Tja gek. Een 5 jarige kan toch prima zelf een tuig aantrekken...quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Waarom laten ze een camera zakken en niet een tuig wat hij aan kan trekken zodat ze hem naar boven kunnen halen?
Vragen..vragen vragen.
Kan me dit zo goed voorstellen.quote:Omdat men zeer voorzichtig te werk moet gaan bij de graafwerken, vordert de reddingsoperatie amper, tot grote frustratie van de familie van Rayan.
Je weet niet hoe breed en stabiel die put is.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Waarom laten ze een camera zakken en niet een tuig wat hij aan kan trekken zodat ze hem naar boven kunnen halen?
Vragen..vragen vragen.
Mogelijk is het geen kaarsrechte val maar kronkelt die put.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:57 schreef Bargehassus het volgende:
Dat je uberhaupt een val van 32 meter overleeft. Dat is een flat van 10 hoog of zo?
Inderdaad raar. Vijf-jarigen die al een dag en hoogstwaarschijnlijk bekneld en gewond in een donkere put vast zitten zijn normaal gesproken wereldsterren in het aantrekken van tuigjes. Instortingsgevaar daar gelaten.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Vragen..vragen vragen.
Het is geen loodrechte val van 30 meter. In de regel kan je dit soort putten voorstellen als een soort loodrechte en beknellende glijbanen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:57 schreef Bargehassus het volgende:
Dat je uberhaupt een val van 32 meter overleeft. Dat is een flat van 10 hoog of zo?
Nee, maar nu je het erover hebt herinner ik me ook zoiets.quote:Op donderdag 3 februari 2022 12:45 schreef Phoebster het volgende:
Heeft er al iemand gezegd dat het herinnert aan het jongetje in Spanje?
Het ventje is niet heel alert en energiek.quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Vragen..vragen vragen.
O daar kan ik niet naar kijken. Wat een nachtmerrie voor die ouders.quote:Op donderdag 3 februari 2022 12:53 schreef Phoebster het volgende:
[..]
Het ventje is niet heel alert en energiek.
[ twitter ]
En al die honderden mensen die steun betuigen aan de familie ...quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:04 schreef Mutant01 het volgende:
Staat vol met zware graafmachines, hoop dat ze ook denken aan de stabiliteit...
Niemand?quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:01 schreef Pedroso het volgende:
Doet me denken aan dat Spaanse jongetje een paar jaar geleden. Snap niet dat niemand zich dat schijnt te herinneren.
Die is nu al druk bezig met het ontwikkelen van een speciale boring drill voor kleine jongetjes.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:23 schreef nixxx het volgende:
Heeft Elon Musk al een boring company drill aangeboden?
Dat was wereldnieuws.quote:Op donderdag 3 februari 2022 12:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, maar nu je het erover hebt herinner ik me ook zoiets.
Was sarcastisch denk ik dan.quote:
Of hij verdrinkt.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:32 schreef Tengano het volgende:
Als hij beademingsapparatuur zou krijgen en ze laten die put vollopen met een slang komt hij wel bovendrijven zou je denken. Maar is wellicht te riskant.
Moet hij wel weten hoe het werkt ...quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:32 schreef Tengano het volgende:
Als hij beademingsapparatuur zou krijgen en ze laten die put vollopen (water) met een slang dan komt hij wel bovendrijven zou je denken. Maar is wellicht te riskant.
Hoe pakken we het dan aan maily?quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:34 schreef maily het volgende:
[..]
Moet hij wel weten hoe het werkt ...
Zit hij er al 24 uur in??quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:35 schreef Salina het volgende:
Ik las gisteren ook iets van 60 meter? Maar nu is het 32 meter?
Ik las dit gisteren al ja, weet niet meer of dat in de middag of avond was. Ik keek nog even of er al een topic over was in NWS op FOK, dat was nog niet het geval en ik dacht even, maak ik er zelf een, maar uiteindelijk ben ik toch wat lui in dat soort dingen.quote:
Ja, dan moeten we nu echt opschieten.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:37 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik las dit gisteren al ja, weet niet meer of dat in de middag of avond was. Ik keek nog even of er al een topic over was in NWS op FOK, dat was nog niet het geval en ik dacht even, maak ik er zelf een, maar uiteindelijk ben ik toch wat lui in dat soort dingen.
Dus ja, hij zit er al een tijdje in.
Volgens de laatste update op AD.nl (die van 11:41, dus twee uur geleden) zit hij nu al "meer dan 40 uur vast".quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, dan moeten we nu echt opschieten.
Verschrikkelijkquote:Op donderdag 3 februari 2022 13:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Volgens de laatste update op AD.nl (die van 11:41, dus twee uur geleden) zit hij nu al "meer dan 40 uur vast".
Dan heeft hij wss zelfs nog geslapen. Geen onderkoeling. Klinkt op zich nog hoopvol. En eten en drinken heeft hij ook. Communicatie met dat joch lijkt mij nu het belangrijkst. Een Ipad of zo waar iemand met hem kan praten en dat hij ook een lamp heeft dat hij wat kan zien. En ook dekens en een verwarmingselement zodat hij wat kan opwarmen en het langer vol houdt. Hoop dat hij niks gebroken heeft, dan is hij zelf iig een stuk mobieler om daar te blijven en er uit te komen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Volgens de laatste update op AD.nl (die van 11:41, dus twee uur geleden) zit hij nu al "meer dan 40 uur vast".
Die staan redelijk ver, ze hebben wat lintjes / touw getrokken om de grote groep op afstand te houden.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:22 schreef maily het volgende:
[..]
En al die honderden mensen die steun betuigen aan de familie ...
Triest, hopelijk hebben ze hem.gauw gered.
Achgosquote:
Klopt, schijnt wel dat zuurstof een probleem is op die diepte, maar heb er verder geen verstand van.quote:Op donderdag 3 februari 2022 13:30 schreef Tengano het volgende:
Er staat geen water in die put zo lijkt het. Gelukkig maar anders was het sowieso door onderkoeling snel afgelopen. Ik hoop dat ze snel met hem kunnen communiceren om hem een beetje hoop te geven.
Voor de rest; 60 meter is wel teringdiep
Kooldioxide wat je uitademt komt niet snel genoeg weg uit zo’n diepe put en zuurstof komt er niet snel genoeg in. Daarom hadden ze ook een luchtslang laten zakken zag ik ergensquote:Op donderdag 3 februari 2022 13:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, schijnt wel dat zuurstof een probleem is op die diepte, maar heb er verder geen verstand van.
Smeekbedes voor de jongen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:09 schreef Tengano het volgende:
Wat doet deze man? Verstaat iemand dat?
https://www.telegraaf.nl/(...)-om-hem-te-bevrijdenquote:„Het is mijn put. Ik was daar aan het werk, met Rayan in mijn buurt”, zegt de vader van het jongetje tegen Franstalige media. „Opeens was hij er niet meer. Toen ik ging kijken, besefte is dat er iets verschrikkelijks gebeurd was. We hebben groot alarm geslagen en zijn nu vreselijk bezorgd over onze jongen.” Via slangen voeren reddingswerkers drinkwater een zuurstof naar beneden.
Wees maar blij. Als hij 40 uur in het water had gelegen was hij al onderkoeld geweest en overleden.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:24 schreef fubaaar22 het volgende:
Tering, put lijkt ook droog te staan of zit die halverwege vast?
Top! Zat al te denken hoe die sjofels weten waar ze precies moeten zijn. Misschien hebben ze een soort zender of sponder? bij hem laten zakken. Je moet immers wel weten waar je naar toe moet graven.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:32 schreef ootjekatootje het volgende:
Volgens de berichten zijn ze nu bijna bij hem 2-3 meter.
Blij hierover is niemand?quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:26 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wees maar blij. Als hij 40 uur in het water had gelegen was hij al onderkoeld geweest en overleden.
Vraag me af waarom die dingen niet afgedekt zijn als daar mensen in de buurt kunnen komen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Blij hierover is niemand?Er is inderdaad nog hoop, wat niet wegneemt dat dit opnieuw een vreselijk ongeluk is door zo'n put.
Ik ben in ieder geval wel blij. Als hij namelijk in het water had gelegen was het al einde oefening geweest voor Rayan.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:34 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Blij hierover is niemand?Er is inderdaad nog hoop, wat niet wegneemt dat dit opnieuw een vreselijk ongeluk is door zo'n put.
Wellicht nonchalance. Ze hadden best kunnen leren van eerdere incidenten met putten.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Vraag me af waarom die dingen niet afgedekt zijn als daar mensen in de buurt kunnen komen.
Dat zou mooi zijn, maar lijkt me sterk. Juist de laatste meters moeten extra secuur gebeuren..kost dus meer tijd.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:37 schreef Tengano het volgende:
Twee drie meter is niks. Dan moet hij binnen een uur bevrijd zijn lijkt mij.
Ze zeggen dat Russische een moeilijke taal. Is om te leren, maar Marrokkaans lijkt me ook niet te doen.quote:
Het is nu kwart voor drie. Wellicht voor vier uur bevrijd. Ze blijven tempo houden iig. Maar hopen dat de boel niet ongelukkig instort igg.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn, maar lijkt me sterk. Juist de laatste meters moeten extra secuur gebeuren..kost dus meer tijd.
Dat is inderdaad waar.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval wel blij. Als hij namelijk in het water had gelegen was het al einde oefening geweest voor Rayan.
Ik hoop dat ze er een beetje moed uit kunnen puttenquote:
Doe ff een linkjequote:Op donderdag 3 februari 2022 14:55 schreef Tengano het volgende:
Ik heb nu een stream met comentaar iig. is alleen in het marokaans
De mogelijkheden daartoe zijn vast nog niet uitgeput.quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:54 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze er een beetje moed uit kunnen putten
/ontopic Hopelijk hebben ze dat kind er snel uit
Aijoh... ze spreken allemaal Nederlands maar ze verdommen het gewoonquote:Op donderdag 3 februari 2022 14:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ze zeggen dat Russische een moeilijke taal. Is om te leren, maar Marrokkaans lijkt me ook niet te doen.
kunnen ze Van Velzen niet even vragen, kan die t gelijk combineren met een schnabbel!quote:Op donderdag 3 februari 2022 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
Ze hebben inmiddels de halve heuvel afgegraven om bij hem te komen. Put is maar 50cm breed.
Omdat ze in een hoop landen niet echt van het nemen van veiligheidsmaatregelen zijn....quote:Op donderdag 3 februari 2022 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
Dit komt vaker voor. Waarom zijn dit soort putten open :’)
Ze graven die berg af tot nabij dat jongetje, dus ze komen op gelijke hoogte van de zijkant.quote:Op donderdag 3 februari 2022 15:09 schreef Tengano het volgende:
Ik begrijp de aanpak niet helemaal goed? Jammer dat er geen uitleg bij is.
Als je de berg afgraaft tot aan de schacht van de put dan valt er ook aarde de put in en dat willen ze niet. Dus ik denk dat ze vanaf de onderkant een soort tunne/mijnschacht naar die jongten willen graven. Dat zou het veiligste zijn. Maar je kunt het op die beelden niet zo goed zien hoe ze het precies doen/aanpakken. Behalve dan dat ze aan het graven zijn.quote:Op donderdag 3 februari 2022 15:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze graven die berg af tot nabij dat jongetje, dus ze komen op gelijke hoogte van de zijkant.
Tenminste die kerels met die driepoot boven het gat staan op de berg, die gravers ernaast.
In de link zit een foto waarop je het goed kan zien.quote:Op donderdag 3 februari 2022 15:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je de berg afgraaft tot aan de schacht van de put dan valt er ook aarde de put in en dat willen ze niet. Dus ik denk dat ze vanaf de onderkant een soort tunne/mijnschacht naar die jongten willen graven. Dat zou het veiligste zijn. Maar je kunt het op die beelden niet zo goed zien hoe ze het precies doen/aanpakken. Behalve dan dat ze aan het graven zijn.
Maar hoe meer ze weg graven en hoe dieper hoe groter het instortingsgevaar.
https://www.ad.nl/buitenl(...)el-instort~a72651b5/quote:,,Maar wat het moeilijk maakt”, vertelt Boulidam aan deze site, ,,is dat Rayan onder een bocht in de put zit. Het gaat niet in een rechte lijn naar beneden. Door die bocht zijn ze bang dat de boel instort, want de put is niet gestut en er is ook geen schacht.”
Wowquote:Ook kinderen boden zich aan om af te dalen.
Dat is al geprobeerd, maar de boel is te smal. Het kindje ligt ook net onder een bochtquote:Op donderdag 3 februari 2022 15:28 schreef Tengano het volgende:
Toch had een reddingswerker de put in mij toch wel een goeie optie geleken. Naast wat er nu allemaal gebeurt. Je kunt altijd kijken hoe ver je kunt komen. De weg naar die jongen toe is er iig al, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken dan.
Er schijnt ook heel weinig zuurstof te zijn daar beneden, misschien dat het dan te krap wordt Rayan+zuurstoffles+reddingswerkersquote:Op donderdag 3 februari 2022 15:28 schreef Tengano het volgende:
Toch had een reddingswerker de put in mij toch wel een goeie optie geleken. Naast wat er nu allemaal gebeurt. Je kunt altijd kijken hoe ver je kunt komen. De weg naar die jongen toe is er iig al, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken dan.
Is allemaal familiequote:Op donderdag 3 februari 2022 16:26 schreef Ed1234 het volgende:
Al die mensen ook die op die berg staan
quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Vragen..vragen vragen.
Nee want die jongen was direct dood, deze niet.quote:Op donderdag 3 februari 2022 12:45 schreef Phoebster het volgende:
Heeft er al iemand gezegd dat het herinnert aan het jongetje in Spanje?
quote:Op donderdag 3 februari 2022 11:55 schreef epicbeardman het volgende:
Vragen..vragen vragen.
Een radioverbinding is idd lastig of wss zelfs onmogelijk. Een draadverbinding kan wel, maar dat is wel een beetje uit de tijd. Weet niet eens of ze daar zo snel materiaal voor zouden heben.quote:Op donderdag 3 februari 2022 16:52 schreef ootjekatootje het volgende:
Situatie van Rayan (5)
Met Rayan is eigenlijk geen contact mogelijk op 32 meter diepte. Wel beweegt hij volgens Karim Boulidam met zijn armen en draait hij soms met zijn ogen.
Naast een slang met een camera is er ook een slang aangesloten op een zuurstoffles. ,,En ze hebben water laten zakken. Maar volgens mij kon haar daar niet bij. Misschien heeft hij iets gebroken?” Donderdagmiddag sijpelen berichten door dat Rayan eten en drinken tot zich zou nemen.
Op een monitor die vlakbij de put staat is soms dus beeld van Rayan te zien. Naast de put staan een helikopter en een traumateam klaar voor wanneer reddingswerkers hem bereikt hebben.
Ten slotte merkt de Utrechter dat veel mensen meer informatie van hem willen. ,,Soms verstaan ze iets niet goed op tv. Of kunnen ze niet zo goed Arabisch. Dan leg ik het graag voor ze uit.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)el-instort~a72651b5/
Dat jongetje nu waarschijnlijkquote:Op donderdag 3 februari 2022 14:57 schreef Scjvb het volgende:
[..]
De mogelijkheden daartoe zijn vast nog niet uitgeput.
Als hij eet, drinkt en rust kan hij nog steeds aansterken na die val. Zolang hij maar geen interne bloedingen heeft oid.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:00 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Dat jongetje nu waarschijnlijk
Ik gok dat dit ook nog eens voorover is gebeurd. Dus met zijn hoofd naar beneden ipv zijn benen. Dat zijn dan een hoop klappen op zijn hoofd onderweg naar benedenquote:Op donderdag 3 februari 2022 11:57 schreef Bargehassus het volgende:
Hij kan niet bij het water dat ze hem hebben gegeven.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:01 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als hij eet, drinkt en rust kan hij nog steeds aansterken na die val. Zolang hij maar geen interne bloedingen heeft oid.
quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Iemand nog een live die werkt?
quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hij kan niet bij het water dat ze hem hebben gegeven.
quote:Donderdagmiddag sijpelen berichten door dat Rayan eten en drinken tot zich zou nemen.
Die stream is horizontaal gespiegeld.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:07 schreef Salina het volgende:
[..]
Deze nu.
Is steeds zoeken naar een werkende link.
Het mobiele netwerk is daar nu zwaar overbelast natuurlijk als er een paarhonderd man daar live staat te streamenquote:Op donderdag 3 februari 2022 17:07 schreef Salina het volgende:
[..]
Deze nu.
Is steeds zoeken naar een werkende link.
In Marokko gaat de zon om 19:07 onderquote:Op donderdag 3 februari 2022 17:17 schreef Salina het volgende:
Nee, alle links zijn er weer uit.
Het wordt ook donker dalijk. Wordt echt nog een race tegen de klok.
Mag aannemen dat ze in Marokko ook lampen hebben en gewoon doorgaan.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:20 schreef Papabear het volgende:
[..]
In Marokko gaat de zon om 19:07 onder
Dat schreven ze kort na de middag al. En dat ze de machines stil hebben gezet vanwege instortingsgevaar.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:29 schreef Tengano het volgende:
En wij maar geloven dat ze er 2 a 3 meter vanaf zaten. Niet dus.
Spreek je de locale taal?quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:17 schreef Salina het volgende:
Nee, alle links zijn er weer uit.
Het wordt ook donker dalijk. Wordt echt nog een race tegen de klok.
Nu is deze live.
Nee.quote:
Die bovenste link is een opname, niet livequote:
Ja, volgens mij veranderen die live opnames op een zeker moment in een opname. Vandaar iedere keer weer zoeken naar een nieuwe livestream.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
Die bovenste link is een opname, niet live
Als de verbinding langere tijd verbroken is, dan sluit YT de livestream en wordt het een opname iddquote:Op donderdag 3 februari 2022 17:48 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, volgens mij veranderen die live opnames op een zeker moment in een opname. Vandaar iedere keer weer zoeken naar een nieuwe livestream.
Aha, dat wist ik niet.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:50 schreef Papabear het volgende:
[..]
Als de verbinding langere tijd verbroken is, dan sluit YT de livestream en wordt het een opname idd
En bij het AD zit het achter een Premium artikelquote:Met zeker vier zware graafmachines is inmiddels een gat van 19 meter diep gegraven direct naast de put. Rond de put verzamelen zich familieleden en vrienden van het jongetje.
https://www.telegraaf.nl/(...)-om-hem-te-bevrijden
Als het klopt wat ik uit nu.nl begrijp moeten ze dan nog 12 meter dieper graven.....quote:Ondanks een groots opgezette reddingsactie zit het kind bijna 48 uur later nog steeds vast op een diepte van 32 meter.
Ze zijn inmiddels aangekomen op een diepte van ongeveer 20 meter. Voorzichtigheid is geboden, want als hun gat instort, kan het kind daardoor in groter gevaar komen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)meter-diepe-put.html
Die 20 meter was vanmorgen alquote:Op donderdag 3 februari 2022 17:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Aha, dat wist ik niet.
Hebben we vanuit Nederland al ergens een goeie update?
Telegraaf heeft er volgen mij alleen maar een filmpje van. Niet dus...
[..]
En bij het AD zit het achter een Premium artikel![]()
Nu.nl
[..]
Als het klopt wat ik uit nu.nl begrijp moeten ze dan nog 12 meter dieper graven.....![]()
Dat bericht van nu.nl is van drie uur geleden en is de meest recente info. Ik weet het ook nietquote:
AD roept vaak maar wat, die vertrouw ik niet zo meer. Maar de Telegraaf spreekt van 19 meter iets van 5 uur geleden. Zou dus ongeveer moeten kloppen, maar is iig geen 3 ADquote:Op donderdag 3 februari 2022 18:08 schreef Papabear het volgende:
Het AD schreef uren geleden al dat ze op zo'n 3 meter afstand zouden zijn, maar dat lijkt me onmogelijk, omdat ze daarna (en nog steeds) met zwaar materieel aan het graven zijn.
Ik weet het ook niet meer...
Deze stream is horizontaal gespiegeld; kijk maar naar die CAT tekst op die bulldozers. Weet niet waarom ze dat zo doen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 18:09 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik heb nu deze geen idee of het dezelfde is, deze laat de werkzaamheden van dichtbij zien.
Eerder stond de camera op de wand waar de schacht inzit, dat vond ik wat heftig.
Maar hebben we geen Marokkanen hier?
Bij het nieuws ook niks.
Olielampen met geesten er in.quote:Op donderdag 3 februari 2022 17:21 schreef Tengano het volgende:
Mag aannemen dat ze in Marokko ook lampen hebben en gewoon doorgaan.
Ik ben geen technicus, weet alleen wel dat ze met enige regelmaat aan het meten waren, zag ze af en toe met wat apparatuur in de weer en zo'n laserding. Volgens mij is het idee nu dat ze onder de jongen terechtkomen met het graven. Hij zit namelijk halverwege de put op 32 meter. De put zelf is 60 meter.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:11 schreef Tengano het volgende:
Waarom hoor ik nou nergens hoe ze precies weten wat de afstand van die graafmachines tot die jongen is? Daar moeten ze toch apparatuur voor gebruiken anders is het risico van een fatale fout veel te groot. Bij het graven of blazen van leidingen onder de grond maken ze ook gebruik van dat type apparatuur.
Maar als ik op die video kijk zijn ze nog lang niet op 60 meter diepte volgens mij, dat is een flat van 30 verdiepingen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben geen technicus, weet alleen wel dat ze met enige regelmaat aan het meten waren, zag ze af en toe met wat apparatuur in de weer en zo'n laserding. Volgens mij is het idee nu dat ze onder de jongen terechtkomen met het graven. Hij zit namelijk halverwege de put op 32 meter. De put zelf is 60 meter.
Ze gaan niet 60 meter diep. Hooguit iets onder de 32 meter.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:27 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Maar als ik op die video kijk zijn ze nog lang niet op 60 meter diepte volgens mij, dat is een flat van 30 verdiepingen.
Ja onder hem uitkomen lijkt mij idd het veiligste. Maar ze hebben die jongen dus met een camera gefilmd en waren dus heel dichtbij hem. Dat punt waarop die camera was of is, dat is leidend. Daar moeten ze dus een soort zender hebben om vanaf de zijkant van de berg naar die zender toe te werken. Maar wat is dat voor spul, want je komt niet zomaar door aarde heen met een radiosignaal. Dus de techniek die ze daarvoor gebruiken, dat zou ik graag willen weten. Misschien weet @BBach dat wel.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben geen technicus, weet alleen wel dat ze met enige regelmaat aan het meten waren, zag ze af en toe met wat apparatuur in de weer en zo'n laserding. Volgens mij is het idee nu dat ze onder de jongen terechtkomen met het graven. Hij zit namelijk halverwege de put op 32 meter. De put zelf is 60 meter.
Ze schijnen nu op ongeveer 20 meter diepte (pasquote:Op donderdag 3 februari 2022 19:27 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Maar als ik op die video kijk zijn ze nog lang niet op 60 meter diepte volgens mij, dat is een flat van 30 verdiepingen.
Ah logisch, hopen dat ze daar snel zijn. Wel de veiligste optie waarschijnlijk.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ze gaan niet 60 meter diep. Hooguit iets onder de 32 meter.
quote:Through-the-earth (TTE) communications technology is the only technology that can transmit an electromagnetic signal between a sender and receiver with a worker underground and another on the surface without relying on a network or other additional infrastructure.
quote:Through-the-Earth transmission can overcome these restrictions by using ultra-low frequency (300-3000 Hz) signals, which can travel through several hundred feet of rock strata.
A new wireless "Miner Lifeline" telecommunication technology is being tested in 2012 at the West Virginia Robinson Run mine (recent production 6,000,000 short tons (5,400,000 t) per year of coal using 600 miners). The system supports voice, text, or SOS sent on a "bubble" of magnetic waves, and "can move more than 1,500 feet (460 m) up or down and 2,000 feet (610 m) laterally, arriving in less than a minute."[16]
https://en.wikipedia.org/(...)_mine_communications
Dan kun je alleen maar hopen dat het ventje wel drinkt en verder ok isquote:Op donderdag 3 februari 2022 19:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ze schijnen nu op ongeveer 20 meter diepte (pas) te zitten.
Boven hebben ze een datacenter gebouwd met een verbinding met beneden. Er gaat ook zuurstof via een slang naar Rayan.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:36 schreef Papabear het volgende:
[..]
Dan kun je alleen maar hopen dat het ventje wel drinkt en verder ok is
Que?quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Boven hebben ze een datacenter gebouwd met een verbinding met beneden. Er gaat ook zuurstof via een slang naar Rayan.
Een hok met een verbinding met Rayan en met alle hulpverleners op het terrein.quote:
Boven op die berg slaan ze een waterput, vaak meerdere op zoek naar grondwater.quote:Op donderdag 3 februari 2022 19:55 schreef Tengano het volgende:
Kan iemand mss nog even uitleggen wat het nut of de functie van zo'n put is? Ik begrijp dat die put van de vader van Rayan was, maar ik gok dat hij die put toch liever niet als 'bezit' had of er liever anders mee was omgegaan.
Maar als er geen water in die put zit, wat moet je er dan eigenlijk mee
Yep. En deze put bevat volgens mij ook wel water op ruim 60 meter diepte. Ventje ligt echter op 32 meter net na een bocht.quote:Op donderdag 3 februari 2022 20:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Boven op die berg slaan ze een waterput, vaak meerdere op zoek naar grondwater.
Vandaar dat die putten zo extreem diep zijn.
Knap hoe je een put graaft van 60 meter met een knik erin???????? Hoe zou je dat moeten doen?quote:Op donderdag 3 februari 2022 20:25 schreef Papabear het volgende:
[..]
Yep. En deze put bevat volgens mij ook wel water op ruim 60 meter diepte. Ventje ligt echter op 32 meter net na een bocht.
Don't shoot the messenger! Er zitten meerder bochten in die put. Dat schijnt te kunnen. Hoe? Geen idee, ik ben geen expert daarinquote:Op donderdag 3 februari 2022 20:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Knap hoe je een put graaft van 60 meter met een knik erin???????? Hoe zou je dat moeten doen?
Nee, was geen verwijt oid en ik geloof je wel. Maar ik vroeg me al af hoe je een put van 60 meter kunt gravenquote:Op donderdag 3 februari 2022 20:31 schreef Papabear het volgende:
[..]
Don't shoot the messenger! Er zitten meerder bochten in die put. Dat schijnt te kunnen. Hoe? Geen idee, ik ben geen expert daarin
Van 60 meter lang!quote:Op donderdag 3 februari 2022 20:41 schreef Mutant01 het volgende:
Ehm nee, met een grote 'boor' worden dat soort putten gemaakt.
Harde rots?quote:Op donderdag 3 februari 2022 20:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Knap hoe je een put graaft van 60 meter met een knik erin???????? Hoe zou je dat moeten doen?
Hier bij mij in het dorp hebben ze laatst nog een dikke stroomkabel geboord van de ene kant van een weg naar de andere. Dan moeten ze ook eerst naar beneden, dan recht vooruit en dan weer omhoog.quote:
Hoe dan??? Mijn boortje van m'n boormachine breekt al na een paar centimeter in de muurquote:Op donderdag 3 februari 2022 20:56 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Je zult het bijna niet geloven maar ze weten al een tijdje kilometers diep te boren.
Dan kun je gewoon niet boren, amateurquote:Op donderdag 3 februari 2022 21:10 schreef Knudde het volgende:
[..]
Hoe dan??? Mijn boortje van m'n boormachine breekt al na een paar centimeter in de muur
Www.chouftv.ma hele positieve mensen aan het woord, geen idee wat ze zeggen maar het ziet er optimisch uit en die jongens in de graafmachines gaan als een kanon.quote:
Ik hoop zo dat ze het ventje kunnen redden. Heb zelf een zoontje van 6. Dit gaat je toch wel aan het hart hoorquote:Op donderdag 3 februari 2022 21:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Www.chouftv.ma hele positieve mensen aan het woord, geen idee wat ze zeggen maar het ziet er optimisch uit en die jongens in de graafmachines gaan als een kanon.
Lijkt niet live als ik zie hoe donker het is op een andere ongerelateerde live stream uit Marokkoquote:
Okee thnxquote:Op donderdag 3 februari 2022 21:30 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Lijkt niet live als ik zie hoe donker het is op een andere ongerelateerde live stream uit Marokko
In Afrika gaan die dingen anders.quote:Op donderdag 3 februari 2022 21:53 schreef Tengano het volgende:
Een hekje om die put heen was een stuk goedkoper geweest.
Meten is weten.quote:Op donderdag 3 februari 2022 21:44 schreef Tengano het volgende:
Ik zie 7, 3, 2 en 1 meter op de chat voorbij komen.
jaquote:Op donderdag 3 februari 2022 21:57 schreef Tengano het volgende:
Gaan jullie de hele nacht opblijven?
Opluchting en spanning, en 170 000 kijkers.quote:Op donderdag 3 februari 2022 21:34 schreef Tengano het volgende:
Hier is het donker
Waarom lachen ze zo? Is toch niks grappigs aan?
Wel onhandig dat er geen ondertitels bij zittenquote:Op donderdag 3 februari 2022 22:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Opluchting en spanning, en 170 000 kijkers.
Volgens mij loopt het volgens plan dus zijn ze blij.
Ja, 'k zal wel een paar keer effe dutten maar de computer blijft aanquote:Op donderdag 3 februari 2022 21:57 schreef Tengano het volgende:
Jij gaat naar de disco?quote:Op donderdag 3 februari 2022 21:57 schreef Tengano het volgende:
quote:
Ja, weer een tussentijdse controle volgens mij. Ze moeten steeds voorzichtiger worden natuurlijk.quote:
En al die kijkers weg.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, weer een tussentijdse controle volgens mij. Ze moeten steeds voorzichtiger worden natuurlijk.
Hier ligt het ook plat.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:11 schreef Tengano het volgende:
Heb geen streams meer gvd. Iemand nog een linkje svp
Ja, gaat goed daar. Knap werk hoor.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat zou toch fantastisch zijn als dit een goed einde heeft
Hele berg ingestort inclusief cameramensen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:11 schreef Tengano het volgende:
quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:11 schreef Tengano het volgende:
quote:
Komt goed, dit is wat beter qua omstandigheden als in Spanje, daar moesten ze door harde steenlagen. Dit is volle bak graven en dat doen ze.quote:
Omdat mij dit boeit en ik begaan ben met het lot van Rayan.quote:
Okee ik ook maar om nou zo door het lint te gaan in je eentje in zo'n topic is ook wat.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat mij dit boeit en ik begaan ben met het lot van Rayan.
Ik heb er niet zo'n moeite mee. Maar dankjewel voor je steun.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:59 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Okee ik ook maar om nou zo door het lint te gaan in je eentje in zo'n topic is ook wat.
Ssst.... hij is onze commentator en jij kwekt er doorheen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:59 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Okee ik ook maar om nou zo door het lint te gaan in je eentje in zo'n topic is ook wat.
Nee dat begrijp ik ook niet.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:57 schreef Tengano het volgende:
Ik snap zelf niet waarom niet meer mensen hier zitten.
is er weer een personconferentie geweest dan? Heb ik iets gemistquote:Op donderdag 3 februari 2022 23:03 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik ook niet.
Zou het zijn omdat de coronamaatregelen versoepeld zijn en iedereen in de kroeg of ergens anders boven op elkaars lip wil zitten?
Ja ik. Jouw post zou dan ongeveer zo worden:quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:20 schreef Mammietje het volgende:
Zolang de graafmachine actief is, zullen ze hem nog niet vinden, denk ik. Ga ervanuit dat de doorgang met de hand gedaan wordt.
Niemand aanwezig die vertalen kan?
quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja ik. Jouw post zou dan ongeveer zo worden:
مباشر من عين المكان.. على بعد امتار قليلة من إخراج الطفل ريان من البئر ..شاهد لحظة بلحظة
Dit is zand, dat scheelt een heleboel.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:26 schreef Ed1234 het volgende:
Ik ben toch wel wat hoopvoller nu. Eerst dacht ik dat het net zo lang zou duren als bij dat Spaanse jongetje maar ze zijn echt al ver. Hopelijk snel goed nieuws.
Ze nemen het die vader kwalijk blijkbaar.quote:Wij eisen verantwoordelijkheid voor degenen die de put hebben gegraven en deze niet veilig hebben gesteld, een hoge boete is vereist, en als de gemeente door u ter verantwoording wordt geroepen, is hij verrast door deze situatie en de tragedie. God zegene hem..
Hebben ze geen oortjes in ofzo? Je moet er maar net iemand hebben die voor de graap stat te fluiten.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:05 schreef Tengano het volgende:
Er wordt weer gegraven![]()
Weet iemand trouwens waarom er iedere keer zo gefloten wordt?
Ah, ik weet/zie het al. Dat fluiten zijn aanwijzingen voor die gravers. Dat betekent stoppen of doorgraven. Ze moeten nu ook heel voorzichtig zijn.
Het is Afrika he.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:38 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Hebben ze geen oortjes in ofzo?
quote:Assmae Lahmine: Oh God, zoals U Yunus uit de buik van de walvis hebt gehaald, kom naar buiten, o God, zie hem vanuit de buik van de aarde, dat niets voor u onmogelijk is, de koning is uw koning, en de aarde is uw land, en de engelen zijn uw soldaten, en u bent over alle dingen.
Dit is toch wel mooi hoorquote:la maman: de Zahra Moroccan uit Frankrijk Oh God, verwijder het kind Rayan uit deze put zoals U Joseph nam, vrede zij met hem, uit de put, en Yunus, vrede zij met hem, uit de buik van de walvis
Dan moet ik nog even verder zoekenquote:Op donderdag 3 februari 2022 23:46 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik mis nog iets over de porin der aarde toedekken...
Ik ook, trauma van Spanjequote:Op donderdag 3 februari 2022 23:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb er niet zo'n moeite mee. Maar dankjewel voor je steun.
Zit al zes uur achter elkaar te kijken zie ik![]()
Nee, dat kind vroeg om geld om een snoepje te kopen, en kwam niet terug. Na een grote zoekactie dacht die moeder aan die put en na een paar uur kwamen ze er achter dat die erin zat.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:38 schreef Tengano het volgende:
Hier een vertaalde comment uit de streams. Gedaan met Google translate.
[..]
Ze nemen het die vader kwalijk blijkbaar.
Ze fluiten, de politie daar, heerlijk en iedereen gaat gewoon aan de kant. Geen waterkanonnen nodig.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:05 schreef Tengano het volgende:
Er wordt weer gegraven![]()
Weet iemand trouwens waarom er iedere keer zo gefloten wordt?
Ah, ik weet/zie het al. Dat fluiten zijn aanwijzingen voor die gravers. Dat betekent stoppen of doorgraven. Ze moeten nu ook heel voorzichtig zijn.
Ja, ik weet het ook niet. Maar als mijn kinderen van vijf daar zouden spelen dan zou ik er gewoon een net hekje omheen zetten. Je weet maar nooit zeg maar. Maar ja wie ben ikquote:Op donderdag 3 februari 2022 23:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, dat kind vroeg om geld om een snoepje te kopen, en kwam niet terug. Na een grote zoekactie dacht die moeder aan die put en na een paar uur kwamen ze er achter dat die erin zat.
Die Putten zitten overal op bergen, das niet niemand zijn schuld.
Misschien wordt het tijd voor internationale afspraken over het afdekken van dit soort putten?quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, ik weet het ook niet. Maar als mijn kinderen van vijf daar zouden spelen dan zou ik er gewoon een net hekje omheen zetten. Je weet maar nooit zeg maar. Maar ja wie ben ik
Nee, in Spanje lagen er ook allemaal waterput pogingen. Dus diepe gaten, probleem is als je je hut verkoopt, je dat wel moet melden aan de nieuwe bewoners. Hoeveel boorgaten en waar ze liggen op het perceel.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, ik weet het ook niet. Maar als mijn kinderen van vijf daar zouden spelen dan zou ik er gewoon een net hekje omheen zetten. Je weet maar nooit zeg maar. Maar ja wie ben ik
Ja beter passen ze op met dat ding. Wat een stel idioten man godsamme.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:58 schreef Tengano het volgende:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het steeds enger worden. Voorlopig ligt Rayan nog veilig in die put, maar die grote graafmachine komt wel steeds dichterbij...
Dat had ik vanmiddag met die live op die muur. Maar ze stoppen constant en meten alles uit.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:58 schreef Tengano het volgende:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het steeds enger worden. Voorlopig ligt Rayan nog veilig in die put, maar die grote graafmachine komt wel steeds dichterbij...
Dat doen ze. Gaat goed.quote:Op donderdag 3 februari 2022 23:59 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Ja beter passen ze op met dat ding. Wat een stel idioten man godsamme.
Ik begreep dat Geert vanmiddag de mensen nog een beetje moed in had gesproken.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:15 schreef ootjekatootje het volgende:
En echt dikke Shame, dat Nederland hier in de media niet meer aandacht aan besteed.
Marokkanen worden altijd neergezet als drugmaffia en degelijke, maar die tien mannen en omstanders die gaan hem gewoon redden. Weinig aandacht voor in de media, ik vind het ronduit triest.
Ja, alle support moet weer van de kant van de witte mensen komenquote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Weinig Marokkanen op fok, das wel duidelijk.
Inderdaad. Heb je ze nodig, zijn ze er niet...quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Weinig Marokkanen op fok, das wel duidelijk.
Buiten dat, snap ze, maar elke site wordt vertaald in het Arabisch.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Inderdaad. Heb je ze nodig, zijn ze er niet...
Ja dit Ootje. Laten we onszelf dan maar een schouderklopje gevenquote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Buiten dat, snap ze, maar elke site wordt vertaald in het Arabisch.
Die lui zijn hier ook niet.
Tenminste ik denk dat ze berbisch spreken.
Zal het wel weer verkeerd spellen, maar bij commentaar kunnen we meteen vragen wat ze nu zeggen.
Enfin, team fok leeft mee, en ze doen hun best. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn.
Ik hoop zo dat ze Rayan levend uit die nachtmerrie halen.
Thanks!quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:31 schreef Tengano het volgende:
Eindelijk weer een goeie stream van vooraan de graafwerkzaamheden:
Dit is ook wel een goeie. Die is al 9 uur in de lucht.quote:
Jaaah... die had ik al.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is ook wel een goeie. Die is al 7 uur in de lucht.
Is die stream van Hassan.
Das top, we leven serieus mee, het gaat ze lukken daar!quote:
Krijg nou wat! Ootje gespotquote:Ootje KatootjeFijn, Nederlands commentaar, we leven zo mee!
quote:Ootje KatootjeSlecht nieuws?
quote:Ootje KatootjeEn wat doen de mannen het goed! Respect
Ja en die kerels vallen stil.. is Rayan overleden?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Krijg nou wat! Ootje gespot
tussen de duizenden comments die langskwamen
[..]
[..]
Nee toch. Ze zijn nog aan het graven.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja en die kerels vallen stil.. is Rayan overleden?
Is er ergens nog een Duitse/Franse/Engelse/ Nederlandse stream?quote:
30 meter is veel hoor. Grofweg is dat bijna tien verdiepingen.quote:
Dan kunnen ze beter niet haasten iig.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:04 schreef ootjekatootje het volgende:
Rayan heeft gegeten en gedronken, ze stuiten nu op een steenlaag dus vandaar overleg. Maar het jochie leeft en reageert. Positieve berichten.
Doe maar, de berichten zijn goed, en ze zijn met velen daar. Laatste berichten zijn dat Rayan gegeten en gedronken heeft. Das heel goed nieuws.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:04 schreef Salina het volgende:
#PrayforRayan
Nou ik ga toch slapen, morgen weer werken. Hoop dat het arme jochie levend en wel uit de put haalt wordt vannacht.
Die commentaren staat van alles tussen. Was eerder ook al 7, 3, 2, en 1 meter. Allemaal op hetzelfde moment. Volgens mij was dat vanmiddag. Die weten net zoveel als wij.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:06 schreef Mammietje het volgende:
2 meter nog las ik net tussen de commentaren.
[..]
quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:08 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die commentaren staat van alles tussen. Was eerder ook al 7, 3, 2, en 1 meter. Allemaal op hetzelfde moment. Volgens mij was dat vanmiddag. Die weten net zoveel als wij.
Aha, gelukkig. Ik had op zoiets gehoopt. Daarom zei ik eerder al iets over een speurhont. Die zou in die horizontale gang wel van pas kunnen komen misschien.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Fase nr. 3: De operatie bestaat uit het graven van een horizontale opening tussen het gat en de put om het kind te bergen.
Deze operaties zullen de hele nacht duren.
#Rayan #SaveRayan
[ afbeelding ]
https://twitter.com/EnassMedia/status/1489348167636332546
Ziet er best spannend uit, die horizontale doorgang. Met deze grond.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Fase nr. 3: De operatie bestaat uit het graven van een horizontale opening tussen het gat en de put om het kind te bergen.
Deze operaties zullen de hele nacht duren.
#Rayan #SaveRayan
[ afbeelding ]
https://twitter.com/EnassMedia/status/1489348167636332546
Ja Viv, dit klinkt veel hoopvoller en de beelden laten alleen maar keiharder werkers zien.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 01:09 schreef Viv het volgende:
Godver, hebben ze die jongen nu nog steeds niet kunnen redden?![]()
Ik heb destijds het nieuws over het Spaanse jongetje Julen op de voet gevolgd, ik hoopte z op een goede afloop:
Topicreeks: Spaans kind zit vast in zeer smalle 110 meter diepe put
Deze keer klinkt het wel wat hoopvoller.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |