt steeds schaarser. Je vergeet de grondprijs is je verhaal.quote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
Jupquote:
Nadenken over wat mensen er zelf voor hebben betaald moet je nooit doen, veel te pijnlijk. Toen wij ons huidige huis kochten kwam de buurvrouw ook meteen vertellen dat de vorige bewoonster (die er maar 2 jaar had gewoond) echt veel minder had betaald. En nu kwam ze trouwens ook meteen weer vragen waarvoor het huis nu getaxeerd was toen ze de makelaars had gezien.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:15 schreef Candaasje het volgende:
Jup![]()
Wij hebben het kadaster eens geraadpleegd, voor wat meer informatie over de bewoners/verkopers. Blijkt het te gaan om 3 erfgenamen. (Verklaart misschien ergens die maffe zin in die vragenlijst, ze hebben er zelf waarschijnlijk de laatste jaren niet meer gewoond. Maakt het nog steeds niet dat ik die formulering in een koopakte wil terugzien natuurlijk).
Ouders hebben het huis 30 jaar geleden gekocht voor rond de 60k. We zullen waarschijnlijk richting een half miljoen moeten bieden. En dan moet er nog wel wat aan verspijkerd worden, want het is wel onderhouden maar gedateerd.![]()
....
Nouja, het zij zo. We kunnen hoog of laag springen, maar als we daar willen wonen hebben we het maar te accepteren.
Dus we gaan vanmiddag eindelijk eerst eens vanbinnen kijken. Ik heb er ook wel weer zin in.
Is zeker zo hoorquote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:18 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nadenken over wat mensen er zelf voor hebben betaald moet je nooit doen, veel te pijnlijk. Toen wij ons huidige huis kochten kwam de buurvrouw ook meteen vertellen dat de vorige bewoonster (die er maar 2 jaar had gewoond) echt veel minder had betaald. En nu kwam ze trouwens ook meteen weer vragen waarvoor het huis nu getaxeerd was toen ze de makelaars had gezien.
Wat is het nu voor jullie waard. Dat is eigenlijk het enige belangrijke.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ja wat is het voor ons waard.... ik vind dat in deze markt wel een lastige. De reden dat we in deze gekte meedoen, is omdat we nu wel eens écht uit ons huidige huis weg willen, en in een bosrijke omgeving willen wonen. En het is een schattig huisje waar wel wat van te maken valt. Maar of het nu écht een half miljoen waard is... kennelijk nu wel.Maar het blijft wel een beetje absurd.
Eerst maar eens gaan kijken vanmiddag. Van buiten zijn we al wezen loeren (stelletje gluurders, wel braaf vanaf de straat hoor) en dat gaf ons wel goede moed. Straks van binnen de boel eens beoordelen.
Eigenlijk bevat geen enkele zin een waarheid... Dat is best knap van jequote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
In twee jaar zijn de huizenprijzen wel gestegen. Wie weet heeft ze ook wel wat dingen vervangen, verbeterd.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 09:18 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nadenken over wat mensen er zelf voor hebben betaald moet je nooit doen, veel te pijnlijk. Toen wij ons huidige huis kochten kwam de buurvrouw ook meteen vertellen dat de vorige bewoonster (die er maar 2 jaar had gewoond) echt veel minder had betaald. En nu kwam ze trouwens ook meteen weer vragen waarvoor het huis nu getaxeerd was toen ze de makelaars had gezien.
Wat is het nu voor jullie waard. Dat is eigenlijk het enige belangrijke.
Dan ga je toch lekker huren?quote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
\quote:Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |