abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 februari 2022 @ 19:17:58 #176
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203558353
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
De impasse is ook maar een momentopname, vooral veroorzaakt door het feit dat iedereen gebruik wil maken van de lage rente.
Laten we nou niet doen alsof er in 2013 veel meer beschikbare huizen waren, maar toen wilde niemand kopen.
Precies. De knop om aan te draaien zit bij de ECB. Maar die durven niet. Want dan gaan er een aantal Zuid Europese landen onderuit.
pi_203558362
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zeker in een land als Nederland, waar "aflossen" vaak nog als vies woord gezien wordt zou het bizar zijn dat dat op die manier ook nog een keer bestraft zou worden.
Dat ook nog. HRA was al een prikken om veel schulden te maken, dat is belasting op overwaarde ook. En zolang je niet verkoopt, heb je ook geen overwaarde. Dat gaat de huizenprijzen natuurlijk niet beteugelen.
  maandag 7 februari 2022 @ 19:19:44 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203558374
Maar ik wil even weten hoe dat dan gezien wordt: overwaarde die je niet cash hebt wordt dan belast ofzo?
Dat je je hypotheek moet verhogen om je overwaardebelasting te kunnen betalen? Dat idee?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203558403
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:49 schreef Adames het volgende:
Belasting overwaarde zoals in frankrijk klinkt overigens wel redelijk
Frankrijk doet dat alleen bij tweede huizen. Voor eerste huizen geldt dat om hele goede redenen niet.

En daarnaast: Wil je serieus die rompslomp? Het komt er op neer dat je alle investeringen in je huis moet vastleggen, de bonnen moet bewaren en eigenlijk alles door een professionele partij moet laten uitvoeren, wil je dat van de belasting aftrekken.

Daarnaast helpt het de woningmarkt in de vernieling: Stel je voor je verandert van werk en wilt van huis a naar een gelijkwaardig huis b in je nieuwe woonplaats verhuizen. Dan mag je even tienduizenden euro's aftikken zonder dat je er op vooruit gaat. Daarmee loopt de hele woningmarkt hopeloos vast.

En als laatste: Wat denk je dat er met de staatskas gebeurt als de woningmarkt ineens begint te dalen? Want bij belasting over overwaarde hoort ook belastingaftrek bij onderwaarde. Economie in het slop, toch al tegenvallende belastinginkomsten, hogere uitgaven voor uitkeringen en dan mag de staat ook nog eens bijlappen voor onderwater staande woningbezitters.

Briljant doordacht plan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203558418
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:19 schreef Leandra het volgende:
Maar ik wil even weten hoe dat dan gezien wordt: overwaarde die je niet cash hebt wordt dan belast ofzo?
Dat je je hypotheek moet verhogen om je overwaardebelasting te kunnen betalen? Dat idee?
Geen idee.

Je zou verkoopbedrag minus hypotheek kunnen doen, maar dat zou het afstraffen van prudent leengedrag zijn. Voor de hand liggender is dan verkoopbedrag minus aankoopbedrag, maar daar zit natuurlijk ook inflatie in, verbeteringen die je aan de woning hebt aangebracht, etc.

Eventueel zou je dat laatste er weer af kunnen halen. Wel een administratieve draak lijkt me.
  maandag 7 februari 2022 @ 19:22:03 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203558419
Als je dan toch huizenbezitters wilt straffen begin dan maar eens met de mensen die huizen hebben waar ze niet zelf wonen.
Als iedereen zijn eigen woning (in de zin van "de woning die hij/zij bewoont") onbelast mag hebben en houden dan is er bij alle 2de, 3de en tigste woningen nog genoeg te halen, al dan niet door het belasten van huuropbrengsten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 7 februari 2022 @ 19:25:04 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203558469
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Geen idee.

Je zou verkoopbedrag minus hypotheek kunnen doen, maar dat zou het afstraffen van prudent leengedrag zijn. Voor de hand liggender is dan verkoopbedrag minus aankoopbedrag, maar daar zit natuurlijk ook inflatie in, verbeteringen die je aan de woning hebt aangebracht, etc.

Eventueel zou je dat laatste er weer af kunnen halen. Wel een administratieve draak lijkt me.
Uiteraard, het is een administratieve draak, onnodig moeilijk en wederom een straf op aflossen.
Gaat m niet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203558503
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Uiteraard, het is een administratieve draak, onnodig moeilijk en wederom een straf op aflossen.
Gaat m niet worden.
Eventueel ook een straf op verbeteringen aanbrengen van je woning. En je gaat belasting betalen over de stijging die grotendeels wordt veroorzaakt door de overheid.
pi_203558517
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Leandra het volgende:
Als je dan toch huizenbezitters wilt straffen begin dan maar eens met de mensen die huizen hebben waar ze niet zelf wonen.
Als iedereen zijn eigen woning (in de zin van "de woning die hij/zij bewoont") onbelast mag hebben en houden dan is er bij alle 2de, 3de en tigste woningen nog genoeg te halen, al dan niet door het belasten van huuropbrengsten.
Liever niet uiteraard. Ik vind het zo wel prima. :)
  maandag 7 februari 2022 @ 19:31:51 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203558605
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Liever niet uiteraard. Ik vind het zo wel prima. :)
Dat begrijp ik ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203558840
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:22 schreef Leandra het volgende:
Een 2de, 3de en tigste woning zit nu al in box 3. Zodra daar niet meer van het dubbelfictieve forfaitair rendement wordt uitgegaan maar van werkelijke rendementen, belast je automatisch ook de overwaarde en/of huuropbrengsten. Daarvoor hoef je het belastingstelsel of de plek van tweede woningen niet eens aan te passen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203559383
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 19:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Eventueel ook een straf op verbeteringen aanbrengen van je woning. En je gaat belasting betalen over de stijging die grotendeels wordt veroorzaakt door de overheid.
Dat overheidsbeleid is natuurlijk geen constante, dat kan aangepast worden als er maar genoeg mensen zijn die er baat bij hebben.
pi_203561979
Wat ik beweerde: werkelijk niets wordt automagisch meer waard. Behalve huizen. Waarom is dat en waarom vinden we het uitstekend dat dingen steeds duurder worden en niet goedkoper? Dat is met werkelijk niets anders zo. Daar kan dus niets anders achter zitten dan een zeker eigenbelang. Dat is blijkbaar de bubble hier. Hoger hoger hoger en dat is goed,

Zodat als we er eerst 10 jaar in gewoond hebben het met 300% winst aan een not have kunnen doorverkopen.

[ Bericht 21% gewijzigd door noodgang op 08-02-2022 00:11:28 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_203562988
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 22:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat ik beweerde: werkelijk niets wordt automagisch meer waard. Behalve huizen. Waarom is dat en waarom vinden we het uitstekend dat dingen steeds duurder worden en niet goedkoper? Dat is met werkelijk niets anders zo. Daar kan dus niets anders achter zitten dan een zeker eigenbelang. Dat is blijkbaar de bubble hier. Hoger hoger hoger en dat is goed,

Zodat als we er eerst 10 jaar in gewoond hebben het met 300% winst aan een not have kunnen doorverkopen.
Er zijn zat dingen die vanzelf meer waard worden zoals goud, kunst, dure sportauto’s, bitcoins, aandelen, Lego etc. Dat het niet altijd maar in waarde toeneemt dat klopt, het fluctueert, net als de huizenprijzen.

[ Bericht 20% gewijzigd door noodgang op 08-02-2022 00:11:41 ]
pi_203563503
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 23:55 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Er zijn zat dingen die vanzelf meer waard worden zoals goud, kunst, dure sportauto’s, bitcoins, aandelen, Lego etc. Dat het niet altijd maar in waarde toeneemt dat klopt, het fluctueert, net als de huizenprijzen.
Dankjewel voor de Lego reclames. Moet ik daar weer investeren.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 06:10:46 #191
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203563508
quote:

not sure if serious…
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203563531
quote:

We zijn met meer, leven langer alleen en de grond wordt steeds schaarser. Je vergeet de grondprijs is je verhaal.
pi_203564026
En daar gaan we weer. :D
pi_203564616
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 08:26 schreef Myraela het volgende:
En daar gaan we weer. :D
Jup :D

Wij hebben het kadaster eens geraadpleegd, voor wat meer informatie over de bewoners/verkopers. Blijkt het te gaan om 3 erfgenamen. (Verklaart misschien ergens die maffe zin in die vragenlijst, ze hebben er zelf waarschijnlijk de laatste jaren niet meer gewoond. Maakt het nog steeds niet dat ik die formulering in een koopakte wil terugzien natuurlijk).

Ouders hebben het huis 30 jaar geleden gekocht voor rond de 60k. We zullen waarschijnlijk richting een half miljoen moeten bieden. En dan moet er nog wel wat aan verspijkerd worden, want het is wel onderhouden maar gedateerd. ;(

....

Nouja, het zij zo. We kunnen hoog of laag springen, maar als we daar willen wonen hebben we het maar te accepteren.
Dus we gaan vanmiddag eindelijk eerst eens vanbinnen kijken. Ik heb er ook wel weer zin in :) .
pi_203564662
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 09:15 schreef Candaasje het volgende:
Jup :D

Wij hebben het kadaster eens geraadpleegd, voor wat meer informatie over de bewoners/verkopers. Blijkt het te gaan om 3 erfgenamen. (Verklaart misschien ergens die maffe zin in die vragenlijst, ze hebben er zelf waarschijnlijk de laatste jaren niet meer gewoond. Maakt het nog steeds niet dat ik die formulering in een koopakte wil terugzien natuurlijk).

Ouders hebben het huis 30 jaar geleden gekocht voor rond de 60k. We zullen waarschijnlijk richting een half miljoen moeten bieden. En dan moet er nog wel wat aan verspijkerd worden, want het is wel onderhouden maar gedateerd. ;(

....

Nouja, het zij zo. We kunnen hoog of laag springen, maar als we daar willen wonen hebben we het maar te accepteren.
Dus we gaan vanmiddag eindelijk eerst eens vanbinnen kijken. Ik heb er ook wel weer zin in :) .
Nadenken over wat mensen er zelf voor hebben betaald moet je nooit doen, veel te pijnlijk. Toen wij ons huidige huis kochten kwam de buurvrouw ook meteen vertellen dat de vorige bewoonster (die er maar 2 jaar had gewoond) echt veel minder had betaald. En nu kwam ze trouwens ook meteen weer vragen waarvoor het huis nu getaxeerd was toen ze de makelaars had gezien. :')

Wat is het nu voor jullie waard. Dat is eigenlijk het enige belangrijke.
pi_203564802
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 09:18 schreef Myraela het volgende:

[..]
Nadenken over wat mensen er zelf voor hebben betaald moet je nooit doen, veel te pijnlijk. Toen wij ons huidige huis kochten kwam de buurvrouw ook meteen vertellen dat de vorige bewoonster (die er maar 2 jaar had gewoond) echt veel minder had betaald. En nu kwam ze trouwens ook meteen weer vragen waarvoor het huis nu getaxeerd was toen ze de makelaars had gezien. :')

Is zeker zo hoor :Y . Ergens staat het idee van de portemonnee van erfgenamen dik spekken ook wat tegen. Slaat eigenlijk nergens op, want wat maakt het uit naar wie het geld gaat. Kwijt zijn we het toch. En deze mensen zijn op vrij jonge leeftijd hun ouders verloren, dus mogelijk hadden ze die erfenis liever nog niet gehad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja wat is het voor ons waard.... ik vind dat in deze markt wel een lastige. De reden dat we in deze gekte meedoen, is omdat we nu wel eens écht uit ons huidige huis weg willen, en in een bosrijke omgeving willen wonen. En het is een schattig huisje waar wel wat van te maken valt. Maar of het nu écht een half miljoen waard is... kennelijk nu wel. :D Maar het blijft wel een beetje absurd.

Eerst maar eens gaan kijken vanmiddag. Van buiten zijn we al wezen loeren (stelletje gluurders, wel braaf vanaf de straat hoor :@ ) en dat gaf ons wel goede moed. Straks van binnen de boel eens beoordelen.
pi_203564894
quote:

Eigenlijk bevat geen enkele zin een waarheid... Dat is best knap van je
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203565201
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 09:18 schreef Myraela het volgende:

[..]

In twee jaar zijn de huizenprijzen wel gestegen. Wie weet heeft ze ook wel wat dingen vervangen, verbeterd.

Laatst een appartementje gekocht. Toen ik daar was, kwam een of andere wijsneus uit het appartementencomplexje ook mekkeren.

Appartement er onder stond voor veel minder te koop dan de vraagprijs. Maar eens even gekeken. Dat was 'n jaar eerder verkocht, stond toen ik er was nog steeds leeg en afgaande op de foto's moet zo ongeveer alles eruit en vervangen worden (keuken, toilet, badkamer, parketvloer, etc) om het verhuurbaar / bewoonbaar te krijgen.

En ging dan om een verschil van ¤ 15k. :')
pi_203565882
quote:

Dan ga je toch lekker huren?

Zie je vanzelf hoe de vlag er over 30 jaar bij staat :).

(Gokje : inkomen x2, huurprijs x2, huizenprijzen x2...).
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:13:14 #200
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203567500
quote:

\
Dat was al zo 40 jaar geleden toen ik mijn eerste huis kocht voor 110.000 gulden, mijn vader liep het hele huis door te schreeuwen dat ik failiet zou gaan, omdat mijn broer 8 jaar ervoor een zelfdehuis had gekocht voor 30.000 gulden, de nieuwbouw kostte die huizen toen 16.000 gulden, nu doet zo een huis 300.000 euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')