Verstandigquote:Op vrijdag 4 februari 2022 12:43 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb dermate veel stress dat ik maandagavond een extra echo krijg.
Heb sinds gister minder klachten/symptomen, en veeg nog steeds regelmatig bruinverlies af dus ik trok het niet zo goed meer.
T/m maandag is te overzien, dat geeft echt weer een stukje rust.
Goed geregeld. En als alles op de juiste plek zit, het hartje klopt en t kindje de juiste grootte heeft dan daalt de kans al naar 2 procent is mij laatst verteld.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 12:43 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb dermate veel stress dat ik maandagavond een extra echo krijg.
Heb sinds gister minder klachten/symptomen, en veeg nog steeds regelmatig bruinverlies af dus ik trok het niet zo goed meer.
T/m maandag is te overzien, dat geeft echt weer een stukje rust.
Vanaf 12 weken heb ik het niet meer gedaan.. Kon me gewoon niet meer concentreren 's nachts en sliep ook minder goed weer in.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 12:54 schreef Lokasenna het volgende:
Wat fijn dat je al eerder mag nu! Twee weken is wel heel lang om in zulke onzekerheid te leven. Ik duim mee dat het allemaal gewoon goed zit
Iemand hier ervaring met nachtdienst in de zwangerschap? Ik heb nu een blokje van drie nachten, maar merk dat ik het slecht trek met de vermoeidheid en dat ik nu na twee nachten echt een wrak ben, lichamelijk en mentaal. Moet bijna huilen bij de gedachte dat ik er vannacht nog een moet.
Ik wil eigenlijk nog een tijdje wachten met het vertellen aan mijn werkgever, maar nu twijfel ik toch om het maar gewoon te zeggen?
Ik slaap echt verschrikkelijk na de dienst, ik word na een paar uur weer wakker omdat ik me ziek voel, en daarna kom ik niet meer in slaap.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 13:30 schreef June. het volgende:
[..]
Vanaf 12 weken heb ik het niet meer gedaan.. Kon me gewoon niet meer concentreren 's nachts en sliep ook minder goed weer in.
Dat klinkt echt klote, ik zou het zeggen tegen je werkgever zodat ze er rekening mee houden maar snap ook als je dat nog niet wil.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 13:54 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik slaap echt verschrikkelijk na de dienst, ik word na een paar uur weer wakker omdat ik me ziek voel, en daarna kom ik niet meer in slaap.
Dit blokje heb ik gelukkig weer overleefd, al ging het niet van hartequote:Op vrijdag 4 februari 2022 14:31 schreef Sway- het volgende:
[..]
Dat klinkt echt klote, ik zou het zeggen tegen je werkgever zodat ze er rekening mee houden maar snap ook als je dat nog niet wil.
Klinkt verstandig.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 18:37 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit blokje heb ik gelukkig weer overleefd, al ging het niet van harte
De volgende nachtdienst heb ik pas begin maart, dus ik ga denk ik afwachten tot de eerste echo de 16e en als dat goed zit meteen mijn werkgever inlichten, zodat die nog naar vervanging kan zoeken. Want dit was echt bagger
Ah, super fijn. Maandag is vast al snel! Houd ons op de hoogtequote:Op zaterdag 5 februari 2022 20:29 schreef Vaiana het volgende:
[..]
Klinkt verstandig.
Hoe gaat het hier verder met iedereen?
Ik heb vandaag weer meer symptomen, dus ondanks nog steeds regelmatig bruinverlies ben ik er weer een stukje geruster op. En maandag al baby kijken!
Ik zou je werkgever vast inlichten. Hij/zij hoeft je team niet te lichten wat de reden is dat je geen nachtdiensten meer draait.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 18:37 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit blokje heb ik gelukkig weer overleefd, al ging het niet van harte
De volgende nachtdienst heb ik pas begin maart, dus ik ga denk ik afwachten tot de eerste echo de 16e en als dat goed zit meteen mijn werkgever inlichten, zodat die nog naar vervanging kan zoeken. Want dit was echt bagger
Echt hč, dat idee had ik ook na m’n bevalling. Inderdaad griep, kinkhoest en booster en toen kwam t ziekenhuis voor de inleiding er ook bij: bloedprikken vooraf uit voorzorg, tijdens bevalling 3x nieuw infuus omdat het niet lukte om te plaatsen en een ruggenprikquote:Op maandag 31 januari 2022 17:28 schreef Bottoms_up het volgende:
Nu ben ik hopelijk wel even klaar met die prikken. Na 22 weken er 3 gehad: griep, kinkhoest en booster.
Als dat kind de eerste maanden durft ziek te worden...
Ik ja bij 9 weken. En ik trok het bizar slecht en lag op de eerste hulp misselijk in een kamertje. Ik heb het meteen verteld, waarom mezelf en mijn collega’s martelenquote:Op vrijdag 4 februari 2022 12:54 schreef Lokasenna het volgende:
Wat fijn dat je al eerder mag nu! Twee weken is wel heel lang om in zulke onzekerheid te leven. Ik duim mee dat het allemaal gewoon goed zit
Iemand hier ervaring met nachtdienst in de zwangerschap? Ik heb nu een blokje van drie nachten, maar merk dat ik het slecht trek met de vermoeidheid en dat ik nu na twee nachten echt een wrak ben, lichamelijk en mentaal. Moet bijna huilen bij de gedachte dat ik er vannacht nog een moet.
Ik wil eigenlijk nog een tijdje wachten met het vertellen aan mijn werkgever, maar nu twijfel ik toch om het maar gewoon te zeggen?
Thanks.quote:Op maandag 7 februari 2022 11:45 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
@:Vaiana, ik denk aan je vandaagIk duim voor een goede echo vanavond!
Zo fijn!quote:Op maandag 7 februari 2022 22:27 schreef Vaiana het volgende:
Echo was helemaal goed!![]()
Er was vrijwel instant een knipper te zien (en dat terwijl het geen vaginale echo was) en de baby meet exact op mijn termijn.
En gelukkig is het er ook maar 1.
Ik ben helemaal opgelucht en blij. Natuurlijk is het nog steeds vroeg en daarmee spannend, maar op het moment overheerst de blijdschap.![]()
Jaaa! Wat goed!quote:Op maandag 7 februari 2022 22:27 schreef Vaiana het volgende:
Echo was helemaal goed!![]()
Er was vrijwel instant een knipper te zien (en dat terwijl het geen vaginale echo was) en de baby meet exact op mijn termijn.
En gelukkig is het er ook maar 1.
Ik ben helemaal opgelucht en blij. Natuurlijk is het nog steeds vroeg en daarmee spannend, maar op het moment overheerst de blijdschap.![]()
Hebben jullie ook gekozen voor die nevenbevindingen? We moeten dat weer doorgeven wat we willen maar ik weet het niet, denk dan dat me dat alleen bang kan maken.quote:Op dinsdag 8 februari 2022 19:45 schreef Smart_ass het volgende:
Jouw ud komt er ook snel aan Bottoms, nog een maandje! Hopelijk blijft het bij een paar striemen. Ik heb er uiteindelijk helemaal aan het einde van mijn vorige zwangerschap ook een paar bijgekregen maar dat had ik helemaal niet in de gaten omdat die echt op de onderkant van mijn buik zaten en die kon ik niet goed zien.
Wij wachten met spanning op de uitslag van de nipt. Vorige keer op een woensdag laten doen en de maandag erna hadden we de uitslag al, maar schijnbaar is de doorlooptijd deze keer iets langer.
Ik heb destijds (dat was in april) met nevenbedingen gedaan.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:09 schreef Sway- het volgende:
[..]
Hebben jullie ook gekozen voor die nevenbevindingen? We moeten dat weer doorgeven wat we willen maar ik weet het niet, denk dan dat me dat alleen bang kan maken.
En komen daar dan “spannende” dingen uit? Weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:20 schreef Mahra het volgende:
[..]
Ik heb destijds (dat was in april) met nevenbedingen gedaan.
Bij ons kwam er niks uit. De kans is groter dat er niks uit komt dan wel wat. Maar ik kan me voorstellen dat je twijfelt.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:22 schreef Sway- het volgende:
[..]
En komen daar dan “spannende” dingen uit? Weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen.
Wij hebben alleen getest op Down syndroom, Edwards syndroom en Patau syndroom.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:09 schreef Sway- het volgende:
[..]
Hebben jullie ook gekozen voor die nevenbevindingen? We moeten dat weer doorgeven wat we willen maar ik weet het niet, denk dan dat me dat alleen bang kan maken.
We denken hier eigenlijk hetzelfde over. Ik twijfel nu wel een beetje omdat het de tweede is maar aan de andere kant vind ik de NIPT voldoende.quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:15 schreef Elleska het volgende:
Wij hebben onszelf ook de vraag gesteld wat willen we met de uitkomst en daarom gekozen voor de NIPT zonder nevenbevindingen.
Bij Edwardssyndroom en patausyndroom is het kindje niet levensvatbaar dus dan zou ik waarschijnlijk willen afbreken. Bij Downsyndroom wisten we niet wat we zouden doen, dat was een keuze die we pas op het moment zelf wilden maken. Bij niet afbreken wilden we het kindje sowieso de best mogelijke kansen bieden en daar kan de uitslag van de NIPT naar mijn idee bij helpen.
Nevenbevindingen hebben we niet gedaan. De vervolgonderzoeken zijn niet zonder risico en dat risico wilden we niet lopen voor iets dat niet levensbedreigend is.
Daar krijg je ook bericht van als je niet kiest voor de nevenbevindingen.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:09 schreef Bottoms_up het volgende:
Ow, wat mij ook beīnvloed heeft is dat verhaal van die blogster die door de nipt ontdekte dat ze kanker had. Dat heeft uiteindelijk waarschijnlijk het leven van haar baby gered (van haar zelf jammer genoeg niet).
Dat heeft mijn verloskundige meegemaakt al kwam het eerste signaal binnen via de standaard bloedtest dus in dat geval was het zonder NIPT ook gevonden.quote:Uitzonderingen
Ook kan in zeer zeldzame gevallen het laboratoriumonderzoek verstoord worden door de aanwezigheid van andere chromosoomafwijkingen. Als deze chromosoomafwijking wijst op een behandelbare ziekte bij de zwangere en de zorgverlener denkt dat het belangrijk is dat de zwangere dit weet, dan krijgt zij deze uitslag toch te horen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij kanker.
Hoe ik het lees is dat je het enkel te horen krijgt als de test niet lukt erdoor.quote:Op woensdag 9 februari 2022 15:16 schreef Elleska het volgende:
[..]
Daar krijg je ook bericht van als je niet kiest voor de nevenbevindingen.
Anders had ik wellicht wel voor de nevenbevindingen gekozen.
https://www.pns.nl/nipt/wat-is-nipt/nevenbevindingen
[..]
Dat heeft mijn verloskundige meegemaakt al kwam het eerste signaal binnen via de standaard bloedtest dus in dat geval was het zonder NIPT ook gevonden.
quote:Soms mislukt de NIPT
Bij ongeveer 2 op de 100 vrouwen lukt de NIPT niet. Dit kan verschillende redenen hebben. Als de NIPT bij u mislukt is, kunt u de test nog een keer laten doen. U hoeft hier dan niet voor te betalen. Bij ongeveer tweederde van de zwangeren lukt de NIPT dan alsnog.
Soms mislukt de NIPT ook de tweede keer. De reden staat dan in de uitslagbrief. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er te weinig DNA van het kind in uw bloed zit. Er is dan een verhoogde kans op een chromosoomafwijking bij het kind. In dat geval kunt u een vruchtwaterpunctie laten doen. Hier zijn mogelijk wel kosten aan verbonden. Uw verloskundige of gynaecoloog zal u verder adviseren wat u nu kunt doen.
Als de NIPT voor de tweede keer is mislukt omdat er in het laboratorium iets is misgegaan, kunt u de NIPT nog een keer laten doen.
Dat is niet helemaal waar.. Deze drie afwijkingen zijn de bekendste en de meeste andere trichotomieën zijn niet levensbedreigend, maar dat kan wel degelijk. Er is ook nog heel veel onbekend, dan komt er een afwijking naar voren die nog maar een paar keer eerder is vastgesteld en waarvan ze nog niet veel kunnen zeggen over de levenskwaliteit. Maar onbekend betekent vaak niet dat ze helemaal niks weten.quote:Op woensdag 9 februari 2022 14:15 schreef Elleska het volgende:
Wij hebben onszelf ook de vraag gesteld wat willen we met de uitkomst en daarom gekozen voor de NIPT zonder nevenbevindingen.
Bij Edwardssyndroom en patausyndroom is het kindje niet levensvatbaar dus dan zou ik waarschijnlijk willen afbreken. Bij Downsyndroom wisten we niet wat we zouden doen, dat was een keuze die we pas op het moment zelf wilden maken. Bij niet afbreken wilden we het kindje sowieso de best mogelijke kansen bieden en daar kan de uitslag van de NIPT naar mijn idee bij helpen.
Nevenbevindingen hebben we niet gedaan. De vervolgonderzoeken zijn niet zonder risico en dat risico wilden we niet lopen voor iets dat niet levensbedreigend is.
Ik heb niet gezegd dat er geen levensbedreigende aandoeningen kunnen voorkomen bij de nevenbevindingen. Het kan maar de kans is veel groter dat het niet-levensbedreigend is. Dan zitten we met een mogelijke afwijking waarbij we geen vervolgonderzoek willen en dan?quote:Op woensdag 9 februari 2022 16:24 schreef B.ertha het volgende:
Dat is niet helemaal waar.. Deze drie afwijkingen zijn de bekendste en de meeste andere trichotomieën zijn niet levensbedreigend, maar dat kan wel degelijk
Misschien onpopulaire mening en misschien ook niet super relevant maar wij hebben geen nipt gedaan, wel de vlokkentest waar een nevenbevinding uitkwam. En ik ben toch stiekem wel blij dat we dat weten. Mogelijke zwangerschapsafbreking is niet altijd de reden om dingen te willen weten.quote:Op woensdag 9 februari 2022 13:50 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wij hadden geen NIPT/combinatietest laten doen. Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen wat je reden is voor het doen van zo'n test. En ook wat je zou doen met een eventuele uitkomst van Down of de twee andere syndromen. Is het puur om het te weten of misschien ook om een zwangerschap af te breken als de uitkomst niet goed zou zijn? Dat vond ik wel een eye-opener. Ik dacht eerst ook dat ik alles onderzocht wilde hebben op dat vlak, maar ik voelde me er op het moment zelf totaal niet goed bij.
Dit ja. Wij hebben het wel laten doen, zonder de intentie van het willen laten afbreken mocht we iets gevonden worden. Maar was er iets gevonden, konden we onszelf mentaal voorbereiden. Naast Down bieden de andere syndrome weinig/geen overlevingskans natuurlijk. Ik had het fijn gevonden mij daarop voor te kunnen bereidenquote:Op donderdag 10 februari 2022 15:07 schreef Smart_ass het volgende:
Ben ik het mee eens ja. Zelfs als je van tevoren al hebt besloten dat bijvoorbeeld Down syndroom geen reden zou zijn om de zwangerschap af te breken, is het wel iets waar je je (mentaal in elk geval alvast) op zou kunnen voorbereiden als je het weet. Maargoed, niet iedereen heeft die behoefte dus.
Spannend hč! Komt vast goed.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:49 schreef Lokasenna het volgende:
Ik ben hem aan het knijpen voor de echo woensdag
Die was op een gegeven moment bij @Tink89 maar waar ie daarna naar toe is gegaan weet ik niet, maar dat weet Tink welquote:Op zaterdag 12 februari 2022 19:52 schreef B.ertha het volgende:
Weet iemand wie nu het prematurenpakket heeft? Ik ben mijn kleertjes aan het uitzoeken en heb al een klein stapeltje prematuur rompers. Misschien komt er nog wat bij. Dan kan ik dat bij dat pakket voegen..
Ohh dat gaat ook al hard!quote:Op zondag 13 februari 2022 11:32 schreef B.ertha het volgende:
Volgens mij heb ik indalingsweeen. Of krampen vooral.
Vandaag 33 weken
Ik duim voor je! Hoe ver ben jij nu?quote:Op dinsdag 15 februari 2022 07:48 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb natuurlijk gedroomd dat ik de tijd van de echo verkeerd onthouden had en nog vanuit Zeeland terug moest komen dus ik hem daardoor gemist had.![]()
Vandaag weer baby kijken! Zin in, maar het is ook echt nog wel spannend. Hopelijk is alles gewoon goed en krijg ik daardoor weer meer rust en vertrouwen.
15:10 is de echo. Dus nog even zenuwpezen.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Spannend, hoe laat mag je? Ik duim mee dat alles gewoon goed is.
Vandaag 37 weken![]()
Enerzijds kan ik het niet geloven dat ik al zo ver ben. Anderzijds heb ik het gevoel dat ik al 3 jaar zwanger ben
Yayquote:Op dinsdag 15 februari 2022 15:58 schreef Vaiana het volgende:
Alles ziet er goed uit.Hartje klopte goed en baby liep zelfs 2 a 3 dagen voor in groei.
@:MaJo Mag ik in de OP?Eind september.
Ow wat fijnquote:Op dinsdag 15 februari 2022 15:58 schreef Vaiana het volgende:
Alles ziet er goed uit.Hartje klopte goed en baby liep zelfs 2 a 3 dagen voor in groei.
@:MaJo Mag ik in de OP?Eind september.
Ehmm.. geen idee?quote:Op woensdag 16 februari 2022 02:52 schreef Vaiana het volgende:
Ik ging vroeg naar bed want zo moe. Nu lig ik wakker. Is dit hoe het begint?
Zo tofquote:Op woensdag 16 februari 2022 12:37 schreef Lokasenna het volgende:
Hier ook een mooi kloppend hartje gezien!
De echoscopiste kwam uit op 7 weken en 3 dagen, precies wat ik zelf ook had uitgerekend!
Ik hoef niet bij het ziekenhuis onder controle te blijven, dus vanmiddag op zoek naar een verloskundige.
Ik heb het ook, om half 9 's avonds val ik al in slaap vanwege uitgeput zijn, en rond 4 uur word ik wakker omdat ik moet plassen of misselijk ben, en daarna zet ik maar een film op omdat ik niet meer in slaap kom.quote:Op woensdag 16 februari 2022 07:13 schreef Vaiana het volgende:
Sinds ik zwanger ben merk ik al dat ik vaker ‘s nachts wakker word, maar ik heb nog niet eerder zo lang wakker gelegen. Terwijl ik juist een goede nacht wilde maken omdat ik zo moe ben, haha.
Nouja, vannacht een nieuwe poging. Ik weet nu iig welke van de 5 dingen die ik geprobeerd heb om opnieuw slaperig te worden het beste werkt, dus als ik weer wakker word kan ik die als eerste ipv als laatste proberen.
Yes wat fijn!quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:37 schreef Lokasenna het volgende:
De echoscopiste kwam uit op 7 weken en 3 dagen, precies wat ik zelf ook had uitgerekend!
Ik hoef niet bij het ziekenhuis onder controle te blijven, dus vanmiddag op zoek naar een verloskundige.
Fijnquote:Op woensdag 16 februari 2022 12:37 schreef Lokasenna het volgende:
Oh ja lekker! En hopelijk steeds mooier weer buitenquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:12 schreef B.ertha het volgende:
Oh jongens, vandaag is mijn laatste werkdag! Het voelt zo gek maar ik heb zoveel zin in mijn verlof
Dat is wel heel vroegquote:Op donderdag 17 februari 2022 18:00 schreef Bottoms_up het volgende:
Eindelijk verlof Bertha! Moet je nog veel doen qua voorbereiding?
Ik heb weer een sticker van de vk. Hoofdje ligt vast, dat is mooi.
Vandaag eerste appje binnen met de vraag of ze er al is
Ik had ook een mooie lijst met dat soort klusjes gemaakt en uiteindelijk alleen de must haves gedaan. Toen had ik geen zin meer. Misschien als het nog een tijdje duurt...quote:Op donderdag 17 februari 2022 18:47 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Dat is wel heel vroeg
Vooral wasjes en dergelijke. Eigenlijk moet ook het ledikant nog een verfbeurt maar daar heb ik geen zin in (en mag ik misschien ook wel niet?) En ik wil nog wat andere klusjes in huis doen die niet per se babygerelateerd zijn maar anders pas over een jaar gaan gebeuren.
Zijn jullie inmiddels weer coronavrij of nog niet?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:22 schreef Bottoms_up het volgende:
Ze mag nu zeker nog ff blijven zitten. Mijn vriend heeft een dik positive zelftest. Mijne is negatief gelukkig. Peuter heeft 0 klachten, zelfs geen loopneus (hoe dan?!) dus die mocht gewoon naar de kdv. Oef.
Tijd zal uitwijzen of dit hele slechte of goede timing is
Wij hebben vandaag intake gehad, 2 maart termijn echo. Fijn dat jullie ook lekker snel terecht kunnen!quote:Op maandag 21 februari 2022 11:01 schreef Lokasenna het volgende:
Nou de volgende afspraken staan in de agenda, 1 maart de intake bij de verloskundige, en 7 maart termijnecho, spannend
Dat is ook al bijnaquote:Op maandag 21 februari 2022 11:55 schreef Vaiana het volgende:
[..]
Wij hebben vandaag intake gehad, 2 maart termijn echo. Fijn dat jullie ook lekker snel terecht kunnen!
Verloskundige zei dat het ivm wachttijden wel verstandig is om alvast met kinderopvang aan de slag te gaan. Voelt zo voorbarig met 9 weken zwanger.Ik denk dat ik de termijnecho nog even afwacht en dat we dan aan de slag gaan. Vooralsnog neig ik naar gastouder ipv kinderdagverblijf, maar ik weet niet of dat het moeilijker of makkelijker maakt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met @:Bottoms_up is!
Nope, vriend heeft morgen de laatste quarantaine dag. Hij heeft al geen klachten meer. Peuter is vrijdagavond helaas ziek geworden. Koorts is wel weg maar hij spuugt nog regelmatig. Voor de rest geen klachten dus niet helemaal zeker dat het corona is maar het zou wel heel toevallig zijn als het iets anders is.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:02 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Zijn jullie inmiddels weer coronavrij of nog niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |